Nina en achter Frederik schuil image-masker bijna Politie inde zes miljoen 848.000 bekeurden van DINSDAG 14 MAART 196T Werkweek in Nederland Drie shows voor KRO-televisie VANAVOND TE ZIEN Ne d. 1 VARA I ad1" verbazing hebben wijobekeken na wat men in 1934, toen de massa- jie hoogtij vierde, met vrij primi- ;e statische camera's allemaal kon In onze tijd, bij de haast onuit- ttelijke mogelijkheden in de film, Golgotha" niet meer dan een groot kspel geworden. Niet meeslepend, ontroerend, wèl knap van con- weldige decors, reusachtige men- imenigten, tot leven gebrachte schil- ijen. nauwelijks enig detailspel. rgvuldig gekozen typen met spre ke, treffende koppen, op de voor- I en dik opgelegde emoties die met dramatische gelaatsuitdruk- gen teweegbracht. Honderden men- tegelijk voor de camera's. Voor de sseur moet dit een uitputtend werk geweest. Vij kunnen ons nauwelijks meer ■stellen dat deze rolprent eens als elfilm een opzienbarende gebeurte- geweest. Daarom was het interes- er via de KRO-televisie nog eens s van te kunnen nemen, ndien er ooit van tegenstelling op scherm sprake is geweest dan wel avond: de AVRO hield op Neder- d 1 een levendige sportdiscussie en toonde het tweede deel van „De sband", waarin weinig duidelijker rd- gemaakt en weer enkele slacht ers vielen. )aarna trad Peter Schilperoort aan zijn „Dutch Swing College Band": 1 de liefhebbers van goede jazz- iziek een half uurtje om van te ge- ten. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Ze ontvangen de pers, Nina en Frederik, want ze zijn een week in Hilversum om in hoog tempo drie shows voor de KRO-televisie op te nemen. Wij vragen Frederik: „Uw publi citeitsagenten hebben altijd een waas van rose romantiek om u beiden heen geweven. Vindt u dat prettig, is dat echt? En wilt u als man dat nu niet eens graag veran deren?" Frederik wordt bloedrood en verlegen, maar Nina, in haar snel Engels, antwoordt voor hem: „Dat is de commercie. Die heeft onze image zo opgebouwd, en waarom dan niet? Het publiek wil dat wel. Waarom zouden wij dat dan ver anderen?" Na de conferentie spreken we Fred- rik even apart. ,,U hebt de vraag niet zelf beantwoord. Hoe denkt u man daarover?" Frederik probeert nog te ontwijken: „U hebt toch gehoord, wat mijn vrouw zei...?" En als wij aanhouden, ineens niet onvriendelijk, maar heel hooghartig: „Mij interesseert het niet. Ik geef geen aandacht aan de commercie nodig heeft. Wat ik privé denk vertel ik nooit. U ziet ons hier alleen als kunstenaars, niet als gewone mensen, die we ook Achter het masker van de door ande- lEN HAAG De rijks- en ge- cent), café, hotel- en restaurantbedrij entepolitie heeft in het afge- en jaar rond 1.857.000 overtre- ngen geconstateerd. In 1965 wa- het er 1.804.000 (-f- drie pro nt). politie deed zelf langs de weg transactie 848.000 gevallen af 98 pet. verkeersovertredin- Kruiswoord-puzzel zonder zwart de overige gevallen (1.009.000) akte de politie proces-verbaal op. de transacties werd bijna zes mil- gulden betaald (in 1965 4,5 mil- I [et aantal in 1966 uitgesproken fail- I imenten bedroeg 1939, bijna 200 j in 1965 (-f 11 procent). Dezej van het CBS zijn onder voor- lud gepubliceerd. Ityging kwam vooral voor in de; (uwnijverheid (34 procent), metaalnij- irheid (zestien procent), landbouw en jeteelt (65 procent), handel (tien pro- Vlaggenpa rade in Brunssum IRUNSSUM Het geallieerde ifdkwartier voor centraal Europa is -gisteren in Brunssuin ttioneel geworden. De eerste vlag- iparade werd bijgewoond door de imandant van AFCENT, generaal J. graaf Von Kielmansegg en zijn latsvervanger de Britse air-cnief- irshall Sir Augustus Walker. verhuizing van AFCENT van ntainebleau naar Zuid-Limburg is deze korte ceremonie overigens niet helemaal afgesloten. Enkele hderden functionarissen zullen in de de maand nog overkomen, zeer kleine groep blijft na 1 april enkele maanden in Frankrijk ach- om te zorgen voor de achterblijven-j Leine. 3. Terni Horizontaal: 1. kedingstuk lidwoord, 2. luitenant kolonel-lidwoord, 3. matig- rivier in Duitsland. 4. vis-buisvorming ingewand, 5. bekende afkorting-stoom schip (afk.) biersoort heden. 6. taaie aardsoort voorwerp om te malen, tot nader order (afk. lat.) muzieknoot gemeenschappelijke weide, 8. slede dorpje onder de Over. gem. Gramsbergen lidwoord (Fr) orient expresse (afk.), 9. de geesten der doden by de Romienen voegwoord. Verticaal: 1. schaaldier vis, 2. deel van de dag Ierland 3. spitse bek van een vogel-rund-bijwoord-in het jaar der we reld (afk. Lat.), 4. meisjesnaam-spijskaart, 5. boom - goedsdienst (afk.) - vat met een hengsel 6. Luitenant (afk.) plaats in Gelderl. gekheid, 7. haag niet ver gezeld, 8. rivier in Duitsland deel van een ontkening (Fr) bijb. figuur, 9. plaats in Groningen. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. Hattem tam, 2. ereis Aa-ga. 3. lire Wales, 4. dan la tent, 5 Ali Trento, 6. sek sa item, 7. tiran grot. 8. enig de adé. 9. rek eender. Verticaal: 1. held aster. 2. aria krik, 4. Tielt sage. I families, die in verband met het 5. es warande. 6. maat eigen, 5 niet beëindigde schooljaar pas in talent rad, 8. agent e.o. de. Nederland kunnen verhuizen.mast om ter. ren opgebouwde image komen Nina i en Frederik geen moment vandaan. Dat is het lot van grote artiesten. Heel even verspreekt Frederik zich, als we vragen naar de drie kleine) kinderen: „Zien Nina en Frederik die maar eens per jaar, wanneer ze I met vakantie thuis in Spanje zijn?" „Neen", luidt het officiële antwoord, j „tot nu toe hebben de kinderen i steeds met ons meegereisd, maar nuj wordt het langzamerhand moeilijk met de school. Ze zullen dan in Enge land blijven, waar we toch het meest optreden." „Op kostschool misschien?" „Neen", zegt Frederik. „juist niet °P j ^ehjkhei^d kostschool." Nina werpt hem een waarschuwende blik toe: dit is privéleven! Er wordt gewacht op een andere vraag. „Is dit uw eerste showoptreden in Ne derland?" „Ja. En we vinden het erg prettig." „Waarom komt u zo weinig in Neder land zingen?" „Dat weten wc niet, dat verzorgen on ze managers. Die maken alles klaar voor onze reizen, wij gaan waarheen wij moetn gaan. We zijn elk jaar een paar dagen in Nederland om fa milie te bezoeken en we zouden wel graag eens een zaalconcert hier ge ven, maar de zalen moetn geloof ik twee jaar van tevoren al worden besproken ion dat is te moeilijk voor Frederik (baron van Pallandt) spreekt nog zuiver Nederlands zonder ac cent. Deense Nina verstat de taal best, maar spreekt Engels. Daarom kan zij toch, wanneer zij het nodig vindt, Frederik i nde rede vallen en het antwoord afmaken. Eigen mening Dat gebeurt af en toe, o.m. als Frede rik vertelt, dat ze binneort voor drie weken naar Zuid-Afrika gaan. Iemand vraagt: „U weet, dat sommi ge artiesten hebben geweigerd daar heen te gaan uit overwegingen van anti-rassendiscriminatie. Hoe denkt u daarover?" Frederik aarzelt even, zegt dan: „Ik ken het land niet. wat ik ervan weet is alleen uit de krant en van horen zeggen. Onze managers hebben een j contract voor concerten afgesloten j en dus komen wij dat na. Als we een liedje op ons repertoire zouden hebben dat ze daar niet graag horen, laten we het vallen: we zijn gast in het land en zullen het publiek dus niet prikkelen." „En als het u in het land niet bevalt?" „Dan zullen we toch ons contract nako men, maar misschien gaan we dan geen tweede keer, ik weet het nog „Denkt u het land in drie weken te leren kennen?" „Neen, maar dat hoeft ook niet. Wij zijn kunstenaars", zegt Nina, „wij hebben niets te maken met de poli tieke inzichten van een regering, wij komen gewoon zingen voor mensen die naar ons willen luisteren." „En uw persoonlijke mening?" „Die speelt geen rol. Wij scheiden ons kunstenaarschap van ons privéleven. tie... ze begonnen in 1957 in hun ei gen Kopenhaagse cabaret „Mon Coeur" en sindsdien is de romance niet aan een eind gekomen. Ze trouwden in 1960 en hebben nu drie kinderen: Nicolas (6), Kirse (4) e» Anne-Marie (2)." Enfin, dit is dan een staaltje va romantiek, die Nina en Frederik geeft. In werkelijkheid reist het echt paar van land naar land, vrijwel het jaar rond. Een thuis heeft het (voor ongeveer 3 maanden vakanties jaars) Fanclub voor tieners. 8.20 uur actualiteiten. 8.45 uur aflevering van Z-Cars, politieserie. 9.35 uur cabaret Henk Elsink. 10.00 uur Griekse protestliederen van Theodorakis. Ned. 2 NTS 8.05 uur filmrubriek. 8.4510 uur „Wortels van wanhoop", documentaire over 100 jaar China. VANAVOND TE HOREN Hilversum I AVRO Amateurs musiceren; o.a. Rotterdams Jeugd- accordeonorkest Europoort. 8.05 uur amusementsprogramma: bij de Kon. Lucht macht op Soesterberg. 9.15 uur zesde deel hoorspel „Achter de muur", de 10.00 uur satirisch programma Gonk. n. Ï0.50 uur klassieke muziek. 7.40 Hilversum II KRO sinds enkele jaren ergens in Spanje, i Vraag niet waar... dat is privéleven! 9-05 ook. dat Nina derik inderdaad veel adoratie ten deel valt. al krijgt het grote publiek jg wel een tikkeltje genoeg van de zoe- j te romantiek. Men erkent liever het Radio Filharmonisch orkest speelt hovens „Eroïca". Promenadeorkest speelt Italiaanse en meense muziek. 10.00 uur Kunstprogramma 10.45 uur Fins hoorspel „Klem", absurdistisch. Kamermuziek. echtpaar als wat het is: een be kwaam zangduo met eigen stijl. Hoe ze hun repertoire-genre noemen? ..Moet het in een vakje?" vraagt Nina charmant maar bijdehand. „-Noem ons dan maar minstreels. Wij zingen van alles, maar graag poëzie." „Toch hebben we ook wel eens een protestliedje gezongen", zegt Fred- rik, „maar alleen zolang we de woor den konden onderschrijven of totdat het publiek ër genoeg van had," „Hierbij dus wél een éigenmening?" „Ja, maar we protesteerden nooit echt hard, dat ligt ons niet. Net zomin al liedjes uit Amerikaanse musicals of het optreden bij symfonie-orkesten. Bovendien vind ik dat je een protest liedje zelf moet maken om er achter te kunnen staan... je gevoelens kan je niet uiten in woorden van ande-1 Nina en Frederik toch even „thuis", met hun drie kindeen. Van links naar rechts: Anne-Marie, Nicolas en Kirse. De slious POTTER'S CATARRH PASTILLES Alleen bij apothekers en drogisten Nog even iets over de drie shows van I de KRO. Die zijn voor het wintersei- I zoen: de eerste komt in oktober op het scherm, de laatste tegen de kerst- heeft gebracht. Het is hem echter alles meegevallen. Hij" heeft gemerkt hoe de twee vrouwen elkaar met de ogen hebben gemeten. Doch dat is alles geweest. Daarna hebben zij gewoon over alledaagse dingen gesproken en opgelucht heeft hij vastgesteld: het is een gewone visite, zow^J voor Aegte als voor Machteld. Als hij echter Aegte naar huis heeft gebracht en in een tevreden en gelukkige stemming is teruggekeerd, wordt er een harde domper op zijn blijheid geplaatst. Machteld heeft op hem gewacht en zodra hij de kamerdeur achter zich heeft gesloten, komt ze vlak voor hem staan en zegt: „Dit ia het dus..." Hij antwoordt niet en zij vervolgt: „Daarom heb je mij de laatste tijd niet meer nodig... Wat ben je nu van plan?"... Wat moet hij zeggen? De waarheid is hard. Hij wil deze vrouw, die altijd goed voor hem is geweest, geen pijn doen. Misschien was het wel niet helemaal zonder berekening, maar zij is evengoed zijn vrouw geweest als zijn huishoudster. Hij gelooft, ja weet wel zeker, dat zij- van hem houdt ook Maar uiterst scherp is hij er zich op dit moment van bewust, dat hij niet van haar houdt. Haar genegenheid is hem steeds welkom geweest, vooral wanneer hij haar nodig had. Doch het waren nooit diepe gevoelen* die hem tot haar dreven. Een contact, zoals er dat was met Aeltje en er nu reeds is met Aegte, heeft er -tussen hen nimmer bestaan en zal er ook nooit kunnen zijn. Hij zal haar dit duidelijk moeten maken. Zij verwacht een verklaring van hem. Daarom begint hij-: „Machteld, ik... ik..." Het is moeilijker dan hij dacht. Hij kan de woorden niet vinden. En hij begint opnieuw: „Machteld, ik... je moet goed begrijpen, Machteld..." Hij blijft erin steken. De ogen van de vrouw zijn strak op hem gericht en hij leest er een vraag in. Een antwoord kan hij- onmogelijk schuldig blijven. Daarom stoot hij het er ineens uit: „Machteld, het is zo moeilijk. God het is zo ontzettend moeilijk!" Hij is gaan zitten. Hij steunt de ellebogen op de knieën en het hoofd in de handen. En zachter, als tot zichzelf, zegt hij nog eens: „Het is zo moeilijk Tegelijk denkt hij: wat moet er nu gebeuren...? Het is geen verklaring die hij heeft gegeven. Hij weet er geen raad mee en aanvaardt het als onafwendbaar, dat zij' nu een scène- zal maken. Het kome zo het komen moet. Hij voelt, dat de moed hem ontbreekt om zich te verzetten. Doch wat hij verwacht heeft, gebeurt niet. Ze maakt hem geen verwijten, maar komt naast hem staan en drukt, met een hand op zijn wang, zijn hoofd tegen zich aan. Heel groot en wazig ziet hij het patroon in het weefsel van haar schort vlak voor zijn ogen. Hij ruikt de geur van haar lichaam evengoed als die van haar hand. die de reuk van groene zeep heeft. Het is hem zo vertrouwd, dat hij zich week voelt worden. Onwillekeurig strekt hij de armen uit om haar op zijn schoot te trekken. Maar dan. ineens glashelder, als stond zij in levenden lijve voor hem, ziet hij Aegte voor zich. Hij laat de armen zakken en denkt: nu sterk zijn. Nu héél sterk zjjn. Het is alsof Machteld zijn gedachten kan voelen. De druk van haar hand tegen zijn wang verslapt. Ze laat hem geheel los en doet een passen achteruit. Hij denkt: nu nu zal ik het duidelijk zeggen. Hij opent zijn mond. maar het is niet nodig, dat hij iets zegt. Thans is Machteld op een stoel gevallen en snikt: „Zeg maar niets meerzeg maar nieie! Ik heb het al begrepen O Carel Hier is ieder woord dat hij zou kunnen spreken, zinloo*.^ Hij ziet even, verdrietig nu ook, op haar neer en gaat daft de kamer uit. Daarop laat hij de buitendeur achter zich i dichtvallen. Hij loopt de stad uit tot in de rietlanden buiten de Koepoort. Want hij heeft de behoefte alleen te zijn en de1 ruimte om zich geen te voelen. Nóg geen week later komt Machteld hem haar dienst opzeggen. Ze heeft zich als huishoudster verhuurd bij een weduwnaar in Rotterdam. Al gauw gaat ze verhuizen en de kinderen zullen met haar meegaan. Niettegenstaande hij het had kunnen verwachten, verrast haar mededeling hem. Maar hij denkt: het is het beste zo. Wordt vervolgd) nei scnerm. ae laatste tegen ae Kersi-w i dagen. Nina zal er een oud kerstlied- j ■OH lïlllgs die gebruikt Wij dienen de kunst, en kunst liefde. Daarmee heb je toegang tot het publiek, niet met agressie. We £r treden buitenlandse gasten in elk de drie programma's op. Neder- gen bij landingen op vliegdeksche pen op te vangen, zullen gebruikt worden om enkele gevaarlijke bochten in het circuit van Sebring (in Florida) te beveiligen. De idee om de netten voor dit doel te gebruiken, is volkomen nieuw. De directie van het circuit gelooft, dat zy voldoende sterk zijn om een racewagen op te vangen en tot stilstand te brengen. zingen wat de mensen willen. „Is dat niet erg commercieel gedacht?" ,U schakelt dus volkomen uw persoon lijke inzichten uit?" „Soms wel eens- niet", erkent Frederik. gedreven. Het spijt ons. maar we kunnen u Nina en Frederik niet laten zien zoals ze; in werkelijkheid zijn. Of wél juist? j „Wij zijn als kunstenaars vergroeid met ons image", verklaart Frederik. Daar zijn ze dus: Nina heel tenger, hel i stroblonde haar strak weggetrokken j en samengedraaid in de nek, met een grote lichtblauwe strik die juist kleurt bij haar mouwloos wollen I jurkje. Haar cameljas gaat alleen landsc bijdragen komen behalvt Albert Vogel, van Karin Kent en Ronnie Tober. Frederik zal de pro gramma's presenteren. .'ina en Frederik zullen zowel „echt" zingen als play-back bedrijven: „Sommige liedjes van ons zijn hele maal voor de plaat gemaakt, met spe ciale begeleiding en die zullen dus via de plaat laten horen. We zingen er dan zonder microfoon bij." '•mavond zullen Nina en Frederik in de Singerzaal in Laren voor publiek optreden: driemaal tien minuten. De opnamen daarvan besluiten telkens de shows. uit voor de fotografen. Frede- Nina en Frederik hebben al in rik: juist zoals men van hem le foto's kent, weggedoken in zijn roodbruine baard. „In 1957 ontmoetten ze elkaar op een j party, waar Frederik zong bij z'n gitaar", zegt het papiertje van de pu- bliciteitsagenten, „ze pasten direct bij elkaar... is het te geloven, dat zulke gouden dingen bij toeval ge- beuren? Twee zulke romantische jon- j ge mensen, mooi, elegant en vol gra stuk of tien landen voor de camera'; gestaan, maar liever treden ze ir een zaal op: De camera's vormen een beletsel vooi direct contact met het publiek er dat heb je als kunstenaar juist no dig", leggen ze uit. Stad woi-dl verplaatst De Sowjetstad Oest-Kam- chatsk aan de MOSKOU Stille Oceaan zal verplaatst worden om haar te sparen voor een te verwachten vloedgolf. De kleine havenstad is herhaaldelijk getroffen door vloed golven, het' laatst in 1923. Volgens het Russische persbureau Tass veroorzaken aardschokken op de bodem van de oceaan elke 40 tot 50 jaar grote vloedgolven en binnenkort kan iets dergelijks weer verwacht worden. ren. 19.05 Gedachienwisseung over moderne geloofsvragen. 22.00 Nieuws. 20.05 Gevarieerd ziekprogramma 21.15 Achter de i i Conciliepostbus. 19.35 •nde kerk. 19.45 Nieu- hlsmus voor volwasse- ).00 Radiophilharmo- gesprek. 21.05 Promena- Nleuws in t NTS20.05^ Première: Stereo: Gei^ Mededelingen Metropole-orkest aïiteiten en Gesproken porti 1222 Voor het plat. MPtr°13.To ~ActU- :ugd Licht instrumentaal kw zangsoliste. richten. 7.10 Dagope- 7.15 Stereo: Klassieke Hilversum III. 240 m. en FM-kanalen. AVRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Actualiteiten. 9.05 Gevarieerd muziekprogramma. mi°nen.'eUU LÓO—?1.02Nieuw'3 SUKKELTJE EN BRUUNKE „Wat donker" roept Stik- keltje. „Ik zie de punt van m'n eigen neus niet eens!" t De vis plaagt „Daarvoor ben je ook niet hier; je wilt toch een zeepbel zien?" Hoera, hier is het weer licht" juicht Stikkeltje en kijkt meteen goed uit. „Daar drijft-ie Bruunke, zal hem even pakken!" roept Bruunke zich buk- „Hé, daar: wat vis je daar uit het water?" vraagt jouw kant uit!" waarschuwt hij. „Ik zag hem al; ik kend. Daar heb je Dikkie Dribbel, de veldwachter, hij streng. „Een doodgewone zeepbel" zegt Bruun ke. Maar Dikkie Dribbel zegt: „Helemaal niet ge woon, want hij blijft heel. Dat is geen zuivere koffie, vriendjes!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 11