TV RADIO TREURSPEL ELEKTRA EN MUSICAL DE MIKADO A Twee grote tv-evenementen v.4' VARA biedt zomerquiz AVRO radio-jeugdblok ZATERDAG 29 APRIL 19*7 en jNog meer voetbal thuis te zien 1ILVERSUM De NTS heeft het i nog drie belangrijke voet- eziglevenementen uit te zenden. Drie istrijden. t.w. op 20 mei om 3 uur Ned. 1 de Cup-finale van Engeland, 25 mei om 5.35 uur de in Lissabon spelen finale Europa Cup en op 31 de finale Cup Bekerwinnaars. Ook m-le uitzendingen gaan via Ned. 1 de msi< er in. lor gen wisselen radiozenders JILVERSUM Denkt u er aan, dat de nacht van zondag op maandag radiozenders weer worden verwis- 00 J d? In de komende 4 maanden zullen JRV en KRO plus alle andere zend- nachtigden die op hun zenddagen ondergebracht, op Hilversum b te horen en AVRO en VARA v< ■t\ li. lar 711 „Ongewijde aarde" toch goedgekeurd (Van onze filmredactie) ÏOORN De film „Ongewijde aarde' alsnog door de centrale keuring vrij geven voor vertoning aan personen ven de achttien jaar, aldus een mede- ling van regisseur Sjef ijden. jegens een tekort aan piëteit n en „het gesol met lijken" op 12 april afgekeurd. De filmkeu- ïg die het produkt kennelijk buiten de ulatie wilde houden, heeft nu zelf het ggendeel tot stand gebracht, nl. extra ïlame voor deze film. 5. 1 SLOOTDORP Op de Molenweg Slootdorp is gisteren het 8-jarig jon- tje F. Beers uit die plaats met zijn sv> onder de achterwielen van een ;erende vrachtwagen gevallen. Hij erleed ter plaatse. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Twee grote tele visie-evenementen staan ons in de komende dagen te wach ten. Het lijkt wel, alsof de ma laise even is overwonnen, maar het gaat om uitvoeringen die allang op stapel stonden en mét grote inspanning tot een (naar wij hopen en mogen verwach ten) goed einde zijn gebracht. Het zijn opmerkelijke tegenstel lingen: zondagavond vertoont de AVRO op Ned. 1 de klassieke tragedie „Elektra" van Euri pides en maandagavond de NTS een luchtige opera-musical „De Mikado". Het gegeven van Elektra en haar broer Orestes is voor ieder van de drie grote Griekse treurspelschrij vers, Aeschylous, Sophocles en Euri pides aantrekkelijk geweest. De eerste gebruikte het motief om het bank roet van het oude kosmische en so ciale rechtsstelsel aan te tonen, de tweede wilde duidelijk maken hoe misdaad het natuurlijk evenwicht verstoort en onvermijdelijk een ande re daad oproept om dat te herstel len. Euripides heeft de meeste eigenzinnige en misschien wel meest actuele centen gelegd: bij hem staat op de voorgrond dat wraak een middel erger dan de kwaal. Zijn drama „Elektra", dat 2300 jaar geleden een eerste opvoering beleef de, heeft de AVRO laten bewerken in eigentijdse vertaling door Hans de Vries, om te bewijzen dat sinds het jaar 413 v. Chr. in en rond om de mens in feite maar weinig is veranderd. Zo weinig zelfs, dat de gesprekken over liefde en haat, noodlot en log, ook vandaag nog zouden kunnen worden gehouden op dezelfde toon en met dezelfse intenties als toen. Het verschil is hoogstens, dat Elek tra van 2300 jaar geleden andere go den diende, de doden op andere wij ze eerde en over Troje of Sicilië sprak inplaats van over Vietnam. Al heeft ook regisseur Jan Retèl alle moeite gedaan om dit zeer oude werk aanspreekbaar te maken voor een modern televisiepubliek, toch is het misschien juist, U even te herin neren aan dan wel in te wijden in de voorgeschiedenis. Agamemnon en zijn broer Menelaos, zoons van Atreus, liggen met de Griekse vloot te wachten op een gunstige wind om uit te varen naar Troje. Daar verblijft de schone Hele na, Menelaos' vrouw, die hem voor Paris heeft verlaten. Doel is, Helena terug te halen en Troje te straffen. De gunstige wind blijft uit door toe doen van de godin Artemis, die een wrok heeft tegen Agamemnon en zij is alleen maar te verzoenen, wan neer deze zijn dochter Iphigeneia aan haar wil offeren. Hij doet dat en de wind draait, zodat de vloot kan uitvaren. Tien jaar later komt Agamemnon als overwinnaar terug, maar direct daar na wordt hij gedood door zijn vrouw Clytemnestra en haar minnaar Ae- gisthus. Zijn dochter Elektra en Chrysothemis wonen nog in het pa leis, maar hun broer Orestes is in een ver land geweest en komt nu terug om zijn vader te wreken. Dit gebeurt: na haar minnaar wordt ook de moeder gruwelijk vermoord. Dadelijk daarna echter beseffen Elektra en Orestes, dat deze ontzet tende wraakneming niets oplevert: broer en zuster worden, enkele uren nadat zij elkaar hebben weergevon den, opnieuw gescheiden. Het zal moeten blijken, in hoeverre de moderne bewerking van het spel in antieke costumering en situering, aanslaat. In elk geval hebben we te maken met een heel belangrijk stuk televisiewerk. Wél iets anders, al zijn ook hier liefde en dood inzet, is de inhoud van het luchthartige zangspel „De Mikado", dat de kijker terugvoert naar het Japan van de 15e eeuw. In dit komische verhaal spelen de zoon van de keizer Mi-Ki en de keizer lijke opperbeul de belangrijkste rol- ÓNDER HET PUIN Joof Jan H, Öosterloo len. Mi-Ki is voorbestemd om te trouwen met de lelijke hofdame Eng-Tang. Hij vlucht het paleis uit en ontmoet de schone Njam-Njam op wie hij onmiddellijk verliefd wordt, maar die op haar beurt is beloofd aan de beul Hang-Hang. Dit bedroeft Mi-Ki zo, dat hij zelfmoord wil plegen. De beul biedt aan hem te onthoofden en als hij daarin toestemt, mag hij nog vier weken blijven leven als echtgenoot van Njam-Njam.... en daarmee breken na tuurlijk de nodige verwikkelingen los, die uiteindelijk, zoals dat be hoort, naar een gelukkig slot voor iedereen voeren. Pieter Goemans bewerkte het Engelse spel voor de NTS en hij deed het met verve. Omdat er heel veel in wordt gezongen, heeft regisseur Cam- mermans gebruik moeten maken van het zgn. play-back-systeem. waarbij op één na alle solistenrollen door geschoolde stemmen worden gezon gen, terwijl de acteurs en actrices alleen de mond bewegen. Alleen Annie Delorle, die de rol van hofdame Eng-Tang speelt, zingt zelf. Voor Bernard Droog in de rol van Mikado, zingt Piet van der Meulen, voor Jeroen Krabbé als Mi-Ki Jan Luyckx. voor Pieter Lutz als beul Hang-Hang Henk Smit en voor Hans Tiemeyer als minister Ping-Ping Pat Berry. Marco Bakker heeft de zangstem voor Bert van der Linden die Ping-Pong de hoogwaardigheidsbekleder is, en Nelly Morpurgo, Hea Landheer en Regisseur Jan Retèl heeft meer dan een half jaar Catharina Hessels zingen voor Simo- werk gehad aan de voorbereidingen, maar nu is alles in ne Rooskens als Njam-Njam, Sylvia kannen en kruiken: de opvoering van de klassieke tra- de Leur als Mi-Mi en Maelys Morel- gedie „Elektra" van Euripides staat veilig op de band le als Go-Go. en de AVRO heeft de band mor gen (zondag) avond maar Ook „De Mikado" door de NTS uit te te laten afdraaien. zenden als nationaal programma op U zult het werk zien in een uitstekende rolbezetting 1 mei (Koninginnedag) is een groot en het viel niet mee, zoveel grote acteurs en actrices brok hoog te waarderen werk ge- voor repetities en opnamen bij elkaar te krijgen, omdat weest. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM AI blijven de zon plannen van de omroepen aan de i gere kant vanwege de geldnood, toch. Zo zal de VARA op het scherm een zomerquiz met negen vra- evenzovele onderwerpen bren gen: verkeer, tv-programma's, actual! teiten, aardrijkskunde, muziek, boeken, Nederlandse taal, sport en algemene ontwikkeling. De quiz gaat op Ned. 1, uit behalve de eerste aflevering, waarvoor op 24 mei opnamen worden gemaakt die op 12 juni via Ned. 1 worden uitgezonden. Verder zijn er nog uitsluitend radio programma's bekend gemaakt, want die beginnen al voordat de VARA op zaterdag 6 mei haar jaarlijkse vergade ring van de Verenigingsraad houdt, en deze moet de voorgenomen program ma's eerst goedkeuren. Zo startte vandaag al een nieuwe zaterdagmiddagrubriek „Ritmisch klankbeeld", een uit gesprekken en mu ziek opgebouwd experimenteel pro gramma, waarin een elementair onder werp zonder reporter of gespreksleider door bepaalde groeperingen wordt be handeld. Vanmiddag ging het over de zon. Tijdens het op bijzondere wijze monteren van wat werd gezegd is mu ziek toegevoegd. Verder gaan de programma's „Zor- en „Met vriendelijke groeten" op Hilversum II van de dinsdag naar de zondag, opdat er op dinsdag meer tijd vrij komt voor langere blokken: platen bij de lunch en het van maandag naar veihuisd verzoekplatenpro- gramma van Teddy Scholten, dat nu gaat heten „De was in de kast", omdat het niet meer 's morgens, maar 's mid- ags om 2 uur is te beluisteren. Dc AVRO heeft besloten „op verzoek an jonge luisteraars" op zondagavond :n nieuwe jeugdrubriek onder dc ti tel „Rits" uit te zenden. Het zal ^ussen *.15 uur zijn te horen en het omvat week om weck jazz- en klassie ke muziek, informatie over jeitgdbla- -pagina's en een „klachten- boek" waarin deskundigen kritische op merkingen van jongeren behandelen. Willem Duys gaat met zijn platenpro- gramma naar de dinsdagavond (7 uur) en Roel Balten gaat een veertien daagse rubriek voeren, waarin hij mid dels klankbeelden en gesprekken met kleine gemeenten in het land presenteert. Amusementsprogramma's van de af gelopen winter worden op vrijdagmid dag herhaald en de beursinformatiets gaan na 1 mei naar 's morgens 11.55 zij zoveel ander werk hebben. Maar tenslotte waren ze er: Sigrid Koetse (mevrouw Retèl) in de titelrol en Coen Flink als Orestes (hier samen op de foto), Ko van Dijk als de boer, Myra Ward als Clytemnestra en nog vele anderen. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 NCRV r Swiebertje. r Actualiteiten. r laatste show ,.'t Blijft Hollands", r Farce Majeure. r Oorlogsherinneringen uit de Biesbosch. Ned. 2 VARA r Mrs. Thursday: industriële spionnaee r Vio» VANAVOND TE HOREN Hilversum I VARA r Promenade-orkest, r Hoorspel „Opa Web" (amusement)." r Satirisch programma Rakelinks, r Kees Brusse als babysitter. Hilversum II KRO r Zingening. r Verzoekplaten. r Jules de Corte met platen en liedjes, r Goal, muzikaal sportprogramma. 89 Zij vervolgen hun wandeling in de richting van het Rokin, waar de koopmansbeurs staat. Op de Dam blijven ze stilstaan en kijken vol ontzag naar het geweldige gebouw dat verrijst en waarin de vroedschap haar zetel zal krijgen. Zes jaar geleden is men begonnen met de bouw van dit stadhuis, waarvoor de bouwmeester Jacob van Campen do plannen heeft ontworpen. Men is een eind gevorderd met de bouw. Maar als Carel het zo aankijkt, zal het nog wel heel wat jaren duren alvorens het voltooid zal zijn. Ze hadden besloten te logeren in de stadsherberg. Dat was niet zover van de aanlegplaats van de boten vandaan. Maar het weerzien met Amsterdam had Carel zo verlangend ge maakt om te lopen langs al die plaatsen, waar herinnerin gen liggen, dat hij Aegte wel overal tegelijk heen had willen voeren. Ze kent hier geen weg; naast hem loopt ze mee, een beetje beduusd van de vele indrukken die zij te verwelken krijgt. Pas als ze een zijstraat doorgegaan en op een van de brede grachten terecht zijn gekomen, vraagt zij: „Moeten we nog ver lopen, Carel?" Hij schrikt ervan. Hij voelt nu voor het eerst, dat het valies dat hij draagt, toch wel wat zwaar begint te worden. Het zou verstandiger zijn geweest om direct naar de her berg te gaan. Daarna zouden ze nog voldoende gelegenheid hebben gehad om wat in de stad rond te kijken. Ofschoon 1de zon toch al laag staat. Zo laat in de zomer beginnen de avonden alweer vroeg te komen. Hij zegt: „Nee, we zijn er nu gauw." En eerlijk laat hij erop volgen: „Ik ben eigenlijk zonder erg een andere rich ting ingeslagen toen we van de schuit kwamen." „Zo blij', dat je weer in Amsterdam bent?", vraagt ze lachend. „Blij...." zegt hij nadenkend. „Ja, misschien wel,.,. Ik ge loof niet, dat ik Delft nu nog voor Amsterdam zou willen ruilen. Maar toch heeft deze stad iets.... ik weet niet hoe ik dat moet uitdrukken.... ze heeft iets, waardoor je een heel beetje dronken begint te worden...." „Dan is het maar goed, dat we hier niet wonen", zegt ze. En plagend laat zij erop volgen: „Ik ben bang, dat je dan zowat hele dagen uit huis zou zijn." „Wie weet....", zegt hij. Dan, ineens volkomen ernstig, vraagt hij: „Wat vind jij nu mooier, deze gracht hier of een Delftse gracht, zoals bijvoorbeeld de Oude Delft." Ze wacht even voordat ze antwoord geeft. Nadenkend loopt ze naast hem. Dan staat ze stil en laat de blik dwa len langs de gracht en de gevels van de deftige statige koopmanshuizen. Ze zegt: ,,Dit hier is groter en ruimer dan in Delft. Het is erg mooi en jo komt ervan onder de indruk. Dat wel. Maar bij ons zijn de grachtenik weet niet of ik het goede woord ervoor kan vinden ik zou zeggen: vriendelijker." „Ja, zo voel ik het nu ook", zegt Carol, „Ik had al dik- wwijls in Delft een vergelijking gemaakt. En als ik dan aan onze grachten de voorkeur gaf, dachht ik, dat het misschien een zuiver persoonlijke kwestie was. Maar nu jij het ook doet, moet er toch wel een echt, diep ver schil zijn." „Dat is er zeker", zegt zij overtuigd. „Het klinkt gek als ik het zo zeg, maar het is net of er hier een andere zon schijnt." Hij lacht om de manier waarop zij zich heeft uitgedrukt. Maar dan pakt hij haar verrast hi; de arm en zegt: „Je hebt gelijk. Dat is hetAegte. Nu wéét ik ineens wat het is!" Als hij de verwonderde uitdrukking op haar gezicht ziet, vervolgt hy: „Nee, natuurlijk schijnt hier geen andere zon. Maar weet je wat het is?Het licht is hier anders, door de ruimte is het scherper en daardoor ook wat har de bomen kunnen er, meer dan hier, het directe licht te der. In Delft zijn de grachten smal tussen de huizen en genhouden." Als wil hij dit voor zichzelf bevestigen, zegt hij nog eens met nadruk: „Ja, het licht is anders in Delft, heel anders. Je had gelijk toen je zei, dat hier een andere zon schijnt. De volgende dag brengt Carel een bezoek aan zijn oude leermeester. Hij heeft ernaar verlangd om weer eens met Rembrandt te praten. Aan de andere kant heeft hij ook tegen de ontmoeting opgezien. Er wordt zoveel over da meester gepraat, dat sommige mensen zijn huis liever mij den. Ook Aegte. Zij' had het hem gezegd: „Och Carel, ga jij daar maar alleen naar toe." Hij had nog zwak een tegenwerping gemaakt. „Wat moet jij dan in die tijd doen?" had hij gevraagd. „Je kent hier niet eens de weg. (Wordt vervolgd) Weer een glas water Nu de burge meester van New York de waterbeper king, die twee jaar van kracht is geweest, heeft op geheven, kan men weer in de restau rants een glas water serveren. De wa terreservoirs zijn voor 93,8 procent gevuld. Elke ochtend mag men twee uur lang de tuin besproeien en/of de auto een goede wasbeurt geven. Kleuter school op wielen De politie van Miami heeft bij een inspectie der vergunning dertig personen ver voerde in een stationcar. Zij droeg bovendien een verborgen vuurwapen. Voorin naast de bestuurster zaten vier passagiers en achterin 25 kinderen van één tot twee jaar. SUKKELTJE EN BRUUNKE 9. Iedereen die geen tijd heeft om zelf naar het bos te gaan, koopt een varen. „Stikkeltje, geef MIJ er maar een!" „Ik ook!" „Nee, ik was éérst!" Het is druk bij Stikkeltje's kist! „Ziezo, alles is ver kocht!!" zegt Stikkeltje tevreden. „Nu ons geld even tellenhet is nog lang geen gouden florijn samen; wat doen we nu?" vraagt hij Bruunke. Dikkie Dribbel staat in de wind het verkeer te regelen. „Wat waait uw jas ver open, er is een knoop afgesprongen!" wijst Stikkeltje. Bruunka vraagt: „Meneer Dribbel, weet u iets voor ons om geld mee te verdienen? We willen zo graag geld- poeder kopen, ziet u?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 19