O' Mcacao's kerken sfcicsn er slecht veer VERZOENING OP GRAF VAN DE MARTELAREN GEESTELIJK LEVEN Deken G. J. M. ten Have: In dienst van oecumene r Deze keer geen feest in Brielle jaar Bethel ZATERDAG 8 JULI 19b? (Van onze kerkredactie) P 9 juli 1572 vonden negentien rooms- katholieke geestelijken in een turfschuur even buiten Den Briel de dood door de strop. Eeuwenlang hebben zij als de „H.H. Martelaren van Gorinchem" een belangrijke plaats ingenomen in de controverse RomeRefor matie. IS hun rol nu uitgespeeld? Niet als het aan de Brielse deken G. J. M. ten Have ligt. Hij meent, dat er voor de H.H. nog veel te doen is. Maar nu in dienst van de oecumene! Den Briel gaat zelf het voorbeeld geven. Claes Pieck, Leenaert Vechel, Claes Poppel en hoe ze verder heten mogen hadden besloten, niet te vluchten, toen op 25 juni 1572 dertien Geuzen- schepen onder bevel van Marinus Brant op de Merwede voor Gorkum verschenen. Zij zagen het als hun plicht bij hun kudde te blijven. Een gedeelte van het schilderij, dat Gerard He- man voor de Brielse deken Ten Have vervaardigde. Rechts de martelaren van Gorkum. Tweede van links Angelus Merula. i LJ En natuurlijk ging het ook -| twistgesprek en mishandeling wisselden elkaar af, om hen tot afval te bewegen. 1 Wat nu precies de woede van i de Geuzen gaande gemaakt heeft. is niet meer te achterhalen, maar er moet iets bijzonders met deze I negentien geweest zijn, vertelt de ken Ten Have ons. Want terwijl de Geuzen andere priesters op de duur lieten gaan, bleven ze dezen vasthouden. Willem van Oranje in Delft hoorde van deze zaak, Hij zond direct een afgezant naar Gorkum met een dépêche, waarin hij be- hier als elders: nadat Gor- val, dat niemand om zijn geloof kum zonder slag of stoot in handen van de geuzen was gevallen, waren het de „papen", die het het meest moesten ontgelden. Zelfs het Spaanse garnizoen werd vrij gelaten, maar de priesters werden vastgehouden en vervolgd mocht worden. Maar toen de bode arriveerde, was Lu- mey al bezig de geestelijken naar Den Briel te brengen. deken Ten Have. Ze maakten een hij de geestelijken prompt ter de hun heiligverklaring door kopie van Oranjes dépêche en be- dood liet brengen. De herinne- paus Pius IX. Blunder lastten een ander, dan de ring aan hen werd levendig ge- oorspronkelijke boodschapper, houden. Ruim honderd jaar na Negentien rooms-katholieke om deze copie naar Lumey over hun dood werden zij zalig ver- kerken in ons land zijn aan de Toen hebben ze in Gorinchem te brengen. Daar werd de geuzen- klaard en op 29 juni 1867 (dus H.H. Martelaren van Gorcum gen aan wat de protestanten de rooms-katholieken hadden aange daan en op de scholen werden de gruwelijke martelingen de roomse kindertjes ingepompt. Het spreekt vanzelf, dat de plaats, waar de martelaren de dood vonden, niet werd vergeten. Een kleine honderd jaar geleden slaagde de Warmondse kerkhisto ricus prof. Smit er in, het „Mar telveld" precies te lokaliseren en zelfs groef men er in 1877 een verzameling schedelstukken en andere beenderen op. die in een inmiddels gebouwd houten bede- vaartskerkje werden tentoon- ..Aflopende" De bedevaarten liepen zo goed, dat deze houten kapel in 1932 werd vervangen door een fraaie stenen kerk. Maar de laatste ja ren is er sterk de klad in de bedevaart gekomen. Je ziet geen tien pelgrims meer per dag. Briel le als bedevaartsplaats is een „af- 'opende zaak" geworden, zegt de -leken. Er gebeurde echter wat anders Den Briel breidt zich de laatste 'aren sterk uit buiten de wallen Een heel nieuwe wijk is ontstaan: het ,,plan-Rugge" Met een tweede wijk, het olan-Suurland is men pas begon nen. En het eenzame bede- •aartskerkje. dat midden in de weilanden stond, werd ineens in gebouwd' door nieuwe buurten met jonge gezinnen, kerkbouw- prolaiemeri enzovoort. „Ik had er zo mijn gedachten over. maar op de predikantencon- cilio hier in Den Briel durfde ik v Zondag is het honderd jaar geleden, dat bij Bielefeld in Duitsland het diaconessen- huis Bethel werd gesticht. Onder „vader" Friedrich von Bodelschwingh groeiden de Bethelse inrichtingen uit tot een geweldige „stad van barmhartigheid". Groot is het aantal vormen van diakonale arbeid, die Bethel ontwikkeld heeft en nog altijd houdt het Bodel- schwinghs devies in ere „noden te ontdekken, die niemand anders ziet". Zo is Bethel zich de laatste jaren naast al het andere werk sterk gaan richten op de hulp aan gastarbeiders. Het jubileum zal in oktober ge vierd worden. De foto toont een van de diaconessen. van de Nederlandse Protestanten bond, het ter sprake bracht. Hij zei: kunnen wij als rooms-katho- Iieken en protestanten die marte laarskerk nu niet samen gaan ge bruiken voor gewone zondagse kerkdiensten?" Dat gaat nu in oktober begin nen. De hervormde gemeente, de NPB-afdeling en de rooms-katho- lieke parochie krijgen om de beurt de kerk een zondag ter beschikking, om er een dienst voor de nieuwe stadswijk in te houden. Die diensten staan dus steeds onder verantwoordelijkheid van één kerk. We maken er geen men gelmoes van, zegt de deken met nadruk. Maar, het is wel de bedoe ling, dat alle Ruggenaren elke zondag komen. Om dat te on derstrepen, wordt de laatste zon dag in september door de drie kerken een gemeenschappelijke dienst gehouden. Schuld beleden een grote blunder begaan, zegt leider zo geweldig kwaad om. dat tuist honderd jaar geleden) volg- wijd als evenzovele herinnerin- er niet o F.V MACAO, de kleine Portugese provinciedie aan de trechtervormige mond van de Parel rivier ligt aan de overkant en op 72 km afstand van Hong-Kong, wordt de situatie voor de kerken steeds slechter. Önze correspondent in China, Mi chael Browne, tekent het beeld van de kleine stad- kolonie in Zuid-China in aansluiting op eerder ge plaatste artikelen over Hong-Kong tijdens het op rukken van de Rode gardisten. Kerkelijke leiders verlaten Hlacao naarmate de communisten aan macht winnen. Een buitenlandse zendeling, die in de stad woont zei hierover zorge lijk: „Enkele Chinese kerkleiders, die daartoe in staat waren zijn uit Macao vertrokken. Zij zien geen toekomst meer voor de kerk hier." Sinds de onlusten in Macao eind verleden jaar en in janua ri van dit jaar is de situatie snel verslechterd. Aan ieder vernederend verzoex vau de Rode gardisten 13 van^ die tijd af door de onderdanig kruipen de Portugese regering vol daan. Op het ogenblik is Macao een spookstad. De luxe hotels aan zee zijn leeg. De taxi'- en riksja's zoeken in de bochtige straatjes naar een vrachtje. De speeltafels In de -as'no's zijn verlaten in de renbanen worden amtier gebruik- Goudsmokkel Toeristen, die naast hun ge wone inkomen goed geld ver dienen aan invoer van goud zien dit laatste stnrk vermirde ren. De goudinvoer stempelt Macao als de opsIagDlaats voor de goudsmokkel van hc-t Verre Oosten M is tevens de belangrijkste mi Ier van de eco nomie. Het aantal oassagie-s. dat re gelmatig van de veerboot tus sen Hong Kong ei Macao re- bruik maakt is met de beifl afgenomen. Ondanks de officiële ontken ning van autoriteiten uit Ma- cao maken Chineestalige kran- ten er voortdurend melding van dat de Portugese regering aan communistisch Cmna heeft meegedeeld het voorne men te hebben het bestuur van Macao over te dragen aan het regime van Peking. Het Is in ieder geval wel zo. dat de gouverneur van Macao. Jozé Nobre de Carvalho niet langer controle uitoefent over de 300 onn mensen van de Vorig jaar Is er ook al zo'n gemeenschappelijke dienst ge weest. Hervormden en rooms-ka tholieken hebben toen wederzijds schuld beleden over wat er in het verleden gebeurd is. Zij spra ken uit, dat ze het nog lang niet de in alle punten met elkaar eens waren, maar dat ze wel de strijd bijl wilden begraven en elkaar Sailien wilden erkennen als broeders en zusters. cn miTT. „Daarom was ik zo blij, dat ds. MJsschien .^ujleu, ook de Brielse beginnen", zegt de- Van Ouwerkerk, de voorganger gereformeerden nog aan deze re- 6 e geling besluiten mee te doen. Verleden week donderdag was bet dus honderd jaar geleden, dat de martelaars heilig ver klaard werden. Normaal zou zo'n eeuwfeest gevierd zijn als een groot evenement. Maar het enige bijzondere is ditmaal, dat de bis schop van Rotterdam er morgen Dit kaartje loont de ligging van Macao, vooral ten op zichte van Hongkongonge veer 72 km dwars over de riviermonding scheidt de plaatsen van elkaar. minuscule stads-kolonie. Hij danst op het wijsje, dal Pe king pijpt en worit openlijk genegeerd door de minachten de plaatselijke rode leiders. Toen boze Mao-schreeuwen - de benden het Britse consu Iaat omsingelden, beledigende kreten kalkten op de maren en de consul. Norman Ions dwongen om 'even uur in de brandende zon h» luisteren naar hun smaadrede, was nie' één Portugese politie-agent of militair te bekennen. Op 25 mei sloten de Britse autoritei ten hun consulaat en de consul werd met zijn staf naar Hong Kong teruggeroe- oen. De consul-generaal van dr verenigde Staten m Horig Kong, Edward Rice, drong er in een brief aan de Ameri kaanse burgers in de Portu gese kolonie op aan deze te verlaten, of voor eigen risico te blijven. Hij schreef onder meer: „Met het oog op de hui dige toestand geloven wij, dat Macao geen veilige "erblijf- plaats is voor de Amerika- Rijke Portugezen hebben hun luxe villa's in de steek gelaten en zijn naar Portugal Een sfeer van angst grijpt in de stad om zich heen. naar mate steeds meer mensen zich klaarmaken om weg te gaan Gemeenten Deze zelfde angst heeft zich ook meester gemaakt van som mige Chinese christenleiders, die visa aanvragen om Hong Kong binnen te kunnen. In de «teek gelaten gemeenten pro beren zelf bijeenkomsten te houden. Sinds China verzocht heef' vluchtelingen terug te zenden, wijst de Portugese politie deze „illegale immigranten" regel matig uit Ze worden naar de grens gebracht en daar overge leverd aan het volkscomité van de Kwanetune provincie Een rooms-katholieke hulp organisatie. die voor de on lusten zich over de meeste ge vluchte Chinezen ontfermde heeft nu niets meer te doen. Het is opmerkelijk, dat geen Drotest teeen de nieuwe poli tiek wordt gehoord van hel anders zo druk doenerige bis schoppelijk paleis. Vluchtelingen, die zijn bin nengekomen voor het instor ten van het Portugese bestuur, zijn in het bijzonder *rg bang. Ze weten dat het nog maar een kwestie van tijd is voor de rode gardisten hun aandacht op hen richten. Daar rii ceen verblijfsver gunning voor Macao hebben hoeven zij niet te rekenen op een legaal vervoer naar Hong Kong. Hun staat een gevaar lijke reis te wachten in een wanhopige poging om zichzelf naar Engels gebied te smokke- Snake boat In 1966 kostte een derge lijke overtocht in een ..snake boat" (deze vluchtelingen wor den „snake". is slang, ge noemd door de gardisten) van Macao naar Hong Kong ƒ500. Vandaag is dit echter opgelo pen tot het astronomische be drag van 1250. Dat moet con tant worden betaald en er zijn geen garanties. Juist in deze onzekere situa tie stromen de christenen ook zij die er lang niets meer aan deden naar de kerk diensten en in het bijzonder de gebedssamenkomsten Er wordt gesproken over volle kerken en goed bezochte bi i- eenkomsten. Christelijke scholen begin ien de druk van de commu nisten al te voelen. Buitenlan ders zijn gedegradeerd in zen dingsscholen en Chinezen heb ben hun plaatsen ingenomen als leiding gevenden. Verleden jaar zijn veel kin deren afkomstig uit commu nistische families op onafhan kelijke zendingsscholen tot het christendom bekeerd. Dit Leraren staan niet meer aan het hoofd van een klas, maar moeten zich verontschuldigen in de klas voor vermeend wan gedrag. Plaatselijke linkse kranten publiceren de namen van leraren die slaan en van ijverige studenten Beiden worden beschuldigd van bur gerlijke en reactionaire prak tijken. Tijdens de demonstra ties tegen de „Engelse blanke terreur in Hong Kong" beva len communisten de middelba re scholen om studenten te zenden om de demonstratie? te steunen. Nu vreest men, dat de lagere scholen in het ver volg ook zullen worden opge roepen. Op 1 oktober toen commu nistische parades werden ge houden ter ere van de verjaar dag van de revolutie werd van de christelijke scholen verwacht, dat ze de rode vlag boven hun gebouwen zouden laten wapperen. Omdat de toestand steeds meer onhoudbaar wordt heb ben de christelijke scholen ge weigerd om meer studenten aan te nemen en worden de lessen gestaakt. Het laatste nieuws van Macao is. dal r' plaatselijke linkse onderwij zersvereniging zijn 'eden heeft opgeroepen zich te distantiëren van alles wat En gels of Amerikaans is, zoals boeken, tijdschriften of onder wijsmateriaal. Ommezwaa Dit luidt een ommezwaai in het onderwijs in. waar nu het communistische systeem wordt ingevoerd. Alles dat an ders is wordt als reactionair en imperialistisch gebrand merkt. De kinderen van Ma- cao leven onder een donkere hemel van atheïstisch mate rialisme Voor hen is er seen licht van geestelijke en intel lectuele vrijheid meer. Protestantse kerkorganisa ties, die weeskinderen opvan gen proberen zo snel mogelijk te evacueren naar Hong Kong met hun pupillen. Veel moei lijkheden kruisen echter hun pad, zoals het verkrijgen van visa en het zoeken naar een goed onderkomen als zij daar aankomen. De rooms-katholieken gaan door met het houden van hun kerkdiensten, echter in met slogans besmeurde kerken, evenals de protestanten staan zij bloot aan spanningen. De rooms-katholieke kerk geeft echter geen openbare verklaring uit en zegt en doet niets. Woordvoerders van de rooms-kabholieke kerk in Hong Kong draaien eromheen als ze over Macao spreken. Ze zeggen alleen, dat de kerk in Macao helemaal is gescheiden van het bisdom in Hong Kong. Onlangs is echter een schit terende boeddhistische tempel in Macao geopend, waar seen kreten op de muren zijn ge kalkt en mensen in en uit lo pen om geld voor het nieuwe gebouw te brengen. En zo gaat de metamorfose van de sluimerende Portugese kolonie tot een ontvlambare satelliet van China verder de n Wat doet het er eigenlijk toe, dat iemand heilig verklaard wordt, zegt deken Ten Have. Veel belangrijker is het. als ie mand sterft om de trouw aan zijn overtuiging. En dat is aan beide kanten gebeurd. Schilderij In de pastorie van de deken hangt een schilderij van de Gor- kumse martelaren, maar daarop is niet, zoals dat bij een traditio neel martelaarsschilderij gebrui kelijk is. het ogenblik van hun dood weergegeven. „Wat heb je aan zo'n gruwel- plaat? Ik wilde een geloviger voorstelling. Daarom heb ik de Rotterdamse kunstenaar Gerard Heman een schilderij laten ma ken van de martelaars in de he mel. met de palmtakken in de hand, rond het lam." Op de ach tergrond zie je het hemelse Jeru zalem, geschilderd met de contou ren van Brielle Maar wat het meest opvalt 'inks van de martelaars van Gor kum loopt een andere martelaar uit het zestiende-eeuwse Den Briel: de protestant Angelus Me rula. slachtoffer van de inkwisi- tie. Is dat verschil eigenlijk erg be- 'angrijk? zegt de deken. Waar het op aankomt, is dat deze mensen allemaal hun leven heb ben overgehad voor hun geloofso vertuiging. Daarin zijn zij ons vandaag tot voorbeeld. Engel Angel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 10