„maar
ze
zijn
zo
anders"
GEEN DISCRIMINATIE,
ONDIGS
BLAD
ZATERDAG 17 JDNI W«T
Het ras, dat al eeuwen lang
de slagen krijgt.
Het kan
ook zo...
UEN Britse werkgever wil-
J-1 de duidelijk aantonen,
dat hij niet aan rassendiscri
minatie deed. Hij recruteerde
zijn personeel bij voorkeur
uit niet-blanken.
Op een moment bestond
95 procent van zijn perso
neelsbestand uit Westindiërs,
Surinamers. Pakistani, In
diërs, enz. Toen kwam hij tot
de ontdekking, dat ook niet
het ware was. Het bleek hem
nl., dat de niet-blanken dis
criminatie ginnen toepassen
jegens de blanken.
Ook dit heeft het Engelse
rapport aan het licht gebracht
(Van een onzer redacteuren)
gEN RAPPORT, kort geleden in Engeland uitgebracht, heeft de Britten
een geweldige schok bezorgd. Een onderzoek heeft nl. aangetoond dat de
rassendiscriminatie in hun land grote afmetingen heeft aangenomen en
zich ook nog steeds uitbreidt.
Duizend immigranten afkomstig uit West-lndië, India, Pakistan en
Cyprus waren ondervraagd en daarnaast vijfhonderd Engelsen, die jegens
deze immigranten discriminatie zouden toepassen. De Westindiërs hadden,
zo bleek uit het rapport, de meeste reden tot klagen, de Cyprioten de
minste.
Onder de Britse ondervraagden waren werkgevers en kamerverhuurders. De
werkgevers zeiden niet met de genoemde immigranten in zee te willen gaan,
omdat het Engelse personeel een vijandige houding tegen hen aanneemt, omdat
de klanten er niet op gesteld zijn door een niet-blanke te worden geholpen en om
dat hun vakbekwaamheid te wensen overlaat.
De kamerverhuurders zijn in
twee categorieën te verdelen. De
ene categorie wijst een nlet-blan-
ke als huurder zonder meer af,
de tweede vraagt zo'n abnormale
huurprijs, dat de niet-blanke ge
gadigde het al direkt laat afwe
ten.
Nu zij. er Engelsen die bewe
ren dat de discriminatie zal af-
j zwakken, naarmate een tweede
generatie immigranten meer inge
burgerd raakt.
Dat is een foutieve gedachte,
menen de samenstellers van het
j rapport. Zij betogen: „Het ziet
er zelfs naar uit, dat de
i niet-blanke immigrant tegen ster-
jkere discriminatie zal moeten op-
j tornen naarmate zijn kundighe
den, zijn kunnen en zijn ambi-
ties toenemen".
Voorzichtigheid
Dit als waarschuwing voor
ihen, die menen, dat het in het
goede, oude Europa met de ras- Tot zt
sendiscriminatie wel niet zo'n
vaart zal lopen. Voor hen zijn
alleen enkele staten in Amerika
de boosdoeners.
Maar kortgeleden liet dr. J. Hij doelde op de wijze, waarop
Soetendorp van de Liberaal men de Joodse mensen weer te-
Joodse Gemeente te Amsterdam gemoet treedt. En dit nauwelijks
een ander geluid horen. Voor de een kwart eeuw nadat bekend
1 televisie maande hij aan tot voor- werd, dat de nazi's miljoenen Jo-
richtigheid en waakzaamheid, den op de meest afschuwelijke
geen rassendiscriminatie velen,
zij zou ons schaden. Maar mis
schien dat anderen slechtere er
varingen hebben dan wij. Een
maatschappelijk werker of
werkster bijvoorbeeld".
Een maatschappelijk werkster:
„Ik doe inderdaad wel eens slech
te ervaringen op. Het komt voor,
dat een kamerverhuurder wei
gert kamers aan niet-blanken te
verhuren, gewoon omdat hij niet
blank is. Voor zover ik kan na
gaan, is het motief alleen maar,
dat men het „eng" vindt een
niet-blanke in zijn huis onder
dak te verlenen. Men zegt dan
als mens geen bezwaar tegen
niet-blanken te hebben. Natuur
lijk niet. Als mens, zegt men
dan, zijn we allen gelijk, alle
maal even goed en allemaal
even slecht Maar intussen: de
niet-blanke blijft met zijn koffer
tje op de stoep staan. De deur
wordt voor zijn neus dichtgesla
gen".
Waarom
vloeit dikwijls voort uit het feit
dat ir.en de niet-blanke niet kent
en ook geen moeite doet hem te
leren kennen. Een neger en een
Surinamer zijn anders dan Ne
derlanders. Over tal van zaken
hebben zij geheel andere opvat
tingen. Hun gedachtenwereld
verschilt van de onze. Wat in
hun land normaal is, vinden wij
belachelijk. Omgekeerd is het na
tuurlijk hetzelfde.
Vindt u het niet vreemd, dat
juist wij Nederlanders, die over
al in de wereld komen, overal
kontakten hebben gelegd, ons de
„vreemdeling" zo weinig eigen
hebben gemaakt?"
Nooit'
De negen strijden voor hun rechten als Amerikaans staatsburger. Met borden en soms houden zij maar go.
woon een krant omhoog waarop hun wensen staan vermeld, trekken zij meermalen demonstratief door de stres,
ten van hun vijandige steden.
wijze hadden vermoord. Een
ogenblik is de wereld er stil van
geweest, maar het leed het
Joodse volk aangedaan bleek
snel vergeten.
Vandaag de dag nog zijn er
en ook helaas in Nederland
die in woord en geschrift, be
wust en onbewust, discriminatie
jegens de Joden toepassen. Die
de Joden in wezen niet aanvaar
den als gelijkgerechtigden, hen
hoogstens dulden. Over hen min
achtend spreken en grapjes
over hen vertellen, die de toets
van fatsoen niet kunnen
doorstaan.
Internationaal
Hoe staat het in Nederland
met de rassendiscriminatie in
het algemeen?
Een woordvoerder van de Rot
terdamse vreemdelingenpolitie
vertelde: „Wij merken er niets
Onze stad is internationaal
georiënteerd. WIJ leven van alle
rassen. Daarom kunnen we ook
Waarom zijn er kamerverhuur
ders, die principieel weigeren
een kamer aan een niet-blanke
te verhuren? De redenen daar
voor lopen sterk uiteen. Van:
„Daar heeft u niets mee te ma
ken" tot „Ik houd niet van
vreemdelingen".
Een kamer verhuurster: „Nee,
ik verhuur uit principe geen ka
mers aan niet-blanken. Ze zijn
heel anders dan wij, ik bedoel
wat hun zeden en gewoonten be
treft. Ik kan niet met hen
opschieten omdat ik hen niet be
grijp.
Toen onze Indische Nederlan
ders repatrieerden heb ik een
paar kamers aan zo'n familie af
gestaan. Ik dacht: Per slot zijn
het landgenoten, laat maar ko
men. Maar ik heb er spijt van
gekregen. Het waren nette, rusti
ge mensen, die me niet de
minste overlast gaven, doch ze
hadden de gewoonte hun Indisch
potje te koken en de lucht daar
van trok door het hele huis. En
daar moest ik niets van hebben.
Toen ze weg waren heb ik geen
andere familie opgenomen.
Discrimineer ik nu? Helemaal
niet. Ik respecteer een ieder in
zijn ras, geloof en politieke over
tuiging, maar ik houd me de vrij
heid voor. zelf mijn huurders uit
te zoeken".
Een bericht in een dagblad
meldde, dat een boze vader een
Surinamer een paar klappen had
gegeven, die zo hard aankwa
men, dat behandeling in een zie
kenhuis noodzakelijk was.
De vader, de klappen motive
rend: „Hij wilde m'n dochter
trouwen en daar ben ik op tegen.
Dat kan nooit goed gaan im
mers? Stel u voor: Dat wordt
twee zielen twee gedachten.
Heeft u wel eens met een Surina
mer gesproken? Die jongen
houdt er ideeën op na, die
beslist de mijne niet zijn. Het
gaat er niet alleen om voor
mij tenminste of mijn
aanstaande schoonzoon netjes is
en mijn dochter kan onderhou
den, maar ook of hij met mijn
dochter een harmonieus huwe
lijk kan hebben. En daar geloof
ik nu eenmaal niets van.
Laat ik er dit aan mogen toe
voegen: Als ze met een Italiaan
of een Spanjaard was thuisgeko
men, had ik hetzelfde gezegd. De
huidskleur kan me niets schelen,
Maatschappelijk werkster: „De
discriminatie steekt haar kop om
de deur daar waar men zijn ei
gen gedachtenwereld als supe
rieur beschouwt en geen ruimte
laat voor een andere"
Schuld
Oud-gouverneur Wallace van
Alabama (VS), verklaarde: „Het
is de schuld van de negers zelf,
dat zij worden uitgestoten. Als
ze de kans kregen, zouden ze
ons graag overvleugelen. Ze ken
nen geen maat, ze zijn een groot
gevaar. Je moet ze onder be
dwang houden, afzonderen van
de blanken".
len tegen negers omdat zij neger
zijn. Niet met blanke kinderen
op dezelfde school, niet met blan
ken in eenzelfde tram of bus.
Blanken en negers, ieder aan
een andere kant van de muur,
die Wallace kunstmatig liet op
trekken.
Mahalia Jackson, de wereldbe
roemde gospelzangeres, vertelde
op een persconferentie in Rotter
dam: „Zolang ik op het toneel
mijn liederen zing, word ik door
iedere blanke Amerikaan toege
juicht, maar zodra ik op straat
loop ben ik een tweederangs
mens geworden".
Maakt alleen de Amerikaan
zich schuldig aan rassendiscrimi
natie? In Nederland en
Duitsland zijn, en niet eens zo
heel lang geleden, Joodse graven
besmeurd met een hakenkruis,
en (in Duitsland) ruiten bij
Joodse winkeliers ingegooid. Dr.
Scheiding
Mannen
Was de strijd tussen Israël en
Egypte met zijn aanhangers een
politieke strijd, een strijd om de
macht?
Een predikant: „Nee, het ligt
allemaal veel dieper. In wezen la
het de strijd van Ismaël tegen
Isaac, die uitverkoren werd."
Men heeft „wat" tegen Joden,
tegen negers, tegen Cyprioten, te
gen Westindiërs men heeft
„wat" tegen een leder, die niet
van het eigen ras is. De wereld
is druk bezig een scherpe schei
ding te trekken tussen volken,
met alle mogelijke gevolgen van
dien.
In de jaren 1940—1945 heeft
dit geleid tot de moord op miljoe
nen Joden, nu al in Amerika tot
de gewelddadige dood van honder
den negers.
Het wordt allemaal knap ver
pakt Men zegt: „Ze zijn anders,
wij begrijpen hea niet, we kun
nen niet met hen opschieten".
Maar hoe men het ook zegt het
resultaat is hetzelfde: Uitsluiting
uit de gemeenschap, waarin men
zelf leeft.
Het lijkt onschuldig, maar dat
leek het ook, toen in Duitsland
in de jaren dertig de eerste rui
ten bij Joodse winkeliers werden
ingegooid. Een kwajongens
streek, vergoeilijkte men. Heeft
niets te betekenen.
Doch de volgende stap was,
dat de Joden in een wagen door
de straten van de steden werden
gevoerd, gehoond en gesmaad
door de voorbijgangers. Er wer
den meer stappen gedaan.
Nog een kamerverhuurster:
„Niet-blanken komer er bij mij
niet in. Maar om elke gedachte
aan discriminatie weg te nemen,
vertel ik, dat ik ook aan vrou
wen geen kamers verhuur. Ik
verhuur alleen aan mannen.
Mannen bezorgen je de minste
last Ze gaan 's morgens de deur
uit en ze komen 's avonds laat
thuis. Mijn ervaring is. dat ze
hun kamer netjes houden. Na
tuurlijk, er loopt wel eens een
uitzondering tussendoor, maar
die gaat er dan ook uit als hij
zich niet betert".
Alsof sif nog slaven waren
Schok
Men zegt: Er moet begrip
zijn voor de haat van sommi
ge Amerikanen tegen de ne
gers. De negers hebben het
er naar gemaaktEn onder
dat motief moeten zij een on
draaglijk leven leiden.
Een rapport bracht de En
gelsen een geweldige schok.
Het zou een weldaad voor
heel de mensheid zijn als de
wereld eens werd geschokt.
Want de d Tcriminatie zit on
der ons allen.
iar. Q
amhei
wagen
tiereto
Dmisdi
es-Beu
is no
Zeki
40 c
rrijdet
a wage
letpe
vaakj
ver!
grooi
)or ee
an hu
echt o
eid va
zij d
200 j
van di
ka
OtS!