Kamerleden mogen
blijven preken
Bestrijding armoede
moet voorop staan
Weer zending op Celebes
van Chr. Geref. Kerken
Een woord voor vandaag
GEEN STREEP DOOR HERV. EMERITAATSRECHTEN
Bisschop
rots
in
Otto Dihelius
de branding
Cuba weigert
helft delegatie
een visum
Twee predikanten in
de Staten-Generaal
Hervormde Kerk voor Rapport over
vaste paasdatum
Oecumenische Raad tot kerken
verzoening
zal worden
herschreven
DR. R. J. MOOI VOLGT
DS. LANDSMAN OP
.4!s Christus de tempel gereinigd heejt, vragen de joden Hem
om een teken. Zij willen weten wat Zijn gezag is.
Christus geeft een merkwaardig antwoord: „Breek deze
tempel af en na drie dagen zal ik hem weer ophouwen." Als
later de joden nog eens een dergelijke vraag stellen, zegt Hij
dat zij alleen het teken van Jona, die drie dagen en nachten
in de huik van de vis was, zullen ontvangen.
Het werd Zijn discipelen pas later duidelijk, waarop Hij
doelde. Hij dacht aan Zijn eigen kruisiging en opstanding. Het
enige teken wat ons ook gegeven wordt om Zijn gezag te
erkennen is het kruis en de opstanding.
De joden hier, en ook wij vaak, draaien de zaak van Gods
Woord om. Wij willen tekenen zien om te geloven. De hijhei
echter zegt dat de tekenen het geloof zullen volgen. Op een
gegeven ogenblik kan Christus niet vele wonderen doen om
het ongeloof van de mensen.
Niet de tekenen wekken het geloof, maar het geloof wekt de
tekenen, want het zijn tekenen van het nieuwe rijk, van de
toekomst.
We lezen vandaag: Johannes 10 1-10.
WOENSDAG 1 FEBRUARI 1967
Van onze kerkredactie)
HYDE PARK, DRIEBERGEN Hervormde predikanten die
lid worden van de Staten-Generaal moeten uit hun amht ontslag
nemen, maar kunnen wel hun „rechten als van een emeritus"
behouden. Ze hingen gisteren aan een zijden draad, want het breed-
moderamen van de hervormde synode had voorgesteld om hen deze
rechten te ontnemen. Dan zouden ze dus weer gewoon „mijnheer"
geworden zijn. Het voorstel vond echter geen genade in de ogen van
de synode. Het verwierf maar vijf stemmen.
De predikanten die hun gemeente dienst t
verlaten om ander werk te gaan doen
moeten hun ontslag indienen bij het
breed-moderamen. Dit beslist of zij als
eervol ontslagen predikant toch in een
of andere vorm pastoraal werk blijven
doen en dus hun rechten kunnen be
houden om voor te gaan in de ere-
de sacramenten te mogen
bedienen.
Hoewel het voorstel van
breed-moderamen om deze rechten
Kamerleden te onthouden verworpen
werd, kreeg dit orgaan van de synode
toch voldoende leiding voor beslissin
gen in de toekomst.
Met overgrote meerderheid werd uit
gesproken dat de emeritaatsrechten in
principe niet onverenigbaar zijn met
het Kamerlidmaatschap. Het modera-
men kan echter in bijzondere gevallen
de „rechten als van een emeritus" ont-
(Van onze kerkredactie)
BERLIJN Otto Dihelius is 15 mei 1880 geboren als zoon van een
ambtenaar van keizer Wilhelm I. Hij is opgevoed in de Pruisische
sfeer van dienen en tucht en „Ordnung muss sein". Conservatief is hij
zijn hele leven gebleven. Een stoere, koppige, eigenzinnige man in de
oud-Pruisische traditie. En tegelijk een man, die als weinige anderen
in deze eeuw zo de strijd heeft aangebonden tegen de totalitaire staat.
Ken. uiueiiua
geschoold, niet alleen door de geniale
Adolf von Harnack. maar ook door de
anti-semiet Stöcker. Hi? gaat in WOT
de pastorie in. gedrenkt m de door het
luthers denken gestempelde opvatting
dat elke overheid van God gegeven
en dat het dus de plicht s vari ee
christen, om de overheid in alles
^Zijn^succesvolle carrière (in 1925 is
hij al generaalsuperintendent vanBran-
denburg) wordt door zijn opvattingen
S doorkruist. Zelfs in 1933 schrijft
hij nog rustig, dat het joodse element
een leidende rol heeft gespeeld in de
voor Duitsland donkere gebeurtenissen
11918.
n,Deze eigenzinnige p™is
ES
te analyseren e
radikaal te wijzigen.
GEBOGEN
Hij sluit zijn ogen niet
lljke gebeurtenissen, die door het Hl
Ier-regime ontketend worden, maar
zegt wel: Hier klopt iets niet. En mi
heeft zich in 1933 opnieuw gebogen
over het betaamde Romeinen 13.
Dibelius komt tot d<- conclusie, dat
Paulus geen rücksichtlose onderwer
ping aan de overheid kan babbel be
doeld. toen hij schreef- „Ieder mens
moet zich onderwerpen aan de overhe
den. die boven hem -taan. Want er is
geen overheid dan door God en die er
zijn. zijn door God gesteld
Hij gaat zien. dat dit nlet. al.I5e? ff"
hoorzaamheid aan de ov"he,d
kent. maar vooral niet minder, dat de
overheid die naam slechts verdient, als
zij zich overheid weet bij de genade
Gods. Een overheid ir een totalitaire
slaat is geen overheid in bijbelse
Daarom hebben christenen geen enkele
verplichting tegenover zo'n overheid.
„Dit inzicht heeft mij toen mijn vrij
heid teruggegeven. Zij schonk mij het
coede geweten, om veei te doen. wa
lijnrecht tegen het nationaal-socialisme
inging", getuigde hij later
Dibelius werd een van de leidende
figuren van de Belijdende Kerk. De
nazi's ontnamen hem prompt 21 m func
tie var. zeneraal-superintendent, zij
legden he;een spreek- en schrijfver
bod op. waar hij zicb echter niet aan
stoorde. Drie maal werd hij gear-
-esteerd en korte tijd vastgehouden. In
1937 stond hij zelfs terecht wegens
hoogverraad. Hij werd echter (hoge uit
zondering onder de nazi's) vrijgespro
ken.
Na de val van Hitier wordt Dibelius
Hij wilde toen aftreden, maar moeilijk
heden over een opvolger deden hem
besluiten nog te blijven.
Vorig jaar maart trad hij af. Zijn
opvolger is dr. Kurt Scharf, die hem in
1961 al was opgevolgd als voorzitter
van de (overkoepelende) raad var
Evangelische Kerk in Duitsland, een
functie, die Dibelius twaalf jaar heeft
bekleed.
Wij memoreren nog. dat Dibelius
van 1954 tot 1961 (van Evanston tot en
met New Delhi) ook nog lid van het
presidium van de Wereldraad van Ker
ken is geweest.
DIENST
Toen tijdens het proces in 1937 een
naziminister hem honend vroeg,
waarom hij zich zo roerde, terwl hij
toch een predikant buiten dienst
was, antwoordde Dibelius: „Herr Mi
nister, ein Christ ist niemals ausser
Dienst".
Nooit buiten dienst. Dat is type
rend geweest voor zijn leven, tot
veertien dagen voor zijn dood. Geen
blad voor de mond nemen, (ook niet
als het om het westers kapitalisme of
nihilisme ging), rhetorisch, scherp lo
gisch redenerend, tijdig ,en ontijdig
spiekend.
Een stoere, maar tegelijk blij
moedig strijder voor het evangelie.
Toen hij voor de synode zijn tes
tament voorlas, eindigde hij met
HAVANNA De helft van de Ame
rikaanse delegatie, die de instituering
van de Presbyteriaans- Hervormde
kerk van Cuba wilde bijwonen, heeft
geen visum gekregen.
De twintigduizend presbyterianen op
Cuba vormden tot nu toe een classis
van de United Presbyterian Church
van de Verenigde Staten. Tijdens een
plechtigheid, verleden week zondag ij
Havanna, werd deze classis eei
zelfstandige kerk.
De moederkerk had zes mensen ui
de synode en de zending afgevaardigd
naar Havanna. Toen deze delegatie
Mexico wachtte op het vliegtuig, dat
hen naar Cuba brengen zou. bleek dat
aan drie van hen een visum geweigerd
De plechtigheid is verder bijgewoond
door dr. Marcel Pradervand
Genève, de secretaris-generaal van de
Hervormde Wereldbond, en een aantal
vertegenwoordigers van hervormde ker
ken uit Oost-Europa.
deze woorden: „Ik beschuldig mij,
dat ik niet moediger beleden, niet
trouwer gebeden, niet blijder ge
loofd en niet dieper bemind heb.
Maar ik geloof in Gods barmhar
tigheid."
NED. HERV. KERK
Beroepen te Giessen-Oudekerk en
te Aagtekerke: kand. J. Gebraad te
Utrecht; te Leeuwarden-Huizum (5e
pred. pl.)D. C. Israël te Velp; ds.
J. Bos te Lunteren kreeg geen beroep
naar Den Bommel (reet.); te Nederhe-
mert (Gld. toez.) J. Vroegindewey te
Goudswaard.
Benoemd tot voorganger van de
herv.-geref. evangelisatie te Wasse
naar: J. Lekkerkerker, as. emeritus
pred. te Loon op Zand.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Hellevoetsluis: dr. H
M. Matter te Rotterdam-Kralingse-
veer; te Zwijndrecht (vac. S. v. d.
Veen) en te Nijkerk (vac. J. Koppe)
C. v. d. Woude te Dronrijp; te Hoorn:
H. A. v. Bottenburg te Noordwyk a.
Zee; te Eindhoven (vac. dr. W. v. d.
Zwaan): J. Schelhaas te Leeuwarden-
Huizum: te Oldenzaal: kand. G. Bur
ger te Rotterdam.
Beroepbaar: ds. A. Heuzeveldt en ds.
C. G. Mak. legerpredikanten in lang
verband.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Tweetal te Utrecht-Noord: M. C. Ta-
nis te Barendrecht eri J. Keuning te
Veenendaal.
GEREF. GEMEENTEN
Tweetal te Rotterdam-Zuidwijk: K.
de Gier te Den Haag-Centrum en J.
v. Haaren te Amersfoort.
Beroepen Ie Rhenen en te Vlissin-
gen: P. Blok te Dirksland; te Kalamzoo
(Michigan): J. v. Haaren te Amers
foort.
Bedankt voor Tholen: A. W. Ver
hoef te Barneveld; voor Lethbridge
(AIL Can.): C. Harinek te Utrecht.
bisschop van Berlijn-Bradenburg. En
weer ging de geschiedenis zich herha
len. Hij begon het communistisch regi
me te erkennen als overheid volgens
Romeinen 13. „Ik heb mijn best ge
daan, om Gods wil te verstaan en uit
deze nieuwe staatsvorm iets te leren,
wat wij tot nu toe nog niet geleerd
hadden. Een hogere waardering vooi
het persoonlijk bezit, grotere verant
woordelijkheid voor de arbeiders, ge
lijke kansen voor alle kinderen. Ik heb
ook altijd beseft, dat in het nii
regime mannen meewerken, die
goede wille waren en nog zijn, om voor
ons volk iets groots te verrichten'
Maar toeir ook dit regime steeds dui
delijker totalitaire, antichristelijke trek
ken ging aannemen volgens Dibelius.
kwam hij tot de conclusie, dat ook dit
geen overheid kon zijn in de zin vat
Romeinen 13.
Zoals tegen de nazi's bond hij op
nieuw de strijd aan, om de kerk onaf
hankelijk van de staat te houden, voor
zijn streven kerkelijk de eenheid
van Duitsland en van Berlijn te bewa-
In 1957 wordt hem de toegang tot het
egd.
de
Oostberlijnse Mariakapel blijven pre
ken. Deze kerk, die 1600 zitplaatsen telt
was dan stampvol. Sinds de oprichting
van de Muur (in 1961) werd hij ge
dwongen ook deze diensten te staken.
Opnieuw naar Toradjakerken
(Van een medewerker)
DEN HAAG Voor het eerst
sinds 1950 gaan de Christelijke
Gereformeerde Kerken weer het
zendingswerk op Celebes aanpak
ken. Twee christelijke gerefor
meerde predikanten zijn daar
voor benoemd. Het zijn ds. H. P.
Brandsma uit Hilversum-oost, die
als predikant de Toradjakerk in
Mamasa zal dienen, en ds. W. van
Heest uit Broek op Langendijk,
die docent zal worden aan de
Theologische School te Rante Pao.
De christelijke gereformeerde kerk
in Hilversum-Oost heeft verzocht aan
de zendingsdeputaten van de Christe
lijke Gereformeerde Kerken te mogen
optreden als de zendende kerk. Dit ver
zoek is ingewilligd.
Ds. Brandsma. 35 jaar oud, is een
zoon van ds. N. Brandsma te Slie-
drecht. Hij stond in Rozenburg voor
hij in 1963 naar Hilversum vertrok.
Ds. Van Heest zal in Rante Pao naast
de hervormde predikant ds. J. J. de
Heer. de tweede blanke docent zijn aan
deze school. Hij is 39 jaar oud en stond
ook te Rozenburg, daarna in Emmen
en sinds 1961 te Broek op Langendijk.
De zendingsarts mejuffrouw E. van
Riessen, die thans nog in Kenya werkt,
zal straks ook naar Mamasa gaan.
Tal van jaren hebben de Christelijke
Gereformeerde Kerken samen met de
Gereformeerde Zendingsbond in de Ne
derlandse Hervormde Kerk zending ge
dreven op Celebes. Er ontstond een aan
tal jaren geleden een tweede zen
dingsterrein onder de Venda's ir
Zuid-Afrika.
houden. Voor iedere predikant die poli
ticus wordt zal dit dus afzonderlijk
worden bekeken.
De 'aanval op het advies van het
breed-moderamen werd scherp ingezet
door dr. M. A. Krop uit Groningen-
„We moeten dankbaar zijn," zei hij,
„als predikanten de politiek ingaan.
Dat is een eer voor de kerk." Hij kreeg
onder meer steun van ds. C. Blomaard
uit Boxtel.
LOF
Kerkvoogd Th. J. Rikkers uit Ermelo
had zelfs lovende woorden voor man
nen als Talma en Slotemaker de
Bruine. Ook de praeses, dr. G. de Ru
sloot zich bij deze lof aan.
Een paar sprekers, zoals onder meer
ds. J. C. H. Jörg uit Apeldoorn wilden
onderscheid maken tussen het lid
maatschap van de Eerste en van de
Tweede Kamer. Het eerste zagen zij
als een nevenfunctie, het tweede als
een hoofdberoep- Dan zou een predi
kant die lid wordt van de Eerste Ka
mer emeritus-predikant kunnen wor
den, treedt hij toe tot de Tweede 'Ka
mer dan niet.
VERENIGBAAR
De assessor van de synode, ds. L.
Roctman van Gouda voelde daar niets
voor. Hij formuleerde de uiteindelijke
beslissing, toen hij voorstelde om uit te
spreken dat het Kamerlidmaatschap in
principe verenigbaar is mef de emeri
taatsrechten, maar dat dit wel in het
belang van de kerk moet zijn.
Enkele sprekers, onder meer ds. M.
G. L. den Boer, stelden nog voorzichtig
voor om geen directe beslissing te ne
men, maar het voorstel van het
breed-moderamen nog eerst te bespre
ken met politici.
Maar de synode meende dat dat hele
maal niet nodig was. Het voorstel van
het breed-moderamen verwierf maar
vijf stemmen. De door ds. Roetman ge
formuleerde principe-uitspraak kreeg
de overgrote meerderheid.
(Van onze kerkredactie)
In het verleden hebben pre
dikanten een belangrijk werk
verricht in de beide Kamers
van de Staten-Generaal. We
behoeven alleen maar namen
te noemen als die van Kuyper,
Talma, De Visser, Slotemaker
de Bruine. Zandt, Severijn en
bood het breed-moderamen van de
synode zijn ontslag aan als predi
kant, wat hij eervol verkreeg.
Ook hij
Maar tot zijn verbazing sprak
het breed-moderamen niet over de
„rechten als van een emeritus."
Toen hij daar naar vroeg kreeg hij
te horen dat hij ze niet kreeg.
Onverwacht had dit besluit ook
kamp. Hij werd van predikant le-
~ttTT ,.j raar en later rector van het
Beerekamp van de LHU lid van christelijk Lyceum in Hoogeveen.
van de Tweede en dr. J. W.
de Eerste Kamer. Na het be
sluit van de synode blijven zij
emeritus-predikant.
Reeds geruime tijd leefde de
Hij nam dus ook zijn ontslag
maar in zijn nieuwe functie bleef
hij zijn ambts-rechten behouden.
Pas later werd hij tevens lid van
de Eerste Kamer. Omdat ds. Abma
.zijn rechten verloor, meende het
in de Hervormde Kerk of breed-moderamen dat hij ze ook
een Kamerlidmaatschap wel
nigbaar is met het emeritaatschap.
De kerkorde van 1951 maakt het
reeds onmogelijk om die politieke
taak te verenigen met het voorgan
gerschap van zelfs maar de
kleinste gemeente.
Sommigen meenden zelfs dat
maar moest verliezen.
Beroep
Het gevolg was een protest. Dr.
Beerekamp beriep zich op eens ver
kregen rechten. Toen kwam het
Kamerlidmaatschap onverenigbaar breed-moderamen op zijn beslis-
moest zijn met het emeritaatschap. S1"§
Zij vreesden dat uiteindelijk een
politicus toch eerder de partijlijn
dan het Woord Gods zou volgen.
Ontslag
Anderen en in de synode i
Maar dat bracht ds. Abma er
weer toe om beroep aan te tekenen
bij de generale commissie voor be
handeling van bezwaren en geschil
len. Die commissie kwam tot de
conclusie dat het breed-modera-
ook ten opzichte van hem op
gisteren velen zagen helemaal zijn beslissing terug moest komen.
vreesden dat een dergelijke opvat- gang van zaken drong het
ting de predikanten een „angst breed-moderamen nu ook zelf op
voor de politiek" zou bijbrengen,
juist nu de kerk zich meer haar
taak in de wereld bewust wordt.
wijziging aan, opdat het beter
in staat zou zijn om eventuele vol
gende beslissingen te nemen. Hoe-
Deze kwestie begon echter sterk wel de synode het advies
te leven, toen ds. H. G. Abma
Putten gekozen werd als lid van de
Tweede Kamer voor de SGP. Hij
breed-moderamen niet volgde ligt
nu wel een principeuitspraak
r de toekomst.
(Van onze kerkredactie)
HYDEPARK. DRIEBERGEN
De Hervormde Kerk is voor
een vaste paasdatum. Als de an
dere kerken in de wereld het er
mee eens zijn wordt voortaan al
tijd pasen gevierd op de zondag
na de tweede zaterdag in april.
Dit werd gisteren besloten door
de hervormde syndo.e De kerken
die met de Hervormde Kerk ver
tegenwoordigd zijn in het inter
kerkelijke Contact In Overheids
zaken, zullen gevraagd worden
ook een dergelijk besluit te ne
men.
Vele andere kerken, waaronder de
Rooms Katholieke hebben zich reeds
jor een dergelijke vaste paasdatum
tgesproken. De Wereldraad van
Kerken heeft nu een enquete gehou
den onder alle aangesloten kerken,
waarvan de antwoorden vandaag bin
nen moeten zijn.
Het werd duidelijk dat de hervorm
de synode gisteren graag af wil var
het besluit dat indertijd door de sy
node van Nicea werd genomen om de
paasdatum te laten bepalen door de
stand van de zon en de maan
voor zowel als na passen tussen de ver
schillende jaren. Hij stelde voor om
terug te rekenen van de eerste ad
ventszondag en zo te komen tot een
vaste pinksterdatum en dus ook weer
tot een vaste paasdaturri.
Bijlage
Zijn voorstel maakte niet veel ver
schil met dat van de Wereldraad, maar
had het voordeel dat het kerkelijk
jaar nu wat gemakkelijker is in te
delen. Volgens het voorstel van de
Wereldraad valt pasen tussen 9 en 15
april, volgens zijn voorstel tussen 10
en 16 april. Het zal als bijlage bij het
besluit van de synode aan de Wereld
raad gezonden worden.
Tevens aanvaardde de synode de
gedachte om over deze datum ook con
tact met de joden op te nemen, opdat
weer de band gevonden zal worden
tussen pascha en pasen.
Als grote kerken in de wereld zich
niet achter dit voorstel om te komen
tot een vaste paasdatum stellen, zal
het besluit van Nicea van kracht blij-
(Vai
kerkredactie)
UTRECHT De Oecumenische Raad
an oa1 land wil dat de meerderheid var
is volk in de komende jaren de buik-
cm wat strakker aansnoert, opdat ook
de bevolking van de arme landen te eten
zal hebben. In een vrijdag aangenomen
uitspraak verzoekt hij de kerken var
land er op aan te dringen „dat de
houding tussen rijke en arme landen uit
gangspunt wordt van ons politieke den-
?n en handelen."
Letterlijk zegt de raad dat „de meerder
heid van de bevolking de pas zal moeten
inhouden bij de stijging van de con
sumptieve bestedingen. Zodoende kan
ruimte worden gemaakt voor de bestrij
ding van de bestaande, in tal van op
zichten mens-onterende armoede."
Hiervoor, meent de raad, is een „ver
mogens- en inkomenspolitiek onontbeer
lijk" waarbij kennelijk gedacht wordt aan
belastingmaatregelen. „Als daardoor de
afstand tussen de inkomens wordt ver
kleind. dienen wij dit te aanvaarden", zo
wordt gezegd.
Maar dan zullen ook andere Europese, ferentie
kerken tot dergelijke stappen moet
aandringen. Daarom zal de raad ook e
beroep doen op oecumenische organen
andere landen zich hiervoor in te zetten.
Volgens de raad kan prioriteit aan d«
bestrijding van de armoede alleen ge
geven worden indien de regering zich in
de eerste plaats inzet voor volledige
werkgelegenheid en in de tweede plaats
voor de uitbreiding van het onderwijs.
Verlanglijstje
Enige weken geleden berichtten wij dat
binnen de Oecumenische Raad de ge
dachte was gerezen om een prioriteiten
schema op te stellen ten behoeve van de
kabinetsformateur, die na de verkiezingen
een nieuwe regering zou moeten volgen.
In plaats van een verlanglijstje voor
de formateur, heeft de raad nu een stuk
opgesteld voor de kerken. De aange
sloten kerken wordt gevraagd dit stuk
ter discussie door te zenden naar de
plaatselijke gemeenten.
Het stuk is een voorzetting van de Con-
er. Samenleving
Genève. Het neemt een zestal Geneefse
uitspraken op en bespreekt dan de c<
quenties voor de Nederlandse sai
Volgens dit stuk rust op Nederland de
plicht om in de Verenigde Naties de no
dige initiatieven te nemen, opdat er aan
de oorlog in Vietnam een einde zal kun
nen komen. Deze oorlog moet ontdaan
worden van zijn ideologische geladenheid.
Dat zal de voorwaarde scheppen voor
een spoedig herstel van de vrede, wordt
Gisteren behandelde de hervormde
synode reeds deze brief. Besloten werd de
Oecumenische Raad te vragen het stuk
zelf te zenden aan alle hervormde ge
meenten en predikanten.
De synode kon, doordat de tijd van
voorbereiding ontbrak, niet tot een eigen
uitspraak komen. Wel zal het stuk ook
ter hand gesteld worden van de Raad
voor zaken van kerk en samenleving, op
dat deze eventueel een bepaald voorstel
Anti-joods
Nicea, zei prof. dr. A. J. Rasker ter
verklaring, was de eerste synode in
het gekerstende Romeinse Rijk. Zij
wilde graag ook het lentefeest kerste
nen en kwam zo tot die ingewikkelde
datum. Bovendien zat cr een anti-
joodse tendens achter. Er werd zelfs
besloten dat de paasdatum nooit mocht
samenvallen met het joodse pascha.
Daaraan is echter de laatste eeuw niet
meer de hand gehouden.
De paasdatum zelf heeft niets met
het geloof te maken, zo zei hij nog,
omdat historisch onderzoek niet in
staat bleek te zijn een preciese paas
datum vast te stellen.
De Oosters-Orthodoxe Kerken be
rekenen de paasdatum op het ogen
blik op een andere manier en volgens
een andere kalender. Het gevolg is,
dat er soms wel vijf weken verschil is
tussen de oosterse en westerse
datum. Deze kerken hebben echter al
ingestemd met het huidige voorstel.
Kalender
De vaste paasdatum houdt niet in
een verandering van de kalender. In
het verleden is geprobeerd om te ko
men tot een kalender van twaalf
maanden van vier weken, met
en dan een week met een extra of
zonder dag om niet te veel uit de pas
te lopen met de zon. Dit voorstel heeft
het echter nimmer gehaald.
Ds. L. Brink uit Velsen was
helemaal tevreden met de voorgestel
de datum, omdat er nu nog een week
verschil kan zijn tussen de periode
(Van onze kerkredactie)
HYDE PARK, DRIEBERGEN
Het meerderheids- en het min
derheidsrapport over de verzoe
ning, dat op de vorige zitting van
de hervormde synode ter sprake
kwam zal worden herschreven
door prof. dr. A. F. N. Lekkerker
ker. Hij zal geassisteerd worden
door oud-testamenticus prof. dr.
A. S. van der Woude en de dog
maticus prof. dr. H. Jonker.
Dit rapport, opgesteld om een ant
woord te geven op de problematiek die
indertijd is opgeworpen door prof. dr.
P. Smits van Leiden, werd door vele
synodeleden te vaag en vlak genoemd.
Toen werd besloten dit met het minder
heidsrapport en de werkrapporten die
bijgedragen hadden aan deze studie
naar de classes-vergaderingen te zen-
Het breed-moderamen moest giste
ren meedelen dat dit niet mogelijk
was, omdat de studiecommissie van oor
deel was dat het materiaal daarvoor
niet geschikt is.
Na uitvoerige discussie herriep de sy
node haar besluit en kwam men tot de
conclusie dat het beter was om het in
handen te geven van prof. Lekkerker
ker om het te herschrijven. Hem werd
verzocht niet persé te proberen tot een
hamonisatie te komen van het meer
derheids- en minderheidsrapport (van
ds. G Boer) waarbij een grootste geme
ne deler moet worden gevonden.
Prof. Lekkerkerker krijgt het recht
om verschillende visies naast elkaar te
plaatsen. Wel werd door verschillende
synodeleden gevraagd om prof. Smits
recht te doen. Het rapport zou in het
bijzonder stil moeten staan bij de
vraag naar de overdraagzaamheid van
de schuld.
de synode zal kunnen voorleggen, ningen.
Schrijver-verzetsman
Nieo Rost overleden
AMSTERDAM In Amsterdam is
vannacht op 70-jarige leeftijd overle
den de schrijver en oud-verzetsman Ni
co Rost. De van origine Groningse
schrijver, die de oorlogsjaren in een
concentratiekamp doorbracht, heeft
boeken geschreven als Goethe in Da
chau en De vrienden van mijn vader.
Hij kreeg onder meer de Marianne Phi-
Lipsprijs en de culturele prijs van Gro-
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN Zoals wij
nog in een deel onzer edities kon
den melden, heeft de generale
synode van de Nederlandse Her
vormde Kerk dr. R. J. Mooi te
Amstelveen (44) gistermiddag
benoemd tot haar secretaris voor
algemene zaken. Dr. Mooi heeft
zijn benoeming nog in beraad.
Dc fiuidige secretaris voor algemene
zaken, ds. F. H. Landsman, „promo
veert" gelijk bekend op 1 mei tot secre
taris-generaal. Hij volgt dan dr. E. Em
men op, die met pensioen gaat. Ds.
Landsman was secretaris voor algeme-
zaken sinds 1951.
Remko Jan Mooi is 8 juli 1922 te
Rotterdam geboren. Hij deed in 1948
kandidaatsexamen theologie in Leiden
en in 1955 doctoraal examen in
Utrecht.
Na secretaris te zijn geweest van een
jeugdorganisatie, deed hij 4 november
1951 zijn intrede als predikant te Vries.
In 1955 nam hij een beroep aan naar
Zuidwolde (Gr.), welke gemeente hij in
1965 voor Amstelveen verwisselde.
Van 1961 tot 1964 maakte dr. Mooi al
deel uit van de generale synode. Hij
zat daarvan twee jaar in het breed mo-
deramen.
Hij was verder lid van de raad voor
het jeugdwerk, de raad voor de cate
chese en de raad voor de herderlijke
zorg.
In 1965 promoveerde hij aan de
Utrechtse universiteit bij prof. dr. G.
P. van Itterzon. Zijn dissertatie was
getiteld „Het kerk- en dogmahistorisch
element in de werken van Johannes
Calvijn".
Een van de stellingen bij deze pro
motie luidde: Het strekt tot voordeel
van de Nederlandse Hervormde Kerk.
indien aan oud-predikanten, die zit
ting hebben genomen in een vertegen
woordigend lichaam van de staat, de
rechten als van een emeritus-predi
kant. niet worden ontzegd."
Het is een merkwaardige samenloop
van omstandigheden, dat de hervorm
de synode juist op de dag van zijn
benoeming een besluit heeft genomen,
overeenkomstig deze stelling.