TV Andersen-sprookje als wijs verhaal op scherm Xr'A&diinstofteni RADIO Commentaar GROTE EN KLEINE KLAUS Zeehondjes mayo 'tsukses van de gastvrouw „Dagboek van een gek*" op televisie mayo SALADES VRIJDAG 10 MAART 1967 De AVRO heeft ervoor gezorgd, dat de oplettende toehoorder nu precies I kan weten hoe het staat met het ja en nee" over het levend villen van zeehondenpups in de Golf van St. Laurens, Canada. Meer niet, want de voorzitter van het Actiecomité tot humanisering van de zeehondenvangst en de Groningse bonthandelaar ble ven, elk met een handvol rapporten het „welles en nietes" volhouden. De eveneens in het televisieforum zitten de bioloog dr. Van Haaften en dieren parkdirecteur Van Hooff kwamen er nauwelijks aan te pas. Gespreksleider Joop van Meekren gooide tenslotte een reddingslijntje uit: „Als er nu een verbod is op het levend villen van kleine seals ten bate van de bontjassenzal dat toch wel opgevolgd zijn". Toen kon verder worden gepraat. Maar wij kregen wel de indruk dat daar in de barre winter bij 35 of 50 graden vorst op het ijs niet altijd even secuur wordt omgesprongen met de pasgeboren Dit forum kwam, mèt een van die lange en drukke Duitse stedenshows, in de plaats van het aangekondigde interview met Toon Hermans. Bij de KRO ontrolde zich intussen de weinig succesvolle Wally-show en nog eens I zo'n heel beste Engelse reconstructie van opzienbarende processen. De AVRO vertoonde het spannende I begin van een nieuwe Durbridge- reeks, die het wel zal doen bij de ga kijkers: wie nog geen slachtoffer is f geworden heeft zich al flink verdacht gemaakt. Zo valt er genoeg te puzze- In de NTS-sportrubriek kon men al les horen over de Ajax-tragiek in Praag: kort na de wedstrijd heeft Her man Kuiphof met velen gesproken de meningen rolden als rijpe appels over de beeldbuis. Daaruit kwam voor- al dit vast te staan: Ajax heeft wel de j techniek maar nog niet de ervaring voor groot voetbal. kfili KANT EN KLAAR Protest tegen zeehondenjacht OTTAWA De secretaris van een Canadese vereniging voor dieren bescherming, Da vies, wil in Canada een miljoen handtekeningen verzame len bij wijze van protest tegen de zee hondenjacht, die elk jaar in de baai van de St Laurens wordt gehouden. De jacht i» inmiddels wéér begon nen. Overigens zijn vijftig jagers m het verongelukken van hun vliegtui gen op het ijs bij de Madeleine-eilan- den van de buitenwereld afgesloten. Er mogen dit jaar maar 50.000 jonge zeehonden worden gevangen. Op oude re dieren wordt later met knuppels ei geweren gejaagd. In totaal vielen vo rig jaar in de zeven weken van het jachtseizoen 170.000 dieren in de han den van de jagers. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het is geen kin derprogramma, dat sprookje van Andersen, verfilmd door de be faamde Franse literator-regis seur Jaques Prévert „Grote Klaus en kleine Klaus". Van avond laat de NCRV U deze fijne film zien op Ned. 2 en U kunt er een uur lang van ge nieten. Hans Christiaan Andersen, die in zijn jeugd al snakte naar roem, omdat hij een lelijk ventje was tot wie niemand zich aange trokken voelde, heeft zijn wijs heden en zijn levensfilosofie aan kinderen verteld, maar voor vol wassenen bedoeld. De sprookjes van Andersen zijn zo be kend, dat het korte verhaal waarschijnlijk wel in de herinnering is: 't is de geschiedenis van twee boeren in een dorpje, die allebei Klaus heten. De ene is rijk en heeft wel vier paarden, de andere hij bezit slechts één mager paard dat nog doodgaat ook. Naar hun welstand gemeten worden ze ter on derscheiding grote Klaus en kleine Klaus genoemd. Maar Andersen laat zien, hoe bezit niet tot macht en ar moede niet tot onderdrukking be hoeft te leiden: kleine Klaus is slim, dat hij grote Klaus in de val van zijn eigen hebzucht lokt en hem dan van al zijn macht berooft. Telkens weer duiken deze argumen ten op in Andersen's wereldberoem de sprookjes: de armen, door het le ven slecht bedeelden, zijn wel naïef, maar toch slim en goed van karak ter. De rijken hebzuchtig, hoogmoe dig en oneerlijk. Aan het slot var elk verhaal verliezen de rijken, door- (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De NCRV heeft een belangrijk initiatief voor televisiedra ma genomen: zij zendt op donderdag 16 maart a.s. het veelbesproken stuk „Dagboek van een gek" op het scherm. Na honderden theatervoorstellingen zullen vele kijkers dit evenement, waarin Henk van Ülsen als enige ac teur optreedt, al hebben gezien, maar nu zullen mijoenen op één avond het kunnen bewonderen. Van een der vele voorstellingen heeft regisseur Kees van Iersel tevens een televisieregistratie gemaakt. Nu het stuk van het repertoire is geno men, kan het via het scherm worden vertoond. Zoals u zich zult herinneren een en ander is op de beeldbuis in de nieuwsvoorziening goed gevolgd heeft Henk van Ulsen deze zware rol ook in het Engels gespeeld. op veel gezonde boterhammen MEE NAAR SCHOOL dat de armen hen te slim af zijn geweest. Denk maar eens aan de arme mole naarszoon, die koning werd, de zwij nenhoeder die de prinses trouwde, het verguisde lelijke jonge eendje, dat later juist een zwaan bleek te zijn en alle trotse eenden in de scha duw stelde. Hoewel men hem graag voorstelt als een zachtaardige, bescheiden kinder vriend, de vriendelijke verteller (dat interpreteert ook zijn standbeeld zyn geboortestad Kopenhagen), was Andersen in feite een emotioneel en fel levend man, vol bittere rancunes. Zijn poëtische geest weerhield hem ervan, een scherpschrijver te den. Maar toen hij niet snel genoeg een hem adorerend lezerspubliek ver wierf, heeft hij in bitterheid gezegd: Kruiswttord-puzzel zonder zwart Horizontaal: 1. plaats in Gelder land-mak. 2. eenmaal-water in N. Brab.-gebod. 3. vreemde munt-deel van Engeland. 4. zoon van Jacob-verborgen. 5. meisjesnaam-plaats in Italië. 6. zware zoete wijn-welaan-insgelijks. 7. dwinge land-onderaardse ruimte. 8. onbep. voor- naamw.-lidwoord-vaarwel. 9. latwerk-het- zelfde. Vertikaal: 1. dapper strijder-bloem, zangwijs-bijrivier van de Aller. 3. plaats in Italië-houtskool 'ZN). 4. plaats in Bel- gië-vertelling. 5. boom-wandelpark. 6. makker-vertrouwelijk. 7. aanleg-wiel. 8. vertegenwoordiger-en omstreken (afk)- lidwoord .9. deel van een schip-voorzet- sel-voorzetsel. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. Groenlo-o.a .2. Eos-Loe- sn. 3. serie-gene. 4. tros-neder. 5. een- der-alt. 6. bed-one-tel. 7. Epen-agent. 8. .-Ee-rente. 9. Tollens-el. Vertikaal: 1. geste-Best. 2. röer-Ee-pro. os-rondeel. 4. Elis.-do-nel .5. noen-Ena- i. 6. lege-Regen. 7 one-dat-Ens. 8. Oe- ï-lentfi. 9. An-er-TJl-tel. Engeland: kleur op drie netten (Van o e radio- en tv-redactie) HILVERSUM Het nieuws ove Europese kleurentelevisie komt snel los. Het ene land belooft dit, het andere dat. Zo vernemen we nu uit Londen, dat de kleurentelevisie in En geland weliswaar in september a.s. start op BBC II, maar dat eind 1969 op alle drie de netten, dus ook BBC I en ITA, kleuren zullen worden uitgezonden. Tegen die tijd zal nl. het gehele Britse televisienet omgebouwd zijn van 504 op 625 (Europese norm) lijnen. Dat zal een geweldige som geld kosten, maar op den duur moet men er toch aan en het bespaart de kijkers hoge kosten, omdat zij anders een kleuren- ontvanger moeten hebben die twee soorten beeldsysteem kan verwerken, plus nog eens kleuren zwart-wit-beeld. De ontvangst zal echter geleidelijk mogelijk zijn, want er moeten zeer veel steunzenders worden omgebouwd. Geschat wordt, dat eind 1970 drievier de van het land kleuren zal kunnen Posthuma. NRU20.00 Uitzen ding van de VVD. 21.00 Klare taal, lezing. 21.15 Lichte orkest- muz. en zangsol. (gr.). 21.35 Radlorama. 22.05 Parlementair weekoverzicht. 22.20 Het We- reldjeugdtoernooi zaalhandbal. 22.25 Humanistisch Verbond. 23.00 Concert: I. OGRAMMA DRAADOMROEP VANAVOND Wolfgang Amadeus Mc I. Uit „Don Giovanni" a. verture: b. Madamlna, 11 logo questo; c. La dl darem la mano; d. Battl, battl, o bel Masetto; e. Deh vienl alia fi- nestra: f. Vedria, carlno: g. Ah pleta, Signorl miei; h. Cru- dele! Ah no, mio benei... Non ml dir. II. Uit „Luclo Silla" TELEVISIE VAWVOM) Pipo de clown. 18 50 Journa. STER: 18.55 Reclame. 18, Pauze. TROS: 19 00 Mijn oc (21 - herhallm land progr. kanalen: 2 n.m. Zandmannetje, i en zijn hondje, fllm- kind. (2). 19.12 Myste- licht. 19.55 De Nws. 20.25 De dappere prins, RAIMO MORGEN 7.23 Lichte gram.n voorpagina). 8.50 Vakantletlps 9.00 Lichte gram.muz. 9.15 Ste; Nieuws)7 12.15 "Voor nuer/'la- ter, lezing. 12.27 Mededelingen t.b-v. land- en tuinbouw. 12 30 Actueel sportnieuws. i?.00 Nieuws 13.10 VARA-v.,: :a. Franse les. VARA: sen stilstand en bc zing. 17.15 Lichte 17.30 Radioweekjournaal. Hilversum n. 298 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het le /ende Woord. 7.15 Stereo: Klass. f.30 Nieuws. 7.32 kerk: Passtemu- 7.55 Overweging. 3.00 De zingende kerk: Passie. Overw M °Kktb (8.30-8.32 Ni< Overheidsvoorllch' lng. NL - ge var. faml- 17.00 Voor i Het Leger des Heils euws. 10.02 Operamuz :ht muziekprogr. (ll.Oi 12.00 Nieuws. 12.0: ariant: actualiteiten en repor STER: 15.57 Weekjour- siechtho- VPRÖ: f67o"cT Beestje dierenfilm. 16.20 Yankee, clip per TV-film. 16.45 Kabouter prenten 2. kinderprogramma. België: Nederlands Volksuniversiteit. „Als ze niet naar me luisteren wil len, zal ik het de kinderen wel ver tellen en zo zullen ze het toch ho- Zachte satire Misschien, als hij nu had geleefd, dat Andersen een satiricus was gewor den, want in werkelijkheid behelzen zijn sprookjes niet anders dan zacht-uitgedrukte satire op het leven en zijn onrechtvaardigheden die hij altijd weer critiseerde. Zijn levensfilosofie is voortgekomen uit veel innerlijke spanningen en die waren weer het gevolg van een har de jeugd. In diepe armoede werd hij grootgebracht, hij kende het lot aalmoezen te moeten accepteren toen hij volwassen was moest hij nog afgedragen kleren van zijn vrienden en toegeschoven maaltijden Twee elementen hebben in Andersen om de voorrang gestreden, zijn ar tistieke begaving en zijn wrok tegen de maatschappij. Met zijn gaven wist hij eerst geen raad. Enige oplei ding viel hem niet ten deel: er geen geld voor. Met zijn zeer onaan trekkelijk uiterlijk: te grote voeten en handen, een scherp gezicht met een te lange neus, nam hij de mensen niet voor zich in en zijn melijke kleding verschafte hem ner gens toegang. Hij probeerde zijn talenten als ballet danser en als declamator... het den mislukkingen. Eindelijk begreep hij, dat hij kon schrijven en toen wierp hij zich met hartstocht op zijn Zijn ware vorm vond hij in geniaal geschreven sprookjes. Hij wilde roem, hij schreef zijn eigen le vensverhaal in „Het lelijke jonge eendje". Hij was niet tevreden, toen hij die roem ontving tot van ver buiten de Deense landsgrenzen. Geniaal Hij besefte volkomen, dat hij hoogbe gaafd was en de wereld aan zijn voeten had. Dat legde hij vast in vele verhalen over hoogmoed, die tot ongeluk leidt. Denkt u maar eens aan de markante geschiedenis van de arme visser, die teveel rijkdom vroeg aan het tovervisje in de zee, omdat zijn vrouw hem daartoe aanspoorde. Met deze waarschuwingen aan de mensheid hield Andersen zichzelf me de een spiegel voor. Hij was „zwaan" geworden: het arme, waarloosde en weinig beminde jonge tje kwam tot rijkdom, faam en groot aanzien, werd gevierd als wereldbe kende kunstenaar. Maar zelf ging hij, hoewel de roem hem nooit ge noeg was, nimmer over de schreef. Met de jaren ging de droom en de poëzie ook zijn innerlijk meer beïnvloeden en werd hij waarlijk de beminnelijke kinder-verteller, wel zijn sprookjes wel degelijk als „volwassen literatuur" beschouwd bleven. Andersen stierf in zijn geboortestad Kopenhagen in 1875, 70 jaar oud. Nog altijd kijkt zijn „kleine zeemeer min" uit over de haven, nog altijd staat zijn monument, dat hem weer geeft door luisterende kinderen om ringd, op een ereplaats in de stad. Deense naam Vanavond zult u dus op Ned. 2 zijn sprookje „Grote Klaas en kleine Klaas" (zoals de titel eigenlijk in het Nederlands is vertaald) zien. De NCRV liet de twee naamgenoten voor vanavond hun ware Deense voornaam houden. Misschien een as sociatie met het feit, dat het van daag 10 maart is...? Merkwaardig is het, dat Jacques Prévert, die het sprookje voor film bewerkte, zelf een zeer talentvol kunstenaar is, wiens literaire werk niet altijd op de juiste waarde wordt geschat en de verdiende waar dering ontvangt. U moet maar eens kijken, vanavond, u zult plezier beleven aan de uitzen ding. De 17-jarige Patricia Paay zal vanavond niet alleen zingen maar zelfs gastvrouw zijn in het TROS-pro- gramma, dat een kwartier duurt en naar haar is ge noemd: ,J*atricia zingt". Ze zal andere beginnende dienaren van de lichte muze voorstellen aan de kijkers: het in België al populaire zangeresje Dea Dool, de harpspelende Rob de Korver en de beatgroep Eddy Nelson en The Eddysons. Zelf wil Patricia het liefst jazznummerszingen, maar papa Paay, die het nog te zeggen heeft over zijn dochtertje, vindt dat ze ook commerciële liedjes op haar repertoire moet nemen, dan komt ze er beter in. Niemand kende Patricia, voordat de TROS haar op het scherm liet komen en dat was een grote kans voor haar. Alle hoop is er nu op gevestigd, dat er een pla tenmaatschappij zal opduiken, die.haar stem goed ge noeg vindt om er een plaatje aan te wagen. VANAVOND TE ZIEN Ned. I TROS en VARA 7.00 uur feuilleton „Mijn oom van Mars". 7.25 uur tekenles. 7.40 uur Patricia in een eigen show. 8.20 uur Achter het nieuws. 8.45 uur aflevering crimi-serie „Mogul". 9.35 uur Mies-en-scène. Ned. 2 NCRV 8.05 uur Franse documentaire over Peru. 8.50 uur Franse speelfilm „Kleine Klaus en grote Klaus". 9.55 uur actualiteiten. VANAVOND TE HOREN Hilve, i VPRO en VARA 7.00 uur Ronduit. 8.05 uur discussie over reclame. 9.00 uur Radio Filharmonisch orkest concerteert. So listen Emmy Verhey en Christiaan Bor in Concert voor twee violen in d van Bach. 10.55 uur lichte plaatjes. Hilve, i II NRU 8.05 uur 9 uur politieke zendtijd voor de VVD: verslag partijcongres. 9.15 uur lichte platen. 9.35 uur Radiorama, mini-magazine op cultureel ge- 11.00 uur Scandinavische muziek door Radio-orkes- Hij vraagt: .Hoe wilt ge het beschilderd hebben, heer predi kant?' Het antwoord geeft hem opnieuw reden zich te verbazen, doch zich tevens gevleid te voelen. Want dominee Valentijn zegt: „Dat moet ge mij niet vragen, meester Fabritius. U bent de schilder en ik heb u om een aangename voorstelling gevraagd.' Hij belooft zo spoedig mogelijk met een ontwerp te zul len komen. Daarna is het onderhoud vlug afgelopen. Over de prijs zijn ze het snel eens. Ze behoeven het er eigenlijk niet over eens te worden, want de predikant noemt zelf het bedrag. De manier waarop hij daarbij de rollen omdraait, verrast Cadel zo, dat hij onmiddellijk toestemt, terwijl hij zelf toch een hoger bedrag in het hoofd had. Hij is daarover wat boos op zichzelf als hij naar huis wandelt Maar die boosheid wijkt weldra voor de vreugde om de opdracht, waaraan hij zo gauw als hij kan hoopt te beginnen. Hij verlangt naar het werk en neemt zich voor er iets moois van te maken. Want afgezien van de kwestie van de prijs fc hij tevreden over het onderhoud en moet hij' erkennen, dat hij bij zijn vorige bezoeken de predikant niet juist heeft beoor deeld. Terwijl hij nog bezig is om het ontwerp voor de pla fondschildering op papier te zetten krijgt hij nog een paar opdrachten. Een wijnkoper vraagt van hem een wandschilde ring en Cornells van Ophoven, rentmeester van het Gasthuis, wil een schilderij boven de deur in zijn woonka mer. Carel heeft er ineens de handen vol mee. Hij zal het alleen niet meer afkunnen en praat daarom met Egbert van der Poel, die hem belooft naar een flink hulpje te zullen uitzien. Reeds de volgende dag zendt hij hem een jongeman- Het is de zoon van een Delftse kunstkoper en neef van de schilder Leonard Bramer. Over goed een maand wordt hij zeventien jaar en van zijn oom heeft hij al enige lessen in de schilderkunst gehad. De nieuwe leerling heet Johannes Vermeer. Het is een stille, wat teruggetrokken jongen, maar hij is ijverig en gewillig. Carel neemt hem met zich mee als hij de eerste maal naar het huis van dominee Valentijn gaat om een begin met de plafondschildering te maken. De grote voorkamer is geheel ontruimd en het eerste werk is nu om er, samen met de jongen, een stellage op te bouwen, waarop zij in de hoogte zullen kunnen werken. De herfstdagen zijn licht en zonnig. Dit betekent meer arbeidsuren dan wanneer het najaar regen zou hebben ge bracht Ze komen Carel van pas. Want hij heeft ze nodig, 's Morgens werkt hij in het huis van dominee Valentijn en Johannes is hem daarbij behulpzaam, 's Middags doet hij zijn andere werk: dat bij de wijnkoopman en de rentmeester van het Gasthuis. Zijn leerling blijft dan op het atelier, waar de verf voor de volgende dag gereed moet worden gemaakt en ook nog andere karweitjes zijn te doen, die niet mogen blijven liggen. Het is heerlijk zo te kunnen werken! Carel gunt zich in het middaguur soms nauwelijks de tijd om thuis te gaan eten. Het liefst zou hij dan maar doorwer ken. Er gaan dagen voorbij, dat Machteld en hij elkaar niet zien. Als zij 's morgens komt, is hij al weg en als hij dan thuiskomt, heeft zij de schalen met eten op tafel gereedge zet. Dat hij- vaak een koud geworden maaltijd vindt, deert hem niet Ook 's middags is Machteld al verdwenen als hij terugkeert. Als dit zo al meer dan een week heeft geduurd, treft hij haar in het middaguur wachtend aan. Ze is al naar huls geweest om te eten en toen ze, teruggekeerd, bemerkte dat de tafel nog onaangeroerd stond, had ze gewacht „Ik wilde maar eens weten of je eigenlijk nog wel bestaat", zegt ze als ze zijn vragende blik riet Hij probeert te schertsen. „Je ziet het ik ben er nog. Gezond en wel." Ze gaat op rijn scherts niet in. Haar stem trilt als ze zegt: „Dat ik ook nog besta, had je zeker niet gedacht, hè?" Het is duidelijk wat ze hiermee bedoelt Hij erkent het in zichzelf dat zij gelijk heeft. Door het werk was hij haar wel niet totaal vergeten, maar had hij haar toch lelijk verwaar loosd. Ze staat daar voor hem en de uitdrukking in haar ogen is niet boos, maar verdrietig. Het vervult hem met medelijden en terwijl hij een arm om haar middel slaat en haar naar zich toetrekt zegt hij: „Neem me niet kwalijk. Ik heb het zo druk de laatste tijd..." Hij zegt het als een verontschuldiging, doch weet, dat het dit niet kan zijn. Zij echter neemt er genoegen mee. Ze nestelt zich in zijn armen en ze vergeten alles om zich heen. Pas als Johannes voor de tweede maal hard de klopper op de deur heeft geslagen, laten ze elkander los... (Wordt vervolgd Slaap- fietser CHESTERFIELD Een negentienjarige motorrijder is vrijge sproken van onver antwoordelijk rijden. Hij reed in diepe slaap verzonken midden in de nacht tegen een auto. Zijn moeder verklaarde dat haar zoon dikwijls allerlei dingen in zijn slaap uithaalde. Soms staat hij op om met de hond een blokje om te gaan. Beslissend was de verklaring van d« arts die zei: ,,Ik geloof dat dit een ge val van slaapwandelen is geweest." De motorrijder werd vrijgesproken en verliet als vrij man met de ogen wa genwijd open de rechtzaal. AIS DIE *3TÖRM NIET1 OPHOUDT, WOEDT IK. LEVEWD 0ÊCSKAV0VJ IK MOET WEG ZIEKl STfc KPMEtJ.;. RIO DE JA- Hondetrouw neiro Een Duitse herders hond heeft het leven van zijn mees teres gered toen een gebouw in het hartje van Rio de Janeiro instortte. Brandweerlieden troffen op de plaats SUKKELTJE EN BRUUNKE „Het gaat waaien" zegt Stikkeltje en grijpt naar zyn petje, maar nu waait de zeepbel weg! „Gauw, Bruunke, we moeten hem pakken" roept hy zenuw achtig. „Ba, telkens als we hem bijna hebben, blaast de wind hem verder!" mop pert Stikkeltje. „Hy waait zo wel in een struik, dan kunnen we hem grijpen!" troost Bruunke, al hollend. Pats! Boven in een boom. „Was hij maar tegen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 11