SYNODALE MOTIE VOOR
KERKEDAG UITGESTELD
W
Kiezers maken van de
politiek een cabaret
Een woord voor vandaag
Belijdenisbeweging blijft weigeren
Kanttekening
Drie leden onderscheiden
Oude Kamer voor
't laatst bijeen
Slangen geloof
leeft weer op
in Amerika
Algemene
Bank Nederland
Moesten Amerikaanse
kerken spioneren?
Uw probleem
is het
tf
onze...
VOENSDAG 22 FEBRUARI 1067
Als de Samaritaanse Jezus hoort praten over God aanbidden
in Geest en Waarheid, komt zij met een opmerkelijk getuigenis:
„Ik weet dat de Messias komt, die Christus genoemd wordt;
wanneer die komt zal Hij ons alles verkondigen." Ze zegt nog
niet eens ,Jk geloof", maar „Ik weet".
Deze wetenschap heeft haar leven echter niet veranderd. Het
is een feit geweest, waaraan niet te ontkomen was, een inner
lijke zekerheid, maar die in wezen niets met haar leven te
maken had. Ze had het opgegeven zich klaar te maken voor
Zijn komst. Ze had zich neergelegd bij haar falen.
Zulke mensen zijn er nu nog steeds. Ze beseffen hun onver
mogen om hun leven te verbeteren. Ze hebben de moed op
gegeven. Ze wachten tot God zelf in hun leven ingrijpt, tot de
Messias tot hen persoonlijk komt.
De Samaritaanse kunnen we moeilijk een verwijt maken, hoe
wel ook in het Oude Testament God gezocht en gevonden kon
worden. De Psalmen spreken veel over „wachten op God",
maar dat is een totaal ander wachten dan dat van de
Samaritaanse.
Maar wat voor haar geldt, geldt nog veel meer voor ons. De
Heiland is gekomen. Het is waar: Hij komt weer. Maar juist
omdat Hij gekomen is moeten wij tot Hem komen. De Heiland
zegt: Komt allen tot Mij. Wij mogen ons niet neerleggen bij
ons falen. We mogen immers tot Hem gaan die gekomen is.
Hij wil zich aan ons openbaren.
We lezen vandaag: Job 19 1-10 en 23-29.
Gezamenlijk sociaal program
vatting ervan vindt men elders in
deze krant allereerst opvalt is de
mogelijk gebleken gezamenlijkheid.
Er is onder ons volk al zoveel ver
deeldheid, dat men zich ook over
een gezamenlijkheid als hier bereikt
is verheugen mag. Met name wan
neer men er, zoals in dit geval, ze
ker van kan zijn dat niemand over
stag is gegaan.
Mochten er zijn die het CNV gaan
kapittelen omdat het bijvoorbeeld
met het NVV een stuk heeft onder
tekend, dan hebben we generlei be
hoefte daaraan mee te doen. In de
eerste plaats zegt zulk een verwijt
niets; het hangt immers af van aard
en inhoud van het ondertekende
stuk.
Bovendien hebben ook andere chris
telijke organisaties op maatschappe
lijk gebied wel eens gemeenschappe
lijk met anderen stukken op rege-
rings- en andere tafels gedeponeerd.
Alleen reeds de mogelijk gebleken
gemeenschappelijkheid van dit pro
gram wijst op ontwikkelingen in het
denken. Die ontwikkelingen komen
al dadelijk uit in de bereidheid, naar
elkaar te luisteren. Met zelfgenoeg
zaamheid komt men, zeker in ons
geestelijk en maatschappelijk zo ver
scheiden land, niet ver.
A/TET luisteren naar elkaar is men
er overigens niet. Er moet ook
de mogelijkheid zijn van een geheel
eigen inbreng, wat weer alleen kan
als resultaat van een zekere groei
vooraf naar elkaar toe.
Het NW is wijs genoeg geweest om
de betekenis in te zien van het denk-
goed der christelijk-sociale gedachte.
Dat betekent niet dat men zich daar
dit denkgoed geheel eigen wenst te
maken. Het heeft voor dit gemeen
schappelijke program echter wel een
basis gelegd.
De mens in de maatschappelijke sa
menleving Is vooral ook voor het
christelijke denken een opgave waar
aan niemand zal willen voorbijgaan.
Naar onze indruk maakt het van dit
program een kernpunt uit. Reeds als
leidmotief lijkt het ons een sterke
keuze.
En van de uitwerking ervan in zes en
dertig programmapunten zal men op
zijn minst moeten zeggen wat nog
niet van elk program geldt dat de
formulering ervan helder, bondig en
niet zelden zonder meer overtuigend
is geworden. Het werd zo een over
zichtelijke inventarisatie van wat
op sociaal gebied dit soms ruim
genomen aan wensen leeft.
/~)F het in zijn geheel verwezenlijkt
zal kunnen worden, en dan met
name binnen enkele jaren?
Het ogenblik van indiening lijkt ons
in elk geval goed gekozen. Of hier
mee pressie wordt geoefend op de
kabinetsformatie? Och, waarom zou
men ontkennen dat heel het open'
bare leven ook een spel van pressie
groepen is? En men is gelukkig het
stadium allang gepasseerd waarin
men hierin alleen iets verkeerds zag.
Het komt er uiteraard wel en
te meer op aan dat bijzondere
dacht wordt geschonken aan diege
nen onder ons die nu eenmaal niet in
staat zijn, zich tot een pressiegroep
te verenigen; voor diegenen moeten
wij eigenlijk als volk als pressiegroep
functioneren.
Het ogenblik van indiening lijkt ons
dus goed gekozen. Een kabinets
informateur zal zelf ook goed ge
ïnformeerd willen zijn, stellig ook
omtrent hetgeen er bij brede lagen
aan sociale wenselijkheden leeft.
Of dan alles in vier jaar te verwe
zenlijken zal zijn? Daarop zal nie
mand rekenen, zullen ook de indie
ners zelf niet rekenen.
Er zijn punten bij, die nader over
wegen zullen vergen. Trouwens en
ook dat trekt de aandacht geven
de indieners zelf uitdrukking aan hun
vertrouwen, dat overheid en werk
geversorganisaties met hen bereid
zullen zijn tot een gemeenschappe
lijke bezinning, waarmee dan spoedig
kan worden begonnen.
Tegelijk echter zijn er punten opge
nomen, waarvan men zich met enige
verwondering afvraagt hoe het komt
dat ze ook in onze welvaartsstaat
nog altijd niet of nog niet geheel
zijn verwerkelijkt.
De laatste jaren is nog wel eens van
twijfel gebleken over taak en wezen
van de vakbeweging. Het nu op ta
fel gelegde stuk bewijst, dat mer
binnen de vakbeweging zich het we
zen bewust is en dat men bovendien
nog vele taken ziet.
En al valt op het moment nog geen
zinnig woord te zeggen over de sa
menstelling van ons nieuwe kabinet,
gehoopt mag worden op een rege
ringsbeleid dat ook in dit opzicht
gezond is, dat het voor de verwezen
lijking van redelijke sociale verlan
gens de daarvoor nodige ruimte laat
en zelfs schept.
(Van onze kerkredactie)
ESPELKAMP/DETMOLD
De Duitse belijdenisbeweging
„Geen ander Evangelie" blijft bij
haar besluit om geen medewer
king te verlenen aan de Duitse
kerkedag van Hannover. Het ziet
ernaar uit dat in de komende
weken de regionale kerken van
Duitsland op synodaal niveau be
slissingen zullen moeten nemen
of zij wel hun gemeenteleden zul
len oproepen naar Hannover te
gaan. Een poging om een motie in
die richting aangenomen te krij
gen in Lippe, mislukte op formele
gronden. In Nederland zijn reeds
aanmeldingen voor deze kerke
dag binnen.
De weigering van de belijdenisbewe
ging werd gepubliceerd door het kerk
blad „Unsere Kirche" dat in Bethel
verschijnt. De redacteur van dit blad
had een gesprek met ds. Rudolf Bau-
de voorzitter van de belijdenisbe
weging.
Baumer zei: „De gelovige gemeente
kan door de kerkedag af te wijzen
belijden wie haar Heer is.Wij zul
len de kerkedag-1967 op geen enkele
wijze steunen, noch door eraan mee te
werken, noch door mensen op te roe
pen erheen te gaan, zolang ook maar
één spreker het feit ontkent dat de
Here Jezus Christus Zelf het Heilig
Avondmaal heeft ingesteld, de lichame
lijke opstanding loochent, of de christe
lijke vrede slechts ziet als een politie
ke vrede en niet als een gave die
voortvloeit uit het zoenoffer van Jezus
aan het kruis."
Baumer grondde zijn verzet tegen de
kerkedag op de volgende gedachte:
„Wie sprekers uitnodigt die de Heilige
Schrift en de belijdenis weerspreken,
moet menen dat zij gelijk kunnen heb
ben. Wie echter de geldigheid van de
Heilige Schrift ontkent, heeft het recht
op verkondiging in de Gemeente^ des
Heren verloren. Wat in een eredienst
niet mag, moet ook op een kerkedag
niet gebeuren."
kerkedag weer wordt gehouden. Het
evangelie is machtiger dan onze theolo
gische richtingen. We willen niet afzij
dig maar samen blijven.
Formeel
Voor alle synodeleden was het duide
lijk dat de motie gericht was tegen de
belijdenisbeweging. Op louter formele
gronden, de motie was te laat inge
diend, besloot het moderamen dat zij
niet voor bespreking op deze zitting in
aanmerking kwam. Dat wil zeggen dat
de motie pas in juni, twee weken voor
de kerkedag aan de orde komen kan.
Het persbureau van de Duitse Kerk
voegt aan dit bericht toe dat zeer
waarschijnlijk het moderamen van de
synode bijeenkomt om zich op deze mo
tie te bezinnen en om te bespreken of
onder de huidige omstandigheden een
oproep tot de gemeenten om de kerke
dag te bezoeken raadzaam is.
in het verleden, ook al omdat de na-!
druk niet meer zozeer ligt op de massa-,
bijeenkomsten, maar op de discussie-]
mogelijkheden.
Motie
Voorstanders van de kerkedag in de
Jerk van Lippe legden een motie op
tafel van het moderamen van hun sy
node, waarin alle predikanten werden
opgeroepen gemeenteleden op te wek
ken de kerkedag van Hannover bij te
wonen.
Volgens de motie kan een kerkedag
de mensen opnieuw voor het evangelie
winnen. De kerkedag geeft informatie
die van belang is voor het dagelijkse
leven van de mensen.
De voorstanders van de motie wil
den de synode laten uitspreken, dat
juist in deze dagen vol spanningen en
verwarring het belangrijk is dat de
Advertentie
Snelle verlichting
van pijn in spieren
en gewrichten
Deumatische pijnen, spit, zenuwpijnen
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem.
Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG De minister van
binnenlandse zaken, prof. mr. P. J.
Verdam, heeft gisteren in het ge
bouw van de Eerste Kamer na
mens de Koningin de gewone zit
ting 1966-1967 van de Staten-Ge-
neraal gesloten. Voordien kwam
de oude Tweede Kamer voor het
laatst bijeen. Ruim vijftig Kamer
leden keren niet in de nieuw ge
kozen Kamer terug.
Zij werden uitgeluid door Kamer
voorzitter mr. Van Th iel. die voor drie
vertrekkende parlementariërs een ver
rassing in petto had. Hij kon de heren
Andriessen (kath.v.), Droesen (kath.v.),
en Van der Goes van Naters (soc.) me
dedelen. dat de Koningin hen heeft be
noemd tot commandeur in de Orde
van Oranje Nassau.
Zij maakten sedert de jaren dertig
deel uit van de Kamer. „Met hun ver
trek zal de relatie met de vooroorlogse
parlementaire periode praktisch af
gesloten zijn," constateerde mr. Van
Thiel.
De enige vooroorlogse leden ln de
nieuwe Tweede Kamer zullen nog zijn
de heren Van Dis (sg.) en Suurhoff
(soc.), die resp. in 1929 en 1939 hun
intrede op het Binnenhof deden.
Mr. Van Thiel noemde ir. Van Dis
„de aartsvader van onze Kamer.
„Zijn lidmaatschap is even blijvend
als de opvattingen, die hij vertegen
woordigt.."
Andere bekende Kamerleden
niet in de nieuwe Kamer zitting zullen
hebben, zijn de heren Bommer (soc.),
Blaisse (kath.v.), Van Gelder (c.h.),
Versteeg (a.r.), Scheps (soc.), Patijn
(soc.) en mevrouw Stoffels-Van Haaf-
ten (lib.). Mr. Van Thiel wees erop, dat
de Kamer in de afgelopen vier jaar
voor tweederde is vernieuwd,
bedraagt nu 57; in 1963 waren dat er
47.
Minister Verdam zal morgen de bui
tengewone zitting (tot Prinsesdag) van
de Staten-Generaal openen. Onmiddel
lijk daarna zal de nieuwe Tweede Ka
mer worden beëdigd.
DEN HAAG Prof. Mazure is vooi
de buitengewone zitting van de Sta
ten-Generaal, die morgen begint, be
noemd tot voorzitter van de Eerste Ka
mer. Hij volgde ln september jl. mr.
Jonkman op.
Nederland
Het ziet er niet naar uit dat de span
ningen rondom de kerkedag van Han
nover invloed hebben op de Neder
landse afvaardiging. In Keulen, twee
jaar geleden, was een grote groep van
Nederlanders ongeveer 400 om
dat deze stad dicht bij ons land ligt.
Het is mogelijk dat de afvaardiging
Het thema van de kerkedag
van Hannover is ,J)e vrede is
onder ons". Hoe moest dat uit
gebeeld worden? Het kerkedag-
presidium verwierp de oude
symbolen als palmtak en duif,
omdat ze öf hun kracht verloren
hebben, öf het symbool gewor
den zijn van een oorlogszuchtig
vredesdogma.
Daarom is gekozen voor een
verdeelde wereldbol, die moet
aangeven dat ook wetenschap
en techniek niet in staat waren
eenheid en vrede te brengen.
God komt in deze tekening niet
voor, maar zegt het presidium:
Hij is daar waar iemand vrede
vindt, wat onze gevoelige meet
apparatuur niet kan registreren.
Het presidium koos dit symbool,
dat ontworpen werd door Hans
Jürgen Rau uit Frankfurt am
Main.
COVINGTON, KENTUCKY Een
voorganger en twee leden van eer
treme pinkstergemeente in Amerika
zijn gearresteerd omdat zij tijdens hun
godsdienstoefeningen gebruik maakten
van slangen. Zondag greep de 25-jari
ge James Saylor een slang beet, werd
gebeten en overleed maandag aan de
gevolgen.
Zijn vrouw Dorothy (26), zijn oom
William Saylor (39) die zich predikant
noemt en mejuffrouw Jesse Broek (28)
moesten zich gisteren voor de politie
rechter verantwoorden. Saylor noemt
zijn kerk de kerk van de Vrije Heilig
making.
In de jaren dertig en iets eerder
ontstonden in het zuiden van de Vere
nigde Staten pinkstergemeenten waar
slangen meegebracht werden in de
diensten. Zoals andere pinkstergemeen
ten het spreken in tongen zien als het
bewijs van de vervulling met de Heili
ge Geest, zo werd in deze gemeenten
geleerd dat vervulde mensen niet door
slangen gedood konden worden.
Boete
Deze gemeenten beriepen zich op de
woorden van Christus in Marcus 16:18:
„Slangen zullen zij opnemen en zelfs
indien zij iets dodelijks drinken, zal
het hun geen schade doen."
De voorganger verklaarde tegenover
de politierechter: „De Heer gebiedt
wie de slang moet aanpakken. Zij we
ten wanneer zij geroepen worden."
Reeds voor de laatste wereldoorlog
verbood de Amerikaanse wet dit ge
bruik. Slangen mochten tijdens ere
diensten niet voor een dergelijk doel
gebruikt worden. Gebeurt dit toch,
dan kan een boete opgelegd worden
i van maximaal 150 dollar.
naar Hannover even groot of zelfs gro
ter zal zijn.
Door mevrouw L. Klijn-Ballnet, de
W. Pfisterlaan 55, Driebergen, die als
contactadres optreedt, zijn reeds 80
aanmeldingen ontvangen terwijl het
nog vroeg is in het jaar. Zij verwacht
pas over een maand de grote stroom
van aanmeldingen.
Adressen
De buitenlandse gasten zullen zoveel
mogelijk gratis ondergebracht worden
bij kerkelijk meelevende gezinnen ir
Hannover. Ook voor de deelnemers el
ders uit Duitsland worden kwartieren
gezocht. Op 1 maart begint een actie
om 16000 adressen te krijgen van
mensen die een kamer en een ontbijt
beschikbaar willen stellen.
In Keulen lag het aantal vaste deel
nemers onder de 20.000. In het verleden
is het aantal groter geweest, maar
sinds Dortmund komen ook vele
gasten iedere dag per auto van veel
verder weg. Daardoor was het totale
aantal deelnemers niet kleiner dan
het verleden.
Reeds voor de moeilijkheden met de
belijdenisbeweging verwachtte het
presidium van de kerkedag dat Hanno
ver minder bezoekers zal trekken dan
Prof. Pal Nyary
overleden
BOEDAPEST Op 62-jarige leef
tijd is overleden prof. Pal Nyary,
hoogleraar in de sociale wetenschap
pen aan de hervormde theologische
academie in de Hongaarse hoofdstad.
Nyary was ook in ons land bekend,
onder meer doordat hij in het begin
van de jaren dertig enige tijd aan de
Vrye Universiteit studeerde.
Brief aan alle
predikanten
De belijdenisbeweging heeft
nu ook in een brief aan alle
Duitse predikanten, ouderlingen
en andere kerkelijke medewer
kers Duitse verantwoording afge
legd van haar houding ten op
zichte van de kerkedag van Han
nover.
Behalve wat ds. Baumer reeds
zei in zyn interview van het
kerkelijk blad Unsere Kirche,
wordt in de brief verklaard dat
een uitnodiging voor de kerke
dag is afgewezen om deel te ne
men aan een kerkedagforum.
De beweging wil niet meedoen
aan deze kerkelijke „veelstem
migheid", als ook stemmen ge
hoord worden die de grondsla
gen van de kerk aantasten.
In de brief wordt ook gezegd
dat het conflict in de Duitse
Kerk op het ogenblik niet be
treft de spanning tussen eenvou
dig geloof en wetenschappelijke
theologie of tussen conservatieve
theologie en moderne verkondi
ging. Het „neen" van de bewe
ging richt zich tegen een belijde
nis die in tegenstelling staat tot
het kerkelijk belijden. Het gaat
de belijdenisbeweging in haar
strijd om het aantonen van de
verschillen tussen de leer van de
kerk en een valse leer.
Spaarboekje
Direct beschikbaar op vertoon
f 2.000,- per maand; één maand opzegging
voor hogere bedragen
4% - Spaarrekening
Direct beschikbaar 2.000,- per maand:
één maand opzegging voor hogere bedragen
414% - Spaardeposito Drie maanden opzegging
5% - Spaardeposito Zes maanden opzegging
5'/,% - Spaar osito Eén jaar opzegging
5%% - Spaardeposito Achttien maanden vast
6% - Spaardeposito Twee jaren vast
Nadere bijzonderheden bij alle kantoren
.Algemene vergadering SGP
Monsterverbond
van humanisme
en christendom
(Van onze parlementsredactie)
UTRECHT Somniige kiezers
zijn naar de mode van de tijd
zo verzot op politiek-cabaret,
dat ze van parlement en politiek
zelf een cabaret willen maken
door figuren af te vaardigen die
op de planken en niet in de ban
ken thuishoren.
Dit zei ds. H. G. Abma. de voorzitter
van de SGP gisteren in Utrecht op de
algemene vergadering.
Hij betoogde dat de jaren 1963 tot
1967 als de meest roemruchte in de
annalen van de parlementaire
geschiedenis zullen worden vermeld.
De oplossing van de kabinetscrisis
in 1965 noemde hij halfslachtig
dubbelzinnig.
Daarna heeft de sleepboot prof.
Zijlstra bij stormachtig getij het he-
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Capelle a. d. IJssel (toez.):
1. Lam te Zierikzee; te Giessendam-
Nederhardinxveld en te Wierden (3e p.p.)
Iz. Kok te Zegveld; te Enkhuizen: H. de
Jonge te Geertruidenberg; te Dedems-
vaart (vac. E. C. Burgstede): C. D. v.
Coeverden te Finsterwolde, die bedankte
voor Oostzaan (toez.); te Harlingen (vac.
J. M. de Vries - toez.): W. K. te 't Woud
(bij Delft); te Noord-Oost-polder (wijk-
gem. Creil-Espol): F. de Jonge te Zeven,
hoven (Z.H.); te Steenwijk (vac. J. de
Olde): K. Venema te Leeuwarden-Hui
zum; te Nieuwe-Niedorp: vie. M. J. d<
Geus te Amstelveen.
Aangenomen het beroep v. d. classis
Dordrecht tot directeur v. h. hervormde
streekcentrum De Beukenhof te Mijns-
herenland: J. C. H. Stevense te West-
GEREF. KERKEN
Beroepen te Eerbeek-Laag Soeren
kand. L. D. Th. Steenstra te Lemmer;
te Zuidwolde (Gr.): D. Dijkstra te Een:
te Elburg: W. E. Hoekstra te Lewedorp
(Z.); te Grouw, c.a.: kand. G. Burger te
Rotterdam.
GEREF. KERKEN (vrygem.)
Beroepen te Hilversum: C. Bijl te Hoo-
gezand-Sappemeer.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Meppel: kand. A. Broers-
ma te Leeuwarden.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Waardenburg: G. A Zij-
derveld te Middelburg.
Niet slechts Amerikaanse studenten die naar het buitenland gingen,
maar ook kerken die hun leiders naar het buitenland zonden, zouden
geld ontvangen hebben van de Amerikaanse geheime dienst. De
Nationale Raad van Kerken stelt op het ogenblik een onderzoek in.
Deze oecumenische raad moest toegeven geld ontvangen te hebben van drie
stichtingen, waarvan het op het ogenblik bekend is dat zij relaties onder
houden met de Amerikaanse spionagedienst.
De secretaris-generaal, dr. Espy, verklaarde dat hy nooit geweten heeft
dat het geld van de geheime dienst kwam. Het gaat om bedragen tussen de
3000 en 4000 dollar.
Ie schip Cals met alle lading en bal-
last willen bergen.
De belofte om nog eens na te gaan
of er bezuinigd kon worden was vol
gens ds. Abma blij maken met een
dode mus. Volgens hem was er wel
degelijk te bezuinigen met name op
gelden die rijkelijk vloeien „om zondig
vermaak mogelijk te maken."
De toekomst
Zolang de overheid als Gods Diena
rs optreedt is, aldus de SGP-voorzit-
r, christelijke partijvorming een
dwingende eis. De SGP richt zich op
de toekomst des Heren, die geldt voor
het hele volk. Daarom kan men van
ons niet zeggen dat we niet met onze
tijd meegaan of onder een sektarisch
afdakje ons terzijde van het volk
opstellen, zei ds. Abma.
Op grond van de Heilige Schrift he
kelde hij het klakkeloos gelijk stellen
christendom en humanisme. Het
humanisme erkent niet dat de over
heid is ingesteld omwille van de zon
den der mensen. Daarom leidt deze
heilloze coalitie tot een monsterverbond
Ds. Abma verwonderde zich erover
dat de ARP als ondertitel de naam
Evangelische Volkspartij heeft geko-
Hij herinnerde er aan dat deze
uitdrukking in nauw verband staat
met de Groninger richting in de theolo
gie. Deze groep heeft de gedachte van
de afscheiding altijd fel bestreden.
De Geboden
Over de socialistische groep „tien
over rood" merkte hij op: Wij zijn er
niet zo op gebrand om te horen wat
tien over rood weten maar zouden lie
ver vernemen wat Rood zegt over de
Tien, de tien geboden Gods.
Tenslotte schetste de SGP-voorzitter
christelijke politiek als een beleid dat
een juiste verdeling maakt tussen
consumptie en produktie dat wil zeg
gen tussen brood en zaad en niet tus
sen brood en spelen.
Vereniging tegen
zondagsdienst
van stadsbus
EDE De Nederlandse vereniging
tot bevordering van de zondagsrust en
zondagsheiliging heeft er bezwaar te
gen dat de Hoogeveense stadsbus op
zondag gaat rijden. In een adres aan
de gemeenteraad van die plaats wordt
tegen dit voorstel van B. en W. gepro
testeerd.
Volgens het adres betekent dit
voorstel een stap verder op het spoor
van de ontkerstening van de zondag,
afbreuk van het kerkelijk leven en ont
wrichting van het gezinsverband.
Volgens deze vereniging mag de
overheid niet verwijzen naar het alge
meen belang, omdat het Woord van
God richtsnoer moet zijn.
Volgens de vereniging kunnen de
particuliere vervoermiddelen de be
hoefte aan noodzakelijk reizen op zon
dag voldoende opvangen.
•B- Het Algemeen Diakonaal Bureau
van de Gereformeerde Kerken in
Nederland heeft voorgesteld aan de
diaconieën voor dit jaar een een
malige gift van 40.000 toe te ken
nen aan „Ons Kinderhuis" in het
Belgische Genk.
Brieven die niet zijn voorzien
van naam en adres kunnen niet in
behandeling worden genomen. Ge
heimhouding is verzekerd. Vragen
die niet onderling met elkaar in
verband staan moeten in afzonder
lijke brieven worden gesteld. Per
brief dient een gulden aan postze
gels te worden Ingesloten.
Vraag: Man en vrouw leven G
gescheiden, maar er is generlei L
scheiding door de rechter uitgespro-
ken. Hun verzoek om de AOW in
twee gelijke delen te splitsen is in- A'
gewilligd. Ieder ontvangt dus nu de l
helft. Nu heb ik gehoord dat wan-
neer een der echtelieden overlijdt, F"
de ander nog vijf maanden nadien ;e
aanspraak heeft op de volle uitke-lD
ring voor gehuwden. Geldt dit ook raa
in het hier besohreven geval? te°
Antwoord: Neen, omdat de duur- j)e
zaam van haar man gescheiden le- la"
vende vrouw door de wet niet als Si
gehuwde vrouw wordt beschouwd, lui
Zij kan herziening van haar
pensioen vragen, aangezien zij voor
de wet niet als gehuwde vrouw v
gold. pd
R
Vraag: Ik studeer nog en heb (ui
daarvoor uitstel van militaire dienst en
gekregen. Na het behalen van het
diploma wil ik drie jaar naar een L-
ontwikkelingsland gaan. Moet ik ön
daarna nog in militaire dienst? CtT
Antwoord: In dit geval, kan u al- ncc
gehele vrijstelling krijgen.
Vraag: De gemeente heeft, gezien q
de minder gunstige toestand van 's L0
lands financiën, uitstel gevraagd koc
voor betaling van grond, welke we D
aan de gemeente haddén verkocht, ac
en heeft aangeboden een rente van L
5 pet. per jaar te betalen. Dit lijkt jcn
ons te weinig. jIei
Antwoord: Inderdaad is het rente-
tarief, vergeleken met de huidige f0(
hypotheekrente, zeer laag. U kan de
gemeente sommeren haar verplich
tingen na te komen en u bij in C
gebreke blijven van de gemeente eu
via een advocaat tot de rechter wen- aa
den. Bedenk wel dat de datum van I 21
ingang en de hoogte van moratoire L
interessen, alsmede de kosten van 'ar
een advocaat, een dergelijke handel- l
wijze niet voordelig maken. r0c.
Vraag: Een rijtje lange haagpopu- i f
lieren groeide mooi, doch ln de zo-f„
mer werd het blad donker en ook i
lieten de bomen vee] blad vallen.
Voorts valt er uit de stam telkens l°n
heel fijn hout Zou hier een grote aE
ooutwurm aanwezig kunnen zijn? 'er
Antwoord: De populieren zijn aan-
getast door de gele houtrups of de 1
wilgehoutrups. Dit zijn verschil-bo
lende -soorten maar de schade blijft
dezelfde. De rupsen leven in gangen
'n het hout en werpen het zaagsel
naar buiten. Neem een blauwzuur- 110
middel, bijvoorbeeld natrium- of cal- laa
ciumcyanide of gewoon carbid en ,aa
stop dit in de gangen. Smeer deze 1
dicht, bijvoorbeeld met stopverf» P°'
Door de dan ontstane dampen gaan
de rupsen dood. U kan dat merken oa
doordat er geen zaagsel meer valt l
Verder moet u zaagwonden insme- Öo
••en en dood hout opruimen.