Spanje geeft vrijheid mei groot aantal beperkingen IN HOUAND WEEN HUIS Paapse mis - verzet leeft op in Anglicaanse Kerk Een ivoord voor vandaag Uw probleem is het onze.... „Democratiseer het burgemeestersambt" PROTESTANTENSTATUUT EEN TELEURSTELLING Prof. Smelik met emeritaat I QRAIFFEISENBANK Geen geldverspilling ziekenhuizen bij WOENSDAG 17 MEI 1967 De naam Esther betekent ,Jk verberg mij" of „Ik heb mij ver borgen". Namen zeggen ons niet veel meer. We hebben ze nodig, om de zaken uit elkaar te houden. Maar in de Bijbel hebben ze te maken met het wezen der dingen. Adam moest de dieren namen geven. Zo spreekt de Bijbel ook over Gods Naam. Het derde gebod houdt veel meer in dan een vloek- verbod. De naam voert naar het wezen. Zo houdt ook Esthers naam haar verhaal in. Essentieel voor het verhaal is, dat zij 'haar joodse afkomst verborgen hield. Maar er is meer: in Deuteronomium 31 17,18 komt het woord Esther ook voor. Daar zegt God „Ik zal Mij verbergen". In het laatst der dagen, als het volk afvallig wordt, zegt God „Te dien dage zal Mijn toorn tegen hen ontbranden, Ik zal hen verlaten en Mijn aangezicht voor hen verbergen, zodat zij verteerd worden en vele rampen en benauwdheden hen treffen. Dan zullen zij te dien dage zeggen: Hebben die rampen ons niet daarom getroffen, omdat onze God niet in ons midden is? Doch Ik zal te dien dage Mijn aangezicht volkomen verbergen van wege al het kwaad, dat zij gedaan hebben: dat zij zich tot an dere goden hebben gewend." woest. Het volk is in ballingschap. Volledige uitroeiing dreigt. En God verbergt zich. Dit is het enige bijbelboek, waarin Gods naam niet eenmaal voorkomt. Je zou zeggen: wat een pracht kansen in dit boek om te getuigen. Er gebeurt heel veel zó „toevallig", dat zelfs de meest verstokte atheïst haast zou moeten geloven in een bovenmenselijk wezen, die de gebeurtenissen in dit verhaal zo geleid heeft. Maar dat doet dit boek niet. Erger nog: het gebeuren in het verhaal wordt nadrukkelijk „purim" genoemd: door het lot, het toeval. God verbergt Zich dus nadrukkelijk. Zoals Esther het geheim van haar wezen verbergt en de schijn wekt zo maar iemand te zijn. Wat is Esther een modern boek. Wij lezen vandaag Handelingen 2 37-47. Kweekschool trekt meer leerlingen (Van onze onderwljsredactle) DEN HAAG Het kweekschoolon- derwijs, telde 29.700 leerlingen op 16 oktober 1966. tegen 28.300 in 1965, een toeneming met vijf procent Het aantal toegelatenen in 1966 bedroeg 7905, dat is 236 meer dan in 1965. In 1966 behaal den 5522 leerlingen de akte van be kwaamheid als onderwijzer en 2622 die als volledig bevoegd onderwijzer. Want Doublemint kauwen bevor dert de spijsvertering. *t Is heerlijk en zo gezond. Doublemint reinigt uw tanden en verfrist mond en adem. Koop vandaag nog een pakje - plezier voor twee en merk zelf hoe goed Doublemint u doet. Brieven die niet zijn voorrler van naam en adres kunnen nlei in behandeling worden genomen Geheimhouding Is verzekerd Vra gen die niet onderling met elkaai In verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden tngeslo- Vraag: Hoe oud moet een kater zijn om deze te castreren? Is het waar dat de dieren na deze behan deling sloom worden. Antwoord: De beste leeftijd is tus sen een half en één jaar. Een ge castreerde kater behoeft niet bijzon der sloom te worden, al neemt de levendigheid wel iets af. De ge castreerde katers worden in de re gel groter en zwaarder dan niet be handelde katers. Vraag: Vorig jaar heb ik naar ge woonte weer bonen geweckt. De pot ten blijven goed dicht en het ziet er ook goed uit. Maar als ik een pot openmaak, komt er een stank uit, zodat de atmosfeer in de keuken verziekt is. Tot nu toe heb ik zeven potten open gemaakt en er waren maar twee normale bij. De bonen waren heel mooi toen ze in de pot gingen. De stoel- en snijbonen zijn uit mijn eigen tuin. De tuin was niet gemest met stal- of kunstmest. Wel is er humus onder gespit. Antwoord: Bederf van in het huishouden gewekcte groente is niet altijd te voorkomen. Dit wordt veroorzaakt door bepaalde bacte riën in de groente. Wanneer deze gassen vormen tijdens hun leven, duwen de gassen de flessen open. Vormen de bacteriën geen gassen, dan blijven de flessen gesloten maar de inhoud is bedorven. Som mige groenten (zoals de eiwitvor- mende bonen en erwten) zijn een goede voedingsbodem voor bacte- Is de groente besmet met een hard nekkige bacteriesoort, dan is een steriliseerperiode van anderhalf uur bij 100 graden Celsius zelfs niet vol doende om deze te vernietigen. Men zou dan of onder druk of veel lan ger (5 tot 6 uur) moeten sterilise ren. In een hogedrukpan worden temperaturen van boven 100 gr C bereikt, waardoor zekere bacteriën snel sterven. Huisvrouwen die geen hogedruk pan bezitten nemen bij inmaak een vrij groot risico. Zij kunnen kans op bederf verminderen door verse groente te verwerken en zeer zorg vuldig en hygiënisch te werk te gaan. Ook kan men de groente na het voorkoken met schoon water in de flessen doen. Na de verloop van een dag kan men de groente weer drie kwartier steriliseren. Proefschrift over bestuur grote stad Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Durgerdam 'toez.), vic. P. Feenstra te Krommenie, die bedankt voor Engwierum; te Oosterland (Zld.) (toez.), kand. J. J. Kooman te Drie bergen; te Wijckel, A. E. D. A. Ravesloot te Den Helder. Aangenomen naar Nijkerk op de Veluwe (bgw. wijkgem in wording), J. Dol, eerv. onth. pred. (leraar g.o. kweekschool) te Sipilde. ringen; voor Klazienaveen-Zwartemeer (vac. R. Pomp), W. Kruidenier te Nije- veen; voor Noordhorn, J. J. Winckel te Foudgum; voor Oud-Beijerland (vac. W. H. van Kooten), C. Treure te Hasselt; voor Strijen (wijkgem. 2), H. van Dijk te Exloërmond: voor Zaltbommel (vac. Th. Rinkema; toez.), H. P. Venema te Nieuwenhoom. GERF.F. KERKEN Beroepen te Heerhugowaard, kand. W. Jeroense te Oud-Beijerland; te Honselers- dijk, A. M. Brouwer te Hijken; te Nij kerk (vac. J. Koppe), K H. Schuring te Alphen aan den Rijn; te Ten Post, J. Stienstra te Langeslag. Bedankt voor Beverwijk (vac. J. Knol), D. Bouwknegt te 's-Gravenhage-Moer- wijk. C1IR. GEREF. KERKEN Tweetal te Alphen aan den Rijn, H van Leeuwen te Rotterdam-West en D. Slag boom te Dordrecht-Centrum; te Umuiden, LEIDEN Op een lijvig (469 blad zijden en uitgegeven bij Vuga-Boeke- rij in Den Haag) proefschrift getiteld „De eenheid in het bestuur der grote stad", is de heer A. F. Leemans uit Oegstgeest, lector aan het institute of Social Studies, hier vanmiddag gepro moveerd tot doctor in de rechtsgeleerd heid. Het proefschrift is goedgekomen onder mr. C. H. F. Polak, de huidige minister van justitie, als promotor. Het proefschrift heeft betrekking op het bestuur in onze drie grootste ge meenten: Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Na een even grondig als gedegen onderhoek laat dr. Leemans zijn studie uitlopen op een aantal aan bevelingen vpor de raden, de colleges vah bifrgèlViëester en wethouders, de burgemeesters en het ambtelijk appa raat. Hij bepleit een streefpatroon voor stedelijke bestuursorganisaties, waarbij bedachtzaam en geleidelijk te werk moet worden gegaan. Wat betreft de gemeenteraad, zijn taakvervulling kan worden verbeterd door verlichting door grotere over dracht van bevoegdheden van de taak van het raadslid. De bekwaam heid van de raadscommissies kan wor den verhoogd door benoeming daarin van niet-raadsleden; ook kunnen aan de commissies in ruimere mate be voegdheden worden overgedragen. Uit de fractievoorzitters ware een algeme ne beleidscommissie in te stellen voor de voorbereiding van plannen voor lan ge termijn. Wat het college van burge meester en wethouders aangaat, zou dr. Leemans, voor wat betreft de samenstelling, minder nadruk gelegd willen zien op politieke overwegingen. Het ware ook wenselijk indien bepaalde aangele genheden naar afzonderlijke leden van het college kunnen worden ge delegeerd. Voor de burgemeester wil de schrij ver vastgehouden zien aan benoeming door de Kroon en hij wenst hem geen belangrijke portefeuille toebedeeld te zien, anders dan ten aanzien van die gebieden waarmee hij volgens de wet is belast. Wel zal hij belast moeten zijn met de portefeuille voor planning. Ter vermindering van het gevaar van overbelasting worde hij zoveel moge lijk vrijgemaakt van representatie-acti viteiten. Ook ten aanzien van de stedelijke bestuursorganisatie doet de schrijver een aantal belangwekkende voorstel- Echter willen wij gaarne nog enkele van de stellingen vermelden die de nieuwe doctor bij zijn proefschrift heeft gevoegd. De overmatige nadruk op het poli tiek vertegenwoordigend element bij de samenstelling van en taakverdeling binnen het college van burgemeester en wethouders heeft niet slechts nadeli ge gevolgen voor de doelmatige wer king van dit college, doch blijkt in menig geval ook weinig zinvol aange zien hierdoor de politieke verhoudin gen in de plaatselijke gemeenschap HET WEER IN EEROPA Kopenhagen reger M. C. Tanis te Barendrecht en J. Weste rink te Haamstede-Kerkwerve. Bedankt voor Maarssen, J. Westerink te Haamstede-Kerkwerve; voor Rotter dam-Zuid, Th. Rutters te Nijmegen. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Enschede, A. Kok te Poortvliet. OUD-GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Doom, H. Wiltink te Doetinchem. toch onvoldoende in het college tot uit drukking kunnen komen. Ware de burgemeester van Amster dam anno 1966 gekozen instede van benoemd geweest, dan zou de roep wel licht uitgaan naar het stelsel van be noeming van de burgemeester. Tweede burgemeester Democratisering van het burge meesterambt zonder afbreuk te doen aan de fundamentele voorwaarden voor een behoorlijke vervulling van dit ambt is gewenst. Het verdient der halve overweging de raden der grote steden de bevoegdheid te verlenen bin nen ket kader van een structuurveran dering naas', de benoemde burge meester eer gekozen tweede burge meester te stellen. Bij aftreden van de eerste burgemeester zou de Kroon na consultatie van de raadsfracties ertoe kunnen besluiten de tweede burge meester tot eerste te benoemen. De handhaving van de openbare orde raakt zozeer de grondslagen der plaatselijke gemeenschap dat bij de be leidsvoorbereiding te dien aanzien de gekozen vertegenwoordigers van de plaatselijke gemeenschap, zoniet ook andere burgers, betrokken dienen te worden. De burgemeester zal voor zijn beleid op het gebied van de openbare orde aan de raad verantwoordelijk moeten zijn. Gezien echter het sterke gezagselement dat inherent is aan handhaving van de openbare orde en de ogenblikkelijke actie die daarbij soms vereist is, zal de burgemeester steeds een aanzienlijke mate van „frei- es Ermessen'' bij beleidsvorming en actie moeten worden gelaten. Sedert 1945 denken Nederlandse stedebouwkundigen hoofdzakelijk in termen van rechte hoeken en parallel le lijnen; zeer ten nadele van het leef klimaat. (Van een onzer medeiverkers) MADRID Protestantse predikanten in Spanje moeten zich laten registreren bij de staat. Geen van hen zal toegestaan worden om van de ene kerk over te gaan naar een andere als predikant. Dit is een van de „vrijheden" in de nieuwe wet van Spanje die zaterdag werd aangenomen. Protestantse militairen kunnen in het vervolg door hun meerde ren gedwongen worden een rooms-katholieke militaire mis hij te wonen. De nieuwe wet geeft op dit punt veel minder vrijheid dan er in het verleden gegroeid was. Protestanten noemden de nieuwe wet een geweldige teleurstelling. Na een langzame start, waarbij tij dens de eerste week van de parlemen taire discussies slechts één artikel van de nieuwe wet werd goedgekeurd, slaagde de Cortes er in om de rest van de wet vorige week af te handelen. Verschillende beperkende amendemen ten zijn aangenomen. Met sterke nadruk is in de wet de uitspraak opgenomen, dat het roi katholicisme de godsdienst is van de inse staat. Een voorstel om uit te spreken dat het rooms-katholicisme de godsdienst is van de meerderheid het Spaanse volk is geschrapt. Verder wordt uitgesproken dat het „recht op godsdienstvrijheid in Spanje geen andere beperkingen zal kennen dat die bij de wet zijn aangenomen, die het gevolg zijn van het feit dat rooms-katholieke godsdienst als godsdienst van de staat gerespecteerd moet worden. In de derde plaats wordt de vrijheid begrensd door respect voor andere ge loven, de zedenwet, de openbare vrede en de rechten van anderen. PROSELITISME Een volgend artikel van deze nieuwe wet bevat ook een uitspraak over .proselitisme". Het zal voortaan verbo den zijn om mensen voor een ander geloof te winnen „via lichamelijke en morele druk, bedreiging, geschenken, beloften, valse propaganda, verstoring de persoonlijke of gezinsintimiteit of op een andere verkeerde manier." Ook wordt uitgesproken dat de vrij heden verder beperkt worden door de bepalingen in het concordaat van de nse Staat met het Vaticaan. Hoe wel enkele afgevaardigden in de Cor tes aandrongen op herziening van het concordaat wordt van regeringszijde gesteld dat een dergelijke herziening niet noodzakelijk-is geworden door de MILITAIREN De Cortes nam een wijziging aan waardoor voortaan van protestantse militairen geëist kan worden dat zij rooms-katholieke godsdienstoefeningen moeten bijwonen. Tot nu toe, na moeilijkheden met enkele protestantse soldaten, stonden de militaire overheden protestanten meestal toe de mis te verzuimen, mits ze aanwezig waren op het moment dat de eed op de vlag werd afgelegd. Nu kan echter iedereen gedwongen wor den de dienst bij te wonen. De niet-rooms-katholiek wordt wel toegestaan om „in woord en geschrift hun overtuiging" te onderwijzen, wan neer men het respect voor de r.k. godsdienst behoudt. In het oorspronke lijke ontwerp-artikel werd niet-rooms- katholieken niet slechts toegestaan hun geloof te onderwijzen, maar ook te verkondigen. Bovendien behoefde die verkondiging zich niet te beperken tot gesproken en geschreven vorm, maar mochten de niet-roomsen ook ge bruik maken van de massa-media. Dit werd reeds door Franco's kabinet on mogelijk gemaakt. Bovendien wordt nog uitgesproken dat de protestantse gemeenschappen niet erkend zullen worden als kerken, maar als verenigingen. Dit betekent dat zij onderworpen zullen zijn aan de wet op de verenigingen. Deze wet heeft een groot aantal consequenties; 1. De wet eist van alle verenigingen een bepaalde organisatievorm, ook als deze in het geheel niet past op' de binnenkerkelijke situatie. 2. De kerkelijke gemeenschappen moe ten officieel door de staat worden erkend, anders zullen zij voor de staat in het geheel niet bestaan. 3. De wet eist dat er controle moet kunnen zijn op alle activiteiten van verenigingen. Ledenregisters en fi nanciële administratie zullen jaar lijks aan de regeringsautoriteiten ter inzage moeten worden verstrekt. PREDIKANTEN Predikanten moeten zich allemaal la ten registreren bij de staat om als zodanig erkend te worden. Het zal de predikanten en priesters niet toe gestaan worden om van de ene kerk over te gaan naar een andere. Dit betekent dat geen enkele Spaanse priester predikant kan worden, maar ook dat geen predikant van de ene protestantse kerk een beroep aan vaarden kan in een andere. Spaanse priesters krijgen vrijstelling van de dienstplicht. Aan geen van de predikanten of aanstaande predi kanten zal deze vrijstelling gegeven worden. Niet-roomse scholen kunnen alleen op eigen kosten gesticht wor den als er voldoende kinderen zijn om naar die scholen te gaan. Ook seminaria en bijbelscholen kunnen slechts zoveel studenten aannemen als nodig zijn voor die bepaalde godsdienstige gemeenschap. In een laatste artikel (31) wordt uit gesproken dat alle godsdienstige pro blemen, waarin de wet zelf niet voor ziet, zullen moeten wordenvoorge- legd aan een interministeriële com missie die bestaan zal uit leden van de ministeries van buitenlandse za ken, binnenlandse zaken, onderwijs, een vertegenwoordiger van het le ger, van Franco's partij, de directeur van kerkelijke zaken, een vertegen woordiger van het ministerie van fi nanciën en afgevaardigden van het ministerie van justitie. AMSTERDAM Prof. dr. E. L. Sme lik heeft besloten gebruik te maken van het recht voor zijn zeventigste jaar met emeritaat te gaan. Hij is 66 jaar. Per 1 september gaat hij met emeritaat. spaarbank en alle bankzaken Prof. Stolte tot r.k. ziekenfondsen: UTRECHT „Er is geen enkele reden om te veronder stellen dat de ziekenhuizen het geld over de balk gooien. Niemand heeft nog kunnen aantonen, dat er niet gewe tensvol en met grote toewij ding in bijna alle ziekenhui zen wordt gewerkt. Meer nog: de prestatie van elk in dividueel personeelslid is uit zonderlijk hoog. Dat was een heel ander geluid dan de voorzitter van de r.k. ziekenfond sen, de heer Hendriks, vanmorgen op de jaarvergadering van zijn bond liet horen (zie (voorpagina). Deze geheel ander visie vertolkte later op de dag LONDEN Synodale discussies over kerkelijke formulieren kunnen over het algemeen niet roemen op grote persbe langstelling. Maar de discussie over een nieuw anglicaans avondmaalsformulier heeft niet alleen de aandacht getrokken van de Engelse pers, maar ook van veel buitenlandse bladen. Een oud reformato risch verzet tegen het avondmaal als een offer van Christus heeft een nieuwe vorm gekregen. Reeds in de Heidelbergse Catechismus wordt dit verzet onder woorden gebracht. Daarin wordt de paapse mis, die geofferd wordt, „in de grond niet anders" genoemd dan „een verloochening van de enige offerande en het lyden van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij." De strijd van de catechismus is in Engeland opnieuw actueel geworden door het verschijnen van een nieuw avondmaalsformulier. Het schrijft een gebed voor om brood en wijn te wijden. De liturgische commissie hield in dat gebed vast aan de oude tweede mogelijkheid en wil die nu als de enige juiste erkennen. Dan moet gebeden worden: „Wij offeren u dit brood en deze wyn." Protest Evangelische anglicanen hebben reeds fel ge protesteerd tegen deze uitspraak, omdat zij in wezen de kerninhoud van de paapse mis weer naar voren brengt. Evangelischen willen dan ook bidden: „Wij danken u voor dit brood en deze wyn." „Wij offeren U..." of Wij danken IJ' (Van onze kerkredactie) Begin deze week kwamen in Londen de leden bijeen van de twee hoogste kerkelijke vergade ringen van de Anglicaanse Kerk, de priester kamer en de lekenkamer. Zij wilden de kern problemen samen doorspreken om te zien of er een oplossing gevonden kan worden. De nieuwe formulieren, zo was reeds gesloten, zouden drie jaar lang als proef gebruikt worden, om daarna opnieuw ter discussie te worden ge steld. De Londense Times beschreef de vergadering als volgt: „Godsdienstig fanatisme kan dan we) dood zijn in Engeland, maar de temperatuur van het debat bewees dat godsdienstige senti menten nog steeds bestaan, vooral onder de le ken." Een opmerkelijk feit was dat het verzet van de kant van de leken tegen het voorgestelde „offer-gebed" veel sterker was dan van de kant van de priesters. komen splitsen in een lage en een hoge kerk. Maar terwijl de priesters de uitspraak „Wij offeren u" wel aannemelijk achtten, wilde een grote minderheid van de leken die woorden niet slechts niet aanvaarden, maar vonden ze met de Heidelbergse catechismus godslasterlijk. Van de leken waren er 101 voor die uitspraak, maar 86 fel tegen. Toen de bisschop van Exeter, dr. Mortimer, een bewogen poging deed om de zich verzetten de leken alsnog te winnen en hun vroeg zich toch aan te sluiten bij de meerderheid van de priesters, werd er opnieuw gestemd met als enig gevolg dat het verzet nog groter was geworden. Toen waren er slechts 93 stemmen voor het „offer-gebed" en 89 tegen. Voorstel Vastgelopen De bijeenkomst bewees dat de discussie voor lopig volkomen is vastgelopen. Zowel de leken als de priesters gaven duidelijk te kennen dat zij de uitspraak „Wij danken U" niet als de enig juiste willen erkennen. Maar zy wilden ook niet opnieuw at de priesters zelf de keuze overlaten tussen twee mogelijkheden. Dat zou de kerk, zeiden ze, vol- Na een lange en verhitte discussie stelde de voorzitter van de liturgische commissie, kanun nik R. C. D. Jasper, voor om dan te proberen een nieuw gebed te schrijven, waarin het pro bleem omzeild wordt. Hij stelde voor om het gebed als volgt te her schrijven: „Daarom, o Heer, maakt dit brood en deze wijn dat wij Zijn reddend lijden, Zijn op standing uit de doden en Zijn heerlijke hemel vaart indachtig worden en we uitzien naar de komst van Zijn Koninkrijk. Wij smeken u, aan vaard onze plicht en onze dienst." Omdat de priesterkamers van de aartsbis dommen York en Canterbury reeds de uitspraak „wij offeren" aanvaard hadden, moeten zij zich deze week nu uitspreken over dit nieuwe gebed, waarin zowel het „Wij offeren als het „Wij danken" verdwenen zijn. prof. dr. J. B. Stolte, bijzonder hoog leraar in Nijmegen en Tilburg van- wege de Stichting wetenschappelijk onderwijs en -onderzoek ziekenhuis wezen. MISVERSTANDEN De meeste, zo niet alle spanningen tussen de vele groeperingen die bij de gezondheidszorg en de dienstverlening door de ziekenhuizen zijn betrokken, zijn een gevolg van misverstanden. Men kent en begrijpt elkaar vaak niet. Er moet steeds meer worden geregeld daardoor worden velen in een keurslijf van bureaucratieën gedwon gen, dat hun vreemd en daardoor vijandig is, aldus prof. Stolte. De ziektekostenverzekeraars en de ziekenfondsorganisaties blijven dan niet achter met uitingen van wantrou wen en twijfel. Als het echter aan komt op bewijzen, blijft het stil. Dan slechts wijzen op een (ver meende) monopoliepositie die tot ver spilling moet leiden. ANALYSE De grote kostenverschillen worden volgens de hoogleraar door een zeer nauwkeurige analyse vrijwel al tijd verklaard. Een dienstverlenend bedrijf moet nu eenmaal aan andere i voldoen dan een industrie. Het kan geen voorraden vormen om pieken in de vraag op te vangen en de ge vraagde diensten zijn evenmin homo geen. De patiënten die zich melden verschillen, evenals hun aandoeningen. Ziekenfonds onnodig duur (Vervolg van pagina 1) Daarnaast vindt hij nog tijd voor schooltandverzorging. Het stelsel van de „stoelminuten" is daarom niet meer bruikbaar, want het leidt tot buitenspo rig hoge jaarinkomens van tandartsen. heer Hendriks vond, dat de fondsen met de huidige honoreringswij- ior tandheelkundige verrichtingen beslist op de verkeerde weg zijn. Het ziekenfondswezen in Nederland biedt ruim 70 pet. van de bevolking tegen een aanvaardbare prijs een volle dige verzorging van de gezondheid. Dit kan alleen blijven, indien de leveran ciers van medische diensten meer dan op het ogenblik hun verantwoordelijk heid kennen op ziekenfonds-econo misch terrein. Ontstellend is ook de stijging van de kosten voor ziekenhuisverpleging. In 1961 waren de kosten per verzekerde f 28,41, in 1965 62,85 en thans hier en daar meer dan 100. Het duurste hotel is nog goedkoper. De heer Hen driks vroeg zich af, of de post perso neelskosten, die 60 pet uitmaakt van het totaal, soms niet te goed bedacht wordt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2