Tal van activiteiten op toogdag nieuwe stijl Predikantstraktementen niet hoog, wel redelijk Een woord voor vandaag Geen vrede met een vaste paasdatum alles goed 4 personen met auto vanaf f307.- Ereplieht om jeugd er bij te betrekken „Klare Wijn" binnen week uitverkocht Rotterdam wordt weer orgelstad Dr. Schelhaas: ik ben geen fundamentalist „Wij zijn geen armoedzaaiers" (Beter) doctoraal examen volstrekt noodzakelijk Uw probleem is het onze... Jubileumboodschap van Russische baptisten DINSDAG 4 APRIL 1947 Petrus en een paar vrienden gaan vissen. En ze vangen niets. Dat is al eens eerder gebeurd, de nacht voordat ze geroepen werden om vissers van mensen te worden. Daarom zijn er bijbeluitleggers die menen dat dat niet kan en dat Johannes dit tweede verhaal verteld heeft alsof het na de opstanding gebeurde. Dat is een heel gemakkelijke manier om een probleem in de bijbel op te lossen. Maar we verliezen daardoor de boodschap die de bijbelschrijvers ons verkondigen. In het verhaal van Lucas zijn de discipelen met lege handen thuis gekomen. In het verhaal van Johannes komt Jezus tot hen terwijl ze nog niets hebben gevangen. In beide gevallen laat Christus hen zien dat als Hij hun uitzendt Hij ook voor de vangst zorgt. Maar in Lucas moet Hij nog met ze mee gaan. Hij wil als het ware zeggen: Ik zal je naar de juiste plaats brengen. In het evangelie van Johannes toont Hij hen hoe zij het net moeten uitzetten. En zo zien we dit verschil: In het eerste verhaal leert Jezus ons: Ik breng u, waar u moet zijn om vrucht te dragen. U moet met Mij mee gaan. In dit verhaal van Johannes zegt Hij: Vertrouw op Mij. Ik leer u de juiste wijze waarop Mijn werk gedaan moet worden. We lezen vandaag: Jozua 4 1524. (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Hoewel er enige tijd overheen is gegaan sinds de generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk zich op de vergadering van 20 januari unaniem heeft uitgesproken over een vaste paasdatum komen nu negatieve reacties los. In een open brief in het blad De Waagschaal en in een artikel in Hervormd Ne derland laten de schrijvers zich afwijzend uit op bijbelse gron den. Betreurd In de open brief, gericht aan de syno de en aan de Oecumenische raad van kerken in Nederland wordt gesuggereerd de discussie opnieuw te beginnen. Betreurd wordt, dat de indruk is gewekt, dat er in de Neder landse Hervormde Kerk over het besluit geen tegenspraak is. Gemeend wordt, dat er wel degelijk verontrusting bestaat, maar dat de gevolgde procedure geringe kans heeft geboden om daaraan uiting te geven. De zaak is zo snel beslist, dat de leden van de kerk niet de gele genheid hebben gehad hun visie ken baar te maken. Over datum en kalender wordt gezegd, dat ze geen willekeurige dingen zijn. „De Schrift maakt ons duidelijk dat er tijden zijn, die het leven bepalen. De Sabbat en de feesten zijn de kapstokken waaraan het leven hangt."... „Wij behoeven geen robots te worden mede omdat de feestda gen, de hoogtijdagen ons opheffen boven sleur en efficiency." Berghuis-Biesheuvel(4 In het geschil Berghuis-Biesheuvel trekt u in uw commentaar zo geheel partij voor de laatste, dat ik me af vraag of we nu met een partijblad of een chr. dagblad, dat A-oor allen bestemd is. te doen hebben. Waar blijft de objectiviteit als zelfs een dagblad de stem van de minderheid tracht te smo- Uw instemming met Roolvink heeft geen enkele grond, 't Is eigenaardig dat deze heer. die naar men zegt middels de vakbeweging tot de maatschappe lijke welstand van nu is gekomen, het voor z'n oud-collega-arbeiders lood om oud ijzer v indt of zij nu te maken krijgen met Toxopeus of Den Uijl. Als een volleerd animeermeisje werpt hij wulpse blikken naar de WD, „Hij kan het lonken niet laten", doch tevens gaan dan gereserveerde en boze blik ken naar de P.v.d. A Leiden J. v.d. Reijden Berghuis-Biesheuvel (5) Ik ben het onverbiddelijk met u eens dat de ARP tijdens haar verkie zingscampagne geen linkse koers heeft aangekondigd en een ieder, die over enig politiek inzicht beschikt, heeft op z'n politieke klompen voelen aankomen dat er na de verkiezingen een confessi oneel-liberaal kabinet zou komen. De ..spijtstemmers", die hun stem ga ven met de gedachte dat er dan een zgn. links kabinet (met P.v.d.A.) zou worden gevormd, getuigen van weinig of geen politiek inzicht. Juist het feit dat de a r. (en andere partijen) een voortzetting wensten van de poli- tiek-ZHlstra heeft haar winst bezorgd. Voorburg G. C. Severijn Borghuis-Biesheuvel (6) Wat dr. Berghuis voor tv heeft ge zegd vind ik erg en beledigend, vooral voor mr. Bicsheuvel, een man. die veel gepresteerd heeft en nu door dr. Berg huis is verlaagd. Dat betekent afbraak van de ARP en dat gaat mij erg aan het hart. Want door het samengaan met de P.v.d.A. zijn we telkens dieper de put ingegaan: overbesteding en nog eens overbeste- ding. Daarom ben ik erg teleurgesteld dat mr. Biesheuvel niet meer in het kabinet terugkeert. Asperen L. v. Steewis ■lezus en Maria slot Er staat in het opstandinesevangelle van Marcus: „Op slangen zullen ze tre den" en „Ik treed dan hiermede op het zaad der slang". En Paulus spreekt in Hebreeën 6:6 het oordeel uit over hen, die Christus openlijk te schande ma ken. De heerlijkheid van Christus kan ech ter niet verminderd. Daarvan spreekt Ps 132:12: Wat vijand tegen Hem zich kant Mijn hand, mijn onweerstaanb're hand Zal hen bekleen met schaamt en schand Maar eeuwig bloeit de gloriekroon Op 't hoofd van Davids grote zoon! Nleuw-Lekkerland Mevrouw Kruithof (Discussie gesloten) Per AUTO naar Groot-Brittannië tweemaal, per dag Hoek van Holland vertrek 12.00 en 23.40 uur voordelige retours per dagboot Hoek van Holland-Harwich Springerig SGP-voorzitter ds. Abma: „Onze partij acht het een ere plieht om aandacht te hebben en te houden voor het komende ge slacht. Niet in het minst ook om het beginsel dat het meer dan waard is om door jóngeren te worden voorgestaan. In het voet spoor van haar oprichter, ds. G. H. Kersten, richt de SGP zich op jeugd. Wij zijn geen partij van ouderen we mogen ook geen jon geren „verachten om hun jonk heid". Als ouderen en jongeren moeten we niet tegenover, maar naast elkaar staan en ons richten naar het samenbindende middel punt: het Woord van God". Deze uitspraak deed ds. H. G. Abma, voorzitter van de SGP op de 25e jaar vergadering van het Landelijk ver band van staatkundige gereformeerde studieverenigingen, dat in Utrecht zijn Het boek Klare Wijn, Re kenschap over geschiedenis, ge heim en gezag van de Bijbel, dat in opdracht van de generale sy node der Nederlandse Hervorm- de Kerk is uitgegeven, beleeft zo'n belangstelling dat de eerste druk binnen een week was uit verkocht. Er is opdracht gegeven voor een tweede druk, die omstreeks 15 april zal verschij nen, aldus het Persbureau van de Hervormde Kerk. Inmiddels zijn besprekingen gaande om „Klare Wijn" ook in Duitsland en in Frankrijk te la ten verschijnen. Pa ril» zw. bew. Nice half bew. Frankfort regen München geh. bew. Wenen Innabrtick Rome Madrid Majorca (Van de kunstredactie) ROTTERDAM In het kader van de Akademiedagen 1967 hield dr. M. A. Vente uit Utrecht maan dagmiddag in de kleine Doelenzaal voor de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen een lezing met dia's over het onder werp: „Rotterdam-orgelstad". De belangstelling was groot. Dr. Vente begon met de opmer king dat de naam „Orgelstad" al leen van toepassing is als er in ruime mate orgels en organisten aanwezig zijn. Rotterdam kon er zich tot de fatale meidagen van 1940 op beroemen het grootste orgel van Nederland te heb ben: het monumentale instrument in de Grote of St. Laurenskerk met 72 stemmen verdeeld over vier manualen en pedaal. Dit instrument is in vol tooide staat nog geen honderd jaar oud geworden. Over het orgelspel vertelde Vente dat dit evenals in andere steden van ons land aanvankelijk van concertante aard is geweest. Vóór 1795 was de Laurenskerk het trefpunt voor het publiek, dat zich vermeide onder orgelspel. De organist was toen stadsdienaar, die speelde bij alle mogelijke officiële gebeurtenissen, en op \-aste tijden. Later, in 1657, kreeg hij er hier ter stede een liturgische taak bij: bet be geleiden van de kerkzang. Het orgel was in het verleden een statussymbool: de grote steden stre den onderling om het bezit \-an hel grootste en mooiste orgel %'ooral het grootste: vandaar mogelijk de bouw van een vierde klavier op het Laurens- orgel in 1845. Komend tot het heden merkte dr. Vente op, dat Rotterdam op de goede weg is weer orgelstad te worden: in de Laurenskerk zal binnen afzienbare tjjd op het oude oksaal een even mo numentaal orgel verrjjzen als verlo ren ging en met het grote Doelenzaal- orgel hoopt men in december van dit jaar gereed te zijn. jübileumvergadering had belegd. In zijn rede: „Onze jongeren op het politieke pad" riep ds. Abma de aanwezige jongeren op om onder leef tijdgenoten belangstelling te wekker >or een reformatorische politiw." Trouw Hij noemde het een punt van ont zaglijk gewicht, dat de jongeren trouw blijven aan het beginsel. Voor de ouderen ligt er een taak men met de jongeren te zoeken naar vaste standpunten ten aanzien van politieke vraagstukken. Ook ouderen zijn vaak door schade en schande wijs geworden. Het gaan van het politieke pad achtte ds. Abma een moeilijke bezigheid. We kunnen dat pad, zoals Psalm 119 zegt, alleen zuiver houden, wanneer we. ons steeds door het Woord laten gezeggen. Nu de verbondenheid met de begin selen van de Reformatie in ons land zoek is, mag de SGP zich in geen geval terugtrekken. „We maken ons dan in hooghartigheid los van het volksverband, waartoe we door Gods genade behoren. Abraham bad niet om het behoud van Lot, maar om het be houd van de stad Sodom. als zodanig. De SGP pleit niet voor eigen club „Een feest staat tegenover onze geato miseerde tijdrekening. De springerig heid van een datum houdt daarmee verband. Daartegenover doet een ar gumentatie als „examina, catechisa tie-indeling, vakanties en transport wezen om een dergelijke praktische fixering" wel heel eigenaardig aan." Ten slotte komt men met een eigen voorstel. Wil de paasdatum volledig naar zijn schriftuurlijke dimensie functioneren, dan kan alleen maar Pasen worden gefixeerd op de eerste zondag na het Joodse Pascha, vooral omdat bij de vaststelling van christelijke paasdatum de kerk rechtsgeldigheid van de joodse feest dagen trachtte te annuleren. De brief is ondertekend door dr. E. Beker, dr. J. M. Hassélar, prof. dr. H. Kohlbrugge, mej. H. Kohlbrugge, dr. H. B. Kossen, mevr. E. C. Kos- sen-Offerhaus en dr. J. v. d. Werf. Even hoogdravend als de open brief, die wij gedeeltelijk citeerden, is het artikel van ds. G. Messie in Her vormd Nederland. Hij pleit voor zinning en gesprek en ook hij doet het voorstel Pasen te vieren eerste zondag na het Pascha. Een ander voorstel is wel een vaste datum, voor een lang voorjaarsweek end, waarnaar scholen, bedrijven ei overheden zich richten. Maar dan niet voor Pasen. GENEVE De Britse regering heeft een beslissing over een vaste Paasda tum gesetld tot na de assemblee van de Wereldraad van Kerken, die volgend jaar juli in Uppsala wordt ge houden. De helft van de kerken in Engeland heeft zich reeds over deze zaak uit gesproken en de grote meerderheid schaart zich achter de suggestie vi de Wereldraad (de eerste Paasdag voo taan op de eerste zondag na de tweede zaterdag in april). De permanente commissie van Oosters Orthodoxe Kerken heeft besloten een studie te laten maken de verschillende Paasdata met het doel gemeenschappelijke datum komen. of standje met het doel daarvoor voor deeltjes in de \yacht te slepen. Ze be oogt het welzyn van het ganse volk, Haar vertegenwoordigers" zijn in de volle zin van het woord volksver tegenwoordigers. Status-symbool Het optreden van de SGP achtte ds Abma van zeer groot belang in deze tijd, waarin het materialisme een enorme zuigkracht gekregen heeft. Hij hekelde de „statussymbool-cultus", die zijns inziens niet van veel naasten liefde getuigde, maar wel van egoïsme. Een groot gevaar zag ds. Abma ook A'erandering van de schrift beschouwing. Gods Woord wordt door het menselijk verstand van haar auto riteit beroofd. Men Iaat bijwoorden devalueren tot levenswiize spreuken, zoals die in een zakagenda staan. En opvatting dat de Schrift dieper, rijker zou worden, wanneer een heerlijke sigaret, pittig en toch zacht Het afvallige Congrespartijlid Singh is vandaag beedigd als premier van de Indiase staat Oettar Pradesj. Dit is de achtste staat waarin niet de Congrespartij aan het bewind is. Maar Buskes zegt: Hij is het toch (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM In het jongste nummer van Waarheid en Eenheid richt de hoofdredacteur dr. J. Schelhaas Hzn. een verzoek tot dr. J. J. Buskes. (Dr. Schelhaas is, ge lijk bekend, een van de gerefor meerde „Assendeputaten". Hij kan zich niet met het meerderheids rapport van deze deputaten ver enigen en heeft aan de synode een eigen rapport ingediend, waarin hij pleit voor een handhaven van de besluiten van Assen.) Dr. Schelhaas schrijft: „Dr. J. J. Buskes schrijft en spreekt tegenwoordig weer over Assen. Ik verzoek hem vriende lijk de woorden fundamentalist en fundamentalisme ten aanzien van mij en mijn standpunt niet meer tegebruiken, omdat zij in mijn ogen voor mij scheldwoor den zijn. Ik verzoek hem vriendelijk in plaats daarvan te spreken van gereformeerd en gereformeerde schriftbeschouwing. Want daar gaat het om. Als Assen opgehe ven wordt, is onze kerk geen gereformeerde kerk meer en is de gereformeerde schriftbeschou wing prijsgegeven. Het fundamentalisme heeft hier mee niets te maken, zoals dr. Buskes naar ik meen zeer wel weet." Dr. Buskes is het antwoord niet schuldig gebleven. In een ingezon den stuk in het dagblad Trouw deelt hij mee. dat hij aan de ver zoeken van dr. Schelhaas niet kan voldoen. Hij schrijft onder andere: „Het zou betekenen, dat ik van prof. Berkouwer, prof. Koole zou zeggen, dat zij de gereformeerde bijbelbeschouwing hebben prijsge geven. Daar denk ik niet over. Het is onmogelijk te zeggen, welke bijbelbeschouwing de gereformeer de schriftbeschouwing is. Vindt men het woord „onmogelijk" te sterk, dan zeg ik: uiterst moeilijk! Het is alleen gemakkelijk voor degenen, die hun eigen bijbelbe schouwing tot de gereformeerde schriftbeschouwing proclameren. Die zijn er en dat zijn ik'kan er iets aan doen, dr. Schelhaas de gereformeerde fundamentalis ten. Een gereformeerde fundamen talist verabsoluteert zijn eigen bij belbeschouwing en zegt dan ook, dat elke andere bijbelbeschouwing niet gereformeerd is. Wantrouwen Breken met Assen is breken met een fundamentalistische schriftbe schouwing, maar dat houdt vol strekt niet in. dat men breekt met een gereformeerde schriftbeschou wing. Wanneer dr. Schelhaas zegt, dat als Assen wordt opgeheven „onze kerk" geen gereformeerde kerk meer is, is hij bezig in zijn kerk ik zeg dit als buitenstaan der een ongemotiveerd wan trouwen te wekken. Daarmee doet hij zijn kerk geen dienst." Aldus dr. Buskes. CJV-ers van Zuid-Holland naar Leiden (Van onze Leidse redactie) LEIDEN Op tweede pink sterdag houdt het Christelijk Jon geren Verbond in de Stadsgehoor zaal in Leiden een provinciale toogdag nieuwe stijl. Men is tot deze opzet gekomen omdat de traditionele toog- en bondsdagen enigszins uit de tijd zijn en veel aan belangstelling hebben inge boet. De jeugd wenst óp zo'n dag zelf ac tief bezig ie iijn en (nat ziclï" weinig meer gelegen liggen aan het geijkte programma van redevoeringen, afge wisseld met zang en muziek. In samenwerking met de voetbal clubs UVS en DOCOS. de volleybalver eniging De Moriacn, de schaakvereni ging Philidor, de tafeltennisvereniging Scylla en de damvereniging LDV is voor de jongeren in al deze takken van sport een toernooi opgezet, waarin gestreden zal worden om het provinci aal CJV-kampioenschap (in elke afde ling). Competitie De voetbalwedstrijden zijn in de Kikkerpolder, de overige in de Stadsge. hoorzaal waar bovendien ook nog een competitie klaverjassen zal worden gespeeld Veel verwachting heeft men ook van tot mythe verklaart, is een poging om de teach-in waarin gesproken zal het Woord Gods zijn heerlijkheid als I den over sex-periment en die wordt richtsnoer voor leven en leer te ont-1 toegespitst op de verhouding van het nemen. meisje en de jongen voor het huwe- UTRECHT „De predikantstraktementen zijn niet hoog, maar ze zijn wel redelijk. Ik heb er het land aan, de armoedzaaier uit te han gen, want dat is de predikant beslist niet. Het is èn voor de kerk èn voor de predikantenstand noodzakelijk, dat wij geen verongelijkt ge zicht trekken, als wij over onze traktementen spreken." Dit zei ds. L. Ruitenberg, voorzitter van de Bond van Nederlandse predi kanten, gisteren in zijn openingsrede op de jaarvergadering van deze bond. Kortgeleden zei een predikant voor de televisie, dat de salariëring maar matig is en tussen de zevenduizend en elfduizend gulden per jaar ligt. De her vormde kerkvoogdijen protesteerden te gen deze cijferopstelling. Ds. Ruitenberg becijferde, dat in de Nederlandse Hervormde Kerk het maximumtarief van een predikant op een standplaats in gemeentegroep I (10.000 of meer zielen) op rond 20.000 per jaar ligt. Hierbij is wel vakantie geld en huurvergoeding inbegrepen, maar geen vergoeding pensioenpre mies. Wondt dat er ook bij geteld, dan komt het maximumtraktement neer op ruim 23.000. Het maximum op een standplaats in groep IV (minder dan 2.500 zielen) komt inclusief premievergoedingen neer op 13.000. „Als ik over een redelijk traktement spreek, bedoel ik dat de predikant, bui ten calamiteiten om, een financieel bestaan kan leiden, dat hem en zijn gezin enige ruimte geeft om deel te hebben aan een aantal welvaartsaan- biedingén," aldus ds. Ruitenberg. Vergelijking De voorzitter van de bond van Ne derlandse' predikanten toonde zich wel ontevreden over het feit, dat voor de salariëring nog geen vergelijkingspunt buiten de kerk is gevonden. „Wordt voor een vergelijkbare maatschappelijke functie de status van referendaris gekozen, dan zal dit voor al het ambtenaarlijke element in het predikantschap accentueren. Wie de ho norering van een predikant met die van een leraar wil vergelijken, legt de klemtoon op het docentschap, dat in derdaad een facet van het predi kantschap is. Bij elke vergelijking stui ten wij op een eenzijdigheid, die het volle werk kan frustreren," aldus ds. Ruitenberg. Hij opperde de gedachte dat een veiliger vergelijkingspunt misschien gevonden kan worden in de acade misch gevormde vormingsleider. De directeur van een vormingscentrum en de predikant van een gemeente zouden wel eens naar „maatschappe lijkc nuttigheid" vergelijkbaar kun nen worden. Volgens ds. Ruitenberg zullen de trak tementen beter kunnen worden, als het werk van de predikant maatschap pelijk meer gewaardeerd wordt. „Daar om zullen wij ervoor moeten opkomen, dat de predikant van morgen met zijn volstrekt noodzakelijk, maar dan i op de praktijk gericht, doctoraal exa men beter toegerust moet wo.rden op basis van een gedegen, algemene scho ling voor bepaalde specialismen." lijk. Deze teach-in zal worden geleid door mevrouw J. Engelsman van de Nederlandse vereniging voor sexuele hervorming. Na dit sex-periment volgt om vijf uur een jeugdontmoeting onder leiding van de Leidse jeugdpredikant ds. A. J. Lamping met medewerking van een combo. Kees Boenders zorgt voor mo derne poëzie omlijst door beatmuziek. Margie Ball De organisatoren hebben echter nog meer pijlen op hun boog. De protest zanger Armand komt naar Leiden, ter wijl ook het Voorschotense zangeresje Margie Ball van de partij zal zijn. De dag wordt 's avonds om zeven uur besloten met een bal met medewerking het Leidse showorkest „The writ ten seven". Deze toogdag nieuwe stijl, waarbij de CJV Jong Leiden als gastheer op treedt, wordt 's morgens om tien uur geopend door de heer A. Bergwerff, voorzitter van de provinciale commis sie. Ongeveer 700 jongeren uit geheel Zuid-Holland worden deze dag in Lei den verwacht. Een stel enthousiaste jongelui onder leiding van de heer W. F. de Wolff uit Schiedam, voorzitter van de jongeren- commissie, werkt druk aan het draai boek, waarvan zij verwachten dat het velen zal aanspreken. Voor een radio grafisch contact tussen velden, zalen en leiding zorgen padvinders van de Ewout Joppenszgroep. Beroemneswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Poortvliet (Z.): C. v.d. Bosch te Gorkum: te Enkhuizen (vac. J. Visser toez.): G. Boogaard te An- dijk; te Brakel: J. C. Stelwagen te Zwijn- drecht; te Sneek 'vac. W. J. v.d. Waal toez.. jeugdpred.l: Chr. Mondt te Wap- serveen; te St Johannesga: H. v. Dijk te Tweede Exloërmondte Strijen (wijk- gem. twee): G. F. Overgaauw te Leer- Aangenomen ni S. A. R. Hardin Bedankt voor Wijekei (toez.. Opende (Gr.): J. J. Winckel te Foudgum; Zuid-Beijerland: L. Emmerzaal te Rotterdam-Pern i s. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Lombardijen (vac. J. Niemantsverdriet): M. Meijering te Edam; te Den Helder (vac. G. de Zeeuw): J. Schelhaas te Leeuwarden- Huizum; te Den Helder: J. Nierop te Nij- kerk; te Maarssen (U.): J. A. C. Rull- mann te Schoonoord: te Zwijndrecht- Grote Lindt: W. M. de Bakker te Zuid- GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Monte Alegre (Brazilië): W Wierenga te Zuidbroek-Veendam UNIE v. BAPT. GEM. Bedankt voor Amsterdam-west en voor Stadskanaal: G. Brongers te Leeuwarden. RF.MONSTR. BROEDERSCH. Aangenomen naar Dordrecht: F Palm boom te Amersfoort. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Tricht: G. Schipaanboord te Apeldoorn: voor Rotterdam-IJsselmon- de: H. Rijksen te Gouda. Brieven die niet zijn voorzien van naam en adres kunnen niet in behandeling worden genomen. Geheimhouding is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten in af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een gulden aan postzegels te worden ingeslo- Opmerking van lezer: Uw ant woord inzake pleet is maar half goed. Pleet is een witkoper metaal. Al wat pleet is, wordt verzilverd en deze laag is van fijn zilver 1000/000. Dit moet gebeuren in een zilverbad. Het is dus niet waar dat pleet overtrokken wordt met een dun laagje tweede gehalte-zilver. Eerste-gehalte-zilver heeft voor Ne derland een gehalte van 943/000. Dat eist de waarborg, die de keuren stempelt: 900/000 wordt dan ook af gekeurd. Vraag: Een man, wiens vrouw overleden is zonder hem kinderen na te laten, deelt die ook mee in de nalatenschap van de ouders zijner vrouw? Antwoord: Als de ouders van de vrouw de vrouw hebben overleeft niet. tenzij een testament anders be paalt. Vraag: Zijn deze korrels rijst voor de consumptie te gebruiken. Mijn vrouw heeft ze gewassen, gespoeld en gekookt. Het was een mooie kor rel, de smaak was goed maar het is net of er blaasjes of zoiets waren. Antwoord: Deze rijst is zeer goed. Die blaasjes of bleesjes zijn het vlies, dat om de korrel heen zit Men heeft namelijk gelede rijst of witte, die hier het meest gebruikt wordt en de ongepelde, rode rijst. Ook komt het voor' dat men de rijst niet ontvliest. Ongepelde en onont- vliese rijst is wat voedingswaarde (vitaminegehalte) beter dan gepelde. Pellen en ontvliezen geschiedt om de rijst een mooi en smakelijk aan zien te geven doch doet de vitaminen verloren gaan. Vraag: Als een echtpaar geschei den is en er uit het huwelijk een kind geboren is, dat nog geen 21 jaar is, moet de vader dan nog voor dit aan het moeder toegewezen kind opbrengen? Antwoord: De vader is alimenta tie verschuldigd totdat het kind meerderjarig wordt. Hoe hoog dit bedrag dient te zijn wordt door de rechter vastgesteld en is afhanke lijk van vele omstandigheden. Vraag: Komt een ongehuwde da me van 61 jaar, die nergens van trekt en wel een eigen huis heeft, ook in aanmerking voor de bijstandswet? Het wordt haar te zwaar uit wer ken te gaan. Antwoord: Voor de bijstandswet wordt elk geval afzonderlijk beke ken. Zij kan zich dus wenden tot de afdeling sociale zaken van haar ge meente. Afscheid De scheidende secretaris van de bond, ds. H. C. J. van Deelen, werd bedankt voor het vele werk, dat hij ruim twintig jaar als secretaris heeft gedaan. Ds. Ruitenberg memoreerde en kele aspecten van dat werk: de op bouw van de predikantstraktementen en -pensioenen, het organiseren van verzekerigsmogelijkheden en het ge ve van morele, juridische en finan ciële bijstand aan predikanten en hun nagelaten betrekkingen. 's Middags bood de bond in Esplana de ds. Van Deelen een afscheidsrecep tie aan. In aansluiting op de jaarvergadering van de bond van Nederlandse predi kanten begon gisteravond de driedaag se hervormde predikantenvergadering met een causerie van dr. H. M. de Lange over kerk en samenleving naar aanleiding van de Geneefse conferen tie vorig jaar juli over dit onderwerp. (Van onze kerkredactie) MOSKOU In een jubileumbrief aan christenen in het westen hebben de baptisten van Rusland uitgesproken dat zij willen mee werken aan het zoeken naar een oplossing voor de wereldproblemen. De brief is opgesteld door de broederschap (moderamen) van de Unie van Russische Baptistengemeenten. Zoals altijd in een officieel stuk van een kerk achter het ijzeren gordyn. komt ook in deze brief de noodzaak van het bewaren van de vrede ter sprake. Maar ook een ander wereldprobleem komt aan de orde, dat tot nu toe de kerken achter het ijzeren gordijn niet zo direct heeft aangesproken. We lezen: „De christenen worden nog geconfronteerd met een ander belangrijk pro bleem in de wereld, het probleem van de rassen, de nationale gelijkheid en sociale gerechtigheid, het probleem van honger, ziekte, armoe en analfabe tisme, het probleem van hulp aan de ontwikkelingslanden. Beleden moet worden dat de Kerk van Jezus Christus deze problemen niet voldoende ernstig heeft genomen en als gevolg van haar geïsoleerde positie te onver schillig is gebleven ten opzichte van de nood en het ljjden van de mensheid.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2