Vrede is belofte maar ook opdracht Als dan een een vuilnisauto kerktruck kan zeker 8 DAGEN DOOR NEDERLAI VOOR Ds. Jan Wit verlaat Nijmeegse gemeente Slechts traditie houdt de Waalse kerk in j gebruik van de pil is men sneller oud velen„ In 1946 deed Dr. W. Aalders lector in Nijmegen Kerk geen Monumentenzorg L'WE U ZATERDAG 24 JUNI e ivoor ..Hij verkwikt mijn ziel" (Psalm 23:3). Eigenlijk staat er in het Hebreeuws: Hij (de Here) doet mijn ziel terugkomen. Om dit te begrijpen, moeten we weten dat de Israëliet onder „ziel" iets anders verstond dan wij. Hij zag de ziel als dat, wat een lichaam tot een levend wezen maakt en het de kracht geeft, om zich te bewegen: het levensbeginsel en de levens kracht. Zo staat er bijvoorbeeld rustig in de Bijbel, dat ook de dieren een ziel hebben. Als nu iemand in ellende verkeerde door honger, dorst, ziekte of omdat alles hem tegenliepof volkomen down was, niet meer wist wat hij doen moest, dan (zei de Israëliet) is zijn ziel van hem geweken. Het lijkt ivat op wat wij zeggen: hij loopt met zijn ziel onder zijn arm. Mensen die hun ziel kwijt zijn, geeft de Here weer „spirit". Dat Engelse woord geeft het goed weer, wat de Bijbel bedoelt met „Hij doet mijn ziel terugkomen". Maar nu wat merkwaardigs: hoe verkwiktGod de ziel? Dat lezen we in Psalm 19 8: door de wet! Dat hadden we niet gedacht, maar als we er even over nadenken, kunnen we het toch begrijpen. Mensen die in de narigheid zitten, die stuurloos zijn, die niet meer weten wat zij doen moeten, kortom „die hun ziel kwijt zijn", kunnen niet beter geholpen worden dan met Gods wet. Want waar leer je beter Gods wil over je leven kennen? Wij lezen vandaag 1 Samuel 2 12-26 Wij lezen morgen 1 Samuel 2 27-36. Het O. en S.-fonds voor de landbouw DEN HAAG In reactie op onze publikatie van gisteren over het Ont- wikkelings- en Saneringsfonds voor de landbouw deelt het ministerie vat landbouw mee. dat het beleid met be> trekking tot de individuele subsi diëring in het kader van de ontwikke lingskant van het fonds in studie is er dat in afwachting van het resultaat daarvan de gelegenheid tot indiening van nieuwe aanvragen is stopgezet. Dit houdt, aldus het ministerie, niet in dat de tot nu toe ingediende aanvra gen niet normaal zullen worden afge werkt Uit hetgeen wij schreven, dat de ontwikkelingskant van het O.- en S.- fonds in de huidige opzet wel eens niet worden afgeleid dat het voorne men bestaat om met ontwikkelings steun als zodanig maar geheel te stop- Dat is stellig niet het geval. Wel is de vraag aan de orde of de huidige methodiek van (individuele) subsi diëring al dan niet moet worden voort gezet. HET WEER~lN EEROPA Amsterdam Luxemburg Parijs Nice Frankfort München Zürlch Locarno Kerkeclag over praktische politiek 11640 calorieën per dag. China is er in i geslaagd om het nu te brengen tot j 2600 calorieën per dag. I Het in West-Duitsland sterk over- j heersende materialistische bezwaar te- JLTANNOVER Ook de tweede volle werkdag van de dertiende Duitse kerkendag bewees weer dat de belangstelling van de mensen vooral uit gaat naar de werkgroepen ..Bijbel en gemeente en „politiek." Terwijl in de eerste theologisch en soms hoog- gen de erkenning van Oost-Duitsland dravend over vrede wordt gesproken, zoekt de tweede werk- geval ^en^van de*redenenS ieder groep naar praktische wegen. Zo vullen deze beide werkgroepen elkaar aan. In de ene gaat het om het ideaal, in de andere om de verwerkelijking in het da gelijks leven. geval een van de redenen izijn ook heel andere West-Duitsland de roep o I van de DDR sterker wordt. Politiek bel en gemeente" steeds weer op een andere wijze het oog wordt gericht op Christus die onze vrede is, wordt in de werkgroep „politiek" gezocht naar stap pen die ons op weg naar de vrede kunnen brengen. EDE „De Eglise Walton- ne de Waalse kerk heeft zichzelf overleefd. De Fran se taal, die er wordt gebezigd, vormt geen band meer tus sen de leden. Ze zijn welis waar nakomelingen van de uit het zuiden gevluchte pro testanten, maar in de loop van bijna vier eeuwen zijn ze Nederlander in hart en nieren geworden." Dit zegt ds. Jan Wit uit Ede. die per 1 juli zijn ambt ais voorganger in de Eglise Wallonne te Nijmegen heeft „Ik voelde er niet veel voor in de Nederlands hervormde kerk te begin nen. Je moest dan op een dorp begin nen. Dat stootte me af. Ik was bang dat zo'n dorpskerkeraad zou denken dat een blinde alleen wat op trck-harmonica kon, spelen „De Waalse gemeente trok me meer aan. Bovendien kende ik die al van huis uit. Zo deed ik in 1948 mijn intre de in Nijmegen. Een van de zestien Waalse gemeenten die Nederland telt, en die gezamenlijk een classis vormen binnen de hervormde synode." Zondag houdt hij zijn afscheidspreek in Nijmegen. In beide werkgroepen wordt metj Het leek er even op dat de socia- grote nadruk de fatalistische gedach- listische minister uit Kiesingers coali te afgewezen dat er altijd in de we-| tie-kabinet. Herbert Wehner, zich ook reld oorlogen moeten zijn. De vrede, in die riohting uitsprak. Hij begon met zo wordt gezegd, is niet alleen een te zeggen: „Het Duitse volk staat voor belofte van God. maar ook een op- een examen. Het moet verdeeld leren dracht. Het gaat daarbij niet alleen leven en toch de vrede dienen, gesple- om de ziel en de eeuwigheid, maar ten leven en toch de band als volk ook om het leven van alledag en trachten te bewaren", deze tijd waarin wij leven. j I Grondwet Politiek i Wie goed geluisterd had. moet begrc- Maar terwijl in de werkgroep „Bij- j pen hebben dat dat voor hem hele maal nog niet betekende dat hij nu aandrong op erkenning van de DDR als zelfstandige staat. Tien minuten la- ter zei hij namelijk ook dat het de plicht van West-Duitsland is om er voor te zorgen dat de Oostduitsers voor zichzelf moeten kunnen beslissen' Natuurlijk begon deze laatste werk- welke weg zij op willen naar de vrede. Dat was op zichzelf reeds een veroorde-1 ling van Ulbrichts opgedrongen giem. groep met te spreken over het „Duitse probleem". In Holland is de aandacht de laatste jaren daarvan afgeleid. Wij zijn zo onder de indruk van de proble- Vietnam en het Nabije Oosten, e het derde onopgeloste probleem in de wereld, de twee Duitslanden en het verdeelde Berlijn, wat op de ach tergrond hebben geschoven. Erkenning Nog maar enkele jaren geleden was het in West-Duitsland geen vraag hoe rr.en tegenover Oost-Duitsland moest staan. Het doel van de Westduitse poli tiek was het herstel van de eenheid. Dat is ook in de preambule van de grondwet zo omschreven. Op deze Kerkendag werd het duide lijk dat er een zekere verandering te bespeuren is. Er is een groeiend aantal Westduitsers dat eenvoudig stelt dat men maar met de gespletenheid van Duitsland moet leven. Er wordt geroe pen om een erkenning van de DDR als een stap naar verzoening tussen Oost 1 en West. Ds. Jan Wit (53) neemt zondag afscheid van de Waalse gemeente te Nijmegen. Ds. Wit heeft naar aanvulling van neergelegd. En hij zegt het zonder eni- zijn tractement gezocht. Zijn echtgeno- ge terughoudendheid. te werd benoemd tot lerares aan het Marnix-college in Ede. Het had" nog „Het is niet zo dat ik pas nu tegen I heel wat voeten in de aarde eer de het instituut „Waalse kerk" opkom. Ik Nijmeegse predikant in Ede mocht laat het een ieder die het wil horen al gaan wonen. jarenlang weten. Maar de Hervormde, „Natuurlijk is het zo dat de band kerk. waaronder de Waalse gemeenten mè't Nijmegen er losser door werd. resorteren luistert niet eens In zo'n Maar aan de andere kant is het toch AMSTERDAM Gezien de recente geval hebben woorden geen zin meer. zo dat je ais dominee niet om zes uur j onderzoekingen is de conclusie gerecht- Het en-o* »t s mor5ens begint." vaardigd dat het gebruik van de pil was het neerleggen van het ambt „En dan het laatste argument dat ^vere^lling^van^hS^veroude- Zo precies mogelijk legt ds. Jan Witmeesprak, toen ik besloot het arribt - hand werkt, uit dat hij met deze stap niet de in-'neer te leggen. Ik preek wel graag,, 8 1 Leidse hoogleraar meent: druk wil wekken dat hij de kerk de rug toekeert. „Integendeel. Ik hoop niet dat iemand dat denkt. Ik zal om duidelijk te laten uitkomen dat de kerk mij niet onverschillig laat. het emeritaat aanvragen." Zijn boude uitspraken over Waalse kerk staaft hij met eigen drukken. Ernstig het pastorale werk ligt i niet.' De Leidse hoogleraar prof. Defares, die dit schrijft in het Tijdschrift voor Werk genoeg geneeskunde, meent zelfs dat de pil hooguit gedurende een periode van Is ds Wit nu werkeloos? Bepaald twee maanden per jaar mag worden de niet Hij i, al, dichter verbonden aan W*' De medicus aal echter van in- de nieuwe psalmberijming en aan dej®en' ontwerp-gezangenbundel. Hij werkt aan een essay over het Hooglied. Hij j vertaalt Franse werken. Hij schrijft •aak het ge- oori haJf aut0-biografisch, half. filoso- vendien de vrouw aantast in haan diepste wezen: de vrouwelijkheid? Al-1 dus in het kort de mening van prof.! Defares. geval tot geval hierover moeten beslis- In grijpend Zegt ernstig: „Ik heb voel als ik 's zondags sta te preken dat Ik het eigclijk beter in het Nederlands ^sch werk. Ds. Wit is veelzijdig geo- kan zeggen Ik krijg sterk de indruk riënteerd. Hij beschikt behalve over dat het overgrote deel van mijn toe- zjjn scherp kritische instelling ook Denkt diep na: „Het is een onwezen lijke traditie, die de Waalse gemeenten in stand houdt. Ermee te maken heeft dat veel mensen het geweldig chic i De pil bevat volgens prof. Defares geen stof die de vrouw in een toestand brengt die vergelijkbaar is met de zwangerschap, zoals in reclamecampag nes wordt beweerd. De stof brengt de vrouw echter in een toestand van de t meno-pauze. Veelal verloopt deze in- blind.werking sluipend, subklinisch, doch 1 daarom niet minder ingrijpend. OPGAVE Vakantieadres Dringend verzoek, uw vakantie-adres via de uit de krant geknipte bon lie wij regelmatig op de advertentiepagina linstens een week van tevoren ;n. Indien deze schriftelijke op- DIRECTIE. Maar toch waren er donderdagmid dag nog velen die hem het vuur na aan de schenen legden: wilt u nu een eritenning van de DDR of niet? Vooral toen een vormingsleider uit West-Ber- lijn zich daarvoor met sterke nadruk uitsprak, verweerde Wehner zich scherp. Met luide stem zei hij, dat dat voor West-Duitsland onmogelijk was, omdat de staat gebonden is aan zijn eigen grondwet. Daarbij kwam hij toch weer precies in het straatje van de Notge- meinschaft, de neo-nationalistische or ganisatie van conservatieve christenen in de traditie van de „Duitse christe nen" uit de dagen van Hitler. Die verspreidden bij een van de uitgangen van het stadion woensdagavond een pamflet, waarin met vetgedrukte let ters nog eens dat artikel van de grond wet wordt geciteerd. De Kerkendag wordt er daarin van beschuldigd de grondwet te willen aantasten. Als Weh ner voor de Kerkedag spreekt, wil hij dat dus helemaal niet. Als de aanwezi gen in de zaa de Kerkendag vormen dan was naar mijn gevoel de Kerken dag onderling zeer verdeeld. De lucht was vervuld van applaus en boe-ge roep ten opzichte van beide inzichten. Economie Een van de argumenten van de tegenstanders van erkenning van Oost-Duitsland is hun echter uit de hand geslagen. De Westduitsers we zen in het verleden graag op hun „Wirtschaftswunder" en toonden met economische cijfers het volslagen fa len van het communistisch regiem Dat kan niet meer. Oost-Duitsland heeft zich de laatste jaren opgewerkt tot de zevende plaats in de rij van industriële naties. Wehner erkende dat ook volmondig, toen hij zei: „Onze landgenoten in het andere deel van Duitsland hebben onder uiterst moei lijke omstandigheden en lasten de eco nomische opbouw van het land moge lijk gemaakt en zijn terecht trots op hun succes." In onze tijd kan de vrije economie op grond van de cijfers niet meer be wijzen dat zij beter is dan de commu nistische. Dat bleek ook toen prof. dr. Wolf Hafele India vergeleek met Chi na. Ondanks grote krachtsinspannin gen slaagt India er niet in zijn bevol king meer voedsel te verschaffen dan In de werkgroep „Politiek" wordt de vrede niet gezien als iets dat in één keer te bereiken is. Met sterke nadruk' werd telkens weer gesteld dat er stap pen zijn op weg naar de vrede. De vrouwelijke minister voor ontwa pening van Zweden sprak zelfs van sporten in de ladder naar de vrede; Zij wil beginnen met een poging om i tot nucleaire ontspanning te komen. Dan moet er een plan aan de orde komen waarin een oplossing gezocht wordt voor pacificatie van regionale conflicten. Pas dan kan gezocht wor den naar internationale integratie. Die integratie moet beginnen met een oproep aan de landen van de wereld om hun zucht naar macht af te dammen. Dan moeten de Verenig de Naties in de gelegenheid gesteld worden om een eigen politiemacht op- te bouwen en uiteindelijk moet er een beroep gedaan worden op de grote machtsblokken om hun macht niet meer aan de wereld op te drin gen. Drievoudig Prof. Wolf Hafele zocht de vrede in een geheel andere richting. De we tenschap heeft geheel nieuwe mogelijk heden geschapen om de strijd aan te binden tegen honger, armoede en socia- ongerechtigheid. Maar de we tenschap kan die problemen niet al leen oplossen Om werkelijk internationaal en nati onaal tot een oplossing te komen, die de oorzaken van oorlog en opstand uit de weg nemen, moeten de wetenschap, de staat en handel en industrie heel nauw met elkaar samenwerken. Betekent dit dat deze spreker, en hij werd door anderen gesteund, meent dat langs die weg de vrede te bereiken is? Zo luidt de beschuldiging van de kant van de belijdenisbeweging. De Kerkendag zoekt de vrede in de ho rizontale dimensie met voorbijzien van de verticale. Gods vrede Hoewel die horizontale dimensie gro te aandacht kreeg op deze Kerkedag, was er toch voldoende tegenwicht, ook bij de sprekers die de praktische weg naar de vrede vooral willen zoeken langs verschillende sporten van een ladder. „Is de vrede waarover ik gesproken heb Gods vrede?" vroeg prof. Hafele zich af. Zijn antwoord was: neen. is een door de omstandigheden aan de wereld opgedrongen vrede, een vrede die gezocht wordt uit zelfverdediging. We moeten in deze richting werken, zei hij, maar tegelijkertijd beseffen dat de vrede Gods veel meer is, die heeft een eschatologische inslag. Het gevaar is groot in onze tijd dat christenen over „vrede" spreken zon der praktische consequenties te vaarden' voor het leven van iedere dag. Het gevaar is even groot dat ande ren ook christenen alles verwach ten van eigen kracht. Het horizonta lisme mag het verticalisme niet ver dringen, noch omgekeerd. Zij horen bijeen, zoals in het persoonlijk leven ook belofte en beleving bijeen horen. De stemmen op de Kerkendag hebben elkaar aangevuld. Dat was meer dan sommigen van deze Kerkendag ver wachtten Bartimeüs I Is het verantwoord een stof toe ti dienen, die bij chronisch gebruik nage- Hij is opgeleid in het blindeninsti-r.ocg alle levensfuncties van soma en de Eglise Wallonne de kerk- luut Bartimeüs in Zeist. Later in een psyche ondermijnt en leidt tot degene- dienst bij te wonen." instituut te Bussum. Nu zegt hij van ratieve veranderingen in alle weefsels, Wie niet de jarenlange stille strijd |zijn i00pbaan: „Hoe ging het vroeger (dus: het ouderdomsproces versnelt), van ds. Wit tegen de Waalse kerkjals je blind was. Wat was je toe- de natuurlijke beschermingsmecha- kent. klinken zijn uitspraken, zijn reac- Laten we eerlijk zijn. Je werd nismen tegen infecties verstoort en bo- ties wellicht grof in de oren. Maar ds stoelenmatter of als je erg intelligent Wit maakt nog meer bezwaren ken- was volgde je een muziekstudie." baar. ..Ik ben al die jaren zwaar onder- >lk was geen uitzondering. Ik ging betaald. Toen ik in 1948 in Nijmegen müziek studeren. Later volgde ik ook mijn intrede deed. kon de gemeente een cursus voor heilgymnast-mas- het minimum-tractement nog juist op- seur Maar j^'dacht dat ik meer kon. bengen. In plaats van beter ging het ^Qen ben jk begonnen met mijn studie mij in Nijmegen sindsdien steeds slech- VQOr dominee." ter." J Eerst moest hij het staatsexamen „Wat wil je?" vraagt ds. Jan Wit.„vmnasium halen. „Met steun van ,,De gemeente kon meer dan het ïoonmijn vrouw leerde ik Latijn en voor een arbeider van de gemeente- Grieks In 1940 op 26-jarigeleeftijd lijke sociale werken niet opbrengen. slaaode jk dank zij de hulp Winkelsluitii fc op maanda (Vervolg vaD pag. lip Bijna 70 procent van de geënj den bleek voorstander van eei' avond per week. Het Mitex gaf de voorkeur aan de vrijdl tot negen uur. Voor het van uitzonderingen op de sluitingstijden wordt aan de g< besturen beslissende bevoegdhei ven. De Kamers van Koophai in het 'verleden hierover b wordt door de textiel slechts ad) de bevoegdheid toegekend. j» £)1~a Bij zijn standpuntbepaling is tex-bestuur er van uitgegaan, koppeling van de arbeidstijden i, keisluiting onjuist is. Zou de arbeidstijd worden terug# tot 36 uur per week dan is het f lijk ook de openstelling van c kels tot 36 uur te beperken. Bij het bedrijfsleven blijkt I te bestaan de winkelsluitingswej langrijke onderdelen te wijzi de wensen erg parallel zulle! lijkt echter onwaarschijnlijk verschillende branches, zoals f gers, voelt men namelijk meeré vrije zaterdagmiddag en vrijeLprige dagmorgen in plaats van eQ vrije maandag. WERKTIJDEN ,r S'n De oude verordening van hetelijk t bedrijfschap detailhandel, waa,n vijfdaagse werkweek voor het personeel werd geregeld via el 0lJv- leersysteem, is in mei met e in de jaar verlengd. Een verdere vetrale pi in november lijkt echter niet de wachten. staat De meningen van middensta trales, grootwinkelbedrijf en \een den liggen nogal uiteen, zodfeel st moeilijkheden te verwachten Zfietejrs, men partijen in het hoofdbediL niet tot overeenstemming, dar enige oplossing, dat elke brar t)lllc cao een afspraak maakt over dir het tijden voor het winkelpersoneel.n zijn Inmiddels is de commissie wiiL* j ting van het hoofdbedrijfschT. y druk aan het werk in de hoop11;'6 °- oplossing te komen. De uitspri het 1 de textieldetailhandel is thans Iwsteej studiemateriaal toegevoegd. Bij orLqei middenstand heeft echter nier!*. heel veel vertrouwen in de ner heid van deze comm*"'" Venplat trandu 1 achte Ds. Ij. J. R. Or tuit Alblasserdam nu doctor NED. HERV. KERK Beroepen le Workum (vac. G. v. Zeben toez.): C. B. Roos te De Kaag; te 't Woudt (toez.): F. C. M. Roodenburg te Eikerzee en Scharen- dijke 17..). Aangenomen naar Oud-Beijeriand (vac. W. H. v. Kooten): L. Trouwborst te Bleskensgraaf: naar Arnhem «vac. S. de Roest toez L. Schellevis te Gouda. Bedankt voor Bodegraven (vac. A den Hartogh): J. v.d. Velden te Amers foort; voor Opheusden (toez.); A. Muilwijk te gGarderen. AMSTERDAM Tot doctor in de godgeleerdheid is aan de Universiteit van Amsterdam gepromoveerd ds. Wit kandi- L. J. R. Ort. hervormd predikant te Al- daats Een jaar later legde hij zijn blasserdam. Zijn proefschrift luidde: kerkelijk examen af. „Toen moest ik „Mani, a religio-historical description aan de slag." of personality". Promotor was prof. Hij gaat de misschien onvriendelijke I dr. C. J. Bleeker. waarheid niet uit de weg als hij op- Dg Qrt werd gebüren in 1932 in merkt: Amsterdam, waar hij theologie stu- deerde aan de Universiteit van Am- j sterdam en in 1958 het doctoraal exa- Imen aflegde. Hij studeerde enkele ja- ren letteren en wijsbegeerte aan de Rijksuniversiteit van Utrecht en aan de School of Oriental and African [studies te Londen. Van 1955 tot 1962 was hij werkzaam j als assistent aan de hoofdstedelijke universiteit en sindsdien is hij predi kant te Alblasserdam. GEREF KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Kornhorn DEN HAAG Dr. W. Aalders, her- LONDEN Botticelli's schilderij Marum I vormd predikant te Den Haag, is be-!.,Het huwelijksfeest van Nastagio delgi T- j T, i i tt nnpmd tol lector in de faculteit derOnesti met de dochter van Paolo Tra- ^UTm'nni,r.tenGouUdrm: aan de rootns-ka.ho- versaro" heef. op de veiling bij J. öegemann te oouaa. tfeke univer5|teit te Nijmegen. De be- Christie zevenhonderdduizend gulden CHRIST. GEREF. KERKEN noeming gaat 1 juli in. opgebracht In 1874 haalde het stuk- Rprnenhaa. ziin kand J W M^ns Ds. Aalders die het wereldprote- eveneens bij Christie nog geen zeven- Westerdoksdijk 45. Am.ierdam 15. Am- slantisme zal doctren. vervult de va- duizend gulden. sterdam-3 en'kand J Verhaee Adm cature die is ontstaan door het af- Het doek hing oorspronkelijk in h( Ruyierweg 303 h.AmsterW icheid van prof. dr. W. K van Je Casa Pucci te Florence. Een Parijse (Van i redacteuren) looglai !o omv lenstac kerkko b - N [ur. ip dit stad lokewn urig ai waar it to t Ud. N DRIEBERGEN Hoe cru en ongezouten komende generaties kunnen oordelen, maar ook: hoe duidelijk, leert het jongeren- verslag uit Hoorn, een van de duizend verslagen die thans, samen gevat, in Hydepark worden behandeld. Gesprekspartners; dele gaties van vijf jongeren uit alle provincies en een aantal leden van de Hervormde synode. De noodzaak van belijdenis-doen werd bij ons niet zozeer ingezien. ..c „p „v.. onjuiste (1) manier Van allerlei mooie beloften in het tracht tc verkopen. Dat de verlegen- plechtig uur afgelegd komt meestal oordigers slecht zijn opgeleid (2). toch geen spaan terecht. Nog teveel KERKJ ding ontvangen. We zijn voor het vakleraarsysteem. De predikant die moet preken, zieken verzorgen, ker keraden leiden, jeugdwerk doen, enz. enz. kan niet bestaan. Zo'n man heeft een onmogelijke taak; er moeten kerkelijke leiders zijn voor prekerij, jeugdwerk, organisatie- werk, enz. Het eigen kerkje met ei gen dominee is in deze lijd niet meer rendabel. KERK wordt o.i. in versleten termen gesproken en gehandeld. In vijf mi nuten zeggen ze bij de NCRV in Op de man af meer. dan vaak in een kerkdienst van anderhalf uur. 166,2000 nisauto te bouwen, gebeurt daP reet. Waarom is er 's zondags°Pei1 een kerktruck met oplegger ot op v weg? Zo'n combinatie zou veelucm j meenten hier in Noord-Holland nen bezoeken. Nu trekt een d_ nee een paar dorpjes rond en Polfte( men eens per twee of drie wb inst het evangelie. baar n Voor die ene keer per zoveel^ ken worden dus kerkgebouwen Punt 1. Een bijbel in normaal Ne derlands is een zeer vrome wens. Natuurlijk kande kerk dat afschui ven op het NBG maar dat vinden we onjuist. Met de leerboeken en formulieren is het al niet anders Een leesbaar catechismusboek is niet te vinden. Men rolt over de gij's en ulieden's. Formulieren vinden we niet no dig. Johannes de Doper en Jezus grote afstand. Dat zal anders KERK west. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te IJsselmonde: kand d« Ridder te Elspeet. Pol. Ds. Aalders is sinds 1946 predi- antiquair kocht het stuk voor een nietl kant Ie Den Haag. met name genoemde klant. Op de vei- Zijn benoeming is geschied op aan- ling van oude meesters werd een to- beveling van het college van curatoren taaiopbrengst van acht miljoen gulden van de Nijmeegse universiteit. 'bereikt konden het met enkele woorden af. Waarom de kerk niet? Moeten ze er zijn, welnu, dan zo kort mogelijk. ten want wegkruipen achter dikke muren is er niet meer bij. Punt 2. De vertegenwoordigers van de kerk moeten een goede oplei- Punt 3. De Hervormde Kerk doet veel te groot en dat kost schatten. Het is een stuk christendon", dat het geld van de leden goed wordt besteed. Nu wordt er op grote schaal gestolen. In vele steden wor den twee, drie. soms vier grote kerkgebouwen in stand gehouden. Deze grootdoenerij kost duizenden en nog eens duizenden. Maar het is nu geen tijd voor opscheppen. Het is tijd om jeugdgebouwen te stich ten en moderne kerkgebouwen die niet de hele week leeg staan. Wanneer een gemeente de DAF-fa- brieken vraagt" een speciale vuil- stand gehouden, grote dominee!. y zen, enz. Een heel andere leu#st Pe om drie uur komt de kerkbui Foi het gemeentehuis. De kerk heel opdracht tot pastoraat en is L T een afdeling van Monumentenn\ Ten slotte heeft ons zeer baasd de veelheid van kerkéAlgem colleges, raden, moderamens enlljetten dies meer zij. Het zal allemaale loop) nodig wezen, maar we vragenidt de wel af waarom er altijd wordt fcte. O geven op de hiërarchie in d^erd, o kerk. Wat is dit dan? De kerkje op beter naar ziehzelf zien voord» Het i anderen hesnreekt". •da Het i (oterinj

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2