TV Jacco wil zijn publiek voornamelijk amuseren ai Sandie (mini) Shaw won songfestival PuzzeJhoek £.H|p I 13 MAANDAG 10 APRIL 1967 r. W- '-J* en Dolle shows met Ria durfal-Valk Allround-artiest ging lange weg Praten met Cliff HILVERSUM Dat mag geen en-1 kele rechtgeaarde tiener missen! In I VARA's Fanclub van dinsdag 11 april I a.s., 7 uur Ned. 1, zijn er bijzondere dingen te horen en te zien. Een filmpje over de Beatles en hun hit „Strawberry fields" en een exclu sief interview met Cliff Richard staan op het programma. Verder zingt de Engelse Julie Felix folksongs en bal lades, die zij voor een deel zelf heeft geschreven. (Van onze radio- en tv-redactie) AMSTERDAM/HILVERSUM „Ria Valk is een gezellige, dolle, fijne meid zonder capsones. Ze is, zoals ze doet. Ik heb verrukkelijk met haar gewerkt en ik ga dat nog meer doen. We hebben net een show gemaakt die eindigde in een compleet slapsticknummer, met gooien van slagroomtaarten. Zoiets durft Ria best aan". „Ze durft trouwens dingen te doen die geen enkele tienerster waagt, uit angst voor prestige verlies. Ria wel, hoor. En ze kan van het ene moment op het an- j dere allerlei verschillende type tjes neerzetten, broodnuchter, hoor en heel reëel. Ze heeft geen angst voor haar carrière, ze zegt: als het niet langer meer lukt en ik lig er uit, ga ik fijn voor mijn kind zorgen. Deze hartelijke collegiale waardering wordt geuit door Jacco van Renesseen de sihow waarover hij vertelt is die. welke de KRO op maandag 24 april zal uitzenden. was in de vorige show van Ria en dat beviel blijkbaar zo goed, dat ik toen meteen werd gevraagd voor deze. En nog meer: in het volgen de seizoen zal ik vier shows met Ria mogen maken. We zijn echt wel een „Natuurlijk was ik niet van plan, gek duo... Ja, van de zomer treed ik het op te geven. Ik ben privé-les gaan ook met haar op in een tienershow die nemen bij Elise Hoomans en dat ging het land afreist." best. En zangles, later ook bij Cobi Jacco van Renesse (nu 30 jaar) vindt Riemersma. Dat is zo'n fijne vrouw, men op de zesde etage van een hoog Vorig jaar moest ik in De Doelen in flatgebouw aan de Sloterplas, waar hij Rotterdam bij het Rotterdams Filhar- een prachtig uitzicht heeft en in zijn monisch orkest de songs van Tony uit eentje woont. de West Side Story zingen. Ik was op „Een beetje rust en eenzaamheid van de zenuwen. Het was een Prome heb je wel nodig als artiest. Eerst nadeconcert en ik durfde het niet aan moest ik hier wel erg wennen, maar Maar toen kwam Cobi en in de so- nu vind ik het fijn en wil ik niet meer listenkamer heeft ze me ingezongen weg." Het was fenomenaal. Toen ik opkwam Wat is nu eigenlijk het artistieke be- ging het geweldig, 't is mijn fijnste roep van Jacco van Renesse, die zijn optreden geworden, toneelnaam koos naar het Zeeuwse In het komende Holland Festival ga dorp op Sohouwen, waar hij vandaan ik het weer doen en dan komt het ook ONDER HET PUIN iloor Jon H. Oosterloo zijn vader gemeentese- Het Britse zangeresje Sandy Shaw barrevoets met plaquette en bloe men, nadat haar liedje zaterdag avond met 47 punten op het Song festival was gewaardeerd. Een on betwiste winnares. NEDERLAND WAS NERGENS (Van onze radio-en ibest gezongen door Vicky: 17 punten, tv-redactie) HILVERSUM Het is de Britten,Helaas, hoezeer Thérèse Steinmetz, die zoveel jaren sportief lachende in een fraaie empire-japon, ook haar tweede waren, eindelijk gelukt het Eu roviaie Songfestival te winnen door Sandie Shaw-, in een van duizend kraaltjes schitterend rose-purper micro-mini-jurkje de gouden plak veroverde met haar beat-achtig, toch klassiek-Engels liedje „Puppet on a ■tring". Het extra-luide applaus dat haar ten deel viel duidde al aan, dat zij in elk geval in de marmeren zaal van de Hof- burg hoge ogen had gegooid. En dan te denken, dat zij bijna was weggevaagd uit de rij van 17 voca listen! Er was te vroeg een plaat met haar liedje gelanceerd en dus was het op de landelijke finaledatum niet „nieuw" meer, zeiden de organisatoren. Op het laatste ogenblik gaven zij nog toe: Sandie mocht meedoen. Nederlandse commentator Leo Nelis- sen wist in Wenen tijdens de uitzen ding te vertellen, dat Sandie bij de generale repetitie niet zo best was ont vangen, en dat zij „een hooghartig meisje" is. Niettemin ging Sandie mid dels 47 van de 170 toegekende punten met de erepalm strijken en zij zong haar uitbundig, kermisachtig liedje (zij was de enige die met de handmicro foon optrad) stralend ten tweede male, nadat zij zich even had kunnen losruk ken van de zijde van Udo Jörgens, Winnaar van het vorige jaar. Nummer twee werd de Ier Sean Dunphy met het liedje „If I could choose", een erg muzikaal gevalletje, dat 22 punten haalde en derde, voor Frankrijk. Noëlle Cordier, die een iets te mooi liedje presenteerde en 20 pun ten incasseren mocht. Goed genoteerd stond ook het Luxem burgse liedje (dat ons het meest be koorde) „L'amour est bleu", heel Donau-wals best deed. Nederland bleef opnieuw nergens. Het ene puntje van Engeland bleef lang eenzaam staan, laatste (Ierse) jury deed er nog eentje bij en zo werden het er twee, mee Nederland de voorlaatste plaats bezette. In het internationale milieu was „Ringdingeding" niet meer dan een matig aardig, te iel tienerliedje, dat werkelijk niet aan bod kwam. Gelukkig weten we, dat Thérèse het sportief heeft opgevat: haar carrière kan door deze mislukking geen schade ondervinden, zegt ze: „Het was toch een leuke ervaring." Laatste in de rij, met niet één pun tje, bleef Zwitserse Geraldine, die toch beslist geen slecht liedje zong. De Oostenrijkse televisie heeft een vergeefse poging gedaan om „iets te maken" van de uitzending op zichzelf. In de prachtige Hofburg-zaal met zijn glorie uit vervlogen eeuwen werd dankbaar gebruik gemaakt van de draaiende, spiegels op het podium en men had de actrice Erica Vaal uitgeno digd om in 4 talen de aan- en afkondi ging te doen. Ze zei zelfs nog in de talen van alle meedingende landen „goedenacht". Maar... met de spiegeleffecten wisten de camera's geen raad en Erica moest veel te lange teksten woord voor woord uit een groot boek oplezen. De beelden van de vocalisten waren te statisch en zo kwam ook deze show niet tot leven. Als summum bood de omroep in de korte pauze optreden van de beroemde Wiener Sangerkna- ben aan en daarvan kregen we hele maal een ongelukkig beeld. Geen so- listje kwam in close-up: wij moesten intussen de zaai bekijken. De jongens zongen de honderdjarige cretaris In het telefoonboek staat: „Maar eigenlijk ben ik van alles," telt hij, „acteur, danser, zanger, cabare tier. Daarom is de musical voor mij de fijrste vorm van kunstuiting, daarin komt alles te pas. Ik wil het publiek amuseren. Nee, ik ben niet zo'n „geëngageerd kunstenaar" zoals dat te genwoordig heet. Actuele dingen zoals Vietnam en provo raken me wel dege lijk, maar mij' zal je nooit in een op tocht of zo zien. dat ligt me niet." Tekenen op de televisie." De lange weg naar artistiek succes was voor Jacco nog lang niet afgelegd, toen hij precies een jaar nadat hij van de Toneelschool was weggestuurd voor 't eerst op de planken stond. Dat de buut leidde via de KRO tot eerste tv-optreden. „Ik heb veel geluk gehad in die be gintijd. Ik kwam terecht in een studen tenmusical en eens op een avond zaten Wim Kan en Corrie Vonk in de zaal. De volgende dag werd ik bij hen thuis uitgenodigd en meteen kreeg ik een contract onder mijn neus. Zes jaar ben ik bij Wim Kan geweest en ik heb er een reusachtige leerschool gehad, van niets klom ik op tot een groot nummer „Vroeger thuis »,st .k nooit gord. s,men met Jenny Arean." wat ik wou. Ik ben eeji echte Zeeuw, maar ik voelde me altijd een buiten- „In die tijd kwam ik ook in contact beentje. Ik was geen ruige voetballer, met Paul Steenbergen en door hem ik hield meer van tekenen. Als kind ben ik aan de Haagse Comedie geko- had ik astma en toen ben ik een jaar men als een van de weinige jongeren in een heel fijn Zwitsers internaat ge- zonder Toneelschoolopleiding." weest. En nu het succes hem van alle kan- Daar tussen de bergen en de meren ten toelaoht en hij verscheidene facet kon ik heerlijk tekenen. Toen ik weer ten van grote en kleinkunst onder de thuiskwam werd het gauw watersnood knie heeft, gaat Jacco het tegen de en moest ik opnieuw weg. Nu werd winter zelfstandig proberen. Niet meer het Enschede. Maar ik kreeg genoeg verbonden aan een toneelgroep, met al- van de studie en wou verder gaan in le risico's vandien, en vooral hopend tekenen en naar Amsterdam." op musicals. „Het moeilijkste van mijn vak? Dat „Eerst vonden ze het thuis helemaal altijd weg moeten in de namiddag, als niet goed. maar eindelijk kreeg ik iedereen juist gezellig thuiskomt en toestemming, op voorwaarde dat ik het denkt aan een glaasje sherry, aan eten diploma MO-tekenen zou halen. Goed,en televisiekijken. Dan moet ik de i "aar ^Amsterdam, als een groene deur uit en dat is een naar moment, plattelander, zo uit de klei, de kunste-Maar zo gauw als je je om zeven uur naarskringen binnen. zit te schminken, is dat voorbij. Dan Tjonge, wat heb ik in die begintijd vind je het opeens het heerlijkste vak, met rooie oren staan klapperen! Ik1 dat er bestaat!" hield het een jaar vol en toen beviel het tekenen me niet meer... ik had mo de en reclame willen doen, maar voor j dat diploma moest ik almaar stillevens met uien en eieren maken en dat was i me niet creatief genoeg." KRUISWOORD-PUZZEL „Ik wou balletdansen leren. Dat gaf thuis weer een hele deining, maar goed, ik mocht tenslotte. Ik kreeg zelfs 9 een beurs, maar na een jaar dacht ik weer: nee. Het was me ook te zwaar. 12 Ik had intussen ontdekt dat ik kon acteren en zingen en dus probeerde ik het ineens bij de Toneelschool. Nooit eerder aan gedajiht!" In de vierde tv-show „Zo is Ria" zal Jacco van Re nesse Voor de tweede maal in de gastrol optreden. Op de foto ziet u, dat de pret hoog stijgt, want bij de vele variaties die Ria in haar show pleegt te brengen zal ditmaal ook een brok onvervalste ouderwetse slapstick zijn te ziendat een hoogtepunt vindt in het gooien met nagemaakte) slagroomtaarten. Ria heeft veel plezier in dergelijke opgewonden toe standen en Jacco, die niets liever doet dan zijn publiek op alle mogelijke manieren amuseren toont zich een ge animeerde partner in zulke scènes, die dateren uit de eerste jaren van de stomme film. Af en toe zien we er nog wel eens iets van op het scherm en wie er van houdtkan dus de datum van 24 april alvast noteren en dan afstemmen op de KRO, Ned. 1. VANAVOND TE ZIEN Nederland 1 AVRO 7.00 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk. 8.50 1 9.40 1 10.05 Dick van Dyke-show. sportpanorama. aflevering van De vluchteling. Martine Bijl zingt 8 liedjes, actualiteiten. Nederland 2 KRO en TROS 8.05 uur informatie over „Welvaart 8.56 uur Laurel en Hardy cartoons. 9.02 uur Reis naar de bodem van de VANAVOND TE HOREN Hilversum 1 VARA 1 NRU 6.15 1 Doorgc Strauss, maar dat „Tn september 1957 kon ik er begin nen, ik zat in de klas met Jules Ha mel, Guido de Moor en nog een paar. Na vier maanden werd ik weggestuurd wegens gebrek aan talent. Tja... hoe ging dat? Een van de gro te leraressen uit de hogere klassen kwam binnen in een bontjas en met ,h0ed ;>P',Z" ho!S',rrt\ike»h9OeS^ieLT^ni0M vermoeide stem. „Laat maar eens wat zangstem n telwoord, 12. geweven zien. En dan klapte ik volkomenband, 14. verstand. 15. bundei stukken dicht. Dan kon ik ook echt niets. Ikiop één rechtszaak betrekking hebbende, vier maanden nog niet'19. strandmeer, 21. rivier in Frankrijk, gewend, en dus... vertrok ik." mocht niet van Leo Nelissen (die al door op verkeerde momenten praatte) omdat jeugd en klassiek (hij sprak van „verouderd repertoire"!) niet bij elkaar passen. Tja... een Filharmonisch orkest speelt ook geen Dixieland! Een licht lachend gemurmel ging door de zaal, toen de Engelse jury haar 10 toegekende punten meedeelde: één voor elke EEG-partner, maar voor Frankrijk twee, en heel hoffelijk ook twee voor Ierland. Het leek wel poli tiek...! En zo hebben we het Eurovisie Song festival 1967 weer gehad... de critiek en de verwijten achteraf, die nooit uit blijven, kunnen losbreken! Nog even dit: de Portugese Eduardo Nascimento, de grote favoriet van d« repetitiedagen. bleef met 3 punten on der aan de lijst. Nederland gaf Luxem burg 4. Engeland 2 en Finland, Frank rijk en Spanje elk 1 punt. 14.20 Schoolradio. Hilversum I «01 m. VARA 18.00 NWS. 18.15 Van Harte': Oproep tot steun aan Ir. Si mon Wlesenthal 19 40 Huma nistisch Verbond. NRU 16 50 Openbaar_ JCunstbezit Ontwlkkellnsslan- Voordr. 21.15 Zelf leren Bijbelh klng.^ 22.50^ Koór_ licht progr. 23.55 STER 18 56 Reclame CVK KOR HKK li.00 Kenmerk, -ekelijkse aktualiteltemubr. ver kerk en samenleving. AVRO: 19 30 De Dick an Dy- TER: 19.56 Rekla- VRO: 20.20 Sportpur 22.35 Journ, NTS: 20.00 STT.Fl. 20.01 22.15 Journ. België. Nederlands 10. 18.25 Tcletaal- DRAADOMROEP 1 Taalquiz. 20.55 20.00 NWS. 20.25 21.25 De Yankee Vlaams-nationale a VPRO: 7.55 dag AVRO 8.00 NWS. \kt. 8.15 Lichte grammuz. i Voor de leued 17.15 Ne' 7.00 Nws. 7.10 Meditat 'ÏÏF !d. 18.00 Stel 15.05 Licht TELEVISIE MORGEN 1000 Klassieke 2.30 Teleac: De Musette België: Nederlands progra Marktberichten dorp in N. Brab., r derl.. 26. Tiroolse pas, 29. meisjesnaam, 31. op die tijd, 33. vogel, 34. meertje, 35. bijwoord. 36. voorwerp ter verlichting, 37. boom. Vertikaal. 1. aansporing, vooruit dan toch. 2. koor van zangers, 3. korf, 4. hoofdstad van Tibet, 6. vrucht, 7. Plech tige gelofte, 8. verlegenheid (fig), 13. uit gestrekte mosvlakte of steppen inz. in N. Rusland, 14, liniaal fZN). 16. kubieke meter. 17. bijwoord, 18. boom, 20. lied, 24. als 17 vert., 25. kort afgebroken ge luid. 26. jongensnaam, 27. stad in Italië. 28, kettingraadje in een uurwerk. 30. bid (Lat), 32. achting. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal. 1. Dongen-ban, 2. reeël-oe le. 3. er-grendel. 4. sr.-ed-dem-en. 5. dar-iedere. 6. Emmen-erts. 7. noen-oraal. 8. adé-one-are. 9. Fernandel, Vertikaal. 1. Dresden-af. 2. oer-ra-mo- 3. neger-eer. 4. Ger-die-non.. 5. el-E- de-nona. 6. none-deren. 7. bed-me-raad. ale-ert-are. 9 nel-nes-lel. Van Harte, geldinzameling voor het werk van ir. Simon Wiesenthal. 8.05 uur Werken van Beethoven door NRU-orkesten voor de plaat gespeeld. 9.30 uur klankbeeld over topsport. 10.00 uur romantische muziek: Promenadeorkest. 10.55 uur laatste lezing over China. Hilversum II NCRV 7.30 uur Servische volksliederen en Latijnse muziek. 8.30 uur „Sterker dan de tijd": verhaal van Gals worthy „De eersten en de laatsten". informatief programma „Muziek en dienst", serie „Zelf leren Bijbellezen". Studio 2S00, gevarieerd programma. Uit een kunstmuseum in Rome zijn gisteren 40 kunstvoorwerpen uit de Renaissance-tijd gestolen. Onder de buit, waarde 360.000 gulden, zijn onder meer „Nachtelijke jager" van Giambo- logna en een atlasfiguur van Riosco. (Z Moeilijk komt hij overeind. Hij' gaat zitten en merkt dan pas hoe vreemd het is in zijn hoofd, dat nog koortsaohtif gloeit. Het liefst zou hij zich weer op de bank uitstrekken. Docih hij verzet zich ertegen. Hij ziet achter de vensters het schemerlicht van de nieuwe dag en dwingt zichzelf te over- I leggen wat hem nu te doen staat. De slaap blijkt hem in j zoverre goed te hebben gedaan, dat hij nu helder kan den- ken. Ze gedetailleerd als het hem mogelijk is, laat hij wat j er de vorige dag is gebeurd, in zijn gedachten de revue passeren. Tot in alle onderdelen tracht hij zicfh alles voor de geest te halen. Hij maakt een nauwkeurige reconstructie van wat er heeft plaatsgehad tussen het moment waarop Maartje het atelier was binnengekomen en dat waarop hij het huis had verlaten. En dan stelt hij zichzelf de vraag: moet ik hiervoor met Aegte breken? Hij vraagt niet of er in het gebeurde voor zijn vrouw aanleiding is om hem te verstoten. De zaak is heel simpel I gesteld door de oplossing van de kwestie in één richting t«| zoeken. Niet de vraag: zal Aegte mij weer in huis willen ontvangen? Maar: zal ik teruggaan of?... Tegelijkertijd weet hij, dat hij geen andere uitweg zal zoeken. Het heeft geen enkele zin om zich af te vragen, waar hij een onderdak zou kunnen vinden, zoals hij dat gisteren nog heeft gedaan. Want hij zal terugkeren naar Aegte. Bij haar is zijn plaats. Hij zal niet andérs kunnen. Wachten tot het geheel dag zal zijn is hem niet mogelijk. Hij zal nu, op dit ogenblik, naar huis, naar Aegte, gaan. Wat hij zal zeggen?.. Het raakt hem nu net zo min als de vraag wat zij zeggen zal. Naar Aegte. Naar huis. Dat is het wat hem gejaagd doet opstaan. Weer, zoals gisteravond, dreigen de wanden van de kamer te gaan draaien. Hij ziet hoe de bleke plekken, die de vensters zijn waarachter de vroege ochtend staat, naar voren lijken te komen. Er is een wee gevoel in zijn maag. Maar hij weet zich ertegen te verzetten en denkt: sinds gistermiddag heb ik niet gegeten. Op de grond, naast de bank waarop hij heeft geslapen, vindt hij zijn mantel. Hij slaat hem om en zoekt de weg naar buiten. Omdat hij begrijpt, dat de voordeur op slot zal zijn, speurt hij in het achterhuis naar een uitgang. Als hij die niet direct heeft gevonden, overvalt hem opnieuw een duizeling. Zijn knieën knikken en hij moet zich vastgrijpen aan een wandkast om niet te vallen. Heel zeker weet hij opeens, dat hij ziek is en zal moeten proberen zo gauw mogelijk thuis te komen. Met alle inspan ning dwingt hij zidh daarom verder te gaan. Het zweet breekt hem uit. Met de rug van de hand veegt hij zich langs het voorhoofd. Het is klam en nat. Hij voelt hoe zijn haren aan de slapen plakken. Eindelijk vindt hij de deur van de achteruitgang- Ze it niet op slot. Hij kan de grendel wegschuiven en haar open trekken. De kou die plotseling op hem slaat, dreigt hem de adem te benemen. Hij aarzelt even. Maar dan doet hij een paai- stappen en staat buiten, in de Kromstraatsteeg. De sneeuw is hard bevroren. Hij zal moeten oppassen er niet op uit te glijden. Zijn zieke lichaam waarschuwt hem,dat hij in dat geval vermoedelijk niet zal kunnen opstaan. En wie zal hem vinden zo vroeg in de ochtend?.... Deze heldere gedachte stelt hem voor de vraag of hij er wel verstandig aan doet nu naar huis te gaan. Had hij niet beter nog wat kunnen wachten? Maar als hij dit overweegt, maakl weer die gejaagdheid zich van hem meester. Hij moet naar Aegte, naar huis. Nu, op dit ogenblik. Hij vergeet de deur achter zich dicht te duwen. En hij gaat lopen. In de richting van de Jacob Gerritstraat. Naar huis, denkt hij heel scherp. Hij kent de weg- Aan het eind van de steeg gaat hij naar links. Hij loopt de straat uit. En als hij de brug op de Oude Langendijk heeft bereikt, ziet hij, als een grote, witte vlakte, het Marktveld voor zich liggen. Vermoeid blijft hij staan en houdt met beide handen de brugleuning omklemd. Zwaar en stotend gaat zijn adem. Er komt een waas voor zijn ogen, die steken en branden. Het koude zweet parelt op zijn voorhoofd. Hij denkt en de schrik geeft hem het gevoel of er een zwaar gewicht op zijn borst wordt gelegd: zou ik nu doodgaan?... Maar ook denkt hij: ik moet verder. Dit doet hem de angst overwin nen voor die grote, witte vlakte, waarin hij geen enkele steun zal kunnen vinden. Een vroege voorbijganger draait zich nieuwsgierig om als hij ziet hoe Carel zijn weg vervolgt. Want als een dronken man slingert hij. Zijn voeten gaan gedwee, de een na de ander, de weg die zij moeten gaan, maar ze worden niet welbewust geleid. Daardoor komt het, dat Carel op de Appel markt bijna in de gracht terechtkomt. Een iel, pas geplant boompje is zijn redding- Hij is er tegenaan gelopen. Als hij er zich aan heeft vastgegrepen, ziet hij het donkere water waarop de strenge vorst een dunne, zwarte ijslaag heeft gevormd, vlak bij zich. (Wordt vervolgd) PRAAG Een onderzoek van de Tsjecho- slowaakse tele visie heeft als resultaat opgeleverd dat 97 procent van de ondervraagde ouders van me ning was dat de televisie een goede invloed heeft op hun kinderen. Een kwart van de ouders laat soms de kin deren kijken naar voor hen minder geschikte programma's. WELKOM AA CD- 1 man. laat allen ma* CUNOilNiiAll Minachting De 26-jarlee Manley, die in Cincinnati in Ohio (VS) voor de rechtbank verscheen wegens ordeverstoring, werd door de rechter teruggestuurd naar de cel om dat zij krullers in het haar droeg. De rechter dreigde haar zelfs te ver volgen wegens minachting van het hof als zij de krullers niet verwijderde. Commentaar van mevrouw Manley: ..Ik droeg ze ook toen ik opgesloten SUKKELTJE EN BRUUNKE Na een poosje zien 2 en richtingaanwijzei „Kortste weg naar Bot dorp: over het ravijn! zegt Stikkeltje kordaa^ „Hier is het ravijn maar waar is nu een brug eroverheen?" roept Stik keltje. „Kijk", wijst Bruunkt. een gezeten; hij is zeker ingezakt!" „Het is ge vaarlijk om er overheen te springen", meent Bruunke. „Ik weet iets beters; zie je dit hang- plantje hier aan de kant? Daar gooi ik een flinke scheut Wondergroei op." „Daar wordt liet geen brug door", verwondert Bruunke zich.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 12