E spaar veilig: Waarheid en Eenheid wil geen groepsvorming Te grote invloed van de overheid gevreesd Ook de kerk tegen luchtvervuiling Wens voor formateur Postspaarbank Een woord voor vandaag Term „verontrusten" niet gelukkig Kritiek op jeugddag I H J :nS VerkMj9baar' Jaarvergadering gereformeerde jeugd Jjjhjkcl peekGScloppenburg Leger des Heils-mai\ gaat oefen boerderij voor blinden leiden* MAANDAG 13 MAART 1 P» Een merkwaardigheid van het Johannes evangelie w dat we daar met geen woord lezen van de instelling van het avond maal. Toch verhaalt deze evangelist de laatste dag van Jezus' leven op aarde veel uitvoeriger dan enige andere bijbelschrij- ver. Nu is Johannes het laatste evangelie, geschreven toen de an dere drie al lang bekend waren. Het ging hem er om nadruk te leggen op dingen die in het vergeetboek dreigden te raken. We zouden het zo kunnen zeggen: Johannes beschrijft ons niet de instelling van het avondmaal, maar de instelling van de discipelen. Judas neemt van het brood en eet zich een oordeel. We lezen dat de Satan in hem voer. Wie zonder deel te hebben aan Christus aan het avondmaal aanzit, krijgt deel aan de duivel. Zo waarschuwt de evangelist tegen een al te gemakkelijk deel nemen. Maar Johannes waarschuwt ook tegen het andere uiterste. Er zijn mensen die denken dat we volmaakt moeten zijn. Ze dur ven niet deel te nemen omdat ze zichzelf zo goed kennen. Als iemand dan niet deel had mogen nemen dan was het Pe trus. Hij zag zich zelf wel als een geloofsheld, maar zou Christus nog diezelfde nacht verloochenen. Maar Christus troost hem met de woorden: „Uw hart worde niet ontroerd: gij gelooft in God, geloof ook in Mij!! Niet onze geloofskracht staat ons toe aan het avondmaal deel te nemen, maar de verlossende kracht van Christus. We lezen vandaag: Johannes 14 15-31. (Van onze kerkredactie) AMERSFOORT Het aantal abonnees van „Waarheid en Eenheid'" vertoont een opmerkelijke groei. Maar het bestuur van de persvereniging die dit blad uitgeeft, wil beslist voorkomen dat uit de lezerskring zoiets ontstaat ak een „organisatie van veront rusten" in de Gereformeerde Kerken. Dat werd duidelijk op de jaarvergadering. Het afgelopen jaar zijn er in Harder wijk en hier en daar elders plaatse lijke „verenigingen van verontrusten" opgeriaht, om te doleren over de situa tie in de Gereformeerde Kerken. Ter vergadering werd sterke aandrang op het bestuur uitgeoefend, dat te stimule ren. „Onze beweging moet worden uit gebouwd", werd er gezegd. Maar voorzitter dr. J. Schelhaas Hzn. maande met klem rustig te blijven. Waarheid en Eenheid wil een persvere niging blijven, die alleen voorlichting geeft, en wil geen wijdvertakte actieor ganisatie worden. Wie in zijn woon plaats „Harderwijk" wil navolgen, is daarin vrij. Maar dan los van Waar heid en Eenheid. Groepsvorming in de kerk zou fu nest zijn. Daarmee zou ook de invloed van Waarheid en Eenheid gereduceerd Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Groot-Ammers (vac. P. Westland): J. Vos te Rijs9en; te Loon op Zand (toez.): S. de Jong te Houten (U.) Aangenomen naar Rotterdam-Kralin- fen (vac. Th. G. Vollebregt-toez.)Joh. Kortleve te Klundert. VRIJE EVANG. GEM. Aangenomen naar Amsterdam-west: H. C. Leep. pred. algetn. dienst (binnenl. sending) te Rotterdam. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Kornhorn: kand. J. W. Post te Leeuwarden, die bedankte voor Hemelum, en voor Zuidbroek-Hark stede; naar Muiden-Muiderberg: kand. K. Zijlstra te Bergen (N.H.), die bedank te voor Heerhugowaard. Slootdorp en Tuindorp-Ooetzaan; naar Eerbeek/Laag Soeren: kand. L. D. Th. Steenstra te Lem mer. die bedankte voor Haastrecht en Leimuiden. Bedankt voor Den Helder (vac. M. Hamming): G. M. W. Steen te Harden- berg; voor Schiedam (vac. W. A. Krij ger): D. Bouwknegt te Den Haag-Moer- GEREF. KERKEN (vrfjgem.) Beroepen te London-Wattford (Ont Can.): J. J. Wildeboer tte Driesum; te Voorburg: C. J. Smelik te Bunschoten- Spakenburg. Aangenomen naar Hilversum: C. Bijl te Hoogezand-Sappemeer. CHRIST. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Goes: kand A Broersma te Leeuwarden, die bedankte voor Gouda, Kornhorn en Nieuw Ven nep. UNIE v. BAPT. GEM. Aangenomen naar Haulerwijk (Fr.): H. Sikkema te Rotterdam-Pernis. Dit zei dr. J. L. P. Brants, voorzitter van het Landelijk Centrum voor gere formeerd jeugdwerk, zaterdagmiddag op de door 500 personen bezochte eerste jaarvergadering van het cen trum. waarin sinds anderhalf jaar de Bond voor gereformeerde jeugdorga nisaties en de Bond van Gereformeerde jeugdverenigingen samenwerken. Later op de middag hielden beide bonden hun eigen jaarvergadering. Dr. Brants zei over de samenwer- jeugddag zoals die dit jaar in Leeuwar- king van GJO en GJV dat men on- VOORJAARSBEURS BOUW+VERWARMING UTRECHT Nog 1 beursdag worden tot een groep. ,.De situatie kan veranderen. Maar op dit moment kun nen wij geen ander standpunt inne men", aldus dr. Schelhaas. Velen in de zaal bevredigde dit standpunt niet. „Zo blijven we in de mist." „We zijn als schapen zonder herder." „Je staat nu zo deksels al leen." „We hebben eikaars meeleven nodig." „Ze hebben ons al lang in een hoek gedrongen." „We kunnen niet wachten, geen dag en geen nacht." Wel kondigde dr. Schelhaas aan, dat bij wijze van experiment op 13 mei in Zwolle een voorlichtingsvergadering zal worden gehouden. Ds. E. J. Oom- kes uit Leeuwarden zal er de situatie in de Gereformeerde kerken bespre ken. Slaagt deze proef, dan zal dit ook in andere plaatsen worden gedaan. APPELLEREND Ds. J. B. van Mechelen van Heinen- oord haakte in zijn referaat „Appelle rend belijden" in op verontrusting. Hij toonde zich met de typering „veront rusten" voor de mensen van Waarheid en Eenheid bepaald niet gelukkig. Verontrusting" is te veel een alge meen verschijnsel in deze snel veran derende tijd, zei hij. Het heeft een negatieve klank. Je denkt erbij aan mensen die achterom kijken. Het kan ook een kracht zijn tot openba- (Van een onzer medewerkers) „Nu jeugdland een veld biedt met UTRECHT - „Het gereformeerde jeugdwerk wijst het Cower-|»™« rapport van de commissie, die de minister geadviseerd heeft over helemaal zichzeif te zijn en kunnen zij een wettelijke: regelipg van het jeug^werjp niet af. Wel zuullen wij zich geven aan hun eigen taak: studie, onze bezwaren naar voren brengen en op bepaalde vragen een bezinning, opiipevorming en praktische duidelijk antwoord willen hebben. Dat is ons goed recht, want het gereformeerde jeugdwerk is met zijn 75.000 leden nog zo gezond, dat wij aan liquidatie bepaald niet toe zijn." is neergelegd, de vrijheid voor het le vensbeschouwelijke jeugdwerk toch niet te klein wordt Typerend achtte hij het voorstel over de accommoda- den gehouden zal worden. Vooral het meedoen van Jan Wol kers en Dick Houwaart aan de literai re en politieke teach-ins leverde bij sommigen moeite op. De zaal reageer de echter met een krachtig applaus toen anderen hun adhesie met de op zet van de jeugddag kwamen betuigen. Wim Veenendaal, voorzitter van de jeugddagcommissie: „Juist by het bot sen der meningen kun je pas goed je gedachten scherpen." danks strubbelingen toch een eind op weg is naar een nauwe samenwerking op alle niveaus en in allerlei verhou dingen. In het Cower-rapport is gelukkig geen sprake van de gedachte, dat de jeugdservice in Nederland strikt zake lijk moet zijn, zodat er voor het levens beschouwelijke geen plaats meer is. Dr. Brants vroeg zich echter af of in de hele opzet van de nationale jeugdservice, zoals die in het rapport Hartekreet van predikant (Van een onzer verslaggevers) VLAARDINGEN „Vriend die ons te eten geeft, gij zult niet doodslaan". Met deze hartekreet besluit de gereformeerde predi kant ds. J. F. ter Hart een artikel in de gereformeerde kerkbode van Vlaardingen, waarin hij stelt dat de kerk een taak heeft in de strijd tegen de luchtvervuiling. Ds. Ter Hart, die nog maar een half Jaar in Vlaardingen staat (hij kwam september 1966 uit het Noord-Brabant se Valkenswaard) staat op het stand punt dat de kerk op grond van het sesde gebod het gesprek met de in dustrieën moet openen en hen moet oproepen tot het bedenken van al wat „rein" is. In het artikel dat de predikant van de kop „Decaloog en luchtverontrei niging" voorzag, schrijft ds. Ter Hart onder meer: „Dit artikeltje schryf ik terwijl ik over een groot deel van ons goe de Vlaardingen een blauwgrijze walm hangt. Zojuist teruggekeerd van een kraambezoek in de wijk. Het prille leventje ligt in het wieg je. L/e ramen moeten hermetisch gesloten blijven Over de dijk loopt een moeder achter de kinder wagen. Zij lóópt in de walm, en haar kindje ligt in de walm. Op straat spelen de kinderen (wat een witte gezichtjes vaak) in een ver peste atmosfeer. Een dagelijks te- nigkerende vrnae van velen is: hoe training. Het jeugdwerk is in geen zo spannend geweest en zo opwin dend als juist nu. Wij mogen elkaar wel geluk wensen met onze generatie jongeren, die zo overbewust leeft en zich geen knollen voor citroenen laat verkopen." is de windrichting? Gelukkig oost. Maar wat zeggen ze in het andere deel van de stad? Wat zeggen ze in Maassluis, Hoogvliet of Pernis? Och, het is lood om oud ijzer. Over honderdduizenden Nederlanders in dit gebied braken de industrieën hun kwalijke dampen uit. Onvermijdelijk In het vervolg van zijn verhaal poneert de Vlaardingse predikant de stelling dat de mens vermijdt wat het leven schaadt, maar dat hij dit niet vermijden kan want het schadelijke is zijn brood. „Het voedsel is meer dan het leven. Vlaardingen zou Vlaardingen nooit geworden zyn zonder luchtveront reiniging. Zouden wij ons salaris wel ontvangen en de stank niet?" Toch persisteert de met stank ge plaagde dominee niet in deze berus ting, want hij vraagt in het vervolg of het vreemd is als de kerken ge zamenlijk de vinger leggen op een wondeplek in de samenleving. „Als de goede zede in gevaar wordt gebracht, mag de kerk dan niet spreken? Als de zondagsrust bedreigd wordt, heeft de kerk dan geen boodschap? Als de criminali teit om zich heengrijpt. moet de kerk dan zwijgen? En als het leven dreigt te verstikken in een verpes tende atmosfeer, moet zij dan maar de vinger op de mond leggen? Het antwoord geeft ds. Ter Hart zelf. Hij schrijft: „Het leven wordt be dreigd. En dat moet de kerk aan het hart gaan en daarom moet zij De commissie lanceert een plan accommodaties voor een bevolkingseen heid van 20.000 inwoners en wil dan een hoofdgebouw van ruim anderhalf miljoen gulden en vier kleine ruimten o.a. voor het levensbeschouwelijke jeugdwerk, die samen 114.000 gulden zouden mogen kosten. „Wordt zo de algemeenheid toch weer niet binnenge haald?" Overheid De heer Brants achtte het nog ernsti ger, dat de overheidsbemoeiing groot gaat worden. De plaatselijke, pro vinciale en nationalei raden jeugdservice worden in deze opzet door de overheden benoemd. De organisaties worden wel ge noemd, maar hoe komen hun vertegen woordigers in die raden? Daarnaast ko men er dan vertegenwoordigers van d« overheid en deskundigen op het ter rein van de werkzaamheden van dit raden in te zitten. „Wordt zo het gevaar niet le vensgroot. dat de raden voor een groot deel uit functionarissen bestaan?" De commissie mag dan wel zeggen dat zij als uitgangspunt stelt het particulier initiatief, de stimulering daarvan rechtstreeks uitvoering door de over heid, dr. Brants vond het niet duide lijk of de commissie de raad voor de jeugdservice particulier initiatief noemt of overheid. Mogelijkheden Drs. G. N. Lammens ging op gadering van de bond van GJV in op de meer gehoorde vraag GJV-werk en de landelijke organisatie maar niet beter kunnen verdwijnen nu zich allerlei nieuwe vormen van jeugd werk voordoen. Zijn antwoord luidde ontkennend. UTRECHT Ds. Lammens had zaterdagmiddag op de jaar vergadering van de bond van gereformeerde jeugdverenigin gen nog een speciale wens voor formateur Biesheuvel, een oud JV-er, zoals hij zei. „W\j hopen van harte, dat de heer Biesheuvel voor zijn kabi net mannen en vrouwen weet te vinden, die voor méér oog heb ben dan alleen voor de binnen landse economische politiek. In ieder geval hopen wij voor het departement van cultuur, re creatie en maatschappelijk werk op een figuur, die in visie, crea tiviteit en begrip voor bejaarden en jongeren niet onderdoet voor staatssecretaris Egas." ring van nieuw leven. Maar ds. Van Mechelen stelde voor, dat „appelle rend belijden" te noemen. Dan is het zorgelijke van de verontrusting om gezet In een blij doel. Een appelle rend belijder kijkt vooruit, naar de toekomst. Wil Waarheid en Eenheid zijn moto rische kracht behouden dan moeten geen concentratie zoeken van mensen, die over allerlei ontevreden zijn, maar ons uitgangspunt nemen in de kracht van het evangelie en dat appellerend uitdragen. Wie niet durft te vernieuwen, mist de mogelijkheid van gesprek met de mensen van deze tijd. Daarom waarschuwde ds. Van Mechelen voor struisvogelpolitiek en riep hij op tot moderne Schriftstudie, om een eigen antwoord te vinden op bij voorbeeld de Genesisvragen. GEVAAR? Men snijdt de mogelijkheid van gesprek af, als men (zoals „Harder wijk" In een publikatie gedaan heeft) dr. Kuitert „een groot gevaar voor on ze kerk" noemt Ds. Van Mechelen liet de hand van citaten uit Kuiterts jongste boek zien, dat er verbin dingspunten zijn. „Wij moeten met de anderen in gesprek blijven. Dat gesprek wordt niet gemakkelijk gemaakt. Wij worden niet serieus genomen. Men spreekt van ketterjacht, als wij wijzen op de schadelijke gevolgen van bepaal de publikaties. Maar maken wij het er i niet naar? Staan wij wel eens niet te gemakkelijk klaar met ons oor deel? Herbennen de anderen zich in het beeld, dat wij van hen ontwer pen?" Maar aan de andere kant, aldus ds: Van Mechelen, moeten zij zich niet verwonderen, als het kerkvolk op de ketting springt bij de nieuwe bijbel beschouwing en aanvallen op de belij- De kernvraag in het gesprek moet volgens ds. Van Mechelen zijn: Hoe wordt het evangelie verstaanbaar kondigd voor deze tijd? en meer ontkerstent, de bewijslast net in de oude kerk weer op de gelovi- komt le liggen. „Dat vraagt trai ning en toerusting. De gjv's kunnen .hierbij een reusachtige dienst verle- Herdacht Aan het begin van de bijeenkomst werden het erelid prof. dr. J. Waterink en het Friese moderamenlid Willem Lubberts herdadht, twee geheel verschillende mensen, „die echter vlak naast elkaar stonden in hun trouw aan de Heer en hun verknochtheid aan het jeugdwerk." Mejuffrouw L. Jansen uit Amster dam en de heer Jan Pasveer uit Zaan dam werden als bestuursleden herko zen. Bij de Bond voor gjo werden her kozen als bestuurslid mejuffrouw drs. A. Kok uit Amsterdam en drs. D. Jol te Veenendaal. In de vacature ir Koster werd dr. ir. J. Doelman uit Amstelveen gekozen. mode tot uw dienst I UTRECHT De 30-jarige F. G. N. Hansen uit Dordrecht, Deen van natio naliteit, wordt bedrijfsleider van een „oefen-boerderij" voor blinden in Iran. De heer Hansen, die lid is van het Leger des Hcils, hoopt eind april daar heen te vertrekken. Het werk in Iran gaat uit van de kerk van Iran en is een zaak, die zowel het hervormde als gereformeerde werelddiakonaat steeds ter harte is gegaan. Vandaar dat de diakonieën van de hervormde gemeente en de gerefor meerde kerk te Delft aangeboden heb ben om de uitzending van de heer Hansen mee te financieren. Eind 1961 vertrok de psyoholoog en blindenexpert dr. J. van Weelden naar Iran, in gezamenlijke opdracht van het diakonaat van de Hervorm de Kerk en de Gereformeerde Ker ken. Hij had tot taak te onderzoeken welke werkmogelijkheden voor blin de jongens en mannen zouden zijn op te zetten. Dr. Van Weelden, die deze zomer naar ons land terugkeert, is geslaagd: hij laat in Iran achter een brailledrukke- rij, die door blijft draaien met Per zische krachten, èn de eerste opzet van een agrarisch trainingsproject voor blinden, de al genoemde „oe fen-boerderij". Op deze boerderij zal de heer Hansen aantreffen Moecr.edi- ni, een Perzisch christen, die vroeger onderwijzer was en die de jonge mensen selecteert voor het werk op dit project In verband met de verdere ontwikke ling van dit project heeft het gerefor meerde werelddiakonaat de Neder landse Heidemaatschappij opdracht gegeven een rapport samen te stel len over de toekomst van deze „oe fen-boerderij", waarbij vooral ook de economische kant van de zaak bekeken moest worden. Er kwam een zeer positief advies uit de bus. Dit trainingsproject zal op den duur zichzelf kunnen bedruipen, mits er voor de eerste vijf jaar een bekwa me bedrijfsleider is. Intussen, moest die bedrijfsleider aan zoveel specifie ke eisen voldoen, zowel wat de lou- Spaar bij de Postspaarbank- de veilige manier van sparen. Uwspaarbankboekje staat op naam: zonder uw handteke ning kan niemand aan uw geld komen. Uw spaargeld is veilig, zelfs bij diefstal of verlies van het boekje. Meer dan 2200 vestigingen in Nederland staan voor u klaar: het post kantoor is altijd in de buurt. Bij de Postspaarbank kunt u de voor u meest geschikte spaarvorm kiezen met een rente variërend van 3,48% tot 5%. En heeft u een girorekening? u zelfs thuis sparen. Kies de veilige ma- sparen! ter landbouwkundige zijde van P.1 taak als het sociale aspect ervanr1; treft, dat men niet onmiddellijk rn zioh zag, wie voor deze taak de i gewezen man zou zijn. Ls In de heer Hansen, die kort gele e zijn overheidstaak in Nigeria als bh cialistisch adviseur voor agraiT in werk heeft neergelegd, meent fces nu de geschikte persoon gevondair hebben. De investering in deze „oefen- rij" vraagt een bedrag van gulden, hetgeen voor een belai^.. deel betaald wordt door het geréoj meerde werelddiakonaat. De dis nie van de gereformeerde kerl Zoetermeer wil voor dit ondei. van het werk in Iran geld bij brengen. Andere diakonieën volgen. Ook op giro 2211 gereformeerde werelddiakonaat men al extra giften binnen voor) project Oud-chef-redacteuf Trouw overleden AMSTERDAM Op nog maar 591 rige leeftijd is de journalist A. A. man overleden, die na de oorlog tien jaar chef-redacteur van het dn blad Trouw is geweest. Enige ji< geleden werd hij op zijn verzoek' buitenland-redacteur benoemd, p functie, die hij slechts korte tijd hfri mogen uitoefenen. b Erepenning vorf dr. C. Augustijj HAARLEM Dr. C. Augustijn, L tor aan de Vrije Universiteit, enol Duitse emeritus-predikant Karl i nerth hebben zaterdagmiddag in 1 Teylersmuseum elk een gouden ning ontvangen van Teylers' leerd genootschap. Het was voor het eerst sedert dat dit genootschap twee inzendiiJ op een prijsvraag bekroonde. De prijsvraag vroeg een onderd van de hoofdinhoud, en een beoomi ling van de theologische, de kerkhifi rische en de politieke betekenis vanlc godsdienstgesprekken te Leipzig, H& nau, Worms en Regensburg uit de pfc ode 1539- 1541. Er bestond tot nutj nog geen samenvattende behandekl van deze befaamde periode in I geschiedenis der Reformatie. fii Prof. dr. J. N. Bakhuizen van th Brink, die de erepenningen uitreiki zei. dat er vier antwoorden waren n' nengekomen (twee Nederlandse Tl twee Duitse). Alle inzenders verdiei lof. Een theoloog uit Genève hield Ti ook bezig met het onderwerp, ni moest wegens ziekte zijn werkzaamt den staken. Dr. Augustijn heeft al meer een f tenschappelijke prijs gekregen. Eer* kreeg hij de Praemium Stolpiani een prijs die wordt uitgereikt w hoog gekwalificeerde dissertaties. k „Fuur" kwam if Assen bijeen j Assen Zaterdag werd in Bellevue Assen door de oecumenische opwi kingsbeweging Vuur een streeki georganiseerd. Over het thema „St ven en opstaan, maar hoe?" spl ds. D. van Keulen uit Zeist, waai hij speciaal inging op de prakt van het dagelijkse geloofsleven. Men moet sterven aan de dingen, naar de dood voeren wil het lei van Christus gestalte krijgen in i leven. Dat dit mogelijk is illustre de hij met diverse voorbeelden, tijdens de daaropvolgende gespri ken met meerdere werden aani vuld. Drs. J. Horsthuis ging nader in op vele gestelde vragen, die veelal trekking hadden op de toerust door de Heilige Geest. Met een gei menlijke bidstond en een toew dingsdienst werd deze Vuur-d besloten. Ds. A. H. Piersma overleden BAARN Zaterdag is overleden gereformeerde emeritus-predikant A. H. Piersma. Hij Is 67 jaar gewc den. Alderus Henderikus Piersma we 16 augustus 1899 te Groningen geb ren. Na zijn studie in Kampen we hij 29 november 1925 bevestigd Sleen. Hier stichtte hij een evangelie tiegebouw op Het Haantje. In 19 werd hij predikant te Anjum en 1948 verbond hij zich aan Stadskana In 1956 werd hem wegens een ernsti spraakstoornis vervroegd emerita verleend. Sinds 1962 verrichtte hij hul diensten in Baarn, met name onder I bejaarden en chronische pa iënten. i I De begrafenis is woensdagmiddag l Baarn na een rouwd'?nst in d 1 Kruiskerk (Oude Utrechtseweg), 4 om half twee begint.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2