Prof. Pont veroordeeld
tot ton schadevergoeding
Gereformeerde predikant
op hervormde kansel
Een ivoord voor vandaag
Uitzonderlijk hoog bedrag
Britse zendelinge
door Kongolese
rebellen vermoord
Laat journalisten de
niet missen
boot
Weg naar de eenheid
is geblokkeerd
et
Vandaag vijftig jaar geleden
Ds .Netelenbos
voorloper van
dr. Geelkerken
De vaardige
handen
van de chirurg
Examen Frans,
overmaken p"
Kritiek in vorm vam
bedankjes
bewijs van
geen
liefde
ZATERDAG 10 TONI 19».
Toen Mordechai vernam, wat er allemaal gebeurd was, ver
scheurde hij zijn klederen, hulde zich in zak en as en ging
door het midden van de stad, terwijl hij luid en bitter jam
merde. Zo kwam hij tot voor dp poort van de koning. En dan
staat er wat merkwaardigs: Esther hoort er van. zij weet
blijkens het vervolg nog helemaal niet, waarom Mordechai
in zak en as gaat, maar wel stuurt ze meteen kleren, opdat
Mordechai zijn rouwgewaad kan afleggen.
Is wat Esther hier doet niet een beeld van wat veel mensen,
ook christenen doen? Wij zeggen: Neem het zo zwaar niet op.
Huil maar niet. Het valt heus wel mee. Je zult het zien: alles
komt weer goed. Kijk maar weer blij. Want we kunnen geen
tranen zien.
Dat is geen werkelijke troost. Esther zal het nog aan de weet
komen, dat „de breuk niet op het lichtst geheeld kan worden",
maar dat het nog door diepe wegen zal gaan.
Wij kunnen er niet tegen, als iemand „in zak en as" gaat,
zoals Mordechai letterlijk deed. Dat komt, omdat we de diepe
zin van deze symboliek niet meer begrijpen. Wie in zoiets
kleurloos, vormloos als een zak gekleed ging, toonde daarmee,
dat hij zich volledig afwendde van iedere pronk met de vorm
van deze wereld. De as is het eind van het verschijnende. Wie
met as leeftleeft met het eind van dit bestaan, leeft eigenlijk,
alsof dit einde er al is. Een echte „zak-en-as-christen" is een
levend bewijs van het woord van Paulus: Die van de wereld
gebruik maken, als zouden zij haar niet ten einde toe gebrui
ken, want het uiterlijk van deze wereld is bezig te verdwijnen.
Zo bezien ia Mordechai in zak en as al een teken van de ver
lossing van het volk Gods.
Wij lezen vandaag: Jakobus 1 18.
Wij lezen morgen: Jakobus 1 918.
kerkredactie) elk honderdduizend gulden geëist. Zij
hadden prof. Pont aangeklaagd we-
JOHANNESBURG Dr. C. F.gens smaad naar aanleiding van een
Beyers Naudé en prof. A. Geyser
hebben het proces tegen prof. A.
D. Pont gewonnen. Het Hof van
Johannesburg heeft prof. Pont
veroordeeld tot het betalen van
vijftigduizend gulden schadever
goeding aan elk van beide theo
logen.
Bovendien moet hij de kosten van
het geding betalen en zes procent ren
te per jaar op de bedragen tot het
ogenblik, dat hij ze heeft voldaan.
Geysen en Naudé hadden overigens
Vader en zoontje
half uur onder
aantal artikelen, die hij geschreven
had in het kerkblad „Die Hervormer".
Pont had daarin geschreven over
personen van een verachtelijk laag
moreel peil. die hun kerk. hun land en
hun geloof hadden verraden, aanhan
gers waren van de revolutie en oorlog
tegen Zuid-Afrika en moord op vrou
wen en kinderen bevorderden.
In het vonnis van ongeveer 180 ge
typte pagina's bevond rechter William
Trollip, dat in de artikelen, hoewel de
namen van Geyser en Naudé niet ge
noemd waren, toch duidelijk was, dat
zij bedoeld weredn, met name waar hij
schreef over „bepaalde medetheologen,
die meeheulden met de communisten
en die omverwerping van de bestaande
orde in Zuid-Afrika op het oog had
den."
Geen spijt
om de zaak te rectificeren door een
verontschuldiging te plaatsen.
Over Pont als getuige zei de rech
ter: „Hij heeft geredekaveld, is om
slachtig opgetreden en is geen be
trouwbaar getuige."
Het proces heeft twee maanden ge
duurd. HeHt bedrag, waartoe Pont is
veroordeeld, is drie maal zo groot, als
de grootste toekenning in de geschie
denis van de Zuidafrikaarse rechts
spraak.
Prof. Pont hoeft zich overigens geen
geldzorgen te maken. Groepen Afrika
ners, met name uit zijn eigen Neder
duitse Hervormde Kerk, waartoe ove
rigens ook prof. Geyser behoort, heb
ben zich reeds garant gesteld voor het
bedrag.
Dr. Beyers Naudé heeft reeds laten
weten, dat het geld geheel gebruikt zal
[worden voor oecumenisch werk. Hij
verwachtte dat door deze uitspraak de
i lastercampagne tegen het Christelijk
[Instituut zal worden gematigd.
(Van onze kerkredactie)
BRUSSEL De laatste zende
linge die nog in handen was van
de Kongolese rebellen, de 51-
jarige miss Winnifred Davies uit
Wales, is vermoord op de dag dat
de Nederlandse pater Alfons Stry-
bos werd bevrijd.
Dit deelde de pater gisteren mee bij
zijn aankomst op het Brusselse vlieg
veld.
Er werd onder de Simba's veel hon
ger geleden. „Generaal" Ngaloe met
zijn tien vrouwen en vijftig partisanen
werd onder de druk van de rege
ringstroepen gedwongen steeds verder
de wildernis in te trekken. En de ge
vangenen moesten mee.
tractor in ivater
(Van een onzer verslaggevers)
Voorzitter Prot Chr.-Journalistenkring:
Ondernemingsraden
kimnen niet
worden gemist
(Van onze soc.-econ. redactie)
Regeling geschil
hoogleraren
(Van onze onderwijsredactie)
DEV'
Centrum van christen-journalisten.
De voorzitter verwachtte een toe
vloed van nieuwe leden uit de kring j
van de oude Nederlandse Journalisten I
Kring, zodat een aantal van 500 leden i
voor het nieuwe centrum mogelijk i
wordt. Hij stelde ook een intensieve j
samenwerking in het vooruitzicht meti
het nieuwe r.k. centrum van journa-!
listen.
In sociaal-economisch opzicht maak
te de heer Francken zich zorgen over
het pensioensysteem, dat in Nederland
nog geldt. De sluipende inflatie maakt
de beste pensioenvoorziening tot een
zeer onvoldoende regeling. Hij vroeg
zich af. of niet meer gedacht moet wor
den aan de mogelijkheid te komen tot
een omslagstelsel per bedrijfstak
voor het gehele bedrijfsleven met
waardevaste pensioenen gebaseerd op
waardevaste premies.
NIJMEGEN Een van de twee
hoogleraren die bij de sectie Frans
van de Nijmeegse universiteit al lan
ger dan een jaar op voet van oorlog
leven, prof. P. Golliet. is twee jaar
betaald verlof verleend.
EN HAAG Uit de regerings-
erklaring van dit kabinet
blqkt dat de nieuwe bewindslie
den uitbreiding denken te geven
aan de bevoegdheden van de
ondernemingsraden. Laat de
journalisten zorgen, dat zij de
boot niet missen. De heer Joh.
C. Francken, voorzitter van de
Protestants-Christelijke Journa
listen Kring, riep vanmorgen de
leden van deze kring op. actief
te zjjn om te komen tot onder
nemingsraden. De kring kwam
in huishoudelijke vergadering in
het perscentrum Nieuwspoort
bgeen.
In de c.a.o. van 1966 werd het insti
tuut van de vertrouwensman ingesteld
om de belangen van de journalisten te
behartigen in geval van fusie, concen
tratie of reorganisatie van ondernemin
gen op publiciteitsgebied. Ook onderne
mingsraden zullen echter nodig zijn
om voor de belangen van de journa
listen op de bres te staan. De redactie
commissies verrichten reeds njttig
werk. maar deze kunnen niet verder
gaan dan controle op de naleving van
de cao. MIDDELBURG Vandaag is
De heer Francken vroeg aandacht het vijftig jaar geleden, dat een ge-
voor de vereenvoudigde structuur van\ reformeerde predikatit in de Haag
de dagbladondernemingen en Trouw- se Qrote een predikbeurt ver-
vulde voor een hervormde co lie-
bestaat geen reden tot ongerustheid ga, die nota bene nog ethisch was
Wel achtte hij het geschikte tijdstip ook. De zaak verwekte in kerkelijk
gekomen om tegelijk met de moder- j Nederland opschudding en leidde
Ho structuur der christe- 1.1 i t
er mede toe. dat deze predikant,
ds. J. B. Netelenbos te Middelburg,
twee jaar later werd afgezet.
Fusie
In deze vergadering moet beslist wc
den over een fusie met de r.k
de algemene journalistenkring. Doel
Mn grot. eenheidsorganisatie te vo, - hcrvormdr krrk prrrktr
mm met daarnaast twee levensbe- ongewoon.
■chouwehjke bezinningsgroepen. Voor
toetreding tot deze groepen is het lid- zo bediende de Kamper hoogleraar
maatschap van de grote organisatie s. van Velzen het Woord in de her
verplicht. vormde gemeente van naburig IJssel-
mu'den, *oen ^eze vacanl was. En
De heer Francken gelooft, dal b»n" prof. Herman Bavinck preekte nogal
nen de bezinningsgroepen het woord ,;ens jn het Brabantse Zevenbergen,
ehristelijk voor de volle honderd pro- ^a twee keer in de „afgescheiden"
oent kan functioneren. De afgelopen te hebben gepreekt, trad hij dan
twintig jaar is gebleken dat de protes- s aVonds een derde keer op in de
tants-christelijke journalisten een 1 stampvolle hervormde kerk.
substantiële factor zijn in het geheel Maar Netelenbos" preek had meer
der journalistieke verhoudingen in ons wpg vgn ppn demonstratie. Twee maan_
land, waarmee gerekend moet worden. dgn voor 7jjn Haagse preek, op 18
Voor het verleden is dit belangrijk. aprjl 19J7 had hij Qp een predikanten
maar ook voor het perspectief van de vergadering in Utrecht gesproken over
toekomst. de ..Christus-ervaring" en daarbij on-
De sociaal-economische problemen
hebben In hel verleden vrijwel alle gen Christus konden ervaren,
aandacht opgeëist, thans komt er tijd Weer twee maanden daarvoor, op 28
voor de hoofdtaak van een christelijke februari, had hij in de bijeenkomst ter
organisatie, namelijk „de geestelijke gelegenheid van de samensmelting
bezinning op al wat ons beroert p r,p pp
De rechter zei, dat Pont de beledi-1
gende beweringen nooit heeft toege-1
geven en evenmin spijt heeft betuigd
of zijn excuses heeft aangeboden. Hij
noemde dit te meer afkeurenswaardig.
BREUKELEN „Een half uur lagen I omdat hem drie keer was aangeboden.
we samen in die sloot onder de trac-
tor. Ik dacht, als er nou maar snel;
hulp komt, anders is het met mijn i
zoontje gedaan". Dat zei de nog'
enigszins ontdane vader N. Fokker I
gisteren op zijn hooiland aan 't Hon-
derd in Nieuwer ter Aar, waar hij
donderdag met zijn zoon Wilco be
kneld onder een trekker in het wa-
ter heeft gelegen.
Zoontje Wilco ligt in bed, hij heeft een
shock opgelopen. Zijn vader ging met
een weer aan het werk. Hij had er
een sti;f bren van over gehouden.
Samen met een smidsknecht uit Nieu-
wersluis waren de vader en de zoon
naar het hooiland gereden om een
nieuwe trekker met hooikeerder in
te rijden. Op een hoek van het land
wilde vader Fokker de bocht nemen,
toen de trekker slipte en boer en
zoon, die zich niet bijtijds konden
Josmaken, kwamen in de sloot te
recht.
k zat met mijn voet bekneld tussen
de rem en zag hoe Wilco uit de mod
der naar boven kwam."' ..Pappa, mijn
voet doet zeer, help me", zei de jon
gen. die z'n hoofd nog juist boven
water kon houden. „Ik wist niet hoe
ik het had. Ik hoopte maar dat de
smidsknecht hulp was gaan halen",
vertelt boer Fokker, die voor zich
zelf geen moment angst kende, maar
wel voor Wilco. De jongen kon zich
maar net staande houden en als dat
lang zou duren....
a ruim een half uur kwam de hulp.
De smidsknecht was overstuur naar
rijksweg 2 (Utrecht - Amsterdam)
gerend en had automobilisten ge
waarschuwd. Later kwam ook de po
litie. Met z'n allen kantelden ze de
trekker, waarna vader en zoon uit
het water konden wordengetrokken.
Voorzitter Protestants Nederland:
(Van onze kerkredactie)
Kort voor de komst van het Kongj
lese leger op 27 mei werd miss T
in een vrachtauto gezet en de keel t
gesneden. Een kwartier nadat dit
beurd was, vond de pater haar. OmdJ
hij aan het eind van zijn krachten x
(hij had al drie dagen geen eten
had) wachtte hij gelaten de komst i
zijn bevrijders af.
Strijbos had de wonderlijke taak,
kinderen van de Simba's (waarondj
van zeven jaar oud) Engels en
te leren. Het hield me tenminste bezij
zei hij.
Rupsen
Bijna drie jaar zijn hij en miss D»
vies gevangen gohouden. Zij moeste
leven van drie lepels rijst per d"4ton,ius_
gedroogd olifantenvlees en rupstfvan n
„Rupsen smaken erg lekker. Ik bfcjj
bang, dat ik ze nooit meer te eten Comec
krijgen. Het was werkelijk heel goé»
eten", aldus de pater. IHEVEÏ^
De rebellen hadden geweren, maFir; N
hun munitie en levensmiddelen wePe-
den schaars en hun moreel was alecH a
Toen hij de pers te woord stonkdhuis,
trok pater Strijbos een deel van zijig.
Europese kleding uit en hield alle^N
zijn broek en een halfopen overhenj Cornet
aan. „Na al die maanden in de wild»
nis met alleen een gescheurde bro(
en zonder hemd, voel ik mij in goei
kleren slecht op mijn gemak", zei
UTRECHT „De weg naar
de eenheid zien wij geblokkeerd
door twee grote struikelblokken,
namelijk een nieuwe vrijzinnig
heid, ook binnen de Rooms-ka-
.tholieke Kerk en waarvan de
Prof. Golliet zal zich in die tijd wij "Nieuwe Katechismus oo vele
den aan studietaken in Frankrijk. Te-If;," .5, ^iecnismus °P Jeie
gen de tijd dat hij terugkeert zal zijn bladzijden de sporen vertoond en
opponent, prof. B. Vidos, bijna aan I de hernieuwde aansporing tot Ma-
emeritaat toe zijn. j ria-verering". Dit zei de voorzit
ter van de Vereniging Protestants
Eén kerk in nieuwe iNederland ds. L Lagerwey her-
vormd predikant te Den Haag.
hoofdstad |°P de jaarvergadering.
KARATSJI De president van Pa- j „Die aansporing tot Miria-verering".
kistan heeft in de nieuwe hoofdstad aldus ds. Lagerwey, „heeft onlangs een
hoogtepunt bereikt bij het bezoek van
de paus aan Fatima. Deze pauselijke
Islamabad een stuk grond ter beschik
king gesteld voor de eerste christelijke
kerk. Dit project zal een gezamenlijke
onderneming zijn van de raad van ker
ken in West-Pakistan en de Rooms-Ka-
tholieke Kerk.
Op voorstel van een Italiaanse archi
tect /al een hoofdkerk worden ge
bouwd met aan weerszijden twee ka
pellen. In de hoofdkerk zullen bijzon
dere kerkdiensten worden gehouden,
zoals ambtsbevestigingen en nationale
gebedsdagen. De kapellen worden dan
door beide groepen voor de gewone
diensten op zondag gebruikt.
nisering van de structuur der christe
lijke dagbladpers over te gaan
instelling van ondernemingsraden.
kerkredactie)
Niet
die indruk is in
sommige
Utrecht), werd uitgelegd als een duide
lijke provocatie.
Van het een kwam het ander. De
de drie gereformeerde kerken
[Zeeuwse hoofdstad (A, B en C) de
In de grote eenheidsorganisatie zal wens uitgesproken, dat men over tien
maar daar- Jaar met de hervormden zou sa-
d eiEeniijke taak van mensmelten. over twintig jaar met de
^chXltjV'or^nÏÏ.?: S£ Jïï'
haar recht komen fee,, „vergaderm-
de. dat de verbonden of commi5Sies\ Men moest oog
ten-journalisten met het CNV In de voor de innerlijke eenheid,
toekomst beslist niet mmderbehoeftte w*nt zijn ,1Iemaal geboUwd op
worden. Hij stelde prijs op nandha- l__i
ving van de band met het CNV
herdenkingsartikelen al gewekt dat j Haagse kerkeraad protesteerde. Nete-
hij om dat preken werd afgezet. Want ienbos beloofde niet meer te zullen pre-
grrefoimeerde dommee In een|ken m andere kerken „ter plaatse en
1. le.-lr -V lpn Ujde dat er de gereformeerde
kerk Dienst des Woords gehouden
wordt". Maar reeds woog het
„ethische" van Netelenbos zwaarder.
Een door de classis Middelburg be
noemde commissie (de hoogleraren W.
Geesink. T. Hoekstra en A. G. Honig
en ds. J. H. Landwehr) kwam na drie
samensprekingen met Netelenbos tot
de conclusie, dat hij in zijn Schrift
beschouwing gevoelens voorstond, die
niet in overeenstemming waren met de
artikelen 4 en 5 der Nederland:
loofsbelijdenis.
Op 13 mei 1919 werd hij door de
classis geschorst. Toen hij weigerde
zijn gevoelens te herroepen, volgde pre
cies een half jaar later zijn afzetting.
Netelenbos ging in appèl en zo kwam
de zaak op de generale synode, die in
1920 in Leeuwarden bijeenkwam.
Onder de vele bezwaarschriften was
er ook een van de predikanten J. C.
Brussaard en dr. J. G. Geelkerken. Zij
spraken diep leedwezen uit over de
wijze, waarop de procedure gevoerd
was. De waarborging van de
rechtspositie van de predikant, alsme
de de eer en de goede naam der Gere
formeerde Kerken waren huns inziens
in het gedrang gekomen. De afwijking
was volgens hen niet wettig en overtui
gend bewezen.
De synode stelde de zaak in handen
een commissie, bestaande uit prof.
meenten Heinkenszand. Roermond en|
Groenlo en overleed in 1934.
Dr. Praamsma omschreef in Het
Dwaze Gods (1950) het geschil aldus:
„Het ging om de H. Schrift, haar ge
zag. onfeilbaarheid en duidelijkheid.
Netelenbos beschouwde de vorm der
H. Schrift wei als onder Gods leiding
lol stand gekomen, maar niettemin als
feilbaar, als niet-geïnspireerd."
„Zo kwam hij ertoe, de vorm van de
verhalen in Genesis 2 en 3 als mytisch
te beschouwen. Het paradijs en de
twee bomen, de slang, haar spreken en
vervloeking waren voor hem geen
historische werkelijkheid, maar
oosterse inkleding. Zo ontkende hij
evenzeer het wonder van het spreken
van Bileam's ezelin en van Jona's ver
blijf in de vis. Hij beweerde, dat wi
als protestanten niet in Jezus'
kruisdood, opstanding en hemelvaart
geloven omdat de Bijbel ons dit
verhaalt, maar omdat we rr.et Christus
gekruisigd, opgewekt en in de hemel
gezet zijn.
aansporing heeft bij velen, ook binnen
de Rooms-Katholieke Kerk ergernis
verbijstering opgewekt.
Wij hopen, dat deze verbijstering
een heilzame en ontnuchterende uit
werking moge hebben bij hen, die in
een ongeremd en onbezonnen streven
naar eenheid reeds te ver zijn gegaan.
Daardoor hebben ze alleen maar ver
warring gesticht, met name ondermeer
op het terrein van de zogenaamde
cumenische huwelijkssluiting".
Gesuggereerd
I Hierdoor, alsook door de zogenaam
de „oecumenische liefdemaaltijden"
wordt een eenheid gesuggereerd, die in
werkelijkheid niet bestaat. Als kinde-
j ren der reformatie verwachten .wij de
I ware eenheid slechts van de primaat
van Jezus Christus en van de erken
ning van het absoluut gezag van de
I Heilige Schrift", aldus de voorzitter.
Hij herdacht de heer H. A. de
Bruyn, die 14 september 1966 is overle
den. Deze is veel jaren secretaris van
I de vereniging geweest.
De tweede spreker was dr. H. Goed
hart, hervormd predikant te Rotter
dam over het onderwerp: Reformato
rische Heroriëntering.
„In feite opereert er in vele landen
een avant-garde binnen de Rooms-Ka
tholieke Kerk, maar de vernieuwingen
gen.
het fundament, waarbuiten niemand
een andér leggen kan: Jezus Christus,
ook de roomser.."
Om
te
hij
legde 1 Kor. 15 28 („opdat God zij
alles in allen") aldus uit, dat Paulus
daarin de eeuwigheid van de straf ont-|
kent. Hij aanvaardde wel, dat de Bij-1
bel op andere plaatsen de eeuwige
straf leert, maar naar zijn mening gaf:
de Schrift op dit punt met elkaar in
strijd zijnde uitspraken."
Bij CM' OOK na roemaan R W.' 2»i0mIi£ ™de» M»
At, ■avenaboKhoow.liite gr«P «jl Provocatie JÏÏS ZÏÏ, MboT"g ÏÏrTon-
maatóchappëUjke problemen De in- Had men door dere en degelijke lijk Whoord w.,1 de ate,tin, juist be-
breng in de christelijke vakbeweging latingen al de indruk gekregen. dat|
zal eerder heter dan minder worden Netelenbos „ethisch" was. rijn predik-j
De heer Francken hoopte, dat het beurt 11
CNV de kans zal bieden dit inderdaad'
Dr. J. G. Geelkerken, die enkele ja
ren later om soortgelijke redenen
werd afgezet, schreef van hem in 1930:
„Tegen wat later als de „geest van
Assen" getypeerd zou worden, heeft;
lang te voren ook reeds ds. Netelenbos,
nog vrijwel als eenling, op zijn wijze
de strijd gevoerd"
„Van de eenheidsbeweging, die than»
heel de christelijke wereld voor zich
baanbreekt, is hij hier te lande een
der eerste overtuigde pioniers geweest.
Juist als gereformeerd theoloog heeft;
hij de eerste felle botsing aan den lij
ve gevoeld tussen dynamisch gerefor
meerd leven en zich bij uitstek gerefor
meerd noemend statisch traditiona
lisme, dat in selfgenoegxaambeid en
conservatisme veruitwendigt en ver
start."
Naar het zich laat aanzien, zal de
generale synode der Gereformeerde
Kerken nog dit jaar de uitspraken van
.Assen" in de zaak-Geelkerken terzij-
Drie maanden later werd ds. Netelen-! de stellen. Zo al niet formeel, dan
Cra-jbos via ?en colloquium doctum toegela-| heeft toch praktisch in de kerkelijke
Eenling
^Sr^eRjlTor^aUe''zal 7ijn:iKeVk''(hij''werd tater "Wfïeraar talken jaar Hij diende nog de f- Wordt Netetanbo. a
van'^r^leiders van de) ten tot de evangeliebediening in de Ne-jpers de postume rehabiliteit van Geel
de auto- ethische richting in de Hervormde derlandse Hervormde Kerk. Hij wa j I kericenrs. t^lang plaatsgevonden.
kuuden niets, zonder de hulp van de
zuster. Zij kijkt hem op de vingers
en volgt al zijn handelingen. Zij is
de operatie-assistente, die na de
middelbare school gedurende twee
jaar een speciale opleiding in ons
ziekenhuis heeft gevolgd. Zij heeft
een afwisselend vak. dat karakter
vereist.
Opleidingen beginnen in september
a.s. Directrice zr. W. Deurraan wil
graag inlichtingen geven, ook per
telefoon.
DIACONESSENHUIS BREDA
Langandijk 78, tolofoon (01600) 22133
Stromingen
Nieuwe stromingen dringen haar
thans in een andere, vrijere richting,
die het boven voorgestelde onderzoek
wettigt. Men mag de Rooms-Katholie-
ke Kerk niet uitsluitend beoordelen
naar de ideeën der progressieven, noch
naar het conservatisme van de curie".
Toch meende spreker, dat de bezwa
ren van Luther en de andere hervor
mers op tal van punten nog onvermin
derd van kracht blijven. Geschilpun-
aarin de situatie is veranderd of
aan het veranderen is betreft de leer
dat Jezus de zonde wegneemt inplaats
dat boete moet worden gedaan.
Vooral het aansporen tot het lezen
en onderzoeken van de Heilige Schrift
is een bemoedigend verschijnsel.
Ds. Lagerwey en ds. B. van Smeden
werden als bestuursleden herkozen en
tot nieuwe bestuursleden werden be
noemd de heer W. F. van Dijk, burge
meester van Wijk en Aalburg en ir. A
de Visser uit Middelburg.
Onderzoek naar
relatie VU—
protestanten
(Van onze onderwijsredactie)
AMSTERDAM De eerste schreden
zijn gezet op het pad van een we
tenschappelijk onderzoek naar de re
latie tussen reformatorisch Neder
land en de VU. Dit onderzoek wordt
onder leiding van prof. dr. G. Kui
per Hzn verricht door drs, J. van
der Zou wen.
Dat staat in het verslag van de Vereni
ging voor wetenschappelijk onder
wijs op gereformeerde grondslag
over het jaar 1966. Het ziet er naar
uit. aldus het verslag, dat de uitein
delijke uitkomsten er van zullen kun
nen bijdragen tot het ontwikkelen
van nieuwe vormen van contact tus
sen de VU en belangstellende christe
nen in den lande.
De mogelijkheid moet worden onder
kend dat factoren als een eventuele
volledige subsidiëring en de blijven
de groei van de universiteit het ei
gen karakter van de VU minder
gunstig beïnvloeden.
Het tijdig signaleren van deze moge
lijkheid en het treffen van maatrege
len zijn onderwerpen van voortdu
rende zorg van het bestuur.
Fout van leraar
Ned.
Emigr
I, Trom
I, Leid
HEVE'
-j jk-Ense
|N HA.
EERSEL De zeventien eindex|S°^«c
menkandidaten HBS-A van het Rythj
viuscoliege in Ecrsel moeten maand^
opnieuw schriftelijk Frans doen, o
dat hun leraar bij de correctie per
geluk met een viltstift strepen in h*
examenwerk heeft aangebracht
Inspecteur dr. J. Groen heeft geze£
dat deze handelwijze formeel in striT
is met de examenvoorschriften. Daa*
om moet het werk worden overfl
maakt. JHEVE
Voor de leerlingen komt het berieferk
volkomen onverwacht. Zij hadden ziq
verheugd ophet feit dat Frans uitgi
loot was en enkele zekeren haddéi der
hun leerboeken al verkocht. oroti
De leraar heeft in een onderhou
met de directeur en de inspecteur totestra:
gegeven dat hij de strepen heeft gez^king
Hij wilde de „blunders" later met c
gecommitteerde bespreken. Hij heejN HJ
echter vergeten daarvan melding feespel
maken in een begeleidende brief. Dfaf HA
stempelt zijn handelwijze tot een „o$e Op
regelmatigheid" bij de correctie.
HE VI
Berocnineswerk"
GEREF. KERKEN Le
Beroepen te Schoonoord, kand A. L
Zwaai te Winterswijk. j
Aangenomen naar Hilversum fvac. d'
G. P. Hartvelt). C. Goeman te Utrechl
Oost, die bedankte voor Eindhoven (vafir pe
D. C. Tiemens). hze 4
Bedankt voor Leeuwarden-Huizum (vak is
B. Berends), A. Trapman te Velp (Gld„
Emeritaat aangevraagd (m.i.v. 1 jBniEID
ari) door S. Wouters te Dordrecht. A1
GEREF. KERKEN (vrUgem.)
Beroepen te Ferwerd-Hallum, kand.
J. Begemann te Gouda.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Almelo, I. de Bruyne I
Rotterdam-Centrum. Joor-
Aangenomen naar Nieuw-Vennep, Ifodaa
de Graaf, schipperspred. te Hasselt. ciavpi
GEREF. GEMEENTEN IN NED. nv~.
Bedankt voor Gouda. F. Mallan te VecPff
nendaal.
BAPTISTENGEM. festive
Aangenomen naar Steenwijk. J. v. (HEVl
Veen te Zwolle. imr:
bij de Hoge Raad der Nederlai
Prof. D. Nauta in het VU-blad
i°
9?
IS
AMSTERDAM In het Vrije
Universiteitsblad gaat prof. dr.
D. Nauta in op de verontrusting
die er onder sommigen post vat
dat aan de VU meningen worden
verkondigd en opvattingen ver
dedigd, die men vroeger in deze
kring niet ontmoette. Prof. Nauta
geeft toe dat er belangrijke ver
schuivingen gaande zijn. Maar,
zegt hij, het ontbreekt de veront
rusten nog al eens aan een gron
dige en geargumenteerde bestrij
ding van wat men dan meent te
moeten zien als afval van de oor
spronkelijke principes.
Anderzijds moeten, aldus prof. Nau
ta de werkers aan de VU niet „zo
maar" met hun denkbeelden voor de
dag komen. Zij dienen de moeite te
nemen geduldig en uitvoerig in het
licht te stellen welke overwegingen
daarbij hebben voorgezeten en op wel
ke gronden het onontwijkbaar is de
vroegere opvattingen op te geven en
de nieuwingeslagen richting te gaan
volgen.
Dat is volgens prof, Nauta passend
voor onderzoekers aan de Vrije Uni-
eereiteii
Daarnaast moeten degenen die kr ad
tiek hebben, vertrouwen hebben en i xor
van uitgaan dat de onderzoekers b£n
hun arbeid gedreven worden door
zelfde gehechtheid aan de vertrouwd 0
beginselen. Cj0
Hij geeft wel toe dat men hier tj!^
daar van een grondige ommekeer kaLT
spreken. Hij vindt dat de VU oper
moet staan voor alle kritiek die on
bedoelt te herinneren aan eigen karalfl ge
ter en grondslag van de VU. Ie v
bdet
Kritiek in de vorm van een ,.be-kag
dankje" kan moeilijk als een be- j^da
wijs van echte liefde worden opge-
vat- bter
Prof. Nauta schrijft verder dat m»o
niet te snel moet zijn in zijn gevol#ag
trekkingen. Wat een halve eeuw geli—3'
den nuttig" was, kan blijken op IJ
ogenblik niet meer te passen. Een nieif—i:
we tijd vraagt om een nieuw antbli
woord zonder dat dit een loslaten val
de beginselen behoeft te betekenen. L
In het verslag staat dat er aan d^e1
VU nu 5571 mensen studeren. De uitgi' Vi
ven voor de universitaire nieuwbou»
stegen in 1966 tot ruim 148 miljoen. Il
het bouwfonds kwam 670.000. verkrifjksi
gen uit de VU-buaje«,
VU-hulp en legaten.