BIRDS: LEVENDUITGAAN „We vormen elkaar" RUIMTE Zitten in zwevende stoelen, dansen in i gouden kooi - binnenkort in Amsterdam d HEDENESSE JAAR ZONDER WIKA TEN HA VE M 19i ZATERDAG 10 JUM 1967 i J Ideeënmaker John Rosinga Ilinks) en directeur Hans Gobes poseren aan de Prinsengracht. Zij flankeren een van de toekomstige gastvrouwen van het Birdscentrum, dat aan het Rembrandtsplein zal verrijzen. De figuratieve schildering op de voorgrond vormt het embleem tan Birds. STERDAM Je koude cola drinken, zittende aan een levende tafel in een zwevende stoel. Dansen in een gouden nsbi, luisteren naar muziek van grammofoonplaten, gedraaid J"|een felgekleurde discotheeek, die de vorm heeft van een iifielnest. let zijn enkele mogelijkheden in „Birds", een voor Europa 'enjieel nieuw uitgaanscentrum, dat binnenkort aan het Amster- pjnse Rembrandtsplein zijn poorten zal openen. Een wel kende aankondiging: Birds is een nieuwe dimensie van Üvend-uitgaan" voor jonge mensen (van 20 tot 40) die ?natief willen zijn. koIa1s je nu uitgaat is het: een tafeltje en een stoeltje, waar je de hele £xj>nd aan gekluisterd bent. Voor mij is dat geen gezellig avondje. Er d8jgeen mogelijkheid tot creativiteit. In het Birds-centrum heb je dat Jl", vindt Hans Gobes (28), directeur van de NV Project Promotion i.o. ml de exploitatie van het centrum in handen zal hebben. Hel belangrijkste belang van Birds is wel: Amsterdam nóg leefbaarder te dan bet al is. Je moet niet afwachten tot je geamuseerd wordt, je moet kif amuseren en dat is hier altijd mogelijk", zegt filmproducer John Rosinga „gedelegeerd commissaris" van Project Promotion. Hij is tevens de man. het idee van Birds lanceerde. ie beide „kopstukken" van Birds huizen nu nog in het pand Prinsen- it 739, waarin o.a. het filmbedrijf Telefund Holland (eigenaar: John ga) is gevestigd. De mannen van de verrassende ideeën werken in een al ;koord»n verrassende omgeving. Het bejaarde gebouw wemelt van op moderne Haag. st geschoeide trappen en trapjes, die een duizeligmakend effect uitoefenen. n bezoek aan het toilet met bijbehorende badkuip kan daar een ris- ite bezigheid zijn. Het hokje grenst namelijk aen een geïmproviseerde ge- Opnamestudio. De kreet: „Hé, meneer, u had beter niet kunnen door- en!" staat de argeloze, met de „regels van het huis" onbèkendë, bezoeker 'achten, als de filmmakers achter de heren-wc in actie zijn. kl^nnf de" wereldstad want dat leeftijd verwacht mag worden: wat op zijn gemakkelijke bu- IdlSAJIll is onze hoofdstad toch gewei- energiek, ondernemend. opti- reaustoel. Zijn schrijvende, teke- dïg. De vraag was alleen: wat mistisch. Onopvallend gekleed, nende of alleen maar peinzende Jans Gobes, vroeger perschef moet er komen? matig roker. Spreekt rustig, zon- medewerkers zetten hun bezighe- 1 de Nederlandse Bioscoop- der veel gebaren of stemverhef- den tijdens het gesprek gewoon Jd, vorig jaar gestart met een Tijdens zijn reizen voor het fing. Een enkele maal draait hij voort ftlic relationsbureau, sleept na maken van films bezocht Rosin- i verwelkoming een (niet-zwe- ga diverse clubsystemen in Euro- ide) stoel aan en steekt min- pa. Amerika, Japan. We waren lm van wal, als hem om een het er ten slotte over eens: het jrzicht van het project Birds moet een totaliteit worden fevraagd. veel vormen van entertainment. acht enigszins „verwaarloosd" te zijn op het stuk van uitgaans mogelijkheden. Aan concentratie van vormen van amusement is een behoefte. Birds krijgt onderdak in het zelfde gebouw als de bioscoop Rembrandtspleintheater. Bioscoop en club worden evenwel van el kaar gescheiden. Miljonair Maup Caransa is de eigenaar van het gebouw, maar heeft geen finan ciële vinger in de pap bij de exploitatie van het uitgaanscen trum. De Birds-ruimte bestaat uit een souterrain, een parterre-etage en een eerste etage. De kelder verdieping wordt ingericht als een galerij met winkeltjes, de espresso- en vruchtensapbar, speelautomaten en „action-ruim- Birds wordt geëxploiteerd als een avond- en vroegnachtcen- trum (van acht tot drie uur) met als enige dag-activiteit een bui tenterras. In de discotheek ko men geen vaste tafels en stoelen Voor. In plaats daarvan komt een ..zitplastiek" van wel en niet gestoffeerde blokken in een amfi- theater-achtige opbouw. De bovenetage wordt ingericht als een rhythm and blues-club Hans Gobes: „Dat noemen we het soul-theater. Daar kunnen groepen „levende muziek" ma ken. Voor een toneelaccommoda tie wordt eveneens gezorgd, waardoor cabaretvoorstellingen mogelijk zijn. Snuifshow Vier bekende parfummerken zullen een permanente „snuif show" en demonstraties in het aanbrengen van make-up ver zorgen. De kunstenaar Her man Krikhaar opent daar een modern-art-galery. Een grote, zwarte wand zal. worden herscha pen iri eèh neon-plastiek J Sponsors kunnen daar hun beeld- merk voor ter beschikking stel len. Het is de bedoeling. Kare' Appel met de vormgeving te be lasten. Geleidelijk aan krijgen de ach- ..De enige plaats waar werke- tergrondideeën en de uiterlijke lijk iets te koop is, zal het specia- vormen van het Birdscentrum le Bird-winkeltje zijn. Speciale gestalte Het Nederlandse pu- Birds-stropdassen. oorbellen, -lu- bliek in de leeftijd van twin- cifersdoosjes en dergelijke zijn tig tot veertig jaar wordt ge- er verkrijgbaar. Daar zal ook het eigen maandblad worden ver kocht, waarvan het eerste exem plaar in december van de persen zal komen. „Dat blad is eigenlijk geënt op de uitgave van Playboy"! bekent Gobes. „Toch zal er een belang rijk verschil zijn. Vanzelfspre kend zal de sex een voorname plaats innemen, maar de vrouw voor een nacht, vijfhonderd gul den voor een weekend. De cham pagne en de kaviaar wel inbegre pen... Eind juli worden de beneden en eerste etage geopend. In sep tember zal de boetiekgalerij be reikbaar zijn en in december zal de Amstelzijde ook in gebruik worden genomen. Kosten: ruim driekwart miljoen. Vijftig man personeel zullen tot de „inventa ris" behoren, twintig in het lang geklede gastvrouwen zul len de bezoekers hun drankjes serveren. Corlnne Rottschafer, de Neder landse ex-Miss World, zal het gastvrouwenkorps gedegen trai nen in omgangsvormen. Boven dien worden als gastvrouwen verwacht mannequins en filmsterretjes uit alle landen, die even „overwippen." Billijk zal het blad ook graag willen lezen, omdat de mode bijvoor beeld belicht zal worden." Ouwemannenclub „Vindt u, dat Birds veel over eenkomst vertoont met Playboy- clubs?" reageert Hans Gobes la chend op een vraag. „Dat ben ik niet met u eens. Kijk maar eens naar het Playboycentrum in Lon den. Geweldig ingericht. Maar het publiek: mannen van 40 tot 60 jaar, die hun vrouwen mee brengen. Nee, Playboy is eigenlijk een ouwemannenclub." Aan de Amstelzijde van het pand wordt, verdeeld over vier etages, de private Bird-club inge richt, die in december gereed zal komen; Deze afdeling is voor de énmensën met hun relaties. :n bar, een restau- -Jhproevers en vier flats. „Die flatjes." verklaart Gobes. ..zijn voorzien van alle comfort Een enorm bed. Druk op de knop: floep, de TV komt om hoog. Belletje naar de keuken: kaviaar en champagne arrive ren." Het verblijf is „redelijk in prijs" „tweehonderd gulden Wie nu denkt, dat het bezoe ken van het Birds-centrum een uiterst kostbare zaak is, komt be drogen uit. Het lidmaatschap be draagt voor de officiële opening 10 per jaar, daarna 25. De prijzen voor het natje en het ''-oogje ziin aan de billijke kant. Een voorbeeld: voor een pilsje betaalt de bezoeker een gulden. Wie mogen lid worden? Hans Gobes is op dit punt nogal soe pel: „Niet alleen mensen met stropdassen. Alle fijne mensen ziin welkom. Mensen, die in de ze tijd staan." Op de vraag, of nok provo's toegang zullen heb ben, klinkt het aarzelend: „Ach, 'k weet niet of ze in de sfeer zullen passen, maar waarom an ders niet?" Hans Gobes is van het succes van Birds overtuigd. „Natuurlijk waren we er nooit mee begon nen. als we niet voldoende zeker heden hadden. Neem maar van mij aan, dat dit centrum hèt suc ces wordt niet alleen voor Amsterdam, maar voor heel Ne derland en zelfs voor heel Euro pa. Er zijn al reacties gekomen van ver over de grenzen. En dat Is eigenlijk geen wonder. Bijzon dere dingen zijn er maar zo wei nig. Uitgaan is werkelijk een probleem overal". John Rosinga en ik zochten Ir nieuwe vormen van lekker gaan. Lekker uitgaan in «sterdam wel te verstaan, |nt de sfeer leent zich daartoe Een moderne vorm van uitgaans mogelijkheden. Het clubsysteem is daarbij ideaal, omdat de sfeer dan te bepalen is." Hans Gobes is, wat van zijn Hetze tegen het Westen Over het algemeen vind ik het leggen van verbanden tus- sen de jazz en andere levensgebieden een moeilijk te ver- Iets dergelijks beleefden we onlangs Uit de DDR kwam een verhaal over een op handen zijnde anti-jazzhetze in de vader DDR. Van de kunstenaars schijnen het vooral de Swingle- singers te zijn, die het bij zetbaas Ulbricht verbruid hebben. Hun verjazzte Bachversies kunnen het doen met het epithe ton „apencultuur". Dat er van apen sprake was wist ik; maar ze zaten in de mouw van Ulbricht. De plaat van de Swingle- singers, die onlangs in de DDR van de matrijs kwam, is uit de handel genomen. Met het (onvermijdelijke) gevolg, dat hij nu op de zwarte markt tachtig mark opbrengt. Ook een reeds lang van tevoren besproken toernee van The Dutch Swing College Band (de fabriek, die zoveel apartheid in haar koele doet) werd op korte termijn afgezegd. De motivering kan alleen maar heel zwak en uiterst verge zocht zijn: „Aan die zogenaamde sterren uit het Westen moe ten bedragen worden betaald, die in geen enkele verhouding staan tot hun prestaties, waarvoor uiteindelijk de arbeiders moeten opdraaien, (nou ja, waarvan akte) De hele actie druipt overigens van de Frieden-Freiheit- Sozialismus-Wir Siegen-mentaliteit. Daar rekenden we eigen lijk al zo'n beetje op. maar irritant wordt het pas als er kre ten worden geslaakt als „Volkseigen" (Blut und Boden, weet u wel). In Duitsland lijkt me de stap van marxisme naar nationaal- socialisme wel te nemen. Er zijn in de Duitse geschiedenis gekkere sprongen gemaakt. Maar geloof nu niet, dat Ulbricht c.s. zich tot de jazz uit het Westen beperkt; ook combinaties uit Tsjechoslowakije, Hongarije en Rusland hebben moeten ondervinden, dat con tractbreuk in Oost-Duitsland heel gewone zaak is. In plaats van jazz krijgt de liefhebber dan een koor te horen dat marxistische strijdliederen zingt. Alles onder hel mottode jazz moet weg; dat is het doel waar naar wij streven. Ik weet het; het heeft weinig met jazz le maken, maar dat krijg je als de politiek zich ermee gaat bemoeien. BOB TICHELMAN. CADZAND Cursusleidster („liever geen vor mingsleidster, want we vormen elkaar") H. ten Have: „De jeugd leeft nu veel bewuster dan in de jaren vijftig; ze is kritischer en opener. Nu iets met ze te doen is moeilijker, maar ook gemakkelijker, want ze verdraagt geen afstand". Zeeland. Voor de leerling-ver pleegsters zijn algemene vor- -ning. cultuur en politiek be langrijke onderwerpen, ter- vijl voor de gediplomeerden de „beroepssituatie" en ge- cagsvragen de aandacht jpeisen. Wat „vorming" betekent? Mejuffrouw Ten Have: „Men vormt elkaar: ik zet alleen het terrein uit, waarbinnen de vorming moet gebeuren." Draaien De 35-jarige domineesdoch ter is sinds haar komst naar het oecumenisch vormingscen trum Hedenesse in 1961. een populaire verschijning gewor den bij de vormingscentra fre quenterende jeugdigen. 'Le heeft, na het begin van haar studie aan de Academie De Horst (Driebergen) in 1952, door de jaren heen vlot en sympathiek met het vor- mingsbijltje leren hakken. In september gaat ze voor een jaar naar Israël, om daarna weer naar Cadzand te rug te komen. Zeeuwen, die op Hedenesse leerden discus siëren en nadenken over ei gentijdse problemen nullen haar dat jaar missen. Oeverloos wijls in de weekends: „ont moetingsweekends voor jong volwassenen") heel wat over hoop. Onderwerpen van de af gelopen jaren waren: creativi teit, beeldende kunst, oecume ne, discriminatie, de film, man en vrouw, modern to neel. Israël, vrijte tijd en con tact met Vlaanderen. Lezingen, films, excursies, en soms oeverloze gesprek ken. vormden belangrijke brokken van het leven van wika Ten Have op Hedenesse. Ze stimuleerde, wel wat op de achtergrond, opdat de jon geren zich „aan elkaar zou- dfen kunnen vormen", ly- eeïsten en ambtenaren, cate chisanten en bejaarden, maar ook verpleegsters. Haar specialisatie is het ge ven van weekcursussen aan verpleegsters in de provincie Gevraagd naar de resulta ten van haar werk, antwoordt ze dat die moeilijk zijn te ach terhalen. Je weet niet of het iets bewerkstelligt, maar ik geloof er soms erg in, zoals bijvoorbeeld vanmorgen bij het gesprek dat we hadden over de ontwikkelingshulp." „Er verandert overigens wel iets in de samenleving Maar het gaat enorm lang zaam: "t is millimeterwerk, maar dat is logisch, want de cultuur waaruit we voortko men was naar binnen gericht, leefden we in ons eigen krin getje. Maar nu weten we dat er ook andere kringetjes zijn; dat we ons van ons zelf af naar de ander toe moeten draaien We beginnen te we ten wie die ander is: het an dere ras, het andere volk, de andere sekse. Dat dit naar de ander toe draaien zo langzaam gebeurt komt omdat we er vroeger nauwelijks aan toekwamen: de zorg voor het eigen bestaan hield ons te veel bezig. Overschot Nu hebben we een surplu.1 een overschot. Er is een cate gorie die zegt dat we rechl hebben op dat overschot maar ook ccn categorie, dit vindt dat het in ontwikke lingshulp moet worden gesto ken. Maar of we het ooit leren meer gemeenschappelijk te denken? Als je bijvoorbeeld denkt aan de textiel: in plaats van onze ëigen Industrie te stimuleren, zouden we textiel door de ontwikkelingslanden moeten laten produceren, die er bij uitstek geschikt voor zijn. Ik ben het niet in alle op zichten eens met de provo's, maar met de nadruk die zij leggen op het speelse, het cre atieve in de mtens kan ik me wel verenigen. De mens kan meer dan eten en werken, de ontplooiing van de persoon- 'ijkheid is er ook nog. In deze tijd ga je veel din gen meer betrekkelijk zien Ik heb bijvoorbeeld veel moei te met de vormen en de struc- CURSUSLEIDSTER TEN HAVE: i paradijs turen van de kerk. De protes tants-christelijke nadruk op „in zonde ontvangen en gebo- ten" vind ik vrij negatief. Er gebeuren ook goede din gen, we kunnen ook wel eens ja zeggen. Ja-zeggen is beant woorden aan je opdracht. Elk mens moet zich afvragen wat z'n opdracht vandaag en mor gen is." Fijn land 7>! vertelt veel te hebben geleerd van het Jodendom, met name van de anthropolo gic van Martin Buber. Haar belangstelling voor Israël heeft twee „spitsen": politiek pn godsdienst. Ze wil daarom in een links-socialistische en een joods-orthodoxe kibboets gaan werken. In september zal ze Zeeland met goede herinneringen ver laten. „Het Is een fijn land, het heeft Iets van een para dijs: maar daarom is een weekend in bijvoorbeeld Amsterdam soms absoluut noodzakelijk om te leren beseffen dat de samenleving nog niet helemaal ideaal is!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 17