Pater J. van niet ee mocht spreken Mbumavrienden hebben ruim halve ton bij al een Slot van minder de Kerkedag: belangstelling Een woord voor vandaag José Cardona vraagt hulp aan Vaticaan Mooie weer speelde parten Massale opkomst in Margriethal Ds. C. Smits nu secretaris penningmeester Bisschoppen Lilje en Janze besloten: Priesters mogen niet trouwen Uw probleeftj, is het onze... Hij leidt mij in de rechte sporen (Psalm 233). David wist uit eigen ervaring maar al te goed, wat de „sporen", de nauwelijks gebaande paden in het bergland betekenden. Hoe makkelijk raakte je het spoor bijster en je verdwaalde. Hoe snel kon je voet op een glibberige plaats van een helling uitglijden. Hoe gauw kon je bij het oversteken van een beek worden meegesleurd. Om veilig te gaan zet de bergbeklimmer zijn voeten steeds precies neer op de plek, waar de gids de zijne zette. David zal dat met zijn mannen vaak hebben meegemaakt, als hij vlucht te voor Saul. Zo, met dat beeld van de bergbeklimmer achter de gids, beschrijft hij het leven van een gelovige achter God in psalm 17: Ik zet mijn treden in uw spoor, opdat mijn voet niet uit zou glijden. In de oude berijming van psalm 23 staat: in 't „effen" spoor van zijn gerechtigheden. Maar deze sporen waren nu net alles behalve effen. David heeft het niet over gemakkelijke sporen, maar over rechte sporen. Misschien kunnen we het nog beter vertalen door juiste sporen. Want het zijn geen sporen, die rechttoe-rechtaan op het doel afgaan, maar hoe kronkelig, moeilijk, onoverzichtelijk ook, het zijn de juiste sporen, die beantwoorden aan hun doel. Ze zijn begaanbaar en ze leiden naar het doel. Dat mogen de schapen vast geloven van de wegenwaarop de Herder hen leidt. "Wij lezen vandaag 1 Samuël 3 1-9. MAANDAG 26 JUNI 19 MADRID De Spaanse baptisten predikant José Cardona heeft zich tot het Vaticaan gericht met het dringend verzoek in Spanje tussenbeide te ko men opdat de hervorming vastgelegd in de oorspronkelijke versie van de wet op de vrijheid van godsdienst in derdaad wordt uitgevoerd. Cardona zei tegen verslaggevers, dat de Spaanse wet krachtens de grondwet verplicht is zijn wetgeving te „enten" op de leer van de Rooms-Katholieke Kerk en dat het Vaticaan dus in moet grijpen als er een wet wordt uitge vaardigd die in strijd is met die leer. De oorspronkelijke versie van de wet op de vrijheid van godsdienst is door het Vaticaan goedgekeurd. Maar de Spaanse regering heeft de wet later gewijzigd en een veel beperkter ka rakter gegeven. Het Spaanse parle ment heeft de zaak nog eens dunne tjes overgedaan. In het weekeinde hebben onbeken den een geldkistje en drie spaarbank boekjes meegenomen uit het huis van de fruitkoopman Keiman aan Kersweg in Amerongen. Het kistje (met 15.000) stond in een linnenkast op de slaapkamer. De bewoners waren op dat moment niet aanwezig. man(nen) is (zijn) via het wc-raampje naar binnen geklommen. (Van t i onzer medewerkers) (Door Jan J. van Capelleveen HANNOVER De dertiende Duitse Kerkedag is gistermiddag afgesloten met een slotsamenkomst in bet plaatselijke stadion. Zaterdag leek het erop dat deze openlucbtbijeenkomst in bet water zou vallen. Gisteren echter scheen de zon. Maar zo fel brandde ze dat velen thuis waren gebleven. Er waren meer men sen dan tijdens de openingsdienst, nu ongeveer 50.000 maar toch veel minder dan bijvoorbeeld in Münoben waar een half miljoen mensen bijeen waren. De duizenden zochten een beetje bescherming tegen de felle zon onder een dak van verkleurde parasols. Maar de zusters en broe ders van de Johanniterorde had den toóh noch handen vol werk met mensen die flauw vielen. UTRECHT Circa vierduizend mensen (dat is meer dan ooit te voren) woonden zaterdag de vierde Mbuma-zendingsdag bij. Zij gaven, toen er gecollecteerd werd, ruim 27.000 gulden. Maar dat was niet het enige. Ze brachten giften mee van hen, die thuis gebleven waren en op brengsten van collecten (de betrekkelijk kleine oud-gereformeerde gemeente van Hendrik Ido Ambacht kwam bij voorbeeld alleen al met 10.500 gulden). Ze kochten grif boekjes en foto's van het zendingswerk. Zodat er op deze ene dag voor de Mbuma-zending het kapitale bedrag van 50.148 gulden binnenkwam. niet te bedriegen is. Een mens moet eerlijk gemaakt worden. Ook een hei den heeft dit nodig. Vandaar de nood zaak der zending, opdat zoals de Gibeonieten goed van Jozua spraken, de blinde heidenen Koning Jezus zul len prijzen. Ds. C. Smits, christelijk-gerefor- meerd predikant te Sliedrecht, werd de nieuwe secretaris-penningmeester. Voor velen was het een verrassing, dat ook de zendeling J. D. van Woerden uit Rhodesië zelf op de bijeenkomst aanwezig was. Voorzitter A. de Redelijkheid uit Ouderkerk aan den IJssel sprak in zijn openingswoord van het grote verlies, dat de Mbuma-zending heeft geleden in het overlijden van secretaris-pen ningmeester A. Docter te Delft. Het komen der heidenen tot Christus vol gens Psalm 22 geeft hoop, dat het zendingswerk geen vergeefse arbeid is. Ieder mens moet uit de duisternis worden gebracht tot Gods wonderbaar licht. Ds. A. Mac Pherson bracht de groe ten over van de Schotse Vrije Presby teriaanse Kerk. Ds. J. Pannekoek (Terneuzen) sprak over de Gibeonieten, heidenen, die op wonderlijke wijze gespaard werden. Zij zijn een beeld van Gods kerk, die het altijd weer op eigen behoud aan legt, maar aan de weet komt, dat God Maastricht ontvangt „geestelijken' van de luchtmacht DEN HAAG Dertig geestelijke ver zorgers van de luchtmacht uit ell landen komen volgende week maan dag tot en met vrijdag bijeen ir Maastricht om te discussiëren over vraagstukken betreffende de plaats van de geestelijke verzorging in de strijdmacht. Ook haar taken in tijd van oorlog komen er ter sprake. Het is de vijftiende maal dat deze bijeen komst wordt gehouden. Griekenland en Turkije hebben dit maal geen delegatie gezonden. De bij eenkomst draagt een volkomen oecu menisch karakter. Spreker is aa. prof. dr. G. C. van Nif- trik (over de geestelijke in het nie mandsland tussen kerk en staat). Op het programma staan een vliegtocht naar Ypenburg, waar wordt kennis gemaakt met de geestelijke verzor ging op de basis en een tocht naar de Deltawerken. Het gemeentebestuur van Maastricht houdt een ontvangst voor de deelne mers. De bijeenkomst, die onder lei ding staat van hoofdluchtmachtpre- dikant ds. A. C. J. van der Poel en hoofdluchtmachtaalmoezenier W. Vroom, wordt gehouden in het ge bouw van de Maastreechter Staar. HET WEER IN EEROPA gisterenP slag licht bewolkt 23 licht bewolkt 27 zw. bewolkt 29 zw. bewolkt 26 zw. bewolkt 24 zw. bewolkt 33 half bewolkt 34 onbewolkt 30 licht bewolkt 30 licht be wo lk 29 onbewolkt 32 GEESTEN Zendeling Van Woerden sprak van zegeningen en zorgen op het zendings- veld. Meer dan ooit leeft de geesten verering op. Het heidendom ligt in kwellende banden. Daarom is het ge bed van het thuisfront zo zeer val node. Hij deelde mee, dat de nieuw» mannenzaal van het ziekenhuis dank zij de steun uit vele landen nu kan worden gebouwd. Er verschijnt ook al een zendingsblaadje in de Senebele- taal. Ds. S. de Jong (Houten) sprak van de zendingsopdracht, die God aan Zijn' kerk naliet. Alles, ook het zendings werk, ligt in Zijn hand. Gods Woord is het enige middel tot zaligheid. Propagandist D. M. Treurniet (Zoe- termeer) toonde met sprekende cijfers aan, dat er in diverse gemeenten weei 6tevig gecollecteerd is. Er is verwonde ring bij de inboorlingen, dat Holland veel voor hen doet Honderdduizen den ponden melkpoeder zijn door zen deling Van Woerden aangekocht MIDD'ENMUUR Ds. Smits sprak van de einden der aarde, die zich tot God bekeren. De middenmuur des afscheidsels is verbro- ken. Een blanke kan in een zwarte zijn eigen beeld zien. De grootste zending is en blijft de zending van Gods Zoon naar een verloren wereld. Ds. J. van de Poel (Ede) sprak over de verdwijnende tijd en de verschijnende eeuwigheid. Zal een zwarte Moorman ons eenmaal voor gaan? Wij hebben veel meer gehoord en gelezen, maar hoe hebben wij er mee gehandeld? Ds. G. van de Breevaart (Hendrik Ido Ambacht) sprak een kort slot woord. Samen zetten de aanwezigen een punt achter de Kerkedag die voor alles een intellectueel festijn geworden is. Door gebrek aan financiën ontbraken een uitgebreid cultureel programma en ook jeugdmanifestatics op een enkel beatfeest na. Daardoor kwam de na druk wel heel erg te liggen op zware en soms zwaarwichtige referaten. Het laatste appèl kwam gisteren van een buitenlander, de Amerikaan Euge ne Carson Blake, secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, die zei: U kunt op uw eentje geen christen zijn. Daarom is er een kerk. De kerk bestaat uit mensen, die weten dat zij elkaar nodig hebben om God te kun nen kennen, lief te hebben en te dienen. Broeders Welke kerk? vroeg Blake. Er zijn er zovele, zelfs in de kleinste dorpen. Maar, ook in dit opzicht geldt: „U kunt het Woord van God niet horen zonder uw broeders". Hij sprak tot protestan ten en rooms-katholieken: „Na vijf eeuwen koude oorlog, hebt broeders nodig". Hij sprak tot luthera nen en calvinisten: U hebt elkaar nodig. Hij sprak tot christenen uit de westerse wereld en de oosterse ortho doxie: U kunt het Woord van God niet horen zonder elkaar. De president van de Kerkedag, Richard Sreiherr von Weizsacker, pro beerde de drie overvolle dagen Ce vatten, die onder het thema stonden: Wat kunnen wij voor de vrede doen. Hos sons herhaalde hij dat hij seen iusl|K „p |„s ecn kMr van dullend oproep wilde richten aan machtigen jonge stemmen zong. de massa stemde i Als niet spoedig maatregelen woi Hii I-. genomen in de richting van een van deze aarde. „We wilden'zei hij, j aj even enthousiast met de liederen u>. „alleen beginselen zoeken die ons sa- Er werd ook met milóte hand gegeven. kunnen brengen in het leven Iedere dag, Duitse burgers en gemeen- Inzicht In zijn korte toespraak bracht hij twee gedachten naar voren. In de Groot priestertekort in Griekenland ATHENE De Griekse Orthodoxe Kerk worstelt met een enorm etkort aan priesters. Volgens het ministerie van eredienst zijn 1077 parochies va- kant. Verschillende bisschoppen heb ben daarom voorgesteld, de eisen voor de priesteropleiding te verlichten. De seminaries, die behoren bij de universiteiten van Athene en Saloniki, hebben echter al gereageerd met een verklaring, waarin zij waarschuwen te gen verlichting van de universitaire eisen, omdat dit grote schade aan kerk en volk zou aanrichten. Centrum voor vluchtelingen in Hongkong UTRECHT In Hongkong i Hamsterplaats ontdekt DEIL Bij het slopen van een oude schoorsteen op de boerde rij van de Gebr. Van W. begon er plotseling koren naar beneden te lopen. Aanvankelijk liet men dit even gaan, maar toen het bleef stromen ving men het in zakken op. Het bleek tenslotte, dat in de schoorsteen niet minder dan vijf mud tarwe was verborgen ge weest. Mogelijk is deze hoe veelheid verstopt in de oorlog 19141918. Voor de kippen is de ouderdom geen kwestie; zij eten er met smaak van. LIJN GOUDA- ALPHEN IS BELANGRIJK (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG In antwoord op vragen van het Statenlid J. Kruijs- heer te Gouda deelt het college van Gedeputeerde Staten mee, van mening te zijn dat de spoorverbin ding Gouda-Alphen aan den Rijn niet mag worden opgeheven. Bijbelvertaling voor Hottentotten kostte 140 jaar KAAPSTAD Onlangs is voor het eerst in druk verschenen een volledige vertaling van de Bijbel in het Nama, een dialect, dat gesproken wordt door Hottentotten in Zuid - West Afrika. Aan deze vertaling is 140 jaar ge werkt. In 1809 vatte het Brits en Buitenlands Bijbelgenootschap het plan op, om tot een bijbelvertaling voor de Hottentot ten te komen. Zendeling Heinrlch Schmelen moest eerst een speciaal alfa bet samenstellen voor de klanken van de Namataal. In 1831 werd zijn verta ling van de evangeliën gepubliceerd. Het Nieuwe Testament kwam na zijn dood in 1866 klaar. Een vertaling van de complete Bij bel kwam in 1881 gereed, maar werd om verschillende redenen nooit uitgege ven. In 1938 begon ds. F. Ponnighaus aan een revisie van deze vertaling. Het is de eerste nieuwe bijbelverta ling, die in Zuid - Afrika gedrukt is. eerste plaats, zei hij, wordt in onze tijd de macht uitgeoefend door de weini gen. Maar dat wil niet zeggen dat wij machteloos zijn. Oorlogen wortelen in de harten van de mensen. Daarom moeten wij mensen degenen vragen die meer inzicht hebben en interna- tionele en andere verhoudingen beter kunnen overzien ons voor te lichten. Wij willen en mogen niet roepen: laat met rust. Wij moeten ons dagelijks inzetten voor de rust voor de vrede. Maar dat mag geen eenzijdig inzet ten worden. Wie dat doet spoedig zijn eigen gedachten en rech ten verdedigen. De vrede kan slechts daar gevonden worden waar het ge sprek tussen de tegenstellingen gonnen. Er moet gevochten worden vrede. Maar het gesprek mag ons niet ,in onze eigen meningen versterken, dan gaan we al spoedig oproepen tot een kruistocht. En evenmin mag het gesprek ons ertoe brengen ons in onszelf terug te trekken, dan gaan we muren bouwen. We moeten samen een weg naar oplossing vinden. Maar vrede is meer dan een compromis. Vrede, Von Weiszacker, is heenwijzen naar God. Meer dan 3500 Posaunen bliezen Ir. G. Wijnstra voi a.r. bestuurders Watervoorziening j concentreren (Van een onzer verslaggevers) DORDRECHT „Nederland en drinkwaterleidingvraagstuk eer grote omvang. Het is de vra de huidige organisatie van de opei watervoorziening met haar 160 v leidingbedrijven (waarvan bijnal helft in de westelijke provlncies)J wel doeltreffend is." Dit zei ir. G. Wijnstra, secretai de Vereniging van exploitanten waterleidingbedrijven, zaterdag o jaarvergadering van de Zuidhollj vereniging van anti-revolutionair( meente- en provinciebestuurders. Investeren Ir. Wijnstra rekende voor dat de openbare watervoorziening tot tien miljard gulden moet worden g vesteerd om tegemoet te komen aa groeiende behoefte aan water industrieel en huishoudelijk gebi H.aCP Dat betekent jaarlijks 300 milF gulden. TMnerifc Het tempo van de industriële wikkeling in de komende decennia mede afhangen van de vraag of_inastie openbare watervoorziening zich ti jgjna aan de groeiende behoefte zal kuiH aanpassen. erat Ging de collecte (26.000 Mark) tijdens de openingsdienst naar het Nabije Oosten voor hulp aan Israël zowel als aan de Arabieren, de (nog grotere) collecte van deze slotsamenkomst was bestemd voor Vietnam, voor hulp aan Zuid- zowel als Noord-Vietnam. centratie van de bedrijven, zal noodzakelijke ontwikkeling van openbare watervoorziening strait^ door gebrek aan bedrijfsmatige bui Noo ling van krachten en een tekort financieringsmogelijkheden, aldus Wijnstra. wijk orgelc< evenir tie-Orl Madri; Haag HANNOVER Wat een mani festatie van de oecumene had zullen zijn op de Kerkedag van Hannover is een tragedie van van kerkelijke verdeeldheid ge worden. Drieduizend Kerkedag- gangers kwamen gistermorgen in de Sporthalle bijeen voor een oecumenische avondmaalsdienst. Twee subcommissies van de Ker- kedagleiding wilden ih deze dienst duidelijk maken dat eenheid ver der moet reiken dan de grenzen van het protestantisme. Daarom was pater J. van Kilsdonk uit Amsterdam uitgenodigd om in de dienst te participeren. tionaa Toen echter de primaten van de Lu therse en de Rooms-Katholieke Kerk, de bisschoppen Hanns Lilje en Heinrlch Maria Janzen by geruchte vernamen dat het zelfs de bedoeling was dat de pater mede het avondmaal zou bedienen, wei gerden zy daarvoor hun goedkeuring. Kerk en pers 1966. BBB- reeks 54. Uitgave Bosch en Keuning tc Baarn. Voor de zevende maal heeft Bosch en Keuning een aantal saillante artike len gebundeld over wat er in het afge lopen jaar op geestelijk en kerkelijk terrein zo al te koop is geweest. De „God is dood"- theologie, de discussie over de maagdelijke geboorte, de nieu we catechismus, de Delftse doop. Elspeet, de legerpredikanten. Van het Reve. het lekenplan van „Zie" en aller lei andere zaken komen aan de orde. Terecht hebben de samenstellers de titel veranderd. Vorige uitgaven heten „Keur uit de kerkelijke pers", ook dagbladen en opiniebladen worden niet vergeten. Natuurlijk bljft de keus subjectief, maar men mist wel bepaal- Voor de d.enst deelde ds. D Hollen- de, toch voortreffelijk geredigeerde. weger zondag mee dat pater Van Kils- bladen als het Evangelisch-Luthers donk ook niet mocht spreken in de dienst. Weekblad en De Wekker. Waarom|Hij zei dat hij zwijgend aanwezig zou ver tegen woox-diger Pater Wothe zei dat de tyd nog niet yp was voor intercommunie. Geen be waar was er echter tegen het spreken 'an de priester in de dienst. Geweigerd Volgens pater Wothe was de lutherse kerk van bisschop Lilje daartoe niet be- ï-eid. Volgens hem had de lutherse leiding zelfs bezwaar tegen gezamenlijke gebeds samenkomsten, maar uiteindelijk had bis schop Lilje daarin toch toegestemd. Pater Van Kilsdonk deelde mee dat hij persoonlijk reeds vijf maanden geleden heeft geweigerd om brood en wijn uit te reiken. Wel had hij toegezegd te zullen spreken. Hij wilde zich aanpassen bij de andere situatie die er in Duitsland is dan in Nederland. Zowel t(jdens dc persconferentie als tij dens deze dienst, bleek dat velen zowel in de protestantse als in de rooms-ka- tholieke kerk veel verder willen gaan dan hun kerkelijke leiders. Een vooraan staande Duitse publicist zei kritisch: „De beide bisschoppen hebben zich verenigd j om de kerk gescheiden te houden". Op de persconferentie van zaterdag middag moest de leiding van de Kerke- j dag toegeven dat het voorbeeld van het| Rotterdamse oecumenische jongerencon- gres niet kon worden gevolgd. Het was duidelijk dat er een groot aantal journa listen ernstige kritiek had op deze be slissing. De nogal tamme persconferentie werd ineens een felle discussiegroep. Zwijgen komt wèl het Gereformeerd Weekblad (Bout) maar liefst vijfmaal aan bod geen enkele maal De Waar heidsvriend? Niettemin alle lof voor deze serie. Wie de eigentijdse kerkgeschiedenis wil bijhouden, kan deze documentatie- reeks niet missen. (176 blz.; ƒ3,25). BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Bedankt voor Moerdijk-Dordrecht (wijk- gem. Tweede Tol): B. J. Riemersma te Parrega (Fr CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepbaarstelling: kand. J. L Prinstererstraat 7, de toekomst belangrijk zullen groeien. Boertjens, Groen •»- - I Dieren en kand. 184-11Amsterdam-3. perspectieven voor de verbetering van de rentabiliteit van deze spoorlijn. GEREF. GEMEENTEN Als de lijn wordt doorgetrokken j Beroepen te Den Haag-Zuid: kand. N. 1 grootnaar Rotterdam, zoals dat staat in het w- Schreuder te Amersfoort, centrum voor vluchtelingenjeugd ontwerp-streekplan Rijn en Gouwe zal geopend. Het kreeg de naam: Hol- j de spoorverbinding nog belangrijker land Hostel. De bouw en inrichting is voornamelijk gefinancierd docr het werelddiaconaat van de Gerefor meerde Kerken in Nederland. In het nieuwe zeer modern opgezette Holland Hos(el, dat vier verdiepin gen hoog is, zijn 120 kinderen van vluchtelingen ondergebracht. Het zijn meestal kinderen die op straat zwier ven en die in ernstig ondervoede toe stand werden opgenomen. Ze vinden hier een goede huisvesting terwijl de leiding van het centrum ook zorgt, dat ze een degelijke vak opleiding ontvangen. Reeds studeren enkele van de ouderen aan de uni versiteit van Hongkong. Het gereformeerd werelddiaconaat begon zes jaar geleden met hulpver lening aan de vluchtlingen in Hong kong. Medewerking werd gegeven aan het centrum ..Rennies Mill", waar ongeveer 100 kinderen finan cieel geadopteerd werden door het Nederlandse diaconaat. Ook de kinderen van het nieuwe Hol land Hostel werden geadopteerd door plaatselijke kerken of kringen in Nederland. Vanuit Hongkong is inmiddels ook gevraagd om een Ne derlandse jeugdleider voor Rennies Mill. worden. koek te Terneuzen. Paus in encycliek: VATICAANSTAD Paus Paulus VI heeft in een encycliek opnieuw verklaard, dat rooms-katholieke priesters niet mogen trouwen. Hij deed dit ondanks de druk, die wordt uitgeoefend om het vijftien eeuwen oude celibaatsvoorschrift gewijzigd te krygen. Hy deed dit ook hoewel het oecumenisch concilie heeft verklaard, dat het celibaat een weldaad voor het priesterschap is, maar dat het niet is vereist voor de wezenlijke aard van het priesterschap. De openingswoorden luidden: „Het priestercelibaat is door de kerk eeuwen lang behoed als een schitterend juweel en behoudt zijn waarde onverminderd ook in onze tijd nu de geestesgesteldheid en de verhoudin gen zulke ingrijpende wijzigingen hebben ondergaan." De encycliek heet naar de eerste woorden „Sacerdotalis Celibatus". Paus Paulus gelooft niet, dat afschaffing van het celibaat het aintal prieserroepingen noemenswaardig zou doen toenemen. De ervarin gen van kerken waar bedienaren wèl mogen trouwen schynen het tegendeel te bewijzen. Dr. G. W. Oberman overleden Nadat een broeder van Taizé gespro ken had. kreeg ds. H. A. Schepers het woord, de leider van de oecumenische jeugdcommissie in ons land. Pater Van Kilsdonk. zei hij, zal hier zwijgend staan als een demonstratieve aanklacht om het „nog niet" van de kerkelijke leiders te accentueren. Ds. Schepers riep de aanwezigen op om overal als „experimentele groepen" bijeen te komen in de trant van Sjaloom. Zet uw kerkelijke leiders onder druk. riep hij. Zijn laatste woorden wai-en een citaat van Paus Paulus: „Er is haast". Horen Op dat moment i-iep een man op da achterste rij: „Wij willen de katholiek I h2iren"i °"middeni'k werd de r°ep door I TAIZE (Frankrijk) Mn dc leeftijd velen in de zaal overgenomen, zodat er van 77 jaar is t J T - hii een hee spreekkoor ontstond. Toen trad ;iI_: m f7 Y i j Ï-. ds. Hollenweger naar voren en zei' Ik Jun,"maand vertoefde, overleden dr. G dank u. Laten we elkaar beloven dat dit W* Oberman, emeritus predikant, de laatste maal is dat zoiets gebeurt". I Na afloop hadden de journalisten nog Dr Oberman is vooral bekend ge worden door zijn werk in Indonesië, waar hij op oudere leeftijd, hij was achter in de vijftig, heenging. In Djakarta hiêld hij zich bezig met het Rhumahkita-werk (Ons-huis-werk), dat de sociaal-medische en geestelijke verheffing beoogde van de bevolking der kampongs' aan de rand van de stad, die in de meest ellendige toestand verkeerde. In 1918 aanvaardde dr. Oberman het Grote Lutherbijbel na 250 jaar iveer verschenen STUTTGART Bijbelhuis heeft ter gelegenheid van! kwam hij in Leeuwarden en in 1926 in de herdinking van 350 jaar Reforma- Utrecht, waar hij tot 1947 stond. 5LÏV.KÏ °roto Lutherbiibel op- Het werk. dat hier zijn belangstelling had was de stichting Ons Huis, arbeid onder de fabrieksjeugd en onder de werklozen. De eigen jeugdkapel nieuw uitgegeven. Deze uitgave bevat niet alleen Lu thers (herziene) vertaling van de.Bij bel, maar ook de voorredenen van de kerkhervormer op de verschillende bij belboeken. Sinds het begin van de achttiende eeuw was de Grote Luther bijbel niet herdrukt dit werk is jarenlang het middelpunt van cultureel, kerkelijk en liturgisch werk geweest. Dr. Oberman heeft door zijn veelzij dige belangstelling niet alleen in hel kerkelijk, maar ook in het culturele en maatschappelijke leven een vooraan- Het blad Ariadne van de Utrechtse!staande plaats Ingenomen. Hij was uitgeversmaatschappij ESKA, die is ondermeer een van de pioniers op opgekocht door Zomer en Keuning te oecumenisch en liturgisch gebied Tot Wageningen, is niet. zoals wij meldden, voor enkele weken schreef hij nog het reclameblad, maar het gelijknami- toneelkritieken in Hervormd Nede»-- ge blad voor handwerken. land. Geheimhouding ls verzekerd. Vrf6' In behandeling worden genome 114 gen die niet onderling met elkai ng Ja- in verband staan moeten In al zonderiljke brieven worden g» steld. Per brief dient een guldefiderd» aan postzegels te worden Ingeslopnlaai n Ha: jesko< Vraag: In een testament heb gelezen: „Ik herroep alle uitei j Ha wilsbeschikkingen door mij gema \-77\ of verleden met uitzondering die bedoeld in artikel 982 van 1 p-a ihevei Antwoord: Dit artikel verklaa Bij een enkele onderhandse, door erflater geheel geschreven, gedagl kende en ondertekende verklarl8 1 kunnen zonder verdere formaliti ten, beschikkingen na dode word gemaakt, doch alleen en bij uitsli :t>Pen ting ter aanstelling van execute 'er__^ ren, ter bestelling van lijkbezorgii tot het maken van legaten v 8 t0 klederen, van lijfstoebehoren, v "j34! bepaalde lijfsieraden en van bijzo Dn® dere meubelen. De herroeping v z zodanige verklaring kan op dezelf '~ie* wijze onder de hand geschieden. lllenö Vraag: Op de eerste etage woo J016" een gezin met kleine kinderen, de tweede etage een oude dame. O 01 f* de kinderen te beschermen is er ei t0 hekje voor de trap gemaakt en da r 06 de oude dame dikwijls van de tr; moet gebruik maken en daarbij handen vol heeft, is er aan h ot za hekje een klem bevestigd. Het saits volg is echter dat de oude dame, d en slecht ziet, van de trap geduw dreigt te worden. Is er een prak! sche oplossing voor deze moeilijl amer heid? Dng t Antwoord: Het beste is, de kleiig er weer af te halen en te vervange door een niet te sterke veer en ee 'uxor goed geolied slot. Dan krijgt 1 vrc oude dame bij het afdalen gee lex: duw. Dank zij de veer gaat h r). hekje langzaam dicht en valt daaro tUdlC in het riot. eeds) Men moet dan het slot zo ma kei dat men bij het afgaan van de tra "'m( het hekje niet openduwt, maar nas D 01 zich toehaalt en dat het bij hi opgaan bij een klein duwtje >- e. openschiet, eventueel met behul de van een touwtje, waaraan men ka trekken. Zo kan men gemakkelij ^de de trap opgaan, als men beid 18038 handen vol heeft, en dan kunnen d 161180 kinderen het hekie niet aan d 15 u' binnenkant openmaken. Vraag: Mijn zoon is in maart naa nsdag Canada vertrokken. Enige dage 30J tevoren was hij gekeurd voor d 30-1 dienstplicht. Nu heeft hij een op 3D—: roep ontvangen om ln juli in rnili 30-: taire dienst te komen. Hij wil zie! niet aan zijn plichten onttrekken maar voelt er weinig voor om 2 Mole maanden te dienen nu hij tocl 1 me voornemens is in Canada te blijver 'Es a. Antwoord: Het beste is dat hi schrijft, verhinderd te zijn wegen r,^ verblijf in Canada. Laat de vade de zaak op Bleyenburr 38. in Der Haag gaan bespreken. Ne

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2