Gij zijt Elout niet Zendelingen zoeken steun bij de Britten Afscheiding vloeiden in Doleantie één bedding en Samkalde juiste Steeds meer hulpacties voor het Nabije Oosten LUCAS PASSION EE VERBIJSTERENDE BELEVENIS Een woord voor vandaag Acht miljoen voor India Vandaag 75 jaar geleden Chinese gelovigen gaan hun eigen weg ZATERDAG 17JÜNIL IEUW I We zagen de afgelopen dagen op deze plaatsdat de Bijbel vrees zonde noemt: vrees voor wat ons zou kunnen overko men, vrees voor mensen. Maar diezelfde Bijbel zegt ook „Wel zalig de mens. die gedurig vreest" (Spreuken 28 14). Want de houding, die de mens tegenover God betaamt, noemt de Bijbel „vreze des Heren". We moeten die uitdrukking goed begrijpen. Daar zit in diep ontzag, sidderende eerbied, nederige afhankelijkheid. Maar het is niet bang zijn. Juist niet. Als het goed is, gaat de vreze des Heren gepaard met vertrouwen. Die twee, vreze des He ren en vertrouwen, worden vooral in de Psalmen vaak in één adem genoemd. Ze horen bij elkaar. Van die vrees zegt de Bijbel wel viermaal^ dat dat het begin van de wijsheid is. Je kunt veel studeren, maar zelfs een doc- terstitel schenkt je nog niet eens het begin van de wijsheid. Voor het echte leven, het echte geluk is die wijsheid, die ont springt aan de vreze des Heren, onontbeerlijk. Een algemene religiositeit is daarvoor niet genoeg. Het gaat om de vreze des Heren, van Jahweh, de God. Die Zich ge openbaard heeft aan Israël, in Christus, in de Bijbel. Met die vreze des Heren gaat dan in één adem de vrees voor de zon de. De vreze des Heren is het begin van de wijsheid, maar de Prediker zegt ook: Van al wat gehoord is, is het eind van de zaak: Vrees God en onderhoudt Zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed. hetzij kwaad. Wij lezen vandaag Jakobus 4 11-17. Wij lezen morgen Jakobus 5 1-11. DEN HAAG De opbrengst van de actie „Eten voor India" is nu gestegen tot boven de acht miljoen gulden. Op nieuw kon daardoor 1300 ton rijst in Bangkok worden gekocht, die per eerste gelegenheid naar Calcutta zal worden verscheept. De aankoop is ge daan in overleg met de Indiase rege ring. Zoals reeds werd vermeld is al tien duizend ton tarwe en duizend ton melkpoeder onderweg. De stichting heeft thans in totaal zeven miljoen gul den uitgegeven voor voedsel. Op het ogenblik wordt overlegd hoe het resterende bedrag het beste ge bruikt kan worden om water aan te boren in de staat Bihar, die het zwaarste is getroffen. NEW YORK Amerikaanse scheep vaartmaatschappijen hebben bij het fe derale kantongerecht in Philadelphia een procedure tegen de Amerikaanse vakbond van gezagvoerders, stuurlie den en loodsen aangespannen. Geëist wordt dat de leden van de bond die thans in staking zijn zich houden aan een clausule in de arbeidsovereen komst van 1965 die bepaalt dat niet gestaakt mag worden. De vakbond heeft tot dusver geweigerd in te gaan op pogingen tot arbitrage. Ook hierin is in de arbeidsovereenkomst van 1965 voorzien. HONGKONG Mei werd de maand van demon straties voor het overbevolkte Hongkong, waar overdadige rijkdom te vinden is naast schrijnende armoede. „Hier, pak jullie koffers maar. We gaan jullie orde omver werpen. We zullen niet stoppen eer we volledig de overwinning behaald hebben," riep het Chinese communistische blad Wen-wei Pao. De politie is er in geslaagd de opstand de kop in te drukken en in juni heerste er weer een betrek kelijke rust in deze door Britten geregeerde stad. Maar de blanken zijn niet meer zeker van zichzelf. Volgens de papieren mag Groot-Britannië er nog dertig jaar lang zijn vlag laten wapperen. Maar iedere inwoner weet dat als Mao Tse Toeng zijn zinnen gezet heeft op Hongkong, de Britten hem niet zullen kunnen tegenhouden. De vrees dat Hongkong bij Rood-China zal worden ingelijfd heeft de harten bevangen. Hoe reageren de christenen, de zendingsorganisaties die daar werken, de zelfstandige Chinese kerken? Onze correspondent Michael Browne had dezer dagen gesprekken met hen. Hun reacties zijn totaal verschillend. Bezuidenhoutseweg 12 DEN HAAG TEL. 070- 600812 -8S3S00 De vliegreizenspecialist (van onze kerkredactie) AMSTERDAM Vandaag be staan de Gereformeerde Kerken 75 jaar. Of nee, dat is niet juist uit gedrukt. Vandaag is het 75 jaar geleden, dat de Christelijke Gere formeerde Kerk en de Nederduitse Gereformeerde Kerken op een ver enigde synodezitting in Amster dam samenvloeiden. Beiden lieten het voorvoegsel in hun naam va ren. Hoogtepunt was de plechtige handdruk ran de beide synode voorzitters, ds. W. H. Gispen en prof. dr. A. Kuyper. Eerstgenoem de zei: Wij zijn nu één geworden en God geve. dat wij eerlang zó samengevloeid en saamgesmolten mogen zijn, dat niemand begrijpt, waar die samenstellende delen zijn gebleven. En Inderdaad, wij hebben deze da gen eens de proef genomen en een aan tal jong-gereformeerden gevraagd naar de historie van hun kerk en bij de meesten is de herinnering aan 1892 nihil. Het is de vrijgemaakt-gerefor- meerde kerkhistoricus ds. H. Bouma uit Assen, die ons in een pakkende pocket meer vertelt van deze vereni ging. De Christelijke Gereformeerde Kerk was de voornaamste groep uit de Afscheiding van 1834. De Nederduitse Gereformeerde Kerken hadden zich pas uit de Nederlandse Hervormde Kerk losgemaakt door de Doleantie van 1886. Bouma is de kerkbladen van de ja ren tussen 1886 en 1892 (zoals De Bazuin. De Heraut, De Roeper en De Vrije Kerk) doorgekropen en daar naast brochures, brieven, biografieën, zodat hij ons er een nauwkeurig beeld van kan geven, hoe afgescheidenen en dolerenden naar elkaar toegroeiden. Bouma heeft zijn boek de ondertitel gegeven „Een episode uit de geschiede nis van het oecumenische streven van de „afgescheiden" en de „dolerende" kerken in Nederland". „Onze tijd gonst van streven naar „kerkelijke eenheid". Het verdient aan beveling te weten, hoe men in het ver leden te werk ging; welke de knelpun ten destijds waren; naar welke grondslag werd gezocht. Dezelfde za ken zullen voor het heden nog actueel blijken te zijn", zo zegt hij in zijn verantwoording. Het is ons opgevallen, dat hij de toepassing geheel aan de lezers over laat. We zouden van hem meer willen weten over vragen als wat heeft deze worsteling van de ouders en grootou ders nu te betekenen in de vrijgemaak te situatie van thans? Voor de verhou ding met die christelijk-gerefor- meerden, die zich aan de vereniging van 1892 onttrokken en nog steeds als Christelijke Gereformeerde Kerken bestaan? Voor de discussie rond de „O- pen Brief" en ds. Schoep? Om dan van de verhouding tot de Gereformeerde Kerken nog maar te zwijgen. Toch is het een boek, dat iedere lief hebber van de recente kerkgeschiede nis moet lezen. De vereniging van 1892 door H. Bouma. Uitgave De Vuurbaak te Gro ningen (169 blz.; 7,90, voor leden 6.25). JUK Er waren verschillen, vooral in visit op de kerk. De afgescheidenen, zo zei den de dolerenden, hebben zich af gescheiden van de Hervormde Kerk er een nieuwe kerk gesticht. Wij zijn bij de kerk gebleven en hebben alleen de besturen, de genootschappelijke ban den. het vreemde juk afgeworpen. Zo bleven bijvoorbeeld de doleren den in Amsterdam het standpunt huldi gen. dal de 175.000 hervormden in deze stad nog altijd onder hun (dolerende) kerkeraad stonden en werd in die kerkeraad nog steeds dezelfde presen tielijst afgelezen als voor de Doleantie. De afgescheidenen hadden de Her vormde Kerk echter de scheidbrief ge geven en beschouwden haar als valse kerk, waaruit God hen verlost had. Zij meenden, dat de dolerenden geen recht deden aan de artikelen 28 belijdenis. Uitvoerig laat Bouma zien, hoe men toch bij elkaar kwam, ook in andere kwesties, als bijvoorbeeld de positie van „Kampen" tegenover de VU. Want bij alle verschil domineerde bij beide groepen „de noodzakelijkheid tot hereniging, gelijk die van Godswe ge ons is opgelegd". AMSTERDAM Het zou na de Doleantie nog zes jaar duren, voor dat afgescheidenen en dolerenden samensmolten. De hoogbejaarde Réveilman Elout van Soeterwoude wachtte zolang niet. maar ging in 1886 direct van de Nederlandse Hervormde Kerk naar de Christe lijke Gereformeerde Kerk. Dat was voor Kuyper een teleurstel ling, al kon hij dat natuurlijk niet te duidelijk laten blijken. Hij nam piouts verklaring over in zijn blad'De Heraut, maar voeg de er aan toe; „Luistert, broeders en zusters, luistert naar dit geeste lijk machtige woord van een der beste onder Neerlands beste staatsburgers, die reeds met de ene voet in het graf staat. Slechts denke niemand: „Nu vraag ik ook ijlings mijn attestatie op". Dit zou gans verkeerd zijn. Gij zijt Elout niet. Een man als Elout mag en moet soms alleen handelen. Wij, overigen, handelen straks saam." Gispen was overtuigd van het Christelijke Gereformeerde Kerk. Hij schreef bij het uitbreken van de Doleantie, die hij overigens met blijdschap begroette: „Nu moeten wij toch al erg opti-. mistisch of onnozel zijn, als we menen, dat we zulke grote vissen in ons schepnetje zullen vangen. Ik zou zelfs bevreesd zijn, dat ons net scheuren zou, indien wij eens zulk een aanzienlijke vangst de den." Vrijheid Bavinck zou in 1902 nog al wat voormalige afgescheidenen van zich vervreemden, toen hij als hoogleraar van Kampen overstap te naar Kuypers VU. Maar in 1888 schreef hij nog aan Snouck Hur- gronje: „Velen onder ons zijn wel een weinigje bevreesd voor de minder aangename geest en toon, die onder de dolerenden heerst en niet minder voor de suprematie van dr. Kuyper. Zeker is, dat in dien de vereniging doorgaat, een grote mate van vrijheid, die er nu feitelijk onder ons bestaat, teloor- De Amerikaanse redacteur van een van de plaatselijke bladen, een oprecht christen, George N. Patterson, schreef dezer dagen: „De belangrijkste les die de ker ken uit deze opstand kunnen leren is dat zij waarschijnlijk nog maar heel weinig tijd hebben om hun taak te vervullen. Misschien heb ben zij niet meer dan tien jaar om hun werk in Hongkong af te ron den, of om Hongkong te gebrui ken als een springplank naar Rood-China. Maar de kerken van Hongkong hebben hun ogen geslo ten voor dit feit. Er zijn weinig tekenen die er op wijzen dat zij begrijpen wat op het spel staat". Verschillende geïnstitutioneliseerde kerken hebben zich in de afgelopen maand ronduit achter het Britse re giem gesteld en de opstand van de linkse elementen veroordeeld. Alleen de Raad van Kerken van Hongkong riep de plaatselijke autoriteiten op meer aandacht te schenken aan de pro- olemen van de arbeiders in deze nog altijd snel groeiende kolonie, waar sommigen snel rijk worden en de wel vaart heel ongelijk verdeeld is. Maar ook deze Raad steunt de autoriteiten. De kerkeraad van de (Amerikaanse) Öhurch of Christ publiceerde een uitspraak van zeven punten. Deze kerk plaatste zich geheel achter de Britse regering. In de uitspraak worden christenen opgeroepen om de Britse au toriteiten zo veel mogelijk te steunen, de regering wordt gevraagd het vrij willig politiecorps uit te breiden gemeenteleden worden ongeroepen om zich aan de kant van de politie te scharen in hun strijd tegen de linkse rebellen. Deze kerk hield een speciale collecte voor het politiefonds om 10 haar dank baarheid te uiten voor wat de politie in de afgelopen maand heeft ge presteerd. STATUS QUO De gevestigde kerken, die allemaal vanuit het buitenland worden gesubsi dieerd klampen zich vast aan het feit dat Hongkong nog altijd behoort tot Groot-Britannië. Maar zij durven niet naar de toekomst te kijken. Ze hebben ook geen geestelijke strategie opge bouwd voor de toekomst. Het gaat hun om de handhaving van de status quo. Kennelijk hebben zij weinig geleerd uit de demonstraties van mei. Hier in Hongkong hebben we nog steeds te maken met een protestan tisme dat graag zijn ogen sluit voor de werkelijkheid. Het houdt vast aan het anachronisme van de kei gelijke ver deeldheid, dat twee decennia geleden onder de voet gelopen werd door de zelfde macht die in mei door de stra- *en van Hongkong paradeerde. Terwijl ook in Hongkong de kracht van het gevoelens groeit en anti-Eu- ropese gevoelens herhaaldelijk blijken, terwijl commerciële organisaties haastig zo veel mogelijk Chinezen inschakelen om de blanken te vervan gen, hebben een aantal kleinere ge- loofszendingen zich aaneengesloten tot een blank blok. BLANK BLOK De nieuwe organisatie wil de band tilssen de verschillende zendingsorgani saties en de kerken versterken om meer te kunnen doen voor evangelisa tie, onderwijs en lectuurverspreiding. Toen ik vroeg welk antwoord deze zelfstandige kerken en gemeenten dan hebben op de sociale grieven van ve len, antwoordde men telkens weer dat, zij een geestelijk antwoord willen ge ven. Zij willen het evangelie prediken om zo de mens te helpen de uitweg te vinden uit zijn persoonlijke, en sociale moeilijkheden die het gevolg zijn van zonde. ZORGEN Maar men zocht de solidariteit van dc buitenlanders (vooral Amerikanen) bui ten de plaatselijke Chinese kerkelijke leiders om. De nieuwe federatie van »,endinr"ïorganisaties verste* kt de blan ke hegemonie. Dat komt wel heel sterk uit in haar grondslag. Daarin wordt uitgesproken dat slechts zendelingen Ud kunnen zijn, terwijl Engels sprekende christe- van overzee (Chinezen dus) zich jeassocieerd lid (zonder stemrecht) kunnen aansluiten, maar dan moeten zij Engels spreken. Zo stichten zendingsorganisaties een federatie waar Chinese christenen, die geen Engels kunnen spreken, niet toe kunnen behoren Hongkong telt ook autonome Chi nese gemeenten. De belangrijkste groep is wel die van Watchman Nee, de Chinese predikant die nog altijd Chinese gevangenschap zit. Hij werd in Nederland vooral bekend door zijn boek ..Het normale christelijke leven". Deze groep wil volkomen scheiding van kerk en staat. f Een ouderling vertelde.mê: /.Tijdens de rellen zijn wij rustig met ons werk doorgegaan. Het is helemaal niet nood zakelijk om ons in officiële uitspraken achter de regering te stellen. De christelijke kerk moet juist afstand, be waren van de politiek." „Dat wil niet zeggen dat wij niet begaan zijn met het sociale lot van de arbeiders", zei een Chinese christen journalist me, „maar de plaatselijke ge meenten moeten zich niet al te zeer met politiek bemoeien." .Terwijl de stad op zijn kop stond, tijdens de communistische demonstra ties", zei een andere christen me, „zijn wij voortgegaan met ons evangelisatie werk. De mensen waren bang. Hun zelfvertrouwen was verdwenen n predikten wij Christus als de eni- hoop. Hij is onze hoop, en wij stel len geen vertrouwen in de macht van de politie „De buitenlandse zendelingen in de- onrustige stad schijnen me alleen maar zorgen te maken over hun orga nisaties", zei een lid van een andere :elfstandige gemeente, „maar wij ma ken ons meer zorgen over de vier mil joen mensen van Hongkong. De de monstraties hebben 'ons weer geleerd wat bidden is en doen beseffen dat we ien geweldige taak hebben." Terwijl de geïnstitutionaliseerde kerken hun wortels steeds vaster drijven in de grond van de Britse hegemonie, geloof ik dat de zelf standige Chinese gemeenten, met al hun fouten en tekortkomingen, zich beter voorbereiden op de toe komst. Als de regering hier valt kunnen zij met hun werk gewoon doorgaan, omdat hun werk niet gebonden is aan grote gebouwen en organisaties. Van der Molen: AMSTERDAM Oud-hooM saris van Amsterdam, H. J. Molen hoopt dat met prof. Samfaj als burgemeester de juiste man d juiste plaats is gekozen. Als de h® rust in de hoofdstad voortduurt z| geen moeilijkheden hebben op h« bied van de gezagshandhaving, li De heer Van der Molen veij naar Heemstede, omdat hij „r looft dat het onrecht van het l ontslag hersteld zal worden". Vol hem waren de moeilijkhedei| Amsterdam vorig jaar vooral te i aan gebrek aan personeel hoofdstedelijke politie. Hij gaf ook commentaar litspraak van prof. SamkaldeiP „het aanwenden van zekere machti delen door het gezag nodig kan), maar dan wel zo dat dit voor derpartij aanvaardbaar blijft als de gezagshandhaver er vc dat er een evenredigheid is tussei gerezen gevaar en de daartegej nemen maatregelen." Van der Molen vond dat nogali theoretische uitspraak. Hoe kd evenredigheid bestaan, vroeg hij F af, als de machtsmiddelen onvolda Volgens hem zou het van oprn heid en eerlijkheid getuigd hebber de hoogste gezagsdragers in Den f waartoe destijds ook prof. Samkj behoorde, eens hadden toegegeveig zij toen in gebreke waren gebf door Amsterdam hun medewef aan een uitbreiding van het corps te onthouden. Centralisatie va oorlogskerkhovei in Indonesië DJAKARTA De stoffelijke rïmii van 920 Nederlandse oorlogsslac. Le fers zijn van Palembang in Zuid-S :ht tra naar Djakarta overgebracht, 6.45 zijn daar donderdagavond aangek ^eid en zullen op de oorlogsbegraafplaarwj Bandoeng in West-Java en Sem? 8 in Midden-Java ter aarde w< besteld. ïEV led De resten van ongeveer 100 vro en kinderen zullen in Semarang bi ven worden en de stoffelijke huwk van de andere slachtoffers in Band :uui oeng. I Men wil de graven van de N landse oorlogsslachtoffers samenf gen op acht oorlogskerkhoven op jm Er zijn nu nog drie begraafpla van Nederlandse oorlogsslachtd buiten Java, namelijk in PontianaIEV Balikpapan op Borneo en in Mak Rot op Zuid-Celebes. Sct ellc ROTTERDAM De hulp aan Israël en de Arabische landen be gint nu goed op gang te komen. Van overal uit de wereld komen 29 der berichten binnen van nieuwe hulpacties. Het Internationale Rode Kruis maakte gisteren bekend dat vooral in de Sinaï-woestijn de reddingsactie vorderingen maakt. In de afgelopen 48 uur zyn helicopters en vliegtuigen ingescha keld om ronddolende Egyptische soldaten op te sporen. Alle mo gelijke voertuigen worden ingezet om de militairen die van dorst dreigen om te komen nog bijtijds te redden. OPGAVE VAKANTIEADRES Dringend verzoek, uw vekenlieedrei via de uit de krant geknipte bon wij regelmatig op de advertentiepagina minstens een week van tevoren p te geven. Indien deze achriftelijke opgave iet tijdig in on» bezit i», kan de toezending rmtig worden vertraagd. DIRECTIE. Maar een functionaris van het Rode Kruis gaf toe dat de actie niet gemak kelijk is. Vele groepen zijn ontzagge lijk ver afgedwaald. De soldaten moe ten vaak man voor man opgespoord worden. Het Amerikaanse Witte Huis maakte gisteren bekend dat in Athene Amerikaanse vliegtuigen gereed staan om indien nodig water te vervoeren. Johnson bood aan dat de vliegtuigen vaten water zouden „droppen" in de woestijn. Het is echter nog niet be kend of deze hulp door het Rode Kruis werd aanvaard. De Joodse organisatie in de Verenig de Staten heeft reeds 430 miljoen gul den bijeengebracht voor hulp aan Israël. Engeland zorgde voor nog eens 110 miljoen gulden. Maar de Arabische studenten ii Verenigde Staten en Canada hebben bij hun actie voor eigen landen niet veel steun ondervonden. Zij wilden 360.000 gulden bijeen brengen, maar hebben het nog niet verder gebracht dan 36.000 gulden. De hulp aan Arabische landen zal kennelijk vooral van de regeringen moeten komen. Canada is reeds begon-' nen met de verscheping van voedsel ter waarde van 8 miljoen gulden. Een derde van de hulp is bestemd voo Palestijnse vluchtelingen, die nu heel in een luchtledig terecht zijn geko- Rusland gaat voor acht miljoen gul den goederen zenden. Het geld komt uit het „Sowjet Vredesfonds'Moskou wü vooral hulp bieden aan bejaarden, kinderen, gewonden en een persbericht wordt bovendien gezegd dat besloten is „de mogelijk heid te bestuderen om alle maatre; len te nemen voor hulp aan Arabieren in gebieden die voorlopig bezet zijn door de aanvallers." Nederland Koninkrij ksidee Corsow" in 5V Amsterdam Brussel L.uxemt Parits De Nederlandse regering heeft op nieuw een bedrag uitgetrokken. Dit maal is 75.000 gulden bestemd voor Kopenhager Jordanië. Het geld zal vooral besteed worden ten bate van de stroom nieuwe vluchtelingen. De hulp zal vooral bestaan uit dekens en medica menten. België heeft de Verenigde Naties twee militaire vrachtvliegtuigen aange boden en hefschroefvliegtuigen. Zij kunnen medicamenten naar het Nabije Oosten vliegen en dan daar door de VN worden ingezet. ARNHEM De staatsprijs voor filmkunst is niet bedoeld als aanmoe diging van jonge talenten en mag al evenmin worden gebruikt om aan te geven welke stroming representatief zou zijn. Bij de uitreiking van deze prijs aan Peter Creutzberg voor diens film „Corsow" gaf minister dr. M. A. M. Klompé gisteravond dit „antwoord- terzijde" op het protest dat vijftien critici tegen het bekronen van deze film hebben ingediend. De jury heeft wel degelijk waarde ring getoond voor andere categorieën en met name voor het werk van Johan van der Keuken, Rupert van der Lin den, Renee Daalder en Adriaan Dit- voorst. Peter Creutzberg werd, aldus me juffrouw Klompé, uitverkoren als een eenzaam en avontuurlijk cineast met een groot indringend vermogen, een kunstenaar die zijn onderwerpen op een zeer persoonlijke wijze gestalte weet te geven. „In uw werk komt ook koninkrijksgedachte tot uiting". NED. HERV. KERK Beroepen te Wijk (bij Heusden vac. J. Vroegindeweij kand. J. Maasland te Sliedrecht. Aangenomen naar Schoonhoven (vac. J. C. Schuurman): J. Verwelius te Wad- dinxveen. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Soestdijk (vac. S. de Jong): G. Rang te Haarlem-Zuid. Bedankt voor Klundert (vac. C. v Noort): J. W. de Roo te Sint Anna Pa rochie. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Zoutespui: J. v. d. 'Wielen te Loenen a. d. Vecht. Bedankt voor Orangeville <Ont. Can. - Can. Ref. Church): J de Feijter te Ber- kum; voor Zwijndrecht: H. J. Nijenhuis te Bunschoten. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Goes: P. Honkoop te Kam- HET WEER IA EUROPA EEN GELUKKIG MENS ZONDER REUMATISCHE PIJN U verdrijft de pijn met Togal. Snel, zeker, langdurig. Het is altijd goed om Togal tabletten bij de hand te hebben. Ook tegen griep, verkoudheid, hoofd pijn, spit, ischias of maandpijn. Bij apoth. of drog. TOGAL 0,95; 2,40 8,88. ROTTERDAM Hoewel het bij de aanvang van het Holland Fes tival 1967 voorbarig lijkt reeds te spreken van een hoogtepunt, is dit bij de eerste Rotterdamse fes tival-uitvoering volkomen ge rechtvaardigd. De vertolking van Lukas-Passion van de in 1933 ge boren Poolse componist Kirysztof Penderecki heeft op de aanwezi gen in de Doelen een even verbijs terende als overweldigende in druk gemaakt. De componist was bij deze prachtige uitvoering zelf aanwezig. Men werd geconfronteerd met een werk van een overrompelende kracht, waarin het passieverhaal niet als een objectief-historische gebeurtenis is beschreven, niet slechts de verklan king van het gebeuren, maar als het voor nu en alle tijden geldende sym bool van de menselijke onverdraag zaamheid. Bij het verschijnen van de grammo foon-opnamen van Penderecki's Lu- kas Passion heb ik reeds in enthousi aste bewoordingen over deze composi tie geschreven. Na de uitvoering van gisteravond bevestig ik mijn mening, dat hier sprake is van een der meest opvallende, fascinerende en indrukwek kende composities van de tweede helft van de 20e eeuw! Al noemt Penderecki zichzelf een manticus, hij is als componist een kind van zijn tijd. Een avant-gardist, die echter niet zweert bij één bepa techniek. Hij gebruikt een vermenging van moderne technieken en traditione le stijlelementen, waarbij hij zich rij kelijk bedient van effecten. De grondslag van de tekst wordt ge vormd door het Evangelie van Lukas volgens de Latijnse Vulgata, met ge bruikmaking van psalmpericopen, frag menten uit hymnen en gedeelten uit de liturgie van de lijdenstij d. werk bevat twee delen: het lijden en de dood van Christus. De woorden van Christus worden vertolkt door de bas, die van Judas en Pilatus door de bari ton, het sopraan-aandeel bevat veel ly rische fragmenten. Uitvoering Na de Rotterdamse uitvoering gisteravond en de vertolking Amsterdam van hedenavond, staat de Lukas Passion van Penderecki nog le opvoeringen te wachten. Stockholm, Parijs, Madrid, Minneapolis, New York (op de sterfdag van President Kenne dy) en ook West-Berlijn volgen nog ook daar zal deze compositie ongetwij feld met evenveel enthousiasme als gisteravond het geval was begroet wor den. Doch niet alleen het werk zelf gold dit enthousiasme, eveneens de uitvoe renden. In de eerste plaats dirigent Henryk Czyz, die met het Rotter^ Philharmonisch Orkest dezelfde ning wist op te roepen als op de mofoonplaat met zijn orkest uit |c kau. Van het Rotterdams ensembhfj voortreffelijke prestatie! Daarnaast de dramatische van Stefani Woytowicz (die ook medewerken aan de vertolking i Britten's War Requiem), het nobele luid van Andrzej Hiolski into Christus-partij, de welluidende Ja Bernard Ladysz en de indrukwekji de acteur Tadeusz Malak, die de 1 gelist-partij van de door ziekte v< derde Leszek Herdegen schittert nam. Daarnaast het Haags Mjir zenkoor, dat zich uitstekend Prachtig en technisch gran( j heeft het in drie koren gesplitst j harmonisch Koor Krakau gezoijF Men kan slechts hopen, dat vele Ntfkc landse koordirigenten in de zaal wezig waren. Een subliem van perfecte koortechniek! Een meend compliment voor koordirl Janusz Prybylski. L Tien minuten lang heeft het Rot damse publiek uitbundige ovaties! bracht met als hoogtepunt het vers( nen van de componist zelf. Het da, de in De Doelen van applaus! t voor de uitvoerenden, die dit meet werk tot een onvergetelijke beleïp hebben gemaakt. f, ADR. HAP Explosie kruitschip Experts brekei zich het hoofd'- over de schadf' UTRECHT Noch het departei J van defensie, noch de schade-exj van de gemeente Utrecht en de M" chaussee (waar alleen particuliere s demeldingen binnenkomen) kunnen I dit moment een nauwkeurige schal s geven van de schade die het geëx deerde kruitschip aan de bedri rondom de Utrechtse kernhaven h aangericht. Men spreekt al van e tientallen miljoenen gulden. De technische schadedeskund 1 van onder meer bouw- en woninge zicht.in Utrecht, die het Utrechtse meentebestuur het ministerie van fensie heeft aangeboden voor ij vaststellen van de schade aan part liere woningen, zullen op korte mijn de balans opmaken. Hierdoor i' len de herstelkosten aan de wonin" kunnen worden bespoedigd. Het ton schadebedrag aan de industriële bed ven zal meer tijd vergen. Gisterm gen zijn de Nederlandse Spoorwe begonnen met het wegslepen van en8 le ernstig beschadigde goederen' gons. Een NS-expert taxeerde de scp de daaraan op ongeveer 50.000 gulden

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2