Jordanië
rand
van
wankelt op
katastrofe
Er
nog niets voorbij
Gods belofte
is
van
PROF. VAN SELMS
TREEDT UIT KERK
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het
onze....
Nieuwe voorzitter voor Kerk en Israël
VERSLAG VAN RELS DOOR EEN GESLAGEN LAND
Deelnemersconcert
niet opwindend
Bisschoppen
roepen 17
studenten
op 't matje
DONDERDAG 6 JULI 1967
Uw volk zal geheel uit rechtvaardigen bestaan (Jesaja 60 21
Dat was blijkbaar voor Israël in de tijd van deze profetie al
een heel schone belofte: alle mensen rechtvaardig. Dat ver
onderstelt pijnlijke ervaring met veel onrechtvaardigheid.
Onrechtvaardigheid ontstaat daar, waar mensen hun plaats
tegenover God niet meer kennen. Wie zich niet wil houden
aan Gods geboden, zich niet wil onderwerpen aan Gods wil
over zijn leven, gaat, bewust of onbewust zich een eigen recht
scheppen. Hoe het er dan op de wereld uit gaat zien, weten
we maar al te goed. Dan is „recht" voor mij, wat voor mij
nuttig, prettig, aangenaam is. Dat „recht" is altijd ten koste
van een ander en daar heb je het ellebogenwerk, de concur
rentie, diefstal, moord, oorlog.
Wij, mensen, kunnen onze samenleving tegen al dat pseudo-
recht maar op één wijze verdedigen: door wetten en nog eens
wetten, waardoor de overheid eens voor al bep'aalt wat recht
is en wat niet. Maar hoe meer wetten, des te meer mazen.
Wetten kunnen het eigen-recht wat intomen, maar zij maken
een mens nog niet rechtvaardig.
Het kwaad zit in ons hart. En dat kan alleen bereikt worden
door de Heilige Geest.
Wij lezen vandaag: 1 Samuël 9 1527.
Classis achter
ds. J. M. Smelik
ROTTERDAM De classis Schie
dam van de Gereformeerde Kerken
(vrijgemaakt) heeft de beschuldigingen
tegen ds. J. M. Smelik, als zou hij
afwijken van schrift en belijdenis, onge
grond verklaard.
Twee ouderlingen van de kerk te
Overschie hebben de gemeente tot
afscheiding opgeroepen, nadat ds. Sme
lik daar in april zijn intrede had ge
daan. Zij verwijten de predikant zijn
ondertekening van de „Open Brief" en
zijn standpunt in de zaak-ds. Telder.
Op grond van door ds. Smelik gege
ven verklaringen sprak de classis uit
vermelde beschuldigingen niet in
schrift en belijdenis gegrond te hebben
bevonden.
Eredoctoraat voor
prof. Kasemann
DURHAM De Duitse theoloog
prof. dr. Ernst Kasemann is onderschei
den met een eredoctoraat door de uni
versiteit van het Noordengelse Dur
ham.
Kasemann behoort tot die theologen,
om wie de belijdenisbeweging „Kein
anderes Evangelium" actie tegen de
Hannoverse Kerkedag heeft gevoerd.
Van het referaat, dat hij daar gehou
den heeft (over het kruis en opstan
ding) hebben wij uitvoerig melding ge
maakt.
Brieven die niet «IJn voorzien
van naam en adres kannen niet
Geheimhouding Is verzekerd. Vra-
ln behandeling worden genomen,
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden Ingeslo
ten.
Vraag: Als men een woning moet
verlaten wegens verkoop en de ter
mijn van drie jaar verstreken ls,
terwijl ondanks alle zoeken geen en
kele woning is toegewezen, wat is
dan de juiste gang van zaken? Nu
komt men mij vertellen dat ik wel
in een flat zal moeten (bij gerechte
lijke uitspraak), waarvan de heer
meer dan tweemaal zo hoog is, onge
veer 29 pet. van het netto-inkomen.
Als ik nu blijf weigeren op grond
van inkomen en grootte van mijn
gezin, kan men mij dan dwingen
heen te gaan? Kan ik dan aanspraak
maken op sociale bijstand? De flat
telt een woon- en drie slaapkamers,
mijn gezin man, vrouw, een meisje
en vier jongens.
Antwoord: Als het vonnis een
maal is uitgesproken, en hoger be
roep onmogelijk is, is er niets meer
aan te doen. Dring dan in elk geval
bij de gemeente aan op een woning,
groot genoeg voor uw gezin, want
een slaapkamer voor 4 jongens ls
wel erg bekrompen. Is het vonnis er
nog niet, dan zal de rechter zeker
rekening houden met de grootte van
uw gezin en uw inkomen en het is
nog niet zeker of u eruit moet. In
elk geval is het zaak rekening te
houden met de kwaadste kansen, en
aan te dringen op een grotere wo
ning. U kunt proberen of u voor
hulp krachtens de Algemene
Bijstandswet in aanmerking komt.
ik los nog steeds evenveel af,
maar toch gaat het me
f 100,- minder kosten...
Wanneer u en uw vrouw nu deelnemen aan het Premie Spaarplan
en elk jaar 500,- aflossen op uw hypotheek, dan krijgt u vanaf
1972 ieder jaar honderd gulden van het Rijk! Belastingvrij!
Dit geld kunt u dan weer gebruiken voor de aflossing. (Nou ja, of u
moet uw collectie grammofoonplaten eens behoorlijk willen
aanvullenGeïnteresseerd? Vraag dan morgen eens nadere
inlichtingen. Alle Hypotheekbanken, Bouwfondsen, Banken,
Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken, Levensverzekerings
maatschappijen en Spaarbanken zullen u graag helpen.
PREMIE SPAARPLAN
Basis voor persoonlijk bezit
(Van onze kerkredactie)
WASSENAAR Zoals was te
verwachten heeft de strijd, die
Israël enige weken geleden heeft
gestreden sterk de aandacht ge
had op de Kerk en Israël-dag uit
gaande van de Hervormde raad
voor de verhouding van Kerk en
Israël. Op het landgoed Ter Ve-
ken te Wassenaar werd gisteren
deze dag gehouden, bijgewoond
door vijfhonderd belangstellen
den.
Ds. S. Gerssen uit Utrecht, de secreta
ris van de Raad sprak zijn dankbaar
heid uit over de reacties in ons land
pro Israël. Maar na een maand kan de
vraag worden gesteld, waar die reacties
uit voortkomen. Zijn zij allen gewor-1
teld in Bijbelse gebondenheid?
Komen ze niet voort uit het feit, dat
Israël vaak als een geslagen volk wordt
gezien? Vandaar misschien de onzeker
heid na de eclatante overwinning, toen
er door sommige mensen dikke strepen
werden gezet onder de problemen van
de Arabische vluchtelingen.
Zekerheid
„We hebben de indruk, de zekerheid,
dat God achter de zaak van Israël staat
ml moeien we altijd voorzichtig zijn de
geschiedenis zo te duiden. Maar Je
moet blind zijn om het niet te zien",
vervolgde ds. Gerssen.
Israël is temidden van de volken een
lastige steen. Geen enkele macht in de
wereld, heeft rondom de zaak Israël
zijn gezicht niet verloren, evenals de
gaéik van de oecumene.
Israël is ook een lastige steen voor
het Vaticaan. De spreker vond het
merkwaardig, dat de paus tijdens de
mtrijd bezorgd was over de „heilige
plaatsen". Hij was dat niet toen de
„heilige plaatsen" van de joden bezet
waren, zoals de klaagmuur. Komt er
bij de paus niet bij, dat de joden geen
recht meer hebben over deze plaatsen,
maar de kerk?
Tot slot concludeerde ds. Gerssen.
dat veel liefde voor Israël niet Israël
en de God van Israël geldt.
Voorzitter
nog niets
God aan
„Er is nog niets voorbij
wenoude geschiedenis en er
voorbij van de belofte va
zijn volk", meende ds. IL Dekker uit
Amsterdam.
's Middags droeg deze oud-voorzitter
de hamer over aan ds. L. A. Snijders
uit Den Haag, die hem per 1 mei als
voorzitter is opgevolgd.
Ds. Dekker herdacht, dat 25 jaar gele
den de Raad is opgericht. Sinds die tijd
is hij voorzitter geweest. De bedoeling
is een broederlijk verkeer van luisteren
en openheid. Er is nog maar
schuchter begin van die openheid.
Het gesprek wordt eigenlijk niet ge
wenst. Dat vinden we zo jammer. We
willen iets doorgeven van Jezus de Mes
sias, want als je Hem hebt ontdekt wil
je zo graag erover praten. De resulta
ten zijn niet daverend, maar ze zijn er
wel. Hiermee doelde de spreker ook op
j de grotere openheid van de kerk.
Lofzang
Ds. J. T. Wiersma uit Wassenaar
sprak over „Het licht der volkeren",
waarop ds. L. A. Snijders uit Den Haag
aansloot met als onderwerp „De heer
lijkheid voor Israël". Beide onderwer
pen waren ontleend aan de lofzang
Simeon.
„Jezus, deze man die is opgewekt
met zijn littekens droeg joodse ge
laatstrekken. Wat dat wil zeggen in de
gang van de geschiedenis is nauwelijks
onder woorden te brengen", was de
KERK IN
JORDANIË
WANHOPIG
AMMAN Even ramp
zalig als de gevolgen van de
oorlog zijn voor Jordanië als
geheel, zijn deze voor de
kleine protestantse kerk. De
ze kerk was goed op weg uit
te groeien tot een volwaar
dige Arabische minderheids
kerk in een mohammedaan
se omgeving. Nu is ze in
stukken gescheurd en ver
strooid.
Dertienhonderd Jordaniërs be
horen tot deze kerk, die is ont
staan door zending van Duitse
lutherianen. Zij woonden voor
het overgrote deel in West-Jor-
danië.
Ik sprak de Duitse Probst
Hansgeorg Kohier, die nu nog
met de leiding belast was. Hy
was.' Hy was ook tijdens de oor
logshandelingen in Jeruzalem
gebleven en hij kon mij vertel
len, dat zijn kerk en pastorie
niet te lijden hebben gehad.
Maar zijn gemeenteleden zijn
wanhopig. Niemand weet, hoe
het nu verder moet. Niemand
durft zeggen, of oud-Jeruzalem
inderdaad Israëlisch zal blijven,
en evenmin of Israël West-Jor-
danië weer zal prijsgeven. In dit
gebied bevinden zich de vier ge
meenten: Beit Jala, Bethlehem,
Beit Sahour en Ramallah.
Berichten over de situatie daar
zijn spaarzaam. Vast staat, dat
de (Arabische) predikanten op
hun post zijn gebleven. Maar
men schat, dat van de gemeente
leden bijna de helft over de Jor-
daan naar het oosten gevlucht is.
Daar heeft deze kerk geen en
kele gemeente en maar een pre
dikant: de jonge Arabier ds. An
ton Dubban. Hij is verbonden
aan een internaat van de zending
in Amman.
(Van EPD-verslaggever Helmut Winter)
AMMAN Een geweldige schok heeft de bevolking van
Jordanië getroffen. Van alle Arabische landen moet dit land
de rekening betalen. De gesprekken op straat, in de cafés., op
de kantoren en thuis in bet gezin draaien steeds weer om de
zelfde vragen. Hoe kon bet gebeuren? Hoe moet het nu verder?
Is er feitelijk nog hoop voor ons land?
Door de bezetting van West-Jor-
danië door Israël heeft het land
meer dan de helft van zijn na
tionaal inkomen en de helft van
zijn bevolking verloren.
Jordanië leefde in ruime mate van
de toeristenstroom naar de bijbelse
plaatsen en van de landbouwpro
ducten van het vruchtbare gebied
ten westen van de Jordaan. Deze
inkomsten zullen in de toekomst
ontbreken.
Oost-Jordanië bestaat grotendeels uit
onvruchtbare woestijngebieden. Hier
heen zijn nu rond 150.000 vluchte
lingen gestroomd, die uit angst voor
de Israëlische bezetting hun woon
streek verlaten hebben. Velen heb
ben voor de tweede maal hun vader
land verloren.
Amman overvol
De stroom mensen, die elke dag via
de half ingestorte Allenbybrug de
Jordaan overtrekt, houdt niet op.
Velen bezitten alleen nog maar, wat
zij op het lichaam dragen of in een
handkoffer konden bergen. Amman,
de Jordaanse hoofdstad, is overvol
met vluchtelingen.
Ongeveer dertigduizend mensen kam
peren in de scholen, die juist va
kantie hebben. De banken zijn op
elkaar gestapeld. Hele gezinnen lig
gen op een deken op de grond. Vijf
tigduizend mensen hebben een voor
lopig onderkomen gevonden bij fa
milie of bekenden in steden en dor
pen. De huizen zijn dikwijls twee-
tot driemaal overbelast. Maar meer
dan zeventigduizend vluchtelingen
wachten nog onder de open hemel
op onderdak of worden opgenomen
in haastig opgezette tentenkampen.
ka. Engeland en heel Europa, inet
uitzondering van Frankrijk. Ze den
ken ongecompliceerd en menen, dat
het Westen schuldig is aan het on
geluk van de Arabieren door zijn
steun aan Israël.
Ook tegenover de buitenlandse hulp
zendingen staat de Jordaniër zeer
gereserveerd. Een regeringsambte
naar zei mij: „Brood en medicamen
ten helpen ons niets verder. Wij
hebben behoefte aan gerechtigheid."
Deskundigen geloven, dat Jordanië de
moeilijkste tijd nog tegemoet gaat.
Als de Algemene Vergadering van
de Verenigde Naties zonder tastbaar
resultaat eindigt, is de kans groot,
dat de opgekropte emoties zich in
zinloze onlusten ontladen.
Ook de verzorging van de bevol
king zal over kortere of langere
tijd in een crisis komen. Op het
ogenblik leeft het land nog van
zijn reserves. Het is onzeker, of
het resterend Jordanië zonder
zijn rijkere gebieden in het wes
ten überhaupt nog levensvat
baarheid bezit.
MILAAN De Braziliaanse voet
balster Jair zal het komende seizoen de
kleuren van Internazionale Milaan niet
verdedigen. Roma heeft de begaaf
de buitenspeler van de ploeg van Hele-
nio Herrera overgenomen.
Apathisch
Verzuim „cum lande"
niet eerste keer
UTRECHT Achteraf blijkt, dat het
niet de eerste keer is dat aan de Rijks
universiteit te Utrecht het „cum-laude"
niet kon worden uitgereikt door een for
meel administratief verzuim, zoals deze
week het geval was bij de promotie van
de heer P. T. Bolwijn.
Hetzelfde deed zich voor op 3 mei toen
de heer H. J. von Moltitz Harmse promo
veerde tot doctor in de geologie. Hoewel
hij het predikaat cum-laude verdiende
kreeg hij dit niet, omdat zijn promotor,
prof. dr. ir. F. A. van Baren, het vergat
schriftelijk aan te bevelen bij de rector-
magnificus.
De heer Von Moltitz nam genoegen met
de gang van zaken.
Vereniging voor
liturgie
opgericht
(Van o
b kerkredactie)
kern van ds. Wiersma's referaat.
„Het is de glorie van Israël, dat Je-
is er is geboren", zei ds. Snijders. Hij
noemde het een geweldige onderschei
ding, dat Jezus jood is. ..Het licht der
wereld laat zijn glans vallen op Israël".
Zuster Ter Groen, die in het Moria
ziekenhuis in Israël werkt en nu tot
september met verlof is, tekende de
situatie tijdens de strijd. Dr. E. Hertz
berger uit Weesp droeg voor.
DRIEBERGEN Een internationale
conferentie van ongeveer zestig deskun
digen op het gebied van de liturgie
heeft eind vorige week een internatio
nale en oecumenische vereniging opge
richt. De naam van de vereniging is
„Societas Liturgica".
Rooms-katholieken, oosters-ortho-
doxen, anglicanen en protestanten wer
ken hierin samen. Tot voorzitter werd
de Ierse benedictijn Dom Placid Mur
ray gekozen. In het bestuur zit ook een
Nederlander, de Rotte-damse hervorm-
,de predikant ds. W. Vos.
Het doel van de vereniging is naast
studie en uitwisseling van gegevens
ook het zoeken van middelen, om dc
betekenis van de liturgie in de heden-
I daagse wereld duidelijk te maken.
(Van onze kerkredactie)
PRETORIA Prof. dr. Adria-
nus van Selms heeft bedankt als
lid van de Nederduitse Hervorm
de Kerk. De reden is, dat hy zeer
teleurgesteld is door de reactie
van deze kerk op de uitspraak
van het Johannesburger hoog
gerechtshof in het smaadproces.
„De uitspraak van het hoogge
rechtshof heeft duidelijk gemaakt, dat
prof. Adriaan Pont zich heeft schuldig
gemaakt aan zonde tegen het negende
gebod", aldus prof. Van Selms.
Hij citeerde hierbij de verklaring
van de catechismus van dit gebod: Dat
klapper of lasteraar zij.
Hoewel prof. Pont zich aan deze
ernstige zonde schuldig heeft gemaakt,
heeft de synodepraeses ds. A. J. Nolte
toch na de uitspraak van de rechter
ondubbelzinnig verklaard, dat hij ach-
„Deze verklaring, die hij namens de
kerk uitsprak, was niets minder dan
een openlijke belediging van de Zuid-
afrikaanse rechtspraak. Als een wetsge-
trouw burger met het volste vertrou
wen in de onkreukbaarheid van onze
gerechtshoven, ben ik verplicht, om mij
op dit punt van de kerk los te maken".
Prof. Van Selms betwijfelde, of er
wel één kerk in de wereld zou zijn, die
aarzelen zou maatregelen te nemen, als
een kerkelijk hoogleraar zich zo aan
ernstige zonde heeft schuldig gemaakt
als prof. Pont.
Censuur
De Nederduitse Hervormde Kerk had
prof. Van Selms al onder censuur gezet,
zodra hij samen met dr. C. F. Beyers
Naudé prof. Pont had aangeklaagd we
gens smaad. De Nederduitse Hervorm
de Kerk beschouwt het namelijk onge
oorloofd, wanneer ledep geschillen in
Ik zag het vluchtelingenkamp Wadi
Daleil, rond 25 kilometer ten noor
den van Amman. Op een vlak stuk
woestijn staan 550 tenten. Er hui
zen zevenduizend vluchtelingen in.
Meedogenloos brandt de zon op de
gebrekkige onderkomens.
Een grote tankwagen heeft water ge
bracht. Vrouwen en kinderen vul
len kruiken, bekers en schotels met
het kostbare vocht. Een provisori
sche keuken verzorgt de mensen
Apathisch zitten mannen en vrou
wen voor hun tenten. Een zuster
van het Rode Kruis bekommert zich
om de zieken en gewonden. Het is
een wanhopig beeld.
De regering heeft een beroep gedaan
op de bevolking in West-Jordanië
te blijven. Ambtenaars hebben zelfs
te verstaan gekregen, dat zij hun
recht op pensioen verliezen, wan
neer zij hun standplaats zonder toe
stemming verlaten. Maar dit alles
verhindert niet. dat dag in dag uit
nieuwe vluchtelingen aankomen. El
ke dag melden de kranten er dui
zenden.
Wildste geruchten
De wildste geruchten doen de ronde.
Je kunt niet alles geloven, wat in
deze dagen van radeloosheid en
angst van mond tot mond verder
wordt verteld. Men zegt, dat de Is
raëlische bezetting hier en daar
druk op de Arabische bevolking
uitoefent. Vluchtelingen vertellen
ook, dat hen bij de Jordaan alles af
genomen werd, zelfs het laatste in
de kous verstopte geld.
Er is praktisch geen familie niet di
rect door de gebeurtenissen getrof
fen. De meesten hebben familie aan
de andere kant van de Jordaan, van
wie zij sinds de wapenstilstand nog
niets gehoord hebben. Of ze moes
ten zelf vluchten. Of ze hebben
vluchtelingen opgenomen.
Het bedrijfsleven stagneert. Orders
uit West-Jordanië kunnen niet meer
worden afgewikkeld. Leveringen
daarvandaan zijn onmogelijk. Werk
plaatsen zijn gesloten, omdat de ar
beiders nog in het leger zijn of zich
in bezet gebied bevinden. Het aan
tal werklozen groeit. Zonder doel en
zonder werk slenteren jongeren
door de straten van de hoofdstad,
die voller zijn dan ooit te voren.
Nauwgezet wordt naar de nieuwsbe
richten uit de kleine transistortjes
geluisterd. Zal de VN terugkeer van
de vluchtelingen mogelijk maken?
Of zullen de Arabieren een tweede
oorlog beginnen?
Diepe afkeer
Velen hopen nog. dat de Arabieren
met hulp van Moskou in de naaste
toekomst een overwinning zullen be
halen. Duidelijk is bij alle Jorda
niërs teleurstelling en diepe afkeer
te merken, als het gaat om Ameri-
ORGELCONCOURS HAARLEM
HAARLEM De vier deelnemers
aan de vrijdag te houden improvisatie
wedstrijd stelden zich woensdagavond
voor aan dc hand van orgelliteratuur.
Een novum hierbij was de verplichting
eenzelfde werk uit te voeren. Hiervoor
was gekozen Bach's koraalbewcrking
uit het Orgelbüchlein „Herr Gott nun
schleusz den Himmel auf".
Bij alle verscheidenheid in aanpak
zowel wat betreft tempo als register-
keuze, was er ons inziens eigenlijk
geen enkele interpretatie, die volledig
recht deed aan de structuur van het
interessante stuk.
Geen van de executanten was erin
geslaagd een registercombinatie te
vinden, waarbij de snelle passages in
de linker hand over het gehele klavier
duidelijk te volgen bleven en het
ostinate basthema in het pedaal het
bedoelde effect had.
De Duitse deelnemer Hans Martin
Corrinth speelde verdienstelijk, maar
soms te snel Buxtehudes preludium en
fuga in e; de polyfone lijnen (o.a. in
het bovendien ten onrechte legato ge
speelde chromatische fugathema) gin
gen daardoor vaak verloren in de grote
ruimte van de St. Bavokerk.
De Fransman André Isoir, winnaar
van het vorige jaar, gaf een nogal ge
haaste en daardoor onexacte weergave
van de trio-sonate no. 2 in c. van Bach.
De voor de tweede maal deelnemen
de Nederlandse organist Nico van den
Hooven was vertegenwoordigd met
twee kleinere koraalvoorspelen
Max Reger en de eerste uitvoering van
Fazen van Cor Kee, een stuk waarin
kerkelijke zaken voor een wereldlijke
rechter brengen.
Prof. Van Selms, die 61 jaar is, heeft
nog altijd de Nederlandse nationaliteit.
Hij werd in Amsterdam geboren, stu
deerde in Utrecht en aanvaardde het
ambt van predikant in 1930 in de her
vormde gemeente van Hansweert (Zee
land). In 1935 ging hij naar Culemborg.
Sinds 1938 doceert hij Semitische talen
■I de universiteit van Pretoria. Als
semiticus geniet hij grote internatinale
vermaardheid.
Beroenineswerk
NED. HERV. KERK
(wijkgem. 2): J. A. Talma te Rotterdam-
Hoogvliet; te Hoornaar (toez.): G Bos te
Genderen; te Tweede Exloërmond
(toez.): P. C. 't Hooft te Kollumerzwaac.
Aangenomen naar Wilsum (O): kand.
J. Maasland te Sliedrecht. die bedankte
voor Wijk bij Heusden. Gouderak. Den
Bommel, Brakel. Gameren, Westbroek
(U.) en voor Poortvliet; aangenomen het
beroep van de generale synode tot zend.
pred. te Pontianak: kand. H. L. Boutmy
te Oegstgeest.
Bedankt voor Nieuw Stadskanaal (2e
pred.pl.)G. G. S. v. Hoogstraten te Hoo-
gezand (Gr.); voor Groningen (vac. C.
J. Lambour): Tj. Alkema te Emmen.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Wirdum (Fr kand.
R. Klijnsma te Weesp, die bedankte voor
Rockanje, Rottevalle, Pieterburen. Sloot-
dorp, Tuindorp-Oostzaan. Tholen-Poort-
vliet en voor Willemstad.
Bedankt voor 't Harde: H. Dijkstra te
Wormerveer; voor Uithuizen en voor
Den Helder: F. J. v. d. Wal te Zwolle.
Bedankt
Oldehove.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Nieuw-Beijerland en te
Hoofddorp: kand. J. v. Vliet te Den Haag;
te Katwijk a. Zee: kand. C. de Ridder te
Elspeet; te Kapelle (Z.): kand. N. W.
Schreuder te Amersfoort
WARSCHAU Het Poolse persbu
reau PAP meldt, dat zeven mensen om
het leven zijn gekomen en 22 gewond
doordat een passaeierstrein 150 km. ten
noorden van de Poolse hoofdstad
ontspoorde.
o.a. gebruik wordt gemaakt van ex
perimentele effecten zoals clusters
e.d. Het werd door de toehoorders naar
het zich liet aanzien met grotere ernst
aangehoord dan het door de componist
moet zijn bedoeld
Met een adequate uitvoering van
Lizt's virtuoze preludium en fuga over
de naam B.A.C.H. door de Zwitser Guy
Bovet werd het wel afwisselende maar
weinig opwindende concert besloten.
W. R. Talsma
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM/HAARLEM
De bisschoppen van Rotterdam en
Haarlem M. Jansen en Th. Zwart
kruis willen, dat zeventien theo
logische studenten uit Warmond
persoonlijk by hen excuses zullen
aanbieden over een ingezonden
stuk, dat zaterdag in De Volks
krant verscheen.
In dit ingezonden stuk uitten de
priesterstudenten hun verontwaardi
ging over de jongste encycliek, waarin
de paus de celibaatsverplichting nog
weer eens accentueerde, op zo'n hart
grondige wijze, dat de bisschoppen de
brief als beledigend voor de paus be
schouwen.
Een stroom van ingezonden brieven
was het gevolg, waarin de teneur was
„Hoe durven zulke jongens zo over de
paus te schrijven, terwijl ze zelf straks
aan hun parochianen het gezag van de
paus moeten leren." Ook de beide bis
schoppen, onder wier bestuur het
groot-seminarie van Warmond valt,
reageerden.
Daarop kwam weer een nieuwe la
wine brieven van (nu contra de „feo
dale geest, die nog altijd in de kerk
blijkt te heersen") maar ook een brief
van de zeventien waarin zy collectief
hun excuses aanboden.
Hoewel de bisschoppen blij zijn met
deze snelle en eerlijke verontschuldi
gingen achten zij toch een persoonlijk
gesprek met de zeventien studenten
noodzakelijk.
Onbegrijpelijk
Het gewraakte ingezonden stuk van
de zeventien luidde als volgt:
,,Naar aanleiding van de jongste
brief van de bisschop van Rome. die
om onbegrijpelijke redenen ook tot ver
buiten de grenzen van dat bisdom aan
dacht heeft gekregen, mogen wij het
volgende opmerken. Wij willen ge
noemde bisschop openlijk dank zeggen
voor het begrip, dat hij heeft getoond
voor onze situatie: daar hebben we
toch het meest behoefte aan. want de
mens is allereerst begripsvermogen,
zoals hij zelf zo treffend opmerkt."