TV Amerikanen krijgen genoeg van reclame RADIO en TV- reportages van Milo Anstadt naar festival van Praag Uittocht van de Masai Puzzelboek r In «Ie greep van de kreeft jiySt door 11 DINSDAG 30 MEI 1967 Commentaar VARA actief 'yERWIJL op Nederland 2 Molières - Misantroopzijn romantische liefdeslessen leerde in stijlvolle Franse opvoering maar bij te goedkope ver taling, was op Nederland 1 de VARA bijzonder actief. In de laatste quiz- aflevering kregen alle kandidaten, desnoods door een tweede ronde, toch de kans op de duizend gulden: drie van hen haalden het, één bleef steken maar kreeg toch vijfhonderd gulden uitbetaald. Piet te Nuyl kwam als hoofd van de tv-sectie persoonlijk Theo Eerdmans en Maud met geschenken vereren. „Achter het nieuws" liet zich drie maal zien. De tweede keer vertoonde men de Franse reportage uit Vietnam; een „wel eenzijdige, maar toch directe en onverbloemde indruk van een wer kelijke oorlogvoering, die niemand wil", zoals Koos Postema zei. Voor onze al aan zoveel oorlogs ellende op het scherm gewende ogen speelden zich harde, tóch niet al te cru opgenomen strijdtaferelen af, da terend uit september/oktober 1966. Het vreemde leven van soldaten, die ver van huis zonder ambitie plichtma tig krijgsverrichtingen doen. We kijken er tegen aan, niets-be- grijpend, geschokt, ontredderd. Want wij willen oorlogsberichtgeving en daarvoor zorgt de televisie. Ditmaal volkomen objectief, zonder commen- Na het programma kwam de actua liteitenrubriek terug met een gesprek dat Hans Jacobs voerde met Evert Reydon, die zich nu graag voordoet als de echte NAVO-spion. De VARA spot te lichtelijk met het boek „van James Bond-achtige allure, met veel sex". Reydon vermocht met zijn „onthullin gen" niet diep te treffen. Ook vertoonde de VARA nog een kersverse reportage uit mobiliserend Israël, in enkele uren tijds klaarge- Spots vernielen kunst op tv Regisseur doet NBC proces aan (Van radio- en tv-redactie) HILVERSUM Zeer vele Ame rikanen, zowel kijkers als pro grammamakers, krijgen genoeg van de allesoverheersende reclame in de televisieprogramma's. Er wordt steen en been ge klaagd, maar de oppermachtige concerns, die de Amerikaanse tele visie hielpen groot maken, willen nergens van horen. Zij, en zij al leen hebben het voortbestaan van talloze zenders in handen, zij be talen de hoge honoraria, zij maken het mogelijk, dat er ongehoorde sommen worden uitgegeven voor tv-spektakels maar zij varen er zelf ook wèl bij en de regering, die kool en geit moet sparen, laat 3 nig van zich horen. Deze week is het tot een uitbarsting gekomen. Regisseur George Stevens, die voor het network NBC een kunst zinnige speelfilm „Een plaats in dt zon" had gemaakt, zag met afgrijzen maakt voor uitzending. Een knap stuk werk, waarvoor de NTS-technici en -vertalers die het hadden verricht, te recht werden geprezen. Er was in deze reportage een korte bijdrage van het NCRV-team in Israël verwerkt en vanavond zal de VARA na het KRO- programma op Nederland 1 een nieuw beeldverslag mogen uitzenden. (Van i tv-redactie) HILVERSUM De Oosteuro- pese reportages welke Milo An stadt (in Polen, Hongarije en Tsjechoslowakije) voor de VARA- televisie heeft gemaakt, hebben hem veel succes gebracht. De programma's over Hongarije en Tsjechoslowakije werden om hun toeristische kwaliteiten door de ANWB bekroond met een geld prijs; die over Polen kwam niet in aanmerking omdat het de prijs 1966 was en deze reportage in 1967 op de beeldbuis verscheen. Verder zal de NTS een compilatie van de drie programma's inzenden voor het tv-festival in Praag, dat op 12 juni a.s. begint en dat bedoelt is voor documentaires en reportages wel ke volkeren dichter bij elkaar bren gen. Het eerste deel van deze montage zal de VARA morgenavond op de beeldbuis vertonen, het tweede deel volgt later. In de montage wordt een doorsnee gegeven van de drie landen, waarbi. aandacht wordt besteed aan het leven van arbeidersgezinnen, de positie van de werkende vrouw, schoolgaande jeugd en studenten, sociale verhoudin gen op het platteland, kerkelijke pro blemen en aspecten van vrijheid en Aan het festival in Praag nemen ve le landen deel: er zijn inzendingen van Oost- en West-Europa en uil vele an dere werelddelen. Een internationale jury beoordeelt de inzendingen. Voor Nederland heeft VARA's Piet te Nuyl zitting. Intussen hebben de documentaire programma's over de drie Oosteuro- pese landen zoveel belangstelling ge trokken, dat de VARA heeft besloten in het volgend seizoen de serie voort te zetten. Zij zal Milo Anstadt (die van Poolse afkomst is) dan laten reizen naar Joe goslavië, Roemenië en de Sowjetunie. Contacten hiervoor zijn al gelegd. De VARA vertoont het eerste deel van de montage voor Praag morgen avond tussen 9 en 10.05 uur op Nea 2. aan, hoe zijn geesteskind bij de uit zending 33 maal werd onderbroken voor het vertonen van reclamespots. Juist op fijne hoogtepunten spron gen er plotseling schreeuwerige recla mes voor tandpasta, regenjassen, frisdranken en wat niet al op het scherm. „Dat is vernieling van de kunst!" riep hij woedend uit Inderdaad, van zijn werk bleef niets over, men kon bij al die tussengevoegde deuntjes, uit roepen en harde muziekjes de draad van de film niet vasthouden. Het was een heksenketel gelijk. Maar ja, de adverteerders, die wisten dat „Een plaats in de zon" een heel mooie film was. die de kijkers beslist zouden willen zien. staken er schatten geld in om juist bij dat kijkspel in te breken. Bij George Stevens liep de maat c hij deed het network een proces wegens het bederven van zijn werk en vroeg ongeveer 7,5 miljoen gul den schadevergoeding. De rechter zal in deze netelige kwestie moeten beslissen en dat zal niet gemakkelijk Immers toont NBC zich van geen kwaad bewust: het is toegestaan gebruikelijk, elk programma lustig voor spots te onderbreken... waarom dan deze film niet? Neen, voor vens staat de zaak er niet sterk Trouwens, het is geen nieuwtje, producers en regisseurs, van wie ho ge arbeidskwaliteiten worden vergd, zich snikkend van woede de haren uittrekken, als ze hun werk op de beeldbuis terugzien, doorspekt met advertentiespots, die nergens op slaan, ma3r wél de aandacht var publiek afleiden. Ze staan machte- Iedereen. die iets heeft te maken met televisieprogramma's, moet er aar loven. Hoe rijker een uitzending, hoe duurder de reclameminuten worden verkocht en hoe meer geld er dus in het laatje vloeit. Ook de grote artiesten weten ervan mee te praten. Zij zijn er volkomen aan gewend, dat zij in feite niet meer doen dan kostbare spots aan elkaar breien. Hoe groter zij zijn, hoe exclusiever hun verschijning op Kruiswoord-puzzel zonder zwart de buis, hoe harder de adverteerders Zo heeft Doris Day er nu in toe gestemd, een eigen televisieshow te maken. Alles in kleuren natuurlijk. Zij in de fraaiste japonnen, de de cors schitterend van aankleding. Pri ma orkest, royale entourage met koorzang en balletten... maar ja, om de paar minuten verdwijnt Doris even in 't niet voor de reclame, die in deze show maar liefst bijna 400.000 per minuut zal kosten! Ge gadigden daarvoor?? Bij bossen! Europa moet wel een dorado zijn voor Amerikaanse artiesten. Te weten, dat zij dan ononderbroken in he beeld zijn, hun ganse presentatie ach ter elkaar kunnen afmaken, zonder dat er intussen druk wordt gepraat over koffie en thee, lingeries wasmiddelen, moet een ongekend ge voel van waardering voor de eigen persoon en de eigen kunst opwek- Iets minder Gezien de vele, vele klachten, die wor den geuit over de toevloed van recla me in de Amerikaanse tv-program- ma's is er nu dan eindelijk iets uit de bus gekomen. De veel-geplaagde regeringscommissie voor de omroep, FCC, heeft voorzichtig de steen het rollen gebracht Er zijn eindeloze onderhandelingen gevoerd en resultaat is, dat de reclame-i lende instantie TV Code Board heeft voorgeschreven, dat de reclame moet worden verminderd. Dat wil zeggen, dat de reclametijd 10 minuten en 20 seconden per wordt verminderd tot... 10 minuten 16 seconden. Niet om over naar huis te schrijven dus! Programma's een half uur, waarin 5 minuten reclame zit en die daarvoor driemaal werden onderbroken, mogen nu al leen maar worden ingeleid met recla me, tweemaal onderbroken en na tuurlijk weer met spots besloten. In Amerika werken talloze onder- zoek-bureaus, die na elke uitzending een massa kijkers opbellen en gen, of ze hebben gekeken en niet, waarom niet? Al deze gegevens worden onmiddellijk verwerkt en en kele uren na de uitzending heeft de sponsor van het programma een ge detailleerd rapport op zijn bureau, waaruit hij kan lezen, hoe het door hem betaalde en van reclame voor ziene programma het heeft gedaan. Bij te weinig kijkdichtheid gaat het er onherroepelijk uit. (Van c e radio- en tv-redactie) HILVERSUM Voor zondag 11 juni (Ned. 1, 6.40 uur) kondigen CVK en IKOR uitzending aan van een docu mentaire, gewijd aan de uittocht van de Masai, een Oost-Afrikaanse noma denstam, die in deplorabele toestand en diepe verslagenheid is geraakt. Dit programma stond genoteerd voor uitzending op 21 mei, maar moest toen worden uitgesteld om technische rede- De streek die nu Kenya en Tanzania heet, was eens het onomstreden gebied van deze stam. welke nu teruggedron gen is in de Ngong-heuvels van Ke nya. Het is een volk dat vroeger alom werd geprezen om zijn schoonheid en strijdlust. Hiervan is. in de ongelukki ge omstandigheden waarin het nu leeft, niet veel meer overgebleven. De Presbyteriaanse dominee Moses Waveru en het districtshoofd Murero Olelemoino spannen zich in, om de Masai een uittocht uit hun oude stam- gewoonten te bereiden. Zij zeggen: dit is een zaak van geloven en doen. Een televisiereportage van 25 minuten zal U in de problemen inwijden. 2 3 i 5 S 7 8 9 2 J b 6 I 8 9 Niets te dol Horizontaal. 1. raam-muzieknoot. 2. niet gesloten-deel van een schrijfma chine. 3. jongensnaam-Duits dichter. 4. biersoort-optelling-achting. 5. Lim burgse klei-cilindervorming voor- werp-lidwoord (Fr.) 6. rivier in Frank rijk-bijwoord-inhoudsmaat (Afk.) 7. landbouwwerktuig-gem. in N. Brab. muzieknoot-water in N. Brab. 8. eenja rig kalfrivier in Duitsland, 9. aanteke- ning-'hoetóbalkon. Vertikaal. 1. Vierv tig dier-niet vergezeld. 2. slotrede-ont kenning (Eng.) 3. Myth,figuur meisjesnaam. 4. scheik. element (afk.) gem. in N. Brab.- schoorsteenzwart, 5. geheel de uwe (afk. Lat)- Europeanen - muzieknoot. 6. myth, figuur - familie lid. 7. vlaskam - soort van kraai. 8. stengel - juffrouw, 9. zijtak Rhone - muzieknoot - de oudste (afk.) listen. 21.05 Geboorteregelinj? en de katholieke kerk. 21.30 22.40 Overweging. 224.5 Klank beeld over België. 23.15 Con- 1 ver sum II. 298 m. AVRO: le. 19.00 Gevarieerd platenpro- 20.05 Lledjesprogi It AIHO >ioit<.i:\ kerkdfenst.' 13.00 "va •spel (dl. 3). 14.2 riant: Aktualit» O'clock, praatje. 17.15 Lichte heldsvoorlichting. 18.00 Con- coursmuzlck 1967 van de Ned. Fed. van Christelijke Muziek- dio kleuters. 11.00 Nieuws. 11 02 RVU Filmrevue 11.32 Cello en plano. 11.50 Lichte giammo- plattcland. 'l2 27 Mededelir Daarom speculeren de tv-ondernemin- gen steeds meer op de sensatiezucht en de hang naar vermaak bij de kij ker. Daarom gaat geen misdaad-zee te hoog, is geen familieverhaal zoet genoeg, kunnen cowboy's nooit vol doende schieten en vechten.... het pu bliek moet aan de buis gekluisterd blijven en de reclame méé consume- Trouwens... niemand ontkomt aan de reclame. Een ernstige rede van de president noch een plechtige gebeur tenis in het land komt zomaar onon derbroken op het scherm. Geen verslag van de Veiligheidsraad, geen staatsbezoek van buitenaf wordt ge respecteerd. Dat zou ongehoord zijn. Alleen en uitsluitend de zgn. educatie ve zenders, die niets anders mogen zijn vrij van reclame... en daarom moet de regering aan geld zien te komen om deze zenders in leven te houden, want de gevraagde cursus gelden zijn ontoereikend. Nog is het educatieve network (NET) reclamevrij, maar of het nog lang zal duren, is de vraag. Er moet toch ergens geld vandaan komen, wil men in afgelegen streken analfabe ten het ABC, jonge arbeiders een technisch vak leren, en in de grote centra de niet meer te verwerken stroom studenten via de tv colleges geven? B. J. Khymens Frans Halsema is een van het drietal artiesten, dal u avond kunt zien en horen in een KRO-cabaret op Ned. J politiek gesproken" heel. U ziet hem hier alvast met n terssteek en waardevol regeringskoffertje. Zijn partners Adèle Bloemendaal en Gerard Cox. Regisseur en tekstschrijver Leo Akkermans heeft een dag in het gebouw van de Tweede Kamer zitten luisteren debatten, om er stof uit te vergaren voor satire op de ing* kelde taaldie de politici gewoonlijk plegen te hanterei daarover zal het vanavond voornamelijk gaan. VANAVOND TE ZIEN 7.10 uur aflevering van Batman. 8.20 uur politiek cabaret. 9.00 uur Britse tv-serie „De wrekers". 9.50 uur Vanavond in Nieuwspoort. N'ed. 2 VPRO 8.05 uur aflevering van Hollywood en de sterren. 8.30 uur de Franse chansonnier Michel Fontayne 8.55 uur dubieuze wapenhandel in „Onaantastbaar". 9.40 uur portret van de Amerikaanse regisseur Da vid Meerick. VANAVOND TE HOREN Hiht KRO 8.00 uur Friese uitvoering van Bruckner's Mis in f. 9.05 uur programma over de tv-documentaire Ge- boortenregeling. 10.00 uur kunstrubriek 10.45 uur muziek uit België in de serie „Dag land!" 11.15 uur Contekst, magazine. Hilversum II AVRO 7.00 uur Muziekmozaïek va 8.05 uur liedjesprogramma. 8.35 uur zomeramusement. 9.50 uur jazzprogramma. 10.55 uur opnamen vs presariaat. de concoursfinale Ned. Im- MONTREAL In Montreal zijn zondag een man en een vrouw gear resteerd die 6 kilo heroine in hun kle ren hadden verborgen. Zij kwamen uit Parijs. De heroine vertegenwoordigt een waarde van 4 tot 6 miljoen dollar op de zwarte markt. SEOEL Noordkoreaanse pa trouilleboten hebben in het afgelopen weekeinde bij twee incidenten vier Zuidkoreaanse vissers gedood en vier gewond, zo heeft de politie in Seoel gisteren bekendgemaakt. 13 Minuten verstreken zonder dat er ook maar iets te horen was. Toen sloeg de klok van de vlak in de buurt staande Capucijnekerk met een, naar het Jek voorkwam, oorverdor vend geraas twee. Vrijwel onmiddellijk daarna hoorde hij in de verte een auto aankomen. Da's Jan en nu beginnen dus de kalvers op het ijs te dansen, stelde hij vast. En inderdaad: het enige vehikel, dat het nachtleven van Rooldrecht gaande hield, bleek de wa gen van Jan Frens te zijn. Hij kwam met een matig gange- tje aanrijden. Net toen Jek hem in 't oog kreeg stopte de auto. Het portierraam aan Jeks kant ging open en een grote gele envelop viel fladderend op het asaflt van de Oudepoortstraat. Toen schakelde Jan weer in en reed de wagen verder. Net in de tweede versnelling ging de auto de Dalmsteeg voorbij. Jeks zenuwen waren nu tot het uiterste gespannen. Van het onbehagelijke gevoel van straks had hij geen last meer nu elk ogenblik actie van hem kon worden verwacht. Hij ging, dodelijk voorzichtig, een beetje gemakkelijker zitten en wachtte af. Het geluid van de auto stierf langzaam weg. In zijn verbeelding zag hij zijn vriend de akelige nauwe straatjes van de krottenbuurt inrijden en, veel vlugger dan Jan het in werkelijkheid zou kunnen doen, naar de Rietstraat snellen. Misschien valt'ie midden in al dat puin nog lelijk op z'n snufferd, dadht hij, nerveus in zichzelf grirmekend. Het gedeelte van de Oudepoortstraat dat hij vanuit de harde legerstee, die het logement „De gouden os" hem bood, kon overzien, speurde Jek met argusogen af. Maar er was geen andere beweging te zien dan die van een handvol schaduwen op de gevelwand, veroorzaakt door het zachtjes slingeren in de wind van het aan draden opgehangen licht punt. De envelop zag hij als een lichte vlek op straat liggen en er scheen vooralsnog niets te gebeuren. Langzamerhand verloor Jek het gevoel voor tijd. In zijn idee was het zeker tien minuten geleden, dat Jan passeerde. Maar daar had hij toch ook alweer geen eed op willen doen. Zijn ogen gingen pijn doen van het ingespannen turen, zijn knieën werden stijf en hij verwenste de kramp, die telkens in zijn rechter kuit opkwam. Minuut na minuut ging voorbij en nog steeds was er niets te horen, laat staan iets te zien. Toen, juist toen Jek bezig was een van zijn beroemde vernuftig samengestelde verwensingen te componeren, werd zijn oor getroffen door het geluid van een bedaarde, haast slenterende stap. Als hij het goed had kwam het van de kant van de Waag en liep de man, die daar kennelijk op z'n zeven gemakken aankwam, in de richting van de Rietstraat. Jeks ogen puilden haast uit z'n hoofd, maar hij moest nog even geduld hebben. Dat het de man was, op wie ze loerden stond voor hem vast. Dat hij hem zou herkennen was vers twee Onafgebroken tuurde hij naar de hoek en bijna had Rooldrecht een derde dode tengevolge van hartverlamming te betreuren toen hij een monster van een hond zag verschijnen, die kennelijk aanstalten maakte de Dalmsteeg te gaan inspecteren. Gelukkig voor Jek en Rooldrecht be dacht het beest zich op het laatste moment. Hij lichtte bij wijze van groet zijn poot op om en passant het asfalt van de Oudepoortstraat nog wat natter te maken. Terwijl het dier dat deed kwam een gestalte de Dalmsteeg voorbij. Nog in tegenlicht was hij Jek niet meer dan een onherkenbaar silhouet. De figuur liep kalmweg naar de envelop waaraan de hond stond te snuffelen. Hij kwam in het volle licht keek eens om zich heen en raapte toen langzaam bukkend het papier op Op hetzelfde ogenblik voelde Jek zich alsof hij een enor me klap op z'n hoofd kreeg. Hij moest zijn spieren, die zijn lichaam in beweging wilden zetten naar die man toe! met alle geestkracht in bedwang houden. Hij kon zijn ogen niet geloven en hij snakte, ten prooi aan een mengeling van ongeloof, verontwaardiging en een schier onbedwingbare lust om krankzinnig te gaan lachten, naar adem. Maar nee, hij moest zich beslist niet laten zien. Jan, die in de Rietstraat vast en zeker ook ogen als soepborden opgezet zou hebben, dacht er kennelijk net zo over. De anti-climax was dan ook wel schokkendWant de man, die de gele envelop opraapte, hem even bekeek, in de zak stopte en toen schijnbaar in alle gemoedsrust zijn weg vervolgde, was... collega Ceesje Beukebos. Eén van tweeën één: of dat akelige kereltje had de grote detectives Frens en Groot volslagen in de boot genomen, of hij had in zijn onschuld alle moeite tevergeefs gemaakt door het midden in de nacht in zijn hoofd te krijgen die bloedhond van 'em een plasje te laten doen! De eerste mogelijkheid achtte Jek, Ceesjes onvolgroeide gevoel voor humor kennend, uitgeslo ten. Dus bleef de andere conclusie over. Het was om te gillen van het lachen als het niet zo spijtig was van al die verloren tijd, moeite en nachtrust (Wordt vervolgd) kon de verlei- inbreker ding niet weer staan een 22-ja- rige vrouw die rustig naast haar echt genoot lag te slapen een kus ten af scheid te geven. De vrouw dacht eerst dat de lief kozing van haar man afkomstig was, maar nadat zij haar ogen opsloeg zag zij de onbekende. De inbreker vluchtte en verdween met een aktentas en een portemonnee met 7,50. SUKKELTJE EN BRUUNKE 32. Ze rijden langs een klein stationnetje. ,,Eens even bedenkenvoor mor genochtend kan ik jullie niet vrijlaten hé. kijk, daar staat de goederen trein al klaar dat is de oplossing!" Niemand te zien; het is al laat. Hij doet .voor zichtig de deur open: „Een goed idee. Ik sluit jullie in deze wagen op; morgen vinden ze jullie at chocolade; amuseer je maar tot morgen," grinnikt de oplichter. Hij doet de deur op slot en rijdt vlug weg. De vriend jes roepen niemand hoort er iets van op het verlaten rangeerstation.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 11