Meer van ie het tekee de voreiieM Evangelie en Industrie krijgen het moeilijker Kanttekening Biesheuvel: Coalitie PvdA moeilijker schenk ^^^^•schenk ZATERDAG 11 FEBRUARI 1967 Een woord voor vandaag Nieodtmus kwam tot Christus om meer over God te weten. Maar dan laat de Heer hem zien, dat hij wedergeboren moet worden. Ineens gaat hij het begrijpen. Geloof is niet iets van het verstand alleen, ons hele wezen moet veranderd worden. Maar dan komt zijn vraag: „Hoe kan dit geschieden?" Wat houdt die wedergeboorte in? Christus geeft hem een drievou dig antwoord. Een: De slang moet verhoogd worden. De slang herinnert aan de woestijn, toen de slangen als gevolgen van de zonde en van ongehoorzaamheid de mensen aanvielen. De slang her innert ook aan het paradijs. Christus bedoelt dat de mens zich zelf moet zien. zijn schuld, zijn nood. Dat is het begin. Twee: God heeft zijn eniggeboren zoon gegeven, Jezus Chris tus. Wij moeten Hem geloven, Hem aannemen, binnen laten in ons leven. Hij komt om ons te leiden op een nieuwe weg. Drie: We moeten wandelen in het licht van de Waarheid. Christus komt ons verlossen, maar dat betekent dat we Hem toebehoren, Hem moeten volgen. Hem moeten dienen. We le ven voortaan voor Hem. Uit ons leven moet blijken dat wij Hem dienen. Dan wordt onze wedergeboorte openbaar. W« lezen vandaag: Job 1 1-12. We lezen morgen Job 1 13-22. (Van een onzer verslaggeefsters) LEIDERDORP „De Hervormde Vrouwen Groep is ontstaan in het kader van de Christen Jonge Vrouwen Federatie (CJVF). Voor de oorlog vonden topfiguren in de CJVF, dat er een landelijk verband moest komen tussen de vrouwenverenigin gen, kransen en groepen. In de oorlog mocht er niets worden gedaan, toen bestond De commissie tot oprichting. In 1946 is de Hervormde Vrouwen Groep opgericht als landelijke organisatie, aangesloten bij de CJVF. Daarom heet ze Hervormde Vrouwen Groep CJVF", vertelt de voorzitster, mevrouw mr. A. Honnef- Bender TTt" itief op de onderwerpen in te gaan. vx.Cj.LiIJ IV Een programma op Oud Poelgeest ver- „W« hebben «eluk eehad, »anl voor meldt bijvoorbeeld: het maken van col- de oorlog groeiden de jeugdorganisa- 'ages (plakwerk) ties Christelijke partijen dat werden na de oorlog de organisaties van oudere leden. Nu telt de Hervormde Vrouwen Groep 23.000 leden en 869 aangesloten groepen. In het bestuur sijn we bijzonder gesteld op wisseling." En dat is de reden, waarom we bij mevrouw Honnef op bezoek zijn ge weest, want op de grote ledenvergade ring zal zij aftreden, na zes jaar zitster te zijn geweest. In het dagelijks I bestuur zit zij zeven jaar en langer Andere vormingsdagen zijn de bestu- kun je daar geen deel van uitmaken. „ndagen. Besturen van de provincies, verantwoordelijke leden en leidsters Voor de conferenties komt het dage lijks bestuur, de redactie van het blad De Fakkel en die van de Besturenbrief samen. Zij houden een soort voorproef. Zo zal het onderwerp voor 7 en i maart het leven als geheel van de mens zijn. Dat is ook het onderwerp voor de regionale dagen. BESTUREN Ieder jaar treden op de ledenvergade ring een of twee leden van het dage lijks bestuur af. T\E politiek ernstig nemen, dal is de strekking geweest van wat we tot dusver hebben geschreven. En óók, dat de christenmens geen moeite sal hebben toe te stemmen dat ook voor de politiek ernst be hoort te worden gemaakt met het evangelie. Voor dit laatste bestaat, zo is onze stellige indruk, ook onder velen die zelf niet door het evangelie gegre pen zijn, begrip. Daarvoor denkt ods volk nu eenmaal op de een of an dere manier levensbeschouwelijk. Wie zelf een levensbeschouwing aanhangt, kan des te gemakkelijker begrijpen, dat ook de ander er een heeft, ook als die een andere is. Dat begrip voor de waarde, ook voor de politiek, van de christelijke levens beschouwing is er overigens niet al tijd in zo ruime mate geweest. Men zag het verband niet en betwistte het zelfs, zoals vorige generaties het onder ons hebben moeten ervaren. We beschouwen het als een belang rijk winstpunt, dat dit verband nu vlotter wordt erkend. Belangrijke zaken, als gelijkstelling van het on derwijs, zijn zo het deel van ons volk geworden. Die belangrijke zaken zijn ons ove rigens niet zonder meer in de schoot geworpen. En of de inmiddels ver ouderde denkbeelden geheel tot het verleden behoren, zouden we ook niet zonder meer kunnen zeggen. politiek. Nu zijn er echter nog al tijd méér mogelijkheden, en die mo gelijkheden vinden aanhang. Zo kan men stellen: toegegeven, ook christen in de politiek, maar daar voor Is geen christelijke partijvor ming nodig, doch men trede, mét zijn overtuiging, in andere partij- formaties. Men kan óók stellen: de voorkeur verdient een partijformatie die zicli als zodanig onder bet beslag wil stellen van wat men, gehoorzaam luisterend naar de boodschap van de bijbel, daarin als boodschap voor het mensenleven, ook naar zijn politieke kanten, gegeven vindt. Ook wij beschouwen die eerste mo gelijkheid, die van het toetreden tot een andere partij, in elk geval in het afgetrokkene als een wezenlijke. Men sou de betekenis van christelijke partijen overschatten, indien men zou menen dat in hen de enige kans zou bestaan, en bovendien voor alle tijden, voor een evangelische poli tiek. Alleen moet men dan wel goed te rade gaan. niet in de laatste plaats met zichzelf, in hoeverre men eigen komen bijeen. Een van hun onderwer pen was „Heeft de jeugd altijd onge lijk?" en „Het gesprek met de rooms-katholleke buurvrouw". In het najaar volgt: „Hoe besteden wij geld en goed", tegen de achtergrond van het huidige welvaartspeil. Inleidster is mejuffrouw Macintosh. Even komt het verschil van de Her vormde Vrouwen Dienst ter sprake, want daar wordt de Hervormde Vrou wen Groep wel eens mee verward. De HVD is echter geen organisatie en heeft geen leden. Het zijn commissies, die door de synode zijn ingesteld om de vrouw bewust te maken van de inhoud van het lidmaatschap van haar Ide Hervormde Vrou-jkerk. Een van de activiteiïen van de behoefte kan hebben aan. en steun wen Groep, niet een specifiek hervorm- j HVD, waarvan mevrouw A. E. gravin vinden in, een zekere aaneensluiting de beweging, al zijn de meeste leden J J,~ T i- wel hervormd, staat de laats'ce jaren meer en meer in het teken van de vorming. In tegenstelling tot de ouder wetse verenigingen, waarvan sommige al een eeuw bestaan, die bijvoorbeeld voor de diaconie zaten te breien. overtuiging dan gestalte kan geven, en of men niet tevens, ook voor eigen geweten, verantwoordelijk ge houden moet worden voor een par- tijbeleld. dat men misschien bestre den heeft, maar dat men niet heeft kunnen tegenhouden. FR ware over een keuze als deze stellig nog meer te zeggen. Bij voorbeeld dit, dat een christenmens ook daarin een mens is als andere mensen, dat hij voor de beleving en verwerkelijking van zijn overtuiging Die ledenvergadering wordt dit jaar op de laatste twee dagen van mei ge houden en het officiële afscheid is op 30 mei. Dan zal mevrouw Honnef de hamer overdragen aan mevrouw A. C. Rosea m Abbing-Valeton uit Gronin gen. die nu vice-presidente is. Maar omdat mevrouw Honnef volgende week woensdag de laatste vergadering van het dagelijks bestuur leidt, beste den we daar nu aandacht aan. Niet zozeer om haarzelf, want dat mocht beslistnniet, maar om haar arbeidsveld centraal te stellen. Het werk met gelijkgezinden. Zelf menen wij, ook na afweging van de hier spelende factoren, dat een christelijke partijformatie, die zich dus ook als zodanig door het evangelie wil laten gezeggen, nog al tijd de voorkeur verdient. Wij menen dat ook uit respect voor het partijwezen zelf. Aan een chris telijke partijformatie wordt ook in deze weken soms tegengeworpen dat zij de democratie verzwakt en onhanteerbaar maakt. Naar ons ge voelen is het omgekeerde het geval. Een democratie, ook de onze, moet het van goed gefundeer de partijen hebben, hoezeer die oog dienen te hebben voor in gang zijnde ontwikkelingen. Wij betwis ten voorshands, dat die ontwikke lingen van een aard zijn dat chris- telijk-levensbeschouwelijke partijen daarmee overbodig zijn geworden. Veeleer zien wij in partijen die zich op het evangelie baseren een belang rijke bijdrage tot een democratie, die zich immers van dag tot dag, en telkens opnieuw, ook als zodanig moet laten verwezenlijken. ]UU ontgaat het ons uiteraard niet. dat ook aan christelijke par tijen een bepaalde onderlinge ver deeldheid moet worden tegenge worpen. Inderdaad, die verdeeldheid is er en wij zijn graag bereid ze voor althans een belangrijk deel te betreuren. Maar ook de onderlinge verdeeld heid kan in bereidheid tot onderlin ge aanspreekbaarheid, zoals die on der christenen moet bestaan, gaan werken. Ook jegens eikaar zullen we in het evangelie tegelijk én een aanmaning èn een aansporing moe ten beluisteren, ook tot eerbied voor elkaar. Een bestaansrecht voor christelijke partijformaties zien wU overigens met name in de enorme laken, tot in wereldwijd verband, die er in onze dagen voor de politiek zijn. Er is overweldigend veel werk aan de po litieke winkel. Daarover echter na de zondag. ACCENT In het begin werd aandacht besteed aan de leidsters van de groepen, zij kregen vorming en training. Nu valt het accent meer op de persoonlijkheids vorming. Er is een speciale vormings commissie. die onder andere impulsen krijgt van deskundigen. van Randwijk-Laming voorzitster is, is vorm zoeken, waardoor de vrouw ac- aan het kerkewerk kan deelne men. De Hervormde Vrouwen Groep is dus wèl een organisatie en heeft leden. Een van de toekomstplannen is dat ze hoogstwaarschijnlijk zelf deel gaat uit maken van het Nederlands Vrouwen Comité, Daar zit de CJVF al in. En dan is er straks de ledenvergade ring in de Apeldoornse schouwburg Orpheus, 's Avonds is er een zang- dienst in de Grote Kerk van Apel doorn, op de tweede dag houdt dr. J. van der Werff een lezing over het ge zag. Dat zijn enkele punten van het programma, en dan het afscheid van de voorzitster van de Hervormde Vrou- groep", zegt ze er zelf van. MEVROUW MR. A. HONNEF-BENDER Als voorzitster neemt ze afscheid van de Hervormde Vrouwen Groep. Zeven jaar zat ze in het dagelijks bestuur, waarvan ze woensdag de laatste vergadering leidt. Eind mei volgt het afscheid van de leden. Zendingsarbeidsers naar Roeauda BAARN Zondag 19 februari zul len twee zendingsarbeidsters naar Roe- anda vertrekken. Mejuffrouw T. Lug- i tenborg uit Leeuwarden wordt verbon-p den aan de middelbare meisjesschool i tc Remera. Zuster W. H. van Kous, die voor een periode omstreeks zes maanden gaat, zal v wen voorlichting geven op sociaal en medisch gebied. Haar uitzending werd mogelijk maakt door -steun van het vrouwenz dingsthuisfront, uit de ressorts van de zendende kerken van Rotterdam en Middelburg REISBUREAU „APELDOORN" Apeldoornselaan 175 Bezuidenhoutseweg 12 OEN HAAG TEt. 070- 600812'-153100 De vliegreizenspecialist Jaarlijks zijn er vormingsconferen ties, een duur woord voor vormingsda gen. In centra als Oud Poelgeest, Den Alerdinck en De Oorsprong komt men bijeen. De staf van de centra leidt de dagen. Ze zijn uitgebreid van twee re gionale tot vier a vijf per jaar. Iedere provincie komt iedere twee jaar aan de beurt. De onderwerpen zijn bijvoorbeeld „De moderne bijbelbeschouwing: schep-1 pings- en evolutietheorie", „Het leven GEREF. KERKEN' met de ander (discriminerend omgaan Beroepen te Nieuwe Pekela, J. Jurjens met mensen van ander geloof, ras en te Vries. eecteldheirir Praeparatolr geexamineerd. kand^ H. Appers. Haverschmidtstraat 93. 's-Gra- venhage, die wegens stage nog niet be- Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Valkenburg (ZH). C. L. Verbaas te Monnikendam: voor Wezep. I A. Kastelein te Capelle aan den IJssel. Ds. Horst Symanowski op Kerk en Wereld DEN HAAG Naarmate del trouwen gewonnen na de maanden lan- r„t,j van de Arbeid zich feU.r I J bjj ▼•rzet tegen het beleid van het samenspel tussen overheid en be- kabinet Zijlftra zal het voor de drijfsleven is dan echt geen Hnks poli- ant» revolutionaire partij moei lijker zijn om deze partij als coali- EVOLUTIE „Hoe kom je erbij in zo'n vrouwen groep schepping en evolutie aan te snijden, vraag je jc misschien af", zegt krijgt er toch mee te maken. De moe ders bijvoorbeeld door hun kinderen op de middelbare scholen." De bovenlaag van de Hervormde Vrouwen Groep wordt met deze confe renties bereikt. De bedoeling is, dat alles doorwerkt. Het slaat reuze aan. Degenen die zijn geweest, komen al tijd weer. Van een 'tweedaagse conferentie is de eerste dag om te laten schrikken en de tweede om op te bouwen. Verder er allerlei mogelijkheden om crea- roepbaar i GEREF. KERKEN (Vrijg.) Beroepen te Vlaardingen, C. J. Smelik te Bunschoten. CHR. GEREF. KERKEN Tweetal te Maarssen. kand. J. Kruis te Apeldoorn en kand. W. J. Quist te Hil versum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Boskoop. A Hofman te Zeist. GEREF. SAMENKOMST - Beroepen te Boskoop, A. Hofman te Zeist. Benoemd tot voorganger te Alblasser- dam (vac. A. P. Verloop», de heer A, do Waard te Hendrik Ido Ambacht. UNIE VAN BAPTISTENGEM. Aangenomen naar Doetinchem, C. van der Geer. woonachtig te Woudenberg. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN het werk van Evangelie en Industrie, dreigt het er door de economi sche ontwikkeling niet gemakkelijker op te krijgen. Werkgevers die hem en de zijnen eerst nodig hadden bij de op- of uitbouw van hun bedrijven, zien hem, nu hij zich soms moet inzetten voor werkne mers in de verdrukking, vaak als een tegenstander. Werknemers bang voor ontslag, zijn minder geneigd zich door hem te laten helpen. Hij gaf dit eerlijk toe tijdens een persgesprek ein het Eijkmanhuis bij Kerk en Wereld. Samen met zijn me de-directrice. da. Christa Springe, brengt hij dit weekend in ons land door om met Nederlanders betrokken bij „Evangelie en Industrie" dit werk en zijn mogelijkheden te bespreken. Het Duitse werk van Evangelie en Industrie is ontstaan uit de oude Gossner-zending, wiens stichter leefde Sprekend over de uitgaven wees de lijstaanvoerder van de ARP erop dat de overheid er is om de burgers te dienen en te zorgen voor goede wegen en voor het onderwijs. Al dat geroep om bezuinigingen doet te kort aan de dienst van de overheid en dat vraagt een hoog uitgavenni veau. maar daar moet dan ook een solide dekking voor zijn. Wij moeten ook de consequenties hiervoor aanvaarden, zoals die dooi I tiepartner te aanvaarden, want dit beleid van Zijlstra dient ook na de verkiezingen te worden voortgezet. Dit zei minister Biesheuvel op •en verkiezingsbijeenkomst in de Haagae dierentuin, waar twee deu ren verder de heer Toxopeus voor de VVD sprak. Hij behoort van- het kabinet-Zijlstra getrokken zijn. De avond tot de tinker vleugel merk-j te de anti revolutionaire lijstaan-1 het vo)k roerder op. \u al is er 240 miljoen gulden ge- Ull rHTI j. KVP richt op de bestrijding van de werke- WtJ .Uan -£* en de P loosheid, wat alleen mogelijk was door ÏÏEJT de afitand tussenonsen belasting verhoging. De Anti Revolutio- s-t nev Jnór Al,Mn naire Partij zal daarom ook geen be- ..Jl nv«r rf» nrak-verlagingen beloven. Het totale 7,er!^. ohrUteIHke basis Is beleid moet gericht zijn op de zwakke- tt*l* politiek, de christelijke basis Is re ,n Qnze s|men|evingi het moet belangrijkste. aa, gerjcht zijn en nirt vgn korte Over het beleid ten aanzien van dt duur, maar structureel zoals ontwikke- zalfstandiKen merkte de heer Biesheu- Hngshulp aan Suriname en de Neder- vel op. dat binnen enkele dagen het landse Antillen. saneringsfonds voor middenstand zal Over een eventueel speciaal ministe- <®rten. Er zal een structureel beleid rie voor de middenstand moet bij een I moeten worden, gericht om dei volgende kabinetsformatie beslist wor gt* verbeteren den. overigens wordt er nu al een het visserijbeleid het ver-1 goed middenstandsbeleid gevoerd. TV/JTJN dochter deed erg haar best het onze zesjarige gast naar de zin te maken. Trouwens, het eens even niet de jongste te zijn. maar grote zussenallures ten toon te spreiden was voor haar at tractief. Ze strikte veters vast, beschermde het jongetje tegen pla gerijen van de grotere jongens en lag tegen wil en dank op de grond toet- toet te roepen achter autootjes. Ze; las voor en verklaarde moeilijke vroeg worden. Het nog niet eerder ont gonnen terrein van moederlijke ge voelens was nieuw en boeiend voor haar. „Morgen gaan we naar het bós daar bouwen we een hut", zei het joch. Over zijn blonde hoofd keek ik naar mijn dochter. Het was nog- niet zo lang geleden dat ze had ver klaard dat hutten bouwen kinder achtig was. Ze loerde samenzweer derig naar me. Zonder woorden seinde ze dat ik mee moest doen moet je eigenlijk in een hut ais je er niet eten mag?" Een duidelijk probleem. M-ï.'k- waardig, dacht ik. hoe snel proble men toch verschuiven in een gezin. Wij waren het stadium van hutten sen allang voorbij. „Welterusten, tante Mink". t reen als een cherubijn ging hij maakte naar bed. geëscorteerd door mijn dochter, die het offer van ook kooi met een grimas vond niets beters dan het deksel van de wasmand, stootte mijn tenen, wat me ijzig kalm drieste carnavalstemming heerste, ben ik nog even echt kwaad ge weest ook. Eindelijk daalde er rust 'C NACHTS om vier uur werd ik wakker. Lyrisch van dank baarheid dat ik nog drie zeil kon. draaide ik me om- Ineens dacht ik: wat of wie haalde mij eigenlijk uit mijn slaap? Hoorde ik iets? Vechtend tegen ogen die vooral het woord kinderachtig niet open wilden blijven, probeerde ik moest noemen. Grif speelde ik mee scherp te luisteren. Was dat „Een hut, dol' „Mogen wij e het jongetje. „Veel te koud' kapte ik het plan „Dan stoken we een le tje", in zijn ogen fikte verantwoordelijkheid vo< dernemende heerschap me, ik zocht woorden oi al bij voorbaat te blussen. klaarwakker en vreesde het ergstr voor de rest van de nacht. De diepe regelmatige ademhalin ker vuur- van mijn man vervulde me met af 1 iets. D:- «rijzen. Dat sliep maar en Ik jt het on- ik hoorde weer iets, nu was he» benauwde beslist de keukendeur. Vroeger heb de brand <k al eens de bittere les moeten le ren dat mijn man. indien ontijdig gewekt, volstrekt onbruikbaar is bfl ViLIN dochter had meer gevoel vermeend gevaar. Als hij niet een i*A voor zijn wereldje: „De half uur krijgt om tot zijn positie- boswachter loert op ondeugende kin- ven te komen, ie hij zo afwezig dal deren, als je dat maar weet". Dat hij in staat is een inbreker harte- sloeg aan, hij vroeg: „Is dat er zo lijk de hand te schudden met de een met zo'n gek petje? Heeft hij toevoeging: „Prettig dat een pistool?" Hij wachtte niet op langs komt", antwoord, maar constateerde, klak- Mijn hart klopte als een be kend met zijn tong: „pistool, lekker at-groep. maar ik ging er uit. Ik spannend". zocht een geschikt voorwerp om Ineens bedacht hij: „Maar wat eventuele indringers mee af te ros- hoorde en geen louche inbrekerstaai. brak de spanning in een snelle an ti-climax. Ik knipte wreed het keu- kenlicht aan en zag de twee kinde ren met bleke gezichten en dikke slaapogen. „We geven ons over", zei onder het jongetje volgens de geijkte for mule, „Dat tref ik maar weer" ant woordde ik. Bars volgde rr.ijn vraag: „Wat doen jullie hier? „We plunderen", geeuwde hij. .Plunderen?" echode ik. „Plunderen was een moeilijk woord bij h:-t voorlezen. „Zij", hij wees naar doch- er. „heeft het me uitgelegd. In een mandje zag ik rozijnen, iiiikerklontjes, een ontbijtkoek en ien pak kaarsen „Plunderen, bah" leed ik grimmig. Mijn dochter haai- le gelaten haar schouders op. „Ik heb het bedacht hoor", zei de blunderaar, die weer helemaal het aureool van een cherubijntje had. .Niet om echt te gappen, alleen om te kijken of het lukte lek :er spannend". „Naar boven, hup" commandeer de ik. Toen ik in bed dook. torste ik als schild nog steeds het wasmand- even deksel. Nu zou ik glimlachend in slaap moeten vallen, dacht ik. He laas kan ik nooit bewijzen dat mij zoiets lieflijks overkwam. in de dagen dat ds. Heldering de Zet- tense gestichten oprichtte. Het wil niet direct evangehsatorisch of pastoraal werkzaam zijn in de bedrijven en ook geen kerkelijk maatschappelijk werk verrichten. Terwijl het maatschappelijk werk er op gericht is om incidenteel de mens in zijn moeilijkheden te helpen, wil de ze arbeid zich vooral bezinnen op de structuren, de plaats van de werker in het geheel. Had de Gossner-zending vroeger tot doel mensen in nood te helpen, nu heeft zij zich in de persoon van ds. Symanowski tot taak gesteld om te proberen zoveel mogelijk voorkomen dat mensen het slachtoffer worden van de snelle veranderingen die zich in onze tijd voltrekken. CONTACTEN Ds. Symanowski begon zijn arbeid in 1950 door contacten te leggen met de werknemers, de werkgevers en de vakbonden. Juist in die jaren van eco nomische groei, waarbij de bedrijven alle mogelijke moeilijkheden moesten overwinnen en ook een geheel nieuw leidinggevend kader moesten opbou wen, werd de hulp van Evangelie en Industrie vaak gewaardeerd en soms ingeroepen. Eeuwenlang zijn er verbindingen ge weest tussen de kerk en de politieke heersers, vaak aangeduid met de term „Troon en altaar". De bedrijfsleiding waardeerde de aangeboden hulp van de kerk vaak, omdat zij die interpre teerde in de lijn van chef-altaar. Ds. Symanowski meent zich echter veel meer in te moeten zetten voor de arbeiders. Het gevolg is, hij gaf dat gisteren eerlijk toe, dat de werkgevers vaak teleurgesteld zijn over de ontwik keling die Evangelie en Industrie j Wij willen echter niet neutraal staan tussen werkgevers en werknemers, zei I deze Duitse predikant uit Mainz giste ren. Wij willen duidelijk spreken. I Daarbij kan het zijn dat we de ene keer aan de kant van de werkgevers komen te staan en de andere keer de kant van de werknemers. HIËRARCHISCH In de loop der jaren is bij hem de overtuiging gegroeid dat er in de op bouw van de bedrijven veel zal moe ten veranderen. Steeds meer wordt de predikant dan ook een sterk voorstander recht op inspraak van de arbeiders,E. zeker daar waar het om hun eigent:'' belangen en situatie gaat. Maar de economische regressie is nui een belangrijk obstakel om in die i ting te werken. De vrouwelijke predi-I kante Christa Springe vertelde, hoaf een groeiend bedrijf indertijd t Evangelie en Industrie geholpen bij de opleiding van kader. De krappe arbeidsmarkt maakte lie# noodzakelijk dat uit het eigen per»o-f neel mensen werd opgeleid om leidin# te geven. Maar dat bracht allerlei prol blemen met zich mee. Deze mensen het begin psychologisch daart,o«(J niet in staat. Zij werden er door hun milieu weggeroepen, en kregen t# worstelen met aanpassingsmoeilijk-F heden. Nu, enkele jaren later, de econo mische situatie moeilijker wordtJ ontslaat dit bedrijf een derde van zijiv personeel. Daartoe behoren ook v mensen die indertijd zijn opgeleid, wier levens daardoor totaal zijn ver£ derd. Men liet die mensen eenvoudig weer vallen. „Dan zien wij het als ze taak om hen te hulp te komen£ Maar de ervaring leert c dan weinig tot gesprek bereid rijnnJj zei ds. Springe. SEMINARIUM Vanuit Duitsland is dit werk Evangelie en Industrie geexporteerdC naar talloze andere landen. In Main» beslaat reeds jaren een seminarium, gei leid door ds. Horst Symanowski en i' Christa Springe, waar predikanten eecfgN half jaar lang opgeleid worden. De eerste twee maanden worden ge wijd aan de bespreking van de theori tische problemen. Dan werken deze. predikanten twee maanden op een fa-tp^ briek, om vervolgens weer twee maan den voor studie een gesprek bijeen tl komen. Dan worden theoretische practische problemen theologisch doon gesproken. In de afgelopen jaren hebben lil predikanten deze opleiding ontvangei Dit jaar voor het eerst was het ii, Januari moeilijk om voor alle predikaiu ten een arbeidskring in een fabriek tl vinden. Ook in Finland is nu een deri gelijk seminarium gesticht, ma< duurt de cursus drie maanden. ij- In oktober van het vorig jaar zijrEN de predikanten uit verschillende Euro-I^ pese landen, die in Evangelie en In dustrie werkzaam zijn, bij elkaar ge-{pK weest. Zij hebben een Europese orga-) u nisatie. gevormd voor coördinatie e*pE coöperatie. Het hoofdbestuur beslaag' uit zeven leden waarvan ook dljp* Christa Springe en de Nederlandse pre'- dikant ds. B. van der Wal deeJ ultma«l*E; ken. Mink Rijsdijk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2