spaar veilig: verbanden tusser God-mens-wereld kennen f.300.000 f.300.000 Postspaarbank Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze.... Engelse Kerk weert „Brits-Israël" raam f.300.000 PAUS VEROORDEELT „MODE-THEOLOGIE" Roemeense Thora-rolleif geschonken aan Israël ZATERDAG 8 APRIL It| Na de wonderlijke visvangst volgt dat wonderlijke vragen van Christus aan Petrus: Hebt gij mij waarlijk lief?" De vraag wordt tot drie maal toe gesteld. Het antwoord van Petrus moet drie maal klinken, zoals ook zijn verloochening drie maal heeft geklonken. Toch zit er in deze vragen en antwoorden een element dat in de vertaling er niet uit is gekomen. Christus en Petrus ge bruiken verschillende woorden voor „lief hebben". Christus vraagt Petrus: Hebt gij mij lief met die grote goddelijke liefde en Petrus antwoordt: Ja, Heer maar met een broze menselijke liefde. Hebt gij mij lief?.... Ik hou van u. Het is of Petrus iets geleerd heeft. Petrus kon altijd grote woorden in zijn mond nemen. Maar hij bleek een klein hartje te hebben doen het er op aan kivam. Nu heeft hij de grootte van de woorden aangepast aan de kleinheid van zijn hart. Dat blijkt één maal. het blijkt twee maal. En dan ineens neemt de Here Jezus het woord van Petrus over. Het is alsof Hij wil zeggen: Petrus ik neem genoegen met jouw hart en jouw woord. Het is mij groot genoeg. Meer vraag ik niet van je. En hij zegt het tegen ons: Geef Mij uw hart, ook al is het maar een heel klein hartje, maar geef het Mij helemaal. We lezen vandaag: Jozua 7 We lezen morgen: Jozua 7 Ger. Gem.-jeugd HARTSTOCHTELIJKE ROEP VAN JONGEREN: met Pinksteren j- j naar Gouda LC£V OÏIS ÜC GOUDA De Bond van jeugdvereni gingen der Gereformeerde Gemeenten houdt zijn bondsdag dit jaar op Tweede Pinksterdag (15 mei) in de kerk aan de Ronseweg te Gouda. De bondsdag begint om half elf met een kerkdienst, waarin de plaatselijke predikant ds. H. Rijksen. die tevens voorzitter is van de bond. zal voor gaan. 's Middags luidt het thema ..Kerk en jeugd". Van half twee tot vier uur zullen verschillende sprekers hierover het woord voeren, afgewis seld met samenzang, koorzang en de- klamatie. Tevens zal deze dag het startschot worden gegeven voor de Aktie Cen trum. (Van een onzer redacteuren) KERK |6ó,2000 vang en win! aan pnjzen in Esso kerkelijke jongeren zijn nu| ongeveer zevenmaanden bezig|Hoe dm Kerk ieerhu.s geweest met het Project Kerk 66/2000. Kernthema: Met de ideale gemeente op weg naar de toekomst (het jaar 2000). Er kan al zoiets als een tussentijd se stand worden opgemaakt. Te vatten in een al even kernach- lijkt ons zo verschrikkelijk belang rijk. Niet vanwege de weetjes. Niet in de zin van: Hier ligt de bijbel, sla hem op en haal er als in een naslag werk de antwoorden maar uit. Want het verleden heeft toch wel voldoen de bewezen dat je er dan bewust of onbewust de ..antwoorden"' uit gaat tige vraag: het veelbesprokenIander, moet. ohristen-zijn. hoe grijpen we dat i Het gaat in eerste instantie en hoe maken we dat waar. zichtbaar' Brieven die niet xijn voorzien van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Gebeimbouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar In verband staan moeten tn af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden Ingeslo- Vraag: Het glas in bijgaand doosje is voor ons een raadsel. In de oorlog kwam :k door omstandigheden aan een glas. dat er aterk uitzag. Vermoedelijk een bierglas van de Duitsers. We ge bruikten 'net als glas bij de kraan. We hadden toen een groot gezin en er sneuvelde nog al wat. Maar dit glas. dat een kleine 23 laar bij de gootsteen had gestaan, was zo sterk dat er al die jaren geen scheurtje in gekomen ook al viel het van de gootsteen op de ''jtarlw paar dagrn golod.n hoorde ik in de kamer opeens een knal in' de keuken. Het glas bleek ontploft te zijn. Overal in en op de gootsteen lagen de scherven. Weet u er een verklaring yoor? Antwoord: Glas kan zonder direct aanwijsbare oorzaak springen. Glas van deze soort is namelijk altijd gietwerk, zodat het van gloeiende glasplasta is afgekoeld en verhard. De moleculen van het glas, dip in verhitte toestand grote bewe gingsvrijheid hebben, moeten zich door afkoeling in kleiner bestek hei - groeperen en daardoor ontstaan spanningen, die zich om de ge ringste aanleiding kunnen vrijma ken. Een trilling door een dichtslaande deur. een tochtvlaag, het aanstrij ken van een toon die toevallig over eenstemt met de eigen trilling van het glas zijn voldoende om een ex plosie te doen ontstaan. Het verhaal van een wijnglas, dat versplinterde nadat men her even met een mes aangetikt had, is klas siek. Ook zijn er gevallen bekend van flesjes, die in stukken breken alleen door het werken met een flesopener. Ieder gegoten glas is een mogelijke „bom", al komt het zel den voor dat een onnaspeurbare aanleiding net het druppeltje „overspanning" leverde, dat het deed barsten. Vraag: Een werknemer moest geld naar de bank brengen en is met het geld spoorloos verdwenen. Na zijn arrestatie hoorde hij, dat hij met ingang van de dag van ver dwijning ontslagen was. Is de werk gever verplicht tot de dag van ver dwijning loon te betalen? Mogen de beide vorderingen op de werknemer op basis van schuldvergelijking (in gevolge artikel 1638 r BW) met el kaar verrekend worden? Antwoord: De werknemer heeft de arbeidsovereenkomst kennelijk onredelijk beëindigd, tevens heelt de werkgever hem met reden op staande voet ontslagen. De werkge ver heeft op de werknemer een vor dering tot schadevergoeding over de tijd waarover de overeenkomst volgens de wet nog zou hebben gelo pen. De werkgever kan bovendien nog de verduisterde gelden van de werk nemer vorderen, en kan nog alle andere schaden, die hem berokkend zouden zijn. terugvorderen Hij kan de vordering voor de verduisterde gelden en de door nem gelopen schaden, als onmiddellijk vereven- baar verrekenen met het loon.' dat de werknemer nog te vorderen had. „Verfoeilijk en onchristelijk i onze kerkredactie) bijzonders. „Het laat Gods belofte zien tt r j i aangaande de komst van zijn Ko- OXFORD Het bisdom Oxford ninkrijk op aarde. In de Westminster van de Anglicaanse Kerk heeft ds. Abbey zijn verschillende ramen met George Nicholson, predikant tesoortgelijke voorstellingen." Burghfield, verboden een glas-in-1 lood-raam in zijn kerk te laten aan-l ien stammen brengen, omdat dit raam associa-j Brlts-Israël is een beweging van en- ties zou hebben met Brits-Israël. k'le miljoen™ (ook in ons land) uit allerlei kerken. Zij menen de in bal lingschap weggevoerde tien stammen van Israël terug te kunnen vinden De centrale figuur op het raam is koning David. Men ziet er echter on der meer ook de Coronation Chair op, de stoel, waarop de Britse koningen gekroond worden en die een steen be vat, die volgens de traditie door Jacob zou zijn gebruikt in Bethel. Angelsaksische en Skandinavische volken en het Nederlandse. Via een dochter van Zedekia, die naar het westen zou zijn gevlucht, zouden het Britse en Nederlandse koningshuis Volgens het bisdom is het raam on- j afstammen van koning David. In het aanvaardbaar. omdat het een verleden hebben verschillende angli- rechtstreeks verband legt tussen Gods caanse bisschoppen deze beweging ge verbond met David en het Britse ko-jleid. ningshuis en daardoor de aandacht af- j gen woordvoerder van het bisdom trekt van het koningschap Christus. WtÊÊÊM Ds. Nioholson ziet in het raam niets vang en win! aan pnjzen in Esso tijgerjacht /l Ds. Van den Boogert (63) overleden (Van onze kerkredactie) HARDERWIJK Op 63-jarige leef tijd Is na een langdurige ziekte don derdag overleden ds. C. van den Boo gert, hervormd predikant. Ds. Van den Boogert aanvaardde zijn ambt op 5 augustus 1934 in Zuid- Beijerland. Van 1937 tot 1949 stond hij in Ridderkerk (wijkgemeente Slikker veer). Bijna twintig maanden werd hij door de Duitsers te Sint Michielsgestel in gijzeling gehouden. Op 22 mei 1949 deed hij zijn intrede in Harderwijk. Hier was hij onder meer praeses van de classis Harderwijk, voorzitter van het bestuur van het hervormd rusthuis Bethel en voorzitter van het bestuur van het Boerhaave-zieken- huis, dat door zijn initiatief werd ge- Baptisten in april naar Drachten SNEEK Het bestuur van de Unie van Baptistengemeenten heeft de uitno diging van de gemeente Drachten aan vaard, om in haar midden in 1967 de algemene vergadering te houder. Deze vergadering zal worden gehouden op 27-29 april. Het zal de eerste keer in de geschiedenis van de Unie zijn. dat de algemene vergadering in Drachten J wordt gehouden. Sinds enkele maan den beschikt de gemeente in deze plaats over een nieuw kerkgebouw. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroeprn te Dirksland (2e pred.pl.). L. J. Geluk te Hoornaar. Aangenomen naar Wierden (3e pred.pl. B A. van Donkersgoed te Sint-Philips- land. Bedankt voor Leiden (vac D. J Vossersi. dr. L. G, Wagenaar te Leeuwarden. GEREF. KERKEN Beroepen te Delft-Abtswouóe. J- Schel haas te Leeuwarden-Huizum: te Wormer- veer (vac. drs. P. Noomen». G. Manen- schijn te Broeksterwouóe. GEREF. KERKEN (vrüg.) Beroepen te Alblasserdam-Nieuw- Lekkerland. J. R. Wiskerke te Middel burg. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Leiden. J. van Haaren te Amersfoort. 1 HET WEER IV EEROPA Nice Frankfort MÜnchen Innabrück zw. Oxford, dr. James Packer, noemde Brits-Israël een verfoeilijke en on christelijke leer, -die kan leiden tot zeer gevaarlijke ideeën over de superi oriteit van het Britse volk en tot discri minatie van de niet-blanken. Volgens hem zou ds. Nicholson in de tijd, dat. hij in Burghfield staat (sinds 1938), al velen van de kerk hebben vervreemd door zijn ideeën. Het project is een initiatief van di Hervormde Kerk. Een massale bezin ning van de jeugd, bedoeld als inspraak in het beleid. Met ciële organisatie, de Hervormde Jeugdraad, erachter. Ongeveer duizend groepen in het hele land hebben hun eigen, plaatselijke situatie onder de loep genomen en naar ,,de weg verder" gezocht. Eerst alleen in de eigen, jonge kring. Daarna samen met- de wijkkerke- raad. De rapporten beginnen nu bin nen te stromen. Een samenvatting van dit alles wordt straks aan de generale synode aangeboden, die he vig van plan is daar veel mee te gaan doen. Loopt er een rode draad door het tot nu toe binnengekomen materiaal? Zo als boven reeds werd aangeduid: ja! Er is het hartstochtelijk verlangen naar „relatiebeleving" met de Schep per. Dat acht men ook unaniem het enige uitgangspunt De gemeente moet daarbij voertuig zijn. Is ze dat? Opnieuw een centrale vraag, waaraan alle andere (zeer vele) vragen onder geschikt zijn. Een vraag, die in zijn ontkenning even goed een uiting van zelfverwijt als een bittere aanklacht moet worden genoemd. In elk geval: het moet anders. Het „hoe dan?" is nu juist de zaak waar alles om draait. Noem het een kwestie van het leer huis. Ondanks legio bijbels in de kerk; ondanks gepreek en gecate- ehiseer worden veel (de?) jongeren kennelijk niet veel wijzer. Een trieste situatie. Klemmende vraag Zij zeggen: We willen de bijbel met nieuwe ogen Ieren lezen, zo, dat we eruit ervaren wat God ons nu wil zeggen. Als de hellsfeiten niet los van het leven staan, hoe moeten we die dan met de heel nuchtere feiten van de samenleving verbinden? Help ons de verbanden God-mens-wereld te ontdekken. Of hebben jullie oude ren ze misschien zelf niet ontdekt? moeilijk onder woorden te bren gen verhouding God-mens, weieens de vierde dimensie genoemd. Die wil len we grijpen en daar hebben we ook elkaar (in de gemeente) voor no dig. Dat is volgens ons nu juist de functie van het gemeente-zijn. offi- j Eigenlijk is hier sprake van een vi cieus cirkelproces. Je wilt die vierde dimensie mede dank zij de gemeente leren ontdekken, ervaren, èn die ge meente kan pas echt gemeente zijn, indien deze dimensie realiteit, dus deel van de gemeente is. Samen dig, zoals de Nieuwe Katechismus van de rooms-katholieke christenen er een is. Misschien moeten we daar voor veel meer het feest van de ziehtbaarmaking in het Heilig Avond maal vieren. Allemaal. Waarom ook niet met jonge mensen die zich nog niet door het uitspreken van openba re belijdenis aan de Kerk hebben gebonden? Want is dat feest er dan niet voor iedereen? We praten zo gemakkelijk in allerlei toonaarden over gemeen schapsbeleving. Maar juist (jonge) mensen die moeten worden geholpen om dat te beleven worden geconfron teerd met een streng verbod. Eerst het toegangsbewijs. Wellicht dat ook de oecumene ons kan helpen. Niet in de beperkte zin een betere verstandhouding of zelfs een organisatorische eenheid tussen onder meer kerkjes van Hervormden en Gereformeerden en wat dies meer zij. die veel vriendelijker tegen elkaar zijn dan vroeger. Maar in de betekenis van elkaar al te hébben ontdekt en nu samen als Gods kinde ren bezig te willen zijn. Waarmee? Vergeef ons de cliché-ter men, maar toch: om heil, vrede, leef baarheid op de wereld te brengen. Om als daad-christenen je opdracht uit té voeren: samen met de wereld bezig te zijn die Hij je in handen heeft gegeven. Maar deze impasse moet doorbroken worden. Dat kan wellicht worden be reikt als we allemaal om te begin nen duidelijk gaan inzien dat het om Wat de jongeren met deze en legio die vierde dimensie gaat. Als we ons I andere (vaak ongenuanceerde, niette- uiterste best gaan doen om die sa-1 min *rnstig te denken gevende sug- men te ontdekken. Het dus niet als gesties op het revolutionaire af wil- een soort „one-manshow" aan een I 'en zeggen Is: Geef ons voor de ere- dominee overlaten. dienst een raam waardoor we gehol pen worden naar God te luisteren en Misschien hebben we daarvoor ook} te verstaan wat Hij tot ons wil zeg- inspirerender catechismusboeken no-l gen. Wij zijn „in" om Hem te ont- ROME De paus heeft gisteren in ongewoon krachtige bewoordingen het gevaar van ketterij veroordeeld. Hij uitte de klacht, dat door bepaalde rooms-katholieke geleerden en in be paalde rooms-katholieke publikaties de leer van de kerk op onverantwoorde lijke wijze ter discussie wordt gesteld. ,De dwalingen verspreiden zich als n epidemie in het huidige tijdperk' van duisternis en bliksem" en „De mo- niet de waarheid heeft hel hoogste woord" zijn enkele passages uit de toespraak van de pai^j „Er is in onze dagen een vreemde pijnlijke ontwikkeling, niet alleen kringen van ongelovigen en vijanden van de kerk, maar ook in de christen heid en onder de katholikn", aldus de paus. „Het geloof van de kerk wordt geweld aangedaan en de meest radicale aanvallen op de heiligste waarheden van onze leer vinden bij val." De niet-populaire dogma's, die nede rige onderwerping van de geest ver- reisen, worden betwijfeld, zonder de leiding van de hiërarchie af te wach ten, aldus de paus. PERS Deze mentaliteit is in Italië nog niet wijd verspreid, zo sprak de paus, maar hij hekelde de Italiaanse pers, die aan-' dacht besteedt aan de nieuwlichterij, „omdat dat nu eenmaal in de mode is". De Paus heeft zich sinds het concilie nog zelden zo krachtig uitgesproken ten aanzien van de noodzaak dezuivc- releertehandhaven. Ds. Van der Wolf overleden Wij willen dat het ons niet moe gemaakt wordt in de eredienst schuldbelijdenis echt als zodanii ervaren. Nu is het een holle 1 voor velen van ons. Wij willen genadeverkondiging als een echte vrijding beleven. Wij willen schriftlezing en een prediking die een man op ons afkomt. Wij wi weten waarvoor we in de dienst gebeden mogen bidden en waarv we in de dienst der offeranden i gen geven. Wij willen ontmoetin van de gemeente met de Heer slaap^k Nu vaIlen we vaak En dan van de Kerk de wereld Neen. de Kerk IN de wereld! He ben we. op weg naar 2000, wel 1C hoefte aan peperdure kerkgebouw11 aan typisch sacrale ruimten die volledig van de wereld isoler Functioneert een „wereldse" ruii wellicht beter? Het zou nog effiri i zijn ook. Vooral in nieuwbouwwijken is een a l tal ruimten nodig, waarin heel kan gebeuren. Waar de vader brommer kan repareren, want kan in de flat niet. Waar de kin ren hun club hebben. Waar kamer woners zo maar eens met elkaar ki nen praten. Waar wijkgenoten (i van de kerkelijke wijk) elkaar ki j nen treffen. In zulke ruimten zou< ,»fi vif m,ensen-van-nu missch wel het liefste God in de eredie"1 willen ontmoeten. ir Anders denken Uit de tot nu toe binnengekomen r ties is duidelijk geworden dat ke lijke jongeren wat vroeger paald niet gezegd kon worden len en kunnen meedenken over v problematiek van het christen-z 1 In veel gevallen hebben ze door 1 bewuste en concrete manier van m e denken, door hun onbedoezelde kg op een mogelijk nieuwe, eigen tijist aanpak menige kerkeraad, vaak h« anders, aan het denken gezet, alle onmaoht, bij alle crisisversdhi selen een gebeuren dat blij kan r f Liever niet tè blij. Al is er jeugd die spoor wil zoeken, (nog?) volhardend blijft gen naar de weg waarvan L intuïtief aanvoelt dat die de ete ge en goede moet zijn, er is opi een jeugd die deze vragen ni meer doet. Eenvoudig, omi ze de moed opgegeven hei Omdat ze in die hele Kerk meer ziet. Het is duidelijk: er zal veel mi ten gebeuren. En spoedig. vang en win! aan prijzen in Esso tijgerjacht (Van kerkredactie) Weer regen i Neeralag 10 0.1 regen mist os 1 iw. b*w onbew. 1. bew zw bew zw. bew. regen 16 6 9 12 0.3 2 0 0.3 zw bew swi 17 16 0 11 0J Spaar bij de Postspaarbank- de veilige manier van sparen. Uw spaarbankboekje staat op naam: zonder uw handteke ning kan niemand aan uw geld komen. Uw spaargeld is veilig, zelfs bij diefstal of verlies van het boekje. Meer dan 2200 vestigingen in Nederland staan voor u klaar: het post kantoor is altijd in de buurt. Bij de Postspaarbank kunt u de voor u meest geschikte spaarvorm kiezen met een rente variërend van 3,48% tot 5%. En heeft u een girorekening? zelfs thuis sparen. Kies de veilige ma- sparen! BUSSUM Donderdag is overleden de gereformeerde emeritus-predikant ds. J. L. van der Wolf. HU is 73 jaar ge worden. Meer dan dertig Jaar stond hU in Bussum. Johannes Lieve van der Wolf werd 9 maart 1894 te Gouda geboren, bezocht het Marnix-gymnasium te Rotterdam en studeerde aan de Vrije Universiteit theo logie. Op 15 september 1918 werd hij predikant te Haastrecht, welke gemeente hij in 1921 voor Kralingen verwisselde. Tijdens zijn verblijf daar kwam het ver enigingsgebouw Pro Rege tot stand. In 1928 ging ds. Van der Wolf naar Bussum, welke kerk in zijn tijd sterk is uitgegroeid. In het bijzonder het jeugd werk had zijn aandacht. Na zijn emerite- ring op 21 september 1958 gaf hij nog vier jaar pastorale verzorging aan be woners van een drietal bejaardencentra ter plaatse De begrafenis is maandagmiddag om half drie op de algemene begraafplaats, na een rouwdienst in de Wilhelmina- kerk, die om half twee begint. PAUS ONTVANGT^ OE THANT ROME De paus heeft gisteren cretaris-generaal Oe Thant van de Vfï enigde Naties ontvangen. Het w eerste ontmoeting na het bezoek van paus aan het hoofdkwartier van in New York op 4 oktober 1965. Het sprek duurde drie kwartier. In een verklaring, die het Vaticaan ter uitgaf, wordt gezegd, dat Thant en I paus blijven streven naar vrede in Vital nam. Thant deelde de paus mee, encycliek een diepe indruk heeft gemat bij alle leden en organen van de Vi^ enigde Naties. REISBUREAU „APELDOORN" Regering verbood verkoop (Van ome kerkredactie) hun gewyd karakter wil bodig geworden rollen i m.*n. d® rollen niet ver- Roemenië. Maar de Rol HAIFA Voor de nietigen. Daar komt by, meense regering steld tweede maal is onlangs dat ze kostbaar zyn. dat het niet gepast wi een zending van meer Joodse wetrollen' wor- heilige voorwerpen t dan duizend joodse wet- den met de band geschre- verkopen en gaf oppe h rollen uit Roemenie in ven door speciaal hier- rabbyn Mozes Rosen m Israel aangekomen. Men voor opgeleide schrijvers leen toestemming de ro verwacht nog minstens op perkament. Eén ver- len te schenken aan st d een dergelijke zending. keerde letter maakt een nagoges in Israël, hele rol onbruikbaar Deze rollen zijn in voor gebruik in de syna- Daaraan is dan nog dfcd Roemenië overbodig ge- goge. Een nieuwe rol voorwaarde verbonderap worden. De joodse ge- kost circa tien mille. dat die synagoges voorn meenschap is er gedaald Elandelaars uit- Israël rang hebben, die voor 1; van 800.000 voor de twee- en de Verenigde Staten malige Roemeense staats c de wereldoorlog tot on- hebben hoge bedragen burgers onder hun lede. ge veer 100.000. Gezien geboden voor de over- hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2