Goud
de rol
voor
van
Hekuba
Béjart verjongt
balletkunst
De HERO-ïek
van de KVP
Politie veegt hal schoon
DIEREN-OPERA VAN
JANACEK KOSTELIJK
SCHOUWSPEL
3
joeiende Franse avond
in Concertgebouw
Romeo en Julia
in De Doelen
-iKAMeR
BmUzieK
Vooruitzichten in cle
l)ouw zeer zorgelijk
Hein Jordans
in 'l zilver
ZATERDAG 24 JUKI T)67
AARLE-NASSAU „Het was een enor
me verrassing voor me toen ik bericht
kreeg dat de Theo d'Or-prijs aan mü
R VeUJ was toegekend. En dat het nu juist
Nedejj d# ro1 van Hekuba in "De vrouwen van
-jarigje" was....
ic, meje hadden het stuk pas twee maanden op het
;'iscorr|rtoire en jfc heb hét idee dat nog niet zoveel
Thten het hebben gezien," zegt de actrice Annie
change, terwjjl ze midden in de voorbereidingen
Nqoor haar vakantie met haar man. de grafisch
tenaar Ap Sok en dochter Sandra in hun
•huis in Baarle-Nassau.
<t is trouwens niet de eerste keer dat zij de
d'Or won. Zij kreeg hem ook in 1962. en de
jren prijs won zij in 1958.
mei he rol van Hekuba was voor mij een enorme
e angst sloeg me om het hart toen ik
es, rmfde dat ik haar moest spelen, want deze vrouw
•genwoordigt zoveel, eigenlijk al het oorlogs
dat in duizenden jaren is veroorzaakt. Voor
v! v>oZ moet je zo'n enorme levenservaring heb-
levenservaring die ik nog niet heb en mis-
\n pas zou hebben als ik vijftien jaar ouder
iarbij vereist deze rol zo'n fysieke kracht, alleen al
de enorme innerlijke spanning, die je van begin tot
je staat de hele tijd op het toneel niet los
laten. Alles wat ze zegt is zo geladen.Als ik
itends wakker werd en wist dat ik s avonds Hekuba
spelen, stond de hele dag in het teken van „De
en van Troje".
Box v,
B J
Koor, 9
Voor de tweede maal goud voor Annie de Lange: in
1962 voor haar rol in Tsjechows Kersentuin, nu voor
haar spel in De vrouwen van Troje.
rp Jaar
Lange staat al 25 jaar op
aanvankelijk bij het Ge-
Theaterbedrijf Amsterdam,
hJDU ae Stichting Amsterdams Rot-
°iUs Toneel, daarna het Rotterdams
fh" fel, dan Theater en sinds de laat-
Roit F iaar bij de HaaHsch? Comedie.
c is Rotterdamse van geboorte. Als
-if^al wilde zij niets anders dan to-
grieta peejster worden- Niets anders.
it >i£ kind dr0€S ik een kerat~
'^jchap voor in de kent. Dat maak-
e* in indruk op me.... Vanaf die tijd
de zaak eigenlijk al beklonken,
•en: J.e toneei speelt, heb je te maken
enburf^e^gn je iets te vertellen
d w« iets zinvols, als je gegrepen bent
Dukj^e woorden van de schrijver''.
al vroeg lessen aan de
^^universiteit te Rotterdam
v daar ingewijd in de eerste be-
van de voordrachtskunst door
d^es van Elzacker en wat het tb-
pel betreft, door Ko Arnoldi, die
aanraadde naar de Amster-
t°neelsdkool te gaan.
i de toneelschool kwam ik bij
Lug|. Melsert en vanaf die tijd
'olgen$k aitijd gewisseld. Iets wat ik
acteur zou aanraden, want
1 *e ^oet kennismaken met alle regis-
t 43/43j» of er nu een regisseur is, die
on: wofe de Lange het prettigst vindt?
it 26
£ac°5 laten
^woonto- tenslotte moet je je rol toch
Catslal zelf vinden- Ik werk ket Prettigst
jeen regisseur die mij het meest
it. De regisseur moet coördine-
1111
ren, aanwijzen, maar de intentie van
een rol moet ik helemaal zelf vinden
en er natuurlijk innerlijk van over
tuigd zijn".
„Bij de eerste lezing ben ik altijd het
meest nerveus, want dan word ik ge
confronteerd met de figuur die ik
moet gaan spelen en leven moet inbla
zen. Dan de repetitie, die het interes
santst en meest creatief is. Dan komt
de première, waarop de figuur rond
moet zijn, hoewel je tijdens de
voorstellingen toch altijd tot nieuwe
ontdekkingen komt".
„Een rol vaak spelen vind ik hele
maal niet erg. De figuur is een deel
van jezelf geworden, je nebt je ermee
geïdentificeerd en dat ze steeds hetzelf
de zegt doet er niets toe want elke
avond bèn je die figuur.
Blijspelen, daar ben ik niet dol op.
Hoewel het leuk is er af en toe een te
spelen. Maar dan nog het liefst een
zinvol blijspel. Iets van Shaw bijvoor
beeld. Aan de andere kant vind ik het
heerlijk een zaal eens goed te laten
lachen. Het ontspant me zelf ook.
Onder meer speelde Annie de Lange
Lady Macbeth in „MacBeth", de moe
der in ..De Vader" van Strindberg, Ti-
tania in „Midzomernachtsdroom" en
Maggie in „Kat op een heet zinken
dak". Het zijn rollen die haar het
eerst in de gedachten schieten, want
„ik vind elke rol fijn die goed geschre
ven en psychologisch verantwoord is".
Thuis
Behalve de tienjarige dochter San
dra heeft Annie de Lange nog een
zoon van 20 jaar, Pandra, die voor fo
tograaf leert. Het js. vooral voor een
actrice, moeilijk om beroep en huishou
den te combineren.
„Als de kinderen nog klein zijn is
het èrg moeilijk. Er is altijd een perio
de dat je wroeging hebt als je op de
planken staat en dat je wroeging hebt
als je thuis bent. Maar als de kinderen
zo tien, elf jaar worden, dan wordt het
gemakkelijker, want dan kunnen ze
zichzelf bezighouden. En als ze zestien
zijn vinden ze het nog leuk ook, dat hun
moeder actrice is".
„Het spreekt vanzelf dat ik altijd
zoveel mogelijk thuis ben geweest en'
was de combinatie actrice - moeder te
moeilijk geworden, dan had ik mijn
werk opgegeven. Maar gelukkig was
dat niet nodig. Daarbij heeft mijn man
altijd het volste begrip gehad".
„Men denkt wel eens dat het be
roep van toneelspeler een zeer onge
bonden bestaan is, maar dit beroep
eist juist een enorme mate van zelf
discipline. Sartre zegt: een mens is
verantwoordelijk voor zijn eigen da
den en dat is ook zo".
En tenslotte, met een heel zonnige
en wat verontschuldigende lach:
„Maar wat mijn leven tot nu toe
betreft, ik heb niet te klagen."
SCHEVENINGEN De Tsjechi-| heen neemt op zaterdag 24 juni intrek
sche componist Leos Janacek
heeft negen opera's geschreven,
doch het grootste aantal is zelden
of nooit buiten de landsgrenzen
gespeeld. In ons land kent men Je-
nufa, het muziekdramatische mees
terwerk uit 1904 en het Dodenhuis
naar Dostojewski. De leiding van
het Holland Festival heeft er naar
gestreefd de opera in verscheidene
facetten te presenteren en men is
daar met Monteverdi, Cimarosa,
Janacek, Berg en Henze uitstekend
Als Jweede opera in dit festival
presenteerde men gisteravond in het
circustheater te Scheveningen „Het slu-
vosje" van Janacek. Eerst op latere
leeftijd kwam deze componist volledig
tot bloei, hij was bijv. reeds 64 jaar
toen Jenufa voor de eerste maal in
Wenen werd opgevoerd. De volksmu
ziek. waaraan zijn vaderland zo rijk
had in de eerste plaats zijn be
langstelling en veel van zijn muziek is
hiermede dan ook verweven. In de
laatste tien levensjaren (zijn pad als
mens ging bepaald niet over rozen)
schiep hij een reeks van indrukwek
kende composities, w.o. het strijkkwar
tet. de Sinfonietta en de opera's Katja
Kabanowa, Het sluwe vosje, de zaak
Makropulos en Het Dodenhuis.
Janacek moge zich als componist
nooit tot de grootsten van de 20e
eeuwse componisten-generatie hebben
kunnen rekenen, het is zonder twijfel
dat men hier wordt geconfronteerd
met een componist van een kaliber,
dat verder reikt dan de grenzen van
het land waar hij vereerd wordt.
Successen
Door de successen die hij met Jenu
fa oogstte was Janacek op zijn 65ste
jaar in staat in zijn geboorteplaats
zomerhuis te kopen, waar hij temidden
van de natuur ongestoord kon werken.
Geïnspireerd door tekeningen en ge
dichten over de avonturen van
slim vosje, die hij aantrof in een dag
blad zette hij zich aan zijn nieuwe
opera. De- auteur Tesnohlidek bedient
zich van een Moravisch dialect en Ja
nacek maakte hiervan maar al te
graag gebruik. Ook gebruikt hij veel
vuldig allerlei volksmotieven, waar
door de opera een komisch en zonnig
karakter krijgt. Doch Janacek wil
meer dan dat, hij verleent zijn opera
een diepere betekenis door de symbo
lische parallellen die hij trekt tussen
dieren en mensen.
Dieren van allerlei soort en formaat
spelen in deze opera een rol. De mug,
de das, de specht, een takshond, de
krekel, de kikker enz., zij maken deel
uit van het leven van het sluwe vosje,
dat uiteindelijk wordt neergeschoten
door de stroper. Hoe echter de mens
hierbij betrokken is blijkt uit het
voorschrift van Janacek, dat o.a.
schoolmeester en de mug, de pastoor
en de das door dezelfde zangers wordt
vertolkt.
Dit alles heeft hem de gelegenheid
geschonken fijnzinnige, sfeervolle mu
ziek met tal van kostelijke momenten
te schrijven. Het sluwe vosje met alle
verrukkelijk gekozen figuren daarom-
in de Rotterdamse Schouwburg. Wil
zich op muzikaal aangename wij-
ontspannen met deze opera, die
1 wellicht niet spoedig zal weer
zien, men verzuime dan deze gelegen
heid niet.
Niet minder dan 18 solisten van het
Nationaal Theater Praag heeft men
r deze voorstelling laten overko-
o. Zij zijn vergezeld door de leden
i het koor van de Nationale Opera
Praag. Dirigent, regisseur, decors,
kostuums, choreografie, kinderkoor, 't
alles Tsjechisch wat de klok slaat.
Het Residentie Orkest en de leden van
het Scapino Ballet zorgden voor het Ne
derlands accent.
Een kostelijk schouwspel, deze die-
renopera. Volmaakt probleemloos en
lichtvoetig was de gehele aankleding
en presentatie. Subliem waren de die-
renkostuums, niet alleen geslaagd
doch ook bijzonder geestig. De decors
pasten volkomen in deze verrukkelijke
sprookjessfeer. De choreografie was
vol vondsten en de regie gaf aan het
geheel de ontspannen en komische
noot.
Ideaal
Het opsommen van de kwaliteiten
van alle Tjechische solisten heeft wei
nig zin. Men kreeg van het begin, tot
het eind de indruk dat men deze opera
in de meest ideale presentatie hoorde
en zag. Een compliment voor Helena
Tattermuschova in de titelrol mag ech
ter niet ontbreken! Zij heeft uitste
kend en verrukkelijk gezongen in alle
mogelijke standen en haar voordracht
in deze ongewone rol was werkelijk
grandioos. In haar willen we ook de
andere creaties prijzn.
Het ballet heeft een zeer groot aan
deel en al6 we de kippen scene in her
innering roepen, dan zal iedere bezoe
ker met een glimlach aan dit geweldig
kostelijke fragment terugdenken. Het
Residentie Orkest heeft uitstekend
werk geleverd, men speelde geïnspi
reerd en bijzonder sfeervol. Dirigent
Bohumil Gregor heeft de muziek van
Janacek in een wonderschoon licht ge
plaatst, muziek vol lyrische en tedere
momenten. „Het sluwe vosje" is een
opera met charme, humor en muzikale
pracht.
ADR. HAGER.
l aa
ïen
'..De
Ravel's zangspel een ware verrukking
,r verv(
trotti
i redact
dblad 1
hteronl
Spoon
m dat
U een iSTERDAM Het Festival-
:r dTr^rt van vrijdag door het Radio
et opiarmonisch Orkest onder Jean
Een Ihet de toekomstige artis-
ogmerl leider van het Rotterdams
vrjjjt in het Concertgebouw is
en welin op bijzonder hoog peil ge-
opgeljen. De verwachtingen, die
gespannen waren (een pro-
id vonpia gewijd aan twee der groot-
»enoeg lomponenten van het Franse
en dus een pro-
a ^enJma waarin Fournet geheel en
er 5oI#is is), zijn niet teleurgesteld
jfei aajendeel.
ïrvoer 1
bijvoer de pauze klonken twee van de
•laagd te orkestrale scheppingen van
vervoele Debussy: het driedelige ,.Ibe-
tiin dé het tweede gedeelte van de
erd aafes" en de Troig. Nocturnes, dit
zijn ast nu weer eens volledig, dus mèt
indemeles", waarin het vocale aandeel
bleef leffelijk werd geleverd door het
en geëjOmroep Vrouwenkoor.
typische Spaanse sfeer van Ibéria
.H. niet door het opvallend helder en
naar e^chnische accuratesse spelende or-
penbaaraak getroffen. Het tweede deel
H. thaO)arfums de la nuit" was een won-
n die zjan genuanceerde klank en het
ondjramentvol gebrachte „Le matin
even|our de fête" vormde een levendi-
sluiting van deze kleurrijke ver
ing.
jen i hetzelfde niveau, zo niet hoger.
de vertolking van de Nocturnes.in de scènes van katten en kikvorsen.
De h hoorden we de verstilling vanDe uitvoering had terecht een enorm
banljot bij „Nuages" zo goed gerea- succes bij het auditorium en het po-
i de vcfl ai8 vrijdagavond evenals de fel-|dium was na afloop herschapen in een
anderdgenstellingen in het luisterrijke i ware bloemenzee.
I P. Veenstra
ROTTERDAM Als er één
figuur in de balletwereld is be
jubeld en tegelijkertijd is ver
guisd, is het wel Maurice Béjart
met zijn ballet du XX-ième Siè
cle. Terecht, ten onrechte? Feit
is, dat hij zoekt naar nieuwe we
gen, en dat hij die ook vindt. Niet
in de danstechniek, want die is in
Romeo en Julia, waarmee hij
vrijdagavond in De Doelen zijn
entree maakte in het Holland-
Béjart toont zich van een opvallende
muzikaliteit en zijn werk bezit een
taliteit: dans, muziek en toneel als een
onverbrekelijke eenheid. De muziek
van Berlioz is zeker géén begeleiding.
Zij is. zoals Béjart zelf zegt, de bron
geweest van zijn inspiratie.
En om te doen, wat Béjart van zijn
dansers vergt, moeten die dansers
beslist van heel goede danstechnische
huize zijn.
Lyrisch
Dat treft sterk in de lyrische pas de
deux van Romeo en Julia, gedanst
door Paolo Bortoluzzi en Laura
Proenga. Lyrisch, vol uitdrukking en
evenzeer vol dansvirtuositeit.
Het is begrijpelijk, dat in al dat sa
menspel het décor belangrijk is. Het is
eenvoudig: een zwart achterdoek met
twee gouden zuilen, een podium in wit
met samenkomende zwarte lijnen.
Maar om die „eenvoud" te krijgen
zelfs in de grote zaal van De
haar tas. Ze nas op weg naar
na een verrukkelijke vakantie
ben doorgebracht aan de Italiar,
bij Porte Santé Stefane.
ALS het aan de KVP ligt krij
gen we dus na de actie Eten
voor India straks de actie Drin
ken voor Arme Landen. In de Ka
mer heeft de KVP-er Mommer-
steeg donderdag voorgesteld een
accijns op frisdranken in te voe
ren om daarmee de verhoging
van het begrotingsbedrag voor
ontwikkelingshulp te helpen
dekken. Vier cent meer op een
glas frissigheid kan ons de kop
niet kosten en de hongerigen in
Azië en Afrika aan een extra
handje rijst helpen.
Het ideetje verraadt de hand van
een psycholoog. Want denk u i
Als het
Grapjes
Nee, naarmate het debat vor
derde bleek dat de heer Mom-
mersteeg z'n met veel bombarie
aangekondigde ideetje er 1
werd 's morgens in de fractieka-
mer van de KVP zelfs een
persconferentie aan gewijd
maar beter had kunnen inslik- J
ken. Het gaf 'in de wandelgan
gen aanleiding tot allerlei grap- I
jes. Zo regende het motto's voor
de katholieke frisdrankenactie:
Cola voor Angola, Joy voor Ha
noi, Riedel voor Fidel, Ik nipte
voor Egypte.
Een cynicus verzuchtte: „Ik heb
land heel" tóeviliig al maagkwaal gegeten voor
eens warm Is nemen we trisdranken >ndi«. moet ik nou nog gaan drinken
ror^deXTdan- vanwege Volk,krant. Wandelgangen
de accijns meteen aan India, waar Henry c Faaa. wiena gloednieuwe
het nog veel warmer is maar waar J!"?',,. CD t* V*
de mensen nauwelijks water hebben aaadac" kr"« ad""
om hun dorst te lessen en het dorre voor de KVP een propagandapamflet
land te besproeien. Het psycholo- b- schrijvci, onder de 'ite! «od. Ne-
gisch circuit sluit als een bus. Je derland en de ranja De voorzitter
moet er maar op komen. Hulde aan aa" de CH-lractie heette plotseling
de KVP wier voorzitter Aalberse Chocomellema en nr. Van Vt'rrlo
niet voor niets voorzitter van het Be- »'"d uitgeroepen tot leider D Sixty
drijfachap voor de Industrie van en Seven Up. Het door de socialist Ruy-
de Groothandel in Koolzuurhouden- '"f
de Alcoholvrije Dranken is.
KVPepsi
Wonderlijk genoeg ging de «me in de wiBdelgangen en da
heer Mommersteeg met zn suggesbe de i„lblw,ke„ zo de „ver
volledig de mist in. De K hand krijgen, betekent dit dat in de
geen trek m KVPepsi. En muuster vergade„aal het debat een djep,e_
Udmk - die ook zonder portefemlle pun, heeft En da, waj <fon_
heel wat te vertellen nad a a derdag in alle triestheid het geval,
de aa" Wie in vredesnaam om dit debat
Bos tegen deze „doelheffing gretig heeft we nie, wan,
aa,1' Z^Lt°.e°ïgelng om.er Sf we waren toen met vakantie, maar
collega Witteveen over te praten wa, d>, he, n00it had mwten worden
weinig meer dan een elegan vethouden, daarvan was in de vroege
,-f. I - vrijdagmorgenuren zelfs de meest
mersteeg lijkt mooier dan het s. O - m0nOmane ontwikkelingshelper innig
gineel kan men het in led r g overtuigd. Zelden is de Kamer er zo
niet noemen. Jaren geleden heeft de voortreffelijk in g€siaagd zo
anti-revolutionair Biesheuvel al ee sprjngievende zaak zo morsdood te
voorgesteld een aparte bel t ng praten. De journalistieke stelregel
voor de hulp aan arme landen in te dat aj]e djngen interessant zijn zo-
voeren. Maar hij dacht oen aan de lang ze niet jn de Kamer
loon- en inkomstenbelasting en dat worden behandeld, bleek deze week
is. als het om een idealistische ^n bittere waarheid,
bestemming gaat. ook veel logischer De hulpverlening leeft onder do
en gezonder. jeugd. Het is een van de weinige
Bij de direkte belastingen werkt 'poiitieke vraagstukken die nog een
de progressie, die de zwaardere dosis idealisme wakker roepen. De
lasten op de hogere inkomens legt. politieke partijen weten dat en z«
De afgedwongen offers komen op de buiten het uit Qm de jeugd t^.
sterkste schouders die ze het best ken trachten ze elkaar te overtroe-
kunnen dragen. Maar de indirecte be- ven bewogenheid met het lot van
lastingen scheren alles over éen kam de hongerige massa's buiten Europa
en „snijden" de bejaarde die alleen Elk van de partijen eist voor
van z'n ,m°e^™ado.komen m zioh het monopolie van het diepste
mededogen met de ellende in Azië
en Afrika op.
Dieptepunt
dezelfde mate als de miljonair.
Irritant
Kleinzielig
watC'oiwn3lp'lekken Tn'd'e ÏÏSTXnlè Festival, zeer academisch. Bij de
zich bijzonder ingenomen met het gebo- eerste oogopslag lijkt er ook nog .Doelen geen plaats
dene en bracht de aristocratische diri- eharactère doorheen te zitten, j naast Béjarts toneeltoestand nog een
gent een ware ovatie. JMaar spoedig heeft men het ge- orkest je plaatsen De geluidsband
ix, ij a Jc moest Berhoz overbrengen. Bovendien j
Na de pauze volgde nog een verruk- beuren op het toneel door. Acaüe- wag pen aanta] piaaisen in de ring UTRECHT De vooruitzichten voor
kelijke presentatie in concertvorm misch van techniek, zeker, maar achter en naast het podium aan het de werkgelegenheid in de bouw geven
van Ravel's geestige zangspel „Len- ontdaan van alle traditiona- décorwerk opgeofferd. En links en reden tot grote zorg. zei de voorzitter
fant et les sortileges een „Fantaisie TTit«Abnnwd mPi pen nieuw rechts in de loges stonden enorme lam- van de Nederlandse Katholieke bond
lyrique" in twee delen op een gedichtlisme. Uitgebouwd me een nieuw bt|^rlj,n van „„knel„er, in de bouwnijverheid,
van de beroemde schrijfster Colette, gebaar, met wezenlijk acterend, Décor costumes zijn van Germi-de heer Br<>uwer, vandaag in een
Alle medewerkenden hebben hier hun ,dansen Dan kan men echt niet nal Casado die zich daarmee een ech- rede «P het bondscongres.
Felle taal r.k. bouwvakkers:
beste beentje voorgezet, zodat er vrij
wel geen wens onvervuld bleef.
Daarbij was de samenwerking voor
treffelijk. want geen enkel detail ont
ging aan de steeds attente Fournet
Het orkest heeft ook in de so
listische gedeelten (achter de piano her
kenden we zelfs Hans Henkemans)
de bepaald ni?t eenvoudige partituur
klankrijk en met de vereiste humor!
weergegeven. Het koorwerk werd gaaf j
en puntig gebracht door het Klein Om
roepkoor met fraaie soli van de alt
Hélène Lasschuit en de sopraan Gepka
Schmidt-Krot en het Jongenskoor'
van de Sint Willibrorduskerk (dirigent
Toon Vranken).
Het solistisch aandeel berustte bij
Elisabeth Lugt, die „L'enfant" expres
sief gestalte gaf, Cora Canne Meyer,
Eliane Manchet (een sterke coloratuur-
zangeres), Bernard Kruysen en Michel
Sénéchal, die uitstekend werk lever
den, vooral daar, waar een sterk be
roep werd gedaan op de lachspieren,
zoals bv. in de foxtrot van de wedge-
wood theepot en het Chinese kopje en
meer van eharactère spreken.
(Van onze kunstredactie)
DEN BOSCH Dirigent Hem Jor
dans van het Brabants Orkest heeft
vrijdagavond in de Stadsschouwburg
„Casino" het feestconcert, gedirigeerd
dal is gegeven ter gelegenheid van zijn
zilveren jubileum als orkestleider.
Na de uitvoering van Diepenbrocks
„Te Deum" er de zevende symfonie
van Bruckner huldigde prof. dr. J. de
Quay de jubilaris namens de vrien
den van het orkest. Het echtpaar Jor
dans kreeg een buitenlandse reis aan
geboden.
Het gemeentebestuur van Hilvaren-
beek vereerde Hein Jordans met de
zilveren „Dr. P. C. Brouwèrpenning".
Tussen de talrijke bloemstukken be
vond zich als geschenk ook een sym
bolische „eerste steen" vtoor het toe
komstige concertgebouw.
I te ballet-décorontwerper toont: zijn De werkloosheid onder de bouwvak-
costuums zijn uitgesproken dans- kers stijgt nog steeds en het aantal
I costuums. die nergens bewegingen objecten, dat zich op de bouwmarkt
„versluieren" en alle accent leggen op!aandjent, vertoont een duidelijke afne-
hetgeen de danser doet. mende tendens.
Het is volgens de heer Brouw
I vallend, dat de overheid zich wel fi-
uiteraard Inanciële offers getroost bij de bestrij-
structurele werkloosheid
Eigens
Bij dit werk moet n
niet in de eerste plaats, zoals bij de
versie van Prokofieff en Van Dantzig.
aan Shakespeare denken. Wat Béjart
heeft gemaakt, is iets geheel eigens,
dat men een „verhalend muziekballet"
zou kunnen noemen. Het is zijn grote
verdienste, dat die twee schijnbaar te
gengestelde dansuitingen tot één goed
sluitend en boeiend geheel zijn samen
gebracht.
Daarmee stuwt Béjart inderdaad de
balletkunst, zowel wat de dans als het
theater betreft, een eind in een goede
richting, die Lifar reeds aangaf en
waarin Balanchine wederom verder
ging.
Met deze opvattingen maakt Béjart
een oude balletvorm springlevend en
jong. Maar het eist het uiterste aan
vakkennis en kunstenaarschap om de
weg te volgen die hij aangeeft. DEN HAAG 0 Met ingang van 7
Béjart blijft nog twee dagen met I juli zal het kengetal van het telefoon
zijn Romeo en Julia in De Doelen. district Haarlem (waar Alkmaar ook
Benzine duurder
in Duitsland
HAMBURG Drie Westduitse olie
maatschappijen zullen in het weekend
hun benzineprijzen opnieuw verhogen
in verband met de crisis in het Nabije
Oosten. Alle soorten benzine gaan 8,9
cent omhoog, evenveel als twee weken
geleden. Het gaat om Aral Deutsche
Erdöl en BP. Waarschijnlijk zullen de
Westduitse Shell en Esso spoedig vol
gen.
Deze algemeen aanvaarde ongelijk
heid wordt irritant als er sprake is Met andere woorden: de ontwikke-
van een bestemmingsheffing voor lingshulp wordt het toneel van een
een verheven doel als de ontwikke- partijpolitieke prestigeslag, die tege-
lingshulp, want het is ergens onge- lijk de genadeslag aan het jeugdig
rijmd om de ongelijkheid tussen rij- idealisme dreigt toe te brengen. Een
ke en arme landen te verkleinen zaak die door eensgezindheid zou be
door de ongelijkheid in eigen land te horen te worden gedragen, verwordt
vergroten, al gaat het dan maar om tot een aanleiding voor kleinzielig ge-
een minimaal verschuivinkje. harrewar over de methodiek van het
Als de KVP-suggestie wordt uitge- beleid,
voerd en de omzet van cola, tonic, Zo ging het donderdag. Regering
limonade, jus d'orange en seven up en Kamermeerderheid waren het roe-
zou teruglopen, is er één groep, die rend eens, dat in 1968 belangrijk
het zwaarste offer moet brengen: de meer hulp moet worden gegeven, Te-
frisdrankenbusiness. Ook dat is een voren was afgesproken geen bedra-
stukje ongelijkheid. Er is nog een gen te noemen. In plaats van het
ander punt. Een minister die gelden daarbij te laten en verder rustig de
krijgt uit een bestemmingsheffing, begroting '68 af te wachten, begon-
kan veel moeilijker nieuwe claims nen de PvdA en D'66 zich uit te
op de tafel van zijn collega van fi- sloven om toch net iets bewogener te
nanciën deponeren dan wanneer hij lijken dan de rest. Hun moties wa-
uit de algemene middelen put. Hij ren niets meer dan kwalijke propa-
krijgt dan direkt te horen: ..Hou jij gandastunts pour épater la jeunesse
maar op, jij hebt je eigen potje", en hetzelfde gold voor de frisdran-
Minister Udink bleek al over vol- kensuggestie van de KVP.
Er naast
De drie partijen verdrongen elkaar
om op de stoel van de regering te
gaan zitten. Toen zc cr alledrie naast
vleien, kwam de kater. En de ruzie.
De heer Schmelzer, die al wekenlang
als een klapwiekende beschermengel
boven het kabinet-De Jong zweeft,
begon de oppositie grootvaderlijk te
vermanen alsof hijzelf part noch
deel had aan de malaisestemming.
Drs. Den Uyl reageerde zoals z'n ver
re voorganger mr. Burger dat zou
hebben gedaan.
En zo eindigde een zinloos en
vruchteloos debat over het
meest idealistische onderwerp
in de Nederlandse politiek met
een ordinaire rel tussen over
vermoeide Kamerleden, die
hard aan vakantie toe zijn. Er
was één gelukkige omstandig
heid: in de loges zaten geen di
plomatieke vertegenwoordigers
van ontwikkelingslanden. Had
den ze het debat gevolgd, ze zou
den geen cent Nederlandse hulp
meer hebben willen accepteren.
enkele bedrijfstakken, maar dat zij de
conjuncturele werkloosheid ..klaarblij
kelijk beschouwt als een verschijnsel
dat vroeg of laat vanzelf wel weer
over zal gaan.
Hij noemde het schokkend dat de
bouwnijverheid, die tienduizenden con
junctuur - werklozen heeft of zal krij
gen en die produkten maakt die het
volk hard nodig heeft, onvoldoende
wordt geholpen.
„De vraag doet zich voor of het wel
7.0 democratisch is, dat de honderddui
zenden die in de bouwnijverheid hun
brood moeten verdienen, zonder veel
verweer aan een onevenwichtig over
heidsbeleid zijn overgeleverd," aldus
de heer Brouwer.
(Van een onzer verslaggevers)
ROTTERDAM Zeventien politiemannen hebben gisteravond in de hal
van het Centraal Station een einde moeten maken aan een vechtpartij tussen
dertig Ambonezen en Surinamers.
Reeds enkele uren hadden zich in de hal relletjes en vechtpartijen voorge
daan. Toen de ongeregeldheden ernstige vormen dreigden aan te nemen
waarschuwden employé's van de NS de politie.
Gewapend met de houten lat sloegen de agenten de vechtende meute uit
een. De 25-jarige George P.. afkomstig van Aruba, werd gearresteerd omdat
hij tijdens de vechtpartij planten en bloemen van een bloemenstal had ver
nield. Nadat hij de schade had betaald, mocht ook hij naar huis.
Aanleiding tot de vechtpartij was een ruzie tussen de beide groepen, dl»
HANS W. LEDEBOER onder valt) worden gewijzigd ln 023. aich reeds vrijdagmiddag had-afgespeeld in Capelle aan de IJssel.