en Chili fouten Kerken Peru leerden van i Een woord voor vandaag KESSLER PROMOVEERT TE UTRECHT: Evangelisatie jaar van vrije evangelischen Proefschrift over Javaanse mystiek „Niet iedere kerkscheuring verzwakking" ^vakantie ASPRO Ook steun middenstand chr.-sociaal congres Advertentiecampagne hervormde zending ^7 NESTOR MARTIN VRIJDAG .10 JEM 19 EÜWE Gij Ticht voor mij een dis aan voor de ogen van wie mij benauwenGij zalft mijn hoofd met oliemijn beker vloeit over. Psalm 23:5) Om dit vers heeft men psalm 23 terecht een avondmaalspsalm genoemd. Aan het slot van de psalm laat David de beeldspraak van de herder en de schapen los. Hier wordt God getekend als de gastheer, die er voor zorgt, dat zijn gasten zich te goed kunnen doen. Nergens wordt dat duidelijker, dan in het avond maaldat de Here een dis voor ons aanricht voor de ogen van wie ons benauwen, onze geestelijke vijanden, van wie satan de voornaamste is. Het zalven met welriekende olie hoorde bij feestelijke gelegen heden ter verhoging van de feestvreugde. Er staat letterlijk „Gij maakt mijn hoofd vet met olie". De oliekruik werd dus niet gespaard. Ook de beker is boordevol iwn de vreugdewijn. Nieuwtestamentisch mogen we zeggen, dat die olie en die wijn symbolen zijn van de Heilige Geestdie op de gelovigen uitgestort wordt. En de Here geeft die niet karig, maar koninklijk. Hij geeft ons boven bidden en denken. Dat doet ons toch weer aan de herder denken. Jezus zegt: Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed. Ik ben de goede herder. De goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen. (Johannes 10 10, 11). Daarom overvloed. Wij lezen vandaag 1 Samuel 5 1-12. Vernieuicing zen dings werk (Van een onzer medewerkers) LAGE VUURSCHE De Vrije Evangelische Gemeenten gaan hun evangelisatiewerk in nieuwe ba nen leiden. De jaarvergadering van de bond, die deze week weer op de Ernst Sillemhoeve gehouden werd, aanvaardde het uitvoerige studie- rapport. dat de gemeenten is aan- kracht leiding kan geven. Tot nu tot wordt alle werk aan de school verricht naast het gewone predikantswerk. Ter wijl met grote waardering dank werd gebracht aan de scheidende rector ds. J. van de Werfhorst, vond de bondsver gadering. dat de rector meer tijd moet hebben voor zijn belangrijke taak. Het tweemaal per maand verschijnen de blad van de Vrije Evangelische Ge meenten ..Ons Orgaan" zal verandering li iiitcnicii ..V—'llö UlgddJI ddl Vel dl geboden, als uitgangspunt voor de ondergaan. De redactie wordt uitge- vernieuwing van de zendingsactivi- breid met iemand uit het vrouwenwerk teit. pr> een uit het jeugdwerk, zodat het meer een gezinsblad zal worden, oorspronkf- jn de vergadering van de „Stichting „Zendingsgemeente' lijk de aanduiding van sommige vrije evangelische gemeenten. Die zen- dingstaak ziet men niet alleen ver weg liggen, maar ook onder eigen volk. Om die arbeid zo goed mogelijk te kunnen verrichten, zullen allerlei voorbereidin gen nodig zijn, eer het evangelisa tie-jaar kan worden begonnen. De be doeling was, om 1968 voor deze actie te bestemmen. Aangedrongen werd op een ruimere tijd van voorbereiding. De commissie voor binnenlandse zen ding heeft thans twee predikanten in algemene dienst voor hun taak, die in de nieuwe polders en in de nieuwe bevolkingscentra handen vol werk geeft. Nu zullen de gemeenten op eigen terrein in overleg met deze commissie tot meer activiteiten trachten te ko men. De predikanten H. E. van der Bij en I. L. Uyterschout werden aan de commissie toegevoegd. In zijn openingswoord sprak de prae- «es van het moderamen, ds. J. Karelse, over de opdracht, om verkondigers van de Heilsboodschap te zijn in een on rustige wereld. Wij hebben waakzaam te zijn, zowel met het oog op de toestand in de wereld om ons heen. alsook wegens de vragen in de eigen bondsgemeenschap. Meer dan ooit zul len wij positief moeten staan tussen de vele veranderingen. Werd vorig jaar besloten, om de theo-j logische opleiding met een jaar te ver lengen. ditmaal kwam de positie van de> rector van het seminarie ter sprake.. Het verlangen is. om een rector te heb-| ben. die met volle inzet van tijd en| 1946" werd besloten, steun te verlenen bij kerkbouw in kleine gemeenten. Min- nertsga (tot nu toe subgemeente van Franeker) werd als zelfstandige gemeen te tot dè bond toegelaten. Ditmaal werd afgeweken gel. dat een lid van het comité (modera men) de jaarvergadering presideert. Nu een van de afgevaardigden voorzitter was, kon het comité de besprekingen wat objectiever begeleiden. Een veran dering. die door allen wel als een grote verbetering werd gezien. De eerste dag presideerde ds. P. E. van Staveren uit Oude Bildtzijl, de tweede dag ds. W. de Goede uit Nijverdal. De scheidende secretaris van het co mité, ds. A. J. Buurman (Bussum) werd opgevolgd door ds. L. van der Molen Leeuwarden) als secretaris, terwijl zijn plaats als comitélid werd ingenomen door ds. W. de Goede te Nijverdal. (Van onze kerkredactie) UTRECHT Gistermiddag werd aan de Universiteit van Utrecht een proefschrift verdedigd dat een aantal opmerkelijke conclusies bevat: 9 Niet iedere kerkscheuring betekent uiteindelyk een verzwak king van de positie van de kerk. Het is niet mogelijk van te voren aan te geven waar de lijn getrokken moet worden als men het evangelie zoekt aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Jonge kerken, waarin de zendelingen geen enkel gezag wil den uitoefenen hebben vaak de grootste interne moeilijkheden moeten doormaken. Dit zijn de conclusies waartoe Jean Baptiste August Kessler jr. kwam na een grondige bestudering van de ontwikkeling binnen de protestant se kerken in Peru en Chili. Met deze studie verwierf hij gisteren de doc torstitel die hij ontving uit handen van prof. dr. J. M. van der Linde. ROEPING Oorspronkelijk was de bedoeling van de promovendus om in de voetstap pen van zijn vader te treden, die jarenlang een topfunctie heeft be kleed bij de Shell. Hij studeerde aan de universiteit van Cambridge waar hij een graad behaalde in natuur kunde, chemie, geologie en electro- nica. Tijdens zijn studie kwam hij echter in contact met de Inter Varsity Student Fellowship een actieve evangelise rende studentenbeweging. Het geloof werd een zeer psrsoonlijke werke lijkheid voor hem en hij voelde de roeping om zich geheel aan de zen ding te gaan wijden. Hij werd opgeleid aan het All Nations Bible College in Engeland en toen ook zijn verloofde, een dochter van een zendeling in Peru, haar studie had afgerond vertrokken zij naar Peru, uitgezonden door een kleine SCHEI/RING Voordat hij naar Peru vertrok bracht hij nog een jaar door in Nederland, dat zijn vaderland is. waar hij samen met de evangelist J. Kits van het Brandpunt het Nederlands Bijbel In stituut stichtte, dat nu gevestigd is in De Koppel te Doorn en volgend ONDER DESKUN DIGE LEIDING DE BOUWPUT SLUIZENCOMPLEX DELTAWERKEN HARINGVLIET VANUIT ROTTERDAM EN HELLEVOETSLUIS SPIDO ROTTERDAM POSTBUS 815 TEL 13 54 00 Drs. Hariin Hadiwijono gepromoveerd Ds. G. J. de Leeuw overleden SNEEK In de ouderdom van 61 jaar is vanmorgen plotseling overleden ds. G. J. (Je Leeuw, gereformeerd predikant te Sneek. Ds. De Leeuw werd op 12 november 1905 te Arnhem geboren. Hij studeerde aan de Vrije Universiteit. Twee jaar is hij hulppredikant geweest bij de evangelisa tie van Hoorn. Op 31 maart 1935 aanvaardde hij het ambt als evangelisatiepredikant te Oos- termeer voor het oostelijk deel van de provincie Groningen. In 1940 ging hij naar Zwartebroek 'bij Apeldoorn) en in 1946 naar Sneek. Ds. De Leeuw bekleedde in Sneek tal yan functies. EN OUDE KUNST ANTIEKBEURS IN HET MUSEUM HET PRINSENHOF - DELFT - 22 JUNI t/m 12 JULI - 1967 - W««kd«o«n van 10-17 30 u Zondtoan v.n 13-17 30 u (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM Vanmiddag is aan de Vrije Universiteit te Am sterdam gepromoveerd tot doctor in de theologie ds. Harun Hadiwi- jono, docent aan de Theologische School te Jogjakarta. Hij promo veerde bij prof. dr. D. C. Mulder op het proefschrift: „Man in the present Javanese mysticism". Als paranymfen fungeerden de heren ds. J. D. A. Zwarts predikant in opleiding voor het kaderwerk op Midden-Java en mej. drs. Tan Kwie Hwa. Liturgie Het proefschrift houdt verband met de bi jzondere belangstelling van dr. Ha- run Hadiwijono voor de vernieuwing en het inheems maken van de liturgie en gezangen in de christelijke kerk van I Indonesië. In een gesprek met hem, dat werd opgenomen in ons zondagsblad 1 van 4 februari, gaf hij te kennen, dat de Indonesisehe kerken veel te weinig zijn afgestemd op de aard van het volk. I Zijn proefschrift gaat over het mensbeeld in de tegenwoordige Ja- j vaanse mystiek. Achtereenvolgens wor- den behandeld het mensbeeld in de Hin- doe-Javaanse mystiek, in de Suma- traanse mystiek in het begin van de Islamisering van Indonesië, in de Ja vaanse mystiek van de negentiende eeuw. toch de Hindoe-Javaanse gedach-1 Javaanse mystiek. I Het onderzoek heeft aangetoond dat niettegenstaande de vele uitdagingen en invloeden die de Javaanse mystiek heeft moeten doorstaan sinds de laatste eeuw, toch de Hindoe-Javaanse ge- i dachte de onderlaag is gebleven van de Javaanse mystiek. Reïncarnatie De mens is steeds gedacht als een emanatie (uitvloeisel) van de godheid: zijn ziel is een vonk uit het goddelijk vuur. Niettegenstaande zijn hoge af komst is de mens in ellende en onder worpen aan de reïncarnatie. Door de uitoefening van yoga zal de mens wor den verlost. Dc verloste mens wordt met de godheid en verkrijgt men, zestien stellingen toegevoegd. Wij vermelden er twee. Stelling ne gen luidt: Exegetisch geeft Handelin gen 2 vers 39 geen steun voor de kinderdoop en stelling tien: Het is onjuist het wonder in Kana (Jol 2 vers 1 tot 11 als basis te beschou wen voor de belangstelling Christus voor het huwelijk, zoals het gedaan is in het formulier voor de huwelijksbevestiging van de Javaan se kerken van Midden-Java. Dr. Harun Hadiwijono werd op maart 1915 te Wirosari (Indonesië) geboren. Na de middelbare school in Jogjakarta doorliep hij de Theolo gische School in deze stad, waar hij sinds 1946 docent is. In 1941 werd hij geestelijk verzorger van het Petronel- la-hospitaal in Jogjakarta. In 1954 hij bevestigd als predikant van de Javaanse kerken in Jogjakarta. Ook studeerde dr. Harun Hadiwijono aan de Vrije Universiteit in Amster dam. waar hij in 1952 het doctoraal examen theologie aflegde. Hij heeft tal van functies vervuld, waarvan wij vermelden: voorzitter van de fe deratie van christelijke schoolv gingen van Midden-Java voorzitter van het Instituut voor christelijke so ciale activiteiten van Jogjakarta, en voorzitter van de zendingscommissie Jogjakarta. De schrijver komt ook met een aan tal belangrijke gevolgtrekkingen ten opzichte van de opleiding van pre dikanten. Hij heeft geconstateerd dat die kerken, die het evangelie vooral als een waarheid verkon digen, veel evenwichtiger bekeerlin gen hebben gemaakt; maar dat de kerken die het evangelie vooral zien als een persoonlijke overgave aan God er in slaagden om de men sen aan het werk te zetten. GEVEN Terwijl de meeste protestantse ker ken in Zuid-Amerika slechts heel moeizaam predikanten opleidden, slaagden de pinkstergemeenten daarin zonder moeite. Kessler schrijft dit toe aan het feit dat de eerste kerken van huis uit de gedachte meebrachten dat een predikant een bijzonder goede, in tellectuele ontwikkeling moesten hebben. Maar vaak hadden deze pre dikanten zo lang eerst moeten ont vangen dat zij later moeite hadden met het geven. Waar een kerk te maken kreeg met De pinkstergemeenten echter bouw- jaar hoopt te verhuizen naar „De Witte Hei" in Huis ter Heide, nu nog een centrum van de gereformeerde jeugd. In Peru werkte hij samen met de Evangelische Protestantse Kerk. Maar een scheuring binnen deze kerk, met als gevolg sterke nationa listische gevoelens, schokte hem zeer. Bovendien vroeg hij zich af hoe het kwam dat deze kerk er maar steeds niet in kon slagen eigen Peruviaanse predikanten op te leiden en aan te stellen in de gemeenten in de grote steden. Hij besloot toen een speciale studie te gaan maken van dit probleem, kreeg verlof van zijn zending om in Utrecht te gaan studeren en heeft gisteren dit werk afgerond. Het proefschrift is veel omvangrijker geworden dan hij oorspronkelijk voor ogen had. KERKGESCHIEDENIS Het is een studie geworden van alle protestantse kerken en zendingen die langer dan 50 jaar in de beide Latijnsamerikaanse landen werken. Hij heeft oude archieven doorgespit, zich geworsteld door slecht geschre ven notulenboeken, materiaal ont dekt dat volkomen verloren scheen en zo een eerste kerkgeschiedenis geschreven van het protestantisme in Peru en Chili. Ongezocht draagt dit boek echter ook bij aan de algemene zendingslectuur. Hier is nu eens geen geromantiseerd zendingsverhaal. Stap voor stap volgt hij de moeizame ontwikkeling. We zien de zendelingen met al hun gaven, maar ook met hun vaak sterke karakterfouten, ontdaan van een heldenaureool et is een fascinerend boek geworden dat spreekt van een vastberaden zoeken, een verbeten volharden, maar ook van een pijnlijk falen: van geloofskracht maar ook van karak terfouten. Hoewel het boek zich geheel richt op de ontwikkeling in Peru en Chili, is het toch van bijzonder veel belang voor de gehele zendingswereld. Na de historische hoofdstukken volgen nog twee hoofdstukken waarin dc schrijver zijn conclusies trekt, die ook voor vele andere zendingsgebie- den hun waarde hebben. SPANNINGEN Drie vragen houden de schrijver bo venal bezig: Wat zijn de gevolgen van scheuringen? Welke invloed heeft het nationalisme? Hoe moet een jonge kerk een eigen predikan tencorps opbouwen? In de loop van nog geen honderd jaar protestantse kerkgeschiedenis stelde de heer Kessler alleen al in Peru en Chili niet minder dan 63 scheuringen vast. De meeste vonden plaats bin nen de pinkstergemeenten, die sa men meer dan vier maal zoveel le den hebben als alle andere protes tantse kerken samen. De scheuringen werden veroorzaakt door moeilijkheden rond bepaalde personen, fouten in de organisatie, nationalisme, onvoldoende aanpas sing aan de plaatselijke omstandig heden en dogmatische verschillen. deze problemen, was een scheuring meestal te voorkomen: werkten twee of meer problemen samen, dan liep het onherroepelijk uit op een breuk. De meeste scheu ringen waren een gevolg van in vloeden van de zendelingen. LEREN Kessler komt tot de conclusie dat scheuringen die het gevolg zjjn van nationalistische gevoelens zelden de kerk uiteindelijk tot zegen zijn ge worden, maar dat scheuringen als gevolg van fouten in de kerkelijke organisatie, de beide groepen vaak zoveel geleerd hebben, dat zij daar na beter voorbereid waren op hun evangelisatorische taak. Een te strakke leiding van boven was een rem op het persoonlijk initiatief. Had een kerk zich daaraan ontwors teld dan werden vaak de gemeente leden geactiveerd. Scheuringen kunnen dus de gemeente leden activeren. Zij stellen een kerk ook in staat om nieuwe wegen te zoeken, waardoor zij beter in staat is haar boodschap uit te dragen. Dit wil niet zeggen dat de schrijver een voorstander is van kerkscheu ringen. Maar wel zegt hij, gebruikt God ze vaak in het begin om een kerk door haar eigen fouten te laten leren. Een kerk die geleerd heeft van haar eigen fouten staat uitein delijk veel sterker dan een kerk die goed onderwezen is door een zende ling, maar diens lessen toch niet vol ledig tot eigendom heeft gemaakt. De grote fout die zendelingen in Peru en Chili (maar ook elders) gemaakt hebben is dat zij vaak de methoden die in eigen land zo goed werkten ook op het zendingsveld wilden toe passen. Vooral Amerikaanse zende lingen hebben democratische be ginselen willen toepassen, terwijl de Zuidamerikaanse bevolking zelf daar nog niet aan toe was. Dat veroorzaakte vaak veel moeilijk heden als de jonge kerk zelfstandig werd. De nieuwe leiding moest dan vaak onder veel moeilijker omstan digheden de kerk verder leiden dan de zendelingen hadden gedaan. Een synode, waarin alle leden stemge rechtigd zijn, toonde een gezags systeem op waarbij de predikanten eerst als assistenten aan het werk gezet werden en langzaam opklommen tot het volledige ambt. Daarbij kwam dat zij vooral werk ten onder de armsten. In zijn slothoofdstuk zegt de schrij ver dat het niet alleen nodig is dat er met gezag gepreekt wordt, maar dat ook de kerkelijke organisatie gezag heeft. Het opmerkelijke succes van de pinkstergemeenten, die de minste bui tenlandse hulp hebben ontvangen, schrijft hij toe aan het feit dat zij een tamelijk autoritaire kerkelijke organi satie wisten te combineren met een ac tief lekenapostolaat. Een ander opmerkelijk feit is dat de meeste jonge kerken, na een periode van sterke leiding van de kant van de zendelingen nu geheel op eigen benen willen staan, terwijl juist bij de pinkstergemeenten het besef be gint door te dringen dat zij hulp van elders nodig hebben, vooral om ook een andere sociale laag te bereiken. Dat is één van de redenen dat twee pinkstergemeenten in Chili (met sa men ongeveer 10 procent van de pinkstermensen) zich hebben aange sloten bij de Wereldraad van Ker ken. Kessler krijgt doctorstitel met lof (Yan onze kerkredactie) UTRECHT Zijn proefschrift getiteld: A Study of the Older! Protestant Missions and Chur-j ches in Peru and Chile", niet minder zijn vlotte verdedi-| ging gistermiddag, leverde heer J. B. A. Kessler jr., niet! alleen zijn dotorstite) op, maarl ook nog het feit dal hij dezc| „met lof" ontving. Zijn promotor, prof. dr. van der Linde prees hem voorj zijn grondige studie, waarin hijl de details niet had geschuwd. Del eerste opponent, prof. dr. J. Ver-| kuyl, noemde de studie een „imo-1 del voor dergelijke historisch» studies" betreffende de geschiede-l nis van jonge kerken. Prof. dr.l W. C. van Unnik sprak van eenl „spannend en bijzonder boeiend boek." Prof. Van der Linde zei nog, toen hij de promotie had ver richt, dat in de Nederlandse zen- dingsrwereld dr. Kessler een feno meen apart is. „U bent een soort drielanden punt waar drie soor ten kerken elkaar ontmoeten". Hij prees de heer Kessler voor het feit dat hij zich overal weet te bewegen en omdat „de wereld uw parochie is." A Study of the Older Pro testant Missions and Churches in Peru and Chile, with special reference to the problems of gcbevei division, nationalism and nati ve ministry, door dr. J. B. A. Kessler jr. Uitgave Oosterbaan en Le Cointre, Goes. Den Ha ■isjeskc Den H: sche3 Plotselinge hoofdpijn Opkomende verkoudheid Laat uw vakantie niet bedervei Neem 'ASPRO' mefemz h' Want u weet 't: sche' jut os, Ti 2 ASPRO* -èfi .„.CS&htufeet /WfelPjS Van Tellingen: liever smalle basis sociaal-economische redactie) ZEIST Ook binnen de kring van de Christelijke Middenstands bond blijkt sympathie te bestaan voor de gedachte van drs. R. Zijl stra, voorzitter van de Chr. Boe ren- en Tuindersbond, te komen tot een christelijk-sociaal-congres. De heer E. van Tellingen, voorzitter van de Christelijke Bond van Patroons in het Meubileringsbedrijf, is van me ning, dat de vele en enorm grote proble men, waarvoor we in deze tijd staan, de Peruvianen bij- op een dergelijk congres aan de orde voorbeeld geheel vreemd was. gesteld zouden moeten worden. I De heer Van Tellingen voegt hieraan (Van onze onderwijsredactie) toe, dat ook het Eerste-Kamerlid, de WAGENINGEN De academische heer H. Algra, een groot voorstander is raad van de rijksfaculteit der land- van een dergelijk congres, waarop Al- bouwwetenschappen te Gembioux (Bel- gra behalve de christelijk maatschappe- gië) heeft besloten de rector magnificus lijke ook de politieke organisaties verte- van de landbouwhogeschool in Wage- genwoordigd zou willen zien. ningen prof. ir. F. Hellinga tot eredoc- Kortgeleden spraken ook de voorzit- Wegens belastingverlaging: (Van onze kerkredactie) OEGSTGEEST Morgen gaat de belastingverlaging in. Daarom start de hervormde zending morgen in dag- en weekbladen en kerkelijke pers een advertentiecampagne, waarin gevraagd wordt, om nu iets extra's te geven aan de zending. In de advertenties wordt er op gewezen, dat de zending de oudste vorm van ontwikkelingshulp is. Herinnerd wordt aan het werk op medisch gebied, moeder- en kinderzorg, scholing en vorming en het behulpzaam zijn bij landbouwprojecten, waarmee de hervormde zending al ver voor de oorlog in Indonesië begon en dat nu, zowel in Indonesië als in Afrika nog steeds in ontwikkeling verkeert. ook de eigenschappen van de goedheid. Dr. Harun Hadiwijono schreef een Dr Hadiwijono heeft aan zijn Handboek voor bijbelse geschiedenis proefschrift, dat bij Bosch en Keu-| voor het godsdienstonderwijs in het ning te Baarn van de pera is geko-' Indonesisch. NESTOR MARTIN formidable GASFORNUIZEN GASC0NVECT0REN ELEKTRISCHE FORNUIZEN WASMACHINES 1 iWfflKtlQPKAMIQQB V00B NEDERLAND NELL STUTTERHEIM N.V. POSTBUS 1143 DEN HAAS Geho< olksda DEN 30 uu: sptie H. Wemmers en de voorzitter vi DEN de Christelijke Metaalbedrijfsbond, aa :gelbe: ;esloten bij het CNV, de heer Lanser, zich in positieve zin uit over h organiseren van een derde christi lijk-sociaal congres. De heer Van Tellingen heeft echtï wel bezwaar tegen het deelnermur:^ dergelijk congres door zog naamde ..doorbraak" christenen. E conferentie van 1952 zou hierdoJl0 mislukt zijn. Van Tellingen wil wel met doorbraakchristenen praten, mai Geop wil men op een congres iets bereikt Pathe zoals in 1891, dan zal men het va te voren reeds over vele zaken eer n moeten zijn. Hij wil liever op een smallere bcuf^-ap' concrete zaken doen en besluiten 1553. men dan op een brede basis ergens i de lucht in het onzekere te blijvt e 1 hangen. „Zo in de sfeer van het kof)" vriezen en het kan dooien". De ag 2 Drs Van Schaardenburj aan VU gepromoveerd (Van onze onderwijsredactie) AMSTERDAM Aan de Vrije Uni versiteit is vandaag drs. J. van Schaal denburg gepromoveerd tot doctor in sociale wetenschappen op proefschrift Het begeleiden van lerare in hun functievervulling, proeve v« een situationele onderwijsvernieuwin in de lagere technische school. Prom® tor was prof. dr. G. Wielenga. Dr. Van Schaardenburg, geboren 1923 in Dordrecht, ontving een lager 14 ja: LUX REX Stud 18 ja: ««Wtuii. «"ivmfi ecu lo.-a een hogere technische opleiding. Lalc"': ter legde hij het doctoraal examen b( ina drijf,seeonomie af, behaalde hij de acte onlra pedagogiek a en b en deed hij docto raai examen wijsbegeerte. Hij is ni pedagogisch didaktisch medewerker bi Philips te Eindhoven en leraar aan c hts. Beroem n ffswerk 13.30- Mo 815 i NED. HERV. KERK I Beroepen te Oosterland Z.-toez.) kand llnsdi H. Ommering te Schiedam: te Masten 13.30— broek: kand. J. Maasland te Sliedrecht 1330— te Axel (Z.- 2e p.p.): J. Verheul te Ju|,'30- lianadorp-Callandsoog (N.H.); te Nir wendijk (N.B.): kand. L. A Nell Utrecht. Bedankt voor Sellingen (Gr.-toez.): d. Leeden te Elim «Dr.); voor Di i: L. v. d. Peut te Renswoude. Beroepbaarstelling: kand. S. Glazen-liags burg. Van Houtenlaan 140 te GroningeB len. beroepbaar. GEREF. KERKEN (vrljgem.) Beroepen te Kralingseveer-Krimpen d. IJssel (accl.): kand. H. J. Begemann Gouda. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Rotterdam-Zuidwijk «vei ïr.); te Hilversum; te Tricht: kand. W. Schreuder te Amersfoort: te Nunspeet en te Enschede: kand. C. de Ridder Elspeet; te Zoetermeer en te Wolfaarts- dijk: kand. J. v. Vliet te Den Haag. EVANG. LUTH. GEM Aangenomen naar Beverwijk-Velsen: prop. mej. M. N. M. Riemers te Amster dam-Zuid. >p de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2