In Boedapest wordt nog Nederlands gesproken NIEUW HOFNAR Gereformeerde vrouwen *"£8tdiinstoffei] en instruc Een woord voor vandaag HONGAARS DAGBOEK van Jan J. van Capelleveen Uw probleem is het onze.... Meer samenwerking missie en zending Ds. Schoep verdedigt Open Brief Broek keert classis de rug toe KAMPIOEN kreg NIEUWE LEIDSE COURANT VRIJDAG 26 MEI 19EE Mordechai's plaats in het verhaal van Esther is aan de poort van het paleis. Hij ziet, wat er in- en uitgaat. Hij weet, wat er in deze wereld gebeurt. Hij weet, welke wetten zij heeft. Hij kent haar werking. Daarin vertoont Mordechai het beeld van de christenen, van de kerk. Hij zit aan de poort. Onop vallend en toch irriterend. Hij is aanwezig in de wereld van Ahasveros, maar doet er niet aan mee. Hij ziet toe en blijft alleen. In feite zijn niet de koning en de koningin, Ahasveros en Esther, maar Haman en Mordechai steeds de handelende per sonen in dit verhaal. Met de anderen wordt meer gehandeld. Haman is de man van de wereld: hard, onverbiddelijk, het recht van de sterkste, de plicht van efficiency, de noodzaak van organisatie, de behoefte aan macht, de struggle for life. Daartegenover is Mordechai de representant van die andere wereld. In de kritieke dagen zit hij in gescheurde klederen aan de poort, hongerend en angstig als een bedelaar. Hij stoort het gladde beeld van Haman, Wat moet die bedelaar daar toch, die zo duidelijk anders is, dan de norm die de wereld aangeeft? Hij is de grote verhinder aar, de gevaarlijkste tegen stander, die niet gelooft in de ontwikkeling. Als Mordechai en Haman elkaar herkennen, nadert het ver haal zijn hoogtepunt. De wereld gelooft vast in haar eigen wetten. Het boek Esther vertelt, hoe de aanwezigheid van Mordechai (de kerk) deze wereld in de crisis brengt en doet ineenstorten, maar vertelt ook van het „daarna". Het is de moeite waard, om het boek Esther eens te vergelijken met het laatste bijbelboek! Wij lezen vandaag: Richteren 6 1727. Openbare les VI" dr. De Hoogli (Van o e onderwijsredactie) Prof dr. G. E. Meuleniann van de Vrije Universiteit laat zich als gast in Boedapest inschrijven door ds. Pap, de man die de financiën van de kerk, beheert. DEBRECEN, donderdagavond, 18 mei Het orkest in het oude hotel van Debrecen had zich kennelijk aangepast bij het internationale gezelschap. Geen czardas-klanken vulden de hoge ruimte van de eetzaal maar harde, moderne, westerse muziek. Kennelijk waren wij niet de enigen die dat niet bijster ap precieerden. want een groep Russische jongeren maakten van een moment stilte gebruik om via hun volksliederen te demon streren dat er nog een andere wereld is. Debrecen, wel eens het Dor drecht van Oost-Europa ge noemd, ligt in die andere we- Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen, Geheimhouding is verzekerd Vra gen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingcslo- Vraag: Een echtpaar met kinde ren had een zaak in textielgoede- ren. Het was niet in gemeenschap van goederen gehuwd. De man over lijdt. Worden goederenvoorraad en eventuele verdere bezittingen aan de weduwe toegewezen of krijgt de ze daarvan een deel? Kunnen kinde ren hun aandeel in de zaak opeisen? Of rente vorderen van hun aandeel? Hebben kinderen die in het textielvak zijn opgeleid het recht hun vader op te volgen? Antwoord: Behoorde de zaak aan de vrouw, dan valt deze niet in de erfenis. Behoorde zij aan de man, dan valt de zaak tenzij er af doende testamentaire beschikkingen zijn getroffen geheel met voorra den enz. in de onverdeelde nala tenschap. De vrouw en de kinderen zijn elk tot gelijke delen in de nala tenschap gerechtigd, tenzij er spra ke is van een tweede of verder hu welijk. De erfgenamen kunnen steeds scheiding of deling van de nala tenschap vorderen, maar zij kunnen zich verplichten de zaak ongedeeld te laten en genoegen nemen met een aandeel daarin. Geen van de kinderen heeft meer recht om in de zaak op te volgen dan een van de andere erfgenamen. Dit is een zaak die men onderling met gezond verstand moet regelen. Als er geen minnelijke oplossing ge vonden wordt, zit er niets anders op dan de zaak te verkopen of voor lopig zo veel mogelijk op de oude voet voort te gaan. Vraag: Voor drie broers wordt loonbelasting ingehouden van de AOW. voor één 2,50, voor de tweede 6 en voor de derde 8 in de maand. Hoe is het mogelijk dat er LB wordt ingehouden, daar geen van drieën in loondienst is? Antwoord: In gevallen waarin AOW gezamenlijk wordt uitbetaald met openbare pensioenen, wordt de LB berekend over pensioen plus AOW. In veel gevallen wordt daar door oplegging van inkomstenbe lasting voorkomen. De hoogte van het ingehouden bedrag wordt beïnvloed door het pensioen dat men geniet. Verzoek van lezer: In de film „Do- navan's Reef" met in de hoofdrol o.a. John Wayne, wordt in het be gin (na een minuut of tien) een lied gezongen door een eilandbevolking. Dit lied is op de plaat gezet. Kan iemand de titel van de plaat noe men en de maatschappij, die de plaats uitbracht? Zijn er nog andere Eerste oriënterend gesprek OEGSTGEEST De Neder landse Zendingsraad en de Neder landse Missieraad zullen een werk groep vormen, waarin een groot aantal mogelijkheden van samen werking tussen missie en zending op verwezenlijking zal worden toetst. Voor het eerst in de geschiedenis van de Nederlandse zending en missie is in het Hervormd Zendingshuis een informatief en oriënterend gesprek ge houden tussen circa tachtig mensen van de zending en de missie in Neder land. Op uitnodiging van de Nederlandse Zendingsraad werd gesproken over de verhouding tussen de Rooms-Katholie- ke Kerk en de protestantse kerken in Azië, Afrika en Latijn^-Amerika en met name de consequenties hiervan voor de missionaire, diakonale en cha ritatieve instanties in het westen. Prof. dr. J. Verkuyl wees in een in leiding uitvoerig terreinen aan. waarop volgens hem samenwerking mogelijk en noodzakelijk is. Hij noemde ge meenschappelijke bijbelvertalingen, planning op medisch gebied, inter kerkelijke hulpverlening, sociologische en theologische studies, alsook het ge meenschappelijk beschikbaar stellen van transportmiddelen aan kerken overzee. „Wij herinneren ons allen met schaamte de afstand, die er vroeger was tussen de mensen van missie en zending en onder invloed daarvan ook tussen de vertegenwoordigers van de inheemse kerken. Er was een grote mate van schuwheid, verlegen heid. wantrouwen en jaloezie," aldus prof. Verkuyl. Mr. J. J. van Gennip, directeur van het centraal missiecommissariaat, deed suggesties, om meer coördinatie te brengen in de benadering van de rege ring voor ontwikkelingsprojecten, een gemeenschappelijke behartiging van so ciale voorzieningen ten behoeve van zendingsarbeiders en missionarissen, alsmede een samenwerking op het ge bied van publiciteit en public rela tions. Speciaal het werk in Indonesië wil men zoveel mogelijk op elkaar afstemmen. De bijeenkomst begon met een we derzijdse verkenning van de ontwikke lingen in het missionair denken. Hiero ver zijn inleidingen gehouden door pa ter drs. R. G. van Rossum uit Heerlen en prof. dr. E. Jansen Schoonhoven, rector van de zendingshogeschool te Oegstgeest. Uit de inleidingen en de volgende discussie bleek, dat er meer over eenstemming bestond in het theolo gisch denken van de gesprekspartners, dan men aanvankelijk geneigd was te denken. (Van een onzer medewerkers) AMSTELVEEN Op de Noordhol landse particuliere synode van de vrij gemaakte Gereformeerde Kerken heeft ds. B. J. F. Schoep nog eenmaal bewo gen de zogenaamde „Open Brief" ver dedigd, tegen wat de generale synode daarin zag. Zoals men weet heeft de generale synode van Amersfoort hem als lid geweigerd. Ds. Schoep sloot de rij van sprekers over de situatie die in deze Gerefor meerde Kerken is ontstaan. Zaterdag over een week komt de particuliere synode opnieuw bijeen om een reeks van voorstellen te bespreken die door een aantal kerkeraden en door de drie classes zijn ingediend. De tweede zittingsdag begon met een schriftelijke mededeling van ouderling H. de Jong uit Broek op Langedijk, dat hij ook nu niet zou verschijnen om informatie te verschaffen over de gang van zaken op de generale synode die ds. Schoep niet ontving. Hij acht deze particuliere synode wettig, omdat één van de classes die om haar samenroeping had verzocht (Alkmaar-Zaandam) zelf was bijeenge roepen door een kerkeraad, die zich volgens hem buiten het kerkverband heeft geplaatst. Dat slaat op de kerk van Koog-Zaan dijk, die na het heenzenden van ds. Schoep had besloten geen synodebeslui ten van deze generale synode meer voor bindend te houden. De discussie leverde overigens weinig nieuws meer op. Ze onderscheidde zich wel van andere discussies over de Open Brief, doordat de deelnemers ernstig op eikaars argumenten ingin gen. (Van c n onzer medewerkers) ALKMAAR De afgevaardigden van de vrijgemaakte gereformeerde kerk te Broek op Langendijk hebben woensdag de classis Alkmaar-Zaan dam verlaten, nadat de classis twee voorstellen die zij hadden ingediend had verworpen. De beide voorstellen, met voorrang behandeld, beoogden de credentiebrief van Koog-Zaandijk niet te aanvaarden en die van ds. A. H. Algra te Wormer alleen te aanvaarden, als hij zijn hand- l tekening onder de Open Brief zou te- j rugnemen. De kerk van Koog-Zaandijk voelt zich niet geboden door synode-uitspra- ken en heeft aldus de Broekse gedach- I tengang daardoor het .kerkverband ver- j broken. Alle Hofnar produkten uitsluitend tabak reld. Het is een groot dorp, of zo u wilt, een klein stadje ruim 200 kilometer ten oosten van Budapest. Maar nog altijd wordt het stadsbeeld er beheerst door de grote oude kerk. En nog altijd is het een centrum van gereformeerd kerkelijk leven In Hongarije. Morgen zal er het jubi leum van de Hongaarse Hervormde Kerk gevierd worden. Dan is het vierhonderd jaar geleden dat in dit stadje de eerste Hongaarse synode bijeenkwam. Vanmiddag streek het KLM - vliegtuig bij Boedapest neer. Ik be vind me in een land dat een taal spreekt die verwant is aan het Fins, maar dan ook aan geen enkele ande re taal. Hongaars is Slavisch, noch Germaans, noch Romaans. Ik bevind me ook in een land met een commu nistisch regiem. THUIS En toch voel ik me er thuis. Nau welijks was ik door de douane, of ik werd aangesproken door een Hon gaarse predikant in mijn eigen taal. Hij is één van de 60 Hongaarse voor gangers, die in Nederland hebben gestudeerd. En toen ik in deze oude eetzaal aan tafel schoof kwam een andere predikant me vragen of we het alle maal wel naar onze zin hadden. Ge duldig vertaalde hij het Hongaarse menu, zodat we tenminste wisten wat we aten. „Wij Nederlanders staan er be kend om, dat we zoveel talen kun nen radbraken", zei onlangs een Ne derlander op een oecumenisch con gres met evenveel trots als zelfspot. Het gevolg is dat niemand onze taal leert. Dat wil zeggen, behalve de Hongaren. Ik heb na een halve dag hier in Hongarije al meer Neder lands horen spreken, dan in enig an der land dat ik bezocht. Het geeft me een gevoel van welkom te zijn. Trouwens, ook in ander opzichten werd het me gemakkelijk gemaakt om me hier thuis te voelen. In het grote gebouw van de synode in Boe dapest was de rode loper uitgerold ter ere van de 75 buitenlandse gasten, die het vierde eeuwfeest ex tra Juister bij kwamen zetten. GASTEIV Van over de gehele wereld zijn ze gekomen: ds. Jean Kotto uit Kame roen, ds. James I. Mc Cord van Prin ceton Seminary in Amerika, Wilhelm Niesel, de voorzitter van de Her vormde Wereldbond uit West- Duitsland, prof. dr. J. L. Hro- madka uit Tsjechoslowakije, Pierre Bourquet uit Frankrijk, dr. Albrecht Schönker uit Oost-Duitsland en nog vele anderen, wier namen in de ko lommen van deze pagina herhaalde lijk voorkomen. Vanmiddag dwaalde ik een paar uur door Boedapest. Het is een mo derne stad die door de vele kleurige lichtreclames veel meer een westerse indruk geeft dan bijvoorbeeld Oost-Berlijn. Maar Boedapest was ver voor de oorlog reeds het Parijs van Oost-Europa. De vrouwen en meisjes in hun zo merse dracht zien er moderner uit dan de vrouwen van Amerikaanse emigranten die ik in het vliegtuig ontmoette. Na jaren van scheiding waren ze op weg om hun Hongaarse familieleden te bezoeken. Aan hun kleding te zien had de tijd voor deze vrouwen stilgestaan, terwijl in Boedapest de tijd is door gegaan. TRADITIE Wie van een communistisch re giem verwacht dat het een volledige breuk met het verleden wil forceren, staat verbaasd over het Hongaarse gevoel voor traditie. Oude monumenten, die in de oor log zijn verwoest: worden met grote zorg in hun oude glorie hersteld. Een toren van een kasteel, al twee eeuwen lang een ruïne, wordt weer geheel opgebouwd. Het beeld van Stalin mag dan ver vangen zijn door een veel kleiner beeld van Lenin, oude christelijke koningen en martelaren staan nog altijd op hun voetstukken. En een nieuwe brug over de Donau werd niet genoemd naar een revolutionai re held. maar naar de eerst (my thische) koning die het geloof aan vaardde. Het regiem van Kadar is een com munistisch regiem, maar het commu nisme heeft een eigen nationalistisch accent gekregen, ook in Hongarije. De klok van de oude basiliek in dit Hongaarse Dordrecht slaat zijn twaalf slagen. Door het open hotel raam komt het gescandeerd bonken van een drum. Aan de overkant van de weg staat iemand stil voor een boekwinkel. Een politiemotor raast door de straat. AMSTERDAM Dr. J. de Hooi benoemd tot buitengewoon lector inl agrarische economie, heeft vandJ aan de VU zijn openbare les gehoudj getiteld „Enkele beschouwingen de economische organisatie van landbouwproduktic". De snelle economische en technisM ontwikkeling, die in vele bedrijfst£ ken. tot een concentratie van de pj duktie en de werkgelegenheid kleiner wordend aantal grote dustriële ondernemingen heeft gelei, roepen in de landbouw juist een dalj van de gemiddelde arbeidsbezett^ per onderneming op. De levensvatbaarheid van de kleL produktie-eenheid in de landbopg moet verklaard worden uit enerzifc de specifieke technische relaties in T agrarisch voortbrengingsproces derzijds uit de economische eigenai-. digheden van het gezinsbedrijf Ij persoonlijke onderneming). il Dr. De Hoogh is in Winterswijk (I boren. Hij studeerde aan de landbou' hogeschool te Wageningen, waar ook promoveerde in 1959. Sinds 1964 dr. De Hoogh hoofd van de afdell Algemene Economisch Onderzoek vac het Landbouw-Economisch Instituut. 't Mooiste bruin?! beschermt |W En ineens weet ik: Dit zijn maar eerste vage indrukken, lossen klan ken, die nog geen muziek maken. Dit is de buitenkant van zowel de Hongaarse staat als van deze kerk met haar twee miljoen leden. Zal ik tot een dieper verstaan kunnen ko men? De komende dagen zullen het NED. HERV. KERK Beroepen te Schoonhoven (vac. J. C. Schuurman): Joh. Verwelius te Waddinx- veen; te Heukelum (toez.): J. Oh. Plaat te Well-Ammerzodente Bennekom (vac. J. Ewoldt): F. J. Veldman te Drachten. Aangenomen naar Steeniwijk (wij'gem. 3): H. v. Dijk te Exloërmond. GEREF. KERKEN DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP 'ET* Beroepen te Den Haag (vac. O. plh Hylkema): D. Richards te Bussue Naarden. CHRIST. GEREF. KERKEN L- 6 Beroepen te Vlaardingen: M. C. Taijj te Barendrecht. Lj GEREF. GEMEENTEN P Bedankt voor Rijssen (vac. J. v. Hate® ren): P. Blok te Dirksland. en Nog altijd beheersen de kerken het stadsbeeld van Boedapest, En het ziet er niet naar uit dat het communis-\U tisch regiem dit wil veranderen. Integendeel, oude gebouwen en ook kerken worden nog steeds gerestaureerdfa al was het alleen maar om de band met het verleden niet te verliezen. El (Van een onzer verslaggeefsters) AMERSFOORT „Leven, leven, laten leven, ook in deze maatschappij. Ook die jeugd heeft recht op leven, op een toekomst zoals wij!" zongen-gisteren de gereformeerde dames in de Grachtkerk van Amersfoort enthousiast met de Jelburg-ers mee. In de Markthal werd gekeken en geluisterd naar dia's en een klankbeeld van het Zendingscentrum in Baarn. Terwijl in de andere gebouwen waar de bondsdag van de Bond van ge reformeerde vrouwenverenigingen ook werd gevierd, cabaret, creatief spel en dia's werden gebracht of vertoond door de Nijenburg, de jeugdbonden en andere organisaties. Duizenden leden, waarvan de meesten getooid met feestelijke oranje kokarde vulden de Bergkerk, Advent- Nieuwe kerk, Grachtkerk en de Markt hal. Voor hen presenteerden zich 's mid dags de Bijbel Kiosk Vereniging, Evan gelisch Herstel en Opbouw, de Gerefor meerde Jeugdorganisatie en de Gere formeerde Jeugdverenigingen, het Zen dingscentrum, de Nijenburg en de Jel- burg. Met hun cabaret, dia's enzo voorts gaven zij een indruk van hun Immers het jubileumjaar zal in het teken staan van de persoonlijke inzet van de gereformeerde vrouwen in der gelijk werk, waarvoor altijd mensen tekort zijn. Maar wat zijn er voor mo gelijkheden en door welke instanties wordt het gedaan? T3 OVATIE „We wisten dat er een Jelburg en een Evangelisch Herstel en Opbouw zijn, maar we wisten nog niet wat het was", zei mevrouw A, J. de Rooij-Tie- mens, die de samenkomst in de Gracht kerk leidde, in haar dankwoord tot de Jelburgers. Deze brachten een bijzon der goed programma ten beste en de ovatie aan het eind was dan ook over weldigend en verdiend. Ze hadden een muziekspel ingestu deerd. Voor de preekstoel en boven bij het orgel zongen ze over de vele facet ten van hun werk. Bekende melodieën, hits en beat wisselden elkaar af. Intus sen kwamen ook veel voorbeelden tot daadwerkelijke hulp op de proppen. „Jellers zoeken kamers in hun stage- Zingend vertelden ze ook over de ieugd, die naar de clubhuizen komt, er n het begin het liefst patat zou willen bakken en tot slot niet meer weg wil voor nog vlug een plaatje is opgezet. 'S; Morgens na het openingswoord van de presidente, dat wij gisteren reeds doorgaven, spraken vijf burge meesters, een lid van de Rijnmondraad en de secretaris van de Christelijke Boeren en Tuinders Bond over het on derwerp: „De welvaart en ik". Alle sprekers behoren tot de Anti-revolutio naire partij. De heer M. W. Schakel, burgn meester van Hoornaar, die in de Berei kerk het woord voerde noemde da>] tijd er een, waarin God ons mensTt, plaatst voor het volwassen zijn. Niejg ve mogelijkheden betekenen nieuwe antwoordelijkheid. Elke nieuwe ontdejg king is een appèl, een beroep op ons. jg In deze welvaartstijd worden o'" het christelijk geloof en de christelij zede doorgegeven. Spreker noemde E betrekkelijkheid van de christelijke Ag de, die toch ook niet onderschat ma', worden. Ze is te vergelijken met C zoals prof. Schippers het zegt f-* veie keersborden. t „Wij leven nu en hier, dat is vol een christenmens een zin, die tint(e van leven", zei burgemeester Schade aan het eind van zijn rede. <p UITBUNDIG De heer J. J. G. Boot, burgemeest van Hilversum, was zeer gedocume r teerd in zijn toespraak. Hij begon m'1 het noemen van enkele cijfers ovr het aantal koelkasten, wasmachinf; vaatwasmachines, televisietoestellen, lefoons en personenauto's. „Getalle die de uitbundige welvaart manifest ren, waarin we leven." Hij verdeelde de welvaart in mat„ riële, fysieke, psychische i godsdienstige. Wat dit laatste betre doelde hij op de schoonheid in de ke gebouwen en op het bestaan van kerkelijke en maatschappelijke we kers en werksters. Begeleid door de muziekverenigiit Hosanna zongen alle dames, die al het eind van de middag naar De Hcf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2