TV LEVENDIG ARTIEST MET EIGEN FILOSOFIE de stad en dokter Moore Lodewijk de Boer koos toneel Marijke wil je een stuk kaas uit het vuistje duur ZATERDAG29JUU1967 en Prins Claus was vroeg binnen De NTS was om half vier te laat, im de aankomst van Prins Claus als deelnemer vand e Vierdaagse, op het Keizer Karelplein in Nijmegen rechtstreeks door te geven. Men had precies verkeerd geschoten door de uitzending in de hoop daarop een half uur te verlaten. Maar de ampex- band was er goed voor om er toch een beeld van te geven en zo kon Nederland zien, hoe de prins fris kwam aanstappen bij de eretribune, waar freule Wttewaal van Stoetwe gen met de armen omhoog al was opgesprongen om hem te begroeten, eer prinses Beatrix hem lachend om helsde en hem een fikse bos bloemen in de handen drukte. Zelf speldde de prinses haar echtgenoot en zijn drie meewandelende vrienden de Vier- daagse-medaille op. Een aardige ge beurtenis in het toch al zo feestelijke ^evenement van het binnentrekken van met bloemen gehuldigde groepen i individuele wandelaars. We kregen het allemaal precies een der als vorige jaren te zien: de onver droten marcherende militairen, onder de genietroepen zelfs in looppas, de krachtig blazende muziekcorpsen, de bejaarde en jonge tippelaars en de enkelen die ondersteund moesten wor- om de laatste meters nog te ha len. Juichende mensen langs de lijn tjes, trotse afhalers, kinderen die aan ipa's hand meeliepen. Joop van Zijl maakte enkele hoogst imagere interviews en Henk Terlin- gen zorgde voor de beëld-begeleiden- de praat op nogal wrang-grappige manier en met irriterende herhalin gen. Hij had het bijv. zo dikwijls achter elkaar over „de hooggeplaatste wandelaar", dat hij er zelf niet meer iuit kon komen en tenslotte opmerkte: .met wie we dan prins Claus bedoe len". Zodat we het met het commentaar minder goed troffen dan met het beeld, dat meermalen ook het prinse lijk paar, hartelijk lachend en applau disserend voor de passerende groe pen, liét zien. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM/AMSTERDAM Een levendig artiest als mu sicus-auteur Lodewijk de Boer is, mag men bepaalde tegen strijdigheden in zijn opvattingen over kunst en kunstbeoefening vergeven. Die zijn een teken van zijn bezige geest, een voortdu rend zoeken naar vernieuwing. Tien jaar was hij als altviolist orkestlid, nu heeft hij deze car rière afgesloten om zich vrijwel geheel te wijden aan het toneel schrijven. Zijn successen, ook bij honderdduizenden kijkers die ,.De verhuizing" en „De sprakelozen" zagen, openen hem de weg hiertoe. Lodewijk de Boer woont „modern", d.w.z. in een gerestaureerd pandje in de „warme buurt" van Amsterdam. Zijn buren weten nauwelijks, dat hij een kunstenaar is die op het ogenblik zeer in de belangstelling staat. „Dat afscheid bij het Concertge bouworkest was heel gewoon, met een plaat en een boekenbon en bloemen enzo. 'k Heb er zes jaar in gezeten en daarvoor vier jaar in het Kunst- maandorkest. 't Is niet erg, dat ik er nu uitgestapt ben, ik wist allang dat ik iets anders wou. Zo'n orkest.... je zit maar met honderd mensen lawaai te maken en of je dat nou goed doet of slecht, wie hoort daar wat van? Ik houd meer van de individuele presta tie. Iets maken dat van jezelf is en dat overbrengen op de mensen en kijken, hoe ze reageren." Tja, als het zo is geworden, kan je beter een orkest verlaten. „Mijn overgang op toneelschrijven heeft natuurlijk wel risico's, finan cieel en zo, maar ik ben er niet bang voor. Het orkest betaalde heel behoor lijk, maar daar staat tegenover dat ik nu dingen kan doen waarin ik plezier heb. Welstand vind ik trouwens iets gevaarlijks: hoe meer je hebt, hoe meer je gaat uitgeven". „Schrijven? Dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan, op het Conservatori um al: verhalen en daarna toneel. Dat heeft zich zo ontwikkeld, dat het zin heeft ermee door te gaan. En ja, dan moet je op een goed moment kiezen en dat heb ik nu gedaan". Aanpak Aanvraag; Zweden voor EEG BRUSSEL Zweden heeft offi cieel het lidmaatschap van de EEG aangevraagd. Zweden vraagt besprekingen over een vorm van het lidmaatschap die verenigbaar is met de Zweedse neu traliteit. ^«VOEDZAAM MAK*. fHVlH HVVZQ30A Concoursen Gaudeamus UTRECHT De Stichting Gaudea mus zal in 1968 weer twee concoursen organiseren respectievelijk voor jonge vertolkers van muziek van onze lijd en voor jonge componisten. Het eerste concours wordt gehouden van 1926 april in Utrecht Er worden vijf prijzen toegekend, waarvan de eerste 3000 bedraagt. Het componistenconcours wordt weer georganiseerd ter gelegenheid van de jaarlijkse Internationale muziekweek. Het omvat een internationale prijsvraag voor koor-, kamermuziek-, orkest-, en elektronische werken en een internationale prijsvraag voor een werk voor televisie. Er worden vijf prij zen toesekend. De eerste bedraagt even eens f3000. Lou van Burg eist een miljoen ROTTERDAM Lou van Burg (Onkel Lou) heeft een schadever goeding van een miljoen mark géëist van de televisiemaatschappij die het tv-programma Het gouden schot voor de Duitse televisie produceert. Van Burg is onlangs ontslagen. Van Burg zou een gage van een half miljoen mark hebben gekregen voor twaalf uitzendingen. Zoals bekend wordt de eerste af levering van Het Gouden Schot in kleur nu door Vico Toriani gepre senteerd. Rudi Carrell had geen in teresse. De eerste aanpak is er, die zit in drie opdrachten: stukken schrijven voor de Toneelgroep Theater, de Ton eelgroep Centrum en voor Studio. Het laatste zal hij ook zelf regisseren en dat vindt hij een vererende op dracht: „Ik ben geen beroepsregis- seur. maar bij Studio heb ik al twee stukken zelf mogen doen en die zijn ers goed bevallen." Behalve zijn tv-successen „De ver huizing" en „De sprakelozen" (stuk ken die. en dat weet hij heel goed, beoaald niet het gehele kiiknubliek aanspreken) staat biizonder hoog ge noteerd zijn spel „Darts", dat zowel in Nederland als in Polen werd be kroond. „In Polen viel het best, ook al omdat er geen moeilijkheden met de taal waren, omdat die in dit stuk ondergeschikt wordt gemaakt aan het geluid". ,,'t Is natuurlijk wél een grote over gang hè, van muziek naar toneel. Maar muziek is iets waarmee je be gint zonder dat .ie het zelf beslist. Je krijgt een viool in je handen gedrukt en je gaat spelen. Het lukt aardig en dan denk je: dit wordt mijn beroep. Ik kom uit een heel muzikaal gezin. Zodoende. Muziek heeft iets roman tisch, vooral een strijkinstrument. In je achterhoofd ben je al de grote solist, maar dat blijkt dan een illusoi re aangelegenheid te zijn en je wordt wel een goed orkestlid. Dat is de werkelijkheid," „Een heleboel mensen nemen genoe gen met die werkelijkheid, ik niet. Mijn werk kreeg zo langzamerhand de werking van een kantoorbaan. Een orkest is niet op de actualiteit gerioht, maar op het verleden en dat werkt bijzonder afstompend. De actu aliteit is het enige om mee te leven. Het verleden is wel belangrijk, maar je moet het gebruiken om er de actua liteit mee te lijf te gaan: het verle den is de spiegel van nu en niet een foto, waar je adorerend naar kijkt". Beatnik Uiteraard is deze filosofie die van Lodewijk de Boer zelf. Want even later zegt hij: „Zelfs als ik niet to neelschrijver was geworden, zou ik toch uit het orkest zijn gegaan om beatnik te worden of nietsnut of soci aal werker. Ik hou trouwens niet he- Aktualitel- ten. 18.30 Muziek uit operelte- land (opn.) 20.30 verzoekplaten- programma. 22.30 Nieuws. 22 40 Overweging. 22 45 Verknipt. commentaar i Stereo: Salonorkest solist. 19.10 Lichte lonmuzlek. 19.20 Ar- ivarieerd pla- tolterkar 22.10 Reclame, nts Journaal. België. Nederlpnr' nalen: 2 en 10. I9.no ken. 19.30 Auto- Nws. 20.20 Dr. K litiefUm. 7e aff. 22 4i gen. 11.30 Vraag en antwi 11.40 De Open Deur. 12.00 Instrumentaal ense en zangsolisten. 12.30 Nie 12.37 Bel Cantoprogra luzlek. CVK: 17.00 Gerefor- icerde kerkdienst. 18.00 Gewij- muziek. 1KOR: 18.30 Muziek- rogramma. 18.45 Kerk veraf i dichtbii. NCRV: 19.00 (Om 9-00 Sportmededelin- dinc NRU: 14 30 S lemaal op met muziek, ik blijf spelen in het Gustaf Leonhardt-consort." Wie deze tegenstrijdigheden heeft verwerkt, kan ook tegen de overige, die Lodewijks overpeinzingen heb ben gebaard: „Mijn levensinstelling is: kijk goed om je heen en doe je keus. Ik geloof niet dat wij. mensen, leven, we wor den geleefd. De consequentie daarvan is, dat we voortdurend moeten openstaan voor de dingen om ons heen en niet de nieuwe zaken onmid dellijk afwijzen. Veel mensen weten van tevoren al, wat mooi of lelijk is. Dat is verkeerd. Je moet de dingen iedere keer opnieuw onderzoeken, dat wil ik ook in mijn werk doen. Ik vind bijvoorbeeld acteurs belangrijk om wat ze zijn en niet zijn, hun kwaliteiten en hun gebreken... en dan daarmee werken is ideaal." Wat is het streven van Lodewijk de Boer in zijn schrijfkunst? Uitslui tend het hanteren van de actualiteit als „het enige om mee te leven"? Neen: „Ik zoek het in een soort oertoneel, een theater dat zich niet meer van herkenbare psychologische karakters bedient, maar eerder van heel wezenlijke begrippen zoals goed en kwaad. Dat kan de redding zijn van het huidige theater Mythe „Wc moeten terug naar dc mythe. Het psychologisch theater is voorbij, het absurdistische ook en daarmee is de zaak uitgeput (zegt Lodewijk de Boer). Nu is het moment gekomen om terug te gaan naar de bron van het theater, naar het mythcspel. Te rug naar Shakespeare, naar de Griekse tragedie desnoods. Ik denk niet dat veel mensen dit met me eens zijn, maar het is iets wat rommelt, ook al zal het in Nederland nog wel even duren". Het is goed. dat u deze overwegin gen van Lodewijk de Boer in het achterhoofd houdt, wanneer u straks ongetwijfeld ook op de televisie meer van zijn stukken gaat zien. Misschien zullen ze moeilijke punten voor u verklaren, misschien ook zult u beho ren tot „de mensen die het niet met hem eens zijn". Dat staat iedereen Aff ai hu Yuan ff Ook de Deense televisie maakte voor Montreux een parodie op eigen hoofdstad, net als sommige andere tv-landen deden. Wonderful Copenhagen" werd een film, waarin onder meer nogal vrijpostig wordt ge grapt over het Koninklijk Huis, iets waaraan de Scan dinavische landen niet zo zwaar tillen. De belangrijkste man in dit vermaak is de komiek Dirch Passer, die o.a. optreedt als gids voor toeristen als Viking in een dwaas gedoe met roeibootjes in stadsgracht, waarbij de bekende Papa Bues Viking Jazzband geweldig in actie komt. Hier een opname van deze scène, waaruit nog eens blijkt, dat het Kopen- haagse stadsbeeld vaak overeenkomst met dat van Am sterdam vertoont. Zondagavond vertoont de N.T.S. deze show op Ned. 2. Richard Flink in alle stilte gecremeerd DEN HAAG Vrijdagmiddag is het stoffelijk overschot van de to neelspeler en regisseur Richard Flink in het Haagse crematorium Ocken- burgh gecremeerd. Het was, naar de wens van de overledene, een zeer so bere plechtigheid. Er waren vele ac teurs en actrices en medewerkers van het Nieuw Rotterdams Toneel aanwezig om de overledene de laatste eer te bewijzen. De wethouder van kunstzaken te Rotterdam, de heer J. Reehorst en drs. W. Hofman be vonden zich mede onder de aanwe zigen. Coen Flink, de zoon van de overle dene, was de enige spreker. Hij zei, dat het de wens van zijn vader was dat diens dood eerst bekend zou wor den na de crematie. Doch de gebeurte nissen zijn niet verborgen gebleven. Dat zovelen het noodzakelijk vonden naar deze plaats te komen was een reden tot dankbaarheid en mijn va der zal u ook, van de plaats waar hij nu is dat weet ik zeker dank baar zijn. Hem restte dus niet anders dan allen te danken die gekomen wa ren. Met deze sobere woorden was de plechtigheid ten einde. Radio Londen stopt LONDEN Radio Londen, een van Engelands meest populaire pop-piratenzenders, zal in augustus de uitzendingen staken. Gezien de nieuwe Engelse wetten tegen illegale omroepen heeft de directeur van het station, Philips Birch, hiertoe moeten besluiten. Hij zei dat vele duizenden brieven zijn ontvangen waarin wordt gepro testeerd tegen de sluiting. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 KRO De Flintstones. r aflevering van „Lekkere diertjes", r Zomercarrousel. Tsjechische bijdrage, r Brandpunt. Ned. 2 AVRO p Tekenfilm De Beatles. r actualiteiten, w.o, gesprek van Chroestsjow (Amerikaans), r Wild-west film. VANAVOND TE HOREN Hilversum I KRO r verzoekplaten. r Verknipt, muzikale humor van Jos Timmer. Hilversum II VARA r Promenadeorkest speelt. ..Het scheidsgerecht", klassieke komedie, r Radio Kamerorkest speelt Bach en Otten. r vakantie-amusement. ZONDAG TE ZIEN Ned. 1 NTS e eerste deel film over vrolijke weg tot God". slot serie „Paulus van Tarsus", r filmportret van Prokofieff. sluiting Doopsgezind Wereldcongres. Ned. 2 NTS r Deense Montreux-bijdrage „Wonderful Copen- r tv-spel „An der schonen blauen Donau" (Duits). ZONDAG TE HOREN Hilversum I NCRV en KRO r tweede deel „U groeten de heiligen", r muziek van Bach, r vakantieprogramma, r liedjes van overal. 11 „Je gebruikt niet veel van de nieuwe geneesmiddelen. Dokter Ladd gebruikt er helemaal niets van." „Als ik het doe, gaat het bedrag meestal mijn declaratie te boven. Heel wat van mijn patiënten kunnen het niet beta len." Hij vouwde de papieren op en stopte ze in zijn zijzak, „Dank je, Jim. Tot ziens". De telefoniste gilde bijna van de zenuwen en de angst, „Dokter Greer is naar Warwick gegaan, Edna. Dokter Huil heeft griep. Wat wil je dat ik zal doen?" „Bel Boardman, zeg Orie dat hij de ambulance moet halen en naar het ongeluk moet gaan, en dan naar Warwick. Zeg hem dat er haast bij is." „Orie is bij mevrouw Henry zeil aan het leggen. Dons is alleen in de zaak. Ik weet dat toevallig-.." „Bel Orie bij mevrouw Henry. Zeg hem dat er haast bij 16 Moore reed achteruit de hoofdstraat in en sloeg de rich ting van Cabot Pitch in. De telefoniste hoorde de telefoon in de hal van mevrouw Henry overgaan. Zij had haar vinger op de handel, er werd niet aangenomen. Zij keek uit het raam en zag het bekende nummerbord op de achterkant van Moores stoffige rode jeep. Zij haalde haar vinger van de handel en zei tegen het meisje naast zich; „Hij slaat geluk kig de goede richting in. De politie zal hem nu gauw hebben. Als hij de ambulance nodig heeft, kan hij hem zelf bellen als hij in Silver Springs is. Ik ben doodop. Neem mijn dienst even over, ja? Ik zal Edna bellen als ik terug ben". Moore die over de brug over de kleine Torrent reed, werd even afgeleid door het rammelen van een losse plank en de stofwolk die hij opwierp. Toen hij aan de overkant was, keek hij op zijn horloge en hij vond de tijd wat te kort om de normale weg naar Cabot Pitch te nemen. Er was ook nog een weg die langs de berg liep, veel korter, maar niet meer dan een karrespoor. Bij droog weer was die echter heel goed berijdbaar. Hij besloot die weg te nemen. In plaats van rechtsaf sloeg hij daarom linksaf en de stompe neus van de jeep was juist over de top van een heuvel toen hij de losse planken van de brug achter zidh hoorde rammelen. Hij wist niet dat dit een van de politieauto's was die achter hem aan zaten. De andere wagen stond al geparkeerd op de gewone weg naar de Pitch, en rekende erop hem te vinden als hij kwam of vertrok. Hij vond het bijzonder prettig met zijn jeep over de weg te hobbelen, hij had het gevoel ergens tegen te moeten vechten en hij waande zich tegenover Timothy Stoner. Toen hij op het grasveld was waar het huis stond, merkte hij aan de afwezigheid van schreeuwende kinderen en blaffende honden dat het huis leeg was- Ze zouden allemaal wel in hun vervallen vrachtwagen zitten en vonden het best dat hij de geneesmiddelen achterliet zonder hen gezien te hebben. De achterdeur was niet op slot en hij ging de ruimte in die keuken, zit- en eetkamer tegelijk was. Het was er vies en het rook ongelucht, de bekende geur van mensen onder een zeker economisch niveau. Hij keek met afkeer naar de zwarte braadpan met een stukje forel uit stellig verboden viswater, naar de vervallen wieg en het ledikant waarin iemand had geslapen en naar het grote kostbare televisie toestel dat in de hoek stond. Hij staarde er woedend naar, dacht aan de rekeningen die deze mensen nooit betaalden en het toestel staarde onschuldig en onverschillig terug. Hij legde de medicijnen neer op de tafel en maakte dat hij weg kwam. Het televisietoestel had zijn woede ontstoken, hij voelde dat hij zich lichamelijk ergens tegen zou moeten afzetten daarom besloot hij de door de kuilen en stenen heel wat gevaarlijker weg te nemen in plaats van de normale stoffige weg. De twee agenten wachtten op hun gemak ln de scha duw van de weg en beseften niet dat zij hem hadden misgelopen voor hij zijn jeep parkeerde op het vliegveld. Op dat ogenblik liep Edna door de vleugel om in de eetzaal te gaan eten. Edna was moe, maar haar gedachten waren bij de agenten die dokter Moore moesten waarschu wen. Zij stelde zich voor dat hij nu al op weg moest zijn naar Silver Springs. Zij ging de eetzaal binnen met een blad eten en vond Helen, de operatiezuster, aan het eind van de tafel met een kopje koffie voor zich. Helen was grof gebouwd, had een kalm gezicht met rondschietende donkere ogen waaraan niets ontging. Zij droeg nog haar groene operatieschort en een wit kapje dat zij op haar zwarte haar achterover had geschoven. Om haar linkerhand zat een verband waar zij zich aan de stoom van de autoclaaf had gebrand. Wordt vervolgd HoimI clo»«lt z'n bans Een chirurg van het zieken huis in Latrobe (VS) nam zijn de boerderij waar het dier in de kost was. De chirurg keerde niet meer terug. In de bossen keerde de 80 kilo wegende hond zich tegen zijn 73-jarige baas en ver scheurde hem. De verzorger van de hond zei dat het dier direct kwam aanlopen toen het geroepen werd en hem vervol gens naar het lijk van zijn baas bracht alsof er niets aan de hand In Hong kong is een klein boekje verschenen met uitspra- ■an het Chinese staatshoofd Rode hoekje van Moe Lioe-Sjao sji, een der bitterste vijanden van Mao in de huidige culturele revolutie. Het boekje van Lioe lijkt precies op dat met de gedachten van Mao, maar is anderhalf maal zo duur. SUKKELTJE EN BRUUNKE 14. Binnen schudt Ouwe Pim droef het hoofd. Hij past nu en dan een hoed, die hem bekend voorkomt, maar die is. het dan toch ;er niet! „Hoe ziet een toverhoed ook weer precies uit; welke kleur en zo?" vraagt Stikkeltje i weet het niet; tovenaars kijken nooit in een spiegel en ik heb hem dus in eeuwen niet gezien!" zegt de tovenaar. De Bosdorpers gaan nu allemaal op een rijtje door de keukendeur naar huis en ze zijn allemaal teleurgesteld! „Denkt u nu eens goed na!" vraagt Stikkeltje. „Wacht 's!" bedenkt zich Ouwe Pim en pakt zjjn toverboek. „Even kijken: afd. Dienstkleding Kenmerken van een Echte Toverhoed: IEDER EEN, BEHALVE EEN TOVENAAR, VOELT EEN ZACHT SCHOKJE IN ZIJN ACHTERHOOFD, ALS HIJ HEEL DICHT BIJ EEN ECHTE TO VERHOED KOMT!" „Maar dit is een geheim, vriendjes, dus vertel dit niet verder!" „Wij zullen zoeken, tot-ie er is en niéts zeggen!" belooft Stik keltje.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 13