NONNENLEVEN Echt of vals haar dialoog BLAD ZIJ ZATERDAG 20 MEI 1967 lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltlllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllliilllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllll IIIIIIIIIIIUIIIIMlIllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllillllllll JTÊN op de 43 vrouwen boven de 21 jaar is in de rooms-katholieke gemeenschap in ons land religieuze. Gerekend over de hele wereld is er één religieuze op 150 volwassen vrouwen. Zijn deze kloosterlingen heiligen of dwazen? Dit vraagt Lize Stilma zich af in de paperback „Vrijwillig Levenslang"een uitgave van Hel mond te Helmond (127 blz., 6,90). Kloosters die in het algemeen ontoegankelijk rijn voor buitenstaanders mochten van de rooms-katholieke overheid door de protestantse journaliste worden bezocht. Is dit heilig of honds? vraagt zij zichzelf herhaaldelijk af tij dens haar verblijf in de nonnenkloosters van ons land. De conclusie luidt, dat het gezelschap van Gods achepselen nu eenmaal bont van kleur en veelvou dig van schakering is, binnen de kloostermuren «ijn heiligen en dwazen, zoals u en ik momenten kennen van heiligheid en dwaasheid. Lize Stilma tilt de sluier van geheimzinnigheid op die rond de kloosterlinge hangt. Het meisje dat haar kloosterge lofte aflegt belooft algehele gehoorzaamheid, alge hele zuiverheid en algehele armoede. bekeken door de bril van een protestantse vrouw Dit betekent een breuk met het verleden, een amputatie, ook al gebeurt het uit liefde voor Christus. De non draagt de ring van de „hemelse bruidegom". de navolging van Christus zoals hij zich terugtrok op plaatsen om te bidden. Bruid Bij haar intrede is ze gekleed als bruid. Ze draagt een witte bruidsjapon, een wit sluiertje, heeft een kransje in het haar en loopt op witte pumps met naald hakken. Maar even later worden vier punten van haar haar afge knipt, de bruine habijt aange trokken, de pumps verwisseld voor sandalen waarop Clarissen blootsvoets lopen. 't Is allemaal wat onwezenlijk. Echt en niet-echt. Het meisje speelde even de rol van de bruid. Voortaan is haar leven van de wereld gescheiden door tralies. Neen, zeggen de nonnen „Een leven dat gericht is op God". Li- ze Stilma voelt met de dichter mee in zijn bewogenheid om de novice als hij zingt. God die haar alles zal zijn laat haar niet schreien van pijl1 als Gij haar ee inheid zijt. Houd, houd haai l de morgen van uw heerlijkheid dicht aan uw hart geborgen tot zij Uzelf aan uw orgel spelen hoort, o, voor altijd. - Loodzwaar Het is loodzwaar om klooster ling te zijn, dat lijdt geen twij fel. Nonnen verzekerden het de schrijfster. De leden van de ac tieve kloosterraden zijn voor ons zichtbaar als verpleegster, onder wijzeres. We zien ze rijden in een autootje. Leden van de contemplatieve orden leiden een verborgen le ven tussen de muren van hun klooster. Hun leven bestaat uit gebed, boete en godsbeschou wing. De volksmond noemt ze „bidzusters", waarvan er in ons land zo'n zesduizend zijn. Kloosterlingen willen de liefde van Christus gestalte geven. De leden van de actieve orden doen dat door Hem na te volgen zoals Hij goeddoende door de wereld trok. De bidzusters betrachten Is teakolie de boosdoener? Het is geen grap! Dit zeggen we maar even. want het is een serieuze zaak dat sommigen een vervelende huidirritatie hebben, waarvan teakolie wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. Van medische zijde is namelijk een onderzoek verricht naar eventue le huid-irritatie door contact met deze oliën, waarvan zoals u weet een groot aantal in de han del is. Op één merk reageerden alle proefpersonen ongunstig, bij alle andere merken was de uit komst wisselend. Wie voor het éne gevoelig was. was dat voor het ander niet. Hebt u dus na weeën van de sohoonmaaktijd in de vorm van irritatie, ga dan eens na of gebruikte teakolie de boosdoener kan zijn. Aldus lazen we voor u in de Consumenten gids van april. Ontmoeting Hun grote offers worden ver goed want, zegt de catechismus voor het religieuze leven „het is haast onmogelijk in het religieu ze leven verloren te gaan". Zij ruilen het aardse voor het he melse, het vergankelijke voor het eeuwige. De dood is „de ontmoeting van de bruid met haar beminde" zeg gen de nonnen en proberen daar bij te glimlachen „Het doet mij sympathiek aan dat dit glimla chen niet erg goed lukt, want het kan stellig geen kwaad dat ook slotzusters mensen blijven met een hart dat kan treuren om de dood van een geliefde" zegt Lize Stilma. Zij plaatst duidelijk vraagte kens als het gaat om de armoe de. Ze was in kloosters waar el ke luxe ontbreekt, waar men schoeisel draagt dat eigenhandig gevlochten is van wat touw en garen, maar ook in kloosters waar bibliotheek en discotheek tot jaloersheid wekten. Er is een wereld van verschil tussen vele kloosters. In sommi ge kastijdt men het lichaam nog. Bij de Karmelietessen gaat de versterving ver. Er is brief censuur. Men leeft voornamelijk in de eigen cel, die met een schrijftafel, een houten bed met stromatras en een stoel zonder leuning is „gemeubileerd". Geen ramen aan de straatkant. Zo wei nig mogelijk contact met elkaar. Schrik niet van en toe worden we opgeschrikt door het bericht dat een degelijk huismoedertje piet flinke schoolkinderen de benen neemt. Soms met een gast arbeider, die dan over de grens wordt gezet. De nuchterheid neemt na het avontuur dikwijls weer de overhand en moeder komt een ervaring rijker bij man en kroost terug. Wij zullen haar niet graag met de vinger nawijzen. Denk het u eens in: dagelijks wassen, stof af- nemen, poetsen, een verant woord menu opdissen en de eind jes aan elkaar knopen. De Neder landse man vindt dat allemaal heel gewoon en bijzondere com plimentjes in het oor fluisteren van vrouwlief is er vaak niet .Melaats' „Als ik in gezelschap van de priorin en haar beide assistenten door dit klooster loop, heb ik het gevoel melaats te zijn. Immers, voor mij uit gaat een non met een bel, opdat de zusters weten dat er een vreemde in huis is en Tegenwoordig worden de dames met hoogopge- werkte kapsels argwanend bekeken: is het écht of vals? Soms is het duidelijk te zien, een andere keer is het moeilijker. Een nieuwe sport, die veel dames bezig houdt. het water komt en de pruik bo- venopr't halte haar zet, heb je meteen droog haar. Aan een pruik met mensenhaar zou je op het strand niets hebben Ook op het strand kunnen wc nu onze sport voortzetten: is het écht of is het vals? men zich kan terugtrekken. Dat gebeurt dan ook". Van de 24 uren slaapt de Karmelietes er ze ven, werkt er zeven en tien uur worden in de kapel doorge bracht. Er komt een invitatie voor de schrijfster, de nonnenwereld zag nimmer een leek in haar mid den. een geweldige gebeurtenis dus. „Ik eet uit een ruw stenen kom en men verwacht van mij dat ik deze schoonmaak met droog brood, maar dat ik dat brood van tevoren kus. De groen te. vis en aardappelen krijg ik ook in een ronde stenen kom ter wijl het bestek allerminst uit- munt door talrijkheid. Het heeft 'vóór een buitenstaander wel wat voeten in" de aarde om 'op deze wijze te eten". Begeren deze mensen niets an ders? Wie vader of moeder lief heeft boven Mij is Mijns niet waardig, citeren ze. Toch vinden intredingen nauwelijks meer plaats. Het jonge rooms-katholie ke meisje staat liever midden in de wereld en daarom zou het le- keninstituut wel eens toekomst beeld kunnen zijn, apostolaat Geloven Dit boekje is een indringende verkenning geworden op een ter rein vol (protestantse) vooroorde len, waarbij kritische aantekenin gen niet ontbreken Wijst de schrijfster het kloosterleven af? „Ik ben onder de kloosterlingen mensen tegengekomen die duide lijk zichtbaar gelukkig zijn met deze exclusieve, heel-de-mens- opeisende wijze van leven ten dienste van Gods-volk-onderweg. De toeschouwende buitenstaan der kan dan niet anders dan ge loven in het godsgeheim dat roe ping heet Alle vraagtekens die we geneigd zijn te zetten ten spijt". Op straat Maar in Spanje het vader land van Don Juan fluisteren wildvreemde mannen mooie meisjes galante niemandalletjes in het oor. Zo maar, op straat. De galante fluisteringen zijn even vast verankerd in de Spaanse zeden als de siësta en het stierengevecht. Het Spaanse meisje verblikt of verbloost er niet van. Ze geeft de galant geen klap in het gezicht. De senorita neemt gewoon geen notitie. Amerikaanse vrouwen raken, in eigen land niet van streek door fluiten, in Frankrijk niet als ze worden bewonderd, in Ita lië niet als een man ze knijpt, maar een vreemde die romantie- kerigheidjes in je oor fluistert. Grijsaards De gefluisterde complimentjes heten „piropos." Deze ontboeze mingen te voorkomen is hetzelf de als proberen belletjes uit champagne te verwijderen. Klei ne jongetjes fluisteren piropos op weg naar school, oude man nen die met stokken lopen van de banken in de parken. Vader die met twee krijsende kleuters onder de arm loopt, slaagt erin tussen twee kreten een piropos te plaatsen. Ernstig Spanjaarden beschouwen piro pos als een ernstige zaak. Het is bijna een belediging van de na tionale trots als een vrouw doet alsof ze geschrokken is. Niet rea- haar, het kan beter in model worden gebracht, het is soepel en kan op allerlei manieren ge kapt worden. De prijs spreekt wel een woordje mee. Het jonge meisje dat voor een avondje uit ook wel eens een valse vlecht wil hebben, wil daar wel een paar tientjes, maar uiteraard geen honderdjes voor uittrekken. Maar naar onze mening is het duidelijk te zien dat het „dood" haar is. En dat deze mening door velen gedeeld wordt, blijkt uit het feit dat er steeds meer vraag komt naar „mensenhaar". U vraagt zich missohien af, waar dat haar vandaan komt? Nu, de Koreanen verdienen er flink aan, want die leveren enorm veel haar af. De Kore aanse pruikenmakers hebben het voordeel dat er daar in Korea een overvloed aan los haar is, en dank zij de lage arbeidslonen kunnen pruiken gemaakt wor den die in heel de wereld aftrek vinden. De kwaliteit van „na- naak-haar" wordt wel steeds be ter, er wordt flink aan gewerkt! Een bijzonderheid dit seizoen is een strandpruik, gemaakt van dynel met een permanente krul en volkomen waterproof. Als je met kletsnatte haren uit ONS gesprek over „Als 't kindje binnenkomt" is bijzonder aangeslagen. Veel lezeressen herinneren zich door het lezen van 't een of ander weer iets, en wat zo leuk is pakken de pen en laten ons ook mee genieten. Luistert u n te R. „Zaterdag las ik in Dia loog over verschillende geboor te-aankondigingen. Het kwam mij toen in gedachten hoe ik als kindermeisje (ik was toen twaalf jaarin de jaren rond negentienhonderd bij bu ren en vrienden de geboorte van eezr baby moest gaan be kendmaken. Gewoonlijk deed de baker dat; bij deze familie was de baker vrij oud. Ze zag er tegen op, dus moest ik het doen. Met een schoon schort en wit geschuurde klompen (het was op een dorp) ging ik erop uit. „De complimenten van en dat zijn vrouw bevallen is van een zoon (dochter) en of u eens komt kijken." In de loop van de week kwa men de genodigden op kraam bezoek. Ze brachten in een i'ooodschappenmandje met een helderwitte theedoek erover, iets mee voor de kraamvrouwe, beschuit, een ontbijtkoek of een krentenbrood. De be zoeksters werden getracteerd ip thee en een glaasje aniset- Hulp Over kraambezoek weet me vrouw B. te V.: Zij kreeg een tweeling, terwijl er op één ge rekend werd. „Doktersonder- zoek had je in die tijd nog niet." De buurt liet mevrouw B. niet in de steek: „1 Was even moeilijk voor ons, dc zuster liet het na drie dager afweten het was haar te druk Mijn man moest toén insprin gen. Dat ging ook eigenlijk niet, want we hadden een ei gen bedrijfje. Maar van alle kanten kwa men de mensen uit de buurt wat brengen. Na een paar da gen hadden we tachtig eie ren in huis en kleertjes voor de tweede baby in overvloed. We kregen gelukkig ook hulp: een niet zo jonge vrouw, die als een moeder voor ons zorg de! Nu zijn de kinderen groot, maar de herinneringen blij- Door de vloer Herinneringen ook van me vrouw K. te S.: „Het was maart 1946 en de geboorte van de baby aanstaande. Mijn schoonzuster kwam het huis een goede beurt geven; 's mid dags gingen we even naar bo ven het kamertje bekijken waar alles klaar stond om de bai'oy te ontvangen. En toen, plotseling zakte de vloer onder ons weg en vielen wij. Wat was er gebeurd? De houten balken ondkr de vloer waren door het vocht weggerot en begaven het juist toen Mijn man belde de huiseige naar, en de volgende morgen vroeg stond er al een aannemer met zijn knecht op de stoep. Bij mij begonnen de eerste te kenen van de geboorte merk baar te worden en mijn man vertelde dit aan Nederlandse vrouwen die daar hun zegje deden troffen ons bijzonder onaangenaam. Ongewenst mevrouw B- te H.: die beslist niet over abortus sprak maar wel het onderwerp „onge wenste baby" aansneed. Enfin, hoort u zelf maar: „Ik zou graag iets willen zeggen tegen al die a.s. jonge moedertjes die een „ongewenste baby" ver wachten. Mijn man en ik moesten in de oorlog „haastig" trouwen en toen ik de hongerwinter onze dochter geboren werd. was er echt geen klokkengelui bij, al klonken er wel schoten. Maar wat heeft deze „onge wenste baby" ons leven mooi en rijk gemaakt. Ze is altijd het kind geweest waar we de meeste liefde en hartelijkheid van kregen. Waar we het best mee konden praten en nu ze getrouwd is ben ik altijd weer blij als ik haar belletje hoor. Daarom zou ik willen zeg gen: „Toe, moedertjes, ver wacht uw kindje met blijdschap en heel, heel veel liefde. U krijgt het met rente vroeg 'm ook of hij erop wilde letten dat de kinderen niet zo geplaagd werden. Nou, dat zou hij doen hoor. Hij noemde zelfs enkele jón gens uit de buurt die het vol gens hem deden, maar hij zou ze wel krijgen! U begrijpt dat het met^ de plagerij gelijk afge- Jaloers Nog eens de jaloerse klsuier mevrouw B. te S- zegt daaro ver: „In het beg'n vinden de kinderen het prachtig als ei een baby'tje bij is. Als na een paar weken het nieuwtje erai is, kunnen de kinderen totaa veranderen. Bij mij werden ze erg ja loers, mijn tweede zoon bijv. werd onzindelijk. Ik laat ze dan een beetje meehelpen, als grote attractie ge:dt: wanneei baby klaar is mogen jullie het even vasthouder. Al met ai vind ik het hartverwarmend dat elk baby zo met blijdschap ontvangen wordt. De kindeken willen er altijd wel een broer tje of zusje bij hebl-en." Tot slot nog twee reacties van kinderen. Mevrouw K. tc L. weet nog: Vijfenveertig jaar geleden was ik in een ge zin waar her derde kindje gebo ren werd. Tante komt op be zoek en zegt tegen de oudste zoon van acht jaar: „Heeft de ooievaar een zusje gebracht?" „Nee tante" zegt Max, „het is uit de rib van mama. En mejuffrouw K- te dH.: „In januari kreeg mijn neefje een zusje. Bij hem lag het Kerstverhaal nog vers in 't ge heugen, en toen de volgende morgen twee heren op oezo^c bij de bovenburen kwamen, en hij dat zag, rende hij naar zijn moeder en vroeg „Zijn dat de herders? Ze weten zeker niet dat het kindje bij ons is, ze benne verkeerd Plagen Hij ging onmiddellijk meer personeel halen: 's middags om vier uur was de vloer klaar. Ik neb nog nooit mensen zo hard ien werken als die dag- Daarna hebben wij vlug de kamer in orde gebracht, 's Avonds werd de baby geboren een flinke dochter van zeven rond, die niet van de val had »eleden." Nu e u de het nieuws" gezien over dc ..abortus provocatus?" Wel heelandere kant van ons derwerp, maar vooral die We hebben het ook al gehad over de schrik die men broer tjes en zusjes kan geven door de opmerking: „Ik neem het kindje meeMevrouw R- te O. kreeg er ook mee te maken, en loste het pedagogisch op. „Toen onze derde zoon geboren werd, waren de twee andere jongens van vier en drie jaar erg blij met hun broertje. Maar ze werden door een buur jongen erg geplaagd, hij zei nl. dat hij 't broertje weg zou ha- Dan kwamen mijn kinderen ,'illend en schreeuwend binnen, zo bang waren ze daarvoor. Ik liet die jongen toen in huis roe pen en vroeg hem of hij voor HET LAATSTE LIJDEN Er is in het leven over het begin daarvan spraken we uitvoerig met elkaar in de vorige dialoog niets zekerder dan de dood. Het afscheid van onze liefsten ervaart ieder. Misschien gaan sommigen van ons zwaar gebukt on der de wetenschap dat een familielid ongeneeslijk ziek is. Vertelt u het de patiënt? Waarom wel of waarom niet? Bent u gelukkig met de steeds voortschrijdende me dische wetenschap, of vindt u dat het lijden nodeloos verlengt? En wat denkt u van euthanasie? Het sterven brengt in een geordende maatschappij als de onze vele consequenties administratieve rompslomp, financiële, er moet, hoe zwaar dit valt, di rect gehandeld worden. Welke voorzieningen treft u? Bedienaars, juristen, notarissen, verpleegsters, dokto ren, dominees en hun vrouwen die vertrouwd zijn met alles wat rond het laatste lijden nodig is: op u doen wij speciaal een verzoek. Misschien zijn er tips of raadge vingen waarmee u anderen kunt helpen. Iedere deelna me aan ons gesprek is welkom over Het laatte lijden, en daarmee bedoelen we ziekbed, sterven, begrafenis, rouw. regelingen. Schrijft u meteen? De ambassades in Spanje krij gen soms vrouwen op bezoek die drukte komen maken over piro pos. Want Franse en Ameri kaanse jongens gaan ook fluiste ren een nieuwe variatie. Maar of ze evenveel talent hebben? In een brochure „Spanje voor Amerikanen" wordt opgemerkt dat de inwoners van het land een aangeboren neiging hebben om aardige woordjes tegen aardi ge dames te zeggen overigens zonder bijbedoelingen en geheel platonisch. Hoe dol we ook op galanterie cn kleine vleicrijtjes zijn ge woon doorgaan met aardappelen schillen en slopen strijken, lieve hospita. Onze Nederlandse man nen zijn brave echtgenoten en menen het best als is piropos hun niet aangeboren. Receptenboek Het Havermout Voorlichting Bureau, Postbus 9019 Amsterdam zend na aanvraag per briefkaart of telefoon (020-15.39.94) een alleraardigst receptenboekje kos teloos toe. Nodig: 2 eieren 4 eetl. melk 200 g fijngesneden ham 2 eetl. fijngesneden ui 100 g ha vermout 2 theel. knoflookpoe der, 1 theel. sambal oelek-aroma naar smaak 2 eetl. tarwebloem paneermeel, margarine of boter. Klop de eieren los met de melk. Doe de andere ingrediën ten erbij, meng met de vork alles tot een samenhangend geheel. Vorm er vier platte koekjes van, bestrooi ze met paneermeel en bak ze in ongev. 10 min. aan beide kanten bruin. Warm of koud, bij koffietafel of avond maaltijd. O wat een uil ben je, zei ik tegen mezelf toen ik de Open Brief van de vorige keer las en juist had bedacht dat het de volgende dag Pinksteren en, alsof het niet opkon, moederdag was. Had ik daaraan nu niet beter moeten denken? Een mooi vlecht- werkje moeten maken? Geloof, wat-wij-zijn in deze wereld, Pink steren? Vrouw, eventueel moeder, in ieder geval kind. En dan dat al les in een verheven verband? Goed, goed, het is hier geen me ditatie. Maar het had wel wat min der „apart" gekund. Natuurlijk stoort een brief zich niet aan zon- en feestdagen. Ik weet nog hoe vroeger eens een broertje van me, tijdens de oorlog een zomer vakantie lang in Friesland loge rend, aan mijn moeder op haar verjaardag schreef: lieve moeder, nu weet ik hoe een koe een kalf krijgt en was er ooit mooier verjaarsbrief? KN zo is het ook hier-, de onder werpen mogen komen en gaan, als het contact er maar is; ja, het is gek, maar eigenlijk zou je dan moeten zeggen dat het onderwerp er dan nieteens zo toe doet Niet wat in de brief staat is dan de „inhoud" maar het verstaan dat de brief teweegbrengt domweg de plof in de bus, het adres op de en velop, de lettertjes in de krant. Schrijf desnoods het spoorboekje lovingstijd tegen me als we weer voor een periode van studeren en ver van elkaar wonen stonden, en pas veel later heb ik dat goed be grepen, voor mij moest een brief toen „mooi" zijn, ook in dat opzicht was hij ouder en wijzer dan ik (en is dat altijd een beetje geble- Toeh voelde ik mij nu wat te kort geschoten, gewoon niet bij de tijd. Hoe komt dat, dacht ik, dat je zo voortbaggert. Wel, gauw ge zegd: als ik 's morgens mijn voeten op de vloer zet, ligt de dag als een berg zand voor me. En die berg moet opzij. Anders zie ik de vol gende dag niet. Zo kan het gebeuren dat ik Pinksteren pas zie op zondagmor gen. En moederdag onder grote hilariteit gevierd wordt als ik wil koffieschenken en iedereen roept: hé. hé, dat mag niet vandaag, weet u niet dat mevrouw hiernaast helemaal niets doet? en een van de de kinderen proestend van de lach een sliert gouden regen uit de tuin naast mijn koekje legt. Ik zit dan, omringd door het zotte stel, minder moeder te zijn dan ooit, en ik geloof dat het juist dat is wat me zo intens gelukkig en dankbaar maakt: mens te mo gen worden nu mijn kinderen men sen worden. Al dat aparte, dat z.g. moederschap, wordt vager naarma te het mens-zijn belangrijker wordt, en er is eigenlijk geen dag waarop ik harder lach om moe derdag dan op de zo geheten dag van bloem- en zeepgeuren. Want wat gebeurt e eens nadenken, met o Wat mogen we, ieder voor zich, zijn. Anders gezegd: wat wil God van ons, indeze wereld, voor de tijd dat wij hier leven. Daarop is in'vele variaties maar één ant woord mogelijk: zijn liefde door geven. Eigen aard daartoe leren verstaan. Eigen mogelijkheden zien en bijvoorbeeld eigen gedachten onder tucht stellen en ontwikkelen, zodat we niet altijd napraten of slordig denken, tijd verbeuzelen, of nog erger: het bewoonbaar ma ken van de aarde aan de mannen overlaten. I aanleg herkennen, langs eigen wegen met voor ieder andere, eigen levensomstandigheden mens worden. Dat betekent voor de een trouwen, en wie weet, in het huwe lijk volledig zichzelf worden. Voor de ander is het werk en in dat werk uitgroeien. Voor weer een ander misschien beide, huwelijk en werk, elkaar aanvullend en stimu lerend om je te maken tot wat je moet worden. Niemand weet dit van te voren van zichzelf. Daarom moet eigen lijk ieder meisje voor beide worden opgeleid. En daaraan ontbreekt zo een en ander. Daaraan heb ik ook de brief te danken die ik a) zacht jes aan ben gaan beantwoorden. Een revolutionaire brief. Brief van een vrouw die, ongehuwd, met een prettige zinvolle baan, verlangt „Zien we" zo schrijft ze „naar andere culturen, volken, dan blijkt dat het hebben van een kind lang niet altijd schande is. Is het eigenlijk niet te gek om los te lopen dat wij in onze verlangens moeten wachten tot het een of andere Klaas of Piet belieft ons ten huwelijk te vragen en dan plotseling ons een air aanmeten alsof we weet ik wat in de we reld hebben gepresteerd?" „De gehuwde vrouw is vaak be lachelijk in eigenwaan. Om maar niet te spreken van moedertrots. Er zijn vrouwen die zo een heel leven niets meer doen. Ze ver zorgen een huis, kleding enzo voort, maar ze groeien innerlijk nauwelijks meer en ze leven voor het grootste deel in het potsier lijke misverstand dat zij zó de grootste prestatie hebben geleverd leveren kan". TK ben het een heel eind met mijn vriendin eens. Gehuwd zijn is een vorm van naastenliefde (een prachtige vorm) met biologische gevolgen, meestal. En het is op zijn zachtst gesproken naar als je graag met je lichaam leeft en verlangt èn een zeer nabije naas te, hier: een kind, wilt hebben, en je kunt dit naar jouw inzicht volledig mens-zijn niet bereiken in onze maatschappij, niet zonder enigszins buiten die maatschappij te vallen. Dit kan ik helemaal navoelen. Echter voorlopig even een notitie hierbij. Een kind is een vrucht van twee mensen. Boven elke mense lijke verhouding staat Gods lief desgebod. Boven elke gewenning, elke adat, elke maatschappij. Bo ven IJsland, boven de Zuidzee* eilanden. De anthropologic ver ruimt de blik maar redt niet uit nood. Ze dwingt tot nadenken. Maar Gods liefdesgebod nodigt tot leven. Wie een kind wil en de va der slechts als middel beschouwt, zondigt tegen deze man, schendt het gebod. Hoe wil je dit rijmen met me«r je-zelf worden?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 15