Donderdagskinderen
de theologie
van
t is Zondag
Ui
WERKGEVERS WIJZEIS
SPAARLOON AF
Een woord voor vandaag
Radicale theologen nu vertaald
Uw probleem
is het
onze....
Bresons Jeanne d A re
zei meer dan de pater
C. J. Ooms-Vinckers*
morgen 75 jaar
3Ï
Prof. Pont moet
zes ton betalen
Financiering aanleg
van gasverwarming
Thuis sparen
met rente?
Girosparen
Algemene Bank Nederland
Beroemneswer
A
udn
WOENSDAG 14 JUNI 19)*
Het Joodse Pascha werd gekenmerkt niet alleen door de on
gezuurde brodenmaar vooral door het Paaslam. Op 10 Nisan
nam elke huisvader een lam in huis, dat dan op 14 Nisan
avonds werd geslacht en gegeten. Dat lam was een herin
nering aan het lam, dat de Israëlieten moesten slachten bij
hun uittocht uit Egypte tot hun verlossing. In die nacht,
waarin God met zijn vreselijk gericht door Egypte ging (alle
eerstgeborenen stierven), ging Hij overal, waar het bloed van
het lam aan de deurpost was, sparend voorbij. Dat is ook de
betekenis van het Hebreeuwse woord pasach „sparen",
„voorbijgaan". Pascha is het /eest van Gods sparend voorbij-
Cin. En tegelijk wees het lam van het Pascha heen naar het
m Gods, dat komen zou om plaatsvervangend en verzoe
nend te lijden en te sterven, om zo de zonde van de wereld
weg te nemen.
God is verborgen. We zien Hem niet. Zijn Naam komt
in het hele boek Esther niet voor. Maar de Bewaarder van
Israël sluimert noch slaapt. Hij zorgt er voor, dat Zijn volk
het vreselijke plan van Haman te horen krijgt op 13 Nisan.
Wanhoop niet. Het sacrament van de genade Gods, die Zijn
volk redt uit de grootste nood, is dan in huis. Maar intussen,
wat hebben wij weinig oog, om Gods zorg over ons te zien.
Wij lezen vandaag Jakobus 2 14-26.
Geneesmiddelen
naar Israël
SCHIPHOL Een chartervliegtuig
van Trans-A via is gisteren in opdracht
van de Israëlische luchtvaartmaat
schappij El Al met twaalf ton bloed
plasma, verbandmiddelen, operatie-
schorten, geneesmiddelen e.d. van
Schiphol naar Israël gevlogen.
Morgen zal nog eens met hetzelfde
vliegtuig twaalf ton hospitaalgoederen
naar Tel Aviv gaan.
Het is een zending van het Medisch
hulpcomité Israël, waarvan het groot
ste deel bestaat uit een schenking van
het ministerie van sociale zaken en
volksgezondheid
(Van onze kerkredactie
ROTTERDAM De radicale jonge theologen van de God is dood-
beweging zeggen meer over zichzelf dan over God. Nu hun geschrif
ten ook in onze taal te lezen zijn, blijkt dat zij eigenlijk niet afgere-
I j kend hebben met God, maar wel met de institutionele kerk. Het
Algeriie opgeheven i gevolg is dat zij niet de leegte van 'het heelal, maar de grenzenloze
i leegte van hun eigen hart beschrijven.
ALGIERS Algerijnse autoriteiten
Beslag Unilever in
hebben gisteren
inspectie de Nederlandse maatschappij
Unilever Algérie vrijgegeven. Het
beslag op Compagnie des pétroles d'Al-
gérie (voor 65 pet. Nederlands) werd j
een dag tevoren opgeheven. Het werk
"bij deze twee maatschappijen is weer
hervat.
Omtrent het lot van Shell Algérie, I
die voor 60 pet. Nederlands en 40 pet.
Brits is, verkeert men nog in onzeker-
heid. Er zouden op het ogenblik nog
onderhandelingen gaande zijn.
Zoals bekend legde Algerije beslag]
op deze drie maatschappijen in ver- j
band met de situatie in het Nabije j
Oosten.
grondige Daarin ligt misschien ook de verkla-
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
In behandeling worden genomen.
Uebelmhouding is verzekerd Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten la af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels te worden tngeslo-
Vraag: Een jongen van 25 jaar en
•en meisje van 19 jaar willen sa
men trouwen. De vader van het
meisje wil geen toestemming geven,
wanneer het huwelijk kerkelijk
wordt bevestigd. Welke wegen moe
ten ze bewandelen? De moeder
geeft haar volle medewerking.
Antwoord: Wanneer men recht
door zee wil gaan, en de vader de
toestemming weigert, kan men zich
tot de Kantonrechter van de woon
plaats van het meisje wenden en
verlof tot het huwelijk vragen.
Heeft het meisje geen woonplaats,
dan wendt het zich tot de Kanton
rechter van de werkelijke verblijf
plaats. De Kantonrechter zal in dit
geval beslissen na verhoor van bei
de ouders. Hij kan ook bloed- en
aanverwanten horen.
De Kantonrechter zal echter geen
verlof kunnen geven, als de vader
blijft weigeren. Dan zit er niets an
ders op dan te wachten tot het
meisje meerderjarig is.
Vraag: Wie was Albrecht
Haushofer?
Antwoord: Albrecht Haushofer
(1903 1945) werd in 1940 profes-
■or in politieke geografie en geopoli
tiek te Berlijn. Hij werd wegens
deelneming aan de samenzwering
van 20 juli 1944 veroordeeld en
door de Gestapo ter dood gebracht
als een der laatste offers aan het
Nazi-regime. Als lyrisch en drama
tisch dichter schreef hij verhande
lingen over de klassieke Romeinse
treurspelen.
Zijn in 1946 uitgegeven Moaoi-
tische Sonetten getuigen van zijn
verzet tegen de nationaal-socia-
listische ideologie. Andere werken
zijn: Scipio 1934. Sukka r"~~
Augustus 1939 en Chinese legenden
(uitgave 1949). Lectuur: A Grimm
o.a., In Memoriam Albrecht
Haushofer.
Vraag: Kan u mij iets vertellen
over Willem ten Berge?
Antwoord: Willem ten Berge (ge
boren 1903) is een rooms-katholiek
dichter van de generatie van Ga-
briël Smit. Dichtbundels zijn: D<
Reiziger (1928) waarvan het Nacht
lied een der treffendste gedichten
is, De zoon van het Hemelse Rijk
(1930). In 1938 verscheen De vreem
de wereld met fantastische novel
len. Zijn werk wordt licht en speels
genoemd, met vrije versvorm
stijl.
Verbetering: De aanvraag van di
ploma's voor verkoop van grasma
chines moet thans geschieden bij
Mr. H. J. Minderop. secretaris stich
ting Vakopleiding ijzerwaren en ge-
reedschappenhandel. Noordeinde 37.
Den Haag. en niet meer zoals
gemeld te Utrecht.
Joseph Beltrami, de pauselijke nuntius in Den Haag, die benoemd zal
worden tot kardinaal, heeft reeds afscheid genomen van ons land. Een
aantal ministers, verschillende bisschoppen en vele ambassadeurs kwa
men hem de hand schudden. Ook premier P. J. S. de Jong bezocht zijn
afscheidsreceptie.
(Van onze kerkredactie)
ARNHEM Als Bresons film
over het proces van Jeanne d'Arc
niet zo goed was geweest was de
morgen van de Katholieke Film
actie in het kader van de Arnhem
se filmweek in het water gevallen.
De pater-inleider, drs. G. F. M.
Hommels zou spreken over de
„Film en televisie als mogelijke
begeleiding van het moderne gods
dienstonderwijs".
Behalve een kennelijke voorliefde
voor de filmer Antonioni en een a'
even evidente onkunde over de aarc
van het televisieprogramma ..Ken
merk" ontdekten de honderd gewillige
luisteraars weinig begeleidingsmoge
lijkheden in het referaat.
Maar de pater had in het begin ook
al duidelijk gemaakt, dat de film (en
kennelijk ook de televisie) nog vrijwel
buiten het gezichtsveld van het middel
baar onderwijs ligt.
1 De kern-conclusie van zijn verhaal
1 was dat het rooms-katholiek cateche-
tisch onderwijs zich in een crisis be-
i vindt. De hoop dat de „nieuwe theolo
gie" eindelijk zou komen met nieuwè
leerboeken is niet verwezenlijkt, zei
hij.
Nu bevindt het catechetisch onder-
j wijs zich in een „ethische fase" waar
bij maar steeds gesproken moet wor-
den over medemenselijkheid. Er moet
echter doorgestoten worden, meende
naar „de zin van alles om ons
heen". Hij maakte echter niet duide
lijk wat hij daarmee bedoelde.
FILM
De film „Het proces van Jeanne i
d'Arc" was echter een beleving. Zon-]
der franje en tierlantijnen, haast koel
zakelijk, met slechts oog voor het een-
trale, balde de regisseur en schrijver
Robert Breson het proces van maan
den samen tot botsing lussen het
Franse verlangen naar zelfstandigheid j
en het Britse imperialisme van de vijf- i
tiende eeuw.
Tegelijkertijd werd het een botsing
tussen de mens die een directe openba
ring heeft ontvangen en de serviele
kerk, die zich aan de staat heeft uitge
leverd. tussen het persoonlijk geweten
en het institutaire geloof.
Er zijn in het verleden zeker acht
films gemaakt over het korte, felle le
ven van deze vrouw, maar Brensons
Jeanne d'Arc was ons het sympa
thiekste. Juist door de simple eenvoud
van deze film. leent hij zich uitermate
voor een nagesprek over de verhou
ding van persoonlijk geweten en tradi
tie van de kerk.
Een goede docent, ook een pro-
ring van het feit dat deze boeken
vooral bij de intellectuele niet-theo-
logen zo sterk aanslaan. Prof. dr. H.
Berkhof sprak onlangs over het Ro-
binson-effect. Hetzelfde geldt voor
theologen als Thomas J. J. Altizer
en William H. Hamilton. De leken
verslinden hun boeken, omdat hun
vragen hen raken. De theologen ke
ren zich geërgerd af. omdat hun ant
woorden hen niet bevredigen.
Omdat zij voortdurend spreken over
de „dood van God", zijn zij de publi
citeit binnengerold onder de kwa
lijke naam: God is dood-theologen.
Een veel betere naam zou zijn de
,,Kerk is dood-theologen". Het kern
punt van hun theologie is niet zo
zeer de uitroep van Nietzsches gek
„Wij hebben God vermoord", maar
de conclusie van deze filosoof: „Wat
zijn deze kerken anders dan graftom
ben en monumenten voor God."
Hamilton bijvoorbeeld is het volkomen
eens met de schrijver Koestier, die
eens zei: „De bestaande kerken kun
nen nog slechts Eskimobutten bie
den, waarin hun rillende kudde sa
mendromt."
Geen belangstelling
ls we ons afvragen hoe deze jonge
ren tot deze theologie gekomen zijn,
kunnen we misschien vele antwoor
den geven. Maar telkens weer klinkt
in hun geschriften een kernuitspraak
door. Zo schrijft William Hamilton:
„De theoloog is echter noch wanho
pig, noch hoopvol. Hij heeft er geen
belangstelling voor, hij kan niet lan
ger de energie of de lust opbrengen
om antwoord te geven op kerkelijke
vragen als: Wat moet de kerk doen
om zichzelf weer nieuw leven in te
blazen?"
Hij gaat zelfs nog een stap verder en
schrijft: „De theoloog is vervreemd
van de bijbel." Reeds een paar zin
nen eerder had hij gezegd: Maar
wat verdwenen is, is de rigoureuze,
systematische confrontatie met de
Heilige Schrift, in de verwachting
dat Gods Woord zichzelf zal openba-
Afgeschreven
Hoewel er in hun geschriften telkens
weer een worstelen openbaar wordt
met de verhouding van heden, verle
den en toekomst blijkt telkens weer
dat deze schrijvers het verleden heb
ben afgeschreven.
Ze menen dat Karl Barth niets meer
te zeggen heeft. In nun artikelen
spreken ze eigenlijk heel laatdun
kend over de theoloog van Bazel,
Bultmann zegt hun wel wat, maar
bevredigt toch niet voldoende.
Daar ze met Barth de theologie van
het Woord, van de bijbel overboord
gegooid hebben, ontbreken de wor
tels. Daardoor voelen zij zich op
geslokt door een diepe duisternis.
Hierin spreekt een typisch Ameri
kaanse situatie mee. Altizer bijvoor
beeld klaagt dat in Amerika heel
weinig aan de theologie wordt ge-
j daan. Zijn conclusie is: „De dogma-
tische theologie is nagenoeg verdwe-
En dan vervolgt hij: „Het is buiten
kijf dat de Amerikaanse theologie in
een overgangsstadium is en hoewel
datgene wat er tot dusver uit is
voortgekomen, niet veel hoop geeft
voor de toekomst, kan tenminste wel
gezegd worden dat het niet erg
waarschijnlijk lijkt dat de Ameri
kaanse theologie zich nog eens of
het verleden zal richten."
Een ander kenmerk van deze theologie
is dat ze in zekere zin met kopklep-
pen oploopt. Als Hamilton eer
beschrijving geeft van de huidige
theologische situatie dan ziet hij vier
kampen.
Daar is in de eerste plaats de oecume
nische, Barthiaanse, neoreformatori-
sche traditie, dan de Bultmannianen,
dan een groep van neo-liberalisten
en ten slotte de God is dood-theolo
gen. Er is geen enkel oog voor funda
mentalisten, die in Amerika erg tal
rijk zijn, geen oog voor de „evange-
lischen" die het fundamentalisme uit
zijn isolement willen lokken, of voor
de orthodoxie. Er is geen oog voor
alles wat rechts van Barth staat.
Niet serieus
Wat heeft deze theologie de kerk te
zeggen? In wezen niets. Hooghartig
constateert Hamilton: „Ik zie niet
hoe de prediking de eredienst, het
gebed en de bevestiging van
ambtsdragers door de radicale theo
loog serieus genomen kunnen wor
den."
Deze theologen hebben zich afgekeerd
van de bijbel, van de kerk. van de
christelijke gemeenschap. Het gevolg
is dat zij zich alleen gelaten voelen,
eenzaam, tastend in de duisternis,
waar zij hopen dat een nieuw licht
nog eens zal doorbreken.
Hamilton noemde zichzelf een donder
dagskind. Hij haalde deze uitdruk
king uit een Engels kinderrijmpje
dat zegt: „Een maandagskind heeft
een lief gezicht, een dinsdagskind is
bevallig, een woensdagskind wacht
veel verdriet en een donderdagskind
heeft een lange weg voor zich."
Maar het is de lange weg die in hel
volslagen duister moet worden afge
legd en zonder verdere hulp kan ver
worden tot een cirkelgang. De don
derdagskinderen van de theologie
hebben zich teruggetrokken in
getto van de duisternis. De bijbel
heeft hen vrijwel niets te zeggen
Wij vrezen dat zij daarom juist de
wereld niets te zeggen hebben.
Radicale theologie en De dood van
God, door Thomas J. J. Altizer en
William Hamilton. Uitgave Ambo-
boeken, Utrecht. Prijs 10,90, 224 pa-
De nieuwe gestalte van het chris
tendom, door W. Hamilton. Uitgave
J. J. Romen en Zonen, Roermond.
Priis 8,75, 146 pagina's.
Samenwerking
bij gezangen
HEERLEN De lutherse werkg
voor kerkmuziek wil zo spoedig
lijk interkerkelijk overleg om I
men tot een gemeenschappelijke
tekst en melodie van de gezangen.
De werkgroep heeft daartoe
brief gezonden aan de synodes va
j Nederlandse Hervormde Kerk, de
formeerde Kerken en de Evt
lisch-Lutherse Kerk, het episko^
de Oud-Katholieke Kerk e
secretariaat van het pastoraal
lie.
Dankbaar wordt hierin vastgi
dat sinds het verschijnen van het
thers gezangboek (1955), de 119 gei
meerde gezangen (1964) en de 102
vormde gezangen (1965) de kerken
groot aantal liederen gezamenlijk
ten. De verschillen in één en df
liedtekst en melodieredactie w
echter betreurd.
Ook voor oecumenische en
kerkelijke samenkomsten wordt
van groot belang geacht, dat men
komt tot een voor alle Nederlai
kerken gemeenschappelijk te aanvt
den gelijkluidende tekstredactie en
lijke melodienotatie.
Loosduinen heel
speciaal ver zoel
aan geref synod®
DEN HAAG De kerkeraad van
Gereformeerde Kerk van Den Hi
Loosduinen zal de komende gen»
synode verzoeken richtlijnen te g<
voor de tuchtoefening en pastorale
arbeiding van homofielen.
AMSTERDAM Morgen hoopt me
vrouw C. J. Ooms - Vinckers 75 jaar
te worden. Als schrijfster van boeken
en talloze artikelen, maar ook dooi
haar lezingen bijna vierduizend in
getal in 45 jaar heeft zij een grote
krjng van bewonderaars om zich verza
meld.
Die kring reikt verder dan de gren
zen van het eigen land. Ook emigran
ten in de Verenigde Staten en Canada
hebben van haar lezingen genoten.
Mevrouw Ooms - Vincker, geboren
in Landsmeer, werd op haar twintigste
jaar al bekend toen haar toneelstuk
„Wrakken" met een eerste prijs werd
bekroond. Twee jaar daana volgde een
tweede stuk, „t Kruuzeke voor de
drempel". Veel later schreef zij een
kerst- en paasspel, die meer dan hon
derd keren werden opgevoerd, het
kerstspel onder meer voor de Konink
lijke familie. Achttien jaar was zij con
tact - ambtenares bij het ministerie
economische zaken. In die functie,
schreef zij voor dagbladëri ëri periodie
ken artikelen over economische en soci
ale problemen. Tevens hield zij over
die onderwerpen een tweeduizend le
zingen.
Eerst nadat zij deze functie had neer
gelegd begon zij met het schrijven van
boeken. Een twintigtal staan er op
haar naam. waaronder vijftien romans.
De stof vond zij in de buitenlandse
reizen die zij met haar man, een offi
cier te koopvaardij in de eerste jaren
van haar huwelijk maakte.
Reizen heeft zij altijd graag gedaan.
Na 1950 was zij in Amerika, Canada,
de Arabische Landen, Israël, de landen
van West-, Oost- en Centraal Afrika,
India, Rusland en de Balkanstaten. De
isliga
deze
5CHE'
reis naar Amerika en Canada ma
zij onder auspiciën van de Veren
Naties.
Een grote voorliefde heeft zij
het Nederlands Gesprek Centrum.e
Amsterdamse kringen ontvangt zij
regeld bij zich thuis. Trouwens, d
de Raad van Advies is zij presid p
LONDEN De
wonende componist Igor Stra>
heeftp op de veiling van Sotheby
gulden neergeteld voor i
partituren. Het was de eerste druk
het arrangement van „Le sacre du
temps". De partituxir was eigendom
de balletdanser Anton Dolin.
KAAPSTAD De Zuidafrikaanse
theoloog prof. A. D. Pont, die het
smaadproces verloren heeft, dat dr. C.
F. Beyers Naudé en prof. A S. Geyser
tegen hem hadden aangespannen, moet
in totaal ongeveer 600.000 gulden beta
len. zo bericht het dagblad Die Burger.
Behalve 50.000 gulden aan elk van
de eisers moet hij ook de kosten van
het geding betalen met inbegrip van
de kosten, die zijn tegenpartij voor
testantse docent zal in deze film ont-1 haar verdediging heeft gemaakt,
zaggelijk veel mogelijkheden ontdek-' Het is nog niet bekend, of hij appèl
ken bij het godsdienstonderwijs.
1 zal aantekenen tegen het v
DEN HAAG Het liberale Cen
traal Sociaal Werkgeversverbond
is tegen de plannen van de vak
beweging voor vermogensaanwas-
deling en spaarloon. In zijn heden
gepubliceerde jaarverslag heeft
het verbond dit nog eens duidelijk
gemaakt. Het investeringsklimaat
en de nationale besparingen zjjn
toch al niet best, maar deze zou
den nog verder verslechteren.
Ook voor volgend jaar moeten de
c.a.o.'s getoetst worden door het Colle-
I oorstel van loodgietersbond:
HILVERSUM Het verbruik
van aardgas voor verwarmings
doeleinden is tot nog toe beneden
de verwachtingen gebleven. Wel
licht. dat de moeilijkheden in het
Midden-Oosten op dit verbruik
thans een gunstige invloed gaan
uitoefenen.
kan profiteren van de enorme gasbe'
in Slochteren. De heer Breukelaar j
vond op dit moment financiering van
de aanlegkosten uit de extra meevaller j
van de gasbel belangrijker dan de
voorgestelde verlaging van de gasprijs. j
De prijsverlaging kan in tweede instan
tie nog komen.
Per verwarmde ruimte is ongeveer
een investering nodig van 500 tot
-4. i d„,,j 600. De gashaard kan eventueel in
V®.® 'huurkoop worden gefinancierd, maar
christelijke ondernemers in het mp( dp aanleg van de leidingen is dit
loodgietersbedryf. de heer A. H.^niet mogelijk. Bij de omschakeling van
B Breukelaar, stelde vandaag in stads- op aardgas heeft ieder gasdistri-
j nj. KnnH butiebedrijf van de Gasunie een finan-
He jaarvergadering san de hond h|Jdr',(r sek„srn; ook
voor, ook financieringsmogehik een financiële bijdrage gegeven kunnen
heden te scheppen voor de aanleg worden per aan te sluiten gasinstalla-
van gasleidingen ten behoeve van tie voor ruimtelijke verwarming. De
U kunt storten op postgirorekening no. 757800
t.n.v. Spaarrekening Algemene Bank Nederland,
Amsterdam, onder vermelding van de
gekozen spaarvorm: Spaarrekening of een der
vijf Spaardeposito's.
4% - Spaarrekening
Direct beschikbaar f 2.000,— per maand;
één maand opzegging voor hogere bedragen
Minimum storting en -saldo 10,
4% Spaardeposito Drie maanden opzegging
Minimum storting en -saldo 100,
4!/2% Spaardeposito Zes maanden opzegging
Minimum storting en -saldo f 100,
5% Spaardeposito Eén jaar opzegging
Minimum storting en -saldo 100,-—
5^/2% - Spaardeposito Achttien maanden vast
Minimum storting en -saldo f 100,
6% - Spaardeposito Twee Jaren vast
Minimum storting en -saldo 100,
ge van Rijksbemiddelaars, dat zijn be
leid zal moeten afstemmen op de pe
riodieke rapporten van de Sociaal-Eco
nomische Raad en het overleg tussen
regering en georganiseerd bedrijfsle-
Vermogensaanwasdeling zou voortdu
rende vergroting van het geplaatste
aandelenkapitaal betekenen, waardoor
de koersen onder voortdurende druk
komen en het aantrekken van nieuw
vermogen belemmerd wordt. De blok
kering door de werknemers van gedeel- vwjr ue kos
ten uit de vermogensaanwas zal boven-1 verzekering
dien de ontsparing bevorderen.
Ook spaarloon zal tot ontsparing lei
den, omdat het spaarloon niet het nor
male loon geldt maar het extra toe te
kennen loon. Er komt dan 'n ontoelaat- j
De overheid moet streven naarade
consolidatie van de bestaande
verzekeringen. Invoering van eerfJ*of
gen ziektekostenrisico voor de v m'jn
kerden lijkt noodzakelijk. In bepi;x <2.
sectoren zal nog enige premiesti, laar),
onvermijdelijk blijken. De kosten lld'o
de sociale verzekering, die al bov» iaar).
tien miljard gulden per jaar u 'anor
men, gaan een belangrijke rol s Jaar),
bij het loonbeleid. Gevreesd wordl,
voor loonsverhoging beschikbare iE
te in belangrijke mate nodig zal^(
de kostendekking van de I
sc ndest
dag
NED. HERV. KERK
Beroepen te Melissant en te
bare inflatoire loonkostenstijging enjTonge_ kand w van Gorsel te
de omvang van de besparingen van de foort: te Nieuw-Lekkerland. A. J.
ondernemingen en de deelnemers zal
noodgedwongen afnemen. Ter bevorde
ring van de particuliere besparingen is
een krachtig anti-inflatoir beleid nodig
en beperking van het stelsel van socia
le zekerheid.
te Elspeet; te Nieuw-Stadsk
(2e pred.pl G. G. S. van Hoogst
te Hoogezand: te Oldebroek (vac.
van Bemmel: toez.), J. Vos te Ri
te Oud-Beijerland (vac. W. H. van
ten), L. Trouwborst te Bleskensgrai olen
Wanneperveen. H. W. Doorninlmet
Groede
GEREF. KERKEN
Beroepen te Dokkum (vac!
Van 1955 lot 1966 steeg het looninko- T' S' van Leeuwen te Oost»
GEREF. KERKEN' (VRIJG.l
Lonen
43,8 pet. tot 51,7 pel a
nationaal inkomen. De zogenaamde Beroepèn"tê Pernïs"èn" te ValtherJ,te1111
„overige inkomens" daalden echter van t Tweede Exloërmond. kand. W. J. va c
44 tot 34 pet. van het nationaal inko- j Linde te Zwolle.
men. Ook de som van de reële winstcij- GEREF. GEMEENTEN w^_
fers (gecorrigeerd voor dc stijging vanj^n^,®nomen .?.a.a.r„ Oudemirfugü-e
het prijspeil) is in deze periode
daald.
M. G. Mouw te Middelharnis.
5 noemde dit een bij uitstek sociale den volledig voor de uitwerking kun-
omdat dan ook de gewone man I nen zorgen. I
Een planning op middellange ter
mijn met economische groei als centra
le doelstelling;
het opstellen van een prioritei
tenschema door de overheid gespreid
over een langere periode.
Een duidelijk anti-inflatoir beleid
door het in de hand houden van de
lonen.
Het CSWV gelooft, dat er onvoldoen-
jde motieven aanwezig zijn om ook het
j niet-looninkomen in een inkomenspoli-
I tiek te betrekken.
OPGAVE VAKANTIEADRk:
via de uil de krant
geknipte bon
minstens een week
van tevoren
ven. Indien deze schriftelijk# op 'e
DIRE
>lo
udio
niks
attrd
m di
dag
-17.
M8
116.
iksmt
van
EIDE
,1e
M
Reij
d
land.