WESTHILL VIERT HAAR GOUDEN JUBILEUM Noord-Holland is verdeeld over zaak-ds. Schoep I li ÉÉI 11 tra til Een woord voor vandaag Uniek oecumenisch congres j Gezinsgodsdienst wordt langzaam verleden tijd DONDERDAG VOORTZETTING Classis Haarlem achter besluit generale synode Grote tieneractie van Youth for Christ anders dan andere m Vrijgemaakten blijven in Convent van kerkei NIEUWE LEIDSE COURANT MAANDAG 22 MEI M Ahasveros heerste over 127 gewesten. Dat zegt de schrijver van het boek Esther ons wel een paar maal. Blijkbaar vindt hij het belangrijk. Wij zijn meestal geneigd zulke mededelin gen in de Bijbel maar gauw voor kennisgeving aan te nemen. Ahasveros had er wat ons betreft ook 125 of 128 mogen hebben. We gaan zo'n mededeling alleen maar lastig vinden, als er een historicus komt, die aantoont, dat Ahasveros in werkelijk heid een heel ander aantal gewesten had. Want hoe kan dat met de onfeilbaarheid van de Bijbel? De werkelijkheid van de Bijbel-is een heel andere, dan onze werkelijkheid. De joodse traditie deelde de wereld in in 254 landschappen. Ahasveros heeft precies de helft. Zijn rijk wordt genoemd Perzië-Medië. De schrijver had kort weg (meer in overeenstemming met ons idee van werkelijk heid) van Perzië kunnen spreken. Maar hij legt er de nadTuk op, dat het rijk, waar de joden in ballingschap verkeren, een tweeheid is. Zoals het andere grote ballingschapverhaal van het Oude Testament in Egypte speelt. Egypte heet in het Hebreeuws Mitsraim.. Dat drukt ook een tweeheid uit. Het zijn geweldige rijken, waarin Gods volk maar een stipje is. Ahasveros meent de hele wereld te beheersen. Dat doet hij ook, want hij regeert van Indië tot Ethiopië, zegt de Bijbel, dus praktisch de hele toen bekende wereld. En toch, zegt de Bijbel, heeft hij geen 254 landen. Zijn macht is maar beperkt tot deze zichtbare wereld. Die andere toereld mist hij. De brutalen hebben de halve wereld. Maar ook niets meer. Wij lezen vandaag Richteren 4 1224. Wereldraad toch naar Kreta GENÈVE De vergadering van het centraal comité van de Wereldraad van Kerhen op Kreta (van 15 tot augustus) gaat door, „tenzij verdere j ontwikkelingen het noodzakelijk ma ken dit te herzien", zo heeft secreta- j ris-generaa] dr. Eugene Carson Blake j gezegd. De politieke ontwikkelingen in Grie-| kenland waren voor Genève aanlei- j ding, om zich diepgaand te bezinnen,! of de bijeenkomst van het honderd; man tellend centraal comité niet beter1 in Genève kon worden gehouden. De nieuwe Griekse regering heeft echter alle medewerking beloofd. Dei autoriteiten hebben dr. Blake de verze-! kering gegeven, dat zij alle deelnemers visa zullen verstrekken en dat zij volle dige vrijheid van censuur garanderen, ook wat persberichten en persverbin dingen betreft. AMSTERDAM In 1965 zijn do rooms-katholieken in totaal 11.488 g mengde huwelijken gesloten. Tw jaar daarvoor waren dat er nog ma Islamieten boos op nieuwe r.k. catechismus DEN HAAG Het instituut voor islam-studies in Europa, gevestigd aan de Ruychrocklaan 54, gaat een openba re vergadering wijden aan de Nieuwe Catechismus van de Rooms-Katholieke Kerk op vrijdag 26 mei, 's avonds om acht uur. Het instituut meldt tot zijn grote veTbazing te hebben ontdekt, dat de auteurs van de Nieuwe Cate chismus de leer van de islam onjuist hebben belicht ten gunste van de christelijke leer. (Van onze kerkredactie) HAARLEM De vereniging voor godsdienstige opvoeding „Westhill" heeft in de afgelopen dagen haar gouden jubileum ge vierd. De viering begon met een driedaags wetenschappelijk congres over „de godsdienstige vorming in de wereld van nu". Dit was het I eerste oecumenisch congres op het terrein van de godsdienstpedago- giek, dat in ons land gehouden is. Zaterdagmiddag en zondag was de j eigenlijke lustrumviering. (Van een medewerker) AMSTELVEEN Onder zeer grote belangstelling is zaterdag in Amstelveen een buitengewone particuliere synode bijeengekomen van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) in Noord-Holland ter bespreking van het niet-ontvangen van ds. B. J. F. Schoep als Noord- hollands afgevaardigde door de generale synode in Amersfoort, men moest alles doen om herstel van de opgebroken broederlijke verhoudin gen mogelijk te laten blijven. Ds. J. Stuij (Wieringermeer) vond, dat inder daad duidelijker uit moest komen, dat zijn classis de samenwerking met de andere vrijgemaakte kerken niet opzeg de, al moest ook duidelijk blijven dat de generale synode door de gebeurte nissen verminkt is, „en dat ds. Nieu- wenhuis als kunstbeen fungeert". Ook ds. Van Venetië had al bestreden dat Alkmaar-Zaandam alle synodebeslui ten nu maar wilde „laten wapperen". Verwarring De 18 afgevaardigden 6 uit elke classis zaten om een tafel op het podium geschaard, maar terwille van de verstaanbaarheid in de volle kerk werd er vanaf de kansel gesproken. Na de verkiezing van het modera- men ds. G. Janssen (Amster dam-West), praeses; ds. H. Smit (Den Helder), scriba; ds. C. P. Plooy (Heemstede), assessor stond de Noordhollandse synode deze eerste dag in het teken van de inventarisatie. Donderdag wordt zij voortgezet. De afgevaardigden naar de generale «ynode gaven verslag van hun weder waardigheden. Ds. Schoep betoogde dat de synodemeerderheid formeel geen bevoegdheid en materieel geen ge lijk had. Zo las zij in de Open Brief aan de Groninger Tehuisgemeente din gen die soms niet stroken met de tekst van de brief, soms niet met de bedoe lingen van de schrijvers. we kerkleden, dat ze achter ontrouwe kerkeraden vandaan moesten. Van de afgevaardigden naar Amersfoort was ouderling H. de Jong uit Broek op Langendijk (die ds. Schoep onder meer vrijzinnigheid en liefdeloosheid had verweten) niet in Amstelveen verschenen. Ouderling J. Versloot uit Amsterdam-West volstond met de mededeling dat het denken van de generale synode ook volkomen zijn denken was. Toen was het de beurt aan de secun di. Ds. Plooy las zijn brief aan de gene rale synode voor, waarin hij zijn wei gering om te komen onder meer moti veerde met de mededeling, dat de syno de geen gereformeerdesynode meer was. Ds. D. Nieuwenhuis uit IJmuiden deelde mee. dat hij achter het besluit tot niet ontvangen stond en daarom thans aan het werk van de generale synode deelneemt. De tertius ds. G. Janssen uit Amsterdam-West had laten Geva; ui ijk weten, dat hij eerst het oordeel van de Noordhollandse synode wilde afwach- De Amersfoortse synode heeft hfit j *en en daarom niet naar Amersfoort bijvoorbeeld over een vrijmakingsge- kwam. Het had om met ds. J. Meèster (Amsterdam-Zuid) te spreken, iets van een spraakverwarring. Hij vond dat erg: een blijk dat de Geest was gewe ken. Als de enigheid zover weg is, moest men zich afvragen of de Geest de kerken niet overgaf aan het beden ken des vleses, zei ds. Meester. Hij meende overigens dat de B- synode punt voor punt uit de Schrift had moeten bewijzen dat de Open Brief met die Schrift in strijd is. Een kind kon zien. aldus ds. Meester, dat dit niet gebeurd is, en het is eis loof dat religieus zeer gevaarlijk zijn genoemd in de Open Brief, terwijl die brief het slechts heeft over hel gevaarlijke van een zich laten ©verhéersen door zo'n vrijmakingsgc- loof. Volgens ds. H. van Ommen uit Zaan dam, die met ds. Schoep de generale •ynode verliet, hadden de Drentse af gevaardigden in Amersfoort met hun klacht tegen ds. Schoep niet mogen wachten tot deze zijn instemming had betuigd met de belijdenis, omdat ze daarmee (op hun standpunt) meineed hebben uitgelokt. Het beleid in Amersfoort was niet zomaar een ongelukkige fout; het was een doelbewust en hard beleid, aldus ds. Van Ommen. Hij verwees ook naar de oproep in De Reformatie aan trou- Verkrachting Alle voorstellen en brieven werden hierop voorgelezen. De drie classes had den elk een eigen geluid. Alk maarZaandam sprak van verkrach ting van het recht der Noordhollandse kerken en vond dat verdere synode besluiten niet als zodanig gelding k» den hebben in Noord-Holland (al werd daaraan toegevoegd dat die besluiten naar eigen Inhoud beoordeeld van waarde konden worden gehouden). Amsterdam sprak van het „niet on derhouden" door de generale synode van een aantal bepalingen van de kerk orde en wilde deze synode vragen op haar besluit terug te komen. Haarlem stelde daarentegen voor die besluiten voor vast en bondig te houden. In de eerste en tweede beèpre- kingsronde werden deze standpunten uitgediept. Ds. Nieuwenhuis (nu als af- gevaardigde) en ds. J. Meilof uit Bever- te Westbroek, A. J. Timmerwijk vonden, dat Noord-Holland dank baar moest zijn, dat de generale syno- Westhill heeft zich altijd bezig ge houden met het propageren van nieu were inzichten op het gebied van de godsdienstpedagogiek. Het congres werd geleid door mej. prof dr. H. W. F. Stellwag, hoogleraar pedagodiek aan de universiteit van Amsterdam. Allereerst kwam prof. dr. R. Bijlsma uit Brussel theologische grondlijnen trekken. De taal en de wereld van de Bijbel is totaal anders, dan de taal en de wereld van het kind. In de ontmoe ting van beide geven zowel het respect voor de Bijbel als het respect voor het kind de richtlijnen aan voorde wijze, waarop de inhoud van de Bijbel aan kinderen moet worden doorgegeven. Dit brengt mee een volhardend po gen de bijbelse boodschap op kinder- j lijke manier weer te geven en het kind naar bijbelse visie te benaderen, Daarbij moet het kind de voorwaarden krijgen voor een persoonlijke keus en moet voor het kind de groei geloofsgemeenschap van de kerk moge lijk worden gemaakt. SCHOOL Dr. R. Goldman uit Engeland sprak Ier de godsdienstige vorming school. Een onderzoek op een aantal scholen had hem duidelijk gemaakt, dat bij deze vorming te hoge verwach tingen worden gekoesterd en te hoge eisen worden gesteld, waaraan de kin deren niet kunnen voldoen. Het onbekend zijn met de beeld- enl symbooltaal van de Bijbel geeft aller- j lei moeilijkheden, omdat de kindeken geneigd zijn de stof letterlijk te ne men. De hele materie vraagt een totaal andere benadering, die volgens dr. Goldman bij de kinderen wel degelijk weerklank vindt. KERK Dr. K. Hauschildt uit Duitsland be handelde de godsdienstige vorming via de kerk. Men moet deze niet isoleren, maar inpassen in de sociologische wer kelijkheid. Hij pleitte voor samenwer king en coördinatie met de godsdiensti ge opvoeding-thuis en op school,.» ma ar ook met de opvoeding in het algemeen. Het gaat bij de opvoeding via de kerk in het bijzonder om het leren omgaan met het Woord en het sacra menteel en confessioneel bezig zijn. In een wereld, waarin men bewust het ongeloof belijdt, heeft het opgroeiende kind behoefte aan geloofsgetuigen. Drs. J. J. van Haaren. wetenschappe lijk medewerker aan het r.k. pedago gisch instituut te Nijmegen, belichtte )e geschematiseerde gezins godsdienst gaat langzaam maar ze- tot het verleden behoren. Godsdienstige tradities en gebruiken verdwijnen meer en meer. Het gezin zoekt niet allereerst de weg naa kerk, maar naar de wereld. Doordat de kerk steeds minder overheerst, worden de godsdienstige uitspraken in het gezin steeds minder dogmatisch. Daardoor zullen de jonge ren beter aanspreekbaar worden. Er zal minder worden opgelegd en meer zelf ontdekt, aldus drs. Van Haaren. BEZINNING De jubileumviering in de Sint Bavo was zaterdag het hoogtepunt. Ds. L. G. C. Grabandt, luthers predikant in Haarlem en tweede voorzitter van Westhill, hield de lustrumrede. Nadere bezinning is nodig. De grondwet van Westhill blijft echter „het kind in aan raking brengen iïiet de bijbelse boodschap op een wijze, die in over eenstemming is; met de nieuwe pedago gische en psychologische inzichten." Ds. E. Sneller, hervormd predikant in Haarlem, en de jonge lutherse Amstelveense predikant ds. W. Bley leidden gistermorgen de feestdienst, die eveneens in de Bavo werd gehou den. KAPEL De vereniging voor godsdienstige op voeding Westhill werd opgericht in 1917. De oprichtster, mej. Marie van Voorst van Beest, werd hiertoe geïnspi reerd na een studie aan het Westhill- college in Engeland. In haar woon plaats Maarssen begon zij al in 1912 kinderdiensten volgens deze methode, terwijl zij zelfs een speciale kapel hier voor liet bouwen. Evenals in Engeland ligt ook in on: land de oorsprong van het werk ir particulier initiatief. •Vanaf het begin liep het Westhill- werk in ons land enigszins parallel met de liturgische beweging. Het Westhillwerk trekt dan ook duidelijke lijnen naar de kerk. Bovendien wordt grote aandacht aan het kind zelf besteed. Niet van bovenaf opleggen, maar een bezig zijn met de dingen, die leven in de wereld van het kind. „Het kind in het midden", een van de centrale gedachten, is ook nu nog het uitgangspunt voor het werk. INSTITUUT In de laatste jaren heeft de vereni ging zich bezig gehouden met een nieu we bezinning, een nieuwe methodiek als gevolg van studie op dit terrein. Thans zijn de statuten gereed geko men van een nieuwe stichting, waarin alle protestantse zondagsschoolvereni gingen zullen samenwerken. Van deze stichting zal een oecumenisch instituut voor wetenschappelijke studie en re search betreffende de godsdienstige vorming uitgaan. Westhill zal op aan wijzing van dit instituut gaan experi menteren. Deze cijfers geeft de Sint Willibrork vereniging. Deze Vereniging wijst'! verder op. dat in 1965 in 31 procah der gevallen dispensatie voor het g| mengde huwelijk werd aangevraai Het blijkt, dat hetaantal dispens? ties bij gemengde huwelijken met e rooms-katholieke vrouw aanzienlijk 1 ger is. dan bij gemengde huwelijkt waarvan de man rooms-katholiek r Blijkbaar stellen de vrouwen dispensatie meer op prijs. Ook kan rol spelen, dat als de vrouw rooms-kj tholiek is de voorwaarden vo» dispensatie gemakkelijker vervuld kia nen worden, vooral wat de opvoediL van de kinderen betreft. VU-dag 22 junii (Van onze onderwijsredactie) i| AMSTERDAM De Vrije Univers teitsdag wordt dit jaar op donderdi 22 juni in Amsterdam gehouden. H thema van de dag wordt tot uitdru! king gebracht in de toespraak die $oorli< rector magnificus, prof. mr. W. F. Oud- Gaay Fortman, op de Algemene Veteidse SCH >rkes1 Fhlhoi SCH] De plaats van samenkomst is hrj RAI-congrescentrum, waar drs. J. F', ret zal voorgaan in de aanvangswi13»"- ding. f In vier afzonderlijke bijeenkomst) in het nieuwe universiteitscomplex 's middags de aandacht worden geric UT: op: „Het onderwijs en onderzoek za_ het kader van een reformatoriscKristi universiteit". nzeri Inleiders zijn: prof. dr. T. D. Stahlet bo (geneeskunde), prof. dr. J. R. van d stad Fliert (historische geologie), prof. <ted J. W. Schoorl (sociale wetenschappen prof. dr. L. Vlijm (biologie). Vrouwen VU-hulp zal 's morgens zonderlijk bijeenkomen. Dr. C. P. Dufeei (Van eén onzer medewerkers) UTRECHT „Nu het aantal mensen, dat naar de kerk gaat, sterk slinkt, willen wij proberen met zoveel mogelijk jongelui in kontakt te komen om hun te ver tellen dat voor ons Jezus Christus van het hoogste belang is, en vol gens onze overtuiging ook voor hen". Aldus ds G. 1Brucks op een bijeen komst, die zaterdag werd gehoudën door Youth for Christ-Nederland. Op deze bijeenkomst, die behalve door ver tegenwoordigers van plaatselijke YFC-comités door predikanten, zaken lieden, jeugdleiders en andere be langstellenden werd .bijgewoond, zette ds. Brucks, direkteur van het Neder landse YFC-werk, de beweegredenen en de opzet uiteen van de AKTIE 60.000, die YFC in het najaar hoopt te houden. Het is de bedoeling van begin sep tember tot eind november met de assis tentie van een muzikaal Tiener Team caballero Be roepi rijswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Westbroek, A. J. te Elspeet. PBHS (JSrS* nS. STb' jl* tout"«ttmd«rte. En ouder- B. Roos te De Kaag. 1 llng Groen uit Hoofddorp zag uit een Ons bericht betreffende ds. D. A. ten eventuele breuk met het kerkverband Haaft, als zou hem emeritaat zijn ver-„een kerkverbandje van Noord-Hol- leend, berust op foutieve informatie. Hijland ontstaan waar leervrijheid gaat genomen van Tubbe: ge.r heersen, om der wille van de vrede en en (inmiddels al weer twee weken ge-, leden! intrede gedaan in Hekelingen de schijn-eenheid Wie de vrijmaking niet kan zien als en werk Gods, maar alleen maar als jlTt'l? 'p 111' constante kwaliteit GEREF. KERKEN Beroepen te 's-Gravenhage-Oost der Linde te Groote- J. W. K. D. J. Roos). Commandopost GEREF. KERKEN (vrbgem.) Bedankt voor Voorburg, J. J. Arnold te Amersfoort-West. De meeste andere sprekers vielen het HET WEEK li\ EIKOPA j besluit van de generale synode aan, al weer max temp neer kon men zich nu niet algemeen in gisteren sla* de OPe" Brief vinden. Wij noteren wat willekeurig uit-de discussie. Drs. C. van Venetië uit Wormerveer vroeg aandacht voor het ethisch aspect van de zaak: op de vorige Noordhollandse synode, waar ds. Schoep is afgevaar digd, had men elkaar ten volle aan aard. Daarna heeft de synode gespro- Kopenhagen Londen Amsterdam Nice Frankfort Zürich Genève ken („dat is toch geen centrale com-1 mandopost?") en nu is het anders: „Ha-1 1 pert er dan niet iets aan onze christe lijke omgang?". Ouderling D Folmer vond de taal Ivan Alkmaar-Zaandam veel te fors;l uit Amerika in kontakt te komen met 80.000 Nederlandse tieners, om met hen te spreken over de betekenis van het evangelie voor jonge mensen van deze tijd. Hiertoe zullen ongeveer 175 samen komsten worden georganiseerd, voorna melijk op scholen, maar ook in jeugd honken, clubhuizen, militaire tehuizen, kerken en zalen. Het Tiener Team zal zingen, spelen en spreken, maar tevens zal er veel gelegenheid zijn voor diskussie en gesprek; -vCi Als vertalers en leiders zullen optre den: de jpnge predikanten Ton Hejlenr doorn en. Jaap Zijlstra, de evangelist Jan H. Kits, de leraarschrijver Sipke van der Land, ds. Brucks en zijn mede werker Hans Cornelder. Selectie Het Tiener Team waaromheen deze AKTIE 60.000 wordt georganiseerd, is in de eerste maanden van dit jaar sa mengesteld na een scherpe selektie on der enkele honderden Amerikaanse tie ners. Alle leden hebben minstens een paar jaar in YFC meegewerkt en beschikken bovendien over bijzondere muzikale kwaliteiten. Voordat zij naar Nederland komen, hebben zij gezamenlijk een intensieve geestelijke en muzikale voorbereiding, waarbij ze ook kursussen volgen ovei Nederland en over Polen, waar zij ir december zullen optreden. Ds. Brucks vertelde enkele ervarin gen van vroegere YFC-Tiener Teams in andere landen, zoals in Israel, waar de regering aan YFC een permanente uit nodiging heeft gegeven om met derge lijke teams op scholen op te treden. Bij een bespreking over de prak tische organisatie onder leiding van Hans Cornelder, werd bekendgemaakt dat het Tiener Team naar verwachting 0 40 verschillende plaatsen zal optreden, verspreid over het gehele YFC heeft in maart volgens een zelf de opzet een kleinere aktie gehouden met de Zweedse groep de „Gospel Film- «n TV-acteur Wiet Andersen 3t STUKS r 1-50 - EEN LAURENS PROOUKT (d. L SGP-jongeren over tijdgeest ZEIST Het landelijk verband staatkundig-gereformeerde jongeren hefl001""' op De Witte Hei een conferentie geho Volk ';n over „De tijdgeest in de politiek". Ds. J. van der Haar sprak over achtergronden van het moderne leven ia{jgv gevoel. Hij schetste de visie op de me r die moderne schrijvers overbrengen. Ir?' De h'eer C. N. van Dis, lid van de RaLS^ terdamse gemeenteraad, sprak over ff™ vormen waarin de tijdgeest zich opei^11" baart. Het overheidsgezag verkeert najerkg zijn mening in een crisis. De primaitï." overheidstaak, handhaving van de opei™™ bare orde en de goede zeden, wordt vJ onachtzaanid. Wanpeerhet om eco? sche belangen gö'£t;Taat de overheid gezag, wél gelden maar ten aanzien 'i. de geestelijke volksgezondheid toont i een grote mate van .onverschilligheid; 1 Waa Bret Waa Ontwikkelingshulp forumgesprek werd OJn. dacht besteed aan de ontwikkelingshulp Het SGP-Tweede Kamerlid ir. H. va Rossum betoogde dat de SGP afwijzen' staat tegenover multilaterale ontwikkj lingshulp omdat hierbij slechts een gi ringe controle op de besteding mogelij Waa is. Concrete projecten op bilaterale baaiorlii hebben echter de volledige steun van qGefo- SGP. Tjg Een aantal leden bepleitte een grotej openbaarheid van de partijvergaderingel Partijvoorzitter ds. H. G. Abma meendWaa dat in de praktijk tüssen de partij pers vaak kortsluiting bestaat. „Wellicht voor een deel door schuld, doordat we ons te weinig in eigefy-,,1. tij-dse taal uitdrukken, anderzijds "Jvolh doordat de betrokken verslaggever t zover van ons afstaat dat hij ons meer kan aanvoelen", aldus ds. Abma. iBosl Obligatielening van Het Dorp ARNHEM Df Stichting Het Dor-DE> gaat ten behoe\'e van de uitbreidii van Het Dorp een obligatielening ultgi ven vap ƒ10.000.000 gulden nominal De lening, verdeeld in obligaties vi f 1000 heeft een looptijd van 25 jaiflK'y De rente bedraagt 7 procent. P Inschrijving is opengesteld op 30 m^^ igs- 4eten Voorstel Hasselt verworpen (Van onze kerkredactie) I king tot de plaats, van de deputaten i I het Convent van Kerken'met name i AMERSFOORT De Gerefor- zake radio- en televisieuitzendingen o meerde Kerken (vrijgemaakt) d=r de naam van het CvK, waarvo»CaI i zij, m aanmerking genomen hun op 9t zullen niet uit het. Convent van dracht, geen verantwoordelijkheid kun Kerken treden. Wel werd op de nen dragen." v oss generale synode duidelijk, dat - ,„Lux J Ds. Vreugdenhil wees er op. dat a< „onze positie in het convent een putaten overeenkomstig hun opdracH^^ isolementspositie is", zoals ds. D. Vreugdenhil van Zwolle, een van de radiodeputaten, zei. De kerkeraad van Hasselt had voor gesteld de samenwerking in het CvK te verbreken, gezien vooral de samen werking van het convent met het IKOR en de Rooms-Katholieke Kerk. Deputaten moesten voortaan maar rechtstreeks bij het betrokken departe ment radio- en tv-zendtijd aanvragen en andere mogelijkheden (buiten het CvK) voor de technische verzorging de zer uitzendingen onderzoeken en naar bevind van zaken benutten. Deputaten hadden echter in hun rap port gezegd, dat de vraag inzake de verantwoordelijkheid ten aanzien van de samenwerking in het Convent van Kerken met het IKOR en de Rooms-Katholieke Kerk nog niet in een beslissend stadium was gekomen. De synode droeg deputaten wel op „bijzonder diligent te zijn met betrek alleen voor kerkdiensten zorgen, oo j sinds er meer zendtijd is gekomen. Z hebben de vrijgemaakten thans in he' CvK meer uitzendingen van kerk diensten, dan naar het ledental mogei. lijk zou zijn. X r actementen De synode besloot öok niet te vol doen aan het verzoek van de kerke raad van Schouwerzijl, om richtlijne te geven inzake minimum-predikants tractehienten en daarvoor een genera le kas te vormen. Het eerste kan even tueel door een classis gebeuren, he tweede „is niet te rekenen tot hetgee^d tot de kerken der meerdere vergade co ring in 't gemeen behoort", zo oordeelf^b- de de synode. 1.3(1- Een Amerikaanse dame van Cyprio tische afkomst heeft de paus zes mil- Mo jard lire (3,5 miljoen gulden) geschon-in m ken voor de bouw van een kindera^ kenhuis te Jeruzalem.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2