<S> A Colombiaanse kerken mogen evangeliseren VOORGRONDEN SPAANSE WET VERBIEDT PROTESTANTEN ALLES, MAAR Is te Schoolschrift ZATERDAG 10 JUNI 19^ Z€ Columbia is een land van tegenstel lingen. Het kent prachtige steden, maar ook volkomen primitieve gebie den, waar mannen als stamhoofd El Torito geen enkele wet erkennen dan de wet van het pistool. Het protes tantisme heeft in de laatste tien jaar vooral winst ge boekt In de steden. Kerken en zen dingen gaan in 1968 een grote evangeli satie-campagne in de steden organise ren. Maar onder wijl wordt ook ge studeerd op moge lijkheden om de achtergebleven ge bieden met het evangelie te berei ken. kunnen we toch zeggen dat de vervolgingen zoals we die ken den in de jaren 1948-1957 niet meer voorkomen. Het nieuwe kli maat sinds het tweede Vati caanse Concilie, en de oproep van paus Johannes XXIII om tot een dialoog te komen hebben de situatie geheel gewijzigd." Hij vervolgt: „Voor de meeste mensen is de bijbel niet langer een gevreesd boek. Toen ik een paar jaar geleden een student aan de universiteit hier een bij bel toonde, sprong hij van schrik achteruit alsof ik een slang te voorschijn had gehaald. Men had hem zelfs verboden dat ver giftigde boek aan te raken. Te genwoordig kun je de bijbel op straat kopen. Tijdens boekenwe ken, die in vele steden worden georganiseerd, wordt de bijbel zelfs meer verkocht dan enig an der boek." Open Ook de priesters zijn veel meer open geworden, vooral in (Van onze kerkredactie) blik 255.240 mensen zondags de vid M. Howard schrijft in het de grote steden. Een jezuïet diensten van protestantse kerken Amerikaanse zendingsblad ord. vroeeer de «evaar- PANJE EN COLOMBIA bezoeken. Toch is dit nog maar World vision Magazine: „Hoewel TL n >-36 Proem' van da bevolking er noe 8itiid beperkende benalin- llikste Tl,*"d v>n het Prot"'*n- waren een tiental jaren geleden de twee landen waar de protestantse kerken het hevigst vervolgd werden. In Spanje is een wet op de gods dienstvrijheid aangenomen, die er vooral op gericht is het rooms-katholiek karakter van de Spaanse staat te bewaren. Colombia is al enkele jaren uit het nieuws verdwenen. Dr. James E. Goff, die ja renlang ieder kwartaal een rapport de wereld inzond met alle wanddaden tegen het protestantisme, heeft al in lange tijd zijn bekende brie ven niet meer behoeven te versturen. Terwijl in Spanje de wet op de godsdienstvrij heid geen noemenswaardige verbetering gebracht heeft voor de protestanten, is in Colombia zonder een derge lijke wet nu een geheel nieu we situatie ontstaan. Een van de opmerkelijkste be wijzen van het verbeterde kli maat was een processie, die enke le maanden geleden in Bogota plaats vond. Met grote spandoe ken trokken niet de rooms-ka- tholieken maar de protestan ten op naar de trappen van het regeringsgebouw. Ze trokken er niet heen om daar te proteste ren. maar om er te luisteren naar de prediking van de Argen tijnse evangelist Luis Palau. Co lombiaanse kranten meldden dat minstens 20.000 mensen naar zijn prediking luisterden. Groei De groei van de Colombiaanse protestantse kerken is opmerke lijk. Zendeling Goff, de secreta ris van de Evangelische Confe deratie van dat land. heeft zo juist medegedeeld dat tussen 1960 en 1966 de protestantse ker ken gegroeid zijn van 33.156 tot 63.810 leden. Dat is een jaar lijkse groei van 11.5 procent, te gen een natuurlijke bevol kingsaanwas van 3,2 procent. Geschat \vordt dat op het ogen- procent van dat land. De Amerikaanse zendeling Da- onder de kerken nog steeds tisme «es. vroeg een zendeling zekere druk verkeren, om in zijn kerk een serie bijbel lessen te komen geven. Dezelfde priester vertoont regelmatig de films van Billy Graham en ande re protestantse films in zijn kerk. Door zijn toedoen hebben protestantse zendelingen zelfs filmvoorstellingen kunnen geven in scholen, ziekenhuizen en ande re openbare instellingen. Door zijn getuigenis was de aartsbisschop van Bogota zo geïnteresseerd dat ook hij de films van Billy Graham wilde zien. Hij nodigde 70 priesters en nonnen uit naar zijn bisschoppe lijk paleis voor een vertoning. Er volgde een langdurig gesprek over verschillende evangelisatie methoden. De Rooms-Katholieke Kerk is duidelijk veranderd. Terwijl men enige jaren geleden nog te vreden was als de mensen maar in naam rooms-katholiek waren, schenkt men nu meer aandacht aan het gehalte van de gelovi gen. De kerk is geschrokken van de velen in het land die graag een communistische revolutie a la Fidel Castro willen en heeft ineens begrepen dat er iets moet gebeuren. Vooral de laatste twee jaar hebben de protestantse kerken in vele steden evangelisatiecam pagnes kunnen organiseren. Ge bleken is dat de campagnes zoals Billy Graham die belegt grote be langstelling wekken. De Rooms- Katholieke Kerk staat deze cam pagnes niet alleen toe maar volgt ze met aandacht om ook eigen vormen van evangelisatie te kunnen ontwikkelen. Er is een speciale organisatie gevormd die de protestantse ker ken helpt om dergelijke evangeli satieacties gezamenlijk te orga niseren. Na een campagne in de stad Cali meldden de kerken, dat daar hun ledental was verdubbeld. In Medellin, de meest clericale stad van Colom bia, was het mogelijk een ver gunning te krijgen voor een gro te optocht van protestanten door de straten. van de roome-katholieke proces sies altijd al een soort volksfeest hebben gemaakt, vinden derge lijke optochten prachtig. Een week lang werden in Bogota e- vangelisatiesamenkomsten gehou den, die 8000 en meer mensen per avond bereikten. Maar de nieuwe mogelijkhe den gaan vergezeld van nieuwe moeilijkheden. De protestantse kerken van Colombia staan sterk onder invloed van Amerikaanse zendingsorganisaties. Telkens weer blijkt dat deze er moeilijk in slagen om autonome gemeen ten te vormen onder eigen, natio nale leiding. De Latin America Mission, een geloofszending, heeft zojuist moe ten melden dat van de zes natio nale predikanten die haar Colom biaanse gemeenten in begin 1966 nog dienden, er nog maar één over is. Eén van de vijf nam ontslag om financiële redenen, een tweede kwam om het leven door een auto-ongeluk, en drie werden er door de zending geschorst. Het rapport maakt geen melding van de reden van deze schorsing, het schrijft slechts dat zij wegens zonde on der tucht gesteld moesten den. Maar het evangelisatiewei wordt voortgezet. Besloten is ,q 1968 te maken tot een jaar vo; „diepte-evangelisatie." Dé term stamt uit Nicaragua wal voor het eerst een poging wei ondernomen om een jaar lang i de gemeenten aan het werk i zetten om op vele wijzen h evangelie uit te dragen. Deze actie bouwt niet op ét bepaalde evangelisatie-methoj maar is een poging om alle g meenten in te schakelen en zoveel mogelijk manieren n evangelie uit te dragen. De resij taten in Nicaragua waren i goed dat sindsdien dergelijl jaarcampagnes gehouden zijn I Costa Rica, Guatamala, Hond* ras, Venezuela, Bolivia, de Dorrj nicaanse Republiek en Peru. C| lombia staat nu op het progran Op het ogenblik bezint iedei zending en iedere gemeente zij reeds op haar aandeel in dej campagne. Terwijl in Spanje d moeilijkheden voortduren, or danks de wet op de godsdienst vrijheid, werken Columbiaand protestanten aan de grootste t vangelisatiecampagne die ooit j dat land werd gehouden. Optocht (Van onze onderwjjsredacteun Vorig jaar december maakten de protestanten van de hoofdstad Bogota zelfs uitzonder lijk veel werk van hun optocht. Zij voerden grote versierde wa gens mee, die het geheel het ui terlijk gaven van een bloemen corso. De Zuid-Amerikanen, die Eén woord fout IN Amsterdam-West, niet ver van de Hervormde Opstandingskerk (de kolenkit), staat de (niet al te) witte Gereformeerde Pniëlkerk, bijgenaamd het theelichtje. In dit merkwaardig bouwsel heeft dezer dagen de Bond van Christelijke Gereformeerde Vrouwenverenigingen zijn jaarlijkse bijeenkomst ge houden. Een verslag daarvan heeft men kunnen lezen in onze krant van vrijdag 2 juni jL In de middagvergadering is daar door onderge tekende gesproken over het onderwerp „Achtergron den". Het heeft zin achteraf nog een kort artikel te wijden aan de zaak, die in die toespraak aan de orde is gestled, omdat daaraan bij mijn weten nog nooit specifieke aandacht is geschonken. Is het in het kerkelijk le ven wel anders? Ook ai zijn kerkelijke vergaderingen openbaar, ook al lezen we de kranteverslagen of zelfs de ac ta, kennen wij alle motieven die bij stemmingen en het he men van besluiten meespre ken? Men hoeft niet terstond aan oneerlijkheid te denken, al komt die ook voor. maar er zijn verzwegen overwegin gen, die juist vaak de doorslag geven. Dit kunnen gevoelsargumenten zijn. die men zich zelf nauwelijks be wust is, angst bijv. voor echte of vermeende gevaren. Maar soms worden de overwegin gen bewust verzwegen. Het bovenstaande geldt ook voor discussies in het alge meen. Men kon hier denken aan samensprekingen tussen verschillende kerken, maar ook aan forums. teach-in's enz. Iedereen brengt in de discussie zijn eigen achter grond, levensgeschiedenis, er varingen, voorkeuren mee. Eenzelfde woord klinkt elke deelnemer anders in de oren. Termen als openheid, de vade ren, trouw, dynamisch, oecu mene. solidariteit, eigentijdse prediking, evangelisch radica lisme. oppervlakkigheid, de wacht betrekken, roepen in een vergadering van honderd mensen honderd verschillende associatie-complexen op. Wij kennen eikaars achter gronden niet en beoordelen el kaar vaak verkeerd. Wat mij ten diepste drijft en beweegt, weet u niet (weet ik het zelf?). Men kan zich uitsloven op een vraag een goed ant woord te geven, maar vrijwel elke discussie tussen meer dan drie personen is een langs elkaar heen praten. Kennen wij onze eigen achter gronden, onze diepste beweeg redenen? Wij moeten over mensen Het valt mij namelijk de laatste jaren steeds meer op, van hoe weinig zaken wij de achtergrond kennen, terwijl wij bij die zaken toch nauw betrokken zijn. Dit is natuur lijk altijd zo geweest, maar door de moderne communica tiemiddelen worden wij dage lijks voor een wereld van voorgronden geplaatst: voor gronden die niet alleen onze aandacht vragen als toeschou wers, maar ons als meespe lers dwingen partij te kiezen. Wat zijn de achtergronden van de moord op president Kennedy, van de jongste ma nipulaties van Nasser, van de beroeringen in China? Com mentatoren, reizende cor respondenten duiken achter het nieuws, maar kunnen toch ook nooit verder door dringen dan tot een tweede Zelfs in de kleine binnen landse verhoudingen is de beslissende achtergrondinfor matie voor ons doorgaans on bereikbaar. Weten wij ooit het fijne van een kabinetscri sis. een burgemeestersbenoe ming. een persoonlijk conflict tussen gezagsdragers? In de achttiende en een groot deel van de negentiende eeuw was dit geen bezwaar. Wat de heren wijzen, moeten de gekken prijzen, zei men toen. Wij hoeven niet meer te prijzen, mogen zelfs proteste ren. maar wat zijn de meeste protesten anders dan reacties op voorgronden? Ik ben zelfs geneigd aan te nemen, dat in die protesten onbewust een groot stuk onbe hagen wordt afgereageerd over de tirannie der voorgron den, die ons geen dag, geen uur met rust laten en ons dwingen tot een politiek enga gement oordelen, inlichtingen geven, in een tuchtgeval beslissen. Een psychiater moet voor de rechtbank rapport uitbrengen. Honderdmaal op een dag oor delen wij over onze mede mensen. „Een aardige man." „Ik mag haar niet". Geen rust Kent u ook dat gevoel van een wereld van voorgronden, die ons dreigt te verstikken? De oppervlakkige mens, die zelf nauwelijks een achter grond heeft, ondervindt hier van geen last. In rustige tij den is natuurlijk ook altijd naar het waarom gevraagd. Maar door de moderne com municatiemiddelen kennen wij alle voorgronden van de hele wereld. Ze omsingelen ons, als dreigende reuzen. Er is geen tijd en geen rust om tot een bezonken oordeelsvor ming te komen. En toch moe ten we oordelen, handelen, partij kiezen, elke dag, de he le dag. De bijbel openbaart achter gronden, maar ook binnen het kader van de H. Schrift is er een perspectivische orde ning van plans. Voorgrond is in het Oude Testament de wet. Lost die alle vragen op? Nee. In het boek Job. en in de Psalmen, horen we de gelo vigen worstelen met de pro blemen van hun persoonlijk lot en van Israël. De profeten komen met ach tergrond-informatie en met beschouwingen over de inter nationale politiek: de last van Babel, de last van Syrië, van Egypte, van Tyrus en Sidon. Maar God openbaart niet al les. Hijzelf heeft een voor grond en een achtergrond. Hij openbaart zich, maar is tevens een God die zich ver borgen houdt, de Deus abscon- ditus. Maar het Nieuwe Testa ment dan, zult u zeggen. Hier in treedt Jezus op. Ook Hij evenwel heldert geen „zaken" of „problemen" op, maar ver klaart de Vader. Jezus kent en erkent geen „vraagstuk ken". Bij Hem is alles persoon lijk. De discipelen begrijpen de aardse dingen niet, hoe zouden zij de hemelse begrij pen? En als Petrus de toe- komrt van Johannes wil we ten, zegt Hij: „Wat gaat dat jou aan? Volg jij mij maar." Het komt ons niet toe de tij den en gelegenheden te we ten, die de Vader in zijn ei gen macht heeft gesteld. In de hele H. Schrift is al les toegespitst op de persoon lijke relatie van God met de mens. Het belieft God ons om trent veel in het onzekere en in spanning te laten. Hij wil ons leren leven bij spannin gen en onopgeloste vraagstuk ken. Wij willen alles weten, maar kunnen maar heel wei nig verdragen. Doorgronden Hiermee is het span ningsveld waarin wij leven getekend. Wij willen niet al leen zien, maar ook doorgron den. Ook uit ethische overwe gingen, want in een oordeel mogen geen factoren worden overgeslagen. Aan dat wil- len-zien-en-doogronden dankt de menselijke samenleving De hele menselijke cultuur is er de neerslag van. Men ziet hoe vruchtbaar spannin gen kunnen zijn. Maar de he dendaagse tirannie van de voorgronden herbergt een be dreiging van alle echte cultuur en van alle echt geestelijk le ven. Tragisch Niet voor niets jchreef Ga briel Marcel reeds enige ja ren geleden zijn boek Le déclin de la sagesse. De onder gang van de wilsheid (Erven J. Bijleveld, Utrecht). Hij spreekt daarin over „het on eindig tragische karakter van de geesteliike situatie van de wereld van onze tijd" (bl. 130). Wie In deze tijd zijn ver antwoordelijkheid voelt, er vaart dit ook zo. Gaan we naar een toestand toe, waarin we over alles moeten oorde len en over niets kunnen oor delen? Demonische machten ma ken zich groot achter onze be perkte horizonten. Op deze di mensies zijn de gereformeer de belijdenisgeschriften niet berekend, alle vrome letter knechten ten spijt Waar glijft de echt-bijbelse visie die ons kan doen ademen in de ruim te van vandaag en morgen? Ik verkeer in alle kringen van het orthodoxe protestan tisme in Nederland, maar ik \mees dat door onze particula rismen het verlossende woord tegen de tirannie der voor gronden hier niet zal worden gesproken. Dr. C. RIJNSDORP Prof. dr. C. F. P. Stutterheim in het Correspondentieblad weei „De Nederlander, alias men, kan niet spreken, niet spellet en niet stellen. Dat is heel droevig. Of beter: het zou heé Q| droevig zijn als het waar was. Maar schijnt hier het licht der waarheid? Laten we niet vergeten dat kunnen spreker li spellen en stellen zeer relatieve begrippen zijn. gtuu Wat zeggen we als iemand per bladzijde twee fouten tegei spelling maakt? Dat hangt van onze stemming af. Als eet minister van onderwijs schrijft dat hij niet gewoon is ove elseh van een nacht te gaan, zullen de leraren vermoedelljl V uitroepen „onze hoogste chef kan Jiiet:«èns.'spellen". Er l echter niets anders bewezen dan dat die man één woord één- f? maal verkeerd heeft gespeld". Aanbeveling De Unesco heeft vorig jaar op een Parijse conferenti met algemene stemmen een Aanbeveling aangenomen di betrekking had op de positie van het onderwijzend personeel Daar staan bijzonder ware dingen in, zoals „dat het aan zien" van de onderwijzer voor een belangrijk deel word bepaald door de hoogte van het salaris". Dat salaris moet „de vergelijking met. andere gelijkwaar dige beroepen kunnen doorstaan en de gezinnen een be< hoorlijk levensniveau verzekeren, waarbij de betrokkenet in staat moeten zijn hun kennis en hun cultuur te veri rijken". Vraag: „Voor welke groep van mensen zouden die voor waarden eigenlijk niet gelden?" Met 'n kreet de wei in Mejuffrouw R. C. Vogel, hoofd van de educatieve dienst van het Haags Gemeentemuseum, klaagt over de vele ver- zoeken die zy binnenkrijgt van leerlingen die een scriptie^ moeten maken. t Zij heeft niets tegen scripties, mits goed geleid en vooral begeleid. Nu krijgt zij vaak de indruk dat leerlingen met kreten als „Van Gogh, Ikonen, Impressionisme" de wei in- f gestuurd worden. Zij laten het de musea dan maar uit- J zoeken en er komen dan brieven bij die musea binnen die geen stuk van het gevraagde hebben. Veel liever verdienen Een inspecteur in het onderwijsverslag: „Er blijkt by de onderwijzers weinig belangstelling voor cursussen enz. waar men iets kan leren voor zijn vak. De belangstelling gaat wel sterk uit naar cursussen met het resultaat waarvan men iets kan verdienen. Het spyt me te moeten constateren dat de geest van het materialisme ook vele onderwiizers te pakken heeft". Eigen meester En tenslotte een citaat uit een brief in een onderwijsblad over de positie van de onderwijzer, die als hij niet oppast wordt: „Het knechtje van de melkboer, van de fotograaf, de zending, de spaarbank, de busonderneming en van de ouders". Engel Angel b£ B/JeeL Z£$r t) ÖAr WIJ HELE WAPEHRUSTtHQ OOPS, MOETEN AAHOCEN "pROSEER DA/V EE/VS. TE <IAA-N

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 14