Braziliaanse vrijgemaakten willen kolonie uitbreiden MET Jezus en de storm Sesam Mozaiek der muziekgeschiedenis O te Jl jjj' JC3J GEESTELIJK LEVEN ZATERDAG 29 JULI 1967 Tien Nederlandse boeren gezocht (Van een onzer medewerkers) UTRECHT De Gereformeerde emigratiestich ting te Utrecht stelt alles in het werk om de vrijgemaakte-gereformeerde kolonie te Monte Ale- gre in Brazilië belangrijk te doen uitbreiden. Men heeft daartoe een Palmas-folder opgesteld met het doel om in het op drie kilometer afstand van Monte Alegre gelegen Palmas tien Nederlandse boeren aan te trekken. Hier liggen bedrijven variërend van 25 tot 72 ha gereed om toekomstige emigranten te ontvangen. Voorlopig wil men beginnen met vijf Nederlandse boeren, maar de an dere vijf zullen spoedig kunnen volgen. En dan heeft het koloniebestuur te Monte Alegre nog veel meer hooi op zijn vork. Men wil in Brazilië een twee de kolonie gaan stichten. Waar is nog niet bekend, maar men loopt met deze grote plannen al een poosje rond. En dat, terwijl het momenteel niet zo erg aanlokkelijk is om naar Brazilië te emigreren. Dat hebben de vrijgemaakten zelf ook in dit land ondervonden. Zo omstreeks 1952 ondernamen viif boeren uit het Groningse Schildwolde een emigratiepoging. Men koos Brazilië hiertoe uit en de vrijgemaakte predikant van Schildwolde. ds. J. van Dijk. ging al spoedig zijn geëmigreerde schapen opzoeken en institueer de op 9 mei 1952 de vrijgemaakte Gereformeerde Kerk van Mon te Alegre. Heldere opstellen van Paul de Wispelaere i de begroeiing in de slaat Par r Monte Alegre ligt. Tot op de dag van heden is dit de enige kerk van de vrijgemaak ten in dit land. Wel zijn er op niet te verre afstand van Monte Alegre vier kerken van de Igreja Evangelica Reformada Brasil, dat wil zeggen vier kerken van Ne derlandse gereformeerde emigran ten, maar met deze kerken heeft men In Monte Alegre geen ge meenschap, omdat zij zusterker ken zijn van de Gereformeerde Kerken in Nederland. Wel is er sprake van een zake lijk contact tussen deze twee ge reformeerde groepen. En geen wonder, men woont op sommige plaatsen maar 135 km van elkaar af. De aankoop van fokmateriaal gebeurt gezamenlijk. Aankoop van zaaizaad en vee idem. Men bezoekt eikaars fokveedagen. De gereformeerde landbouwconsu- lent komt in alle Hollandse kolo nies. Niet rendabel Op het ogenblik wonen er 11 vrijgemaakte gereformeerde ge zinnen in Monte Alegre <?n deze zijn alle lid van de kerk daar, die een zielental heeft van 144. Maar nog is dit niet rendabel. Men oe fent hoofdzakelijk de veeteelt uit en de eigen melkfabriek zou nog veel meer kunnen verwerken, als er maar meer aanvoer was. Bovendien vreest men voor een zekere steriliteit, als er alleen groei van binnenuit valt te bespeuren. En juist dat is het beeld dat de kolonie van Monte Alegre sinds 1960 vertoont. Na dit jaar zijn er geen emigranten meer bijgekomen. Het wordt dus hoog tijd dat er nieuwe toevoer uit Holland komt. Vandaar het plan om in het nabije Palmas DE hoofdmoot uit de opstellenbundel Met kritisch oog van de jonge Vlaamse auteur Paul de Wispelaere (uitgave Nijgh Van Ditmar, 's-Gravenhage/Rotterdam, 167 blz., 7.50) wordt gevormd door beschouwingen over de „nouveau roman" in Frankrijk en zijn auteurs. Men kan niet genoeg herhalen dat het lezen van letterkundige essays onontbeerlijk is voor het verkrijgen van inzicht in de literaire en culturele verschijnselen van vandaag. En daar bij mag dan wel worden gezegd dat wat de jonge Vlamingen op essayistisch gebied publi ceren minstens even belangrijk is als de opstellen van hun Nederlandse collegae. Door hun tweetaligheid ligt de wereld van de Franse literatuur zomaar voor hen open en door hun belezenheid in de Duitse, Engelse en Amerikaanse letterkundige produktie verkrijgt hun oordeel een Europees gehalte. Moto Powio 6r»l»o/ 1956 aan. Tot 1965 was hij predi kant van de kerk van Monte Ale gre, maar toen vertrok hij naar de Groningse plaats Grootegast. Lichtpunt A T L A H TliCHf OCBAAH Grote vraag Zal het lukken? Het is nog de grote vraag. Maar dat was het natuurlijk ook in 1952, toen men hier begon. En deze eerste emi granten wisten van aanpakken. Men kwam hierheen in de veron derstelling bouwboer te worden. de vrijgemaakte gerejor- Men zou vooral tarwe gaan ver bouwen. De Braziliaanse grond leende zich hier niet vóór. Het werd een grote mislukking. Men schakelde over op de veeteelt tot op heden heeft men zeer g de resultaten. De 27 boeren vi den er een goed bestaan. Na de instituering der kerk ging men ook een eigen predi kant beroepen en ds. D. Los, vrij gemaakt predikant te Breukelen nam een beroep naar Brazilië in Dit was geen reden voor de kolonisten om bij de pakken neer te gaan zitten. Het beroe- pingswerk ging tot op heden door, helaas zonder resultaat. Maar er is weer een lichtpunt in deze zaak. Ds. S. Braaksma vrijgemaakt- gereformeerd predikant te Sou- burg-Vlissingen nam het beroep aan naar de zendende kerk van Assen. Deze kerk gaat zending bedrijven in Brazilië. Mocht men in Monte Alegre dan nog vacant zijn, dan zal waarschijnlijk deze leraar nog wel bijstand in het pastoraat kun nen verlenen. Want momenteel zijn er zowat een dozijn onge doopte kinderen. meertj onderwijs. Eerst was me juffrouw H. Deddens hier als vo lontair werkzaam, maar na haar vertrek in 1959 geeft een bevoeg de leerkracht les aan de „Escola Ebenezer". Zelfs het landbouw- huishoudonderwijs in Monte Ale gre heeft met mejuffrouw J. D. Dees een Hollandse leerkracht aangetrokken. Vrij gemaakt-gereformeerd Ne derland heeft nog uitwijkmoge lijkheden in Brazilië en als er een tweede kolonie zal komen zal men voldoende ervaring bezitten om die goed te organiseren. De centrale gedachte (ook) bij De Wispelaere is dat het hedendaagse, nieuwe levensge voel om een eigen romanvorm vraagt. De nieuwe letterkundi ge wijn moet, om de beeldspraak van Jezus over te nemen, in nieuwe lederen zak ken worden gegoten. In de tra ditionele (Franse) roman was de schrijver de alles-weter en zijn werk een geordende kosmos waarin de auteur tege lijk alomtegenwoordig en on zichtbaar was. De mens van vandaag even wel leeft in een geestelijk va cuüm en twijfelt zelfs aan zijn identiteit. Hiervan verslag uit te brengen is de taak van de jongere schrijversgeneratie. Dit schrijven vormt hun enige hou vast en het geschrevene, neerslag van het moment der creativiteit, het enige waarde volle. De auteurs vluchten in het schrijven, en het produkt daarvan is hun enige levensbe vestiging. ging dat de renaissance-cul- tuur, een statische elite-cultuur, gekenmerkt door een hiërar chische ordening van waarden, bezig is te breken op de funda- r -itele onmogelijkheid om de c xistentie tussen een ver deeld en traditioneel christen dom en een onzeker geworden idealistisch humanisme voort te zetten. Keus TN Lucas 13 32 noemt Jezus koning Herorles „die vos". Deze uitdrukking bezorgde zen deling John Sperry nog al wat hoofdbrekens. Hij is namelijk bezig de Bybel te vertalen voor de Eskimo's in het noordwesten van Canada en dezen hebben Jezus' bedoeling dus moeilijk kunnen begrijpen. Tijdens zijn verlof in Engeland ontving Sperry van een vertaler van liet bijbelgenootschap in Lon den de suggestie van de „veel vraat" (gulo luscus). De veelvraat, het grootste lid van de familie der marterachti- Mogelijke buite Ze hebben wel apai roor de zilvi rden Eigen school Verder hebben de emigranten ook een eigen school. Overdag be zoeken de kinderen de Brazili aanse volksschool, maar daarbui ten krijgen ze aanvullend gerefor- witte, rode en blauwe vos, ar daar was bovendien de eilijkheid, dal geen enkele van e vossen de listige aard ver rit van de Palestijnse vos. Ge- i bun betrekkelijke onschuld makheid zouden de Eskimo's sluw, gevreesd door de Eskin omdat hij er niet voor terug deinst, zelfs rendieren en elanden aan te vallen, een meesterdief, die de best verborgen voedsel- zeer moeilijk is te vangen. Daarom horen de Eskimo's nu preken over Herodes, de veel- Een ideale toestand is dit ui teraard niet, maar het is voor hen nu eenmaal de gegeven si tuatie. Het is ook duidelijk dat deze toestand niet voor onbe paalde tijd kan voortduren, want als de ontbinding te ver voortschrijdt, vervalt ook dit laatste concentratiepunt. Toch is deze vluchtheuvel-litera tuur voor de eerlijke nihilist van vandaag de enig moge- Wat ik daarover de laatste tijd gelezen heb (men herinnert zioh mijn stukje over de 5 Ge loofsbrieven in het Zon dagsblad van 17 juni jl.), be vestigt mijn algemene overtui- (Van onze kerkredactie) J-JAARLEM „Jezus en de storm" is het tweede deel van de bijbelse vertellingen voor geestelijk gehandicap ten in de serie „Wat de Bijbel ons vertelt". Het eerste boekje, Jezus is geboren", is al in handen van duizenden van deze ge handicapten, maar ook ge woon van kleuters. De tekenaar De Kort heeft op pakkende kinderlijke ma nier de geschiedenis geschil- Bij Bosch en Kcunig verschenen de deeltjes 3 en 4 van de Sesam Mozaiek der Muziekgeschiedenis door Ot to Glastra van Loon. Evenals de eerste twee deel tjes laten de pas verschenen afleveringen zich weer vlot le zen. Men staat werkelijk versteld van de kennis van de auteur. Het geheel is weer verlucht met goede en duidelijke il lustraties en fotocopieën. In deel 3 worden de muzika le centra Mannheim en Ber lijn uitvoerig behandeld. Grap pig is het gedeelte ..terug naar 1762": tophits uit dit jaar verschenen 200 jaar later op een grammofoonplaat! Naast opvallende beschrij vingen van Rameau, Locatelli (Italiaansch musyekmeester te Amsterdam), Johann Chris tian Bach die volgens de verhalen in Londen in 1768 zijn eerste pianorecital gaf en vooral Mozart vindt de le zer in dit deel een behande ling van de Italianen en de Engelsen benevens vertellin gen over het muziekleven aan de hoven van Frederik de Gro te en keizerin Maria Theresia. Deel drie wordt afgesloten met een biografie van Joseph Deel 4 brengt de roman tische periode. Als eerste is de ten onrechte wat vergeten Tsjechische meester Dussek aan de beurt. Na bespreking van o.m. Malzel's metronoom en de componist Weber volgt een uitgebreid gedeelte over oorsprong en ontwikkeling van de verschillende orkestin strumenten. Uiterst boeiend zijn de beschrijvingen van Beethoven en Schubert (overigens is het niet zo belangrijk te weten, dat Schubert pl.m. 157 cm. lang was!). Naast componisten als Paga- nini en Mendelssohn worden operagrootmeesters als Rossi ni. Donizetti en Bellini uitvoe rig behandeld. Uiteraard wordt ook Chópin onder de titel „Een kleurig lintEen tuil viooltjes uitgebreid besproken, evenals Wagner en het echtpaar Schu- De delen 5 en 6 zullen in augustus verschijnen. Sesam Mozaïek der Mu ziekgeschiedenis, per deel 368 blz., 5 bij intekening. Na verschijnen van de gehe le reeks totaalprijs ƒ33.-- Wie het indrukwekkende boek van dr. W. H. van de Pol, Het einde van het conventione le christendom (5e druk 1967) kent, is er wel van overtuigd geworden dat het christendom in de wereld voor de keus staat zich radicaal te vernieuwen of af te sterven. En het in de re naissance wortelende, geleerde humanisme heeft geen princi pieel verweer tegen de naderen de springvloed van het mondia le massa-hurhanisme der mil joenen die van beneden de cul tuurgrens opkomen. Zo ziet men maar weer hoe nauw literatuur en leven met elkaar verbonden zijn. Men moet toegeven dat bij de nihi listische roman een kritiek past, die zich voornamelijk be zighoudt met de structuur van het literaire kunstwerk. Eigen lijk is de vorm hier alles. Maar de kritiek hoeft zich het formalistisch standpunt van de moderne auteurs niet te laten voorschrijven. Haar taak is met de structuur-analyse niet afgelopen, evenmin als de antropologie kan opgaan in de anatomie. Als aan de literaire analyse is voldaan, komt de le venskritiek aan het woord. Ook kritisch kan de literatuur nooit van de cultuur en van het le ven worden losgemaakt. Ik geef De Wispelaere c.s. ge lijk tegenover de verdedigers van de meer traditionele ro man die hij bestrijdt: J. Bloch-Michel en Piet van Aken, wat niet wegneemt dat voor de meeste lezers een ge woon recht-toe-recht-aan ver telde geschiedenis zich nog steeds het prettigste laat lezen,-' Want het „zo moeten schrij ven" impliceert nog niet het „zo het liefste lezen". Dit is een vraagstuk apart. Maar de nieu we monologische literatuur trekt zich van eventuele lezers niets aan, want die vallen bui ten het gezichtsveld van de au teur. Hoogstens hoopt hij op begrip voor zijn situatie. Belezen Behalve over de nouveau ro man schrijft De Wispelaere in het hier aangekondigde boek over Marsman, Michel Seuphor (F. Berckelaers), Willy Rogge man en J. Weverbergh. Door het hele boek heen toont De Wispelaere zich een niet zozeer briljant als wel belezen, consciëntieus en helder formu lerend essayist. In verband met het bo venstaande kan ik nog wijzen op De Vlaamse Gids (juni 1967). waarin H. Loreis een se rie artikelen is begonnen, geti teld Synthese van de nouveau roman. Deze periodiek is een uitgave van J. Hoste N.V., Em. Jacqmainlaan 105, Brussel 1. DR. C. RIJNSDORP derd van Jezus, die in de boot van zijn discipelen de storm stilt. Bij de kleurige platen staat de uiterst eenvoudige tekst. Het zijn heel korte zinnetjes, die echter voldoende zijn om het Evangelie te brengen. Zij. die een beetje kunnen le zen kunnen zonder hulp van an deren de vertelling doornemen. Maar er is ook een grammo foonplaatje met dezelfde tekst van het boekje, een eenvoudige overdenking en een vertelling, afgewisseld met muziek en zang. Nog in 1967 zullen de deeltjes „Bartimeüs" en de „Bruiloft in Kana" verschijnen, andere volgen het volgend jaar. De serie „Wat de Bijbel ons vertelt" is een uitgave van het Nedeflandsch Bijbel Genoot schap in samenwerking met de stichting Docete. De prijs van het boekje is 3,50 en van de grammofoonplaat 7,Ze zijn onder andere verkrijgbaar bij de boekhandel, het NBG-Am- sterdam(giro 44000) en Phila delphia - Utrecht (giro 1278581). Bovenstaande plaat is de af beelding op het kaft van het boekje. Engel Angel AU-EEfJ /y. AJAOF ÈLKe BAf 0H2£ ZAA75V* Mé. HOE DAT toer /V de rAKAWnE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 10