Iedereen tevreden om 5 uur
Achter de schermen hij
NCRV's nieuwe Rodeo
Vanavond Molière's
„Misantroop" op tv
In de greep
van «Ie kreeft
AVRO -tv ruimt op
in zomermaanden
MAANDAG 29 MEI 1967
Commentaar
Onbewezen
NCRV's Attentie'heeft via frag
menten uit een Franse reportage za
terdagavond de onbewezen kwestie
van Nederlandse provohulp aan deser
teurs uit het in Duitsland liggende
Amerikaanse leger in het licht ge-
Geruchten over ev. Amsterdamse
activiteiten op dit gebied zijn al enige
tijd geleden opgedoken en als onbe
vestigd door de publiciteitsmedia vrij
wel geheel genegeerd.
„Attentie" meende er echter goed
aan te doen, 13 minuten te compri
meren uit een Franse reportage van 2
uren lang, waarin een Amsterdamse
organisatie alsmede Londense activi
teiten aan de kaak worden gesteld.
Met het vertonen van pamfletten werd
het verhaal ondersteund.
Ondervraagden, op allerlei wijzen
onherkenbaar gemaakt in het b eeld,
antwoordden in vlot Engels of Frans,
zodat men niet kon uitmaken of zij in
derdaad, zoals de reportage het laat
voorkomen, de Nederlandse nationali
teit hadden.
De medewerkers van Attentie slaag
den er niet in, enige bevestiging van
het beweerde te krijgen, van Neder
landse noch van Amerikaanse (am
bassade-) autoriteiten. Of zij er goed
aan hebben gedaan, dit Franse signa
lement op de Nederlandse televisie
door te geven, zal de tijd moeten
Politiemensen gaven na de uitzen
ding te kennen nog steeds niet te ge
loven in het bestaan van de Amster
damse organisatie en het waarheids
gehalte van de uitzending in twijfel
te trekken.
Tijgers doden
verzorgster
ROUAAN Twee losgebroken tij
gers hebben zaterdag in een dressur-
centrum bij de Franse stad Rouaan
een 21-jarige verzorgster verscheurd.
Tientallen politiemannen werden naar
het park waarin de beesten rondzwier
ven gedirigeerd, maar pas na enkele
uren slaagde men erin de dieren naar
hun kooien te drijven.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM In een televisie
studio vol publiek heb je altijd
wel een middelbare school-leer-
ling, die stof komt opdoen voor
een scriptie. Die ontbrak zater
dagmiddag ook niet bij NCRV's
nieuwe programma „Rodeo":
het was een stralend meiske
een feestelijk lichtblauw jurkje,
gewapend met een bloknootje
en een potlood en al een half
uur vóór de uitzending liep ze
als een soort debutant-journa-
liste met toestemming van de
begrijpende floormanager de
hele studio, rond, aan iedereen
vragend: „En hoe vindt u het
nou
Maar het was een spiksplinternieuw
programmawie kon er dus van
tevoren iets van zeggen? Het pu
bliek, gevormd door oud en jong er
daartussen, schoof de duistere ban
ken in: „Nou, ik hoop dat het leuk
zal zijn!" of: „Als het niks is, roepen
wij wel boe!" was alles, wat het
ijverige meiske oogstte.
Sportief
Het aardige van deze Rodeo is,
iedereen zich geweldig sportief
toonde. Alle deelnemers wisten, dat
het niet ging om een talentenjacht:
er zit geen optreden in een „echte
show" aan vast voor de winnaar,
winnares of winnende groep. Het
risico, dat ze het op 't scherm niet
best deden, namen ze, heel sportief.
Ook het echtpaar, dat in eigen genre
al concoursprijzen had gewonnen,
maar op het scherm geen lang op
treden kreeg toebedacht: het is ten
slotte heel iets anders of men op een
klein podium optreedt, dan dat men
voor de onbarmhartige camera's
staat, en de jury oordeelde volgens
het beeldscherm, dat zij overigens
veel beter kon zien dan de artiesten
tijdens hun optreden.
Van tevoren, toen het script-verzame
lende meiske rondging, kon men in
de studio de spanning wel snijden:
niemand wist, hoe het zou gaan, er
was tot op het laatste ogenblik iets
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Met een Fran
se voorstelling van Molière's
meest beroemde blijspel „De Mi-
santroop" zet de NCRV haar se
rie uitzendingen van klassieke
dramatische werken vanavond
(op Ned. 2) voort. U behoeft niet
te vrezen, dat u te doen krijgt met
„een antieke draak", want Moliè
re's werk heeft de uitzonderlijke
eigenschap „van alle tijden" te
zijn, omdat het de tekortkomingen
van de menselijke geest, zijn nuk
ken en fouten, hekelt en ach, die
geest verandert immers nooit
werkeliik
Jean Baptiste Poquelin, zoals Molière
in werkelijkheid heette, schreef dit
blijspel in 1666 onder grote druk, spe
ciaal om Lodewijk XIV en zijn hof te
vermaken Sinds zijn verschijning
de toneelwereld, als auteur en acteur
beide, was in Frankrijk de liefde voor
het toneel hoog opgelaaid. Molière
werd, om zijn eigentijdse hekelingen,
bemind, gehaat en gevreesd, maar de
op vermaak beluste Zonnekoning be
schermde hem en stelde hem in 1665
aan als hófschrijver, en zijn groep als
hofspelers
Helaas Lodewijk en zijn hof wa
ren onverzadigbaar en Molière werd
gedwongen, stuk na stuk te schrijven:
hte moest aldoor iets nieuws zijn. Hier
door ontkwam Molière niet aan de
noodzaak, moderne bewerkingen te
maken van bestaande verhalen, die hij
virtuoos aanpaste aan de geborneerde
Franse samenleving van die tijd, aan
de frivole en onverantwoordelijke le
venswijze, lediggang van hooggeplaat-
sten en de ijdelheid die hachelijke
avonturen toeliet.
Voor „De misantroop" (ondertitel:
De verliefde zwartkijker) schreef hij
echter een geheel eigen verhaal en het
werd vrijwel zijn meesterwerk. Hij was
toen 44 jaar, een opgejaagde, maar
tegen alle kritiek opgewassen artiest.
Gezien zijn grote oeuvre en zijn wijs»
gerigheid, verborgen achter onbe
schroomde humor, meent men dikwijls,
dat Molière een bejaarde man was in
zijn glorietijd.
Hij is echter vrij jong gestorven,
waarschijnlijk ook door een te werk
zaam leven, waarin hij gedwongen
was nachten lang te schrijven. Tijdens
de derde opvoering van zijn komedie
,De ingebeelde zieke"
mis met de sein-apparatuur, waar l heeft er bepaald hard genoeg voor
toegewijde technici aan dokterden,! haar best voor gedaan!
de jury raakte bij een droge repeti- Regisseur Andries Roest was op dat
tie (dus zonder artiesten) voortdu
rend in de war met de hooghangen- J
de trekkertjes en Pim Jacobs had
alle moeite met het heen en weer
draven om nu in deze, dan in gene
hoek zijn tekst te zeggen.
Maar een oud gezegde beweert: hoe
slechter de generale repetitie, hoe
beter de première. Toen het er
op aankwam was de apparatuur j
goed, vergiste de jury zich niet in j
de trekkers, kwam het gehinnik
netjes op tijd, stond Pim Jacobs
precies waar regisseur Andries j
Roest hem wou hebben entoon-
den de deelnemers zich prima can
didates
Zodat om 5 uur, toen het allemaal
voorbij was, iedereen tevreden kon
zijn en dat wil wat zeggen bij zo'n
ingewikkelde uitzending.
Toen allen, die ermee te maken had
den gehad, zich opgelucht de veren
stonden te schudden, was
dat meiske in 't blauw met haar
scriptie-plannen. Nog ev
geïnteresseerd kwam ze
gen stellen: „Enhoe vónd U het
nou?" Laten we hopen, dat ze een
fijn cijfer krijgt voor haar werk,
Vader" Broeksz
opent cursus
(Van c
s radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Rustig, bijna onop
gemerkt zoals dat elk jaar het geval
is, worden door de Ned. Radio Unie de
veelomvattende voorbereidingen ge
troffen voor de (nu 15e) Internationa
le Dirigentencursus, welke hier van 9
juni tot 6 juli wordt gehouden in de di
verse concertstudio's.
VARA's voorzitter en NRU's vi-
ce-voorzitter J. B. Broeksz zal op de
avond van 9 juni in de KRO-studio de
korte leerschool openen, want als pro
grammacommissaris van de NRU wa:
hij destijds de „vader" van de onderne
ming: onder zijn leiding kwam de
eerste cursus tot uitvoering.
Intussfen betekent dit jaarlijkse
nement, dat een groot, aantal reeds
min of meer bekende, in elk geval
veelbelovende jonge dirigenten uit
le landen ter wereld een maandlang in
Hilversum verblijven, waar zij niet al
leen deskundig onderricht krijgen,
maar tevens mogen werken met vijf
grotte en zeer goede orkesten van di
verse samenstelling, een faciliteit, wel-
;er weinig landen kunnen aanbie
den.
De Hilversumse cursus wordt door
de deelnemers jaar op jaar geroemd
en belangrijk deel van hun oplei
ding en dat brengt Nederlands faam
op dit gebied tot ver over de grenzen.
Tijdfens de openingsplechtigheid zal
het kwintet „Gesualdo di Venosa" on
der directie van Frans Müller drie ma
drigalen en het „Lamento d'Arianna"
de Renaissance componist Monte
verdi uitvoeren. De sluiting van de cur-
wordt op 6 juli gehouden in Huize
Queekhoven in Breukelen.
uur een beetje buiten adem. Ten-
slotte was hij de man, die aan de
touwtjes had getrokken en daarbij
zoveel aan het toeval moest overla
ten. Tenslotte kan je een presenta
tor, een hele rij amateur-artiesten
die voor de allereerste keer te ma
ken krijgen met een tv-microfoon en
camera's, noch een kersverse jury
wenken geven tijdens de uitzending,
dat moet je laten komen, zoals het
Maar het is erg meegevallen. Ik zeg
nog niets met zekerheid, we hebben
de hele zaak vastgelegd en we gaan
de opname goed bestuderen om te
kijken, wat er de volgende keer, op
24 juni, kan worden verbeterd."
Natuurlijk waren er wel feilen, die
zijn er bij elke directe uitzending.
Met het geluid zat het helemaal niet
snor: de muziek overstemde soms de
stemmen. De inleidende beeldtune
is te lang en te druk, de jury-moni
tor hing te hoog en te ver weg: er
moest soms met lichtbrekende bril
len langs de felle lampen worden
gestaard, hetgeen de concentratie
niet ten goede komt.
Benieuwd is de NCRV ook, wat er
voor reacties komen uit het kijkpu-
bliek. Ja, het blijft na een première
altijd bijvijlen.
„Voorlopig hebben we vier uitzendin
gen èn een finale gepland", zegt An
dries Roest, „maar als we goed suc
ces hebben bij het publiek, zijn. we
niet ongenegen er mee door te gaan."
Aan deelnemers dan geen gebrek,
want in deze vier uitzendingen kun
nen alle 181 gegadigden lang niet
aan bod komen, en men weet, hoe
het gaat: als zulke uitzendingen een
maal lopen, komen er voortdurend
aanvragers bij.
't Is toch ook fijn, als je zomaar eens
even op de televisie kunt komen!
Hoeveel minuten je ook blijft staan;
je bent er geweest en dat is nooit
onvoordelig!
Drie Zilveren
Anjers
AMSTERDAM Dinsdag 27 juni
zal prins Bernhard weer een Zilveren
Anjer uitreiken aan drie Nederlanders
die zich uitzonderlijk verdienstelijk
hebben gemaakt op cultureel gebied.
Dit jaar valt de onderscheiding ten
deel aan de heer Meint Wiegcrsma uit
Oranjewoud, veelzijdig ijveraar voor
het verheffen van het culturele leven,
het bijzónder in Friesland, door het
bevorderen van volksonderwijs
tuürbescherming.
Mr. "A. A. J. Rijcsen te Gouda krijgt
de zilveren anjer als deskundige op
het gebied van de gebrandschilderde
ramen in de St. Janskerk te Gouda.
Door middel van veel publikaties, le
zingen en rondleidingen maakte mr.
Rijcsen „de Goudse glazen" bekend en
bevorderde hij de studie der glazen.
De heer G. J. G. Leonhardt te Laren
(NH) ontvangt de onderscheiding voor
het sedert jaren stimuleren van het I
Nederlandse muziekleven. De heer Le-
onhardt is de stuwende kracht van de!
Nederlandsche Bach vereniging.
door
B. J. Kleymens
>1 laatst staan zij vanavond voor de cameras: quiz-
muster Tlieo Eerdmans en zijn assistente Maud van Praag,
allebei tien jaar ouder geworden sinds zij voor het eerst als
duo verschenen in de V ARA-hobbyquiz „Willen en wetens".
Ongetwijfeld zullen velen de altijd spannende quiz, waarin
zovele candidaten de sprong naar de duizend gulden waagden,
missen, maar het hobbyspel heeft na tien jaren uitgediend en
de VARA is zo verstandig, hel niet nóg langer zijn roem te
laten overleven. In het najaar komt er een nieuwe wedstrijd
met een nieuwe presentator, zo willen de VARA-kijkers het
ook graag.
Voor het laatst dus nog een foto van het tweetal, die lief
hebbers van de quiz nu kunnen bewaren en dan: adieu, Theo
en Maud.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 VARA
7.00 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk.
7.30 uur Lucy-show.
8.20 uur actualiteiten.
8.45 uur laatste ronde „Tel uit je winst".
9.20 uur programma over De jonge onderzoekers.
9.45 uur Franse reportage uit Vietnam „Het peloton
Anderson".
Ned. 2 NCRV
8.05 uur Franse opvoering van Molière's komedie
VANAVOND TE HOREN
Hilvi
i 1 NCRV
8.15 uur hoorspel „De maanaanbidder" van André
Kuyten.
9.30 uur jubileumconcert van Feike Asma in Maas-
10.40 uur literaire rubriek, daarna Serenade, een me
lodieus programma.
Hilvt
urn II NRU
8.05 uur Omroeporkest concerteert: o.a. Beethoven's
9e met koor en solisten.
9.30 uur documentaire over de Koopvaardij.
10.00 uur koorzang door amateurs.
10.40 uur „Iks, een sprong in het duister", gevarieerd
programma.
o- en HATO-Taptoe en het Knokke-festival.
e) Willem Duys presenteert tweemaal
z J'n Vuist en er zullen ook weer twee
RO-televisie uitzendingen „Nieuwe oogst" met ama-
len „opruiming ileUrtalent zijn.
voorraad houden". Daarbij be-
waarin hij de hoort, dat de Dean Martin Show, Thel E"l<ele nog achtergebleven allevenn-
hoofdrol speelde, zakte Molière ineen Man from Uncle, The Monkees en het'?6" van„.Ttlf Saint worden uitgezon
en enkele uren later overleed hij. Dat .Ruimteschip Orion voor oktober wor fA'1 dra™a e Produk,,es
was in 1673, hij was toen 51 jaar oud. den beëindigd. a aa" drle Du,ltse televisiespelen geno-
De Franse televisie heeft van de op- ,teSrd: i?1 sPel °X?r.,f15 stervende Lode-
voering welk U vanavond kunt zien.| Bij de weg te werken documentaires wijk XL, een thriller ..Stoel bij de
zeer veel werk gemaakt, met het juistejis er een over Billy Graham (met zang "Aard J
gevoel voor nuances in het rake stuk van Cliff Richard), over de Passiespe-
van de grote, onvergetelijke landge- len in Tegelen en een „ontdekkingsreis
noot. [door het menselijk lichaam". Ook is er
Het is jammer, dat er met Neder-,een reportage over het Belgische Fol-
landse ondertitels moet worden ge- klore Festival te verwachten,
werkt, maar wij hopen dat deze beeld- De AVRO zal voorts in actuele uit-
beschadiging U het ware kijkgenot niet zendingen aandacht besteden aan de
zal bederven. I Internationale Harpweek,
,De duivel in zijde",
psychologisch drama over een vro
die uit jaloezie haar huwelijk te gron
de richt. De serie „Kolonel Hogan's hel-
zal evenals verleden jaar alleen
de zomermaanden op het scherm
komen.
DRAADOMROEP
ling. STER: 21.56
MTS: 22.00- 22.15
!2.30- 23.00 Teleac: Au
BELGIE
-ktbTichten voor schlp-
s. 12 20 voor de landbou-
:.27 Mededel. voor
Akt. 12.50 Liclit ensemble
mei solisten. 13.30 Licht pevar.
muziekprogr. 14.20 Schi
mentaal ensemble.~~l5.00
bespr. v'7-00 Överhi
Springplank
1.30 Evtï. onderbr.
de ieugd. 18.00
pel. 18.20 Uitzen
ding van de A.R.P. 18.30 Di
orkëstbegël. "Tussen 18.30
Olympia'
10^ Lichte
i Stereo: Lichte
Voo de landbouw.
13.10 Akt. 13.30^ Ster
Stored: Vocaal ensen
York calling. 17.2i
cabaretmuz. (Om
14.02 °Ve rzoek pia ten-
TELEVISIE
MOKGEX
yeCerlai
Hllver
Drie ex-premiers in
Indonesië vrijgelaten
DJAKARTA De Indonesische re
gering heeft gisteren de vrijlating be
kendgemaakt van drie voormalige
premiers die in februari 1958 de op
stand op Sumatra tegen Soekarno leid-
Het zijn Mohammed Natsir, Boer-
hanoeding Harahap en Sjafroeddin
Prawiranegara, die respectievelijk vi
ce-premier, minister van defensie en
premier in de revolutionaire regering
waren. Met hen werden zeven andere
politieke gevangenen vrijgelaten. De
drie ex-premiers waren leiders van de
mohammedaanse Masjoemi-partij.
12
Heel in de verte hoorde Jan het bootje nog, dat nu wel
zo ongeveer bij de spoorbrug over de rivier moest zijn.
Nou, het moet maar... dacht hij hardop. Hij gooide zijn
eindje sigaret naar buiten en voelde even naar de grote
gele envelop met een oud raadsstuk, die hij naast zich op
de bank had liggen. Toen startte hij de motor, die kreu
nend op gang kwam. Volkomen overbodig, maar gewoonte
getrouw gaf hij richting aan en liet zijn wagentje linksaf
de Oudepoortstraat inslaan. Veel haast maakte hij niet. De
straat was ongeveer driekwartkilometer lang en hij zou dan
ook op slag van twee op het hoekje van de Rietstraat
kunnen zijn. Het licht van de koplampen spoot gouden
strepen op het natte asfalt en als Jan opzij keek zag hij
zijn autootje in de etalageruiten van de winkels schimmig
voorbij gaan, op weg naar een vreemd rendez-vouz.
Jek Groot had er weinig moeite mee de weg naar de
Dalmsteeg te vinden. In de duistere sluier, die over de
goede stad Rooldrecht hing, werd af en toe een gaatje
geprikt door de maan. Maar Jek had die incidentele verlich
ting niet nodig. Hij kende de steegjesbuurt op 2ijn duim.
Nu en dan kon hij evenwel niet nalaten een min of meer
krachtig woord te mompelen als hij bijna struikelde over
een van die onmogelijk middeleeuwse straatklinkers, waar
mee de steegjes waren geplaveid. Door de Haring- en de
Veststeeg trok hij naar het kleine pleintje van. de Vismarkt,
waar één mistroostig lichtje brandde. Vandaar ging hij het
Loggerstraatje in, overdag, vooral als er wat zonlicht inviel,
in al zijn armzaligheid een dankbaar object voor fotogra
fen, maar nu een donker gat. Jek Groot voelde het alleen
aan zijn voeten. Wat hij ook voelde was een stijgende
spanning. Bijzonder benieuwd was hij ernaar hoe de vent,
die zo gebrand was op dat vermaledijde raadsstuk, er zou
uitzien. Optimistisch van aard als hij was twijfelde hij er
niet aan of hij zou hem inderdaad te zien krijgen. De
Oudepoortstraat was een van de belangrijkste winkelstra
ten van Rooldrecht en dank zij deze status had hij een
behoorlijke verlichting. Jek hoopte nu maar, dat de in de
buurt van de Rietstraat hangende lantaarn zou branden.
Wat dit aanging konden hij en Jan nog pech hebben, want
uit Rooldrechtse zuinigheid ging van het aantal lichtpunten
van de stedelijke straatverlichting 's nachts bijna de helft
uit.
Ik geef Jan niet veel kans om zijn mannetje te zien...
overwoog Jek. Als de kerel op de loer staat pikt'ie de
envelop meteen mee en is'tie verdwenen voor Jan uit de
krottenbuurt tevoorschijn komt. Jek zal het dan misschien
alleen moeten opknappen enfin, we zullen zien.
In de Dalmsteeg, die hij nu bereikt had, ging Jek behoed
zaam verder. Hij trachtte zo weinig mogelijk gerucht to
maken. Toen hij ongeveer halverwege de vrij lange steeg
was, bewoog hij zich verder vlak langs de muur voort Als
hij zich niet vergiste moest aan het eind van het straatje
het portiek van een logement zijn. Als hij daar ongemerkt
in kon komen zou Jiij waarschijnlijk een redelijk uitzicht
hebben op de hoek van de Rietstraat Jek zag tot zijn
voldoening aan een flauw lichtschijnsel dat de lantaarn in
de Oudepoortstraat, die hij nodig had, brandde.
Zal me wat wezen als ik als een panter dat portiek in
kom sluipen en dat mannetje uitgerekend dèèr op de loer
staat. Wat doe ik dan? Wurgen of gewurgd worden?
Plotseling werd Jek zich het gevoel van onbehagen, dat
hem in 't begin van het straatje al had bekropen, bewust
Hij had de affaire van het raadsstuk tot dusverre als een
spannend avontuur beschouwd, waarover later, als Jan en
hij het geheim „eventjes" opgelost hadden, „lekkere" kopij
te spuien zou zijn. Nu voelde hij zich echter niet gerust
Waar was die mysterieuze kerel toe in staat? Hij moest en
zou dat raadsstuk hebben en per slot van rekening had'ie
in het raadhuis Jan Frens behoorlijk gemolesteerd. Maar
Jek besefte, dat hij niet meer terug kon krabbelen. Hij was
het portiek inmiddels tot op een meter of vijf genaderd.
Gaspapnen luisterend stond hij stiL ^ijn hart klopte in zijn
keel. Het was'efi bleèf voör een eerzaam dagbladschrijver"*
een beetje griezelige situatie in het holst van de nacht op
de loer te gaan liggen om een, wie weet wat voor gevaar
lijke knaap te bekijken. Had'ie maar iets bij zich ora in
druk te maken en eventueel te gebruiken. Een gummistok
of iets dergelijk
Haast op handen en voeten sloop hij naar de bouwvallige
ingang van het logement. Hij klom drie hardstenen treedjes
op, botste tot zijn opluchting niet tegen de vijand op en
nestelde zich, pp zijn hurken zittend om zo klein mogelijk
te zijn, tegen een van de zijmuren van het portiek. Zoals hij
al verwacht had kon hij, schuinsweg, net als het begin van
de Rietstraat zien. Het licht was niet best, maar het zou
toch wel voldoende zijn om iemand op te kunnen nemen.
(Wordt vervolgd)
REID op DE-TEEUS-
RB5 DCE PE Rl£—
MEK1 OM ...WE GTftfiN
NRQR 'T LflB VRIJ
CP '7 T'JPST/P /Af Af£T
_L0BO&t ToP/U'V...
AENBLDO...
m3 DE IET?
Dronken
olifanten e<
boom schijnt
de olifanten
van het Paul Krügerpark in Zuid
Afrika prikkelbaar te maken. Ver
moedelijk gist het voedsel in de
maag van de dieren tot een soort
alcohol.
Kort geleden werd een oppasser
gedood, terwijl een ander dier pro
beerde een waterkraan te openen
om zijn (na) dorst te lessen. Toen
meneer de kraan niet open kreeg,
vernielde hij meters leiding. Ook
trof men vele olifanten aan die in
ongebruikelijke houdingen lagen,
omdat ze kennelijk hun roes uit^
sliepen.
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
31. De vreemdeling gaat
achter het stuur zitten. Hij
zegt door het raampje:
„Hebben jullie lekker ge
slapen, kleine lastposten?
Pak aan. hier is mijn tas:
daar zitten broodjes in
„Jullie hadden bijna mijn zaken in de war ge
stuurd; ik moet jullie nog een poosje vasthouden,
tot ik wat uit de buurt van Bosdorp ben!" zegt de
vreemdeling. Terwijl de vriendjes eten, rijdt hij
'op topsnelheid Bosdorp uit.
„We rijden nu hele dag al", zegt Stikkeltje,
„wanneer zouden we nu eindelijk eens naar huis
mogen?" „Ik heb er ook genoeg van", zucht
Bruunke.