TV Afschuwelijke Thyestes indrukwekkend gebracht Charles Lloyd gaf subliem jazz-concert HOLLAND FESTIVAL Vogel floot forum uit Twee experimenten in Ned. Danstheater In de greep van de kreeft - - door f B. J. Kfeymens f ZATERDAG 17 JUNI 1967 en SCHEVENINGEN In het Cir- istheater werd gisteravond in het ka- jr van het Holland Festival eer inlek jazzconcert gegeven door het wartet van de Amerikaan Charles Lloyd. Zowel op de tenorsaxofoon als ip de fluit bracht déze nog weinig he iende musicus fijngevoelige soli ten ge lore, die duidelijk zijn liefde voor d< Hues en ballads deden uitkomen. 5 VANhp het gevaar af het stempel van conservatief te krijgen, gaat het N kwartet de free jazz, new thing, avant-garde en hoe dit soort muziek verder mag heten, voorbij. |n een eigen en eigentijdse stijl bren gen de musici jazz, die het produkt is van een innerlijke drang tot ex- i pressie. fie improvisaties werden geen happe- nings, maar een integrerend deel een intieme relatie tot de jazz. het een boeiend con- Daarom werd het .eert. ien gemakkelijk, m; 'V lende pianist Keitl maar subliem spe- maartr jende pianist" Keith Jarrett (22) liet een uitstekende indruk achter. |De stuwende ritmesectie, gevormd door Ron McClure op de bas en -| Jack Dejohnette achter de drums, legde de basis voor het succes, dat Charles Lloyd en Keith Jarrett met hun spel bij een enthousiast publiek I hadden. p het voorprogramma trad het trio Misja Mengelberg (piano), op, dat met Willem Breuker (saxofoon) en j Han Bennink (slagwerk) teleurstelde. Een hengel hoort nu eenmaal niet in jazzconcert thuis. Deze hypo crisie aan de jazz werd niet gewaar deerd. Henk Houtman jonneke Hoogland stopt er mee HILVERSUM - tv-omroep- Lonneke [oogland stopt er [oorlopig mee. Ria iremer en Ilse 'essel zullen ge- ïrende de zomer- laanden de Avro- igramma's aan- ollectJ°?Jj«en- DEN HAAG Het eerste toneelstuk in 'het Holland Festival be leefde gisteravond in de Koninklijke Schouwburg zijn première: Thyestes, naar Seneca's versie bewerkt door Hugo Claus. Het is een stuk dat de onlesbare dorst van de mens naar het kwaad in beeld brengt. Het is een zo walgelijk en weerzinwekkend «tuk, dat eerst onze tijd het weer op het toneel kon brengen en in zijn meest walgelijke enscenering. Er is iets in onze ty'd dat zowel af stoot als aanspreekt, onze tijd rekent af met de fabel dat het oude Grieken land een zonnig land zou zijn van schone jongelingen, die zich vermaak ten in hun natuurlijke staat, zoals Os car Wilde het graag voorstelde. Het achterlijke Christendom zou dan gekomen zijn om met een duister zon debesef deze schone cultuur te ver nietigen. Sinds Auschwitz is er aan deze fabel een eind gekomen. Men durft nu de afschuwelijke werkelijk heid van de mens weer onder ogen te zien. Mij dunkt, dat moet allen die het christelijke zondebesef erkennen wel aanspreken. Mythe De mythe van de zondeloze mens is verleden tijd. Althans hier in het niet- communistische westen. Toch aan de andere kant is er in onze tijd dat af stoot. Juist omdat ons het christendom bekend is. Het is nl. niet zo, dat het oude Griekenland de zonde niet ge kend heeft, maar men heeft iets anders niet gekend: de kracht der vergeving. Zonde leidde naar Griekse opvatting alleen tot weerwraak, misdaad tot nog grotere misdaad en zo was een wiel in beweging gebracht dat niemand meer stuiten kon: Het wiel van het zich re peterende kwaad, van de nimmer af latende wraak. Zo scherp en onomwonden is het wellioht in geen enkele Griekse tra- WENEN Een klein vogeltje mengde zich gisteravond in een diep ernstige discussie over het leven en de werken van Gustav Mahler. Net toen de deskundi gen zich voor de camera's had den geplaatst vloog het de stu dio van de Oostenrijkse televisie binnen om aan het gesprek deel te nemen. De omroepster was niet zo in- genomen met de bijzondere gast, want met een ernstig gezicht vroeg ze de kijkers om clemen tie. De studiostaf was er niet in geslaagd het vogeltje te vangen. De discussie werd van tijd tot tijd onderbroken door een zoet gefluit, maar de muziek was niet van Mahler. gedie gezegd als in de Thyestes, waar in de boze geest van Tantalus zS» kleinzoon Atreus aanzet om de over spelige kinderen van Thyestes, zijn broer, te slachten, hun vader voor te zetten en door hem te laten verslin den, enkel en alleen omdat Thyestes deze kinderen verwekt had bij Atreus' vrouw. Zo wreekt de boze daad zich zelf en roept weer andere boze daden op. Afschuwelijk is het bodeverhaal van deze gruwelijke daad en tot slot roept het koor vertwijfeld uit: „Nutteloos wentelt 'het geweldige wiel door de tijd." Sophokles Waarschijnlijk is de tragedie door Sophokles aanvankelijk geschreven, maar door een verbijsterend nage slacht, het lezende in humaner tijden, vernietigd, slechts de bewerking van Sebeca is ons overgeleverd, bedolven onder wijze moralistische lessen. Hugo Claus heeft deze bewerking van Seneca opnieuw bewèrkt en moet dit enorm hebben gedaan, want het stuk maakt een even afgrijselijke als overrompelende indruk. Toneel Vandaag uit Brussel bracht het nu voor het voetlicht. Het was als het ware een sacrale heidense daad. Roel d' Haese had voor zeer hart ver scheurende kostuums gezorgd met na me van Tantalus en de furie. Indringend Ton Lutz was de op blinde wraak zinnende Atreus, die zijn broer Thyes tes (indrukwekkende rol van Rudi van Vlaenderen) het vlees van diens kin deren voorzet. Jerome Reehuis deed het bodeverhaal aangrijpend en Hugo den Berghe sprak het koor. Het- tie Verhoogt was de furie en Alex van Royen de geest van Tantalus. De mu ziek was soms bijzonder indringend. Inderdaad een opvoering die van grote betekenis is, ook in dit opzicht om nu eens een eind te maken aan de verheerlijking van het levensblije Griekenland, dat geen zonde kent en de verguizing van het sombere chris tendom met zijn duister zondebesef. Er zullen er desondanks nog velen blind blijven. Ev. Gr olie Anti-dans in blokkendoos AMSTERDAM Voor een niet al te volle maar enthousiaste Amsterdamse Stadsschouwburg opende het Neder lands Dans-Theater vrijdagavond tame lijk rustig de reeks Holland-Festival- balletpremières. Zoals van dit ensem ble te verwachten was er experimen teel werk, afgewisseld met bekende stukken als „Danses Concertantes" en „Impressies" van Job Sanders en Hans van Manens „Vijf Schetsen". Het programma, dat vanavond in het Circus-theater in Scheveningen we derom is te zien, houdt twee experi menten in. Daarvan is ..Choreostruc- tion" van Job Sanders. Otto Ketting en Joost Baljeu interessant, omdat men dit werk moeilijk een ballet kan noemen. Meestentijds komt er wel be weging maar geen dans aan te pas. Het toneel is vol grote blokken als het doek opgaat. Uit die blokken en uit ledematen en zelfs hele lichamen an dansers groeit „iets": dingen, die ren, mensen, kristallen? Maar het i beslist de mens, die aan het slot alles weer tot een vromeloze hoop blokken ineengooit om zelf in die hoop te ver dwijnen. Dat is in feite de gehele in houd van het werk. Deze idee hoogst aantrekkelijk en de uitwerking ervan bevat opmerkelijke punten. Maar soms kan de toeschouwer onge duldig zich afvragen wanneer er nu iets gebeurt. En het slot is niet sterk. Harkarvy's „Visage", op geluidseffec ten van Luciano Berio met de nogal jecompliceerde titel van ..Visage for magnetic tape based on the voice of Cathy Berberian and electric sounds" wèl een ballet. De AVRO vervolgt de avonturen van Simon Templar, alias The Saint. De hoofdpersoon zit meteen weer midden in de moeilijkheden door een chantage-geval. Hij raakt verward in een net van intriges, vanzelf sprekend samen met een paar beeldschone zusters. Op de foto The Saint met een van hen. VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 AVRO 7.05 uur The Thunderbirds (van start) 8.20 uur Televizier, feiten en commentaar. 8.45 uur Spel: Kolonel Hogan's helden. 9.10 uur Liederen en dansen uit Israël. 9.55 uur The Saint speurt. Nederland 2 KRO 8.05 uur De zaak Cowper. Beroemd proces. 9.40 uur Kijk op kunst. ZONDAG TE ZIEN Nederland 1 CVK, NTS en VARA 5.00 uur Dienst vrijgemaakte kerk Enschede. 7.35 uur Sport in beeld. 8.30 uur Detektivespel De laatste vijf minuten. 10.15 uur Filmweek Arnhem. Nederland 2 NTS 8.05 uur Dr. Kildare (laatste keer). 8.30 uur Bevolkingsvraagstuk (Nederland). 9.15 uur Concert. Te Deum van Berlioz. VANAVOND TE HOREN Hilversum I KRO 7.10 uur Nieuwrubriek Echo. 7.30 uur Muzikaal operetteland. 8.30 uur Verzoekplaten. 10.45 uur Het derde net verknipt. Hilversum II VARA 7.20 uur Artistieke staalkaart. 8.05 uur Promenade Orkest. 8.45 uur Prinses Turandot. Een sprookje. 10.45 i^ur Wie gaat er mee naar Engeland varen? 29 De commissaris die indruk had hij wel gekregen snapte er zelf nog allerminst de betekenis van, maar hij zou helemaal een beroerde diender zijn als hij zich maar rustig bij het verdwenen zijn van iets, dat later wel eens van belang zou kunnen blijken te zijn, had neergelegd. Enig excuus was voor Akkerman dan ook .vel te vinden, maar de manier, waarop hij had getracht de boel te forceren was ver beneden peil geweest Helemaal stom van hem was, dat hij kennelijk niet de minste waarde hechtte aan wat hij hem had verteld. Overigens had hij de indruk, dat hij alleen maar vrijgelaten was omdat nog niet eens vaststond, dat het raadsstuk werkelijk van belang was. en b. omdat de commissaris niet had kunnen bewijzen, dat hij had gelogen. Terwijl Jan van het politiebureau naar huis liep en het leven van Rooldrecht weer aan zijn oog voorbij zag gaan bedacht hij hoe ontzettend het moest zijn om inplaats van anderhalve dag een paar jaar de vrijheid te moeten ontbe ren. Hij had nu al niet geweten hoe hij de tijd had moeten doorkomen, laat staan als je jarenlang in een celletje zou moeten zitten. Hi] piekerde daar og even verder over, maar dan schoot hem te binnen, dat hij er wel eens over na mocht denken wat hem nu eigenlijk te doen stond. Het eerste was natuurlijk naar zijn directeur gaan om hem in te lichten over de oorzaak van zijn afwezigheid. Er zat moeilijk iets anders op dan volkomen open kaart met hem te spelen. Hij twijfelde er overigens niet aan of hij zou begrip ontmoeten, want de directeur van het Rooldrecht® Dagblad was kranteman genoeg om te beseffen dat je wat er ook van komen kon schone journalistieke kansen niet mocht laten lopen. Dat zou dus wel in orde komen. Daarna zou hij zich haast je rep je in verbinding stellen met z'n oude wapenbroeder Jek Groot. Toen men hem, in afzondering, van dienst was geweest met de Rooldrechts® kranten had hij tot zijn onuitsprekelijke verlichting ge constateerd. dat niemand van de collega's van zijn arrestatie op de hoogte was geweest, 't Zou anders toch heus wel een berichtje zijn geweest! grinnikte hij nu. Maar Jek wist er natuurlijk van. Met hem zou hij direct moeten praten over de verdwijning van het raadsstuk. De mededeling vanVan Boord, dat het stuk niet onder het vloeiblad op zijn bureau lag, had hem een schok gegeven. Had de mysterieuze me neer X, die het zo graag wilde hebben, dan toch zijn kans schoon gezien het in te pikken en ditmaal zonder iemand op zijn hoofd te slaan? Maar hoe zou zo'n vent binnen kunnen komen zonder de gillende mevrouw Beenhaan de keel af te snijden? En een heel andere vraag hoe moest hij nu weer aan het raadsstuk komen om Akkerman tevreden te stellen? Want onder een bepaalde .of liever een .onbepaalde" verdenking stond hij en zou hij blijven ook! Jan zuchtte diep en vond het leven niet gemakkelijk. Toen hij, nadat hij thuis gekomen was, zeker een half uur bezig was geweest zijn hospita te kalmeren, die maar het liefst zou zien, dat hij direct zijn biezen pakte nu hij schande over haar huis had gebracht, wipte hij naar boven. De rommel, die inspecteur Van Boord en zijn helpers had den achtergelaten, was goeddeels opgeruimd, maar aan wat op de verkeerde plaats stond kon Jan nog wel zien, dat zijn kamer grondig overhoop gehaald was geweest. Volkomen overbodig lichtte hij het vloeiblad op zijn bureau op. In - gedachten verzonken staarde hij naar het glanzende hout, r waarop het raadsstuk had gelegen had. Allerlei veron derstellingen gingen door zijn hoofd en elke mogelijkheid, die hij zag, overwoog hij. Dan met een wanhoopsgebaar liet hij het vloeiblad weer vallen en pakte hij de tel e- foon om Jek te vertellen hoe de zaken er voor stonden. Het trof hem. dat zijn 'vriend geen woorden verspilde aan zijn gebruikelijke pesterijtjes, maar dat hij, met een vreemde gespannenheid in zijn stem. met de deurin huis viel: Jan. we zijn aanzienlijk verder. Ik kom direct naar je toe... Verslagen zat Jan er bij toen Jek hem uitvoerig uit de doeken had gedaan tot welke ontdekking hij dank zij Van Rees was gekomen. Jij wil dus zeggen dat nu duidelijk is hoe Hooftman en Bolink om het leven zijn gekomen? Ja, dat wil ik zeker zeggen. De nietjes in het raadstulc van Hooftman zijn met een zwaar vergif bestreken. De puntjes zijn bijgeslepen met de duivelse opzet, dat Hooft man zich er aan 20u verwonden. Volgens Van Rees die ik tussen twee haakjes in vertrouwen heb moeten nemen, maar dat zit okay is een kleine beschadiging van d® huid al voldoende om iemand snel en pijnloos mortibus te maken. De, dodelijke afloop is gegarandeerd. Nou en die garantie is door de leverancier dan ook wel nagekomen. (Wordt vervolgd)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 9