Meningsverschillen
over
„Assen" en „oecumene
HOFNAR
VERDER GAAN OP
WEG NAAR EENHEID
Huisman terug
naar Curacao
Belangrijke taken
van predikanten
Uw probleem
is het
onze....
Armeense bisschoppen
stalen manuscripten
Meer protesten tegen
beurzen op zondag
jEen ivoord voor vandaag
En zij naderden het dorp, waar zij heengingen, en Hij deed,
alsof Hij verder zou gaan. En zij drongen sterk bij Hem aan
en zeiden: Blijf bij ons. want het is tegen de avond en de dag
is reeds gedaald. En Hij ging binnen om bij hen te blijven
(Lucas 24 28, 29).
Wat een voorrecht, als Christus ons levenspad, dat uit zich
zelf ten dode neigt, komt kruisen en ons trekt uit de macht
der duisternis tot Zijn wonderbaar opstandingslicht, ja steen
koude harten doet ontbranden met de vuurqloed van Zijn
Geest.
Dat overkwam de Emmaüsgangers. De vreemdelingdie
met hen meegelopen was, deed, alsof Hij verder zou gaan.
Maar Hij kón niet verder. Hij moest heden in dit huis zijn.
Hij had hen door de trekkingen van Zijn liefde al onlosmake
lijk vastgesnoerd aan Zijn Middelaarshart. Daarom dwongen
zij Hem „Blijf bij ons". De liefdedwang van de Vorst van Pa
sen blijft nooit zonder uitwerking in de zijnen, maar wordt
beantwoord door liefdedwang.
Zij kenden Christus nog niet als de Opgestane en toch voel
den zij, dat Hij het was. „Was ons hart niet brandende in ons,
terwijl Hij onderweg tot ons sprak?" zeiden ze later. Daarom:
..Blijf bij ons." Ze waren thuis gekomen, maar toch niet echt
thuis, wanneer Hij niet met hen meeging. Zonder Hem ging
het niet. Hoe is het met ons?
O God, hoe kunt U bij mij komen? Ik heb niets aan te bic
den, dan slechtheid. Maar wij hoeven niets aan te bieden.
Toen Christus binnenkwam bij de Emmaüsgangerswerd Hij
zelf meteen de gastheer.
Wij lezen vandaag Jozua 2 1-14.
Enquête onder geref. predikanten toont:
55
J an onze kerkredactie)
UTRECHT De gereformeerde predikanten zijn allesbehalve
unaniem als er gesproken wordt over afschaffing van de leeruitspraak
van Assen-1926 en toetreding tot de Wereldraad van Kerken. Maar
ze staan vrijwel unaniem achter christelijk onderwijs en confessio
nele politieke partijen, in tegenstelling.tot de pastoors, die daar niet
zo bijzonder voor voelen. De meest gelezen niet-gereformeerde auteur
is prof. dr. H. Berkhof, op de verre voet gevolgd door bisschop John
T. Robinson met zijn „Eerlijk voor God".
Dit alles is gebleken tijdens een
enquête onder 150 gereformeerde
predikanten en 150 pastoors en ka
pelaans, gehouden samen door de
sociologische afdelingen van de
Vrije Universiteit en „Nijmegen".
Gisteren verklapte ir. C. Boeke
stijn de eerste resultaten op de
tweede dag van de gereformeerde
predikantenconferentie.
De volledige uitslag van deze enquê-
1e is nog niet bekend. Die moet door
een Leidse computer samengesteld wor
den. Maar enkele gegevens had dr.
Boekestijn, lector in de sociale psycho
logie toch al wel weten uit te rekenen.
De enquête is gehouden onder predi
kanten die jonger dan 40 of ouder dan
50 zijn. Een opmerkelijk verschil tus-
beide groepen was al dat de oude
hun werk als veel belangrijker za
gen dan de jongeren. Bovendien werd
geprobeerd de uitkomsten te vergelij
ken tussen predikanten op het echte
platteland, de kleine steden en de gro
te steden. Zeer binnenkort zullen 300
gemeenteleden dezelfde vragen moeten
beantwoorden als de predikanten.
Wat is belangrijk?
Nederlandse dienst
in Pretoria
PRETORIA In de Nederduits
Hervormde Kerk van Pretoria in
Zuid-Afrika heeft onlangs dr. J. F.
Stutterheim de eerste dienst in het Ne-1
derlands gehouden.
De Raad van Immigranten heeft omi
dergelijke diensten gevraagd en voort
aan zal er in Pretoria eens in de drie
maanden een Nederlandse dienst wor
den gehouden.
Waarschijnlijk zullen andere gemeen
ten dit voorbeeld volgen ten gerieve
van de Nederlandse immigranten.
AMSTERDAM De genezings-evan-
gelist Piet Huisman, die enkele weken
geleden niet toegelaten werd in Surina
me. is gisteren teruggekeerd naar zijn
werk op Curacao. De reis werd betaald
door de administrateur van de stich
ting „Stromen van Kracht", de heer P.
Vlug.
Suriname heeft reeds eerder leiders
van deze organisatie de toegang tot
het land ontzegd, onder andere de
evangelist Karei Hoekendijk. Op Cu
racao worden zij wel toegelaten.
Zondag begint in Australië een e-
vangelisatiecampagne van de Bap
tisten, die in het hele land tegelijk
wordt gehouden en twee maanden zal
duren. De 261 gemeenten zullen wor
den gediend door 202 predikanten,
waarvan er enkelen voor de gelegen
heid uit Nieuw-Zeeland zijn overgeko-
(Van onze kerkredactie)
In de enquête werden de predikanten negen taken voorgelegd.
Hen werd gevraagd te zeggen wat de belangrijkste waren. De aller
belangrijkste mochten ze een 9 en de onbelangrijkste een 1 geven. Zo
ontstond een statistiek waaruit valt af ie lezen wat predikanten onder
de veertig 40) en bonen de vijftig (-ƒ- 50) belangrijk en onbelangrijk
vinden.
Taken 40 50
1. Preken e.d8.6 8.8
2. Pastoraal werk 8.2 8,6
3. Niet-pastorale bezigheden 3.7 4.5
4. Evangelisatie 6,8 6,8
5. Catechisatie 7.7 8.1
6. Studeren, lezen, mediteren 8,0 8,4
7. Organisatie 4,7 4,7
8. Kerkeraadsvergaderïngen 5,3 5.7
9. Meerdere vergaderingen 3,7 4,9
dikanten was dat vrijwel een uitge
maakte zaak. Maar de pastoors waren
nog al eens tegen chtistelijk onderwijs
en hechtten beslist minder aan hun
Katholieke Volkspartij.
Opleiding
In deze enquête kwamen heel wat
wensen naar voren voor aanvullende
vakken in de theologische opleiding
die ze genoten hadden. Zeventig pro
cent van de geënquêteerden achtten
het beslist noodzakelijk dat de
aanstaande predikanten beter getraind
worden in de omgang met mensen.
Een iets kleiner percentage sprak
zich uit voor meer maatschappelijke
vakken. Velen zagen die als nodig,
maar minder predikanten vonden ze
absoluut noodzakelijk. Groot was ook
het aantal predikanten dat de theolo
gische studenten organisatie-techniek
wil bijbrengen. Er waren er zelfs vrij
veel die meenden dat een predikant
beslist een begroting moet kunnen le
zen. Andere wensen waren: meer aan
dacht voor geestelijke stromingen, an
dere godsdiensten en sekten en voor
kerkmuziek.
De enquête polste de predikanten op
wat zij zagen al6 het belangrijkste van
hun werk. Preken vonden ze vrijwel
allemaal het belangrijkste, al meende
toch een enkeling dat een niet-predi-
kant dat ook wel kan doen. Andere\Boekeri
belangrijke taken die ze niet graag
anderen overlaten zijn de belijde-1 De auteurs die bij deze gereformeer- j
nis-catechisatie en het bijstaan van
stervenden.
Veel minder belangrijk en velen zou
den dat graag aan anderen overlaten
achtten de 149 geënquêteerden de ge
wone catechisatie, bezoeken aan bejaar
den en evangelisatie-huisbezoek. Ook
het gewone huisbezoek stond laag ge-
1 noteerd. Maar wei vindt de meerder-
heid dat de predikant de mensen met
geestelijke- en gezinsmoeilijkheden
moet bezoeken.
Predi kant-pastoor
Hoewel dr. Boekestijn zich hoofdza
kelijk beoerkte tot de resultaten van
de enquête onder de gereformeerde
predikanten, gaf hij wel een aantal op
vallende verschillen tussen deze predi
kanten en de pastoors.
De gereformeerde predikanten hech
ten heel wat meer waarde aan de mon
digheid van de gemeente dan de
pastoor. Die vinden een mondige paro
chie meestal wel leuk, maar vrezen
dan erg veel last te krijgen met eigen
zinnige gemeenteleden.
Ook verschilden predikanten er
pastoors sterk van mening toen hun
gevraagd werd naar hun visie op het
christelijk onderwijs en de confessione
le partijvorm. Voor gereformeerde pre-
Brieven die niet cijn voorzien
van naam en adres kunnen niet
in behandeling worden genomen
Geheimhouding Is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten in af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een gulden
aan postzegels worden ttogeslo-
Reactie van lezer: Als administra
teur ener Hervormde Gemeente las
ik met belangstelling de vraag inza
ke de kerkelijke bijdrage, te meer
daar genoemde percentages een op
merkelijke overeenkomst tonen met
die in onze gemeente. Uw antwoord
lijkt mij echter niet in zijn geheel
juist.
Aan hel sloï verklaart u namelijk
verzekerd te zijn. dat de gevraagde
bijdrage nergens meer dan 2 pet.
bedraagt. Dit zal ongetwijfeld zo
zijn. Vermoedelijk heeft u hier het
oog op 2 pet. van het inkomen. De
door onze gemeente gevraagde bij
drage gaat echter zoals de vra
gensteller het ook aanduidt over
het inkomsten- en/of loonbelasting-
bedrag. Dit is een groot verschil.
In het algemeen zal een bijdrage
van l'/t 2 pet. van het inkomen
aanmerkelijk meer zijn dan 8 pet.
van het ink./loonbelastingbedrag, in
het bijzonder voor kleine inkomens.
Onze gemeente heeft de voorkeur
gegeven aan het vragen van een
bijdrage, berekend naar het be
lastingbedrag; immers hierin is zo
wel de kinderaftrek als aftrek we
gens bijzondere lasten verdiscon
teerd. hetgeen bij opgave van het
inkomen niet het geval is.
Dank aan de lezer, die ons heeft
medegedeeld dat het boek Aller
afschrapsel over de Afscheiding
geschreven is door Udo en uitgege
ven door J. W. Boevenga en Zn. te
Sneek.
Verzoek van lezeres: Kent ie
mand het gedichtje, dat ik indertijd
van mijn grootmoeder leerde maar
nu grotendeels vergeten ben? Het
heet ..Het gulden uurslag" of iets
dergelijks. Daarin komen de volgen
de regels voor:
Slaat de klok één. 't maakt ons
indachtig:
Er is maar ééne God Almachtig
En één Zaligmaker zoet.
Prof. Kooiman niet
naar de Wartburg
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM De Luther-kenner
prof. dr. W. J. Kooiman is voor een
ernstige operatie in een ziekenhuis op
genomen. Het gevolg is dat hij zeker
niet de feestrede kan houden op de
Wartburg. als daar op 4 mei de kerke
lijke herdenking is van het feit dat
450 jaar geleden de Reformatie begon.
Prof. Kooiman had tevens beloofd
reisleider te worden van een ge
zelschap dat een bezoek zou brengen
aan Oostduitse reformatie-monumen
ten. Ook deze taak zal hij niet op zich
kunnen nemen. Hoewel de operatie
goed verlopen is en prof. Kooiman
zich naar omstandigheden goed voelt,
wil zijn geneesheer beslist niet dat hij
dan al een zware reis zal ondernemen,
Rabbijnen willen
niet naar Rome
JERUZALEM Opperrabijn Jit-
schak Nissim van Israël heeft er
zijn afkeuring over uitgesproken, dat
de komende vergadering van de Euro-
pese rabbijnenconferentie in Romel NEW YORK
wordt belegd. Hij vindt deze stad hierjkaanse negerleider dr. Martin Luther
niet geschikt voor, omdat volgens ve- King is van plan nog dit jaar een pel
len „Rome is gebouwd op da vernieti- grimstocht te organiseren voor negers I
ging van Jeruzalem". inaar het Heilige Land. Hij wil daar!
JERUZALEM, JORDANIË
Twee Armeense bisschoppen en
een Armeense christen zijn door
de Jordaanse aanklager beschul
digd van het stelen van de 23 ma
nuscripten, die onlangs in Londen
zouden worden geveild. Er kwam
zo'n groot verzet tegen de ver
koop van deze oude met de hand
geschreven bijbels, dat ze aan de
patriarch van Jeruzalem zijn
teruggegeven.
De beschuldigden zijn de 83-jarige bis-
Pelgrimstocht
van King naar
Heilige Land
schop Souren Kemhadjiari en bis
schop Schnork Kalustian, die in 1959
archivaris van het Jeruzalemse patri
archaat was. In dat jaar zouden ook
de manuscripten zijn verdwenen.
Gebleken is dat 28 van de 130 waarde
volle manuscripten gestolen zijn.
Door Londen zijn er 23 terug
gestuurd, zodat er nog vij fzoek zijn.
Alle manuscripten zijn eerst naar
Turkije verdwenen.
Het ziet er niet naar uit dat het in
Jordanië tot een reohtszaak tegen
beide bisschoppen zal komen,
diefstal had plaats in 1959 en koning
Hoessein heeft in april 1965 een alge
mene amnestie afgekondigd. Persbe
richten uit Jordanië zeggen niet
waar de beide bisschoppen zich op
het ogenblik bevinden.
de predikanten heel hoog staan
geschreven zijn prof. dr. G. C. Berkou-|
wer en prof. dr. Herman N. Ridderbos.
Dan komt er lange tijd niets en dan j
dr. Kuitert op de voet gevolgd door
prof. dr. H. Berkhof.
Bisschop Robinson neemt een plaats
i boven J. H. Bavinck en pas onder
aan verschijnen andere namen. Opval
lend is dat vrijwel geen buitenlandse
auteurs de aandacht krijgen. Het ziet
er naar uit dat Karl Barth gelezen
wordt via de bril van Berkouwer.
Synode-uitspraken
Volgens de enquête voelt 48 procent
niets voor een synodale uitspraak over
kernwapens. Van de anderen wil 37
procent een uitspraak tegen en tien
procent een uitspraak voor het ge
bruik van de atoombom.
Veel meer belangstelling is er voor
een synodale uitspraak over rassenge-
lijkheid. Tachtig procent, meent dat de
synode daar iets over moet zeggen. De
meesten willen natuurlijk zich uitspre
ken tegen apartheid, maar er is nog
enkele predikant die beslist voor
apartheid is en dat ook gezegd wil
Verreweg de meerderheid (60 pro
cent) meent dat de synode niet het
voorbeeld van paus Paulus moet vol
gen door zich voor meer gelijke inko-
uit te spreken. Zes en twintig
procent wil dat wel en drie predikan
ten willen dat de synode zich tegen
deze gedachte verzet.
Over de „pil" wil ruim veertig pro
cent geen uitspraak, 53 procent wil
een synodale uitspraak voor het ge
bruik en 5 procent is er tegen en wil
dat de synode dat ook ronduit zegt.
Conferentie over
evangelisatie
ZEIST Van 16 tot 18 mei wordt in
„Woudschoten" te Zeist de jaarlijkse ge
reformeerde evangelisatieconferentie ge
houden. Gesproken zal worden over
„Beeldvorming van de kerk" (welk
beeld heeft de buitenkerkelijke van de
kerk en van de gereformeerden in het
bijzonder?) en over het gébruik van de
Bijbel bij de evangelisatie.
Op de jeugddag 17 mei zal de
jeugddienst onderwerp van gesprek zijn.
Sprekers zijn mejuffrouw dis. J. Gier
veld, sociologe, de heer J. G. Bos. staf
functionaris van het Nederlands Bijbelge
nootschap en ds. P. B. Suurmond van
het Evangelisatiecentrum.
BOUQUET
^HOFNARpRODUKTEN^SLU.TENOr4s^
(Van onze soc.-econ. redactie)
ZEIST De heer E. van Tel
lingen, voorzitter van de Christe
lijke Bond van Patroons in het
Meubileringsbedrjjf, fulmineert
deze week in zijn vakblad tegen
de openstelling van vakbeurzen
op zondag.
Hij constateert, dat er in onze
christelijke kringen een duidelijk waar
neembaar verzwakt normbesef bestaat
en een slapheid in levensstijl. Eigen
lijk vindt hij dit het grootste gevaar.
Daardoor vinden zaken als openstel
ling van vakbeurzen op zondag zo ge
makkelijk ingang.
Protesteren staat in onze moderne
tijd zo „principieel" en „eigengereid".
Men wil vooral „ruim" zijn. Gods gebo
den zijn immers „tijdgebonden".
Het jaarbeursbestuur kiest geen par
tij. Dat is erg gemakkelijk, aldus de
heer Van Tellingen. „Maar wij vinden
dit pertinent onjuist en leugenachtig.
Het bestuur verhuurt tooh de gebou
wen en kan bepalen, dat beurzen
's zondags gesloten moeten zijn."
Verontrusting
rusting ontstaan door deze gang
zaken en men heeft zijn afkeuring uit
gesproken.
De heer Van Tellingen staat hier ten
volle achter en hoopt, dat de Christe-
lijke Middenstandsbond stappen zal
dernemen om aan deze ongewenste si
tuatie een duidelijk halt toe te roepen.
Ook de christelijke werknemersorgani
saties zullen alles in het werk moeten
stellen om verdere afglijding te voorko-
Plannen bestaan ook al om toonza
len op zondag open te stellen. Dan kan
ook moeilijk meer voorkomen worden,
aldus de heer Van Tellingen, de zon
dag te gebruiken voor allerlei andere
reclame- en propaganda-activiteiten
om nog maar te zwijgen over C
mee gepaard gaande verkapte
ciële activiteiten.
Bezwaarden. met name protes
tants-christelijke standhouders, behoe
ven 's zondags niet op de Utrechts»
beurzen aanwezig te zijn, aldus da 1
heer Van Tellingen, maar wel moeten
zij hun stands verlicht houden.
Ton meer voor herv.-
geref. zending
(Van onze correspondent)
UTRECHT De Gereformeerde Zen-
dingsbond in de Nederlandse Hervormde
Kerk ontving vorig jaar ƒ137.457 meer
dan in 1965. De bruto-inkorasten waren
vorig jaar ƒ1.151.718.
Dit bedrag werd bijeengebracht ir
hervormde gemeenten, behorende tot de
Gereformeerde Bond in de Nederlandse
Hervormde Kerk. De collecte op de
dingsdag bracht 33.922 op.
De classis Harderwijk spant als
ouds de kroon. Hier werd ruim ƒ175.000
ingezameld. Maar ook de classis
Maastricht, waar niet één bondsgemeen-
te is. bracht nog bijna tweehonderd gul
den bij elkaar voor dit zendingswerk.
De bekende Ameri-
55
Hij vindt het bezwaarlijk, dat het
Vaticaan in Rome een dominerende
positie inneemt. Vermoed wordt, dat
hij wil voorkomen, dat de rabbijnen'
tijdens het congres hun opwachting bij
het Vaticaan moeten maken. Opperrab
bijn Nissim heeft het de paus erg kwa
lijk genomen, dat hij bij zijn bezoek
aan Israël in 1964 hem niet bezocht
heeft.
Een woordvoerder van het rabbinale
hooggerechtshof in Israël heeft al la-i
ten weten, dat rabbijnen uit Israël de
conferentie in Rome zullen mijden.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Groningen (2e studenten
pred. pl.-toez.i: Tj. Bijlsma te Warfhui-
zen; te Hoevelaken: J. Vroegindeweij te
Goudswaard.
Aangenomen naar Soest, als pred. v.
bijz. werkzaamh. 'Zonnegloren»: L. de
Ru. woonachtig te Middelburg.
Bedankt voor Buitenpost (toez.): J. Dol.
godsdienstleraar herv. kweekschool te
Assen: voor Bodegraven (vac. A. den
Hartogh - toez.»: H. A. v. Bemmel te Ol-
debroek; voor Rotterdam-Delfshaven
(vac. ir. D. Hartvelt»: Ph. J Stoutjesdijk
te Hellendoom.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Uithuizen: G. Manenschijn
te Broeksterwoude (Fr.): te Kampen '4e
pred.pl.»: W M. Bakker te Zuidwolde
GEREF. KERKEN (vrQgem.)
Beroepen te Berkel-Rodenrijs: W. Wie-
renga te Zuidbroek-Veendam.
Bedankt voor Voorburg: C. J. Smelik
te Bunschoten-Spakenburg.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Onstwedde: Th. Rutters te
Nijmegen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Ridderkerk: A. Vergunst
Ite Rotterdam-centrum: t eWoerden: D.
Hakkenberg te Dordrecht: te Leerdam:
iG Schipaanboord te Apeldoorn.
I Bedankt voor Kootwiikerbroek: J. Ka
rens te Nieuwerkerk (Z.).
dan preken op de Olijfberg en op de j
berg in Gaiilea, waar Jezus de Bergre
de zou hebben uitgesproken.
Beide toespraken zijn bedoeld als
een oproep tot de wereld voor gelijke
rechten voor de verschillende rassen
en voor vrede onder de volkeren.
(Van onze onderwijsredactie)
ARNHEM „Een afwijkende
minderheid, die probeert met een
rookbom afscheid te nemen van
het raadlidmaatschap om een
rookgordijn te leggen rondom haar
eigen fiasco, staat in geen enkele
verhouding tot de goedwillende
studerende en werkende jeugd.
Een belangrijk deel van die jeugd
is intensief bezig met de proble
matiek van de veranderende maat
schappij, en dat met de dynamiek
van deze eeuw."
Dat zei de heer D. H. Dutmer.
voorzitter van de Protestants-Chris
telijke Onderwijzersvereniging van
morgen in Arnhem op de 14de jaar
vergadering.
Beroering
Er is de laatste jaren met stenen
gegooid in vele vijvers, zoals de theolo
gische en de politieke. De opgroeiende
jeugd had daarin een actief aandeel.
De jonge mens wil zelfstandig oorde
len. ook al heeft hij dringend behoefte
aan zijn medemens, die ais klankbord
kan fungeren.
i Sprekende over de beroering in de
HRT WFTR IN riTRIlPA (theologie, vroeg de heer Dutmer zich
minir* f of wij in staat zijn het nod.ge elan
Max. temp. °P te brengen om ons opnieuw te be
weer cisteren Neeriia» zinnen op de theologische waarde die
RESJJ**™ JiïÜfïü»1 i? iwe van huis "h hebben meegekregen.
Amsterdam regenbui '9 J Z'^n wii nog bereid te gaan studeren om
Kerk van vijf
bii vijf meter
LONDEN De kleinste kerk
van Engeland en misschien wel
van de wereld is die van Lulling-
ton bij Eastbourne in Sussex. De
kerk is vijf bij vijf meter
biedt plaats aan twintig perso- I
nen. Hoewel het dorpje Lulling-
ton al eeuwen geleden verdwe
nen is. worden er nog eens in de
maand diensten gehouden. v<
namelijk voor toeristen.
Archeologen hebben nu t
dekt. dat het eeuwenoude kerkje
een deel moet zijn geweest van
het koor van een kerk. die in de
twaalfde eeuw door brand is
woest.
onze houding te bepalen tegenover al
les wat zich aandient?
Wij bewijzen onze jeugd geen enkele
dienst wanneer we de uitkomsten van
de evolutietheorie van onze christen-bi
ologen en christen-theologen verbor
gen houden. De jonge mens laat zich
niet veel meer wijsmaken, de boekwin
kel is tegenwoordig een zelfbedie
ningszaak. waarin hij te kust er. te
keur kan grasduinen.
Niet bevorderlijk
De PCOV is als de jeugd, zij wil
expansie en het oude doorbreken, al
dus de heer Dutmer. Zij wil ook ver
der gaan op de weg naar eenheid, om
dat zij er van overtuigd is, dat ver
doorgevoerde splitsing in allerlei belan
gengroeperingen niet bevorderlijk is
voor de ontwikkeling van het protes
tants-christelijk onderwijs.
Wie in deze veranderende maatschap
pij verantwoord onderwijsbeleid wil
voeren zal de eenheid moeten roeken,
in welke vorm dan ook.
Daarom is de structuur van een nieu
we allen omvattende organisatie van
lesgevenden in principe aanvaard. Uit
voerig ging de heer Dutmer vervolgens
in op de enorme autonome kostenstij
ging van het onderwijs. Zonder enige
verbetering zal dat in 1970 ƒ5843 mil
joen vragen.
Als er dan nog enige van de meest
urgente wensen van de prioriteitenlijst
van minister Diepenhorst worden ver
meld, komen we tot een bedrag dat de
zes miljard ruim overschrijdt.
Wij doen, zo zei de heer Dutmer,
daarom nogmaals een dringend beroep
op de regering alles te doen om
onderwijs aan te passen aan de i
van de maatschappij.
Herscholing
Onlangs is bepleit, zo zei de heer
Dutmer, dat academici van tijd tot tijd
naar de universiteit zouden moeten te
rugkeren om hun vroeger verworven
kennis op te halen. Voor de takken
van onderwijs beneden universiteit en
vhmo geldt diezelfde wens.
Kleuterleidsters, onderwijzers en le
raren gaan veertig en meer jaren hun
gang zonder ooit verplicht te zijn ge
weest zich op de hoogte te stellen var.
de onderwijskundige ontwikkeling. De
vrijwillige regeling die bestaat, voldoet
niet, omdat die slechts de honderden
bereidwilligen bereikt en niet de dui
zenden, die een nascholing juist het
meest nodig hebben.
Voor de tiende keer, aldus de heer
Dutmer, brengen we hier de onhoudba
re positie van het hoofd der school ter
sprake, een positie die niets te maken
heeft met die van een leider en de
lachlust van het bedrijfsleven opwekt.
Tenslotte ging de heer Dutmer in op
de grote problemen waarvoor het
voortgezet onderwijs staat. In officiële
regeringsstukken wordt nu reeds
gesproken over temporisering van de
kostenverhogende maatregelen.
Hij besloot met de wens dat het hui
dige ulo en vglo en ook het beroeps
onderwijs onder dezelfde omstandig
heden als het vhmo aan de opbouw
van het nieuwe voorgezette onderwijs
moeten kunnen beginnen.
Mindszenty zal
legatie niet
verlaten
BOEDAPEST De rooms-ka-
tholieke primaat van Hongarije,
kardinaal. Mindszenty. heeft
woensdag zijn 75ste verjaardag
gevierd, nog steeds binnen de
muren van de Amerikaanse lega
tie in Boedapest.
Niets wijst erop, dat de kardi
naal van plan is zijn bal
lingschap in het stukje Verenig
de Staten in Boedapest op te ge
ven of zijn ambt als primaat
van Hongarije neer te leggen.
Waarschijnlijk zal hij dus geen
gebruik maken van het pauselijk
decreet, dat iedere bisschop we
gens het bereiken van hoge leef
tijd kan aftreden.
Mindszenty schijnt vastbeslo
ten te zijn tot het einde van zijn
dagen in de legatie te blijven,
waar hij zijn toevlucht zocht na
de Hongaarse opstand van 1956.
De kardinaal is waarschijnlijk
een van de eenzaamste mannen
in Boedapest. Hij brengt de tijd
door met studie en het schrijven
van zijn herinneringen. Eens per
dag maakt hij een wandeling in
de kleine tuin.
Sinds 1960 heeft de Hongaarse
regering het standpunt ingeno
men dat de primaat zal worden
toegestaan zijn vrijwillige bal
lingschap te beëindigen op voor
waarde dat hij zijn functies neer
legt. Echter noch de paus, noch
Mindszenty zelf wil deze voor
waarde accepteren. De kardi
naal, een fel tegenstander van
eerst het nazidom en later het
communisme in zijn land heeft
steeds geweigerd de legatie te
verlaten tenzij hij van de com
munistische regering volledige re
habilitatie en concessies voor de
Rooms-Katholieke Kerk ver
krijgt.
Hogeschooldag
op 11 mei
onze medewerkers)
„Bedreigingen
(Van een
KAMPEN -
sen voor het christelijk leven"
onderwerp, dat dit jaar centraal zal
staan op de hogeschooldag van de Ge
reformeerde Kerken.
De dag wordt donderdag 11 mei in
de Burgwalkerk gehouden onder lei
ding van curator ds. D. van Enk uit
Veenendaal. Na een korte bidstond zal
de rector prof. dr. J. L. Koole de fata
vermelden.
Daarna zullen dr. F. H. von Meyen-
feldt, godsdienstleraar te Hilversum,
en ds. K. A. Schippers, directeur van
de Nederlandse Gereformeerde Jeugd
raad. het onderwerp inleiden, dat
's middags onder leiding van Drof. dr.
A. D. R. Polman in discussie komt.
Aan dit gesprek nemen deel prof. mr.
W. F. de Gaay Fortman en prof. dr.
G. Th. Rothuizen.