Mooiste Samen mens zijn Zandbak met scherm voor flatbewoners Laat ogen van jonge -'kinderen ook nazien TIPS VOOR ZEEBADEN dialoog Het jaar 2000 BLAD ZIJ ZATERDAG If JTJWÏ W«T HEEFT VADERDAG NOG WEL ZIN? VINDT u vaderdag ook een commerciële aangelegen heid? Een handige uitvinding van zakenlieden? Nietwaar, vader wordt tóch al zo over het paard getild. Heeft hij een griepje, dan doet hij of hij doodziek is. Gaat hij naar zijn werk, dan is dat Werk. We leven nog altijd in een mannenmaatschappij. En dan ook nog een extra vaderdag? 9 9 MET de baby wordt de moeder geboren. De aanstaande vader kan jwel mee- maar niet na-bele- ven met zijn vrouw. Bij de eerste kreet van de boreling is moeder haar zorgen en I pijn vergeten. Vader raakt niet zelden in paniek. Hij moet zich helemaal instel- llen op de nieuwe situatie en zijn vaderschap een eigen inhoud ge ven. 's Nachts houdt een kleine «chreeuwerd hem uit de slaap. Hoe doe je een luier om? En kunnen die hik- en slikgeluidjes geen kwaad? en van zijn kind tot zijn recht komt. hangt voor een groot deel van moeder af. Ziet zij vader als de kostwinner, de gezagsdrager, de „baas" in huis, de stok achter de deur voor ondeugende kinde- Bij dit patriarchale gezinstype regeert de vrouw kinderen, kel der en keuken. Haar gezag telt verder niet. Het vrouw-zijn staat duidelijk lager genoteerd Beweging Contact Het innige contact met zijn weten" kind krijgt hij pas als baby gaat lachen, speelt met zijn grote vin gers of aan zijn kuif gaat trek- niteron ken- Gelukkig de vader die een kameraad van zijn vrouw is in kwerk, alle levensomstandigheden. Hij taat op zal het minst moeite hebben met ;el in- z'jn nieuwe rol. Of vader in het verder opgroei- Vaders gezag taant. Moeder, die minder kinderen op te voe den heeft, wier huishouden voor een deel gemechaniseerd is. eist met zachte drang haar plaats in de maatsahappij, als een hulpe te genover haar man. Een kind heeft het nodig te weten dat vader van hem houdt; dat moeder van hem houdt; dat vader en moeder van elkaar hou den. In het huwelijk leert men dagelijks het samen met de ande ren zijn. De praktische inbreng van de vrouw krijgt een kans. Een moeder wordt predikante, is ingenieur, een vrouw is burge meester, politieagent, ouderling, Kamerlid, rechter. Meeademen We leven nog in een maatschappij waarin de strate gische posten voor het overgrote deel door de man bezet zijn. Die maatschappij verandert, het ge zin ademt mee. Jonge mannen vervrouwelijken, meisjes dragen makkelijke kapsels en broekpak- ken. Ging bij onze ouders en groot ouders de vrouw onder ten koste van de moeder, de moderne vrouw is veelal geen huissloof meer. „Als ze maar zorgde voor een knus huisje cn aai-dige kin dertjes", aldus mevrouw H. Ver- wey-Jonker, „ging vroeger alles wel best. Er komt nu een tijd. waarin dit allemaal niet meer genoeg is. waarin wij ook ons aandeel te dragen krijgen in de problemen van de wereld buiten ons huis." De vrouw is een andere persoonlijkheid aan het worden Mogelijk dat vader verbaasd naar moeder kijkt. Is het niet gezellig om alleen voor het wings- «e Va- ijzen", s druk zult u Wanneer ouders ontdekken dat hun jonge spruit scheel ziet, gaan zij vlug naar een oogarts; hoe vroeger men naar de dokter gaat, des te groter de kans is dat de kwaal kan worden verholpen. Scheelzien is een oogkwaal. Er zijn er meer. Die zijn voor een leek niet gemakkelijk herkenbaar. Welke ouders denken eraan •om al met een schootkindje naar een oogarts te gaan? Tóch ver- (dient het aanbeveling onmiddel lijk de oogarts te raadplegen, wanneer men bij zeer jonge kin deren afwijkingen van het nor male gedragspatroon opmerkt, die door oogafwijkingen veroor- jzaakt. kunnen worden, j Onderzoekingen hebben uitge- jwezen dat meer dan de helft van alle kinderen de scheelzien- iden inbegrepen reeds op zeer igdige leeftijd een oogbehan- eling nodig heeft. Dat samen-verantwoordelijk zijn vraagt om een zekere ar beidsverdeling. Dat gebeurt mis- «chien wanneer moeder werkt op de vrije dag van haar man, terwijl hij voor het middagmaal zorgt en de was in de automaat doet. Dat betekent misschien dat ze Engelse les gaat nemen of deskundige medewerking geeft in kerk of politiek. zijn op elkaar een verwennerij met thee en graag óók nog wat aandacht beschuit op bed. vraagt. Lief-doen ij nog wat an- Laat het niet zijn met inner- ders dan lief-zijn. Ik hoop dat lijke spot om vader, die ergens moeder de innerlijke band met nog een grote jongen is en zo vader deze vader-dag versterkt IJK, dacht ik maandag toen ik de was uit de wasmachine haalde, als ze me in de Open Brief nu eens vroegen: „Chris, wat is je dieptepunt van de week." of: „ben je wel eens goed boos." wat zou ik dan lekker kun nen lostieren over dit moment. Wat een fijne Open Brief zou dat worden. Geen bezinning, geen, wikken en wegen, geen gemijmer, geen ernst, alleen losse, .vrije woe de. Om al die mouwen. Is dat nu bij iedereen zo of ben ik alleen het slachtoffer? Twintig ineenge- draaide witte overhemdmouwen. Volgende machine een warreling" van pyjama-broekspijpen, schort banden en alweer mouwen. IVachK' ponnen bloesjes, wilde omstren geling. Krijgsdans van spijker broek-zoon met schortje van brief* Overgave De vrouw doet haar werk op wouwenmanier. De man op man- nenmariier. Zo kan er een corri gerende invloed van elkaar uit gaan. Dit samen-mens-zijn komt niet als manna uit de hemel val len. Net als aan het huwelijksge luk zal er iedere dag aan ge werkt moeten worden. Misschien kocht u voor vaderdag zaken die zijn ijdelheid streelden. Sierrin- gen voor zijn auto, een houten stuur, mannelijke lotion en zeep, een stoere pijp en 's morgens Slecht eten in Engeland W/IJ hebben het niet uit eigen ervaring, dus kunnen er niet over meepraten, maar een zekere Derek Cooper schijnt het eten in Engeland nogal slecht te vinden. Hij heeft er zelfs een stuk over geschreven „The bad food guide" waarin hij zijn lezers meeneemt op een tochtje langs etablissementen in Londen. Hij concludeert: „er zijn in Groot-Britannië twee soorten slecht eten: goedkoop slecht eten en dnur slecht eten." De schuld van dit alles wijt de heer Cooper aan de Engelse over heid. Hij zegt: „De heer Harold Wilson schijnt de voorkeur te ge ven aan sausen, die fabrieken in flesjes plegen te stoppen. Ook het paleis geeft gastronomisch gezien weinig aanmoediging. Een kokkin die tot de hofhouding toetrad kreeg twee instrukties: te buigen wanneer hare majesteit in zicht komt en geen knoflook gebruiken." impulsief ge-| nooit buiten gebruik^.. wurgend vriendin (mij stuurd en nooi Pa's pyjama-a drie dochters-m.^ Klam en wanhopig voel lk i moeder-alleen, niemand die i beseft,het gezin vindt de gestre-' Vpn was te bestemder plaatse. kleurig in de kast. Ha.' rubriekje "mr-' J iets ïstre-' dat Steeds^meer meisjes beoefenen een „mannelijk" beroep op vrouuenmanier. ÜPSPi1 u' huishouden te zorgen, kan hij ook zijn vrouw zijn. Ze wil niet niet zélf de kost verdienen? Wel- vrouwelijk-eenzijdig bezig zijn. ke rol wordt er nu van hem ver- Ze wil in goede kameraadschap, wacht? partnership, gezamenlijk met va der de verantwoordelijkheid dra- Deze: moeder wil op haar tijd gen voor gezin en maatschappij. Geef een kleuter zand om in te spelen en je hoort hem niet meer. Het is gewoon onontbeerlijk voor de kleintjes. Hóe onontbeerlijk blijkt wel uit het feit dat waar geen zand is, kleuters kans zien zand te krijgen: de „illegale" zandbakken. wel de ruimte voor zijn te vin den, edoch de rommel! Niet voor de moeders zelf, die zijn allang blij als de kinderen zich vermaken, maar de buren beneden. Logisch ook, met zand wordt gestrooid en 't is niet pret tig je schone was vol zand bin nen te halen, enz. Flatkinderen die tussen steen en af-en-toe een boompje hun speelplaats hebben, krijgen op de een of andere manier één steen los, na die éne volgen er meer en hun geluk is volmaakt. Tot er een man van de gemeente komt die de stenen weer "keurig plaatst en: uit is de pret. stalen „doe het zelf" zandbak, met een deksel van geïmpreg neerd markiezendoek, dat tevens als zonnescherm dienst kan Een van de stalen wanden heeft ook een horizontale wand, die als bank gebruikt kan wor den. Het markiezendoek is gespannen op vernikkelde meta len buizen, in twee zijwanden worden in het midden ruim éen meter hoge vernikkelde buizen geplaatst, waaraan het deksel omhoog geschoven kan worden dat dan als zonnewering voor de kleuter dient. Het kan dus ook wel op een balkon, maar... denk aan de me- de-Ilal'bewoners! Nu de vorderingen der tech niek elkaar steeds sneller opvol gen, is het meer dan ooit zaak er voor te zorgen dat men goed kan Ook het steeds drukker wor dende verkeer eist een scherpe blik. Daarom is het zaak de ogen van uw kinderen, ook al zijn ze nog zo jong, te laten nazien, zo dra daartoe ook maar de gering ste aanleiding bestaat. Zwemmen in zee is hier, ge zien de verraderlijke trek langs onze kust, maar zelden (en dan nog bij rustig weer) mogelijk. Het is wel heerlijk in 't zeewater, en gezond. Door de weerkaatsing van de zonnestralen bruint (of verbrandt) men snel. Het zee water heeft nog een voordeel dat niet zo algemeen bekend is. het is nl. goed voor vet haar en versterkt de hoofdhuid. Hebt u last van vet haar, duik dan gerust zonder badmuts de zee in, het kan beslist geen kwaad, 't Kan wèl kwaad voor van nature droog haar, dat dof wordt door het zeewater. Het eerste zeebad van het jaar mag niet langer dan tien minu ten duren. Hoewel zeewater over het algemeen de zenuwen sterkt, kan het ook vermoeidheid en slapeloosheid veroorzaken. Men kan tegenwoordig zelfs thuis het zeebaden voorbereiden door het nemen van baden met zeewater-extract. Kleine kinderen kunnen bang zjjn voor dat „grote water", het maakt hen angstig. Dwing kin deren nooit de zee in te gaan. Hoe draagt iemand het leed dat hij krijgt? Dat hangt veel af van de le vensomstandigheden, en ook van je karakter. Twee lezeressen reageerden op de brief van mevrouw V. te S. die schreef dat zij haar verdriet niet vertroe telt. Mevrouw X te IJ. „Soms kan ik heel dank baar zijn voor het vele dat de Here ons deed genieten, maar het kan me ook wel eens benauwen." En mevrouw O. te D. zegt: „De brief van mevrouw V. heeft mij getroffen. Dat zij zich niet verdiept in het ge mis en haar verdriet niet ver troetelt, is een teken dat zij haar kruis blijmoedig draagt. Om er jaloers op te worden... Ik weet wel waar dat geheim ligt. maar we blijven mens. Deze vrouw zal toch ook nog wel haar dieptepunten be leven? Ik ben ruim drie jaar weduwe: 'k was in gesprek met mijn man toen hij stierf. Zo gezond-zo weg. Soms wil de werkelijkheid nog niet tot mij doordringen en wellicht verdiep ik me teveel in het gemis. Kon ik het maar eens kwijtraken! Mogelijk is er een reactie, waarvan ik weer leren kan! Waarop wij graag het woord geven aan mevrouw P te H.: „Het is nu bijna drie jaar geleden dat ik afscheid nam van mijn lieve man. God alleen weet hoe ik mijn man nog dagelijks mis, maar God weet ook hoe ik Hem kan danken dat Hij een waarma ker is van Zijn woord, waar in Hij zegt dat Hij een man der weduwen en een Vader der wezen is". „Ik zou tegen alle weduwen willen zeggen: Als u zich soms eenzaam voelt of het heel moeilijk hebt: Zoek troost bij God de Var'ër dan droogt Hij zelf uw tranen en kunt u verder. Dan kunnen wij ondanks ons gemis, of misschien beter gezegd, door ons gemis Zijn getuige zijn." Waardeloos In Dialoog van 27 mei schreef mevrouw M. te S.: „Deukt u eraan bejaard echt paar, elkaar te machtigen bij giro, bank en postkantoor. Me vrouw H. te W. zegt hierop: „IJ weet toch wel dat die machtigingen na overlijden van man/of vrouw waarde loos zijn? Althans, zo heb ik dat ervaren." Wij willen hier graag op in haken, omdat wij geloven dat veel echtparen hier niet het juiste van weten. Een notaris zegt: „Dikwijls tracht men na overlijden van echtgenoot of echlgenote over het giro-be drag te beschikken. Als A ge- trouwd is met B. en A heeft B gemachtigd, dan vervalt die machtiging bij A's overlij den. Na een verklaring van erfrecht. die de notaris verstrekt, blijkt welke erven mogen tekenen voor het te- De notaris controleert bij het ministerie van justitie of er een testament is. Er is nl een register waar alle testa menten ingeschreven staan Denk niet: er is echt geen testament. Het kwam in mijn praktijk voor dat een wedu we (na een lang en goed hu welijk) ook stellig beweerde dat er geen testament was. Bij het register bleek dat in de verlovingstijd reeds een testament gemaakt was: de vrouw was dat gewoon verge- Zo'n verklaring van erfrecht kost ca. twaalf en een halve gulden. Het is raadzaam om goed geïnformeerd te zijn en Praktisch Tot slot nog een praktische raadgeving van mevrouw K. te P. „Is het sterven te ver wachten. maak dan alvast een adressenlijst voor de rouwkaart. In de rouwtijd zelf is alles zo vreemd en druk en het is vervelend ach teraf tot de conclusie te ko men dat je een goede kennis of vriend vergeten bent een kaart te sturen." Mevrouw O. te R. vindt het een teer punt over sterven te schrijven, maar ziet ook in dat we er allen mee in aanraking komen. „Toen ik twaalf jaar was stierf een zusje van der tien jaar. Vier jaar daarna maakte ik nog twee keer ken nis met het overlijden van Druk We waren met tien kinde ren, een gezellig en vrolijk ge zin. Later pas kon ik enigszins voelen wal ouders dan doormaken. Hoewel zij nooit met hun smart te koop liepen, integendeel, het voor de andere kinderen juist weer zo prettig mogelijk trachtten te maken. Toch ligt er dan een druk op het gezin die er nooit meer af gaat." „Al jong moesten wij moe der missen, maar hoe zij haar lijdensweg droeg geeft ons nog altijd grote troost. Zij kon zich niet gemakkelijk over haar geloofsleven uitspreken. Nu ik zelf ouder ben, begrijp ik steeds meer hoe groot toch haar geloof was. Zij vertelde ons te we ten wat haar ziekte was en vroeg ons voor te lezen van de grote Trooster. Zij regelde alles en maakte klaar van wat zij dacht dat nodig was, ook voor als zij er niet meer zou zijn. Zo waren wij wel verdrie tig moeder te moeten missen, maar voor moeder, die zoveel moest lijden, blij dat zij opge nomen werd in het Vader huis." aldus mejuffrouw B. te V. „Vreemd is het", zegt me vrouw D. te R. „dat een vrouw bij wie altijd iedereen terecht kon me zijn moeilijk heden, (zij was een Godvre zende vrouw) het bij haar sterven zo moeilijk heeft ge had. Dan word je daar toch weer erg door in de war ge bracht. Wat een geluk is het. dat men in gezondheid de He- re zoekt, bij het sterven is dat altijd niet meer moge lijk." Ongeneeslijk Mevrouw C. te A. en haar familie zijn gebukt gegaan door de ongeneeslijke ziekte, en later he sterven, van hun schoondochter in Canada. „Na een zware operatie, waarna het leek of zij weer wat op knapte, besloten haar man, de dokter en de dominee, haar niet te vertellen dat haar ziek te ongeneeslijk was. Het heeft haar de moed gegeven drie weken naar Holland te gaan, en het afscheid was toen voor altijd. De dominee uit Canada hield ons steeds op de hoogte; ook na het over lijden van onze schoondochter heeft hij ervoor gezorgd dat wij de preek kregen, die hij bij het graf gehouden had. Gelukkig met de voort schrijdende wetenschap, men hoopt nog steeds op ont dekking van het juiste medi cijn. Van euthanasie huiver ik! Het laatste is toch voor God die het leven geeft en neemt. Hét middel om de pij nen geheel te verdoven schijnt nog niet te bestaan. Laat iedereen bij zijn leven zorgen dat zijn nalatenschap beschreven is, en verzekerin gen zijn gedekt." NIEUW ONDERWERP: Meer dan ooit zijn we op de toekomst gespitst, waarbU het jaar 2000 het einde van alles schijnt te zijn. Er is zelfs een Werkgroep 2000. Wat dunkt u, gaan we met va- kantic per raket naar Venus, kiezen vrouwen een man in het ambt, eten we met een pilletje en ls Europa cén? Jules Vernes voorspellingen kwamen aardig uit, hoe zal het met die van ons gaan? Alle gekheid op een stokje: uw toekomstvisies en dromen kunt u kwijt ln dit hoekje van onze krant. Gaat het over het gezin, ziet u toekomst voor de kerk, hoe gaat hel met de techniek? Ieder mag zijn zegje zeggen; hier is niet de redactie, maar de lezer aan het woord in DIALOOG. Uw bijdrage wordt na plaatsing gehonoreerd met De dokter zegt 1, 2, Tipparade of een verrassing naar keuze. Ben je wel eens boos? Wat wa# je plezierigste moment a. bij het; baby-krijgen? b. Tijdens de oor-i log? c. tijdens examens? d. In je. huishouden? e. in je rubriek? f. bij. je andere werk? Wat was je naar ste moment? De gekste situatie? De vreemdste ontmoeting? Toe maar. dat gebeurt nooit. Er wordt mij hier iets gevraagd, de vraag is altijd ernstig. Ik ant woord ernstig, daar hoef ik mijn best niet voor te doen, de rubriek geeft geen aanleiding tot appel flauwtes. Volgende keer: weer een ernstige vraag. Dito uw Chris tine. Resulaat? Een ernstig mens, en daardoor weer mensen die ver trouwen dat je het hier wel se rieus kunt yragen. En zo een cirkel. Niet erg, als u mij soms óók maar even in gedachten aan de wasmachine ziet staan. En af en toe bedenkt dat de brief voor de helft de vraag van de briefschrijf ster is, pas daama mijn antwoord. Als u mij nog maar hoort leven en tieren en wanhopen en lachen, net als ik u. Dan kunnen we het hier over diepgaande levenspro blemen hebben zonder dat we den ken het wereldleed en de wereld vragen te kunnen torsen, laat staan oplossen. "VTU zond deze week de mevrouw -IA die Blad Zij in elkaar timmert mij een brief toe die naar zij meende het best bij mij een ant woord kon vinden. Wat deed het me een plezier een handschrift van jaren her te herkennen. Die D's schrijft maar èèn in Neder land zo, en wat deed het me goed ze weer te zien wapperen! Uw vragen hebben met elkaar te maken, al zijn het er wel echt twee. De eerste gaat over opvoe ding: als je opvoedt (en dat doet de moeder voor het grootste deel. aldus briefschrijfster!, moet je dan de kinderen leren: verdraag alles van je medemens want Jezus zei 'en deed) dit ook: de wang toe keren naar degene die wilde slaan? Jezus ageerde toch ook fel tegen onrecht? Vraag twee is een conclusie; de ze: dat briefschrijfster moet con stateren dat volstrekt onkerkelij ke mensen meer levenslust beoe fenen dan wij ik haal nu letterlijk aan. Uit welke kracht putten zij? Wat is het verschil tussen levenslust met God (of godsdienst) en levenskunst zon der God? Ik bedoel niet de troost die Gods kinderen krijgen bij het sterven en ziek zijn, maar het heel doodgewone leven iedere dag. Tot zover zij. Vraag van mij: waar hebt u vroeger het meest van geleerd, van woorden of van daden? Je kinderen leren: verdraag alles, be tekent je kinderen vóórleven, duf je kinderen laten zien dat ie da gelijks kiest, en bij dat kiezen, aarzelt, wikt, weegt, toetst, over leg pleegt, in gemeenschap treedt met anderen: man, vrouw, .vrien-. den, dominee misschien, deskun dige, kortom: al kiezend leef je en al levend kies je. De scheidslijn bij dit vóór of tegen ligt niet bij braaf en stout, maar kent als norm de liefde. Dat is uiterst beknopt gezegd maar daar komt het op neer. Daarop komt alles neer van wat er in Jezus' leven voorviel, van het neerslaan van de tafeltjes der sjacheraars tot het: zij weten niet wat zij doen. Er is een onmetelijk misverstand omtrent God: maar wie in het misverstand leven, zien slechts een mensenzoon die zijn leven uit handen geeft: zo komt de liefde Gods als licht in duisternis, al begrijpt de duisternis dit niet. De liefde echter blijft. /fAAKT de Kerk «r daa rente zaakje .van, zij bij wie het Licht wilde wonen, dan striemt de zweep Gods alles yan de vloer. Het is voor beide één liefde, maar de liefde is als een vuur. Nu voed je kinderen op, d.w,z. je beleeft met hen een stuk leven. In dat leven leef je dagelijks tussen die mateloze ontferming enerzijds (bijv. je gaat blij en on geremd met je onkerkelijke bu ren om opdat zo de belofte Gods voor hen moge duidelijk worden, hoe moeten ze er anders achter komen) en die snijdende norm an derzijds (tegen halfheid, lauwheid, roddel, liefdeloos oordeel, enzo voort) en wat gebeurt er nu? Er ontstaat een gesprek. En niet alleen gesprek, ze zien u leven, er ontstaat een beeld. Tegen dat beeld zullen ze soms aanschoppen, ook zullen ze er de duidelijke fouten van aanwijzen, t Zo is de gang naar volwassenheid van jonge mensen die oudere mensen zien leven. Leven: nooit het voor-altijd wéten, maar van dag tot dag nieuwe perspectieven zien. Ze ingaan. Ze voor je reke- ning nemen. Voor iets staan. Niet met de voeten vastgezogen in de grond, maar als op weg, de voet t gereed tot de volgende stap. En Zo kan het kind ook mee, het is niet alleen, Dat is opvoeding: je leert het kind niet wanneer het lijdzaam moet zijn. en wan neer fel en verontwaardigd, maar j je leert het telkens opnieuw kie- I zen en toetsen. Je leert het kind 1 levenskunst. Wilskracht, eerlijk-1 held. aanpassing, teleurstellingen- 1 dragen, alles te leren, alles levens kunst. Niets van te zien of het met of zonder God tot stand is gekomen, dat elan om te leven. Idealisme, een groot doel voor ogen. ze ge ven soms zelfs „meer" levens kunst zoals briefschrijfster zegt. Ja. Op één ding na: de rust. Maar mag ik daarover de volgende keer verder praten? Ml

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 15