Wordt de kleuren-tv ons opgedrongen Commentaar de stad en Stralende Eugenie gaf haar ja-woord b een stuk kaas uit het vuistje VRIJDAG 4 AUGUSTUS WS7 Waarschuwingen en klachten Offers aan het statussymbool Voortreffelijk IJET IS niet te ontkennen, dat een groot deel van het televisiekijkend publiek gisteravond wellicht meer heeft genoten van de vlotte platenrubriek „Pick-up", dan van Tolstoi's drama „Het levende lijk", waarvan wij de helft kregen te zien bij de NCRV-televisie. Men moei van de klassieke literatuur en haar uitgesponnenheid houden, wil men hiervan verrukt zijn. Kijken en luisteren naar Tolstoi is geen amusement, maar inspanning. Wij voor ons vonden de uitzending voortreffelijk, mede omdat de Russische televisie ditmaal de vage sombere sfeer waarin zij gewoonlijk de voorstellingen van eigen klassieken houdt, had verlevendigd zonder de we zenlijkheid aan te tasten. Niet het traag-verlopende verhaal met de uiteraard op sommige punten ver ouderde levensfilosofieën, maar de fijn zinnige karakteruitbeelding, de milieu tekening en het bewonderenswaardige spel txm uitgelezen acteurs en actrices vormen hierbij de boeiende elementen. Toch erkennen tdq gaarne, dat het geheel niet alle kijkers aantrekkelijk voorkomt. Men moet dit stuk beoordelen in het eigen genre. Daarom was het juist, dat de NCRV er enig lichtvoetig amuse ment aan liet voorafgaan, en ook de Actualiteitenrubriek goed- afwikkelde. F.r was een helaas vrij slechte repor tage uit Caracas: de NCRV roeide hier met de riemen die zij had en beter een slordig dan geen verslag. De beelden gaven te weinig indruk van de ontredder de toestand en de gesprekken werden na verteld terwijl de ondervraagden een fractie van een seconde in beeld kwamen. Een verdwaalde ondertiteling vormde een tragi-komische noot: plotseling werd Udo Jiirgens verwelkomd. Er werd wat gesproken over doping op de wielerbaan waarbij niets nieuws viel te vernemen, maar Attentie sloeg een beste slag met een reportage van de Amsterdamse „Love in" waarbij een groot aantal jongens en meisjes hippies pro beerden te worden naar Amerikaans voorbeeld. Geestig liet de camera zien, dat alle begin toch maar moeilijk is! (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Zoals het ooit rommelde bij het prille begin van de radio en later bij de jonge verschijning van het beeld-in-buis, zo is alles nu in beroering over de komst van de kleurentelevisie. In bin nen- en buitenlandse publika- ties want de verontrusting over het spectaculaire nieuws heeft geen Nederlands patent! wordt er geklaagd en ge waarschuwd over en tegen onverantwoordelijke uitgaven en mogelijke teleurstellingen, over het knechtschap aan het bonte scherm dat de gezinnen bedreigt en de financiële nesten waarin de omroepen zich steken. De tijd is er rijp voor, hoge prijzen te betalen voor het eigen aanzien. Niet alleen wat de gezinnen betreft, ook de landen zitten daarin verstrikt. Het lied is al vaak gezongen: in alle landen waar de commercie radio en televisie niet beheerst, kampen de om roepen, of zij nu particulier of van staatswege worden gefinancierd, met geldzorgen. De televisie is het al- lesverslindend monster, dat wat het ééns heeft gegeten, nauwelijks nog een enkele maal wil herkauwen. Men kan er geen geld genoeg in stoppen en nog klaagt het veeleisende publiek over te weinig amusement, te weinig cultuur, te weinig van alles. De radio wordt hierin meegezogen: de rustige lezing noch het traditione le concert en zelfs niet tien- maal-per-dag-de-tophïts voldoen, er dient steeds meer activiteit te wor den ontplooid. Actualiteiten moet men om de paar uren kunnen horen, er moeten meer klankbeelden zijn en vooral meer directe uitzendingen van evenementen, liefst op amusementsge- bied. NU MEVROUW VAN WESTHREENEN LOOSDRECHT HILVERSUM Journaalredactrice Eugenie Herlaar is gisteren als stralende bruid mevrouw André van Westhreenen geworden. Eén van haar NTS-collega's. de heer M. Huizing, fungeerde samen met een broer van de bruid als getuige. In Loosdrecht en *s middags tijdens een receptie in Hilversum bestond er veel belangstelling, hoewel de omroep- rijen wat dun waren tengevolge van de vakanties. Tn een lange witzijden japon, zon der sluier maar met rose bloemen in het hoog-opgekapte haar, met een bruidsboeket van kleurige orchi deeën, verscheen Eugenie (27) met haar één jaar oudere bruidegom in het raadhuis, waar de heer A. Eigen man het huwelijk voltrok. Direct daarna werd een grote boeket van Hilversum's burgemeester Boot bin nengebracht. In de Ned. Hervormde kerk zegen de ds. J. J. Poldervaart het huwelijk in. Het bruidspaar was vergezeld van een zevenjarig, in het rood gekleed bruidsmeisje, Anja Toet geheten. Het kleintje deed erg haar best en was niet verlegen voor de vele persfoto grafen noch voor de cameraploeg van de NTS, die voor het journaal een opname kwam maken. Eugenie neemt een week vakantie voor een korte huwelijksreis. Daarna zal ze weer op het scherm verschij nen. Haar echtgenoot is zuivelteohno- loog en heeft zijn werkkring in Nunspeet. Zo lang daar nog geen wo ning te krijgen is, zal het paar in Eugenie's ouderlijk huis wonen. In die tijd blijft mevrouw Van Westhree- Gcld, geld moet er voor dit alles zijn. De luisteraar/kijker wil niet méér betalen... wel steeds meer horen en zien. De everheid verdeelt uit een half-oipen portemonnaie zuinig en niet dan na diep beraad de samenge brachte guldens of francs, marken, ponden... het doet er niet toe. 't is overal hetzelfde. Reclame mag nu in de meeste lan den een handje toesteken: men haalt er bij zoveel minuten spots per dag geen goud uit. Niettemin „moeten" de Europese landen zich nu de enorme uitgaven voor kleurentelevisie gaan ge troosten. De een vroeger, de ander later, sommigen heel binnenkort. Dat wil meteen zeggen, dat het publiek zich kostbare nieuwe apparaten moet aanschaffen. Toestellen, die zo'n 3000 gulden kosten en het zwart-witbeeld niet zo contrastrijk doorlaten, ten ba te van enkele uren kleuren per week (voorlopig). Wie zegt dat? Dat moet allemaal... geld of geen geld. En wie zegt, dat het moet? Het antwoord is dan meestal: de in dustrie. Maar die verweert zich: „Wij passen ons alleen aan bij de tech nische ontwikkeling. In feite moet het op den duur toch naar kleurente levisie, zwart-wit-beeld is onvolle dig". Zeker, daar is geen speld tussen te krijgen en zo te zien kan men niet wachten op een tijd dat omroepen en particulieren zich afvragen, wat nu eens aan te vangen met bergen onge bruikt geld. Zo'n tijd komt nooit. Opmerkelijk is echter, dat juist in een kentering van de zgn. „algemene welvaart" de kleurentelevisie haar beslag krijgt. Is het een sprong in het duister? Dat moeten de komende ja ren leren. Amerika, nu 13 jaren bezig met kleurentelevisie, heeft er 8 jaren mei getobd en er zoveel geld op toege legd (omdat het publiek er niet over dacht zich zulke dure ontvangers aan te schaffen) dat het hele experiment in het slop raakte. Pas toen het grootste electronische concern, dat te vens het grootste Amerikaanse tv-net- work NBC financiert, drastisch begon met prijsverlaging van de toestellen, kwam de kleurentelevisie er lang zaam bovenop doordat concurrerende industrieën volgden. Maar dit gebeurde niet, dan nadat het ene network na het andere had besloten, de kleurenuitzendingen hele maal stop te zetten. Het is niet nodig, dat het in Europa ook zo zal gaan: in Japan heeft zich de overgang zwart-wit op kleuren geruisloos vol trokken. Maar daar zijn nergens de prijzen hoog opgedreven en daar in vesteert men onbeschroomd om er la ter revenuen van te trekken. Wij ook nen normaal haar werk voor het NTS-journaal doen. Als er echter een maal naar Nunspeet is verhuisd, gaat zij dat verminderen. Zij verbreekt dan het vaste dienstverband bij de NTS maar blijft op free lance basis incidenteel de journaalredactie versterken. In Nunspeet hoopt ze een huis met een grote tuin te kunnen krijgen, want zij en haar man zijn allebei dol op tuinieren. Kleurentelevisie in Europa is lang zamerhand een stukje politiek gewor den. Er is een bepaalde concurrentie tussen de landen ontstaan. Men gunt elkaar het eerstverschijningsrecht niet. Zodra bleek dat Duitsland aan de spits zou staan, zond Engeland voortijdig al de Wimbledonwedstrij- den in kleuren uit, ook al was er praktisch niemand, die er thuis naar kon -kijken. Maar goed. Engeland was zijn belofte nagekomen van nummer één te zullen zijn. De politieke strijd is begonnen in de jarenlang slepend gehouden keuze van de systemen: Amerikaans, Duits of Frans. Deze blijft voorlopig door werken in de afzondering van het Franse blok dat aan SECAM vasthoudt, maar de techniek is inder daad voortgeschreden, ook wat over bruggingen van systemen betreft: er zijn al „vertalers", nog voor de start is gemaakt. Als het dan zo woelt in Europa en die kleuren echt bovenkomen na ja ren van „binnenshuis" experimente ren. zeggen de kleine landen: „Wij ook! Wij kunnen niet achterblijven!" Nederland, altijd vooruitstrevend al tilt het zwaar aan eigen moed, spreekt mee in dit koor. België niet, dat vreest de kosten en zit met bin nenlandse politieke problemen in ver band met de systeem-toepassing, zo als wij u kort geleden vertelden. En Nederland heeft echter altijd een goed figuur geslagen op televisiege bied. Het beleefde relatief de snelste kijkersgroei en heeft gewaardeerde ideeën vorm gegeven in Eurovisiever- band. 't Ligt in de lijn der ontwikke ling, dat het nu ook vooraan staat bij de geboorte van het bonte beeld in Europa. Toch verplicht Terwijl de omroepen schreeuwen om geld, moeten zij zich dus niette min grote kosten voor kleurentele visie getroosten. En de kijkers wordt verzocht, daar antwoord op te geven door zich een duur toestel aan te schaffen. Dus toch verplicht? Worden de kleuren ons toch opgedrongen? In feite wel. Denk aan ons status symbool. En wie betaalt het wanneer de omroepen in de nesten raken? Waar komen in de gezinnen die drie duizend guldens vandaan? De kreet: „Zitten we eigenlijk wel te wachten op kleuren-tv?" is al meermalen geslaakt. Dan is het niet zo onverantwoord, vraag- en uitroep tekens te plaatsen bij waarschuwin gen en klachten. Niet alleen betref fende het gezinsbudget, ook in ver band met de omroep en met de in dustrie, die belangrijke investeringen moet doen om kleurentoestellen aan te maken. Bestaat daar geen voldoen de afzetgebied voor, dan wordt het ook daar zorgelijk. Hoe de omroepen in binnen- en buitenland zich voorstellen, de kleu ren-tv de grootst mogelijke aantrek kelijkheid mee te geven, vertellen wij u nog nader. Elke omroep z'n eigen beestje HILVERSUM Nu het zo rimpe- loos stil is in radio- en tv-stad. wil elk zeepbelletje wel opstijgen en na geoogd worden. Wat is er nu weer gebeurd? Bert Garthoff heeft een dag of tien geleden voor de VARA - mi crofoon gevraagd om een hond, die een pas geboren, door moeder versto ten pantertje kon voeden. Talloze aan biedingen, geschikte hond gevonden, zwart pantertje gered. En laat het diertje nu de naam Vara hebben gekregen! Bert Garthoff vermeldde dit met trots. We hebben nu dus een hond Tros, een panter Vara en... Bert mediteerde even ver der: als de andere omroepen nu ook een dier als petekind kregen? Dat zou dan voor de AVRO een hyena en voor de VPRO een struisvogel kun nen zijn. Gewoon maar 'n grapje? Weineen, niet in slaperig Hilversum! Daar grij pen degenen die alweer of nog thuis zijn schielijk naar de pen en wijden er bespiegelingen aan in hun pro grammabladen. Tja... in de komkom mertijd wil een stukje pantervlees er Torpedo op strand TOULON Een per ongeluk door een Franse onderzeeër afgevuurde oe fentorpedo heeft zich gisteren met een snelheid van 80 kilometer per uur in het strand van Mourillon aan de Franse Rivièra geploegd. Het normaal drukbezochte strand was echter verlaten omdat het be vuild was door olie. A ff at hts Ytuttig De nationale moppentapper Max Tailleur („Noem een woord en ik maak er een witz op!") heeft, samen met Mieke Télkamp, een tournee gemaakt door Australië er op te treden voor Nederlandse emigranten, e kwamen, de Nederlanders, ze reden er 400 en meer km voor om Max te horen en hem van hun wel en wee te vertellen. De AVRO zond Philip Bolhuis mee, om een en an der van deze reis te filmen en ook enkele Nederlandse emigranten thuis en op hun werk op de gevoelige strook „vast te leggen". Het resultaat daarvan zult U vanavond kunnen horen en zien op Nederland 1, in een uurprogramma dat om 8.50 uur begint. Hier op de foto een nieuwe opname van Max Tailleur, die het wat kalmer aan gaat doen maar nog lang niet heeft afgerekend met optreden een altijd geamuseerd publiek. RADIO VANAYOAD The World Wildlife Fund. NRU: 20.00 Vóór en over va kantiegangers. d22-|2530 22.40 Moderne muziek (opn.) muziek. 19.30 Letterkundige kroniek. 20.00 Nieuws. 20.05 Ge woon anders. 20.30 Zang en gitaar (opn.). 20.45 Reisindnik- ken. VARA: 21.00 Klassieke 22.50 Actualiteiten. 23.05 Llch grammofoonmuziek. 23.55-24. Nieuws. GRAMMOFOONPLATEN- DRAADOMROEP 2. Uit „Luisa Mil: ,,La Forza del |TOÏiïgVISIE' ■VANAVOND; TELEVISIE VANAVOND Nederland I NTS: 18.45 I STER: 18.55 Reclame. AVRi 19.00 Muziekprogramma vo de jeugd. 19.30 Kolonel H gan's helden. TV-film. STE: 19.56 Reclame. NTS: 20.00 Jou naai en weeroverzmht.^ STE1 Gespit emigranten. -De sportieve mii», i v NTS: 22.40-22.45 Journaal. -De sportier Nederland - .'leuws in t Reclame. KRO: 20.05 In I »nd, TV-spel. (pro Studio Hamburg). 22.00 1 Gaeh kerland, TV-spel. (produktii idio Hamburg). 22.00 STER: 22.05 RecUl- VTS: 22.10-22.25 Journaal. Nederlands prógr. kanalen: >n 10. 19.30 Jeugd zonder grei ten. 19.45 Zoeklicht. 19.55 I veerman. 20.00 Nws. 20.20 Speelfilm: Petroleumkoorts. 22.15 Intern, muziekfestival van Bergen 1967. 22.45 Nws. Destlno". 4. Uit „Atda". Glacomo Puccini. Uit ca". VI. Arrigo Bolt* ..Me- flstofele". 12.27 Medede en tuin 12.40 Over sending. 13.00 Lichte ;uws. 7.10 Het levende lezing. 7.15 Stereo: Pia norecital. (Cr.) 7.30 Nieuws. 7.32 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.10 DJlnn: gevarieerd programma. (8.30 Nieuws: 8.32-8.45 Vakantie- tips: 9.35 Waterstanden). 12.25 Marktberichten. 12.27 Medede lingen voor land- en tuin bouw. 12.30 Nieuw heldsvoorUchting. Rm":' f ami lïë pro gramma. 17.00 Voor tieners. 18.00 Licht mu ziekprogramma. (18.30-18.35 Kanjer Koning Kompetitie). Hilversum H. 298 m. VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.23 Lichte grammo foonmuziek. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nieuws. 8.10 9.40 Harmonie-orkest. 10.00 Z.O. 135, gevarieerd program ma. (Om 11.00 Nieuws.) 12.15 Afstuderen als socialist: vraag gesprek. 12,27 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Actueel sportnieuws. 13.00 hte gr 13.15 Lichte ziek v - •- twintigers. 14.55 Radio J llage. uichte 17.30 Radio- 9.02 Klassieke i land. 13.00 tenswaardighedei Nieuws. 13.02'tti' Nieuws. 14.02 Tl Ramblers Radio Reprises. 1 Nieuws. 15.02 Modern am> kaans amusement. 15.30 Mi kale zwerftocht. (1 Nieuws.) 17.00 Nieu 17.02-18.00 Sportshow. TELEVISIE MOIIGEN NTS: 15.34 Weekjour- j titels voor slechtho- STER: 15.57 Reclame. 16.00 Geheim Agent 86. TV-fllm. 16.25 Vrouwelijkhe den. 17.00-17.30 Voor de klnde- Belglë: Nederlands progr. kan. 2 en 10. Tussen 16.10 en 18.45 afwisselend: Atletiek en VOEDZAAM MAKfy. t* 3 i Eugenie VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 AVRO 7.00 uur tienerprogramma met Trea Dobbs als gast vrouw. 7.30 uur aflevering „Kolonel Hogan's helden". 8.20 uur actualiteiten. 8.50 uur Max Tailleur in Australië. 9.50 uur „De sportieve kans", aflevering van The Saint. Ned. 2 KRO 8.05 uur tv-spel van de Duitse omroep Hamburg: „In luilekkerland"; deze voorstelling duurt tot 10 uur. VANAVOND TE HOREN Hilversum I NRU 8.0010.25 uur Grenspost, een programma vooi over vakantiegangers. 10.40 uur Italiaans avondconcert. 11.20 uur Radiorama, mini-magazine. Hilversum II VPRO en VARA 8.05 uur „Gewoon en anders", voor jongeren. 8.45 uur „Witte nachten en rode pleinen", reisin drukken. 9.00 uur werken van Von Gluek en Cherubini, ge dirigeerd door Toscanini. 11.05 uur lichte muziek in „Prettig weekend". OPGAVE vakantie-adres Dringend verzoek, uw vakantie-adres via de uit de krant geknipte bon die wij regelmatig op de advertentiepagina plaatsen 16 Hij ging een poort door, sloeg een hoek om en vond een lege rij barfken. Twee banken stonden aan de andere kant bij de lift, een nogal saaie inrichting, naar het hem voor kwam. Hij ging zitten en de stilte drukte hem zo, dat hi nauwelijks kon geloven dat men overal in het ziekenhuis al aan het werk was. Zo nu en dan gingen de deuren van een lift open en stapten er ernstig kijkende jonge doktoren in gekreiikelde witte jassen uit. Hun nachtdienst was vooibij. Andere doktoren met witte srtijve jassen aan, stonden in groepjes van drie of vier op de lift te wachten om naar boven te gaan. Er versahenen ook leerlingverpleegsters met gestreepte japonnetjes en vlotte kapjes die hij erg leuk vond. Daarna versoheen er een oude verpleegster, zij had haar kap in haar hand en een groot pak breiwerk onder de arm. Het breiwerk bleek een gebreide tas en vormde zeker een onderscheidingsteken. Hij sloeg haar geamuseerd gade toen zij haar kap voor de spiegel van de liftdeur opzette. Toen klakte de deur open en een dokter, aan zijn leeftijd te zien kennelijk een semi-arts, stapte vlug naar buiten, zag Moore en liep regelrecht op hem af. De assistent van dokter Fairchild, dacht Moore, Hij stond op en zag schitterende, donkere ogen, een gevoelig, intelligent gezicht dat slechtj gedeeltelijk Amerikaans was. Misschien een tweede genera tie. Meestal het beste medische materiaal waarover zij beschikten... „Dokter Moore? Ik ben dokter Kopf. Dokter Fairchild heeft me naar beneden gestuurd." Zelfs zijn stem klonk gretig, alsof hij zijn beroep nog ali een groot avontuur onderging. „Dat is heel aardig." Onbegrijpelijk dat hij en Adam Fairchild er eens zo jong hadden uitgezien, ook zo vastbera den en met een gebrek aan ondervinding. „Dokter Fairchild moet vanmorgen, opereren. Hij zei me dat hij verschrikkelijk blij is dat u in de stad bent. De operatie is op de televisie te zien open hart pulmonaal valvulotomie." Hij zweeg even en op zijn gezicht verscheen langzaam een blos. „Ik ben assistent." „Gefeliciteerd, dokter. Eerste keer?" „Voor het eerst bij hem. Ik ben geweldig in mijn sas. Dokter Fairchild vroeg of u naar de televisie wilde kijken en dan vanavond met hem wilde eten in de Union Club. Zou half acht u schikken?" „Heel graag. Half acht is uitstekend.'' „De televisiekamer is op de operatieverdieping. Zullen we naar boven gaan??" „Best, dank je." Hij zei bijna zoon, en zweeg plotseling. „Dank je, dokter Kopf," herstelde hij zijn fout. Terwijl zij voor de lift wachtten, zei dokter Kopf. „U was met de baas op dezelfde universiteit en ook in hetzelfde ziekenhuis? Hij moet een schitterend student geweest zijn." „Dat weet ik niet meer." Moore zag in gedachten de jonge, magere Adam, met bleke ogen, gauw kwaad, vlijtig werkend met het lancet en niets anders. „Hij wilde altijd graag opereren. Wij hadden niet gedaoht dat hij beroemd zou worden." „Weilkelijk, dokter Moore? Ik zou gedacht hebben..." Dokter Moore had er direct spijt van dat hij zich onaardig over Kopfs ideaal had uitgelaten. Daarom zei hij: „Er zijn heel wat andere eigenschappen nodig om een goed chirurg te worden." De spiegeldeuren schoven weer open en de lift verzwolg hen. Dokter Dopf leunde met zijn witte jas tegen de leuning» zijn handen op de rug, met schitterende ogen die wilden begrijpen. „Wat voor eigenschappen? Die wil ik graag verne men." De lift hield echter stil op de vierde etage en dokter Moore schudde het hoofd en glimlachte vaag. Hij had er zelf nooit zo over nagedacht, wel wist hij dat chirurgen als Adam die succes hadden één ding gemeen hadden. Ze von den allemaal van zichzelf dat ze beslist beter opereerden dan een ander. Dit scheen een essentieel bestanddeel te zijn» Adam had het. Zelfs als assistent en met niets om op terug te vallen, was hij zeker van zichzelf en brandde hl} van verlangen om zijn eigen baas te zijn. Op de vierde verdieping kwam een druk groepje leer ling-verpleegsters de lift in en ze begonnen te giechelen op het ogenblik dat de deuren dichtgingen, ze wierpen verstolen en uitdagende blikken naar de jonge dokter, die dokter Moore zag het geamuseerd streng keek en een beetje rood in het gezicht was geworden. Op de zesde verdieping stond een zaalknecht met een wagentje te wachten en iedereen ging opzij om ruimte te maken voor de rijdende baar. Er lag een vrouw op, roerloos met starende ogen, gevuld met angst. Op de achtste etage gingen de leerling-verpleegsters uit de lift, alsof zij ernaar hunkerden aan het werk te gaan. Op de twaalfde etage rekte dokter Kopf zich uit en zei: „We zijn er," en toen hielp hij de zaalknecht met het wagentje. De gang van de operatieafdeling was vol bedrijvigheid en dokter Moore vond hem zo lang als een straat. De bleke groene tegels gaven een indruk of je je onder water bevond en de geluiden klonken gedempt. De indirecte verlichting maakte de drukte in de gang onwezenlijk. Wordt vervolgd Kruiswoord-puzzel zonder zwart ^•Sthïw wvTzaaoA vY Horizontaal: 1. plaats in N. Brab. - duw. 2. vreemde munt - jon gensnaam - lied. 3. muzieknoot - wij zer van een kompas - boom. 4. huisdier - heeft een dier. 5. trots - voegwoord - meisjesnaam. 6. gemeen te in N. Brabant. 7. meisjesnaam - eer - jongensnaam. 8. plaats in Gel derland - lichaamsdeel - tijdreke ning. 9. kippenloop - hinderen. Verticaal: 1. eetgerei - jon gensnaam. 2. eer - jongensnaam - lied. 3. munt in Nederland - meisjesnaam - telwoord. 4. bijna - bezinksel. 5. tijdrekening - voorzetsel - viervoetig dier. 6. kleur - wol vlok je - soort onderwijs (afk.). 7. rivier in Italië - waterkering - telwoord. 8. rivier in Duitsland - dat is (afk. Lat.) - eer. 9. overschot - meisjesnaam. OPLOSSING VORIGE PUZZEL. Horizontaal: 1. Trento - pos. 2. roe Nog een non na ongeluk overleden HOORN Het auto-ongeluk bij Hoorn, dat twee nonnen het leven kostte, heeft nog een slachtoffer geëist. In het ziekenhuis van Hoorn is gisteravond zuster Louisa aan haar verwondingen bezweken. - iel - alt. 3. anders - rio. 4. nd. - krat - Ier. 5. iet - Ada - alk. 8. kelder - hak. 7. al - Adèle - de. 8. immer - Eede. 9. naar - Essen. Verticaal: 1. Trani - Kaïn. 2. ron deel - ma. 3. eed - kt - lama. 4. nier - adder. 5. ter - adé - ere. 8. Olst - Aries. 7. paria - hees. 8. olie - ladde. 9. stork - keen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 7