Zending Onding! Kerkedag krijgt het zwaar te verduren Bijna nog niets gedaan voor echte eenheid Romeins orgel doet het nog GEESTELIJK LEVEN Belijdenisbeweging wint aan gezag Dr. Visser t Hooft constateert: ZATERDAG 11 FEBRUARI 196? (Van onze kerkredactie) ^OT NU TOE vroeg de pers zich in de maanden voor een Duitse kerkedag af: Wat gaan ze doen? Hoe wordt het thema uitgewerkt en door wie? Welke ac tuele problemen komen aan dc orde? Voor het eerst klinkt nu een totaal andere vraag: Wat gaat de belijdenisbeweging „Kein Anderes Evangelium" doen? Houdl zij zich afzijdig? Zal zij de gemeenteleden aanraden eind juni niet naar Han nover op te trekken? Zal ze een anti-kerkedag organiseren? De nieuwe vragen be wijzen dat de theologische situatie in Duitsland zich de laatste maanden ingrijpend gewijzigd heeft. Jarenlang was het ongeschre ven motto van de kerkedag: Elck wat wils, maar allen tezamen. In de loop der jaren groeide dit vijf daagse congres uit tot een „kerke lijk warenhuis", waar ieder moest vinden wat hij zocht Maar in Dortmund en Keulen werd een ander recept gezocht De organisatoren grepen naar een hoger ideaal. De kerkedag moest niet slechts ieder geven wat hij zocht, maar ook de gelovi gen vooruit zijn in bezinning op actuele problemen. Hij moest te vens geven wat ieder in de toe komst nodig zou hebben. Naar binnen veranderde er niet zoveel. Hooguit werden de toonbanken van het kerkelijk wa renhuis wat anders gerangschikt, maar de overvloed van keus bleef. Maar naar buiten kreeg de kerkedag wel een ander gezicht. De etalage van dit warenhuis werd ingrijpend gemoderniseerd. De ideeën van morgen kregen hun plaats in de lichtbron van de publiciteit. Prikkelen Sprekers werden aangetrokken waarvan verwacht kon worden dat zij hun gehoor zouden prikke len. Meer aandacht werd gege ven aan de mogelijkheden van discussiegroepen. Gehoopt werd dat uit de botsing van meningen nieuwe positieve gedachten gebo ren zouden worden. De botsing is harder aangekomen dan ver wacht werd. Het is geen botsing van meningen geworden, maar tussen de kerkedag zelf en een groeiende groep ongeruste gelovi gen, die er niet van overtuigd zijn, dat iedere nieuwe vraag be ter was dan ieder oud antwoord. De organisatoren wisten wel dat bepaalde gemeenteleden niet erg gelukkig waren met de theo logische ontwikkeling. Maar zij legden de losse protesten naast zich neer als van weinig belang. Zij begrepen niet dat Rudolf Bultmann met zijn „Entmvtho'o- gisierung", bisschop Robinson met zijn verzet tegen een „verou derd Godsbeeld" en Dorothee Sölle met haar „God is dood-theo- logie" de orthodoxe gelovigen zo geschokt hadden, dat uit de onge rustheid een verzetsbeweging ge boren zou worden. Verxet Dat verzet begon klein. Onder leiding van de zojuist overleden dr. Paul Tegtmeyer en dr. Hel mut Frey kwam een groep oude re predikanten in Bethel bij Bie lefeld bijeen om zich te bezinnen op de theologische situatie. De Geen oplossing Kerkedag en Belijdenisbe weging zijn de laatste weken geen stap dichter tot elkaar gekomen. De leiders van „Geen Ander Evangelie blij ven eisen dat Ernst Kase- mann, Heinz Zahrnt en nog een theoloog geschrapt wor den van het programma. De leiding van de kerkedag wei gert. Vorige week ondernamen de kerkedag-organisatoren een nieuwe poging om uit de impasse te komen. De belijde nisbeweging ontving een uit nodiging om zelf aan de kerke dag mee te doen. Er zou op het brede podium van de ker kedag van Hannover ook plaats zijn voor deze bewe ging. Daarmede zou het ideaal van de kerkedag, gered zijn. Maar enkele dagen geleden liet de confessionele bewe ging weten daar niet op in te gaan. Het bestuur had rug gespraak gehouden met de lei ders van plaatselijke belijde nis-groepen en ontdekt dat het gesteund wordt in zijn verzet tegen sprekers die in hun geschriften de evange lische Waarheid hebben 'aange tast. Opnieuw schreef de Belijde nisbeweging in geen enkel op zicht te willen meewerken aan de kerkedag van Hanno ver. Zij zal de mensen ook niet aanraden er heen te gaan. Wel is de Belijdenisbe weging bereid het gesprek met het kerkedag presidium voort te zetten. Bethel-kreis kwam ai spoedig tot inzicht dat meer moest gebeuren, dan met elkaar praten. Zij wil den een dam opwerpen tegen de nieuwe theologie, of beter ge zegd, de aanval op Gods Woord afslaan. Uit de Bethel-kreis werd de bc- lijdenisbeweging „Geen ander Evangelie" geboren, die zich presenteerde in een massale sa menkomst in Dortmund die 20.000 mensen trok. De eerste re actie van theologen was dat ze hier te maken kregen met ge meenteleden die eenvoudig niet goed op de hoogte waren. Maar langzaam maar zeker begint het besef door te breken dat dit wel eens een orthodox reveil kan be tekenen. Het beslist niet kerkelijke blad „Der Spiegel", dat altijd een fij ne neus heeft voor nieuwe machtsverhoudingen maakte vori ge week een ommezwaai. Nog niet zo lang geleden publiceerde het een ironisch vraaggesprek met de voorzitter van de Evange lische Alliantie, dr. Gerhard Bergmann, die ten tonele ge voerd werd als een soort „löatste der Mohikanen". Maar toen het blad vorige week omkeek naar een geschikte recensent voor het boek van Heinz Zahrnt, Die Sache mit Gott", koos het prof. dr. Walter Künneth. Zahrnt beschrijft in zijn boek de huidige theologische situatie vanuit een moderne ge zichtshoek. Künneth is een van de theologen achter de belijde nisbeweging die Zahrnt (met Kasemann en nog een spreker) geschrapt tuil zien van het kerke- dagprogramma. En wat nog meer opviel was de inhoud van een begeleidend kader. Daarin werden de kerke dag en de belijdenisbeweging als twee gelijknamige grootheden te genover elkaar gesteld. Het is de vraag of de belijdenisbeweging daarmee zo gelukkig was, want het geeft haar het aureool van een tegen-kerkedag, maar de ker kedag zal er allerminst gelukkig mee zijn geweest. Hoe het zij, Der Spiegel begint de belijde nisbeweging serieus te nemen. En dat deed vorige week ook het blad „Christ und Welt" dat zeker geen naam gemaakt heeft door de verdediging van een fun damentalistische visie op de bij bel. Het blad waarschuwt tegen de misvatting dat de heden daagse moderne theologie alleen maar de strijd te voeren heeft tegen een traditionele vroomheid in de plaatselijke gemeenten, die van geen vernieuwing wil weten. niet als een dichter voort in Zijn werk. In Zijn Woord en sacra ment is Hij persoonlijk als de Levende aanwezig. Hij stelt ons in staat om werkelijk te bidden. De dag komt, waarop Hij Zijn heerlijkheid onthult en Hij ons delen laat in Zijn leven. Dat gelo ven en belijden wij in leven en sterven." Op de achtergrond van deze verklaring kan de kerkedag van Hannover niet weggedacht wor den. Want voorzitter bisschop Hanns Lilje is tegelijkertijd de gastheer van de kerkedag, die eindelijk terugkeert naar zijn ge boortegrond. In de laatste alinea wordt dan ook geprobeerd om olie op de gol ven van theologische verontwaar diging te gieten: „Wij waarschu wen tegen een verkeerd en al te snel veroordelen van elkaar en vragen tegelijkertijd nadrukke lijk de Waarheid van het Evange lie niet te vervalsen en te verkor ten... Echte theologie bewijst zich zelf doordat zij ons helpt om trouwer te bidden, moediger te belijden en gehoorzamer lief te hebben." Stigma Weer, in die slotzin, ontdek ken we, dat de bisschoppen de vinger waarschuwend naar twee kanten opheffen De orthodoxie moet niet te snel veroordelen en de moderne theologie moet het Evangelie niet in zijn kern aan tasten. Dit is een bisschoppelijke poging om te voorkomen dat door felle orthodoxe aanvallen de kerkedag het stigma van de moderne theologie krijgt, en tege lijkertijd om de deur naar de be lijdenisbeweging open te houden De kerkedag heeft in de jaren van zijn bestaan veel stormen moeten trotseren, maar dit is wei de zwaarste. Tegelijkertijd is hem een geheel nieuwe taak op gedragen. Als geen kerkelijke instantie in Duitsland is de kerke dag nu geroepen om te proberen frontvorming aan twee kanten te voorkomen. Want als het conflict tussen de moderne en de ortho doxe theologie uitgroeit tot een theologische loopgravenoorlog ligt de kerkedag midden in het schootsveld. 8*—teWï-' Uitdagend thema (Van onze kerkredactie) „Zending? Onding!" Dat is het uitdagende thema, waarmee studenten gelokt worden naar het Zendingshuis te Oestgeest voor een conferentie, die daar van 31 maart tot 2 april (in de week na Pasen dus) gehouden wordt. Het is een feit, dat zending onder studenten nu niet be paald in is. Waar haal je de pretenties vandaan, om naar andere volken te gaan, om daar zending te bedrijven? Ontwikkelingshulp, ontwikkelingssamenwerking is veel bescheidener, getuigt ook van een groter gevoel voor rea liteit. En blokkeert zending niet het gesprek, de ontmoe ting, de dialoog (wat dat dan ook wezen mag) ;V' .V - :r V ,T. v:. -■ •>-> - v r L» •- h r -j i rT- S k; -3v v De slotsumenkomst van de kerkedag in Fratikjurt was de grootste die ooit is gehouden. Sindsdien moesten de Ooslduitse bezoekers verstek laten gaan. Zullen nu ook vele orthodoxe christenen wegblijven? Zo redeneren veel studenten, juist ook christen-studenten. En daartegen vecht nu al jaren de Nederlandse Studenten Zen dingscommissie (NSZC). „Veel kritiek op de zending komt voort uit een verouderd beeld van de zending", vertelt NSZC-praeses Arie van Buuren uit Lelden ons. De NSZC pro beert in de studentenwereld een nieuwe image van de zen- dingstheologie en de zendingswer kelijkheid te scheppen. Maar er is ook werkelijk funda mentele kritiek, die te maken heeft met persoonlijke geloofscri sis. een zoeken naar identiteit, de nieuwe oriëntatie inzake de secu larisatie en de verhouding kerk-wreld, kritiek, die samen hangt met de moderne theologie ook. Daarover wil de NSZC ook praten. De studentenzendingscommissie is te beschouwen als een soort 'erkgroep, waarin de verschillen de protestants-christelijke stu dentenverenigingen (zoals de corpora van Kampen en de VU, de WSVU, NCSV, de CSFR) hun vertegenwoordigers aanwij- Van Buuren erkent echter eer lijk, dat het maar kleine groepjes zijn in de verschillende verenigin gen, die zich voor het werk van de NSZC interesseren. Daar wil deze commissie verandering in brengen. Een van de middelen daartoe is de aanstaande Paascon- ferentie. Engagement „Wij hopen met Zending? On ding! Juist die mensen te trek- jongeren BISSCHOP HANNS LILJE Aan orthodoxe kant, zegt Hans Sehomerus, vindt men niet slechts een „meer of minder ge voelsmatige, traditionele en on duidelijke vroomheid" maar een hele rij achtenswaardige theolo gen en zeker niet alleen de „oude jaargangen", maar in sterke ma te de theologische jeugd." Sehomerus gaat zelfs zo ver de moderne theologie te vergelijken met Arius en de belijdenisbewe ging met Athanasius. die door de oecumenische concilies van Nicea en Chalcedon in het gelijk werd gesteld. Ook de Duitse hiërarchie volgt de ontwikkeling niet langer zwij gend. Onlangs waren de lutherse bisschoppen onder voorzit terschap van dr. Hanns Lilje in Kranzbach, Oberbeleren. bijeen. Zij stelden een zorgvuldig geredi geerde verklaring op. die zich heel wat scherper keerde tegen de moderne theologie dan tegen de belijdenisbeweeing De laatste werd gewaar schuwd: „Om der wille van de Waarheid heef* de uitleg van de bijbel het historisch-we- tenschappelijk onderzoek nodig Dat ontsluit steeds nieuwe diep ten in de geschiedenis van Go'" met de mensen." Maar de moderne theologe treeg te horen: ,Zij kan haar op dracht alleen vervullen, als ze '.ich haar grenzen bewust is... ie- iere wetenschappelijke arbeid ;aat uit van vooronderstellin -ren... maar omdat het getuigeni.' van de bijbel slechts door het ge 'oof verstaan wordt, hebben wf bij het theologisch-wetenschap- gelijk onderzoek de leiding van de Heilige Geest nodig. God, die j.ns het verstand gegeven heeft 's groter dan alle menselijke •erstand." In de vierde alinea wordt de noderne theologie nog scherper oegesproken: „Wij christenen •.ijn mede schuldig dat de naam /an God een holle klank heeft ■ekregen. In de huidige verwar ing richten we de blik op Jezus 'hristus. Hij is meer dan een bui ?ngewoon mens." De alinea vervolgt: Hij „is neer dan een voorbeeld van me demenselijkheid; Hij geneest de wereld en verzoent ons met God. Door Zijn opstanding leeft Hij DE oecumenische beweging is aan haar derde fase toe, zegt de emeritus secretaris-generaal, dr. W. A. Visser 't Hooft. Er zullen na de periode van contact en na het tijdperk van samenleving binnen de Wereldraad van Ker ken nu oecumenische beslissingen genomen moeten wor den. Maar hij is nuchter genoeg om ook te erkennen dat een gevaarlijke situatie is aangebroken. Er is „nog niets, of toch bijna niets gedaan" om tot werkelijke eenheid te komen. Dr. Visser 't Hooft schrijft dit in een hoofdstuk van een zojuist verschenen boek „Christendom en Wereld", waaraan ook theolo gen als Karl Rahner, E. Schille beeckx en Daniel de Lange mee werken. Het boek bundelt lezin gen. die vorig jaar in Brussel ge houden werden onder het thema ..de nieuwe mens in een veran derende wereld". We hebben het recht niet om trots te zijn op wat in de oecume nische beweging bereikt is Thrijft hij: „Tot hier toe is geer enkel van de grote problemen die de kerken van elkaar gesche: den houden, geregeld. Sommig' confessionele standpunten wor ien met meer kracht verdedig -lan in de eerste tijden van d< oecumenische beweging. Op he ;tuk van de intercommunie heb ben wij nog niet veel vooruit mg geboekt." Standpunt Dr. Visser 't Hooft constateert .Dogmatisch gezien blijven onze erken op haar standpunt staan. En dit geldt voor de protestantse, ie orthodoxe kerken, zowel als voor het tweede Vaticaanse Con cilie, dat op ondubbelzinnige wij ze te kennen heeft gegeven dat de beslissingen van 1870 betref fende de onfeilbaarheid en de universele jurisdictie van de paus welke voor andere ker- 'cen onaanvaardbaar zijn al hun betekenis' blijven behouden „We zijn", schrijft hij, „in een bemoedigende, zij het gevaar lijke toestand beland. Allen wil len wij oecumenisch zijn, allen verlangen wij eenheid, maar het is de vraag of wij er in zullen slagen iets concreets uit te wer ken." een tweevoudige roeping in de wereld te hebben, als dienaar en als schildwacht, die in de naam van God waarschuwin gen aan het volk geeft. I Voor een oecumenische bewe ging, die de kerken niet ernstig neemt, is er geen toekomst. Dr. Visser 't Hooft wil de laatste zijn om de „spontane niet- kerkelijke oecumenische bewe ging" te kritiseren, maar hij ge looft niet in een oecumenische secte. Offers Voor de oecumenische bewe- ting is een moeilijk moment aan gebroken. meent hij. Nu zullen er offers gebracht moeten wor den. „Tijdens de jongste jaren heb ben wij kunnen constateren, dat in dergelijke omstandigheden al lerlei soorten niet-theologische factoren gaan meespelen om te verhinderen dat de eenheid tot stand komt. Om al die tegenstan den te kunnen overwinnen moet de duidelijke en diepe overtui ging aanwezig zijn dat de een heid Gods wil is en dat die een heid concreet, tastbaar en zicht baar moet zijn." Vele kerken zien dat in en heb ben deze langdurige en delicate taak aangepakt, constateert dr. Visser 't Hooft nog. Zij willen de eenheid nastreven, maar het Eu ropese continent blijkt het minst actief. Christendom en Wereld, door prof. dr. Karl Rahner, prof. dr. E. Schil- lebeeckx, mgr J. G. M. Wllle- brands. dr. W. A. Visser 't Hooft, drs. Daniel de Lange, dr. C. Trim bos en dr. W. H. Schuyt. Uitgave J. J. Romen en Zonen. Prijs ƒ7,90, 168 pagina's. (Va kerkredactie) welke die naam waardig is, moet een beweging zijn, die ge richt is op concentratie, op te rugkeer tot de bron, juist ge zegd, naar het centrum, de ge kruisigde Christus. Wij kunnen slechts zuster lijke en vertrouwensvolle be trekkingen tot stand brengen tussen kerken die bij hun werk en in hun verhouding tot andere kerken uitsluitend van geestelijke middelen feebruik maken in plaats van politieke en gewelddadige, zoals vaak in het verleden. Elke oecumenische beweging De kerken moeten beseffen BOEDAPEST Ar cheologen, bezig met de opgraving van Aquincum. een stad der Romeinen in Hongarije, hebben in de kelder van een huis een orgel gevonden, dat nog bespeelbaar bleek te zijn Alles wat van hout was aan het instrument, was in de loop der eeuwen na tuurlijk vergaan, maar de bronzen gedeelten waren zo goed bewaard geble ven, dat reconstructie mo gelijk bleek. Zelfs is men er in geslaagd een pro gramma op de plaat op te nemen met behulp van dit orgel en een nagemaakt exemplaar. Men kon vaststellen, dat het orgel oorspronkelijk door waterkracht gedre ven moet zijn geweest, maar later met een blaas- werk werd uitgerust. Een bronzen plaat, bij het orgel gevonden, ver meldt, dat de prefect van Aquincum, Gaius Julius Viatorinus, het instrument in het jaar 228 heeft over handigd aan het huis van het gilde der brandweer lieden. ken, die zendingskritisch zijn". De NSZC gaat het niet alleen maar om het „doordenken van 1 de vragen rondom zending en ontwikkelingshulp, maar ook waar mogelijk om persoonlijk engagement". Deze nog al zwaar wichtige woorden lezen we in een propagandabrief van de com missie. Dat ze dat waar probeert te maken, blijkt het duidelijkst uit' het Studenten Buitenland Re- gister. SBR is in Nederlandse zen-i dingskringen een begrip gewor-| den in de paar jaar, dat het bestaat. In het SBR kan worden in geschreven iedere student, die se rieuze belangstelling heeft in de zending en de problematiek van; de ontwikkelingslanden. Het zijn! degenen, die (al is het nog maar vaag) bereid zijn, zich daadwer kelijk missionair of in „overzee- dienst" in te zetten na afsluiting van hun studie. Zendings- en oecumenische instanties hebben zodoende een goed inzicht in het verwacht aan bod wor een bepaald gebied of een bepaald beroep. De ingeschre-| venen op hun beurt kunnen profi teren van conferenties, studie-' kringen, bepaalde tijdschriften.. Zo werkt de NSZC als een be middelingsinstantie tussen de Ne derlandse Zendingsraad, Kerk i Overzee, Oegstgeest en Baarn enerzijds en de studentenwereld anderzijds. Mappen Bepaald befaamd in brede kring zijn dc studiemappen, die de NSZC heeft uitgegeven, zoals over Latijns-Amerika, het Mid den-Oosten. Indonesië, Afrika. Een nieuwe map. vol studie- en documentatiemateriaal over West-Pakistan staat op stapel. Maar Van Buuren ziet het werk van de studentenzendings commissie primair liggen in de studentenwereld zelf. Hij vertelt hoe de r.k. zusterorganisatie AL MA het afgelopen jaar ter ziele Is gegaan. Het werk van ALMA wordt voortgezet door een studiecom missie van de Unie van katholie ke studenten voor ontwikkelings samenwerking, maar bij deze om zetting is de „M" van ALMA (voor „missie") radicaal geschrapt Dat de „Z" van de NSZC voor lopig in de christelijke studenten verenigingen blijft bestaan, daar voor staan Arie van Buuren en zijn actieve medebestuursleden borg. Niet precies „En wat hebben jullie vandaag op zondagsschool geleerd," vroeg moeder aan Jan (11 jaar). „Nou, het ging over generaal Mozes, die zijn troepen uit Egyp te evacueerde. Het Egyptische le ger zat hem achterna en sloot hem in bij de Rode Zee. Maar hij riep de genie op en zij sloegen een pontonbrug. Toen hij al zijn troepen erover had, keek hij om en zag, dat de Egyptische tanks ook de brug op gingen. Dus liet hij zijn vliegtuigen laag over de brug vliegen en ze bombardeer den de Egyptenaren in gruzele menten." „Niet precies," gaf Jantje toe, „maar als ik u zou vertellen, wat ze mij verteld heeft, zou u er geen woord van geloven!"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 14