Relatie Woord bepalend voor en Geest theologie Vluchteling gegrepen I Een woord voor vandaag Prof. Oosterbaan op wereldcongres: Werkelijk oecumenische theologie is er nog niet Alleen schriftelijke examens aan de Econ. Hogeschool Begaafd acteur regisseur met grote bezieling Rassenprobleem in VS: komende jaren steeds explosiever Doelendirecteur P. Verbist trekt boetekleed aan Noorwegen en I Zweden in EEG-wachtkainer* Ook rellen in andere steden DINSDAG 25 JULI 1967: Door het geloof is Henoch weggenomen, zodat hij de dood niet zag, en hij werd niet meer gevonden, want God had hem weggenomen. Want vóórdat hij werd weggenomen, is van hem getuigd, dat hij Gode welgevallig was geweest. (Hebreeën 11:5) Henoch wandelde met God. zo lezen we in Genesis 5. Wat hield dat in? Wij zijn geneigd, om ojis dat wandelen met God zo voor te stellen, dat Henoch stil en teruggetrokken leefde als een vrome mysticus, maar de Bijbel tekent ons hem heel anders. Henoch profeteerde In de brief van Judas wordt ons een profetie van Henoch over geleverd. Hij zei het goddelozen aan, dat het gericht over hen zou komen, dat het oordeel dreigde vanwege de toenemende aodsverzaking. Zijn wandel met God was dus niet iets in de stille eenzaamheid, louter tussen God en hem alleen, maar geschiedde midden in de wereld. Het was een wandel in ge hoorzaamheid en geloof. De mensen hebben het gemerktdat Henoch met God wandelde, want voordat hij werd weggeno men, is van hem getuigd, dat hij Gode welgevallig was ge weest. Wij lezen vandaag Romeinen 3 19 -31. Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Een magistrale rede van prof. dr. J. A. Ooster baan over Woord en Geest beheerste gisteren liet doopsgezinde wereldcongres. De Amsterdamse hoogleraar gaf aan de ene kant een duidelijke plaatsbepaling van de doopsgezinde theologie, maar trok tegelijk de lijnen voor een toekomstige oecumenische theologie. De doopsgezinden hebben beide op vattingen over de verhouding van Woord en Geest van Rome en Witten berg afgewezen. Voor hen was het niet zo. dat de Schrift zonder meer voor ieder duidelijk was. Naast, maar in I samenwerking met het Woord was hel werken des Geestes nodig, om tot volle waarheid te komen. De Geest is niet alleen aan bisschoppen beloofd. Ieder. I die er om bidt, kan Hem ontvangen. I Dit geloof in het zelfstandig werken van de Geest in de afzonderlijke gelovige maakt hem tot mondig mens. Mondig- j heid is voorwaarde voor christelijke vrijheid. Straks iedereen collegegeld erslaggevers) ROTTERDAM Wordt er s niet staan ingeschreven moeten het gehele examen schriftelijk afleg- lan ae gen_ Nederlandse Economische Hoge- j Willen deze laatste studenten nti school te Rotterdam met twee ma- j jn aanmerking komen voor schrifte ten gemeten? Er is namelijk een re- i ïjjke vervangende tentamina. dan geling ingevoerd, die bepaalt, dat moeten zij zich laten inschrijven en Persoonlijk Dat lijkt ook de tendens van dit congres te worden: enerzijds de be zinning op het eigene in een grote RICHARD FLINK OVERLEDEN RICHARD FLINK (Vervolg van pag. 1) De man reed echter met zo'n grote «nelheid, dat via de meldkamer as sistentie werd gevraagd. Zes wagens van de Rotterdamse politie met twaalf man zetten daarop de jacht voort. De achtervolging leidde met zeer grote «nelheden over de Molenweg. Grind weg naar Bergschenhoek, Berkel en Rodenrijs. In Rodenrijs wist K. een val van de politie te ontkomen door over het ter rein van het benzinestation bij de vei linghaven aan de politiewagens le ont komen. Bij deze manoeuvre kon een passerende bestuurder van een Daffo dil nog juist, bijtijds een frontale bot sing met de wegpiraal voorkomen. Daarna reed de vluchteling via de Bovendijk terug in de richting van Hillegersberg. De brute autorijder liet de politie wagens geen mogelijkheid hem in te halen, door van links naar rechts over de weg te gaan slingeren. Het scheel de maar steeds een haar, of de politie auto's werden van de weg afgeduwd. Ook probeerde K. door plotseling te remmen zijn achtervolgers van zich af te schudden. Op de Erasmussingel reed de Taunus van de vluchteling in op een hen tegemoetrjjdende DAF ▼an de politie. De bestuurder kon een frontale botsing voorkomen door op het laatste ogenblik zijn stuur om te gooien en een heg in te rijden. VALSTRIKKEN Ook met valstrikken probeerde de wegpiraat de agenten van de weg te drukken. Zo ging hij enkele malen aan de rechterkant van de weg rijden en maakte met zijn arm een gebaar dat de politiewagens hem konden in- hiaen. Op dat moment dat de sur veillancewagen dan naast hem reed. week hij plotseling uit naar links. Het mag een wonder helen dat bij deze hachelijke achtervolging geen doden zijn te betreuren. Op de Kerstant van den Bergelaan sloeg echter de motor van de Taunus af. Twee agenten sprongen uit hun wagen en renden op de auto af. Het bleek echter spoedig dat de vluchte ling zich had verschanst, door de por tieren van i(jn auto af te sluiten. Ondanks de sommering eruit te ko men. bleef de man oostindisch doof. Toen een der agenten er in slaagde een ruit in te slaan en zodoende een portier te openen, ontstond een vecht partij. Een der politiemannen liep een beet in zUn vinger op en kreeg een klap in «ijn gezicht. De man is gearresteerd en overge- bracht naar het hoofdbureau. Hem zal poging tot doodslag, subsidair poging tot zware mishandeling ten laste wor den gelegd. Bovendien zal de man zich moeten verantwoorden voor de tien- tallen verkeersovertredingen, die hi] heeft begaan tijdens de razendsnelle, gevaarlijke achtervolging, om nog maar niet over ontzegging van de rij bevoegdheid te spreken Tijdens de achtervolging is op de Bovendijk een van de zes politiewa- j gens te water gereden. Een particu liere auto, die tussen de surveillance wagens terecht was gekomen, ging in I d berm van de weg staan om de auto's vrije doorgang te verlenen. Toen de automobilist de weg opreed, had hij I niet in de gaten dat er nog een politie- wagen aankwam. D« politieman die achter het stuur zat, sag zich met een hoge snelheid voor een dillimma geplaatst. De perso nenauto aanrijden, frontaal In botsing komen met een tegemoetkomende vrachtauto of In het water rijden. De agent koos voor het laatste. Het kostte hem een nat pak. maar hQ wist daardoor een ernstige aanrij ding te voorkomen. ROTTERDAM Gisteren is na een rnstige ziekte overleden de acteur-regisseur Richard Mar- tinus Willem Flink. Hij is 64 jaar geworden en was de laatste jaren als artistiek directeur ver bonden aan het Nieuw Rotter dams Toneel. Dit schokkende be richt kwam toch nog onver wachts en juist in een periode dat alleen die bij het toneelle ven zijn betrokken, en in het bijzonder zij die deel uitmaken van het gezelschap, met vakantie in het buitenland vertoefden. Juist in de laatste jaren heeft Richard Flink van zich doen spreken als een zeer bekwaam regisseur. Zijn „Hamlet" ligt nog vers in het geheu gen en wie zal zijn regie van „Faust" vergeten. Met al deze stukken, zoals Don Carlos en Kimbelijn gaf hij een nieuwe richting an het Nederlandse toneel. Hij heeft het toneel bijna drie en veertig jaar gediend als acteur en bezielend leider. Helaas, kort na zijn grote Hamlet-enscenering moest hij ter observatie in een ziekenhuis wor den opgenomen. Hij was toen een vermoeid man. Dat hij niet meer zou terugkeren had niemand verwacht. Zijn leven is één grote toewijding geweest aan de zaak van het Neder landse loneel en vele acteurs zijn onder zijn inspirerende leiding groot gewoiden. Opgang Richard Flink behaalde in 1924 het diploma van de toneelschool en debu teerde in datzelfde jaar bij Fabricius I in het Haagste Odeon. Twee jaar later I kwam hij naar Rotterdam om zich j te verbinden aan het Rotterdams To- neel en na drie jaar voegde hij zich I bij het Vereenigd Toneel. Dan volgt het KVHNT 1930. Saalborn 1931, De jonge spelers 19331937, Nieuw Schouwtoneel 1933 en dan na de oor log in 1946 keert hij terug naar zijn geliefde stad Rotterdam bij het Rot terdams Toneel van Ko Arnoldi. Richard Flink stichtte in 1951 de Rotterdamse Comedie. ontvreden als hij was met het toenmalige toneel- bestel. Twee jaar later ging hij tel- lejjrgesteld naar Arnhem naar de To neelgroep Theater, gesticht door Rob de Vries en Kees van Iersel. Na twee jaar kreeg hij daar de artistieke lei ding en van die tijd af is er eigenlijk alleen maar sprake van een ononder broken opgang. Van 1954 tot 1962 was de artistieke leiding van het Nieuw Rotterdams Toneel in zijn handen en van 1962 af was hij mededirecteur van dit gezelschap. doopsgezinde familiereünie, ander zijds een stukje meedragen aan de vreugden en de problemen van de wereld, van de oecumene. Woord en Geest, zo zei prof. Ooster- i baan. zijn in hun eenheid en samen- werking het fundament van de ge- I gemeente. Een werkelijk geloofsver- schil, dat betrekking heeft op de beteke- nis van Woord en Geest en hun onderlinge verhouding, moet de eenheid en geloofsgemeenschap welhaast stuk- I breken. Want dat betekent een werke lijke structuurverandering van het geloof en heeft daarom ook een andere kerkvorm tot gevolg. I Zowel de grote scheiding tussen de oosterse orthodoxie en de westerse kerk in 1054. als de Reformatie van luthers- calvinistische structuur en het ontstaan j van de doopsgezinde gemeenten zijn volgens prof. Oosterbaan ten diepste te herleiden tot een verandering van in- i zicht in de verhouding van Woord en Geest. Het toevoegen van het „filioque" aan de belijdenis in 1054 door de westerse I kerk heeft een grote invloed gehad op j de theologie en kerkstructuur. Hi:r- door bond het westen volgens prof. J i Oosterbaan de Geest expliciet-dogma- tisch aan de tweede persoon van de I Drieëenheid, de Zoon of het Woord. In zekere zin werd daarmee het Woord boven de Geest gesteld en ontstond het gevaar van een subordinatie of onder schatting van de Geest. De gelovige wordt door het Woord persoonlijk aangesproken, door de Geest persoonlijk verlicht en in zijn geloof bevestigd. Daardoor wordt hij in zijn bestaan veranderd. Daarom kan en wil hij voor zijn geloof persoonlijk instaan. Hij steunt niet op het gezag van de kérk of de gemeente, maar is in zijn eigen overtuiging zeker. Op grond van dit persoonlijk geloof, dat hij in de vrijheid van de geest belijdt, wordt hij gedoopt en lid van de gemeente. Zo nadert Menno ook ten aanzien van de eigenlijke kwestie van het „filioque* meer de oosterse kerk. Zo wezen de doopsgezinden enerzijds een sterk kerkelijk klerikalisme af. omdat de Geest niet op bijzondere wijze met bepaalde ambten verbonden werd geacht, maar werd anderzijds ook voorkomen, dat de letter van de Schrift, zoals die met het natuurlijk versland uitgelegd kan worden, als waarheid gelden kon. Daardoor kon men het ge vaar van een natuurlijke, verstandelijke theologie ontgaan. Maar ook het gevaar fantastische dweperij ontgin- Woord der Schrift Synthese ..Dankbaar' Paus Bij zijn veertigjarig jubileum in 1964, waarbij hij benoemd werd tot officier in de Orde van Oranje Nas sau en waarvan de versierselen door burgemeester mr. G. E. van Walsum in de Rotterdamse schouwburg aan hem werden uitgereikt, verklaarde deze grote acteur: „Ik ben dankbaar, dat het leven me zo begunstigd heeft. Wie is er zo gelukkig dat hij een vak heeft, waar hij voor hon derd procent achter kan staan? Ik zie deze onderscheiding niet als be loning van talent, maar als een be kroning voor veertig jaar trouw aan het toneel". Hij bracht daarbij tege lijk hulde aan alle spelers die even als hij het toneel trouw zijn geble- Toneelspelen was voor Flink: die nen. Je ondergeschikt maken aan de bedoeling van de auteur, bij het spe len en bij het regisseren. Zo was hij een toneelman in hart en nieren die het als vakman en kunstenaar tot grote hoogte heeft gebracht. Bescheiden Onder dit alles bleef hij een be scheiden en warmlevend mens, fel bewogen, gezegend met rijke inzich ten, die hij dienstbaar wist te daken aan zijn spelers en aan het toneel in zijn totaliteit. Een groot man die we telkens en nog lang zullen missen. Zijn laatste stuk waarover hij de re gie voerde, de „Hamlet", zal een on vergetelijke herinnering blijven aan deze bijzonder begaafde kunstenaar. H. St. Bovendien werd de Geest door de binding aan de Zoon indirect ook gebonden aan dat. wat de Rooms- Katholieke Kerk als de plaatsvervan ger van Christus beschouwt, de paus. Het constateren van een min of meer ondergeschikte plaats van de Geest onder Christus, het primaat van de paus als plaatsvervanger van Christus en het voorrecht, dat de paus door de tegenwoordigheid van de Geest de hoogste en definitieve beslissing over de leer heeft en dat hij als enige legi tiem en onfeilbaar de Bijbel kan uit leggen, vormen samen een systematische theologische eenheid, die het karakter van Rome beslissend bepaalt. Ook het laatste concilie heeft dit volgens prof. Oosterbaan duidelijk gehandhaafd. De kloof, die de Rooms-Katholieke Kerk van de reformatorische en doperse kerken scheidt, vindt haar oorsprong dus grotendeels in een andere opvatting over de verhouding tussen Woord en Geest. Volgens de Reformatie had het Woord Gods geen authentieke uitleg ging van een kerkelijke overheid nodig. Voor Luther was de Bijbel in zichzelf duidelijk. Het Woord légt zichzelf uit. Eenzijdig Tegenover lien, die er de nadruk op legden, dat de Geest ook zelfstan dig werken kan en naast en sanien inet de openbaring door het Woord een eigen verlichting kan schenken, verviel Luther echter volgens prof. Oosterbaan in de eenzijdigheid, dat het Woord in zichzelf volkomen, dui delijke openbaring van Gods wil is. Dit leidde tot de letterlijke in- sniratieleer, die de vrijheid van de Geest weer precies zo in banden wilde leggen, als de rooms-katho- lieke leer van het kerkelijk en pauselijk gezag gedaan had (de Bijbel de „papieren paus"). Het is verkeerd, aldus prof. Ooster baan. als men uit angst voor een subjectivering van het geloof een pneumatocentrische theologie afwijst, maar men behoeft ook niet het tegen deel te doen: dat men uit angst voor een objectiverend openbaringsposi- tivisme afwijzend staat tegenover een christocentrisehe theologie of een theologie van het Woord. Beide momenten moeten op gelijke wijze tot hun recht komen. Zo'n theologie, die er volgens prof. Oos terbaan nog niet geweest is, kan de vele theologische tegenstellingen, die de kerken tot op heden scheiden, op lossen in een hogere eenheid. Daarom moet een werkelijk oecumenische theologie zich op deze weg ontwik kelen. een student, die niet staat ingeschre ven (een zogenaamde extane) ver plicht is het collegegeld van ~(>0 te betalen wil hij het kandidaats examen op een voor hem zo gunstig mogelijke wijze afleggen. Het libera le lid van de Tweede Kamer. dr. K. van Dijk. heeft over deze zaak reeds vragen gesteld aan de minister. Van de zijde van de Economische Hogeschool wordt verklaard dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de studenten. Er zijn name lijk drie categorieën: zij die dagcol leges lopen, die de avondcolleges volgen en studenten, die op eigen kracht of met behulp van repetito ren studeren. De NEH streeft er naar. dat alle studenten de practicumoefeningen volgen. Maar de oude schoolgebou- wen bieden weinig gelegenheid. Men heeft nu een beleidslijn uitgestip- peld tot het nieuwe gebouw aan de oostelijke rand van de stad gereed ƒ200 collegegeld betalen. Wanneer het nieuwe gebouw ge reed is, stelt de NEH de eis. dat alle studenten worden ingeschreven, zo dat iedereen praktijkcolleges kan volgen. Het is nu helemaal niet de bedoe ling de studenten 200 uit de zak te kloppen. Men verklaarde: „Ons staat niets anders voor ogen dan het bevorderen van een economisch on derwijs op hoog niveau. Overgangsregeling Er is een overgangsregeling ge troffen. die voor alle studenten gun stig wordt genoemd. Alle examens en tentamens moeten nu schriftelijk worden afgelegd. Een belangrijk" verschil met de bestaande regeling is, dat in alle zes vakken een vervangend ten tamen mogelijk is. Kandidaten, die Calviin vertaald in Koreaans SEOEL De Institutie, het vier delige hoofdwerk van Johannes Cal- vijn, wordt op het ogenblik in het Ko reaans vertaald. Een Koreaans hoog leraarsteam heeft zich hierop gewor pen. Korea telt meer dan anderhalf miljoen hervormden (presbyterianen) en enkele theologische faculteiten. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Rilland Bath (vac. bG. Blok - toez.iW. L. Dekker te Maasbracht. Bedankt voor Blauwkapel CU.): H. Harkema, director van de Geref. Zen ding? Bond in de Hervormde Kerk. te Zeist. GEREF. KERKEN Bedankt voor Hoogeveen vac. A. Adema): A. Trapman te Velp; voor Grootegast (vac.S. v.d. Linde): E. Bos wijk te Jutrijp-Hommerts. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Drogeham <accL>: kand. J. Verhage te Amsterdam-west. Bedankt voor 's-Gravenhage: I. de Bruijne te Rotterdam-centrum: Hengelo <C T scheschut. Wethouder heeft gelijk, ik faalde ROTTERDAM „Ten on rechte heeft de publiciteit die is ontstaan ten aanzien van De Doelen, de indruk gewekt, dat gezochte aanmerkingen over ad ministratieve futiliteiten mij tot mijn ontslagaanvrage hebben ge bracht. Een dergelijke opvat ting werpt een onverdiende blaam op de ambtenaren van de afdeling kunstzaken ter gemeen tesecretarie, aan wier bekwaam heid en toewijding niet kan wor den getwijfeld". Aldus de heer P. Verbist, directeur van het Concertgebouw De Doelen, in een gistermiddag uitgereikte verklaring. BRUSSEL Noorwegen heeft gisteren een officiële aanvraag inge- p3 diend voor het EEG-lidmaatschap van de EEG, EGKS en Euratom. Deze ge stap is de tweede Noorse poging om lid te worden van de Europese ge- ge meenschap. De eerste was in 1962. De 1 officiële boodschap, die door de Noorse ambassadeur Halvorsen werd overhandigd aan de voorzitter van de ministerraad, was getekend door de |n minister van buitenlandse zaken p Lyng. Ook Zweden wil tot de Euromarkt toetreden. De Zweedse ambassadeur overhandigde de ministerraad een me-1 morandum waarin wordt aangekon digd dat op 28 juli een Zweeds ver zoek zal worden ingediend. „Bovendien", zo gaat de verklaring verder, „laat die opvatting onvol doende recht wedervaren aan het belang van het werkelijke menings verschil, te weten dat ik meende absolute prioriteit te moeten geven 0 aan de artistieke leiding van De wethouder gegeven. De vorige week Doelen, terwijl de wethouder ver- I heeft hij een uitgebreid gesprek met langde.' dat ik evenveel aandacht j de wethouder gehad. Motieven Over de motieven, die tot optre den van mr. Janssen van Raay als adviseur van de heer Verbist hebben geleid, zei mr. Janssen van Raay: Wij willen een poging doen een zo danige sfeer te scheppen, dat de gemeenteraad mogelijk dit ontslag weigert. De interpellatie doorkruist de zaak op een ongelukkige manier." De heer Janssen van Raay doelde met deze woorden op de interpel latie die de gemeenteraadsleden mr. dr. S. W. Couwenberg (kath.) en drs. L. van Leeuwen (lib.) hebben aangevraagd. In interpellatievragen wordt de mogelijkheid geopperd van een „commissie van goede diensten", van een adjunct-directeur of admi nistratieve hulp voor de heer Ver bist. De heer Janssen van Raay heeft de verklaring, die op de conferentie openbaar is gemaakt, ook J. J. de Jonge te Noord- Christophoros II overleden ATHENE De Grieks-orthodoxe patriarch van Alexandrië en geheel Afrika. Christophoros II is zondag avond in Athene op 95-jarige leeftijd overleden na een langdurige ziekte. Hij woonde al zes jaar in Athene. Zijn lichaam zal per vliegtuig naar Cairo worden gebracht om te worden begraven in de orthodoxe kathedraal van St. Joris in Alexandrië. De patriarch, die in Noord-Grieken- land is geboren werd in 1938 patri arch van Alexandrië en getoeel Afri ka. DETROIT De golf van ge weldpleging waardoor Detroit nu enkele dagen is geteisterd en die aan zeker 19 mensen het leven heeft gekost, volgt hetzelfde pa troon van de rassenonlusten waardoor Amerika in de lange hete zomers van de jaren zestig is getroffen. Het" begint meestal met een futili teit. waarna de opwinding zich snel uitbreidt. Verscheidene leden van de stadsbesturen willen het hoofd er al bij neerleggen, in andere ste den. zoals New York en Los Ange- les. worden miljoenen dollars uit gegeven aan zomerprogramma's die moeilijkheden moeten voorkomen. De republikeinse leiders in Wash- ington zijn er echter niet van overtuigd dat er genoeg gedaan wordt. Gisteravond waarschuwden zij dat het land snel naar anarchie afglijdt. Zij verweten president Johnson dat hij niet genoeg gedaan heeft voor de oplossing van het ras senvraagstuk. Zij zien er een orga nisatie achter die de onlusten achter eenvolgens in verschillende steden aansticht. TERHEIJDEN De 29-jarige N. Meeuwissen uit Dordrecht Is gisteren in het Sint Ignatiusziekenhnis overle den aan de verwondingen dte hij enkele uren tevoren had opgelopen bij een val met zijn scooter in Terheijden. kwam op zijn scooter uit Breda raakte een keienrand tussen de weg het rijwielpad. Het slachtoffer slipte viel tegen de stoeprand. Toch niet? Gouverneur Romney van Michi gan. die de ravage in ogenschouw heeft genomen, zegt echter dat de zaak in Detroit „blijkbaar niet is voorbereid". Er kan in deze stad ook moeilijk gesproken worden van een „opstand van negers" omdat er evenveel blanken aan het plunderen zijn geslagen als negers. De stem ming is ook niet die van een op stand. veeleer van een carnaval, ge vierd tussen scherven en wrakstuk- Nu de zomer nog maar pas half voorbij is hebben zich al in dertig Amerikaanse plaatsen dit jaar ras- senrellen voorgedaan. De Amerika nen vragen zich af welke stad nu aan de beurt is. Harlem De geweldpleging door negers is sinds 1964, toen in Harlem onlusten uitbraken, een zaak van voortduren de zorg in de V.S. Het jaar daarop sloeg de vlam in Watts: blank en zwart worden verder uiteen gedre ven en zelfs tussen de negers onder ling ontstaat verdeeldheid. De ge matigde strijders voor de burger rechten willen hun doeleinden zon der geweld door vreedzame evolutie bereiken, maar de extremisten van „zwart aan de macht" lokken onge regeldheden uit die volgens hen ten slotte moeten leiden tot een neger revolutie. Men vraagt zich af wat de werke lijke oorzaak van de onlusten is. Sommigen wijten het aan het drij ven van volksmenners, aan de hitte, aan de armoede, ellende en wan hoop in de negerwijken. Het vraag stuk wordt ieder jaar moeilijker: de komende tien jaar zullen de tien grootste Amerikaanse steden door een meerderheid van negers worden bewoond. besteden aan de administratief- organisatorische kant van de zaak. Van een persoonlijk' conflict met de wethouder is overigens geen sprake. Na rijp beraad ben ik tot het in zicht gekomen dat het gelijk aan de zijde van de wethouder is, en mits dien dat de kritiek op mijn visie in zoverre gerechtvaardigd is. Inder daad is het moment gekomen, dat ik als directeur wil de leiding van De Doelen als in alle opzichten bevredigend aangemerkt kunnen worden aan de zakelijke bedrijfs voering evenveel, zo niet meer aan dacht dien te besteden als respec tievelijk aan de artistieke punten. ..Kans bieden" Het is mijn vast voornemen mij met hernieuwde energie voor mijn volledige taak als directeur in te zetten. Het enige dat ik thans vraag aan allen, aan wie het wel en wee van De Doelen ter harte gaat, is dat mij de kans geboden wordt in alle rust mijn taak als bovenom schreven tot een goed einde te bren gen." Deze verklaring werd uitgereikt aan de Rotterdamse pers op een con ferentie, die maandagmiddag werd gehouden ten kantore van mr. J. L. Janssen van Raay. die op verzoek van de heer Verbist als diens advi seur optreedt ter mogelijke opkla ring en eventueel oplossing van het conflict rond de artistieke en admi nistratieve leiding van De Doelen. Bij deze persconferentie was de heer Verbist niet aanwezig. De heer Janssen van Raay deelde mee: „De ontsl'gaanvrage van de heer Verbist „Het eerste wat ik ga doen", aldus mr. Janssen van Raay, „is morgen (dus vandaag, red.) de wethouder opbellen. Het is wat ondemocratisch te proberen een interpellatie tegen te houden. Maar ik kan uiteraard wél iets zeggen dat wellicht invloed kan hebben op het antwoord dat de wethouder geeft. Misschien kan de interpellatie worden verduidelijkt, j Maar of de interpellatie er komt of niet moet donderdag uit de gemeen teraad komen. Die heeft daarover bet laatste woord iNeger Carmichael nu in Praag LONDEN De Amerikaanse neger leider Stokely Carmichael, die „zwart aan de macht predikt, is gisteren on verwacht uit Londen naar Tsjechoslo- wakije vertrokken. Het is niet bekend waarom de 25-jarige Carmichael naar Praag is gegaan. Volgens Britse kran ten reist hij door naar Noord-Vietnam. De negerleider is tien dagen in Lon den geweest waar hij de negers op riep de blanke Britten te vernietigen. Rechercheurs hebben de bijeenkomsten van Carmichael bijgewoond en een rap- Dort voor minister Jenkins opgesteld. Hij zou kunnen worden vervolgd we gens het kweken van rassenhaat. De Duitse baptisten gaan volgend jaar maart een simultane evangelisatie campagne houden in het Roergebied met inbegrip van de steden Keulen, Essen. Düsseldorf en Dortmund. In totaal wordt deze evangelisatiekruis tocht onder het thema ...Jezus Christus, de hoop der wereld" in zestig tot tach tig plaatsen tegelijk gehouden. (Vervolg van pagina 1) „Plundering, moord en brandsticl cing hebben niets te maken met bui gerrechten. Het ztfn misdaden. Wjj zullen niet buigen voor geweld. Ik ben ervan overtuigd dat de meeste negen en blanken de acties die thans in Df troit en andere steden gaande zijl veroordelen." DE ERGSTE De onlusten in Detroit zijn de ergste in deze vijfde stad van de VS sinds 1943, toen bij ongeregeldheden 36 men sen omkwamen. Dc laatste dagen zjjn al ongeveer vijfhonderd mensen ge wond geraakt. Het aantal arrestatici loopt tegen de tweeduizend. Tal van wijken van Detroit zijn anderd in slagvelden. Op honderden plaatsen zijn branden gesticht terwijl veel hoge gebouwen onder vuur zijn genomen. Soms staan alleen de buiten muren nog overeind. Het verkeer is ook op veel punten ontwricht, omdat de straten bezaaid liggen met puin.( De aangerichte schade wordt nu al ge schat op bijna zeshonderd miljoen gulden. Het openbare leven heeft ook sterk te lijden onder de onlusten: bioscopen, café's. benzinestations en vele andere zaken in de verzorgingssfeer zijn ge sloten. Veel scholen en banken blijven dicht. De twee universiteiten van de miljoenenstad (voor dertig procent negers) hebben de colleges gestaakt. Dat federale troepen bij onlusten worden ingezet is uniek voor de jongste geschiedenis van de VS. De laatste keer gebeurde dat in 1943, eveneens in Detroit. Dat federale troe pen staten kunnen bijstaan staat de wet van 1795. I\OG MEER Ook in tal van andere steden is de laatste 24 uur tot ernstige onge regeldheden gekomen In Rochester (in de staat Nei York) is gisteravond een neger dood geschoten. die met zijn auto op een groep agenten wildje inrijden. De po litie was op dat moment bezig een brandweerauto te ontzetten, die door negers met stenen werd bekogeld. Elders in de stad viel ook nog dode. Er zijn dertig arrestaties richt In de beruchte negerwijk Harlero van New York zijn bijna tweeduizend Portoricanen overgegaan tot wanda den. De politie werd bekogeld. Ook hier viel een dode. In verscheidene stadswijken van Toledo (Ohio) hebben negers huizen en gebouwen geplunderd. Ook is op veel plaatsen brand gesticht. Alle po- litie-cenheden zijn gemobiliseerd. In Cambridge (Maryland) is gis teravond de Amerikaanse negerleider Rapp Brown, voorzitter van de coör dinatiecommissie voor geweldloze stu dentenactie, door een kogel aan hel hoofd gewond. Brown had in Newark een conferentie over de „zwarte macht" bijgewoond. Eenheden van de Nationale garde en van de staats politie zijn naar Cambridge onderweg. In de stad Pontiac. evenals Detroit liggend in de staat Michigan, zijn gers eveneens tot brandstichting over gegaan. In het zuiden van de stad. waar de meeste negers wonen, zijn twaalf branden geslicht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2