Geen droomdecor voor tv-modei ONDAGS BLAD Reclame zaak van harde guldens ZATERDAG 6 MEI 1967 FELLE TV-SCHIJNWERPERS belichten het planken vier bij vier vloertje. Op een tafel de monitor, in de hoek de cameraman. En in het midden drukgebarende 31-jarige Christ Stuur: „ik zeg het altijd opnieuw: je bent en blijft het medium van het produkt, of dat nu een blikje koffie-exract is of dure lingerie. Je bent niets méér Een klap op de blonde lokken van het aankomende, nog wat schuchtere, reclame-sterretje P „Ze moeten de werkelijkheid beseffen. De wereld van de tv-presentatrice kent nu eenmaal geen droomdecors. Alleen harde business. En daar moeten ze langzaamaan van doordrongen .worden." Actie tijdens de lessen. Schijnwerperlicht voor liet model, terwijl de camera opneemt xe» regisseur Bob Crispijn vol aandacht de resultaten op de monitor. bestudeert. •EN oud wat vervallen pand aan Amsterdams Groenburgwal: sinds enkele weken de wieg voor 44 nieuwe reclame-presentatrices en -presenta toren. De naam „Akademie voor Filmmodel" staat er nog niet op, maar ze is wel genoegzaam bekend om Christ Stuur (filmakademie, toneelakademie niet afgewerkt mime-school Parijs, maker van o.m. de film „Artis 125 jaar" en van de NCRV-tv-serie „On derweg naar morgen"), initiatiefnemer en directeur, handenvol werk te geven. Zijn plan werd ingegeven door de toekomst beloof. Er zit bij- de produktiemaatschappijen, die voorbeeld een meisje tussen, dat voor hun tv-commercials fris na' afloop van de cursus direct bloed voor de beeldbuis wilden, de haute couture ingaat. Ze weet Weliswaar kunnen zij nog altijd het zelf nog niet, maar die putten uit een arsenaal van een afspraak heb ik al voor haar ge- slordige 260 beroeps-modellen, maakt." maar die bleken lang niet altijd ingesteld op het medium film en i/ i i i bovendien: de kijkers willen ook IxQltT) DlIJVGH wel weer eens andere gezichten En die nieuwe gezichten plus Opleiding voor het tv-scherm, wat daar bij hoort gaat Christ maar ook voor de „commercials" Stuur nu over enige tijd leveren, in de bioscoop en ook voor de Hij heeft twee verschillende speelfilm. Christ Stuur heeft het cursussen opgesteld: één van 13 allemaal maar in een cursus ge weken en één van 22 „voor dege- die ^2 weken laten nen, die wat dieper willen hij en zijn docenten de cursisten aaan." kennis maken met alles wat er achter de schermen komt kijken voordat dat gladde gezichtje het 100 nnnmp ninnpn Pakje wasmiddel de huiskamer I \J\J UUIIIIICIUIIiycll of de bioscoop binnenpraat. Ze leren er over de verhou- in ding model-camera, de elementai- Belangstelling re bewegingsleer, het maken van Amsterdam v Idoen a commercials, de mime, kleding, Meer dan honderd aanmeldingen de ta make.u en folo-s. kwamen er binnen. Van school- belangrijkste daar- mana^n wie «n 'goede tv-stem bii chris' »dat was aangepraat, 4i getrouwde de mensen zich leren Smaken vrouwen maar ook van ervaren modellen en acteurs, die bij Christ Stuur en zijn zeven docen ten „bijschaving" vroegen. Van die dikke honderd aan meldingen zijn er ten Slotte ruim 40 overgebleven. Dat zijn degenen die Stuur een kans van slagen geeft. Niet dat ze allemaal straks naar huis zullen gaan met de 700 gulden, die wel voor een mid dag poseren in de studio's wor den neergeteld. Dat is alleen weggelegd voor de topmodellen. Voor de Nederlandse, wel te verstaan. De buitenlandse krij- Van hun omgeving, dat ze zich- gen nog meer: tot 1400 gulden zeif blijven, ook in situaties van toe. De klant kan alles krijgen spanning. Als er zo'n drie, vier als hij maar betaalt, is het de- belichtingsmannen, een paar ca- vies in reclameland. meramannen, een geluidsman en De nieuwkomers zullen van on- de regisseur temidden van een deren moeten beginnen. Christ wirwar van draden, hete lampen Stuur: „Ze krijgen hier alleen en monitors ongeduldig en kwaad een basisopleiding. De praktijk worden als niet alles volgens zal moeten leren hoe zij zich ver- schema verloopt." der ontwikkelen. En dat bepaalt „Het model, dat de studio een natuurlijk ook de hoogte van maal heeft bereikt, moet daar te- hun inkomen straks. Maar er gen kunnen. Het moet haar on- zijn er bij, die ik nu al een goe- danks de hitte om haar heen DOOR Dick Ringlever even later al gauw bewijzen. „De regisseur", voegt hij een jon ge blonde toe, „de regisseur heeft geen belangstelling voor het model. Die rekent alleen maar met het geld van de op drachtgever, van het reclamebu reau en met zijn eigen geld. Re ken er- ook niet op, dat je bewon dering krijgt, al ben je nog zo mooi. Je wordt er ontvangen als materiaal, dat nodig is voor het produkt. En als je je diensten hebt bewezen, alle close-in's, me dium- en long-close's over je heen hebt laten gaan, kan je weer verdwijnen." Met die begeerde 700 gulden? Christ Stuur: „meestal is het lang zo veel niet. Er wordt vaak koud laten. Maar ook: ze moet de opdrachten snel en foutloos kunnen uitvoeren. Want tijd is geld, geldt ook hier: iedere pro- duktieminuut kost een slordige 350 gulden en daarmee wil na tuurlijk geen regisseur over de schreef gaan." Oefeningen Jezelf uitschakelen is een van de grondbeginselen, die aanstaan de representatrices wordt bijge bracht. Christ Stuur's persoon lijke mening is, dat elk model, dat een produkt aanprijst, daar in moet geloven. Ze moet er ach ter staan. Al is het maar voor een paar minuten. Anders krijg je nooit een overtuigende recla meboodschap." Dat weggooien van het masker leert hij hun met schijnbaar een voudige oefeningen. In front van de „klas" moet het model op de grond gaan liggen en dan lang zaam als een ontwakende nimf opstaan. Een andere keer be vindt het zich in een denkbeel dig museum, waar even denk beeldige schilderijen hangen. „Hier hangt een kleintje, daar een middelgrote, daar een monsterwerk van een moderne en in de hoek staat een beeld, dat je bijzonder mooi vindt. Doe nu maar net of je bezoeker De cursisten proberen geïnte resseerd te bewonderen. Maar met- iedereen gaat dat even ge makkelijk af. Het cameraoog en de monitor, maar vooral de blik ken van zwijgende mede-cursis ten priemen die eerste lessen. Evenals vaak het onbarmhartig commentaar van de „klas". Een meisje in mini-rok, tot over de schouders hangend zwart haar, zwaar opgemaakt, krijgt van een cursiste aan de kant opgemerkt: „was wel aardig, maar ze zwab bert zo met haar heupen". Harde business Christ Stuur leidt zulke kri tiek dan tactisch in goede banen. „We kunnen die eerste tijd nog niet hard zijn. Alles moet nog wennen. Ze zijn hier om te le ren. Maar straks wordt dat na tuurlijk anders. Want het recla mevak is nu eenmaal keiharde business." Praktijkman Bob Chrispijn, do cent en een pionier onder de re clamefilm-makers, komt dat beknibbeld. Elk briefje van hon derd is er weer één, redeneert men. Die instelling leidt er nog wel eens toe, dat men met leken werkt. Met meisjes, wie gouden bergen worden beloofd, èn popu lariteit. Met 25 gulden worden ze dan soms weer naar huis gestuurd. Dat is natuurlijk schan dalig. Het meisje is meteen ka pot." Geen bikini Christ Stuur pretendeert zijn modellen een all-round basis-op leiding te geven. Dat zou in theo rie kunnen betekenen, dat ze overal voor kunnen worden inge zet. In de praktijk is dat niet zo en dat weet hij. „Je kunt voor een vloerreinigingsmiddel geen meisje laten komen met gepo lijste handjes. Dat vinden huisvrouwen een lachertje. Het moet echt zijn. Daarom doen interviews met ech te huisvrouwen in de straat het vaak zo goed. De keuze van het model is be langrijk. Te aantrekkelijk is meestal niet effectief. „Je kunt ook geen meisje in mini-bikini een wasmiddel laten presente ren. Dat leidt de aandacht van het produkt af. Het model hoort eigenlijk op de achtergrond. De klant wil zijn produkt op het scherm en- maakt geen reclame voor het model". Vreemd is dat niet als men de bedragen kent, die met commer cials van luttele seconden zijn gemoeid. Voor de zendtijd moet 5000 tot 8000 gulden per 15 secon den worden betaald. Daar ko men de kosten voor het maken van de film nog bij. Voor een normaal filmpje is dat al gauw 15 a 20 mille; en als er wat tru cage in moet, kosten ze wel een halve ton. Ook de plaats van de opname is prijsbepalend. Wan neer het decor een paleis moet zijn, is dat duurder dan wanneer op „location" kan worden gescho- Er komt ook nogal wat kijken voordat men aan de samenstel ling van een film kan beginnen. De adverteerder moet ervoor naar zijn reclame-bureau, geeft in vage lijnen de opzet aan en het bureau begint dan met het script en de verdere uitwerking. Op zijn beurt gaat dat bureau dan weer naar een produktie- maatschappij, die tenslotte de de finitieve lijn aangeeft. Voor een niet al te ingewikkeld filmpje is dan nog zeker vier weken nodig. Want het vervaardigen van een tv-commercial vereist in tensieve arbeid. Producers zeg gen: evenveel als voor een lange re documentaire. Men moet na melijk al die gegevens comprime ren tot enkele seconden. In deze kermis van technische handelingen moet het model dan zonder veel moeite haar weg vin den. Ze moet weten, dat zij dat pakje shampoo voor de close-in niet al te snel van tafel mag op pakken omdat het anders te snel uit het beeld zou zijn. En ze moet aanvoelen waar ze moet gaan staan, hoe ze moet kijken en spreken. Niet altijd overigens zal zij persoonlijk naar voren komen. Dikwijls is het alleen haar of zijn stem. Maar daarvoor ge bruikt men vaak ook amateurs. Zo'n stem haalt de regisseur vaak uit eigen relatiekring. Soms is dat een huisvrouw, die met haar dochtertje tussen alle huishoudelijke bedrijvigheden door, even aanwipt om voor 75 gulden een paar slagzinnen over tarwebrood op de band te pra ten. Of een jong acteur, die graag voor zo'n snel verdiend „schnabbeltje" naar de studio komt. Bevalt een model de regisseur, dan kan het nog eens meer langs komen. Totdat één bepaald be drijf gaat claimen. Dan wordt een contract opgesteld, waarin het model bijvoorbeeld 10.000 gulden krijgt voor een reeks van „spotjes". Aan de ene kant is dat aantrekkelijk, aan de andere minder. Want in die tijd mag het model voor geen enkel ander bedrijf optreden. Intussen is er op het ogenblik bij de produktiemaatschappijen (er zijn er 25, waaronder acht grote) een zekere stilstand inge treden. De eerste golf van op drachten heeft men nu gehad. In veel gevallen werden die al voor eind vorig jaar gegeven. Ze waren van bedrijven, die in de voorste linie wilden staan als de reclame in de tv zou doorbreken. Omdat dit langer duurde dan men had verwacht, moesten vele van deze filmpjes later aange past worden. Dit jaar zijn er nog vele bijge komen, die samen elke week de kleine honderd STER-minuten ruim vullen. Dat Nederland vergeleken met de zeventig landen met reclame in hun tv-programma's overi gens nog maar bescheiden voor ie dag komt, is duidelijk waar neembaar wanneer men de uit- :endingen naast elkaar zet Voor >en deel is dat ook een kwestie /an STER-bepalingen, die slechts keuze bieden uit 15, 20 en 30 seconden spots (de KLM met zijn 3 minuten commercial kreeg per gratie wat meer, om dat deze adverteerder min of meer een nationaal symbool is). Maar ook, zeggen producers, speelt de Hollandse koop mansgeest een niet onbelang rijke rol. Omdat het effect niet direct tastbaar is, vraagt men wel eens: wat koop ik ervoor? Begrijpelijk, want men beschikt nu eenmaal niet over een zo'n groot verspreidingsgebied als de buitenlandse adverteerders (2 miljoen tv-toestellen tegen in Duitsland bijvoorbeeld 20 mil joen). Dat is ook de reden, waar om de meesten het zo goedkoop mogelijk willen doen. Zo wordt nog veel gebruik gemaakt van bestaande buitenlandse commer cials: voor ruim 30 procent Tech nisch is dat niet zo'n heksentoer. De filmpjes worden gewoon in het Nederlands nagesynchro niseerd. Populair Voorlopig dus een stop. Bedrij ven herhalen hun uitzendingen en wachten nog met nieuwe op drachten, hetgeen bij de produk tiemaatschappijen duidelijk merkbaar is. AI geldt dat niet voor alle ondernemingen. Die soepfabrikant, die een bud get van 9 miljoen gulden uittrok voor een jaar reclame, zal zeker doorgaan. Maar zulke adverteer ders zijn uitschieters. Overigens is wél gebleken, dat de STER-uitzendingen zich in de afgelopen vier maanden populair hebben gemaakt, ook bij de kin deren, voor wie favoriete tv-figu- ren door de reclame duidelijk terzijde zijn gestreefd. Een heerlijk kopjekoffie! Repetitie voor een denkbeeldige commercial. Christ Stuur kijkt kritisch toe. Hel is nog niet zo heel gemakkelijk een flesje sinaasappelsap goed te presenteren. Regisseur Bob Crispijn demonstreert hoe het wel moet. Dat is dan een compliment aan het adres van de produktie maatschappijen, die er in geslaagd zijn hun boodschappen in een aantrekkelijke vorm te gieten. Zo, dat men er Pipo voor op de tweede plaats schuift. Dat zal dan wel liggen aan de directheid, waarmee wordt ge presenteerd. Op z'n Amerikaans, dynamisch, indringend én hard. Reclame is tenslotte een zaak, waarin het om harde guldens gaat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 13