KLEURENBEELDBUIS HET
LASTIGE STRUIKELBLOK
Prijzen overal te hoog
ld nard Flipse leidde
Be vrij dingsconcer t
ZATERDAG 6 MEI 1967
Kulenkampf nu
disc-jockey
(Van onze radio- en tv-redactie)
'GjljruTTGART Hans Joachim Ku-
tampf, die in de komende winter
quizmaster wordt in het eerste
tv-programma, is alweer bij de
oep teruggekeerd.
e Hessische omroep heeft een echte
erstunt voorbereid: samen met zijn
concurrent Peter Frankenfeld
hij vrijdagsavonds van
30 uur als disc-jockey gevraag-
platen. De uitzending is getiteld
nk für fans" en werd de eerste
al heel druk beluisterd.
r Muur ingestort
«fan kerncentrale
OCK ISLAND Op een in aanbouw
de kerncentrale in Cordova bij Rock
nd (Illinois) zijn gisteren 12 arbeiders
rond toen een 9 meter hoge e
er lange muur instortte,
ilitie en brandweer sloegen groot
m omdat aanvankelijk werd gespro-
muur rees op uit een uitgraving.
erscheidene arbeiders raakten onder
len bedolven,
ijf van hen zijn in het ziekenhuis op-
omen.
en van de pionier-vliegtuigjes
Blériot, de Franse luchtvaarder
het eerste uur, die in 1916 over
Kanaal vloog gaat de lucht weer
Het nog gave toestel is in een Bel-
he hangar ontdekt door een lucht-
rthistoricus uit Engeland, die het
tklaar maakt, om er mee naar En-
ind te vliegen. Hier zal het in eei
itvaartmuseum (Belfordshire) wor
««i,
ht g,
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Over de hele
wereld (voor zover zij zich met
televisie bemoeit) is het gesprek
over de kleurenbeeldbuis, dat las
tige struikelblok, aan de orde van
dag. Landen die al kleuren
hebben zitten in de perikelen, lan7
den die het bonte scherm in 't
vooruitzicht hebben gesteld, gon
zen evenzeer van de babbels.
Het ziet er langzamerhand naar
uit dat elk land te maken zal krij
gen met de jarenlange zorgen die
ook Amerika als eerst kleurenland
kreeg te verstouwen: niet het ma
ken of het uitzenden van kleuren
is de grote kostbaarheid, maar het
aanschaffen van de toestellen
daarvoor door een behoorlijk aan
tal kijkers.
Bij ons zijn het alleen nog maar de
verhalen en de veronderstellingen die
een rol spelen. De Nederlander loopt
niet al te hard vooruit. Kleuren-zien
immers nog niet urgent! Tegen de tijd
dat de datum voor de start van ovi
heidszijde is vastgesteld en we
vraag krijgen voorgelegd: gaan we
nu een apparaat voor aanschaffen?
het nog altijd vroeg genoeg om 1
geld te tellen. Bovendien: een Neder
lander is voorzichtig. Hij zal eerst eens
bekijken, hoeveel en wat er eigenlijk
te zien zal zijn, daarna eens een kleu-
renavondje bij vrienden of kennissen
beproeven en dan zelf wel besluiten.
Niettemin: wil de kleurentelevisie
een toekomst hebben, dan zullen de
kijkers in grote getale bereid moeten
zijn, zich de onkosten voor een ont-
vang-apparaat te getroosten. Men
heeft dat in de Ver. Staten kunnen
beleven: na 12 jaar bloedeloos experi
menteren voor een handjevol kijkers
begonnen de grote tv-maatschappijen
juist te besluiten, het bijltje er maar
bij neer te gooien, toen de industrie
ijlings ingreep en de prijzen voor de
ontvangers danig drukten. De wissel
werking ontstond: „men" ging toestel
kopen en... de maatschappijen beij
verden zich om snel meer en meer ge
kleurde uren in te voegen.
Op het ogenblik hebben 9,5 van de
65 miljoen Amerikaanse kijkers een
kleurenapparaat in huis én dat is bij
een verdubbeling van het aantal
dat men eind 1965 telde. Gezien de
zeer vele kleurenuitzendingen welke
de kijkers nu krijgen aangeboden ver
moedt men, dat deze stijging zich zal
doorzetten. Is dat zo, dan zou het aan
tal eind van dit jaar de 16 miljoen
hebben overschreden.
Deze gunstige wending heeft pas in
gezet, toen de prijzen voor de appara
ten aanmerkelijk omlaag waren ge
gaan, mede doordat grote fabrieken de
produktie van kleurenbeeldbuizen
weldig opvoerden. Toch kan het
bod op het ogenblik de vraag niet bij
houden, reden waarom er een toene
mende import uit Japan wordt aange
houden.
Voor een kleurenapparaat betaalt
en in Amerika nu ongeveer 1600 gul-
m in de eenvoudigste uitvoering,
maar vele jaren lang hebben de toestel-
n meer dan 3000 gekost.
Die „eenvoudigste uitvoering" vor
en dan de Japanse import-toestellen.
OTTERDAM Het traditio-
e Bevrijdingsconcert van het
;terdams Philharmonisch Or-
t onder „gastdirigent" Eduard
pse werd vrijdagavond voor
eerst in de grote Doelenzaal
jeven. Onder grote ■belangsteK
ag werd, zoals gebruikelijk,
eethovens Nêgende ten gèhbre
(bracht, voorafgegaan door het
jrte maar krachtige „Esterhazy
I Deum" van Josehp Haydn.
openingsconcert van het Holland
iaatjüval een eerste heruitvoering ge-
onder Franz-Paul Decker, kreeg
ïu weer een klankvolle vertolking
orkest, opvallend fris zingend
gevormd uit Philharmonisch
„Toonkunst", Rotterdams Conser-
iriumkoor en Chr. Oratorium Ver.
jirsum Corda" (instudering Kees
P-P'jlwijk) en het solistenkwartet An
te de la Bije, sopraan, Wilhelmine
tthès, alt, Willy van Hese, tenor,
P'P'I Vermeer, bas.
illeen werd het slot ditmaal vrij
[tig genomen en was het gebruikte
(1 nauwelijks hoorbaar. Het pu-
P.P-i
bliek toonde zich ten zeerste voldaan
/er de uitvoering.
Minder enthousiasme kunnen
evenwel opbrengen voor de weergave
de „Negende". Eerste deel en
Scherzo kregen, mede door het vrij be
zadigde tempo, niet de verwachte be
zieling mee. Ook technisch, sohortte ei
nog ai het een en ander aan en het
klankbeeld had genuqnceerdfgekund.
Het rrieeste stoorden èohter vrij veel
vuldig optredende onzuiverheden, met
name in de houtblazersgroep, hetgeen
in het overigens behoorlijke goed
gespeelde adagio tot een pijnlijk dé
raillement leidde.
Gelukkig kreeg de weergave van
finale meer kleur en bezieling, niet
het minst door de werkelijk voortreffe
lijke zang van het koor en de solisten,
die hierbij in de linker-achterhoek
van het podium (van de zaal uit
zien) waren geplaatst, waarschijnlijk
om een beter samengaan met het koor
te bewerkstelligen. De versmelting
inderdaad zeer goed, alleen de o'
gens fraai helder zingende tenor werd
wel eens door het orkest overstemd.
Het publiek heeft de reproduktie
van deze finale kennelijk naar waarde
weten te schatten, getuige het w
slotapplaus.
P.V.
Jaloezie
zo ingewikkeld en dus kostbaar is. Het
kastje er omheen mag wat groter zijn
voor een zwart-wit-buis, maar dat
speelt geen rol bij de prijsbepaling.
Bovendien moeten nog altijd de re-
search-kosten worden verwerkt in de
prijzen.
Dit wordt ook de handicap voor de
Europese landen, die met kleuren-tv
gaan beginnen: die dure beeldbuis!
Frankrijk komt er helemaal benauwd
voor te zitten: dit land wenste zich
eigen procédé-systeem, en wil nu
ook een bijpassende eigen beeldbuis
construeren.
Henri de France, die zijn land in de
problemen van de afwijkende 819 lij
voor zwart-wit-ontvangst dompel
is ook de vader van het SE-
CAM-systeem en ontwikkelt nu eei
kleurenbeeldbuis, die in 1970 gereed
zal zijn. De produktie wordt dan in
Franse en in een in Leningrad te
stichten fabriek ter hand genomen.
Evengoed als de Fransen met hun 819
lijnen op een eiland hebben gezeten,
zullen zij nu eenzaam in Europa
den met hun SECAM-methode en bij
passende beeldbuis.
Anderen echter zorgen mede voor
Frankrijk. Er worden in diverse Euro
pese landen (vooral in Rusland) proe
genomen om te komen tot een ver
taalsysteem tussen SECAM en PAL
(het Duitse, algemeen aanvaarde), zo
dat uitwisseling toch kan worden door
gevoerd.
De BBC houdt zich echter eerst be
zig met de intercontinentale uitwisse
ling met Amerika: zij heeft daarbij
r belang dan bij de Europese. Zij
laat nu weten, dat ingenieurs er in
zijn geslaagd, een behoorlijke vertaler
tussen het PAL en het (Amerikaanse)
NTSC-systeem te ontwerpen. Hiermee
is de BBC van een grote zorg bevrijd.
Maar hierover is in Japan zelf de
nodige narigheid ontstaan. In dat land
betaalt de kijker die kleuren wil zien
nl. ongeveer 2600 gulden voor hetzelf
de toestel en daarover is venijnig
geschreven in de bladen.
Zulk een verschil in prijs wekt jaloe
zie: waarom profiteert het buitenland
van lage prijzen en moeten eigen land
genoten het gelag betalen?
De Japanse regering was niet onge
voelig voor deze gerechtvaardigde
klachten en heeft nu de electronische
industrie onder druk gezet om de prij
zen voor de binnenlandse markt te ver
lagen.
Dit is ook wel nodig, want Japan ii
al in dezelfde impasse geraakt als vroe
ger Amerika. Kort na haar start, nu
ongeveer acht jaar geleden, is de Ja
panse televisie al met kleurenexperi-
menten begonnen. U weet, dat Japan
eri van het bqgin af aan naar heeft
gestreefd, naar rato het eerste tv-land
ter wereld te worden.
Maar na zes jaar officiële kleuren-tv
zijn er nog geen 500.000 kleurenontvan-
gers aan het publiek gesleten en zo
gaat het niet. De Japanse industrie
richt haar produktie vrolijk op de gre
tige afname in het buitenland, met na
me Amerika. Dit gedoogt de regering
niet meer.
In Amerika is voorlopig geen prijsda
ling voor de ontvangers te verwachten,
werd onlangs meegedeeld. De handel
paait de kopers met de verzekering,
dat een kleurenapparaat wel tien jaar
meegaat. Men kan zelfs een garantiebe
wijs voor 8 jaar krijgen... als men nog
50 toebetaalt.
De kneep
nofoonplaten. 8.55 Levende Ll-
urgie, lezing. 9.00 Eucharistie
viering te Oosterhout. IKOR:
Open Deur, veertiendaagse ru
briek. KRO: Uitslag SUS-ac-
tle. 12.30 Nws. 12.37 Buiten
lands commentaar. 12.50 Stere-
N'ederland II. NTS:
Nieuws ln 't kort. STER:
Reklame. AVRO:
TROS: 21.1
-julz. 20.35 Run
i, TV-film. 21.0
fllmimpressie
Mijn Oom vai
België, Nederlands progr. ka-
Lichte grammofoonmuzieli
CVK: 17.00 Gereformeerd
kerkdienst (Vrijgemaakt
hingen. 19.30 Geestelijke liede
ren (opn.i 20.00 De roekomst
van het christclljk-sociaal den
ken. lezing. 20.15 Klassieke
muziek (opn.) KRO: 21.00 Mu
zikaal vakantie memorandum.
22 00 Liedjesprogramma. 22.30
Nws. 22.40 Bezinning en ge
bed. 73.00 Actuele vraagstuk
ken op religieus gebied. 23.30
(9.00 Sportmededeltn-
9.45 Nws. 10.00 Verzoek-
gramrna.
AVRO:
sstand
13.00 Nws.
besprekingen afgewisseld
•ld. lezing. 1
ïkingen
k. 13.50 Voordra
14.30 Sportreportages
-uitslagen. VARA: 17.00 Oudi
grammofoonplaten. 17.30 Voor
dracht en muziek. 17.50
Nieuws. NRU: 18.05 Sportrepor
tages- en beschouwingen. VA
RA: 18.30 Stereo: Tango Rum
ba-orkest en zangsolisten.
18.55 Discussie over een aktu-
eel onderwerp. VPRO: 19.30 O-
ver de funktie van de theolo
gische studie. AVRO: 20.00
Nws. 20.05 Promenade-orkest,
.1 plano. 22.30
Nws. 2Z.4U Aktualitelten
TROS: 22.55 Hoogtepunten ui
de musical Camelot. 23.15 Ge
varieerd platenprogramma
23.30 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.55-24.00 Nws.
FM-kanalen. AVRO: 9.00 Nws
latje. VARA: 12.01
.federlan"'
- plaat. 13.00
i - Madrid platenprogram-
voor de buitenlandse arbel-
15.32 Rond rhythm and
:s. 16.00 Nws. 16.02 Voor de
ers. (16.30 Toto-uitslagen).
WIIIM.'N
i9.o:
Bijbelvertel-
Lich-
:e orkestmuziek (gr.). 8.00
Nieuws. 8.10 Grammofoonmu-
ilek. 8.15 Geestelijke^ liederen
Lichte gramn
9.00 Voor de ziel
tuinder. 12.27 Mededelingen
land- en tuinbouw. 12.30
ws. 12.40 Variant: actuall-
en reportages. 13.30 Ste-
lichte grammofoonmu-
14.05 Schoolradio. 14.30
o: Lichte grammofoonmu-
15.00 Stereo: Platen-
vs. 16.00 Bljbeloverden-
16.30 Stereo: Planoreci-
.7.00 Zending en missie in
ïame, 17.10 Voor de kleu-
17.25 Voor de jeugd. 17.40
Lichte grammof oonmuzlek'.
18.20 Uitzending van de CPN.
18.30 Lichte grammofoonmu-
i Thler
TV-film. 19.35 Sport. 20.25
20.30 Dag
rond Mle-
100-jarige"
Destaan van net Neder-
landsche Roode Kruis, 22.05
Amsterdams kamerorkest en
solist. 22.20 Ontstaan
van Carel Kneulman voor het
voormalige concentratiekamp
Dachau.^ NTS: 22.35 - 22.40
II. NTS: 20.00
dare: Een zaak
weging:
12.25 Jouri
20.05 Dr. Kil-
van leven en
20.-30 Schip-
rv-spel. 21.45
:unstrubriek. 22.20
taal.
BELGIE.
Nederlands progr. kanalen 2
en 10: 11.00 - 11.40 Eucharistie
viering. 14.30 n.m. Voor boer
en tuinder. 15.00 Eurovisie:
herti.rev.nd!" 14e episode. *16.00
Overz. v. d. tv-progr. tot 21
mei P.k. 16.25 - plm. 18.15 EU-
18.30
Mashomba,
turenfilm v. d.
Velvet, jeugdfilm
Nws. 20.15 SportweeKcnu. ju.
Mijn vrouw, mijn kind en i
22.10 Uitvoering van een
opdracht van de Vlaamse
gekomponeerd werk. Vai
daag: Jan De Cadt. 22.40 Nws.
7.00 Nieuws.
:hte grammo-
foonmuziek. VPRO: 7.55 Deze
dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.10
Aktualitelten. 8.15 Lichte
grammofoonmuziek. (8-30
8.35 De groenteman). 8.50 Mor
genwijding. 9.00 Moderne or
kestmuziek (gr.). 10.00 Voor
kleuters. 10.10 Arbeidsvita-
len (gr.). -(11."
12.00 Lichte
.55 Beursberichten,
orkestmuziek
Mededelingen
- en tuinbouw. 12.30
platteland, praatje.
enuur: I. Piano a quatre
nains: II. Nederlands Hobo-
:wartet. 14.25 Bevolklngsexplo-
ies, geboorteregeling en ge-
(oortebeperking. klankbeeld
de vrouw. 16.00
■icht instrumen-
16.15 Johan wil-
/olksmuzlek (opn.).
Platenprogramm
0.02
praatje. 10.00
héééle
Knalmuzlek.
liteiten. 1105 Programma
Nederlandse volk.
vs. 12.02 Aktualltei-
Knalmuzlek. 13.00
13.02 Aktualitelten.
nalmuzlek. 14.00
14.02 Aktualitelten.
sport. 15.00
Aktualitelten.
time. 16.00
Aktualitelten.
voor de tie-
17.02 Aktua-
14.05 Muzlel
Swing
16.02
Platen:
17.0T
liteiten.
Nieuws.
platenprogra
8.00
Marco Bakker is gast in de eigen show van Mieke Bos, die
de NCRV zondagavond op Ned. 1 uitzendt. Samen zingen se,
in romantisch costuum, fragmenten uit operettes, bijgestaan
door een geschoold koor.
Jaap Molenaar schreef de teksten voor dit vrolijke program
ma en onder de optredenden rondom Mieke zijn ook een mini-
groep van Rob van Houten, Jan Borkus en enkele Utrechtse
padvinders.
Verder is ook Luc Lutz er. om in huiselijke sfeer ,JDag
Mieke" te zeggen, want zo luidt de titel van de show waarin
de musical-ster in de verhuisdrukte zit en die u tussen 8.30
uur eh 9.13 uur kunt zien, alvorens het NCRV-pro gramma met
een documentaire over het Roode Kruis en een concert ern
stiger wordt.
Lekkere diertjes,
nieuwe tv-serie
(Van o
e radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Vanavond begint de
KRO op Ned. 1 met een nieuwe tv-se-
rie van Duitse makelij: „Alle meine
Tiere", die de Nederlandse titel „Lek
kere diertjes" kreeg.
't Is het familieverhaal van va-
der-dierenarts, moeder-secretaresse,
zoon Ulli en dochter Babbel, een „ide-
aal-gezin" dat er zo geloofwaardig uit
ziet, dat het Duitse kijkpubliek er
geen acteurs meer in ziet De in zijn
vaderland beroemde Gustav Knuth
speelt de hoofdrol en hij-wordt dik
wijls op straat aangehouden door ba
zen en bazinnen van zieke dieren. „Wil
de dokter even advies geven?"
Helaas, iedereen wordt dan teleur
gesteld, want hoe de kijkers hem ook
vereenzelvigen met de vrolijke
soms opeens slechtgehumeurde dieren
arts Hofer, hij weet van de dierge
neeskunde helemaal niets af.
In het feuilleton heeft hij een druk
ke praktijk en laat hij de eigenaars
van zijn veelsoortige patiënten dik
wijls schrikken door ze maar dadelijk
het ergste te doen vrezen. Verder
hij een goedlachse man met een hart
goud, die een hekel heeft aan de
administratie, maar dat werkje knapt
zijn vrouw Gerda wel voor hem op.
In Duitsland is de serie bijzonder
geliefd en wie weet, worden dokter
Hofer en zijn gezin ook spoedig goede
bekenden in de Nederlandse huiska
mers.
Flipper blijft nog
zwemmen
HILVERSUM Goed nieuws voor
de vele grote en kleine Flipper-fans!
De zorg dat de lachende dolfijn eer-
i het scherm moet verdwijnen
omdat de afleveringen op zouden zijn,
kan voorlopig worden uitgesteld, want
de schrijvers (van het Amerikaanse
network NBC) hebben nog 26 verhalen
verzonnen. In de Ver. Staten blijft
Flipper dus nog zeker een half jaar
zwemmen. Laten we hopen, dat de
NTS ook deze nieuwe serie aankoopt.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 KRO
7.00 uur aflevering van De Flintstones.
7.25 uur openluchtcircus.
8.20 uur nieuwe komische serie „Lekkere diertjes"
9.05 uur het Gulden Schot.
10.05 uur Brandpunt.
Ned. 2 AVRO en TROS
9.15 uur aflevering „Mijn
9.40 uur documentaire over het
10.05 uur actualiteiten.
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I KRO
7.30 uur operettemuziek.
8.30 uur verzoekplaten.
10.45 uur Goal, muzikaal sportprogramma.
Hilve,
i II VARA
8.05 uur amusementsmuziek.
8.50 uur hoorspel „Geen engelen", naar een verhaal
van Tsjechow' (herhaling van twee jaar ge-
leden).
10.40 uur Plein en muziek.
KARATSJI Ruim 90 mensen zijn
omgekomen toen voor de kust van
Chandpoer (Oost-Pakistan) een barkas
kapseisde nadat het door een cycloon
was overvallen. Er bevonden zich 150
passagiers aan boord.
Barent. Carel is blij, dat zijn broer er is. Ze spreken
elkaar zo zelden en hebben elkander veel te vertellen. Ba-
rent toont hem trots het schilderij, waarvoor hij de schetsen
maakte toen ze allen bijeen waren geweest na de begrafenis
van vader. Hij maakte er een tafereel van, dat hij ontleende
aan wat er geschreven staat in Handelingen 10 en dat hij
noemde: Petrus in het huis van Cornelius, de hoofdman
over honderd. Aandachtig bekijkt Carel het schilderij. Hij
ziet in de gezichten duidelijk die van zijn vader en moeder;
hij herkent ook zichzelf en de broers en zusters. Hij zegt:
„Het is een goed schilderij, Barent." En hij voegt eraan toe:
„Ik kan zien, dat je een goede leerling bent geweest van onze
meester Rembrandt van Rijn"
De naam is gevallen: Rembrandt Terwijl Aegte moeder
Barbertje een handje helpt en met haar babbelt over zaken
waar vrouwen nu eenmaal belang in stellen, zitten de broers
tegenover elkaar onder de dakpannen in het hokje dat Ba
rent zijn atelier noemt. Veel ruimte is er niet. Maar het is er
genoeglijk en knus. En het ruikt er naar verf en olie, zodat
Carel er zich beter thuis voelt dan in het woonvertrek-
Hij vertelt Barent over zijn bezoek aan meester Rem
brandt. En hij vraagt hem op de man af hoe hij denkt over
het samenleven van de meester met Hendrickje, zijn
huishoudster.
Barent behoeft over een antwoord niet lang na te denken.
Hij zegt: „Als ik in de meester zijn plaats stond, zou ik het
precies zo hebben gedaan."
Als Carel zwijgt, vervolgt hij: „Luister broer, ik weet
beter dan wie ook, wat Hendrickje voor de meester bete
kent Ik was er in huis toen die trompettersweduwe, die het
op een huwelijk met de meester had voorzien, na de nodige
herrie eindelijk was verdwenen. Hendrickje nam toen de
zorg voor de meester en voor Titus helemaal op zich." En
met vuur voegt hij eraan toe: „Hendrickje is een pracht
vrouw, Carel! En slecht is ze niet. Wie dat beweert, is het
zelf..."
Hij buigt zich naar Carel over en vertrouwelijk zegt hij:
„Ik zal je eens wat vertellen, Carel. Wij als leerlingen
waagden heus wel eens een oogje aan Hendrickje. Want een
knap meidje is het, nietwaar?"...
Als Carel knikt, vervolgt h5': „Maar ze wist ons altijd op
een afstand te houden- Niet dat ze uit de hoogte was tegen
ons. Helemaal niet. Ze kon dikwijls plezier met ons maken,
maar er was altijd een grens. Dat heeft één van de leerlin
gen eens ondervonden. Nicolaes Maes heet hij. De jongen,
die misschien een jaar of achttien was ik weet het niet zo
precies meer stond al kort nadat hij als leerling bij ons
was gekomen, in vuur en vlam voor Hendrickje. Maar toen
hij dat op een middag toen we wat vrolijkheid maakten,
wat al te goed liet merken en een beetje opdringerig werd,
bracht ze hem duidelijk aan zijn verstand, dat zij daarvan
niet was gediend. Nee Carel, neem van mij maar gerust aan,
dat Hendrickje niet slecht is. Ik geef de meester groot
gelijk, dat hij haar niet laat schieten. Ze is de liefste vrouw
die hij zich wensen kan en die hij ook nodig heeft. En voor
Titus is zij een moeder."
Carel heeft aandachtig geluisterd. Zelden heeft hij zijn
broer zo openhartig en met zoveel overtuiging horen spre
ken. Hij zou het graag ook zo willen zien als Barent. Het
strookt het meest met zijn eigen inzichten. Maar het is
precies tegengesteld aan die van Aegte. En tussen haar en
hem mag geen verschil van opvatting blijven bestaan.
Hij moet hierover nadenken en met zichzelf in het reihe
trachten te komen- Daarom zegt hij: „Ik zou nog wel wat
willen gaan lopen." Hij laat er de vraag op volgen: „Ga je
mee?" Maar hij hoopt, dat Barent nee zal zeggen. En alsof
deze het heeft begrepen, antwoordt hij: „Als het jou niet
kan schelen, blijf ik liever thuis. Ik heb nog wel het een en
ander te doen." Ook Aegte zegt: „Ga jij maar alleen, Carel,
dan houd ik je moeder nog wat gezelschap."
Hij is er dankbaar voor. Want hij heeft er behoefte aan
alleen te zijn met zijn gedachten.
De zon staat al laag in Hét weéten en kleurt de toppen
van de gevels van de huizen aan de oostzijde van de straat.
Door de poort, naast de smederij,, kijkt Carel over de verre
polder. Het valt hem op, dat er een lichte damp, als een
dunne, ijle rook, over de velden ligt. Hij denkt: de zomer
loopt op zijn eind. Daarbij realiseert hij zich, dat het van
daag september is geworden en dus de herfstmaand is aange
broken.
Hij besluit een wandeling door de polder te maken. Als
hij dan achter langs de nieuwe hofstee, die vorig jaar werd
gebouwd zoals Barent hem had verteld, terugkeert, zal hij
tijdig thuis zijn voor de avondboterham.
(Wordf vervolgd)
sffoic ev K/r zesv oe
CE GEBEURTEH/SSEN 7XEHXEW ONTSHEPP/NS
Z/fP PEN hCT<ZG VfPJfEPP/
Met radio
Was in Afri
ka enkele ja-
meer macht «n geleden de
tam-tam nog
het middel bij
uitstek om boodschappen over gro
te afstand over te brengen,
invasie van de
heeft dit communicatiemiddel zijn
tijd gehad.
De kleine „praatdoos" verandert
in snel tempo de levenswijze en de
gedachtengang van de Afrikanen
maar niet altijd ten goede.
tij alsmede een stroom van buiten
landse propaganda. Huidige leiders
beschimpen gewezen leiders en
verbannen leiders pogen met pa
thetische redevoeringen de wil van
het volk te kneden ten gunste van
zichzelf, om als zij de tijd gunstig
achten de zoveelste staatsgreep te
ondernemen.
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
13. Help, Bruunke!"
klinkt gedempt Stikkel-
tjes stem. „Wat moet ik
doen?" prevelt Bruunke
en holt gehaast het win
keltje binnen. „Ik zal het
aan Knopenbetje VTagen,
die kent de kraai goed",
denkt hij.
Maar daar ligt op de toonbank een spiegeltje.
„Wacht, nu weet ik wat!" roept Bruunke blij. Hij
pakt het spiegeltje en gaat ermee in de zon staan
buiten.
„Zie zo, nu goed richten, dan schijn ik precies
in haar pogl" grinnikt Bruunke. „Allemensen, wat
glimt daar zo geweldig?! Zó iets glimmends heb
ik nog nooit gezien!" roept de kraai en vliegt