TV
Korte tv-progra
niet meer in trek
THRILLER VERBLOEMT
AANKLACHT IN SPEL
1)
1
1 f
nifk.
ïl
fep
ftl
RADIO
en
Puzzelboek
1
11
DINSDAG 18 APRIL 1967
Commentaar
Weinig eigen
J£R was gisteravond weinig eigen
werk op de televisie. De NCRV
beperkte zich tot een (overigens uit
stekende) opname van een bijzonde:
goed jazzconcert (tweede deel) en d<
dagsluitingde VARA tot een actuali
teitenrubriek over vroegere topsport
mensen.
Verder was alles gekocht uit het
buitenlandop een kort natuurfilmpje
van Jan Veenman na. De TROS kwam
in Kompas met een Franse reportage
uit Noord-Vietnam onder een soort ex
cuus dat men de oorlogsellende ook
eens van een andere dan de Ameri
kaanse kant wilde laten zien, maar de
KRO heeft dat al enige tijd geleden
ook al gedaan. Het was inderdaad
ellende, wat we kregen te zien en U
horen.
Verder vertoonde de NCRV eer
Duits spel, gebaseerd op de Ameri
kaanse beurskracht van 1929. Heel
Duits, heel boeiend en met een prach
tige rol van Curd Jiirgens als de
gentleman-fraudeur Richard Whitney.
De ingewikkelde toestand die aan
leiding gaf tot de grote inflatie werd
zo goed mogelijk toegelicht, maar zal
voor velen moeilijk te begrijpen zijn
geweest. Dat is logisch, omdat niemand
ooit heeft doorgrond hoe het plotseling
zover kon komen. De zogenaamde
historische „zwarte vrijdag" viel bo
vendien nog op een donderdag, zoals
zn toelichting werd verteld.
Riviera krijgt
kleur-primeur
Zendtijd vulling
is belangrijk
Kleuren eerst
in zwart-wit
(Van o
e radio- en tv-redactie)
PARIJS Blijkens mededelingen
an André Astoux, adjunct-directeur
an de Franse omroep ORTF, krijgt
de Riviera nog deze zomer de primeur
in kleuren-televisie.
Waarschijnlijk ten genoege van de
vele gasten, welke men aan de kust
verwacht, zal de ORTF via één zender
regelmatig proefprogramma's vertonen.
Men neemt aan, dat de vele rijken die
aan de Riviera wonen, alsmede de gro
te hotels, er geen been in zullen zien
een kleurenontvanger aan te schaffen.
In elk geval is dit voor Frankrijk het
beste gebied .om in kleuren te verschij-
De uitzendingen over het gewone
(tweede!) net zullen in oktober begin-
Fr ankrijk is gehouden, het
tweede tv-net ervoor te gebruiken, om
dat dit al is aangepast op het Euro
pese lijnensysteem. Het eerste draait
nog op 817 lijnen. Over koopgraagte
betreffende ontvangers voor kleuren,
die in Frankrijk ruim ƒ3000 gaan
kosten, is nog niets bekend.
(Van een medewerker)
CANNES De derde tele
visie-jaarbeurs MIP heeft twee
zaken duidelijk gemaakt: ten
eerste dat korte programma':
(25 minuten) niet meer in trek
zijn, omdat zij te weinig zend
tijd vullen en ten tweede dat
de belangstelling voor zwart-
wit-produkties bedroevend klein
wordt. Tal van landen, die he
lemaal nog niet met kleuren
beginnen, kochten toèh kleuren
opnamen aan, omdat zij die
evengoed in zwart-wit kunnen
vertonen.
Zij hebben dan twee dingen
voor één geld, want later kun
nen zij reeds nu vertoonde
shows gemakkelijk in kleuren
herhalen! Daarom zaten in de
zalen waarin zwart-wit werd
vertoond gedurende de beurs-
dagen maar heel weinig ko
pers.
Ook tijdens de gedachtenwisselingen,
door de beurs opgezet, bleek dat
men de attractie van de korte pro
gramma's niet meer ziet. Dit hangt
samen met het feit, dat in de meeste
tv-landen langzamerhand tweede net
ten werken en men is van mening,
dat uitzendingen van 50 a 60 m
ten betere contrastwerking toelaten.
Ook voelt men meer voor één lang
programma voor de vooravond, dan
in de verbrokkeling van tweemaal
een klein half uur, waarmee het al
tijd passen en meten is.
De landen, die nog dit jaar met kleu-
ren-tv starten willen (Frankrijk, En
geland, Duitsland en de Sovjet Unie)
toonden uitsluitend belangstelling
voor kleuren. Het aankopen van bui
tenlandse produkties is immers veel
voordeliger, dan zelf kleur enprogram-
ma's te moeten maken! Vooral in de
eerste tijd, wanneer alles nog moei
zaam gaat, zou er ook teveel tijd en
geld worden verloren aan het zelf
produceren van zoveel uren per
week kleuren.
Mtaar zelfs Italië, dat voorlopig de
kleuren-komst tot 1970 heeft uit
gesteld, toonde zich koop-bereid.
Aan de andere kant trokken de kleu
ren natuurlijk ook sterk vanwege
het nieuwe. En daarbij: als je een
maal een paar dagen naar een bont
scherm hebt gekeken, komt
zwart-wit wel magertjes aan.
Ruim de helft van de 700 ingezonden
produkties, over de 4 gesloten ketens
in het Festivalpaleis vertoond, wa
ren gekleurd. De deelnemers waren
het er over eens, dat de invoering
van kleurentelevisie veel meer spec
taculair zal zijn dan die van de kleu
renfilm ooit was. Men zei vroeger
wel eens, dat de kleuren nooit kon
den doen vergeten dat de film slecht
was, maar bij televisie schijnt dat
wel andersom te zijn. Het bonte
scherm is zo aantrekkelijk, dat
er geen erg in heeft als het program
ma er niet mee door kan. Of dat
waar is, zullen de kijkers t.z.t. zelf
moeten vaststellen.
Het kan natuurlijk ook anders worden
uitgelegd: zolang het gekleurde
scherm nog nieuw en verrassend is,
zal het meer moeite kosten een
gramma dat niet zo bijster bevalt, af
te zetten. Daarom blijft men dan
maar kijken. Maar ach... hoevele kij
kers doen dit nu al niet?
Aanmerkingen
Niettemin was er nogal wat aan t<
merken op de vertoonde produkties.
Wij zeiden al, dat het Franse sys
teem (SECAM) niet gelukkig is voor
opnamen bij kunstlicht gemaakt.
Waar dat aan ligt wordt nu druk
onderzocht in de laboratoria bij Pa
rijs.
Bovendien kreeg de 6 mm kleuren
film, in het Paleis via de huisdistri
butie vertoond, steeds een betere ont
vangst dan de 35 mm banden, die
door de Franse tv via het eigen sys
teem rechtstreeks uit het laboratori
um werden overgezonden. Frankrijk
kan de 35 mm film nog steeds niet
baas.
Deze handicap was voor Frahkrijk
zeer teleurstellend, vooral omdat pro
dukties via het Duitse PAL-systeem
aan dergelijke zwakheden niet mank
gaan en dus aldoor een betere pers
kregen.
Zo werd er op de beursdagen heel
wat bekeken en nog meer bespro
ken, maar ook heel behoorlijk ge
kocht.
Nederland
Uit Nederland waren natuurlijk ook
belangstellenden aanwezig. Onder
hen telde men Jan Beumer van de
NTS, Dick van Bommel (NCRV),
Ben Klokman (KRO), Therese Hazel-
hoff (VARA) en Gerard Smit
(AVRO).
Hoewel er nog niets officieel vaststaat,
hoorde men Jan Beumer in een ge
houden colloquium verklaren, dat
Nederland op 1 januari a.s. begint
met, kleurenuitzendingen gedurende
6 uren per week en dat men in okto
ber reeds start 'met experimentele
uitzendingen.
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De KRO verbruikt
vanavond al zijn zendtijd op Ned. 2
voor het vertonen van een uit het
Duits vertaald televisiespel, geschreven
door Erich Engel: „De zaak Blum".
Het stuk speelt zich af in het
Duitsland van 1928, toen nazisme en
antisemitisme de kop al opstaken en
het militarisme natuurijk hoogtij vier-
iets onaantastbaars had. Dit al
les komt tot uiting in dit spel, maar
het thriller-effect overheerst en ver
bloemt de aanklacht daardoor wel
enigszins.
Engel stelt zich zeker niet zo fel te
als Brecht dat kan doen in zijn
vijten aan bepaalde stromingen in
|het Duitse volk, die algemeen werden
gehuldigd. Hij vat die stromingen aan
om zijn moordgeschiedenis een verwar
rend karakter te geven, al verheelt hij
niet dat er in die jaren heel wat cor
ruptie aan de gang was. De kijker ech
ter blijft meer in spanning over de
afloop van het geval, dan dat hij zich
laat meeslepen in verontwaardiging en
dat is bijzonder listig van de auteur.
Het gaat er om. dat een jongeman
die in geldnood zit, een willekeurige
moord pleegt. Hij is gezien en de poli
tie komt spoedig bij hem. Hij is dan
juist bezig, het chequeboekje van zijn
slachtoffer 4 ten eigen bate te gebrui
ken.
Nu ontstaat de eerste vorm van cor
ruptie: al pratende blijkt, dat verdach
te en inspecteur aanknopingspunten
hebben in hun militaire verleden en
dat schept een soort band op politiek
gebied. Daardoor Iaat de politieman
zich verstrikken in handige verzinsels,
waarmee de schuldige een rijke jood
tracht te belasten met zijn misdaad.
Dit gegeven wordt nu verder uitge
werkt. Politie en justitie raken op een
dwaalspoor, maar geven daarbij blijk
van vooringenomenheid jegens
onschuldigen (antisemitisme) en opmer
kelijke kortzichtigheid voor de juist
heid van de feiten.
Wij zullen U niet vertellen hoe de
zaak zich ontspint, U moet dat zelf
maar zien als U lust hebt. U zult
het spel een schare bekende Neder
landse acteurs ontmoeten, van wit
alvast noemen Max Croiset, Johan
Kaart, Luc Lutz, Eric Schneider, Lies
de Wind en Riek Schagen.
versie, w.o. afleveringen van „Ja
zuster, nee zuster" („Yes nurse,
nurse"), van „Moef ga ga" e.a. Er
was een programma „Rita Reys
Sings" en „Dobrodosli". Opmerkelijk
was, dat er een nog nooit bij ons
vertoond programma „First up" van
de NCRV werd aangeboden. Het was
geregisseerd door Paul Cammer-
mans.
Grote aankopen heeft Nederland ter
beurze niet gedaan, wel werden een
aantal programma's geclaimd, o.m.
„Mission Impossible", „The Prisoner"
en „Something special". Dit zegt de
kijkers misschien weinig. Daarom:
Ook de series „De vliegende
(een Amerikaanse kolderprogramma)
en „Tarzan" (speciaal voor de jeugd)
vielen onder de claims. De BRT
kocht Tarzan al.
Schele leeuiv
Veel belangstelling bestond ter beur
ze voor een nieuwe serie, uitge
bracht door dezelfde maatschappij
die Flipper lanceerde. Deze reeks is
getiteld „Daktari" en handelt over
een scheelkijkende leeuw en een
slimme chimpansee, genaamd Judy.
De opnamen worden gemaakt in het
studiodorp „Africa", gebouwd door
Ivan Thors die ook de decors voor
Flipper op zijn naam heeft staan.
Uiteraard hebben de gedelegeerden
beslist niet rondverteld, wat zij zoal
hebben besteld of gekocht en daar
om kunnen wij daarvan nauwelijks
iets mededelen. Een kleine hoop, dat
de schele leeuw ook in onze huiska
mers eenmaal een vertrouwde figuur
zal worden, mogen we misschien wel
koesteren. Tenslotte zwemt Flipper
over enkele maanden weg en hij
moet dan toch een opvolger hebben!
Kruiswoord-puzzel
Zonder zwart
Hilversum I. 402 m. AVRO:
18.00 Nieuws. 18.15 Actualitei
ten. 18.25 Stereo: Lichte or
kestmuziek (opn.) 18.55
Gesproken brief uit Parijs.
19.00 Voor de kinderen. 19.05
Hersengymnastiek. 19.20 Licht
muziekprogramma voor de
jeugd. 20.00 Nieuws. 20.05 Hou
je
20.45
-ied-
.15 Marie Ce-
leste. het verlaten schip,
hoorspel. 22.00 Internationale
volksliedjes. 22.30 Nieuws.
22.40 Actualiteiten. 22.50
Venster op de hedendaagse
muziek. 23.35 Lichte platenpro-
gramma. 23.55—24.00 Nieuws.
19.00 Nl<
:n. 19.31
II. 298 m. KRO:
De zingende kerk. 19.45 Nieu
we katechismus voor volwasse
nen. 20.00 Stereo: Omroepor
kest en solist. 21.00 Voor
dracht. 21.15 Instrumentaal
kwartet. 21.30 Stereo: Radio-
koor, Radiophilharmonisch or-
eel i
solist
Nederland I. NTS: 18.45
po de Clown. 18.50 Journaal.
STER: 18.55 Reclame. AVRO:
19.00 Zoo Zoo: dlerenprogram-
ma. 19.30 The Monkees.
STER: 19.56 Reclame. NTS:
20.00 Journaal. STER: 20.16 Re
clame. AVRO: 20.20 Muziekpro-
ma met ballades. Swing,
en klassiek. 21.00 AVRO's
Televlzler. 21.30 De fan-
ische
het
ruimteschip Orlon. TV-fllm.
NTS: 22.30-22.35 Journaal.
23.00—23.30 Teleac: Kernfysica
(27).
Nederland
NTS: 20.0C
STER: 20.01
Reclame. NTS: 20.05 De zaak
Blum, TV-spel. (herhaling van
iel 1965). STER: 22.01 Recla-
NTS: 22.05—22.20 Jour
naal.
BELGI?
Nederlands progr. Kanalen:
en 10. 18.25 School-tv. 18.55
andmannetje. 19.00 Fllppei
(50). 19.25 Jeugd zonder gren-
19.40 Kwart-Eefje. 19.55
spreekt men Nederlands.
20.00 Nws. 20.25 Klankklaar
Nederlands. 20.30 Lucifer, blj-
•eursp. door Joost van
mdel. 22.25 Nws.
RADIO
MORGEN
Rusland.
r.jttelan<"
r Mededelingen 1
het platteland, praatje.
listen. 13.00 I
aliteiten e
i kalender. 13.25 Ste-
Koor
Hollands Filharmonisch ork
Spn.), 14.50 Blokfluit, cello
avecimbel. 15.00 Voor
ued. (16 00 - 16.02 Nleuv
.00 Voor de zieken. 17.30 t
A-dansorkest en solisten.
foonmuzlek. 7.30 Nieuws. 7.3:
Licht orkest (gr.). 7.40 Radio
riant: actualiteiten en reporta
ges. 13.30 Stereo: Metropole or
kest. 14.00 De familie Leen-
houts. hoorspel (dl. 27).
(Herh. v. donderdag 13 april
jl.). 14.25 Stereo: Klassieke
grammofoonmuzlek. 15.20 Ste
reo: Fluit, viola da gamba en
clavecimbel. 16.00 Voor de
jeugd. 17.00 Five o'clock,
17.50 Overheldsvoc
9.05 Gevar. muziek-
PP .0.00 Nws. 10.02 Ar
beidsvitaminen. (11.00 Nws.).
2.00 Nieuws. 12.02 Operetteva-
ia. 13.00 Nieuws. 13.02 Act.
1.0S Vrolijk platenprogram-
la. (14 00 Nws.). 15.00 Nieuws.
5.02 Lichte muziek voor een
rnllanrtft publiek. 17.00
Act. 17.05 Rhytm
nieuwe
Coun-
Horizontaal: 1. zeker; 2. op alle
aatsen - tweetal; 3. voorschrift -
bakt men brood van; 4. stap - oude vr.
datief van een; 5 cilindervormig voor
werp - mannelijk beroep - in het jaar
onzes Heren (afk. Lat.); 6. man van
adel - meisjesnaam; 7. voorzetsel -
wat gesproken wordt - de geboden
som; 8. gem. in Utrecht - dunne over-
s; 9. nauw - spijltje.
Vertikaal: 1. foto - scheik. element
(afk.); 2. wild zwijn - concertzaal; 3.
lineaal (ZN) - landbouwwerktuig; 4.
meisjesnaam - vracht; 5. geluid van
ezel - devies - trustee (afk.); 6.
bekende afkorting - maand van het
jaar - meisjesnaam; 7. lusthof - afkor
ting van dyne - schel; 8. heden - muze
van het minnedicht - muzieknoot 9.
stad in Spanje - aanw.voornaamw.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. open - paard; 2. log -
ark - Leo; 3. Isère - eden; 4. Ferdi
nand; 5. ami - Uden - ee; 6. nar - sas
- ter; 7. tree - la - end; 8. tin - le -
Lena; 9. os - es - nm - nog.
Vertikaal: 1. olifant - To; 2. pose -
Maris; 3. Eger - Irene; 4. nardus - els;
5. prei - Dalen; 6. Aken - es - alm; 7.
al - Dante - en; 8. ree - neen - no; 9.
donderdag.
S.i
imti - V
Veelzijdige Edwin Rutten heeft samen met Tony
Schifferstein voor de AVRO-televisie een showpro
gramma gemaakt, waarin hij optreedt als zanger van
balladen, swing en jazz. Het klassieke genre, niet zijn
sterkste kant, wilde hij toch niet laten ontbreken in
dit programma waarin diverse stijlen elkaar ontmoeten.
Dat Erna de moderne tijd evenzeer goed verstaat,
bewijst wel dat zij vanavond niet in klassiek avond
toilet, maar lustig in mini zal verschijnen, zoals de fo
to aantoont.
Andere gasten van Edwin Rutten zijn de organist
Bernard Drukker en een combo onder leiding van Ro
gier van Otterloo. Alles te zien en te horen op Ned. 1,
tussen 8.20 en 9 uur.
VANAVOND TE ZIEN
Nederland 1 AVRO
7.00 uur aflevering van Zoo Zoo.
7.30 uur feuilleton „The Monkeys".
8.20 uur Edwin Rutten zingt
9.00 uur actualiteiten;'
9.30 uur belevenissen van het Ruimteschip Orion.
Nederland 2 KRO
8.05 tot 10 uur tv-spel „De Zaak Blum".
VANAVOND TE HOREN
Hilversum I AVRO
7.05 uur laatste aflevering Hersengymnastiek.
8.05 uur „Hou je aan je woord".
8.45 uur liedjesprogramma.
9.15 uur hoorspel „Marie Celeste", het verlaten schip.
10.00 uur volksliedjes uit de Haarlemse Waag.
10.50 uur Venster op de hedendaagse muziek.
Hilversum II KRO
8.00 uur Omroeporkest en pianist George van Renesse
in werken van Diepenbrock en Brahms
(stereo).
9.00 uur Bob de Lange draagt een verhaal van Gust
Gijs voor.
9.30 uur studio-uitvoering (stereo) van Strawinsky's
„De bruiloft".
10.00 uur cultureel programma.
10.45 uur muzikaal programma over Zweden.
11.15 uur de dingen doorpraten in Contekst.
79
„Hij heeft het aan zidhzelf te wijten, dat hij als schilder
zo weinig succes heeft gehad", bromt Van Asch. „Hij was
altijd even eigenwijs. Toen hij eens van een predikant op
dracht had gekregen om een schilderij te maken, dat het
berouw van Petrus zou voorstellen, ging hij over dat onder
werp zo met de predikant strijden, dat het op een slaande
ruzie uitliep. Nou, je begrijpt, dat die predikant met zijn
opdracht naar een andere schilder is gestapt".
„Ja, we hebben hier wel vreemde sinjeurs in ons gilde
gehad', zegt Van Aelst lachend. „Maar dat zal, denk ik, in
alle gilden wel precies eender zijn".
„Dat geloof ik ook wel", zegt CareL Doch dein laat hij da
vraag volgen: „Maar moét een schilder niet een beetje eigen
wijs zijn?"
„Hoe bedoel je dat?" vraagt Bramer. En ook de beide
anderen kijken hem vragend aan.
Carel voelt zich tegenover de drie zoveel oudere mannen
wat onzdker nu zij een verklaring van hem lijken te ver
wachten. Hij zegt: „Ik bedoel... eh... je hebt als schilder zo
je eigen mening over het onderwerp, nietwaar?...Je voelt
voor jezelf het beste hoe je kunt handelen. En moet je je
dan door de opdrachtgever, die misschien alleen maar geld
en geen kunstgevoel heeft, laten vertellen hoe je het doen
moet?"...
„Dat niet", zegt Bramer. ,„maar je kunt als schilder toch
met je opdrachtgever overleggen. Dat gebeurde vast en ze
ker met de altaarstukken die voor de roomse kerken werden
gemaakt. Of dachten jullie, dat bijvoorbeeld die oude Italia
nen, zoals Rafaël, Correggio, Tintoretto en noem ze ver
der maar op geheel vrij waren in hun kunst?"
Van Aelst en Van Asch kijken nadenkend voor zich heen.
Maar Carel zegt: „Helemaal vrij waren ze natuurlijk niet.
Maar ze kunnen toch ook weer niet zo heel sterk aan hun
opdrachtgevers gebonden zijn geweest. Want dan hadden ze
nooit zo kunnen schilderen als zij het hebben gedaan".
„Dat ben ik wel met jou eens", zegt Van Aelst bedacht
zaam. En Van Asoh merkt op: „Het is natuurlijk, dat..."
Doch op dat moment onderbreekt Bramer hem. Hij heft
de hand op en zegt: „Stil, luister eens even..."
Ook aan de andere tafel blijkt men iets ongewoons te
hebben gehoord en is er een stilte gevallen. Iedereen
luistert. Buiten klinken snelle voetstappen. Een jonge stem
schreeuwt: „Brand!" Een kreet, die door anderen wordt
overgenomen en de schilders zich naar buiten doet haasten.
Men behoeft niet te vragen, waar de brand is. De mensen
lopen allen, zo snel zij kunnen, in de richting van de Vla
mingstraat, waarboven de avondlucht rood is gekleurd. Ca
rel loopt met hen mee. Hij geeft er zich geen rekenschap
van, dat het harde lopen hem wellicht te veel kan vermoei
en. Evenmin let hij erop, dat hjj de oudere schilders, met
wie hij tegelijk naar buiten ging, achter zich heeft gelaten.
Hij meet zich met de jonge kerels om maar zo snel mogelijk
bij de brand te zijn.
De klok in de toren van het stadhuis wordt geluid. Op de
dag kan dat luiden een feestelijke klank hebben. Nu, in de
avond, klinkt het vreesaanjagend. De klokken roepen het uit
over de stad en de polders rondom: brand brand 1
brand.... De mensen die nog in huis waren, zijn erdoor
gealarmeerd. Deuren zijn opengegaan en in verschrikte ge
zichten turen angstige ogen naar de donkere avondhemel om
te speuren naar de gloed van het vuur.
Als Carel de Vlamingstraat heeft bereikt, zijn daar al heel
wat nieuwsgiereigen samengestroomd. Hij dringt zich ertus
sen totdat hij zo dicht mogelijk bij het brandénde huis
staat Het lijkt, dat de brand beneden is ontstaan. Het glas
boven de gesloten blinden, die ook reeds branden, is weg
geslagen en daardoor lekken de vlammen naar buiten. Zij
zijn al overgesprongen op de luiken, die het onderste gedeel
te bedekken van de vensters op de bovenverdieping. Straks
zal het gehele huis in brand staan. Want het droge hout wil
wel branden.
„Ruimte. Maak ruimte!" wordt er geroepen. Carel laat
zich, met de andere nieuwsgierigen, op zij dringen om
plaats te maken voor de mannen die hijgend met de leren
emmers zijn komen aanrennen. Hij hoort de luide bevelen
en ziet hoe een aantal mannen een ketting vormt van de
gracht naar het brandende huis. De leren emmers, gevuld
met grachtwater, gaan snel van hand tot hand. Elke keer
als een emmer in het vuur wordt leeggestort, geeft dit een
scherp, sissend geluid. Doch dit lijkt het enige effect te zijn
De vlammen worden niet minder. Integendeel. Ze slaan nu
ook op de bovenverdieping naar buiten. Zelfs het dak
brandt al. Het zal moeilijk zijn nog iets te redden.
(Wordt vervolgd)
Analfabeten rome - de
Italiaanse rege
ring doet een
poging om alle Italianen zo snel mo
gelijk te leren lezen: in de zomer
maanden en in de vakantie kunnen
alle analfabeten in de schoolbanken
gaan zitten en speciale cursussen
volgen.
Ondanks de leeslessen voor de tele
visie en de cursussen in vrijwel alle
dorpen, kunnen nog steeds 2,5 van
de 53 miljoen Italianen niet lezen. De
r- Ee Z'JN IU cc 1
wEL, ze ZITTEN EFL\<3AN<3 NOG MEEE
Kaboutertje Rougg™IBg;
kleine Bruce
Rambaldini uit Queniborough (Enge
land) had goed geluisterd toen zijn
vader tegen zijn moeder zei dat zij
hun oude auto kwijt moesten. Bruce
(4) besloot te helpen. Hij stak de
wagen in brand, wat nu niet precies
de bedoeling van zijn vader was ge-
gesproken om zijn oude auto te ver
kopen en een nieuwe aan te schaffen
Maar de woorden die bij Bruce waren
blijven hangen, waren: „Wij moeten
die wagen kwijt". Waar Bruce hem
dan ook meteen van afhielp.
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
„Het komt mij voor, dai
wij nog niet klaar waren
met rhodondendrons keu
ren" zegt jurylid nr. 1, zijn
bril opzettend. „Dit teken
werk zullen wij met een
troostprijs belonen" meeni
„Maar wij ZIJN al ge
troost, omdat Jasper toch gewonnen heeft" zegt
Bruunke Stikkeltje stoot hem aan. „Hou je
een batterij, di»
FERDNAND
iht? -