vla-flip
Klare wijn": Bijbel
heeft
eigen gezag
maak 'n
Kanttekening
Tweede druk is al
in bewerking
Terh
Qrote rnnras?eicj
peekEScloppenburg
Pedel Vrije Universiteit
plotseling overleden
Promotie D. W. Oostendorp
aan Vrije Universiteit
Uw probleelg
is het L:
onze...
Voor schippers socia
voorlichting gewens
Bantoe-bisschop moest
ambtswoning verlaten
VRIJDAG 17 MAART
Een woord voor vandaag
„Eist vrijmoedig waar ge recht op hebt", zo, schreven we
gisteren zon het woord van de Here .Jezus over het gebed
kunnen worden vertaald. En in de berijmde psalmen ontdekten
we een vrijwel identieke uitspraak: „Opent uwe mond, eist
van Mij vrijmoedig."
Maar als het u gaat zoals het mij gaat, dan weten we voor
onszelf dat we dit toch eigenlijk niet kunnen doen. Niet omdat
zo'n levenshouding onbijbels zou zijn, maar omdat we nu de
woorden van de Here Jezus in een werelds vlak getrokken
hebben.
Waarom spreken wij zoveel over de rechten van de mens".
Omdat we ingezien hebben dat mensen op bepaalde dingen
recht hebben. Vroeger dacht men dat alleen een bevoorrechte
klasse er recht op had. Maar dat is niet de enige reden. We
leggen zoveel nadruk op het recht van de mens. omdat het nog
steeds onthouden wordt aan zovelen.
Maar is het nodig om bij God op ons recht te staan? Allerminst
want het recht is aan Gods kant. God zelf staat op ons recht.
We hoeven God niets af te dwingen (ook al konden we het)
omdat God alles wat wij nodig hebben toil geven.
In ons gebed gaat het niet in de eerste plaats om de vraag of
God ons dat wil geven wat wij nodig hebben, maar om de
vraag of wij het willen ontvangen. Gij hebt niet, zegt Jacobus
omdat gij niet bidt.
We lezen vandaag: Johannes 16 16-33.
Boeiend geschrift van hervormde synode
V>
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Jarenlang is in de oude kerken van het Westen gediscussieerd over de vraag, hoe
de verhouding is tussen het W'oord van God en de bijbel. Gods woord is in de bijbel, maar de bijbel
is Gods W oord niet. zeiden velen, en meenden Karl Barth na te praten. Anderen zeiden het weer
anders. Er bleef altijd een minderheid die in dit alles een aantasting zag van het gezag van Gods
W'oord. maar die op haar beurt beschuldigd werd van een nieuwe vorm van afgoderij, bijbelverafgo-
ding. Of ze kreeg te horen dat ze van de bijhei een papieren paus had gemaakt. De Nederlandse Her
vormde Kerk is nu de eerste
oudere kerk die weer zegt: ,.De
bijbel is Gods W'oord." Ze zegt
het in het zojuist verschenen ge
schrift ..Klare wijn." dat vorig
jaar met algemene stemmen door
de svnode werd aangenomen.
Politiek en mode
pOLITIEK EN MODE vergelijken
is een hachelijke zaak. Twee zul
ke tegengestelde zaken met verschil
lende „gezichten".
In de mode geeft een beperkte kring
de toon aan. Maar aangezien aan de
creativiteit van scheppende kunste
naars ook een limiet is, grijpt men
wel eens terug op het verleden.
Schoenen die vijftig jaar geleden
werden gedragen, worden weer
nieuw-modisch. Het zijn vaak jonge
mode-ontwerpers, die oude vormen
tot de hunne maken en er een revo
lutionair tintje aangeven.
De grote massa die het moet dragen,
staat er wat onwennig tegenover.
Maar de „vooruitstrevende" kleine
kring rondom de kunstenaar gaat het
propageren en de rage kan (op
nieuw) een aanvang nemen.
TN DE POLITIEK is vernieuwing
het parool. De oude rotten in het
vak komen er niet mee en dat is niet
eens zo verwonderlijk. Werkelijk iets
nieuws creëren, dat ook een ver
betering is, is een zeldzaamheid en
slechts voor de enkeling weggelegd.
Een nieuw jasje voor oude vormen
Is voor de oudere-ook geen uitge
maakte zaak: hij kent de nadelen
maar al te goed.
Wat zien we nu? De jonge „vooruit
strevende" politicus signaleert een
zekere mate van verstarring, vindt
dat er iets moet gebeuren en aange
zien hij niet die scheppende kracht
bezit om de ziekte met nieuwe ge
neesmiddelen te bestrijden, valt hij
terug op overwonnen standpunten.
Hij presenteert ze wel als nieuw.
Dat moet. Wanneer hij nu nog op
.handige wijze reclame voor zijn the
rapie maakt, vangt hij de jeugd, die
leeft in onbehagen met de maat
schappij en ook de ouderen, bij wie
zich dat ontevreden gevoel manifes
teert.
pROF. OUD maakte er enkele be-
hartigingswaarde opmerkingen
over in een gesprek met een onzer
redacteuren, dat wij dezer dagen pu
bliceerden.
Er is echt wel sprake van een D'66-
rage. Maar in ieder geval één van
de twee punten, die D'66 voor de
aanhang interessant maakt het
districtenstelsel heeft bewezen in
het verleden niet te voldoen.
Werkelijk contact tussen kiezer en
gekozene kan bij het stelsel
De ondertitel luidt: Rekenschap over
I geschiedenis, geheim en gezag van de
I bijbel. Het boek wil een handreiking
zijn aan de moderne bijbel-lezer, die
I met allerlei nieuwe vragen worstelt.
Het boek is geen nadere uitwerking
van. het herderlijk schrijven uit 1953:
„Leer aangaande de Heilige Schrift",
maar geeft de hervormde synode de
kans om zich rekenschap te geven van
de betekenis en het gezag van de bij
bel.
Dit nieuwe boek is noch een over
winning voor de orthodoxie van giste
ren noch de vrucht van de vernieu
wing der vrijzinnigheid. Het is ook
geen grootste gemene deler van alle
inzichten die in de afgelopen jaren op
geld deden.
Als er gezegd wordt ..De bijbel is
evenredige vertegenwoordiging mid- Gods Woord", dan wordt dit op een
dels de geperfectioneerde communi-1 nieuwe manier gezegd. Er zit niet het
catie net zo goed of zelfs beter fnnc- j gezag van de kerk achter, die haar
tioneren. Als het erom gaat het aan- geloof wil opdringen aan wie de bijbel
tal partijen te verminderen, dan is ter hand neemt. Het wordt met een
verhoging van de kiesdrempel een verwondering gezegd, omdat de
J*. ,-i,- schrijver onder de indruk is gekomen
met minder democratische methode. vjn J van d( M,(
Daarnaast zijn meer herwaren te- onldekking is" God ij in de bijhei aan
gen het districtenstelsel ingebracht.1 het woord en daarom zullen we Hem
toen het in zwang was. Bezwaren die! moeten laten uitspreken,
nu lichtvaardig weggewuifd worden.
Wetenschappelijk
Tegelijkertijd wordt de bijbel gezien
als een menselijk boek, dat bestudeerd
kan en mag worden met onze heden
daagse wetenschappelijke middelen
Maar zoals de orthodoxie van weleer
(geprezen om haar trouw aan de bij
bel) een veeg uit de pan krijgt, omdat
zij al te verstandelijk geprobeerd heeft
het gezag van de bijbel te redden door
een inspiratie-leer, zo krijgt ook het
wetenschappelijk-kritisch bijbelonder
zoek een tik op de vingers. Het is
vaak niet wetenschappelijk genoeg ge
weest. Het heeft ni«i die terughoudend
heid betoond die het kenmerk is van
echte wetenschap.
Toen het rappoi
missie op de hervormde synode
sprake kwam, hebben we al een uitvoe
rige beschouwing gewijd aan de in
houd van dit boek. Het waardevolle is
dat het uitgangspunt (We behoeven de
bijbel niet te verdedigen, die doet dat
zelf wel) de commissie bevrijd heeft
can krampachtigheid. Door vooral gro-
h„ Westen tegenover onderdrukte «ndaeht te schenken aan de
Israëlische benadering van de Schrift
lichten vele bijbelgedeelten op een ge
heel nieuwe wijze op.
(Van onze kerkredactie)
de
Op een persconferentie
Nieuwpoort in Den Haag hield de
Nederlandse Hervormde Kerk
gistermiddag haar jongste synoda
le uitgave over het gezag van de
bijbel „ter doop". Vanaf vandaag
is het boek „Klare Wijn" in alle
boekhandels te koop.
Het geschrift is verschenen in
een eerste oplage van 10.000 exem
plaren. Een tweede druk is al in
voorbereiding. Ruim 2100 exempla
ren werden gezonden aan de her
vormde kerkeraden.
Tijdens de persconferentie werd
gisteren ook het besluit geboren
om het boek te zenden aan de mo-
deramina van andere kerken in
ons land. En toen men zo ver was.
werd eveneens besloten om het
dan ook te sturen aan zusterker
ken in het buitenland.
Het boek is geschreven door de
Wassenaarse predikant, dr. Th. C.
Frederikse in opdracht voor een
door de synode ingestelde commis
sie die geleid werd door prof. dr.
J. de Graaf. De synode nam vorig
jaar het rapport i'an deze commis
sie met algemene stemmen aan als
een bruikbare en betrouwbare
handreiking.
De uitgever, de heer H. D. Ub-
bens, directeur van het Boekencen
trum in Den Haag deelde ons mee.
dat hij verwacht dat het boek ook
in andere talen zal verschijnen.
Dat is indertijd ook gebeurd met
andere geschriften van de hervorm
de synode.
mode lol uw dienst I
Hulp aan India
werd succes
(Van onze kerkredactie)
KASSEL Dankzij de groot
scheepse hulpacties van de kerken
en de westerse landen is verleden
jaar in Zuid-India bijna niemand
omgekomen van de honger.
Aldus de Duitse predikant Jung bij
zijn terugkeer uit India, waar hij zes
weken de mogelijkheden bestudeerd
heeft tot verdere hulpverlening door
de kerken.
Grote inspanning in de strijd tegen
de honger blijft nodig. Ds. Jung zei,
Jat een arbeider in de regel nauwe
lijks meer dan een roepie (twee kwar
tjes) per dag verdient. Een predikant
met een gezin van vier leden moet van
150 roepie in de maand leven.
Ondanks haar moeilijke economische
sitautie vertoont de kerk in India een
grote geestelijke mobiliteit. Zij levert
belangrijke bijdragen aan het oecume
nische gesprek.
wingsdrang" duiden, die
geen vernieuwing is. maar meer een
terugkeer tot oude stellingen.
De uiterst linkse groep in de PvdA
is een door de jeugd stormachtig toe
gejuichte ontwikkeling, hoewel dat
niet in het behaalde resultaat tot
uiting kwam.
Tien over Rood. Nieuw Links enz.
doen in hun optreden sterk denken
aan de socialisten van voor de oor
log. Weinig plooibaar, dogmatisch en
idealistisch zonder de realiteit te
verdisconteren.
"jVATUURLIJK zijn er nieuwe pun-
1 ten. De ontwikkelingshulp bij
voorbeeld, maar is ook dat niet ver
gelijkbaar met denkbeelden omtrent
kolonialisme die voor de oorlog leef
den? Hoe merkwaardig het ook klin
ken mag, de collectieve schuld
volken heeft in socialistische kring
sterke indruk gemaakt.
We zouden door kunnen gaan met
voorbeelden: het gezag, de monar
chie. Punten die ook in de qua leef
tijdsopbouw jonge PSP wezenlijk
zijn. Maar alweer: er is niets nieuws
onder de zon.
Toen de Nieuwe (rooms-katholieke)
Katechismus uit kwam is door pro
testanten gezegd: „Hadden wij maar
zo iets." De Hervormde Kerk kan nu
met alle waarheid zeggen: Wij hebben
ook zo iets.
in een klare, heldere taal die we tot
nu toe niet van de kerk gewend waren
in haar officiële uitgaven. Ze dienen
zich beide aan als een handreiking en
niet als een nieuwe belijdenis. Ze wil
len beide ieder op hun manier de lezer
naar de bijbel zelf voeren.
Geen van beide kerken kunnen el
kaar van na-aperij beschuldigen. Ze
hebben los van elkaar deze nieuwe
vorm voor kerkelijke geschriften ont
dekt. Het ziet er echter naar uit dat de
vorm navolging zal vinden, zowel in
ons land als ver daarbuiten.
Eigenlijk is er natuurlijk helemaal
geen sprake van een nieuwe vorm. De
Barmer Thesen van de Duitse Beken
nende Kirche, die in de jaren dertig
werden opgesteld, zijn ook vrijwel het
werk van één man: Karl Barth. Mis
schien dat ze daarom met kop en
schouders uitsteken boven andere ei
gentijdse geloofsbelijdenissen.
Klare wijn. rekenschap over j
geschiedenis, geheim en gezag van
de bijbel, aangeboden door de ge-
nerale synode der Nederlandse
Hervormde Kerk. Uitgave van Boe- j
kencentrum NV, 's-Gravenhage.
Prijs 5.90. 268 pagina's.
Katechismus
Natuurlijk zijn de standpunten ge
durfd en zelfs schokkend. Maar .is
dat nu werkelijk méér het geval
dan voor dr oorloj in heus nos wel I Hoewel de Nieuwe Katechismus veel
verrelijkbare omstandirheden? breder van opzet is. hebben beide boe-
r, j l e,ken bijzonder veel gemeen. Ze zijn bei-
De pos.nr van de jonte tardei heelt d(. hetJ van sWn Iuteur en nlet
waarde. Maar het is overtrokken ran een commissie, die net zo lang
hen de baanbrekers te zien voor een schaaft tot een rapport niet langer
nieuwe maatschappelijke orde. I leesbaar is. Ze zijn beide geschreven
Oost-West ontmoeting
bij Kerk en Wereld
DRIEBERGEN Onder de titel „De
zin van het menselijk leven naar
christelijke en marxistische opvatting"
houdt Kerk en Wereld van 31 maart
il een conferentie, waarin drie
■he inleiders deelnemen. Het
zijn dr. K. Kosik, dr. M. Machovee en
dr. J. Nemec.
Aan de hand van hun referaten er.
een coreferaat van drs. A. G. Dekker
OP zullen de christelijke en mar
xistische levensbeschouwingen aan de
orde worden gesteld. De conferentie
wordt in de Duitse taal gevoerd.
Kerk en Wereld organiseert de bij
eenkomst in nauwe samenwerking met
de werkgroep Oost-Europa van de A-
delbertvereniging, de regionale commis
sie van de Praagse Vredesconferentie,
De Horstink en de Willibrordvereni-
ging.
Nadere inlichtingen verstrekt Kerk
en Wereld (03438 - 2241).
Ouders gevangen
zendeling willen
Castro spreken
KLARE WIJN wordt U direct uit voorraad geleverd door
268 pag. AART PONTIER BOEKVERKOPER
a 5.90 Smalle Havenstraat 3 Vlaardingen Tel. 010344304
L. W. van Sintemaartensdijk
(Van onze onderwjjsredacteur)
AMSTERDAM Vannacht is
plotseling op 61-jarige leeftijd
overleden de heer L. W. van Sint
maartensdijk, pedel aan de Vrije
Universiteit. Hij was de man. die
ruim veertig jaar aan zijn func
tie een status heeft weten te ge
ven, zoals bij zijn benoeming nie
mand moch verwachten. Dat zei
prof. dr. J. Waterink bij zijn hul
diging in april van het vorige jaar.
Toen de heer Van Sintemaartensdijk
Tussen die twee gebeurtenissen in
heeft de heer Van Sintemaartensdijk
de student tientallen keren met raad
en daad terzijde gestaan. Duizenden
predikanten, artsen, advocaten, econo
men en leraren hebben bij hem toe
vlucht gezocht, als de spanningen van
het examen hen te veel werden. Van
hen vernieuwde later weer velen de
kennis met de pedel, namelijk toen ze
hoogleraar werden.
Toen de heer Van Sintemaartensdijk
aan de VU kwam. waren er nog maar
302 studenten, nu zijn het er duizen
den. maar hij kende de meesten.
De eerste promotie die de heer Van
,„t pndn. werd benend, had h, ,eeu Sm^eeensdUk -gm-WjJ
die
1111 een jaar aait uci --- TI P HgSe P
,Tp t^Mrd 5=.s?£.*ajf
H. A. van Dop wordt
2 april uitgezonden
<v«
j onzer medewerkers
(Van (i
t kerkredactie)
OEGSTGEEST De heer H. A. van
Dop zal zondagavond 2 april in de Gro-
Kerk van Zaltbommei bevestigd
orden tot zendingspredikant van dc
Nederlandse Hervormde Kerk.
Hij wordt bevestigd door zijn vader,
ds. J. Van Dop te Amersfoort, en uitge
zonden door de praeses van de classis,
ds. J. van Dijk, te Zuilichem.
Ds. Van Dop zal werkzaam zijn in
Zuid-West-Celebes in de jonge kerk
daar. die pas enkele jaren geleden
zelfstandig werd.
Op de weg daarheen zal hij een be
zoek van drie dagen brengen aan
West-Pakistan en aan de gereformeer
de zendingsarbeiders, die daar werken.
De Finse ambassadeur in Nederland
tal de Rijksuniversiteit in Groningen
morgen een groot aantal boeken
Finoegristiek. aanbieden. Dit J
van het Fins. Laps. Hongaars
HAVANNA In de hoop op
persoonlijk gesprek met Fidel Castro
zijn dc ouders van een gevangen Ame
rikaanse baptistenzendeling in Cuba
aangekomen.
David Fite (33) werd twee jaar gele
den met een groot aantal andere bap
tisten gearresteerd op beschuldiging
van illegale handel in vreemde valuta
Hij kreeg zes jaar gevangenisstraf.
Fites schoonvader werd tot tien jaar
veroordeeld, maar vorig jaar vrijgela
ten met huisarrest wegens dreigend)
blindheid.
Fite sr.. zelf ook predikant, zei voor
zijn vertrek naar Cuba: „Ik weet niets
van de internationale verhoudingen. Ik
ga alleen als vader. Of ik Castro te
zien krijg, weet ik niet, maar ik hoop
hem in een persoonlijk gesprek te
wegen, mijn zoon vrij te laten."
LONDEN De Britse minister
van buitenlandse zaken, George
Brown, zal van 19 tot 25 me> een be
zoek aan de Sowjet-Unie brengen, zi
is gisteren in Londen bekendgemaakt.
Op tegenstanders
van Paul lis
(Vai
c kerkredactie
AMSTERDAM Vanmiddag is aan
de Vrije Universiteit gepromoveerd tot
doctor in de theologie de Amerikaan
D. W. Oostendorp. Zijn promotor was
prof. dr. R. Schippers.
De heer Oostendorp, die 28 jaar oud
Ls, kwam na studie in Grand Rapids in
1962 zijn studie aan de Vrije Universi
teit voortzetten. In 1963 legde hij cum
iaude het doctoraal examen af. Thans
is hij assistent bij prof. Schippers.
Zijn proefschrift is getiteld „Another
Jesus. A gospel of Jewish-Christian su
periority in II Corinthians." De heer
Oostendorp bespreekt er de tegenstan
ders van Paulus in. zoals die voorko
men in zijn tweede brief aan de Korin-
thiërs.
Dat waren volgens de heer Oosten
dorp joodse christenen, die geloofden
dat door Christus' opstanding het ko
ninkrijk voor Israël was hersteld en
dat zij daarom mochten heersen over
de christenen uit het heidendom.
Daarom betoogt Paulus in het derde
hoofdstuk, dat de wet van Mozes en
de ontvangst van de Geest niet on
losmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Daarom ook wijst hij een vleselijke
nationalistische beschouwing van
Christus af (5:16) Verder bestrijdt hij
met nadruk, dat Hij in zijn lichaam de
hemelse heerlijkheid al zou moeten be
zitten (4:9-5:10.)
Het proefschrift eindigt met de
vraag, of Romeinen 7 en 8 niet het
best zijn te verstaan als een „belering"
joodse christenen, die denken, dat
strafrecht, behoort niet vergelding te
zijn, maar alleen het herstel van de
schuldige tot een bruikbare rol in de
samenleving.
Er zijn geen theoretische gron
den voor een speciale zending van
de kerk aan Israël.
De populaire aanduiding van el
ke zware ziekte of moeilijkheid van
een christen als „het kruis, dat hij
moet dragen" is misleidend.
Brieven die niet zijn
van naam en adres kunnen
in behandeling worden genonj
Geheimhouding ls verzekerd,
gen die niet onderling met
in verband staan moeten
zonderltjke brieven worden
steld. Per brief dient een
aan postzegels worden ingej
ten.
Vraag: In welk gebouw is de stnst
de van Dordrecht gehouden? fooi-
AntwoordIn de Klovenierseiki
len, die in 1856 werden afgebrqich
Op deze plaats staat nu de geval s-
Hij was een felle polemischOEl
guur en bestreed vooral de;. e
monstranten. Geen wonder dat»
len hem weer hebben aangevdRS
ook Vondel, die verwijten ma 8
ten aanzien van zijn gelaatskj ci
(een zeer rode neus was aanlej
tot beschuldigingen van drj
misbruik, waartegen hij krachtifche
trad). Hij werd hoogleraar tej"
den. Hij was als rooms-katholia 1
Vianen geboren. te
Zijn vader had de oorspronkefed
naam Dry Eikelen verlatijnstj 2
Triglandus, naar de gewoonte!
tijden. Trigland zelf veranderd^
naam van zijn vrouw Trijntjfle
Astophia. Zijn familiewapen toi
een verdeeld schild met bovenIs"
burchten en onder drie eiken.
De zoon Cornelis Trigland
in 1638 predikant in Den Haag f
dit 34 jaar gebleven. Op
van de grootmoeder en moedei
de latere koning-stadhouder
hij van de kerkeraad toe ster
om een der opvoeders van de j
prins te worden. Voor deze
prins schreef hij het beeld val
ware christenvorst, waarbij hij j
al .de aandacht vestigde op
als type van de ware en enigep
ning Jezus Oiristus.
Hierin kwam een in het
gestelde verhandeling voor
psalm 101, de lievelingspsalm
de prins. Toen Willem III in f
het stadhouderschap
schreef Trigland hem een (ondj
de gezwollen stijl dier dagen) onj
rende brief, waarin hij hem
te blijven bij de ware christf
gereformeerde religie. Zelf sma|
hij naar zijn nabije ontbinding.1
stierf op 20 augustus 1672. niet
daarna.
(Van c
r redacteuren)
ROTTERDAM Het zou te waarde
ren zijn als er ten behoeve van de
schippers in de belangrijkste steden so
ciale voorlichtingsbureaus werden op
gericht, concludeerde gistermiddag
Goes' burgemeester mr, F W. A. Hu-
ber aan het eind van zijn tien-minu-
tenspeccli over het protestants schip-
perswerk.
Hij sprak op een ontmoetingssamen
komst van kopstukken uit de Rijn- en
binnenvaart, die was belegd door het
Rotterdams Beraad van Kerken „Schip-
oerswerk" en werd voorgezeten door
de wethouder van sociale zaken en
volksgezondheid de heer G Z. de Vos.
De heer Huber schetste de problema-
•mee de schipper wordt gecon-
met de opstanding van Jezus hen de fronteerd en die haar grond vindt
mogelijkheid is gegeven, de beloofde:het feit. dat hii een trekkend bestaan
heerlijkheid van Israël aan het licht te leidt. ..De wal" heeft van die problems-
brengen,
Stellingen
Enkele stellingen van de heer
Oostendorp:
Het doel van de straffen, voor
geschreven door een wetboek van
Vooral iii de beginperiode van zijn
functie, toen de Vrije Universiteit nog
maar drie faculteiten kende (theolo
gie, rechten en letteren) was de pedel
iemand die iedereen raad moest ver
schaffen.
Hij zal in de herinnering van ontel-
baren blijven leven als de man met
een ijzeren geheugen, die scharen jon
gens en meisjes heeft ingeschreven in
het album en die met zijn „hora est"
vele keren verlichting heeft gebracht
aan promovendi.
1 geslaagd aan vele promoties cachet te
geven.
EREPEDEL
Hoe de heer Van Sintemaartensdijk
ook door de studenten werd gewaar
deerd. bleek tijdens de huldiging bij
zijn veertigjarig jubileum in april vo
rig jaar.
In een buitengewone vergadering
van het Corps werd hij geïnstalleerd
als ere-pedel van het studentencorps
van de Vrije Universiteit. Het besluit
hiertoe, met algemene stemmen geno
de studie
H L1 daarmee
erwante' talen zoals Estnisch, Mord-
Zurjeens.
men. was een eerbewijs aan de man
die toen veertig jaar lang een heel bij
zondere plaats had ingenomen aan de
VU-gemeenschap( die op studenten
feesten werd uitgenodigd, maar altijd
de afstand wist te bewaren.
De VU verliest in de heer L. W. van
Sintemaartensdijk een pedel die met
haar historie heeft gemaakt.
De begrafenis is dinsdagmiddag om
twee uur op de Oosterbegraafplaats
in Amsterdam.
(Van onze kerkredactie)
KAAPSTAD De anglicaanse bisschop van Swasi- en Zoeloeland,
Alphaeus Zulu, heeft zjjn ambtswoning in Eshive, het centrum van
zijn bisdom moeten verlaten. Omdat de ambtswoning in een „witte
wijk" ligt mag hjj er 's nachts niet slapen. De Zuidafrikaanse politie
dwingt hem nu te overnachten op het zendingsstation Kwamagwaza
dat 45 kilometer van zjjn woning en bureau af ligt.
Alpheaus Zulu, een Bantoe werd onlangs tot eerste neger-bisschop ge
kozen van dit bisdom, dat volkomen geïntegreerd is met de andere anglicaanse
bisdommen in Zuid-Afrika die geleid worden door blanke bisschopen.
Reeds twee maal heeft de politie een inval gedaan in zijn ambtswoning
waar ook zijn bureau is gevestigd. Bovendien heeft de regering zijn pas inge
trokken. zodat hij niet naar het buitenland kan reizen.
In anglicaanse kringen wordt aagenomen dat de Zuidafrikaanse regering
bezig is represaille maatregelen tegen de Anglicaanse Kerk te nemen, omdat
daar het verzet tegen apartheid zo sterk is.
tiek weinig of geen begrip.
De kerk
Overheid en kerk hebben beide bij
het oplossen van de problemen een
taak. De kerk als enige instantie die
kritisch de samenleving kan gadeslaan,
kan attenderen op bepaalde misstan
den. kan allermeren. Maer de belang
rijkste taak van de kerk is aan het
gevoelsleven ruimte te geven. De Alge
mene Bijstandswet bijv. kan men toe-
iuichen. maar met die wet alleen is
men er niet. Daaromheen blijven er
nog andere problemen.
goed. dat er een instantie is.
die wil praten, uitzicht wil geveri met
de boodschap van Jezus Christus
binnenscheepvaart ondergaat grote
anderingen. Vooral de kleine
nenschipper ziet moeilijkheden
zich opdoemen, waartegen hij
meer kan opboksen.
De kerk dient hem op te var j
Maar zij dient ook de jeugd op te
gen. Veel is er op dat gebied al
daan, mede dank zij de steun vaij
overheid.
Engelse campagne v
Sipke van der Lan j
ZEIST De jonge Wasseni
avangelist en godsdienstleraar S
van der Land vertrekt zaterdag
een tiendaagse evangelisatiecam]
naar Engeland. Hij maakt deze toe,
op uitnodiging van London Bible C:
ge en Youth for Christ.
Er staan samenkomsten op het
gramma in Londen. Southampton,
verpool. Manchester. Richmond. I
castle en de Schotse steden Gla.<
en Falkirk. Het geheel staat onder
ding van ds. George Brucks uit 2
die zelf een aantal zendingsdien
voor ziin rekening zal nemen.
Verder hoopt men kennis te n«
van het bijzondere evangelisatie?
in de havenwijken en de industrii
den in verhand met plannen voor
'and. Ds. Brucks en Sipke van
Land hopen 31 maart terug te kere
Beroem n pswer
IET WFI'R Ix t "OP1
Kopenhagen onbew. 7 o.l
Luxemburg
Parijs
NED, HERV. KERK
Beroepen te Westbroek <U.): J, Vr
Indeweij te Goudswaard: te Zaam
A. de Kleine te Nijemirdum.
Beroepen te Zuid-Beijerland: L.
merzaal tc Rotterdam-Pernis.
Aangenomen naar Edam, als pred. i
buitengew. werkzaamh. herv. evangel
tie: B. A. Venemans te Purmerend.
GEREF. KERKEN
Ten onrechte deelden wij mee. da'i
H. A v. Bottenburg te Noordwijk a.
zeen verdere beroepen kan ontvanl
Hij deelt ons mee. geen beroepingsO
missles meer te kunnen ontvangen.
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Bedankt voor Zwijndreeht: .T. G.
te Heemse.
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen te Groningen: J. A. Han
te Amsterdam-Centrum.