GORTERS ideaal was te absoluut Goethe zet mens op plaats van Jezus Christus PAAR VAN HET JAAR Schrijvers in beeid ZIJN UTOPIE JUIST NU ACTUEEL- Paul Steenbergen en Myra Ward beste acteur en actrice ZATERDAG 11 FEBRUARI 1967 BOEK OVER GODSMENST IN ZIJN LEVEN: In de benadering van het literaire werk zien we in de laatste decennia een eigen' WAT HERMAN GORTER (1864-1927) heeft eeken- van Gorter als mens. politicus 1 i I-I J IT" 1 I dichter. Zijn ideaal was te abs merkt was volstrektheid. Hij was volstrekt natuur- iuut. Troelstra heeft zich wei- vereerder, later volstrekt Spinozist, daarna volstrekt so- 1918 vergist, maar hoefde zich m(*cr: de ™y8tiek rondom kerk r» 1 i .1 -J 1 I- aan het eind van zijn leven niet en troon is vervluchtigd, gaat CiallSt. Deze volstrektheid kwam niet voort uit éen radl- te zien als iemand die zijn droom niet uit van een elite, maar van caal, bewust denken, maar uit een instinctieve keus. "ij de menselijke massaliteit. Die aandrang van hinnen uit maakte hem tot een absolutist. Men zal altijd het feit moeten eerbiedigen, dat er absolutisten en relativisten zijn, door geboorte, Twee door de fundamentele structuur van iemands wezen. t De kwantiteit bedreigt de kwa- Om twee redenen zet ik boven liteit. Wij krijgen te maken met Maar als relativist, seep- zeventiende eeuw niet te groot? di* artikel ..Gorter en de actüali- de wereld van de massamens, ticus, cynicus desnoods is Gorters natuur was geen jungle teit"^ Gorter is als dichter actue- waarin geen plaats is voor Gor- kend is wordt op zijn minst gere- ln negatief het gemakkelijker leven dan Siberische steppe, of ontoegan- JT, kelijke Himalayatoppen. maar be ats absolutist. De absolutist wóónde en bewerkte natuur, wil volstrekte overgave aan een volstrekt ideaal. Is hij gelovig, dan hecht hij Studieus met heel zijn wezen aan een opvatting omtrent bijbel en Zo ontdekte hij de als dichter actue ler dan Boutens. Leopold, zelfs ters stralende arbeider dan Nijhoff, omdat hij bij over- den meisje, eenkomstige scholing losser stond van de traditie en het ver- In de gebroken spiegel van mogen bezat te dichten van het Gorters utopische poëzie zien existentiële moment uit. Hij wij, merkwaardigerwijs, onze we- dichtte als mens niet als intellec- reld van vandaag duidelijker etaan" 7n bnno mnopliilc nn r wii die noëzie niet b[aan 20 nooë «lOgeujK op ■y^OOR ieder, die op zijn levensweg Goethe werr kelijk ontmoet heeft, is een van de brandendste vragen: „Wie was Goethe eigenlijk? Die heeft behoefte aan een geestelijke plaatsbepaling ten opzichte van deze man, die het mens-zijn bijna tot in de hoogste patentie heeft verwezenlijkt, die werkelijk, zowel als architect en als sjouwerman, gebracht heeft ,de pyramide van zijn be- tueel. dan wanneer wij die poëzie niet nsclijke De tweede reden is. dat de al- zouden kennen. Een negatieve ac- te voeren, kerk: dan trekt hij van dat samenleving, de laat-negentien- Senjcne situatie waarin wij ons tualiteit dus. maar een actuali- standpunt uit rechte lijnen geregeerde maïtschappH "'S Sfeus8 Toclaal. politiek, sterk en dwaalt volgens hem wie yerdtepte hii 7ieh in Viarv wordt bepaald door de afbraak Als dit kloeke en zware zich niet op die lijnen be- Wan? Gor'ter w "s ^oTeen stu- ving in boek in^^astte^n bedaar W0eg kerUSES,—'de Sstev^ VS™»** •■-^hauchte'; ^hiatort.chejn.1 ntte JI^zte Gorters vader. Simon Gorter, in de Nederlandse taal is het ourgeriijKneid doopsgezind predikant, maar hier volgende gedicht, dat zich. SJriSSlDe^iii^totéfcciï: der Spraehe" (Wittgenstein). als hij het zag, heeft na gestreefd, hoe was hij eigenlijk want de honderden uitspra ken over deze vragen schijnen, elkaar tegen te spreken. Waardevol Schrijver dezes moet bekennen, dat zulke gedachten hem tiental len jaren hebben bezig gehou den. Zeker, het zeer goede werk van Erich Franz: Goethe als reli- giöser Mensch (1932) gaf waarde volle gedachten, maar was te vaag, niet direct genoeg, zich niet beperkend tot de hoofd vraag: Voor of tegen Christus? Bertolt Brecht lu zichzelf werd om gezondheidsredenen toen ik het als jonge journalist. Het doopsgezinde vanzelf onuitwisbaar in mijn ge- standpunt heeft altijd een trek heugen heeft gegrift. Men vindt van consequentie vertoond. Mis- het op bl. 370 van het hier schien is er bij Herman Gorter besproken werk. sprake geweest van een erfelijke rechtlijnigheid. vijf i Mijn kamer diepste groef 's morgens om eerste haan nog slaapt. Stil is het 't lamplicht aan, dat. goudstralend zich mer begroef. 't Is vol van schatten hier, en ik behoef n mijn tafel op te Een ieder die leest hoe beroem- awde tijdgenoten als Ortega y Gas- grootouders behoort tot het ..anrennend gegen die Grenzen se^ Karl jaspers, Thomas Mann veneden. De sociale en intellectu- der Sprache" (Wittgenstein), oe_' ele eliten maken niet meer alleen maar ook aanstormend tegen het de dienst uit. We worden en meer mens tout-court massa-media zorgen er wel voor alles wat i dat dit nivelleringsproces (of heen der stilte moet ik zeggen dit springtij?) (voortreffelijk Daarom ben ik zo blij met het aardige tegenstelling. Aan de boek van Gerhard Möbus 1), een ene kant accentueert de we- boek. dat van grote eerbied voor tenschappelijke beschouwing moet een lezer, die slechts- één Goethes persoon en werk ge- steeds weer. dat we ons uit' bindende Wet erkent, die van tuigt, en dat tegelijk doordron- sluitend op het werk moeten Christus, nu staan ten opzichte gen is van de diepe emst van de concentreren en de persoon van Goethe, deze homo huma- beslissing, waarvoor Christus ons lijkheid van de auteur moe Goethe, conventioneel Albert Schweitzer op Goethe 'erzettelijke in de mënsëlijke reageren, bemerkt, dat elk van de samenleving op deze aarde. Om hen datgene kiest wat het meest testants opgevoed, jarenlang in met de eigen persoonlijkheid overeenstemt. doorzet. Alles wat uitsteekt en uitste- dit nieuwe boek verzorgd door Stuiveling en Endt) voor mij een groot bezit. Dr. C. RIJNSDORP plaatst. Hij probeert niet. zoals zove- len voor hem. van „de grote hei den" Goethe een Christus te ma- contact met de Hermhut- ers, wier vergaderingen hij ken, hij erkent, dat de kloof tus- ■aak bezocht, bevriend met La- sen Goethes diepste overtuiging Goethe droeg de wet van zijn vater, predikant uit Zürich, Goe- en de eisen van Christus niet te vorming in zichzelf. Maar hoe the die steeds het goddelijke. Een tweede trek in Herman Gorter was zijn oorspronkelijk dichterschap. Persoonlijk vind ik Gorter eigenlijk geen groot dich ter: dezelfde gedachten, beelden, aandoeningen komen telkens staan. weer terug. Maar zijn dich- 't hoofd in den schemer, naar terschap was écht en ik denk dat een hoek te gaan. het deze eigenschap is die ge- waar ik iets opdelf en blader maakt heeft dat ook de jongere en proef. generaties hem als dichter zijn blijven erkennen ,s lezen, dat is studie! In Vergelijkt men hem met Bou- Mar* tfng-v»r bem een wereld tens, die ook classicus was. dan °Pen- ziet men eerst duidelijk Gorters Verschijnsel eigen-zinnigheid (het koppelte ken maakt deze term tot gunstige). l,il%ev"„Se",8,'i«r rTameVvin Nu h°eft mijn eigen" rinneliik-onmiddel zii" °m ,e lijk gevoel, ontdaan var. alle her- "f dat ™arx nPgentien- innering aan Grieken. Romei- da-f?uwsa burgerlijkheid - te nen. en vroegere of latere renais- m,ddc'? »aa"'an hij leefde - te- sance." recht heeft gezien als een histo- •o risch. beperkt en eindig Nu omvatte dat gevoel heel verschijnsel. Wij zitten midden wal In zijn gedicht Mei (1889) in de Iiauida,ie van de erfenis heeft hij uit zijn natuurimpres- de7|ar bourgeoisie sies wel zo ongeveer alles ge- Bij Marx vond Gorter wat hij naald wat erin zat. Als natuur- ZOcht (..al moest ik worden vier dichter betoont hii hier zich niet en dertig jaar' eer ik het vond"), al'een (betrekkeliik) oorspronke- namelijk een universele histo- uik. maar inderdaad ook groot, rische theorie, de stimulans om Toch was de impressionistische i„ de maatschappelijke visie, bij alle rijkdom die ze verschijnselen in te grijpen (niet ontsloot, beperkt: de mens is a]]cGn maar „interpretieren", meer dan de som van zijn zintui- maar ook ..verandern"). liefde ^en- voor de verdrukten en verneder- Gorters eigen maatschappe- i'kp waamefntngen waren „klein en armoedig van inhoud" Het impressionisme is een opweest. „Was dat nu al de rijk- vorm van naturalisme. Al in 1897 heid- dacht ik? Bestond er nu was Gorter van het ontoereiken- ":p,s mper dan dat? Altijd maar de van het naturalistische stand- weer mijzelf, mün eigen onmid- punt overtuigd. ..Al leert het Na- dpU'ike omgeving. en niets turalisme naar onze eigen wereld meer?... Daarom stortte ik mij in te zien, het leert daarom nog niet fosofie. Maar moet ik nog •erstaan. Er moet een andere 7eaeen dat de bevrediging die ik overbruggen is. In uiterst minutieus onderzoek volgt Möbus de godsdienstige lijn in Goethes leven: de Herrn- hutterlijn met Langer en Susan na von Klettenberg. dan de reli gieuze houding van Werther, die echter de noodzaak van de keu ze: Of - Of, afwijst. ten uitschakelen, jen aan de andere kant ziet men de schrijvers zelf met hun wer ken van stad tot stad, van land tot land reizen, om daar uit voor te lezen. Ze voorzien de uitgestalde boe ken van hun handtekening, later hun stem op grammofoonplaten vastleggen, treden voor radio en televisie op. Wonderlijk: ze zou den geheel achter het werk moe ten terugtreden en dit zijn stille en blijvende invloed laten uitoe fenen. maar ze gebruiken alle mogelijke publiciteitsmiddeien. om in het nieuws, dus de ééndagsactualiteit. te staan. Naamloos Later gaf dit aan Kierkegaard aanleiding tot zijn boek over de Paul Steenbergen in Richard IIP' als Buckingham Zo zijn er in de laatste jaren in het Duitse taalgebied een groot aantal zogenaamde Bildbio- graphien verschenen, die foto's brengen vanaf de baby op een vachtje tot het dodenmasker van de overledene, verder de huizen, hotels enz. waar de auteur in noodzaak van de godsdienstige kwestie heeft gewoond, de vrou- beslissing, waarvan hij de titel wen. die zijn levenspad hebben aan de Werther ontleende. Wer- gekruist, dit alles aangevuld met Ihers God is niet de God van u" zijn Jamilie- «n vrien" T denkrmg. Abraham. Izaak en Jakob, maar Bij de firma Kindier 2) zijn er de God van de filosofen der ver- een heel aantal verschenen; twee lichting, naamloos en onpersoon- ervan. van Gerhart Hauptmann lijk, en Bert Brecht, kondig ik hier gaarne aan. De eerste is van In 1782 noemt Goethe rich, als ?r„idh, Etiennayer. die in de I,- T laatste 20 jaar van Hauptmanns hij mei Lavater spreekt over de uven tot 2ijn beste (jongere) grenzen van zijn bestaan, „een vrienden behoorde, en die voor beslist niet-Christen". Goethe deze taak bÜ uitstek geschikt verzet zich tegen de gedachte We zien dit lange leven (hn de zondigheid des mensen stierf op 84-jarige leeftijd) van en wijst daarom - aan verlossing af. Ontoereikend land (ook weg gevonden worden... Niet de aandoening alleen, noch ook het oppervlakkig gezicht der wereld, maar de wetten zelve waarnaar deze zich bewegen..." (moeten in he* ceding worden gebracht). Het oude. doperse bloed riep om een volstrekt ideaal. pr*>.a"~ in. of achter, of boven de natuur. Bij Spinoza las hij, dat natuur mrill. en God identiek waren. Wat lag daar vond een valse, een halve In de boeken van Karl Marx >nd ik wat ik gezocht had: dc es naar de algemene schoon- •!d onzer onmiddellijke wereld, ïzer maatschanpi.i". Fn Gorter cent in het Proletariaat, met ■n hoofdletter gespeld, de Alge- Schoonheid te hebben ge- de hand dan dat hij zijn geseculariseerde religieuze verlangens tijdelijk in de leer Avontuur Van Spinoza belichaamd vond? Gorter vertaalde Spinoza's Ethi- ca en gaf in ziin verzen hoog op Toen beoQn h h t van de geestelijke ruimte die hij ,nur van 3e geëngageerde poëzie. (Van onze kunstredacteur Het Nederlands Theater Jaarboek over het uitgebreid met "een" index seizoen 1965-66 accentueert het derde lustrum ^j^ji^/gespeei^Tstukken.l8atste van deze Luisa Treves-uitgave met twee gram mofoonplaatjes. wat oetreft re- ouds veel zorg besteed. Tiental- kasteel Wiesenstein in Silezië voerde, waartoe echter wel bij zonder grote concessies aan het nationaal-socialistische regime nodig waren. Een man, die alle ?r der wereld heeft ontvangen t die ook gaarne accepteerde. Welk een contrast met Bert Goethe zet de mens in plaats Brecht 3), die, uit een gegoed mi- van Christus, hij streeft naar de beu afkomstig, zich tot het prole- goddelijke zelfvolmaking van de l3™"" aangetrokken voelde vindt hij onesthetisch. In de zedeleer va Christendom stemt hij echter toe Möbus noemt die houding e^en "tchristelijkt Christendom. musical, opera, ballet en len theaterfoto"s houden herinne- mens- door Z1in kunstenaarschap gen Leuten") en in een zwer- buitenlandse bijdragen), is nu ringen vast aan markante presta- ,n poëtische uitbeelding, in het vend leven als balling („öfter die ties en stukken. gewone leven door onverpoosde Persoonlijk zouden wij het een werkzaamheid. waardevermeerdering achten, in- dien het jaarboek ook een docu- Mobus werk is een voortreffe- mentatie zou zijn van de belang- lijk boek. dat onvoorwaardelijke aanbeveling verdient. daar gevonden had. Maar w >vergang van de impressio- listische klankbeelden uit de ►lei naar de in meetkundige trant uiteengezette filosofie van de geniale Hollandse Jood uit de Maar kon dit wel een engage ment in de hedendaasse zin van Ie term heten? Wie „engage ment" zegt. zinspeelt op strevin gen die zich willen realiseren bin- -pr, een duidelijke horizon. Het letterkundig engagement •s horizontaal Gorter heeft nooit ezien of willen erkennen dat 'vat hij in het marxisme zocht. °en ten diepste religieus ideaal vas Dat verraadt zich in de oofdletters en in ruimste ter pen zoals licht. mensheid. ""ponheid. geluk. De horizontaal-geëngageerde lichter beschikt over middelen zoals agressiviteit, satire, hoon. Het is vechtpoëzie. Gorter vecht niet. hoont of striemt nergens, hij idealiseert en preekt. Op dit bijgevoegde ge- Constant schenk van Sonopresse zyn vastgelegd: het slotfragment van „Wie is bang voor Vir ginia Woolf?" van Albcc (Ank v. d. Moer, Han Bentz v v. d. Berg, Femke Boersma en Hans Boswinkel), slot van Tsjechofs „Drie zusters" p (Lia Dorana, Ina v. Faassen, I Sgrid Köetze en Paul v Gor- j cum), een fragment uit „Vrij Volk" van Defresne (Albert v. Dalsum) en een scène uit Millers „Na de zondeval" (Myra Ward en Paul Steenbergen). Lezers van het Theaterjaar- boek hebben het echtpaar Steen- I bergen-Myra Ward uitgeroepen tot de beste acteur en actrice van 1964'65 voor hun spel in het stuk van het jaar: „Na de Elsensohn. Lize Servae (pseudoniem voor Elizabeth Ar holdi Wafelman). Joh. M. Cof- feng en Ben Royaards. hebben gehaald, Nederlandse ma nifestaties in het buitenland samenstelling van de gezel schappen in het lopende sei zoen. en het overzicht van bui- ■erzicht tenlandse gastvoorstellingen. in ons Aan het visuele deel is a's van- Het Nederlands Theater Jaar boek, verschenen bij Buijtcn Sehipperheijn, Amsterdam, is verkrijgbaar in schouwburgen en bij de boekhandel 6,50). 1) Gerhard MÖbus: Die C'hristus-Frage in Goethes Le- ben und Werk. 1964 - Verlag A. Fromm. Osnabrück. 375 blz. Pr. 38 DM. 1 Arthur Miller. Bijrollen Voor een engagement in de he- lendaagse zin was zijn visie en waren zijn verlanaens te ruim. komt in zijn dichtwerk een oort kramphouding, de welbe kende kramphouding van elke Stuart"). Nicolaas Wijnberg absolutist tegenover een werke- maakte het mooiste décor voor 'ijkheid die niet aan de droom Bredero's „Moortje" beantwoordt. In de necrologie wordt afscheid genomen van Mien van Hier ligt dacht ik de tragiek Kerckhoven-Kling en haar man De onderscheiding voor de I beste vrouwelijke bijrol ging naar Ingeborg Elzevier („Candi- I da") en voor de oeste manncljke Max Croiset (..Maria (Van de kunstredactie) „Het orgelblad", het maandblad van de Stich ting Orgelcentrum, heeft met "de inzet van de tiende jaargang een geheel nieuwe en zeer waardeer bare opzet gekregen. Ver scheen het eerst in de vorm van een normaal tijdschrift, thans is de Stichting overgegaan tot een uitgave in losbladige vorm en daarmede wordt de echte orgelliefhebber op bijzondere wijze ge diend. De abonné's zullen binnen kort allen als onderdeel van hun abonnement gratis een ringband ontvangen, waarin rHet Orgelblad" werd losbladige uitgave men de artikelen rubrieksge- wijze naar eigen smaak kan ordenen en opbergen, zodat men op den duur de beschik king gaat krijgen over een uitstekend, rijk geïnformeerd en geillustreerd naslagwerk over orgels en alles wat daar mede samenhangt. Rubrieken De leesstof is verdeeld in ru brieken als: „Orgelbouwers: orgelbouwkennis. ontwikke ling in de orgelbouw, histo rische orgels: organisten plaat, boek en blad; algemeen orgelnieuws etc. Al deze ru brieken zijn voorzien van een hoofdkop, waardoor de inde ling vergemakkeliikf word» Voor het eerste jaar heeft men aan één ringband genoeg, doch wie al onmiddellijk wil beginnen aan het uitsplitsen van de onderwerpen kan er banden hij bestellen tegen een prijs van ƒ4.50 franco thuis. Maar men kan ook het werk opbouwen over een periode van zes jaar, daar de abonné's dan over zes banden beschik ken die het mogelijk maken de rubrieken te verdelen. In deze eerste uitgaven zijn de bladen voor januari en fe bruari 1967 samengevat. Wat de muziekbiilage betreft: door dat het blad voortaan losban dig verschijnt moet een ande re oplossing worden gezoch'i m overpnstpmmins met de nieuwe opzet van het blad. Hierover zullen nog nadere be richten volgen. Hoofdredacteur Hoofdredacteur van het blad is Feike Asma, eindredac teur: ds. A. J. Kret. De redac tie wordt gevormd door J. van Bommel, J Bonefaas. A. Hamer. C. Lijesen, ir. M. C. A. Meischke, Henriette Mooy, dr. J. Riemensen drs. J. W. v. Spronsen. Het redactie adres is postbus 3063. Scheveningen. De stichting heeft met deze uitgave een voortreffelijke stap gedaan die zeker tot ge volg zal hebben dat de orgel liefhebbers- en dat zijn er ve len in ons land zich graag deze documentatie zullen aanschaffen, want zeker in protestantse kringen is de lief de en de belangstelling voor *>pt oreel bü»onder groot. Lander als die Schuhe I wechselnd ten slotte een zeke re rust, die gekocht werd met I onderworpenheid aan het regime I van Ulbricht, in Oost-Berlijn heeft gevonden. I Beide werken zijn dus rijk geïllustreerde biografieën met een schat van gegevens. J- H. SCHOUTEN 2) Erich Ebermaycr: Haupt- 3) Kurt Fassmann: Brecht. Beide uitgaven van Kindier I Verlag. München. Beide 144 I blz., met 120—150 afbeeldin gen. prijs per deel: DM 15,80.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 17