TV RADIO en ,,KISS ME KATE" OP TELEVISIE Kostelijke musical in nieuwe bezetting BBC-televisie schokt kijkers in Engeland VPRO mikt op NTS en NRU ZATERDAG 11 FEBRUARI 1967 .vbW' U-'r.-A - Commentaar h Even overwippen Mies Bouwman zal binnenkort wel de titel „Nederlands vliegende tv- irouw" verwerven, want elke veertien lagen maakt ze samen met een film- eam op kosten van de VARA een uitenlandse trip om haar programma Mies en scène" luister bij te zetten. Gisteravond vertelde zij heel naief fit zij „even was overgewipt naar ew York om een opname van acht inuten te maken met Jan de Hartog, in wie binnenkort weer twee boeken Verschijnen, en die als toegewijd buaker zich sterk bezighoudt met doptie van kleine kleurling etj es" Zo'n reisje alleen voor die acht mi- luten vond de VARA blijkbaar te ortig en daarom knoopte Mies er nog ten langer gesprek aan vast, dat op 6 februari zal worden uitgezonden. Karei Appel Ook bezocht zij zomaar toevallig mdal ze 'n dagje over had, zei ze) en tentoonstelling van Karei Appel hield daar een geanimeerd praatje iet de meesterterwijl wij zijn nieuw- te doeken (allemaal koppen in waan- oorstelling) konden zien. „Jullie komen helemaal onver- mchts, gaat dt zo maar?," vroeg Karei erbaasd. „Ja hoor", zei Mies, maar ven later versprak ze zich helaas, toen herinnerde aan „de voorbereidingen or deze opname". Zou er werkelijk i kijker zijn geweest die in dat onverwachte" geloofde? Het programma werd verder heel musant door gebabbel van de zeer tugdige initiatiefnemertjes voor de anti-Batmanclub" en de verschijning an weerman Van der Ham, die als •n gezellige prater aan zijn bekende ■m blijkt vast te zitten. Nadat Rob de Nijs zich was komen eklagen over een „akelig artikel in Amsterdams ochtendblad" en een mge Amsterdamse couturier volop iclame had genoten, was het Simon armiggelt (wiens gehele oeuvre juist et een hoofdstedelijke prijs was be- roond) die in de stoel plaats nam. eheel in eigen stijl, met veel anec- ites, beantwoordde hij de tien vragen, er allen op waren gericht om hem 't vertellen te krijgen. Polen Politiek kregen we gisteravond na- kurlijk ook volop: van de NCRV in e laa' 'e NIPO-these. compleet met prognose voor de verkiezingsuit- (niet meer zo spectaculair gezien vele reeds overal gedane voorspel den) en een levendig jongerendebat, van de VARA een reportage uit ia en in het tweede deel van Milo itadt's Poolse documentaire Anstadt besloot zijn serie informa- ve programma's uit Oost-Europa goed stukje werk, dat ons iets :hterbij Polen heeft gebracht, al idden we graag iets meer van het le leven en het familieleven ge en gehoord. (Van onze radio-en tv-redactie) HILVERSUM Thérèse Stein- metz en Will van Seist, hoofdrol spelers in de musical „Kiss me Kate", die de NCRV-televisie don derdag 16 februari a.s. uitzendt (om eens helemaal te bekomen van de verkiezingsdrukte!) zijn al even verrukt van het evenement als Lia Dorana en Rob de Vries een paar jaar geleden, toen Het Rot terdams Toneel het zangspel op repertoire nam. „Maar", zegt Will van Seist, „wij hadden te korte tijd van voor bereiding. Drie en 'n halve week, toen moest de hele zaak klaar zijn. Dat is een gewaarwording, hoor!" „Ja", vertelt hij verder, „ik ben dol op televisie, én op filmspelen, 't Liefst zou ik niet anders doen. Toneel is fijn, maar na zes jaar Nederlandse Comedie heb ik er opeens een beetje genoeg van. Dat elke avond vast op treden. Dat gereis door de provincie, je wordt er gaar van. Ik ben nu free lance, maar ik moet even hard wer ken om er te komen. Alleenik kan nu uitkiezen wat ik wil doen en hoef dus geen rollen meer te nemen die ik niet zo erg prettig vind..." „Dit is de tweede musical, die ik heb gemaakt. Heerlijk werk, voor een ac teur gewoon een heel nieuwe gebied. Maar bij de televisie maak je wel kans in de goede hoek te raken, je van het toneel komt". „Nu is er opeens iets heel nieuws bij de tv, de reclame. Ik doe er niet mee, hoor! Daarin wil ik mijn kop niet zien. Ik heb wel aanbiedingen gekregen en daarbij ging het om zul ke kapitalen, dat ik dacht: nou, dar hoef ik verder niet meer te werken! En toch nee hoor, je zult mij nooit in zo'n spot zien. Stel je voor: om zeven uur chocola eten voor eer firma en om half tien in een ernsti ge rol op datzelfde scherm... dat kan toch niet?" „Of ik liever ernst dan luim speel? Allebei op z'n tijd. In zo'n musical bijvoorbeeld voel je je echt ontspan nen, al kost het spelgn natuurlijk Schaatsreportage uit Deventer Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Ook aan de wereld kampioenschappen schaatsen voor da mes, volgende week in Deventer te houden, zal de NTS aandacht beste den. Zo zult U zaterdag 18 februari tussen 2 en 2.50 uur getuige kunnen zijn van de ritten op de 500 meter en tussen 3.20 en 4.45 uur de kamp in de 1500 meter zien. Stien Kaiser is bij deze kampi oenschappen de grootste Nederlandse troef en zij rijdt gunstig: voor eigen publiek. inspanning. Dat zingen er tussendoor is erg vrolijk en opwekkend. Totaal iets anders dan zo'n stuk als „Virgi-. nia Woolf" dat heb ik nu al meer dan honderdveertig keer gespeeld en dat is een heel andere belevenis. Dat is groot toneel en ik heb gehoord, dat wij de beste voorstelling ervan geven in Europa. Internationaal nieuwd. Jaap Molenaar maakte er; een eigen bewerking van voor de NCRV en Donald Jones is de enige acteur, die ook voor de camera's op treedt. Het hele gezelschap, dat Steye van Brandenburg (die als tv-regisseur zijn debuut maakt) bij elkaar heeft gebracht, is jonger dan dat voor de theatervoorstellingen. Overal ,Dat ik nu free lance ben, vind ik goed. Wij hebben in Nederland zo'n 480 acteurs en actrices, van wie er zeker 300 zeer acceptabel zijn. Maar ik ben het niet eens met het systeem hier, ik geloof dat we twee of drie grote gezelschappen moeten hebben en voo de rest free lance-acteurs, De feeks (Van onze radio en tv-redactie) HILVERSUM „Leven met de dood" was de titel van een verder niet egelicht programma van de BBC-televisie. Toen de uitzending begon bleek et pas, dat men drie ongeneeslijke lijders aan kanker in de studio had ge- racht. Gedurende 50 minuten, vertelden deze drie onomwonden over hun ekte, en vooral over hun naderende dood. Zij praatten over de dingen die zij nog hoopten te verwezenlijken in de orte tijd welke zij nog hebben te leven en dit alles heeft de kijkers zo diep schokt, dat velen de BBC hebben verzocht, zoiets nooit meer te doen zon- r voorafgaande waarschuwing. „Het zien van een griezelfilm", schreven de kranten, „valt in het niet bij it volgen van dit verschrikkelijke programma". Er zijn geen protesten geuit tegen de inhoud van de uitzending, wél tegen !t onverwachte ervan; talloze kijkers konden dit niet verwerken. Will van Seist speelt de dubbelrol van Fred Graham en Petruchio (in „De getemde feeks") met veel animo. Dit is zijn creatie als Shakespeare-figuur. die werk krijgen vla agenten. Ik ge loof dat het peil van de eigen pres tatie dan stijgt". Ook kom je dan meer overal. Je hebt ook meer tijd voor televisie- en filmwerk, doordat je minder gebon den bent aan series voorstellingen van een bepaald gezelschap. Ik treed binnenkort op voor de AVRO ir ty-spel „Wie is Janus?" en ik ben ook door Willy van Hemert geënga geerd voor een stuk dat de VARA gaat uitzenden en dan heb ik nog een paar showtjes. Wat ik graag zou willen is Annie get your gun" spe len met Jenny Arean. Maar ja. dat is allemaal te duur met de opvoe ringsrechten en zo Will van Seist, die zichzelf niet on derschat, praat maar door. Hij loopt over van energie voor dingen die hem bevallen. Zoals de musical ..Kiss me, Kate". Hij woont tevreden in het hartje van) Amsterdam, aan de Lijnbaansgracht en zijn vrouw Irène Vos is soliste bij het Nationaal Ballet. Zij leven) voor hun kunst, allebei en samen. Kent u het verhaaltje? Dat heeft niet zo bar veel om het lijf, maar het aardige is, dat het gaat om een musi cal in een musical. We zitten in Bal- timore met een tweederangs reizend toneelgezelschap, dat een soort be werking van Shakespeares's blijspel „De getemde feeks" vertonen zal. In dat spel biedt een vader een gewel dige bruidsschat aan de jongeman die zijn allerlastigste dochter, die aanbidders te lijf gaat met bloempot ten en krukjes, wil trouwen en al dus de feeks temmen. Dat gebeurt natuurlijk: een vermaarde Don Juan krijgt haar wel klein en verandert haar in een zoet, slaafs bruidje. Het gezelschap wordt geleid door Fred Graham, die verschrikkelijk veel heeft te «tellen met zijn ex-vrouw Lissi, die de rol van de „feeks" speelt, maar er zelf net zo goed een is. Fred en Lissi zijn nu allebei min of meer verliefd op een ander, maarj de intrige van het spel dat zij repete ren ligt zo dicht bij hun eigen onver- j kwikkelijkheden, dat... enfin, u zult de vrolijke afloop wel zien. In andere rollen ziet u o.m. Marijke' Merckens, Jules Hamel, Peter Hol- land (de oudere rijke geldschieter I aan wie Lissi nu haar hart denkt te; i hebben geschonken), en Pieter Lutzl I met Jan Blaaser als twee gangsters.I Nog even geduld tot donderdag en u) kunt meegenieten Een scène uit de musical „Kiss me, Kate", die de NCRV donderdagavond (16 februari) uitzendt op Ned. 1. De hoofdrollen worden bezet door Thérèse Steinmetz en Will van Seist, die als ex-echtpdar een zangspel naar Shakespeare's ..Getemde feeks" moeten opvoeren. Hun perikelen zetten zich duchtig voort tijdens de repetities. Lissi de feeks wil niets weten van de ondeu gende grappen, noch van de hofmakerij van de beroem de Don Juan (Petruchio), die haar voor een grote bruidsschat wel wil trouwen Dat alles tenslotte op zijn pootjes terecht komt kunt U wel verwachten, ook al kijkt Thérèse nu nog woe dend. STRAATSBURG In het gebouw van het Instituut voor geologie en mi neralogie van de universiteit in Straatsburg heeft gisteren brand ge woed. Het laboratorium, de collegeza len en een deel van de bibliotheek wer den verwoest. VANAVOND TE ZIEN te". i_t Ned. 1 KRO „Mijn r iTROS) aflevering van p beatgroep „The Summerset". schietspel „Het gulden schot". detectivespel uit de Treffer-reeks „Moord e r Brandpunt. Ned. 2 AVRO (Van c s radio- en tv-redactie) Ach, enie! Vraag je Thérèse Steinmetz naar „Kiss me. Kate", dan zegt ze: „Ach, enig!" Thérèse met haar mooie stem en charmante verschijning is thuis in de musical, we hebben haar daaro ver onlangs al eens aan het woord U ziet, dat u donderdagavond iets goeds staat te wachten. De NCRV heeft er veel werk van gemaakt en de voorstelling zal 2 uur duren (op Ned. 1). Mocht u destijds de theater-opvoering al hebben gezien, dan is het geen bezwaar het spel nog eens op tele- I HILVERSUM „De VPRO heeft nooit gezegd, zélf de nationale om roep te zijn, al zijn wij er grote voorstander van. Maar AVRO/RTN is dat evenmin, ondanks alle ferm geroep en uittreden uit de federatie van omroeporganisaties. Voor de VPRO komt het nationale (of algeme ne, zo men wil) met name naar vo ren in de bijdragen welke NTS cn NRU aan het totaal van de program ma's leveren. Daarom strijden wij voor versterking en uitbreiding van dat zgn. gezamenlijke programma, dat de AVRO/RTN als een overbo digheid beschouwt omdat zij zichzelf algemeen genoeg acht". Deze VPRO-mening lezen wij in Vrije Geluiden, het programmablad van deze omroep. Die mening wil duide lijk het verschil aantonen tussen de „algemeenheid" welke de AVRO voorstaat en het ideaal van een „na tionale omroep", zoals de VPRO zich die al jaren drooint. Zij houdt meteen de kritiek in, welke i de VPRO op de „zwakheid van de omroepwet en op het samengaan van AVRO, RTN en Televizier heeft: „Als er één ding is. dat de fusie heeft aangetoond, dan is het wel dat men het hanteren van de omroepme- dia niet kan overlaten aan voor hun bestaan vechtende verenigingen met hun particuliere bedrijfsbelangen." „Wie dat toch doet, geeft een stuk cul turele leiding uit handen aan mensen, wier enige kwaliteit volgens de wet mag bestaan uit het vermo gen om een fraaie statutaire doelstel ling te formuleren en een aantal dui-i zenden leden achter zich te krijgen met behulp van aanbrengpremies en een „gezellig" blad Mischien ook door het uitzenden van programma's voor een groot publiek, al hebben de veelbekeken AVRO-Droeramma's r vierde k(;nstconcours: cabaretiers. sportrubriek met beelden van de' bokswedstrijd Clay-Terrell en een reportage uit Oslo. VANAVOND TE HOREN Hilversum I VARA 8.05 uur Metropoleshow: Lisbeth List zingt. 8.45 uur klankbeeld over de revolutie in Rusland: 1917. 9.30 uur Israëlische liederen. 10.40 uur actueel programma ..Plein en publiek Hilversum II KRO 7.30 uur Zingening. 8.30 uur verzoekplaten. 10.10 uur Jules de Corte in Roulette. 10.45 uur Goal. muzikaal sportprogramma, geheel gewijd aan de schaatswedstrijdèn in Oslo. 24 Nog langer echter dan de herfst is Carel de winter geval len. Er is geen ijs geweest. De schaatsen zijn ongebruikt in de kist blijven liggen. En de sneeuw die viel is nauwelijks voldoende geweest om de slee ervoor uit de schuur te halen. Zelfs de oudste mensen herinneren zich niet ooit zo'n kwak- kelwinter te hebben meegemaakt. Zo is er meer dan een half jaar voorbijgegaan, waarin het heimwee naar Amsterdam en het werk bij Rembrandt soms wel heel sterk sprak. Het leven was eentonig geweest. Daar aan had zelfs de geboorte van het tiende kind, dat tegen Kerstmis moeder opnieuw op het kraambed had gebracht, niets kunnen veranderen. Maar nu is dan eindelijk het voorjaar gekomen, en als de Beemster een geweldig feest van witte en roze bloesem is geworden, leeft Carel op. De dagen worden weer langer nu en de verten liggen open. In zijn vrije uren kan hij weer de penselen ter hand nemen of zijn zwerftochten maken door de polder. Soms vergezelt Anna hem daarbij. Zij en zijn broer Barent weten het hoe zwaar de lange winter hem moet zijn gevallen. Ook aan dominee Huizinga is het niet voorbijgegaan hoe moeilijk hij het vaak heeft gehad. Op een avond, na de catechisatieles, vraagt hij: „Carel, wil jij nog even blijven?" Hij knikt. Onderwijl vraagt hij zich af wat voor gewichtigs de predikant met hem te bespreken kan hebben. Als de laatste leerling het lokaal heeft verlaten, blijft dominee Huizinga in gedachten verdiept staren naar het hoge venster, waardoor de avondzon haar laatste goud naar binnen strooit. Het lijkt of de bejaarde man vergeten heeft, dat Carel hier nog zit en op hem wacht Hij kijkt naar dat gouden licht en het stille gelaat is zo ontspannen en het 6piegelt zo'n innerlijke rust en zekerheid, dat Carel bijna de adem inhoudt om hem niet te storen. Want hij wil dit beeld goed in zich opnemen en het vasthouden. Zoals dominee Huizinga daar zit, is hij een van de apostelen. Hij zou als model kunnen dienen voor Johannes. En ineens zeker weet Carel. dat hij op een goede dag de apostel Johannes zó zal schilderen. Schilderen. Rembrandt. Amsterdam. Hij voelt zich een schilder in ketenen. Het is alsof dominee zijn gedachten heeft kunnen lezen. Hij wendt het hoofd naar hem toe en zegt: „Ik heb op de zolder van de school je schilderij van de kruisdraging ge zien^ Carel. Ik ben een leek, maar ik geloof dat het goed Carel krijgt een kleur. De woorden van de predikant doen hem goed. Hij weet niet wat hij erop moet zeggen. Maar dominee Huizinga schijnt geen antwoord te verwachten. Al thans hij herneemt het woord en zegt: „Je hebt veel geleerd in Amsterdam bij meester Van Rijn. Jammer Hij vervolgt de zin niet. Misschien is dat „jammer" eerder een verzuchting geweest dan een aanhef. Hoe het echter zij, voor Carel klinkt het als een kreet, waarin alles besloten ligt wat hij de laatste maanden heeft gevoeld, doch onuit gesproken liet. Nu roept het een reactie in hem op, zo heftig, dat de predikant ervan schrikt en zo nu en dan vermanend het hoofd schudt als de jongen eindelijk een uitlaat heeft gevonden voor de gevoelens die hem beheersen. Soms strui kelt hij over zijn woorden, doordat hij er meer zou willen gebruiken dan hij ordenen kan. Wat gedurende maanden werd opgekropt, laat zich moeilijk gelijkmatig vloeiend lo zen. Het is alsof er een dijk het heeft begeven onder de onweerstaanbare druk van het water. Dominee Huizinga heeft alle tijd. Hij laat de jongen ultra zen zonder hem ook maar een enkele maal te onderbreken. Daarmee dient hij tweeërlei doel. Hij geeft Carel alle gele genheid zich volkomen te uiten, voor zichzelf wint hij tijd om zijn standpunt tegenover deze uitbarsting te bepalen. Het relaas van de jongen is abrupt in een snik geëindigd. lang golvend haar. Dominee Huizinga kijkt hem aan en zegt. na een korte stilte: „God laat het pad van Zijn kinderen niet altijd over rozen gaan, Carel." Deze voelt iets van verzet in zich naar boven komen. Van jongsaf aan is hij gewend, dat er vaak over God wordt gesproken en dagelijks de bijbel op tafel komt, waar vader uit voorleest. (Wordt vervolgd) Iruil" Ë'vcor€( NEW ORLE ANS De Ame rikaanse stad New Orleans heeft een nieuw record op haar naam gebracht. Dit maal is het een vuilrecord. In de straten van de stad werd 172 ton bierblikjes, drankflessen en ander vuil opgeveegd. Het nieuwe rcord over treft de top van vorig jaar met dertig procent. Maar als verontschuldiging kon worden aangevoerd dat het car naval was geweest.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 19