LONDEN
jP
Synode geeft gemengde
huwelijksdiensten fiat
Tehuis voor gehandicapten
heet F. D. Roosevelthuis
f 55.90
Nieuw verschenen boeken
Een ivoord voor vandaag
Richtlijnen hervormde kerkeraden
Viering mis
is ongewenst
Uw probleem
is het
onze....
Paus schenkt neef
avondmaalsstel
Russische
orthodoxie
Vijftig procent
méér voor
Oegstgeest
Kerk moet Sjaloow
Gods verkon
DINSDAG 20 JUNI
„De HERE is mijn herder" (Psalm 23:1).
Wij allen dwaalden als schapen, wij wendden ons ieder naar
zijn eigen weg zegt Jesaja (53 6). Wij allen. Het schaap zoekt
de herder niet, maar omgekeerd laat de goede herder de
99 schapen achter, om, zonder moeite te sparen, dat honderdste,
afgedwaalde schaap te zoeken, tot hij het vindt. En als hij het
vindt, tilt hij het met blijdschap op zijn schouders en thuis
gekomen roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tot
hen: Verblijdt u met mij, want ik heb mijn schaap gevonden,
dat verloren was.
Zo zoekt de goede Herder mensen, die de goede weg kwijt
geraakt zijn. Hij achtervolgt hen op hun eigengekozen wegen.
Hij roept hen, waarschuwt hen. En als een zondaar, die ver
loren was, gehoor geeft aan de stem van de Herder, is er
blijdschap in de hemel over die ene zondaar, die zich bekeert.
Ik roep Mijn schapen bij name en ze horen Mijn stem, zegt
Christus. Zo herkende Maria van Magdala de opgestane Heer
in Jozefs hof niet aan Zijn uiterlijk (ze dacht, dat Hij de tuin-
man was), maar aan Zijn stem. Het geloof is uit het gehoor.
Petrus zegt: gij waart dwalende als schapen, maar thans hebt
gij u bekeerd tot de herder en hoeder van uw zielen. „Dan
zullen wij, uw volk en de schapen die Gij weidt, U voor altoos
loven, van geslacht tot geslacht uw roem verkondigen."
(Psalm 79)
Wij lezen 1 Samuel 11-8.
(Van
kerkredactie)
Viering van de mis in zo'n huwe-
lijksdienst achtte de synode ongewenst.
De synode benadrukt de verantwoor
delijkheid van de kerkeraad; de dienst
mag geen aangelegenheid van pastoor
en dominee alleen zijn.
Met algemene stemmen aanvaardde
de synode gisteravond zestien richtlij
nen over het gemengde huwelijk, die
bestemd zijn voor kerkeraden. Na
drukkelijk werd gezegd dat ze maar
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen.
Geheimhouding ls verzekerd Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten tn af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden Ingealo-
Vraag: Is er een verbinding te
water uit de Zwarte Zee of Zee van
Azof of kanaal van de rivier de
Don naar de Wolga?
Antwoord: In 1952 is het kanaal
tussen de Don en de Wolga geo
pend, waardoor de vaart tussen
Zwarte Zee en Wolga (en Kaspische
Zee) mogelijk wordt Ook tussen de
Wolga en de Oostzee en de Witte
Zee bestaan goede waterwegen. Zo
werd vorig jaar gemeld dat er een
Russische bootdienst met grote sche
pen geopend was tussen Amster
dam en Iran (Kaspische Zeekust).
Vraag: Kan u mij het recept van
zuurkool geven?
Antwoord: Neem goede vaste wit
te of savoye kool. of half oir. half.
Verwijder beschadigd blad, snij de
kool in tweeën en snipper deze fijn
met een koolmes, uitgezonderd de
stronk. Strooi zout onder het snij
den door. Neem op elke emmer
kool een handje vol zout. of op 8
kolen 100 gram, op 10 kolen 125 gr
zout.
Maak een stenen pot schoon met
warm sodawater, spoel deze met
schoon koud water na en strooi op
de bodem een laagje zout Leg de
kool in lagen goed met zout ver
mengd in de pot en stamp deze
vast aan, zodat de bovenlaag onder
de pekel staat. Strooi er ook nog
enkele peperkorrels tussen. Leg bo
venop een schone doek. daarop een
plankje en hierop een steen.
Verwijder na zes dagen het kim
(een wit vlies) dat zich boven op de
zuurkool gevormd heeft. Spoel de
doek goed uit, borstel het plankje
en de steen goed schoon. Leg alles
er dan weer op. Maak de zuurkool
in het begin iedere week schoon,
later eenmaal in de maand. Bewaar
de zuurkool op een koele, donkere
plaats.
Vraag: Iemand heeft op eigen
grond een huis gebouwd. Er ligt
geen waterleiding. Hij heeft een
pomp geslagen, 24 meter diep, maar
dat water is zo ijzerhoudend, dat de
voegen van de tegels en de vloer
van gladde steentjes in de badka
mer bruin worden. Het is niet goed
te krijgen met vim of chloor. Alles
is pas vier maanden in gebruik
Wat zouden wij kunnen doen?
Antwoord: Er zijn enkele moge
lijkheden:
A. Ontluchtings- en ontijzerings-
apparaten. Het water wordt opge
pompt. vernevelt en valt dan op
een filter, bv. van cokes of grint.
Hieronder bevindt zich een opvang-
bak waarin het zuivere water te
recht komt. Dit is wel een vrij dure
installatie, maar afdoende. Vraag in
een goede sanitair-zaak of bij een
waterleidingsbedrijf in de omge
ving.
B, U kan ook proberen de pomp
dieper te slaan, waardoor het mis
schien mogelijk is door de ijzerhou
dende laag heen te komen; of de
pomp op een andere plaats te slaan.
Beide onder B genoemde methoden
bieden kansen maar geen zekerheid
en zijn ook vrij kostbaar.
Vraag: Wat kost een postbus?
Antwoord: Per kwartaal, 5 en
éénmaal een waarborgsom van ƒ6
betalen, voor de drie sleutels. Op
het postkantoor vervoegen met legi
timatiebewijs. Voor minderjarigen
is een verklaring vereist van de
wettelijke vertegenwoordigers.
tweemaal per dag
Hoek van Holland vertrek 12.00 en 23.40 uur
Londen aankomst 20.20 en 9.14 uur
Hoek van Holland-Harwich
Hervormd recreatieoord op Hydepark
DRIEBERGEN De generale synode der Nederlandse Her
vormde Kerk staat niet afwijzend tegenover gemengde rooms-katho-
liek-hervormde huwelijksdiensten. Als enige voorwaarde stelt zij
dat van r.k. zijde van de niet r.k. huwelijkspartner geen beloften
worden geëist die voor hen in geweten onaanvaardbaar zouden moe
ten zijn en op verloochening van een eigen christelijke belijdenis
zouden neerkomen.
'voorlopig zijn. Gesproken werd van
een overganssituatie. Voor definitieve
richtlijnen zijn bilaterale of zelfs mul
tilaterale besprekingen noodzakelijk.
Die worden overigens al gevoerd, maar
kunnen nog jaren duren.
Door zich positief op te stellen tegen
over gezamenlijke huwelijksdienst
heeft de synode dus de pastorale over
wegingen het zwaarst laten wegen.
Wel stellen de richtlijnen voorop dat
de hoorns-katholieke kerkrechtelijke
bepalingen voor het gemengde huwe
lijk nog steeds onaanvaardbaar zijn.
Maar als de Hervormde kerk daardoor
alleen haar houding zou bepalen, zou
de volle last van de kerkelijke geschei
denheid op de schouders van het
bruidspaar komen te liggen.
„Wij menen in pastorale verantwoor
delijkheid tekort te schieten, indien
wij niet bereid zouden zijn iedere weg,
die een althans dragelijke oplossing in
de concrete moeilijkheden van een
concreet bruidspaar zou kunnen bie
denden. te bewandelen".
Geen hoera
Het gemengde huwelijk is zeker
geen hoera-aangelegenheid, aldus prof.
dr. A. J. Bronkhorst, die de richtlijnen
opstelde en ter synode verdedigde. Het
blijft een pijnlijke situatie. In de grote
steden in het westen van het land gaat
97 procent van de rooms-katholieke die
gemengd trouwen, voor de kerk verlo
ren.
Bij de hervormden zal dit beeld niet
gunstiger zijn. Laten we daarom de
mooie vlag van de oecumene niet voor
deze huwelijken gebruiken. De richt
lijnen spreken dan ook van „geestelijke
spanningen en gevaren die een derge
lijk huwelijk in vele gevallen zullen
bedreigen".
Prof. Bronkhorst vertelde nog dat
hij de richtlijnen getest heeft in de
oecumenische commissie van het pasto
raal concilie. De reactie was zeer po-
DRIEBERGEN De naam
van het in aanbouw zijnde diaco
naal centrum voor gehandicapten
van de Hervormde generale dia
conale raad is „F. D. Roosevelt
huis" naar de vroegere president
van Amerika, in de jaren 1933 tot
1945. Op het terrein Hydepark te
Driebergen is gisteren in aanwe
zigheid van de leden der generale
synode van de Nederlandse Her
vormde Kerk deze naam onthult.
Het centrum zal begin 1968 gereed ko
men. De praeses van de synode toonde
zich verheugd omdat er twee elementen
zijn waardoor de naam uitstekend past.
Want president Roosevelt, die van Neder
landse afkomst was. leed zelf onder
ernstige lichamelijke handicap.
En voor zijn recreatie verbleef hij vaak
op het familiebuitengoed van de Roose-
velts, dat ook Hydepark heette.
het F. D. Roosevelthuis kunnen zenden.
In de najaar- en wintermaanden zal het
huis een bestemming vinden als behandel
en observatiecentrum voor geestelijk ge
handicapten van Philadelphia, de pro
testants-christelijke oudervereniging van
geestelijk gehandicapte kinderen.
Het F. D. Roosevelthuis ls het eerste
kerkelijke centrum voor aangepaste re
creatie in ons land. Het wordt voor dit
doél uitgerust met de modernste voorzie
ningen. Het centrum kost 1,6 miljoen gul
den. De helft, van dit bedrag wordt dooi
de hervormde diaconieën in ons land
bijeengebracht, de andere helft van hel
benodigde kapitaal wordt door de Her
vormde Kerk geleend.
Faith and Order
vergadert in
Marktplein Bristol
Het F. d. Roosevelthuis. bestaande uit GENEVe De commissie voor Ge
dut gastenvleugels en één dimstvleugel. |00(sbe,ijdenis cn K..rk„rd, (Faith and
gegroepeerd rond een groot marktplein, belanerllkste
zal in het voorjaar- en zomerseizoen plaats "rt,eri een van ae DeiangrijKsie
bieden aan 35 lichamelijk gehandicapten commissies
het centrum. De
Zeven christenen
op Philippijnen
vermoord
MANILLA Zeven leden van de Phi-
lippijnse nationale rooms-katholieke
kerk zijn gisteren gedood toen een
groep van tweehonderd anti-christe
lijke fanatici een aanval deed op het
hoofdkwartier van de kerk.
Een woordvoerder zei. dat de an
ti-christenen na het gevecht de
vlucht hebben genomen en werden
achtervolgd door een eenheid solda
ten. Er zijn troepenversterkingen
overgevlogen naar het eiland Leyte
waar het incident zich heeft voorge
daan.
De Philippijnse nationale rooms-katho
lieke kerk is onafhankelijk en ont
vangt geen richtlijnen van het Vati-
caan.
UET WEEK IN EUROPA
Kopenhagen
Londen
Amsterdam
Luxemburg
Locarno
Wenen
Innsbruck
zw. bewolkt 20
licht bew. 23
onbewolkt 25
negen 22
regen 23
licht bewolkt 24
i avondmaalsstel cadeau gedaan aan een
en de priester anderzijds in deze dienst,
blijkt op verschillende manieren te kun
nen worden geregeld. Een dergelijke
geling dient uiteraard in mondelin o
leg tot stand te komen.
Het blijkt dat hierbij weinig moeilijk
heden behoeven op te treden, indien het
wederkerig respect'voor de normale re
gels en gebruiken van de andere kerk
gemeenschap mag worden verondersteld,
aldus de richtlijnen.
Viering mis
De synode acht het ongewenst dat de
huwelijksdienst zou worden besloten met
de viering van de mis. Zeker indien daar
aan ook door de aanwezige hervormden
zou worden deelgenomen. Deze mis
vroeger bij een gemengd huwelijk
wel nooit aan de orde placht te komen,
is niet noodzakelijk verbonden met de
roomskatholieke huwelijksplechtigheid.
Betreffende het laatste was enige on
zekerheid ter synode. Ds. L. Brink meen
de dat de mis wel degelijk b(j een rooms
katholieke huwelijksdienst hoort. Een
hervormde dienst onderkent ook de
gelijkheid van avondsmaalsviering in
huwelijksdienst. HU zag perspectieven In
de richting van intercommunie.
Maar prof Bronkhorst hield vol dat de
misviering bij huwelijken slechts tradi
tie is, en hij achtte het ongewenst dat de
toch al moeilijke vragen rond het ge
mengde huwelijk bovendien nog met de
problematiek van de intercommunie zou
den worden belast
Bezorgd
sitief. De richtlijnen, die de Willibror- a^'
dusvereniging bezig is voor het episco.
paat op te stellen, gaan in dezelfde
richting.
Kerheraad
Verscheidene synodeleden uitten hun
bezorgdheid dat deze richtlijnen de ge
mengde huwelUke zouden stimuleren.
Prof. Bronkhorst kon deze aarzeling goed
begrepen .maar, zei hij, mogen we dan
maar onze ogen sluiten en zeggen: ga
heen en word warm?
Voor een concept-liturgie oordeelde de
synode de tijd nog niet rijp. Een com
missie zal kerkeraden terzake van advies
dienen en materiaal verzamelen.
Russische orthodoxie door bisschop
Dionissios. Carillon - Speeiaalreeks S
14. Uitgave W. ten Have te Amster-
De richtlijnen onderstrepen dat het
niet de predikant maar de kerkeraad
is, die hier een beslissing heeft te ne
men.
Wij verwachten, aldus de richtlijnen,
dat de kerkeraad hierin met alle in aan
merking komende factoren zal rekenen
an de pastorale overwegingen ten
ien van het bruidspaar, de familie
e aan zijn zorgen toevertrouwde ge
meente, een belangrijke plaats zal toe
kennen.
Komt een gezamenlijke huwelijksdienst
tot stand, dan behoort ook daarin niet
uitsluitend de predikant maar de kerke
raad, tenminste vertegenwoordigd door
de predikant en een ouderling, te func
tioneren.
De plaats waar de huwelijksdienst zal
worden gehouden en de vaststelling van
het aandeel van de predikant enerzijds
de Wereldraad van
Kerken houdt van 29 juli tot 8 au
gustus haar laatste vergadering voor
de assemblee van de Wereldraad, die
volgend jaar in Zweden bijeenkomt.
In de Britse havenstad Bristol zullen
120 commissieleden uit de hele wereld
bijeenkomen. Men verwacht behalve
officiële vertegenwoordigers van de
confessionele wereldbonden t
nemers van de Rooms-Katholieke
Kerk en sommige „evangeiischgezinde"
organisaties.
De voornaamste punten van gesprek
zijn de eenheid van de kerk (zowel
plaatselijk als algemeen), het avond
maal en zijn betekenis in de liturgie
vernieuwing en de contacten met de
Rooms-Katholieke Kerk.
De vorige bijeenkomst van de com
missie was in 1964 in Aarhus (Dene
marken).
Beroemnssiverk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Gameren en te Gouderak: I
kand. J. Maasland te Sliedreeht; te Nieuw
Beijerland (toez.l: E. S. de Lint te Lien- j
den Gld.te Woudenberg (2e p.p.): J.
Bos te Lunteren; te Opende (Gr.): P. Da-
tema te Suawoude; te Gieterveen (Dr.):
H. W Doornik te Groede (Z.).
Aangenomen naar Berkel-Rodenrijs: W.
Chr. Klumper te Vuren-Dalem: naar
Harskamp: J. Vroeginderweij te Gouds
waard
Bedankt voor Winsum (Gr. - toez.): M.
J. Gols te Witmarsum.
Berocpbaarstelling: beroepbaar zijn
kand. R. E. R. v. Buiren. Beatrijsstraat
3a. Rotterdam-3 en H. Ommering, Rot-
terdamsedijk 72a. Schiedam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Lemmer: A. Groenewegen
te Ulrurn.
Aangenomen naar Alblasserdam (nade
re beslissing): C. Houtman te Luttelgeest
(N.O.P.). die bedankte voor Dronten
(wijk Swifterbant): naar Dokkum (vac.
A. v. Asselt)T'n. S. v. Leeuwen te Oos
terend (Texel).
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen te Alkmaar (in samenwer
king met Broek op Langendiik): kand.
H. J Begemann te Gouda.
Aangenomen naar Apeldoorn (vac. B.
Jongeling): J. H. Kamerbeek te Velp-
Oosterbëek.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Maassluis, voor Vlaar-
dlngen en voor IJmuiden: M. C. Tanis
te Barendrecht: voor Kampen en voor
na te Stadskanaal.
(Van onze kerkredactie)
Er is een groeiende belangstelling
voor de oosterse orthodoxie, niet al
leen omdat de oosterse kerken nu vol
op betrokken zijn in de oecumenische
beweging, maar ook doordat kleine
groepen in ons eigen land de oosterse
orthodoxie representeren.
De belangrijkste daarvan is de
Russische Orthodoxe Kerk, die geleid
wordt door bisschop Dionissios. In de
ze pocket, gegroeid uit zes lezingen,
die hij voor een kring van geïnteres
seerde Nederlanders heeft gehouden,
geeft hij een beeld van enkele essen
tiële punten op het gebied van kerk
leer, liturgie en kerkelijke kunst.
Ten aanzien van het oecumenisch
gesprek zegt de bisschop, dat alleen de
Orthodoxe Kerk volledig en ongeschon
den het geloof, dat vroeger aan de hei
ligen was medegedeeld, bewaard heeft.
Aan datgene, wat zij reeds bezit, kan
niets wezenlijks worden toegevoegd.
Welk verloop de geschiedenis in de zich
thans „vernieuwende" kerken ook mo
ge hebben, het blijft de taak van de
orthodoxie ongewijzigd en wel „deze
schat in aarden vaten" ongeschonden
te bewaren.
Men leze dit boekje, om te merken
hoever deze vorm van christelijk ge^
loof eigenlijk van de reformatorische
geloofsbeleving afstaat. Met name in
het hoofdstuk over de verering der hei
lige iconen verbaasde ons de wijze,
waarop bisschop Dionissios zich van,
de bijbelse gegevens afmaakt. (168
blz.; ƒ6,90).
Islam-fouten in
Katechismus
DRIEBERGEN De inkomsten
van de hervormde zending uit collec
ten en giften zijn dit jaar tot dpsver
bijna vijftig procent hoger geweest
dan verleden jaar. Per 9 juni was het j UTRECHT
miljoen op tien mille na bereikt. Vo-Islamitisch Instituut van Europa, de
rig jaar was de stand op deze dag nog heer G. A. Bashir, heeft een onder-
De directeur van het
maar 670.000.
Dit deelde ds. P. J. Mackaay, secre
taris van de Hervormde Raad voor de
Zending, gisteren mep op de hervorm
de synode. Hij onthulde ook dat de
grote financiële actie, die de gezamen
lijke instanties van zending en we-
relddiakonaat in ons land al geruime
tijd aan het voorbereiden zijn, gehou
den zal worden in maart 1968. Het
jaarverslag van de Raad voor de Zen
ding werd goedgekeurd.
houd gehad met kardinaal Alfrink
over wat hij noemt „onjuiste inlichtin
gen over de Islam" in de nieuwe Kate-
chismus. Dit heeft het secretariaat van
het instituut meegedeeld.
Kardinaal Alfrink zou hebben toege
zegd contact op te nemen met de me
de-redacteuren van de Katechismus.
zodat correcties kunnen worden aange
bracht. Aan het einde van het gesprek
heeft de heer Bashir de kardinaal
copie van de Koran aangeboden.
OUDE KUNST
EN
ANTIEKBEURS
IN HET MUSEUM
HET PRINSENHOF
- DELFT -
22 juni t/m 12 ju|i
1967
Weekdagen v. 10-17.30 u.
Zondagen v. 13-17.30 u.
Dinsdag- en donderdag
avond van 19-22 uur.
Deelnemer* AMSTERDAM
JAC. AALDERINKSpiegelgracht 15
A. ARONSON „....Kerkstraat 146
H. F. BILL Spiegelgracht 11
Singel 441
P. DE BOER N.V.Herengracht 512
H. BROKKE Kalverstrant 98
N. BUNSCHOTENStaalkade 2
J. DENUS Nieuwe Spiegelstraat 29/32
Leidsegracht 48
GEBR. DOUWES Rokin 46
F. H. ENNEKING Prins Hendriklaan 41
D. W. KINEBANIAN Heiligeweg35
FA. JOSEPH M. MORPURGO Rokin 108
PREMSELA HAMBURGER Rokin 120
Mr. H. SCHLICHTE BERGEN,
P. C. Hooftstraat 53
J. SCHULMAN N.VKeizersgracht 448
BERNHARD STODELRokin 70
Amsteldijk 155
DEN HAAG
E. AARDEWERK li ZoonLange Polen 43
G. CRAMER Javastraat 38
MEYER ELTE N.VKorte Poten 13
NUSTAD ANTIQUAIRS N.V., Amaliastraat 15
SINT LUCAS Plaats 3
C. J. J. WEEGENAAR, Frederikstr. 12-12a-12b
ROTTERDAM
E. VAN DAM Henegouwerlaan 34
EINDHOVEN
J. DIRVEN Keizersgracht 15
HAARLEM
A. VAN T HOFGrote Markt 2*
LENT/NIJMEGEN
J. J. TH. M. BLESSRijkiweg 34
LEEUWARDEN
FA. A. C. BEELING ZOON, Nieuwestad 91
LOCHEM
NIJSTAD ANTIQUAIRS N.V.'t Ei I
MAARSSEN
J. GLELINGHet Huis ten Bosch
Zandweg 44
TILBURG
F. 7. PETERSSpoorlaan S
BENNEBROEK
BEETS FONTEÏN SwarUenbuxg"
Europese Lutherse theologen bijeen
j 8
(Van een onzer medewerkers)
LUNTEREN Op het confe
rentiecentrum De Blye Werelt te
Lunteren kwamen dezer dagen
veertig lutherse theologen uit vele
Europese landen bijeen, om zich
te beraden op het onderwerp: re
formatie en maatschappij. Het h»i-
tiatief tot deze bijeenkomst was
uitgegaan van de Lutherse We
reldfederatie wier staffunctionaris
ds. Paul Hoffmann de leiding van
de samenkomst had.
Naast vele Duitse en Nederlandse pre
dikanten waren er ook afgevaardig
den van de kerken in Liechtenstein,
Zwitserland, Tsjechoslowakije, Zwe
den en zelfs in de Lettische Sovjetre
publiek, die elkander ontmoetten.
De openingsdienst werd geleid door dr.
J. P. Boendermaker (Bussum). Ook
het eerste referaat kwam van Neder
landse zijde. Prof. dr. C. W. MÖnnich
uit Amsterdam sprak over Luthers
rechtvaardigingsleer en haar beteke
nis voor de moderne mens.
Samenhang
De rechtvaardigingsleer moet verkon
digd en niet slechts voorwerp van
dogmenhistorisch onderzoek worden.
Luther was zich de samenhang be
wust van doop, rechtvaardiging, ge
loof en kerk. De moderne mens kent
vaak de wezenlijke betekenis van de
dogmatische begrippen niet meer.
Voor hem moet de rechtvaardi
gingsleer de verkondiging zijn van
de verkiezing van de mens tot dienst
aan de wereld. De kerk moet er niet
allereerst zijn voor een zo groot
gelijk aantal aanhangers maar heeft
de taak de Sjaloom Gods te verkon
digen aan alle mensen. Zij moet zich
echter niet in de wereld laten oplos-
Prof. dr. Kasch uit Bayreuth besprak
de plaats van de christen in
maatschappij waarbij hij
christen-zijn omschreef als het ver
antwoord gestalte geven aan de we
reld uit de in Christus ontvangen
vrijheid. Ieder zal op zijn concrete
plaats met de hem ten dienste staan
de middelen vrijheid en gerechtig
heid moeten verzoenen.
Prof. dr. Ragnar Bring uit Lund en dr.
Jörg Baur uit Erlangen bespraken
de betekenis van Luther's rechtvaar
digingsleer voor de bevordering van
de sociale gerechtigheid. Uit alle re
feraten bleek wel duidelijk dat de
Lutherse Kerk in onze dagen niet
meer verweten kan worden zich met
een piëtistisch geloof buiten de we
reld te willen plaatsen.
Excursie
i-O
excursie naar de Kunstzijdeunr
Ede waar de problemen van Evf
lie en Industrie met een lid de
rectie en de industriepredikant i
den besproken.
Ds. Paul Hoffman besprak de hilEVI
positie van de Lutherse Werel<pott
als confessionele kerkenfamilijSchi
haar verhouding tot de Wereld0
van Kerken waarvan haar leder
meestal tegelijkertijd lid zijn. f HJ
once
In ontmoetingsuren vertelden de (FT
nemers over hun kerken en i£ko
waarbij zowel de verschillen in
tie als de overeenkomsten aai
dag traden. Overal heeft men terskf
ken met een voortschrijdende segen
risatie maar ook probeert men jnbai
al in de bestaande verhoudinge^oor
Woord Gods te verkondigen en jVerc
diaconaat en apostolaat gestaltqgkoi
te geven. fckoo
Voor de kleine Nederlandse Lu^°'st
kerk betekende dit samenzijn
bijzonder een opengaan van de
naar de buitenlandse zusterkerke
l Gravendeel: H. Bie
ROME Paus Paulus heeft
neef van hem. EVANG. LUTH. GEM.
Deze neef, E. H. J. B. Treccani, was missionaris in Argentinië. Hij kwamBeroepbaarstelling: A. Kalis, Joh. Jong-
daar in aanraking met een Indiaanse predikant van de Pinksterbeweging. Dit kindstraat 25. Woerden is beroepbaar,
leidde er toe. dat hij zich liet overdopen. vrije EVANG. GEM.
Het avondmaalsservies was een antwoord van de paus op een brieT, waarin p*roepen te Utrecht-Noord: kand. H.
iljn neef hem schreef van de vrede, die hij in Christus gevonden had. Onderstal te Utrecht
Contact met God, door Johan
nes de Heer. Uitgave Het Zoek
licht, Driebergen.
In het begin van de jaren dertig
schreef de bekende evangelist Jo
hannes de Heer een boekje „Hoe
komt ik tot bekering?" Het was
bedoeld als efen antwoord op de
velen die hem schreven: In uw
toespraken spreekt u zoveel over
bekering, maar hoe word ik be
keerd?" Het wilde een eenvoudige
pastorale handreiking zijn voor
mensen om de weg tot God te vin
den.
Htet boekje beleefde vier druk
ken en toen kwam de oorlog. Nu
ruim 25 jaar later verschijnt het
voor de vijfde maal, ditmaal onder
de titel „Contact met God." De gro
te vraag van onze tijd, zegt de
redactie van het blad „Het Zoek
licht" is of contact met God wel
mogelijk is.
Ook op de vraag geeft het boek
je een antwoord dat nog lang niet
verouderd is. Johannes de Héér
weet op zeer eenvoudige, maar
aansprekende manier allerlei vra
gen te beantwoorden die betrek
king hebben op het geestelijk le
ven van de méns (166 blz., 3).l
Weet u waar de klepel hangt?,
onder redactie van ds. H. Wegge-
mans. Uitgever Semper Agendo,
Apeldoorn.
Het boekje „Weet u waar de kle
pel hangt?" dat ruim een jaar gele
den verscheen, heeft kennelijk af
trak gevonden. Op niet al te sta
tistische wijze geeft het een over
zicht van wat er in de Gerefor
meerde Kerken gebéurt. Er is nu
een geheel bijgewerkte tweede
druk verschenen, die onmerkelijk
actueel is. (152 blz., 5.90).
Het Drogma, door F. A. Brun-
klaus. Uitgave Lelter-Nypels,
Maastricht.
In de kerk, waar het oudé vaak
vereerd wordt, stuit het nieuwe
vaak op verzet, of het nu een nieu
we vertaling, een nieuwe psalmbe
rijming, een nieuwe belijdenis of
een nieuwe catechismus is.
Het behoeft dus géén wonder te
wekken, dat er ook groot verzet is
tegen de rooms-katholieke Nieuwe
Katechismus. Een „confronta
tie-groep" heeft al een smeekbrief
naar de paus gezonden en nu heeft
de heer P. van Oldenburg Ermke
onder het pseudoniem F. A. Brun-
klaus er een soort boosaardig spel
van gemaakt.
Hij stelt vragen en laat op de
klank af de Nieuwe Katechismus
antwoorden. Als bij het oude „Ad-
vertentiespel" met zijn drie soor
ten kaartjes, zijn de resultaten
soms grappig, soms vervelend en
soms slaan ze nergens op We ken
nen onw'ndender spellétjes.
Geen varkens over 'de vloer
door Mary Stolz, Olivier de oli
fant, door Syd Hoff en Ik weet,
ik weet wat jij niet weet. door
Crosby Newell Bonsall. Uitgave
Ploegsma. Amsterdam.
De Blok-boekjes hebben al een
zekere reputatie verworven. Waren
de eerste boekies speciaal voor de
allerkleinsten bestemd, de laatste
deeltjes zullen met veel genoegen
door de grotere kleuters worden
hekeken. Nog wat later kunnen ze
de boekjes gemakkelijk zelf le
zen.
De drie boekjes bevatten een ge
zellig geschreven verhaal, dat goed
aansluit op dé gedachtenwereld
van het kind. Ze zijn niet moeilijk
te begrijpen en wat heel belang
rijk is in een groot lettertype
gedrukt. Ook de illustraties zijn
geslaagd 3.95 per deel. ongeveer
10 blz.).
Israël bedreigd (2\
De door de Stichting van de A HA
gepropageerde 3-uurloon-actie
mijn voile sympathie en ik ben
overtuigd dat hulp dringend nood'
jk is. Dat hierbij de svrnpaf0
an het Nederlandse volk in he!
zonder naar Israël uitgaan is
begrijpelijk.
Mer dient zich echter niet
door allerlei sentimenten te late
bedenken, dat zow
christelijk els uit humanitair
de nood van de medemens di^
worden gelenigd, ongeacht het 1
het land waar dell4 ji
heerst sympathie dan wel ariti2,30,
koaatert (14 j
ttiet i
Indien zowel Tsraël als de
oische landen zich in hun
nood gtsiem.c1 zien door een 5
land. ral d't in bescheiden mi
politieke situatie in het Nabije
ter. goede komen. Met klem
deelnemers aan de
lonnact'e en de Stichting van
znvpel moeeliik|
steun te verlenen waar dit het
gendst noodzakelijk is. Laat deimeer
derhalve aan alle slachtoffers v oigei
gehele Nahiie Oosten ten goec lraa]
Men zou ook de bedrijven zei g"~g
beslissen
opbrengst ten goedo wil laten 1
uitsluitend Israël; b. alle si:
fers in het Nnbiie Oosten; c he
Kruis: d. b. en c gezamenlijk.
Degenen, dit hiermee hun i
mins kenbaar willen maken,
dit kunnen dopn aan de Stichtii
de Arbeid, Bezuidenhoutsewe
Den Haag.
Dordrecht J. Drog
Israël bedreigd fJÏ*?
Ik hc'-''"p stuk vj
vrouw Hartog (kritiek op de pii,se
tie van het telefoongesprek
Nasser en Hoessein) gelezen,
verontwaardigd over
krant dergeliike taal van zo
'enziftster weer°af Kan dit
•chterwpge blijven?
Amsterdam J. c
1%iet-ritmisch (2
oerd
Ben het eens met de heer
Kreij uit Den Haag. De lofst e
..doen" het. ritmisch gezongen,
maar van biddend zineen kom27 ju
hele en halve nntpn t
iet een geestelijke
o neaim 103 vers 1: Tk he!
d'e in He hemel zit. mibi o>
hid" Versch'lleriHp regels
met een halve noot en de
beginnen met een halve noot.
is dan niet om aan te horen.
Bergschenhoek
Jac.
■h t 5 e
«Ulki
vond