KERK IN KONGO DRIE KEER LUTHER in de film werelden tussen twee Christenen hebben vijf goden" GEESTELIJK LEVEN OOST-DUITSLAND VIERT: 1 OOO jaar Wartburg 450 jaar Reformatie ZATERDAG 25 MAART 1967 DOOR: Drs. C. van der Poort De schrijver van dit artikel is leraar economische en sociale wetenschap pen aan een middelbare handelsschool, die uitgaat van de Evangelische Kerk van Manianga-Matadi in de provincie Midden-Kongo. Hij werd in 1964 uitgezonden door „Dienst over Grenzen". 's-Morgens om 9 uur kwam hij hij ons aan de deur: een jongen uit één van de hoogste klassen, maar met tranen in de ogen. Of hij nu de fiets mocht lenen om zijn vader te gaan vertellen, dat het kleine broertje, dat de vorige dag naar de zendingspolikliniek was gedragen, nu was gestorven. Het dorp is minstens 40 km ver Toen hij de volgende middag terugkwam en wij hem vroegen, waarom de moeder het jongetje niet eerder naar de polikliniek had gebracht, antwoordde hij: „Ach het is zo ver om van mijn dorp naar de zen- dingspost te lopen met een ziek kind en bovendien kost het ziekenzaaltje 70 francs (50 cent) per dag". Hij vertelt er niet bij, dat zijn vader en moeder het toch raadzamer vonden om, vóór de zendingsver pleegster toch eerst de „Kongolese dokter" te raad plegen met gevolg dat het kind net die éne dag te laat de goede medicijnen kreeg. Kongolese christenen zingen graag en veel, zowel de klassieke Europese kerkmelodieën, als nieuive Afrikaans». Dit is de éne zijde van het leven „ergens" in Kongo. De an dere zijde zijn die rustige bijna romantische dorpjes, waar de mannen in de namiddag in het „dorpshuis" hun pijp roken en de alledaagse dingen bespreken. Die mooie zijde zijn ook de kin deren. die je als Europeaan met uitdagende nieuwsgierigheid opnemen en altijd opnieuw rea geren alsof ze voor het eerst van hun leven een blanke zien. zodra je het domein van hun dorp be treedt. Maar is dit de werkelijk heid? is geen fantasie, maar realiteit tijdens de lijdensweken van 1967. Een voorbeeld temidden van vele anderen. De vader en de moeder uit ons verhaal zijn christenen, natuurlijk en ze zijn gedoopt, ook natuurlijk, want de zending heeft de christelijke reli gie gebracht, nu al meer dan veertig jaar geleden. Maar tege lijkertijd is de traditie sterk ge bleven. de traditie, die wil, dat niet de ouders, maar de oudsten van de familie de beslissingen Gelijk Fetisj Het kereltje dat gisteren op moeders rug naar de zen- dingspost werd gedragen, speel de enkele dagen geleden nog met zijn kameraadjes op het zan derige pleintje van het dorp, zich niet bewust van de naderen de ziekte. Maar toen hij 's avonds koortsig werd, is moeder onmiddellijk naar haar oudere broer gelopen om raad. En die broer heeft de oudsten van de clan bijeengeroepen om over het geval te beraadslagen. Toen heeft men. zoals de traditie het wil, het kind meegenomen naar de „Kongolese dokter", of de „profeet" of hoe men hem maar noemen wil. En hij heeft krui den voorgeschreven en aan de moeder een „fetisj" toever trouwd, die het kind moet beschermen. Pas de volgende dag, als men ziet dat de koorts eer toe- dan afneemt, besluit men toch maar de lange en war me tocht van 40 km door de heu vels te ondernemen, maar dan is het te laat. Dit voorval, één uit de velen. Zeker, Kongo is een onafhanke lijk land en de wil om die onaf hankelijkheid te beleven is sterk. Hoe vaak gebeurt het niet. dat zelfs eenvoudige dorpelingen in het gesprek het gelijk aan hun kant willen krijgen door de opmerking: „pardon, wij zijn nu onafhankelijk", met andere woor den. „voor de onafhankelijkheid wilde u (de blanke) altijd gelijk hebben, maar nu is het gelijk aan onze kant". De onafhankelijkheid brengt aan de ene kant de wil naar vooruitgang mee. een wil die dik wijls belichaamd wordt in het „naar de stad trekken", maar an derzijds heeft de onafhankelijk heid op het platteland een sterk opnieuw beleven van de traditie meegebracht, en wel vooral bij de ouderen. Zo leeft bijna elke Kongolees tussen „die twee werelden"; de wereld van het dorp, van de tra ditie en de fetisj, voorgeschreven door de „dokter" van de clan en die andere wereld, de wereld van de westerse invloeden, van de transistorradio met zijn dage- liikse toespraken van president Moboetoe. die vertelt over „indépendance économique" (eco nomische onafhankelijkheid na LUTHERS WARTBURG gaat grote dagen tegemoet', hij bestaat dit jaar 1000 jaar en bovendien kan men het 450-jarig jubileum van de Reformatie vieren. In Oost-Duitsland, waarin de Wartburg gelegen is, zal uiteraard niet alleen de kerk, maar ook de staat (want het is Ulbricht er alles aan gelegen het Duitse verleden te eren) aan dit belangrijke historische gebeuren grote aandacht besteden. In de Wartburg is nog altijd de ..kamer van Luther" te zien, als het t minste zijn kamer is, want sommige kerkhistorici menen dat liij in i andere vleugel van het gebouw gewerkt heeft aan zijn vertaling van Nieuwe Testament. (Van onze kerkredaclie) TNE crisis, waarin de Kongolese kerken zich momenteel be vinden, blükt ook uit een tweetal rapporten van Amerikaanse zen dingsmensen, die ons deze week vanuit Genève bereikten. zijn kerk, de Christian Churches (Disciples of Christ) in de VS. was geschokt door de ongeloof lijke verdeeldheid, die by in Kongo had aangetroffen. Mrn«en in dorpjes spreken over „vijf ver schillende goden" van de christe nen, naar de vyf verschillende kerken, die zij in hun streek had den le nisch getuigenis moeten laten „Mijn indruk van de kerk in Kongo is, dat ze zwak is in zaken van kerkorde en kerkrege- ring, maar zich inspant om haar eigen identiteit te vinden. Haar leiders hebben een diep verlan gen naar het evangelie en naar de beste wijze, hoe zij dat evan gelie kunnen overdragen aan het volk en kunnen gebruiken bij de ontwikkeling van de natie", aldus England. PESSIMISTISCHER was ds. Louis Johnson, die een be zoek bracht aan de Amerikaanse baptistenzending. Hij spreekt in zijn rapport van een grote crisis als gevolg van kortsluiting tussen de buitenlandse zendelingen en de Kongolese predikanten. de politieke onafhankelijkheid van 1960). De wereld van de gro te stad, de wereld van Kinsjasa, met z'n fabrieken, z'n lawaaieri ge bars, z'n stadion met de bijna afgodische bewondering voor de „nationale voetballers". Maar te gelijkertijd de wereld van de honderdduizenden werklozen, de stijgende prijzen en het voedsel tekort. Leiding Ergens tussen die twee werel den in, bevindt zieh de Kerk. be vindt zieh de christelijke religie, enerzijds traditioneel en stamge- bonden, anderzijds „westers" geo riënteerd en „dus" modern. Even als de politieke onafhankelijk heid stamt de kerkelijke onaf hankelijkheid van 1960. In dat jaar zagen de Kongolese predi kanten zich plotseling de taak op gelegd, leiding te geven aan de kerk en vorm te geven aan die voor Afrika eigenlijk we zensvreemde christelijke religie. De kerkelijke leiders zijn zich dit wel degelijk bewust, maar de gewone kerkleden kunnen zich maar moeilijk indenken dat „de zendelingen" niet meer alles re gelen en dit laatste geeft nogal eens moeilijkheden vooral op fi nancieel gebied. Immers, een zelfstandige kerk dient ook finan cieel zelfstandig te worden. kómen, de Bijbel onder de arm, soms zelfs in een keurig plastic zakje tegen de regen.Maar de ze Bijbel heeft voor vele Kongo lezen nog niet veel méér beteke nis dan een wetboek van gebo den en verboden. Wat deze Bij bel wil zeggen voor het gewone leven, speciaal in de situatie van snelle verandering, die Kongo als zovele Afrikaanse landen doormaakt, is nog niet geheel duidelijk. Daarom kan de „Kon golese dokter" voortleven naast de zendingsverpleegster en is hij zelf ook dikwijls gedoopt christen. Daarom leven de vele geesten voort naast De Geest Daarom wordt in de strijd om leven en dood aan een fetisj dik wijls nog dezelfde waarde toege kend als aan de kracht van De Levende. Op Hemelvaartsdag (4 mei), de datum waarop Luther in 1521 naar de Wartburg werd ontvoerd, zal de Evangelische Kerk van Thüringen op de bin nenplaats van de duizend jarige burcht een feeste lijke godsdienstoefening houden en andere feest** lijke manifestaties organi seren. Zo zal voor h^i eerst de in opdracht van de Thüringer Landeskir- che vervaardigde Luther- film „300 dagen eenzaam heid" vertoond worden. Kerk Deze film is speciaal gewijd aan het verblijf van Luther op de Wartburg. Hij begint met een rondblik vanaf de toren van de Sankt Georgkirche in Eisenach, waarna beelden volgen van een godsdienstoefening op de Wart burg. Bisschop dr. Mitzenheim zet in een commentaar uiteen welke grote betekenis het ver blijf van Luther op de Wartburg voor de Reformator persoonlijk en voor de kerkgeschiedenis heeft gehad. Zoals men weet heeft Luther op de Wartburg de bijbel in het Duits vertaald. Aan de hand van historische prenten en documenten wordt deze bete kenis nader toeglicht. Bovendien heeft men gelegenheid iets uit te beelden van het leven van Lu ther in Eisenach en Erfurt. De film duurt 30 minuten en is in kleuren. Aan de film vooraf gaat een zwart-wit filmpje over hel godsdienstig en kerkelijk leven, dat de jonge Luther jaar geleden aantrof. jaar Wartburg, 450 jaar Reforma tie en... 150 jaar Deutsche Bur- schenschaften(i) Het Oostduitse blad „Filmspie- gel" drukt het eenvoudigjes zo uit: „De Wartburg wordt in deze film niet alleen in zijn schilder achtige, middeleeuwse schoon heid uitgebeeld, maar voor alles in zijn betekenisvolle historie Van deze plaats boven Eisenach gingen de tendenzen uit naar een Vaderland van de humani teit, van de vrede en van de de mocratie". Jargon 450 Wetboek hel JOHNSON J van de zendingsstrategie van de afgelopen jaren, dat men er in Kongo niet in geslaagd is. om, zoals in andere Afrikaanse landen wel gebeurd i«, sterke nationale kerken te onhsikkrlen. En nog steeds tonen volgens deze Ameri kaan vele zendingen weinig of geen besef van de revolutionaire tyden, die Kongo doormaakt Zendingsstrategie? ,Je krygt het gevoel, dat we maar wat dob beren. Er is geen duidelijke ge zamenlijke strategie in onze drie voornaamste werkterreinen: on derwijs, evangelisatie en gezond heidszorg." EN Johnson rapporteerde ook. dat de „leken" in de Kongo lese kerken maar een zeer kleine stem hebben. Maar ook op geestelijk terrein moet de zelfstandigwording nog worden verwerkt. Inderdaad ziet men 's zondags de dorpelingen in groten getale naar de kerk Getuigenis Als morgen overal op de -°reld Pasen geviert wordt, zullen ook in talloze kleine Kongolese dorpen de gelovi gen opgeroepen door de tam-tam naar de kerk gaan om het getuigenis van het Leven te horen, een ge tuigenis, meestal niet ge bracht door een welsprekend predikant, maar door eer simpele dorpsevang-list. Hei getuigenis van het Leven dat ondanks alle tegengetui- genissen tóch in K->ngo aan- vezig is en tegen alle dood in dóórwerkt. Staat Maar niet alleen de kerk, ook de staat heeft een film in de maak ter gelegenheid van het 1000-jarig bestaan van de Wart burg. Deze documentaire van de DEFA (de Oostduitse filmproduk- tiemaatschappij) is geregisseerd door Heinz Fischer en heet kort weg „De Wartburg" met als on dertitel: „Bakermat van het Hu manisme". Het is de bedoeling, dat deze kleurenfilm „de beteke nis van het bouwwerk en de met zijn geschiedenis verbonden pro gressieve tradities duidelijk maakt". Men wil met deze film drie jubilea tegelijk vieren: 1000 Men moet dit dialectisch mate rialistische jargon als volgt le zen. „Luther, Goethe en Ul bricht, 't is één pot nat". Het Duitse nationalisme, dat in het verleden ook altijd alles wat waardevol was op Duitse bo dem zonder meer en ongenuan ceerd annexeerde, is nu met heel zijn hebben en houden op zijn beurt door de Ulbrichtstaat gean nexeerd. Zonder blikken of blo zen wordt Luther op het Pro crustesbed van het historisch materialisme gelegd en men be wijst wat men bewijzen wilde, t.w. dat hij één van de „progres- sieve" voorvaderen van het com munisme (hier genoemd: demo cratie) is geweest. Gelukkig is deze Ulbrichtpro oaganda nogal doorzichtig en heeft zij in ieder geval één prak tisch nut: men is uitermate zui nig op zijn oude monumenten er de Wartburg is dan ook met zorg gerestaureerd. Subsidie Oost-Duitsland heeft boven- Oost-Duitsland is nogal content dien uit West Duitsland de tele- met dit propagandawerkje en visiefilm van Radio Hessen „Lu- heeft het liefst in tien vreemde therplaatsen tegenwoordig" talen laten na-synchroniseren, geïmporteerd. Deze film, die 50 waaronder in het Engels, Frans minuten duurt is gemaakt door Het OostduitSmnHHtünisme heeft de Wartburg geannexeerd als een machtig symbool van uat het Duitsi eo/fe de wereld gegeven heeft ..voor humaniteit, vrede en democratie". Engel Angel vino ner gcmamceluk Te hcl pen ANOEdÈN Te WUZEH QA HUN FOUTSN Raao re aeven dt. Albert Rudolph uit Wiesba-, den en opgenomen in de Luther-j plaatsen: Eisenach, Eislebem Mansfeld. Wittenberg en Erfurti Hij is speciaal geïmporteen voor kerkelijk gebruik en d Oostduitse staat geeft hiervoo zelfs een subsidie. De film word op kerkelijke bijeenkomsten ver toond samen met een nieuwi korte film over de Bijbel „Bucl der Bücher." Op hervormingsdag vorig jaai werd de film in de Wittenbergei Stadskerk voor het eerst in Oost Duitsland gedraaid voor meei dan duizend toeschouwers onde wie de burgemeester van Witten berg en de voorzitter van dt districtsraad Wittenberg. Vooi het Duitse verleden heeft dt DDR kennelijk een zwak plekje EV. GROLLE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 14