TV GERARD GRIT: KABOUTER TUSSEN PLATENREUZEN RADIO Krasse mini-maatschappij Puzzelhoek MAANDAG 2.1 AXUART 1967 en Commentaar Fatitasie (Van een onzer verslaggevers) HAARLEM De platenreuzen hebben onverschillig hun schouders opgehaald. Ze voor men met een ruime fantasie aan Spelden: „Die houdt het geen jaar ksten kan schrijven bij een beeldre- voi"? irtage heeft zaterdagavond Kees lurman ons geleerd tijdens de uitzen- van VARA's „Achter het nieuws", in Napels opgenomen beelden van bijna afgodische verering van storvenen en daarbij aangepaste dwe- rige godsdienst lieten voornamelijk tegenstelling zien tussen het armoe- ge bestaan in de krottenwijken en de kostbare begrafenissen, die bijna folkloristisch in ere wordt houden. Op zichzelf voor ons nuchte- westerlingen iets om aan te gapen, fantasie van Kees Buurman reikte hter veel verder en gaf aan deze erkwaardige traditie de allure, alsof Napolitaan dagelijks verlan- ind naar de dood uitziet, hetgeen cht gezegd iets te vooruitstrevend is. Jammer vonden wij het, dat Achter ;t nieuws de psychiater dr. Grevelink, itslagen als directeur van een inrich- geesteszieken in Noordwijker- iut, voor de camera's haalde. De speci- ist was zo nerveus, dat hij zijn ver- lal niet kon duidelijk maken en daar- ee doet men geen goed aan dergelijke agische kwesties: men gooit in feite mand voor de wolven en dat kan ch de bedoeling niet zijn geweest. En daar was ook mevrouw Antje ruggelaar, die .zoveel moed heeft be de oorlog, daarvoor mooie be- jnkbrieven heeft gekregen uit Ameri- Engeland, door Churchill irsoonlijk de hand is gedrukt laar geen lintje kreeg in eigen land. het gesprek dat Achter het nieuws iet haar had. bleek het echter niet om lintje, maar om een lapje eigen rond te gaan. Zo'n bede voor de tele- isie wil wel eens helpen, maar me- rouw Truggelaar is bepaald niet de nige Nederlandse of Nederlander, die iet beloond is voor daden van menslie- endheid met gevaar voor eigen leven, de oorlog verricht. Waarmee wij ooral niet willen zeggen, haar een ro- entuintje te misgunnen. Fantasie kwam ook te pas aan een uitgerekte Dorusshow en vooral het programma „Opus 13", dat met irasse, maar voor de doorsnee-kijker vermoeiende rekenwonderen isloot. Twintig charmante jonge vrou wen hebben de eenjarige oplei ding tot mannequin voltooid. Zij traden voor het eerst „naar bui- in een show, georganiseerd door Ria de Korte. Toen Gerard Grit (35), vader van vier kinderen, alle schepen achter zich verbrandde, was hij een gewaarschuwd man. Bevriende insiders hielden hem het riskante van zijn plan voor: „Wat wil jij als buitenstaander tegen al die giganten uitrichten?" Hij sloeg alle welgemeende raadge vingen in de wind. Zijn vrouw ver kocht haar bloemdecoratie-verhuur- bedrijf en hij haalde al zijn spaar centen van de bank. Met 35 mille zou den ze het wel een jaar kunnen uitzin gen. Daarna konden ze nog wel verder Gerard Grit waagde een levensgrote gok. En hij won. Zijn mini-platenmaat schappij leed het eerste jaar een enorm verlies: 'net tweede jaar hoefde er geen geld bij. „Dit jaar ga ik winst ma ken". Hij is daar, zo te zien. zeker Wat gaf hem de moed. zijn baan als etaleur-verkoper op te geven en zijn heil te zoeken in een vak, dat hij al leen van de buitenkant kende? Het ant woord is even simpel als onlogisch: „M'n hobby voor de muziek". Uit lief hebberij had hij een paar langspeelpla ten met Kerstliederen opgenomen. De verkoop (tegen lage prijzen) liep voor treffelijk. Toen stond het voor hem vast: een eigen platenmaatschappij! GELOOF Aan één ding klampte hij zich vast: zijn geloof in succes. Hij koos de formu le, die de baronnen van de zwarte schijf allang niet meer hanteren. Grit ging het in de exclusiviteit zoeken. Hij vertelt: „De grote maatschappijen kun nen het zich veroorloven rommel op de markt te gooien. Ze maken 'n plaatje van 'n zangeresje en ze wachten af wat erin zit. Dat risico nemen ze. Televisie en hitparade geven daarom zoveel te zien. dat nog slechter dan slecht is." „Jong talent krijgt geen kansen. Dat is opzet. Veelbelovende johge artiesten gaan de ijskast in om topartiesten, wier platen goed worden verkocht, te beschermen. Dat is fout." Met zijn beperkte beginkapitaal kon Grit geen bokkesprongen maken. Hij moest wel wikken en wegen, voordat hij besloot een opname te maken. Meer als producer dan als platenman trok GERARD GRIT Zijn methode had succes. Met een onfeilbaar gevoel voor latent talent ver zamelde hij enkele beatgroepen. een trio, vier zanggroepen en twee zange ressen rond zich. In twee jaar bracht hij (op het label Tania) 35 singles en op een ander label vier langspelers met klassieke muziek uit. Twee platen be reikten de Top-40 („dit jaar komen er zeker vier op") en al zijn artiesten verschenen een keer voor de televisie- WEINIG KOSTEN Op zijn concurrenten heeft Grit één groot voordeel. Hij werkt met een mini mum aan kosten. In zijn eenmansbe drijf doet hij praktisch alles zelf. Hij maakt zelf de opnamen (in de Haagse GTB-studio). ontwerpl de hoezen, raamstroken en kaarten en schiet de foto's. Alleen het persen van de platen en de distributie besteedt hij uit. Praktisch gesproken kan hij twee da- na de opname al een plaat op de markt brengen. De technische kant van het platen persen leerde hij in een fabriek te Vijf huizen onder de rook van Haarlem. In Duitsland en België bekwaamde hij zich daarna in de opname- en over- schrijftechnieken. Die kenns komt hem van pas, als hij, hoofdzakelijk in Duitsland, de muziek van een band op een wasplaat overbrengt. Door dit es sentiële onderdeel in eigen hand te hou den. verzekert hij zich ervan, dat zijn platen steeds van goede kwaliteit zijn. Catarina Valente is op tournee gegaan door de Ver enigde Staten. Te New York zal zij onder meer de hoofdrol vertolken in de musical Coco Chanel. Toen zij op het vliegveld van Frankfurt afscheid nam van haar bewonderaars, had zij zich getooid met een Beatle-pruik. VANAVOND TE ZIEN OPTIMISTISCH Hij ziet zijn toekomst optimistisch te-j gemoet. Grit gelooft, dat hij op de goe- de weg is. Hij koestert niet de illusie, enkele jaren concurrent van Pho- Wim Sonneveld liet verstek Als nieuweling in de schowbusiness heeft hij in elk geval korte tijd nodig gehad om van zich te doen spreken. Mondreclame is in dit vak belangrijk. aCltlfl' hee't er al de uitnodiging aan te O danken, straks producer te worden bij AMSTERDAM Wim Sonneveldi de RTN. Als deze organisatie zendtijd heeft zaterdagmiddag geweigerd, in het krijgt, zal hij erbij zijn. Gerard Grit, Lurelei-theater de eerste voordracht in I niet helemaal vrij van ijdelheid, kon een reeks onder de titel „Het Neder- digt bij voorbaat aan. dat hij kijkend landse lied 1967" te houden. Nederland dan eens zal laten zien wat Een krant had gesuggereerd, dat Son- televisie maken is! neveld een soort voorstelling zou ge ven. Honderden mensen die er niet in waren geslaagd kaarten te bemachti gen voor de show in het De la Mar-the- ater, bestormden het Lureleitheater inj de hoop nog iets van Sonnevelds nieu-j we show te zien. De organisatoren moesten het pu- bliek teleurstellen. De reeks van twaalf! lezingen is alleen bestemd voor ingewij- den in de lichte muze. Op het laatste ogenblik werd Sieto, Hoving bereid gevonden, de plaats van Sonneveld in te nemen. Ned. 1 NCRV 7 uur (kerkelijke zendgemachtigden) Kenmerk. 7.30 uur Lucy-show. documentaire over de Canadese vakbewe ging- eerste deel van het Britse, tv-spel „David Copperfield". nogram te zijn. Als zijn bedrijfje le- j 10.00 uur Kamerorkest van Moskou speelt Telemann vensvatbaarheid heeft, heeft hij waar-1 Prokofieff. Opnamen van het Holland Festi- "jemaakt wat hem voor ogen stond. Dat' 'indt hij al heel wat. Ned. 2 VARA 8.05 uur aflevering van Z-Cars. 8.55 uur actualiteiten. 9.20 uur aflevering van Coronation Street. 9.45 uur natuurfilm „Wachten op de lente". Kruiswoord-ptizzel zonder zwart VANAVOND TE HOREN Hilversum l NRU 8.05 uur concert door het Radio Filharmonisch orkest en het Groot Omroepkoor (moderne com posities). 9.25 uur klankbeeld over vrijmetselarij. 10.25 uur lezing over Rood China. 11.15 uur amusementsmuziek. Hilversum II NCRV 7.30 uur optreden van het Vocaal Ensemble. 7.50 uur Hootenanny. 8.25 uur hoorspel „De laatste thuisreis", een spel van de zee van Kees Borstlap. 9.25 uur Muziek en Dienst, informatief programma. 11.00 uur poëtisch gevarieerd programma ,,'t Is nacht over een uur". y j Horizontaal: 1. plaats in Zuid-Hol- jg |land - familielid. 2. geurigheid - li gt chaamsdelen. 3. myth, figuur - plaats if I in Zeeland. 4. een zekere - telwoord. 5. I de maangodin - achting. 6. voor - jon- I j gensnaam - afkorting van dona. 7. pro- 2; feet - voorzetsel - voegwoord (Fr.). 8. I muzieknoot - venster - jongensnaam. 19. maal - zijtak Weichsel - boom. g Vertikaal: 1. deel van Engeland - Ne ig? derl. dichter. 2. palmboom - bijwoord - - 'water in Z.H. 3. ontgonnen land - ri vier in Frankrijk. 4. lengtemaat (afk.) - vogel. 5. laagte in de Sahara - landtong - spil aan een wiel. 6. zandheuvel - buitenhaven - familielid. 7. plaats in Gelderl. - bosgod. 8. maand van het jaar - elke. 9. meisjesnaam - kosteloos. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Horizontaal: 1. groen, 5. koers. 10. eens, 12. noot, 13. nd, 14. paars, 17. o.r., 18. een, 20. nar, 21. ido, 22. op. 24. om, 25. Abel, 26. orka. 28. et, 30. Ee, 32. eek 34. oom, 36. rot, 38. en, 39. immer, 41. Po. 42. eden, 44. Eder. 46. Leens, 47. Vertikaal: 1. genet. 2. rede, 3. on, 4. esp, 6. ons, 7. e.o., 8. rood, 9. strop, 11. maar, 15. An, 16. Rr, 19. nobel. 21. imker, 23. pet, 24. ore, 27. reëel. 29. Rome. 31. store. 33. ende, 34. om, 35. m* 37. open, 39. Inn, 40. - - Ratten-invasie in Mexico ZAMORA In de buurt van het meer van Chapala tussen de Mexi caanse staten Jalisco en Michoacan hebben de bewoners te kampen met een invasie van miljoenen ratten. De vrees bestaat, dat de duizenden dode ratten een epidemie zullen veroor zaken. Ook de kinderen moeten verdwijnen. Met moe der gaan zij naar het achterhuis. Alleen in de kamer achter gebleven zet Carel het kerkje op de tafel, waarop hij eerst een paar brandende kaarsstompjes heeft geplaatst. Het resul taat is verrassend. Door de boogvenstertjes schijnt het licht naar buiten en het verlicht het vertrek voldoende om de omtrekken van het kerkje duidelijk te kunnen zien, De jongen is opgetogen. Met een kleur van opwinding roept hij moeder en de kinderen binnen. Juist komt ook vader thuis, zodat niemand op het grote ogenblik ontbreekt. In een kring staan ze om de tafel en ze zijn zo verrast, dat ze eerst geen woord uitbrengen. In spanning kijkt Carel van de een naar de ander. Vader is de eerste die spreekt Hij zegt :„Carel, jongen, dat heb je knap gedaan, hoor!" Moeder beaamt het. „Ja, dat is knap gedaan." En ze vervolgt: „En het is ons eigen kerkje, zie ik." „Ja, het is een mirakel, zoals de jongen het voor elkaar heeft gekregen." prijst vader. Nog even blijven ze in bewondering staan kijken. Dan vraagt moeder: „En... voor wie is dat kerkje nu?" Carel heeft deze vraag verwacht. Doch nu zij is gesteld, is het toch niet zo gemakkelijk om te antwoorden. Als echter moeder de vraag heeft herhaald en ook de anderen hem vragend aanzien, bekent hij: „Ik wou het aan Anna geven. Aan Anna uit de herberg..." Barent begint te lachen en ook over vaders gezicht glijdt een glimlach. Carel krijgt een kleur van verlegenheid. Het is ook heel wat om een cadeau aan een meisje te willen geven.... Moeder stelt hem echter op zijn gemak door eenvou dig te zeggen: „Nou, maar daar zal ze blijd' mee wezen." De dagen die volgen schijnen eens zo lang te duren als anders. Maar eindelijk is toch de dag voor Kerstmis aange broken. Voorzichtig wikkelt Carel zijn geschenk in de de ken en brengt het naar de herberg. In de gelagkamer van „De Goede Smaeck" zit Anna's vader met een paar andere mannen van het dorp aan een tafeltje, waarop potten schui mend bier staan. Ze kijken op als hij binnentreedt en vra gen wat hij daar wel bij zich heeft. Is het iets wat ze niet mogen zien? De jongen antwoord niet. Hij gaat regelrecht met zijn kostbare last naar het woonvertrek, waar Anna en haar moeder bijeen zitten. Hij zet het kerkje op de tafel en licht de deken eraf. Daar staat het nu met zijn spitse toren tje en zijn boogvenstertjes. Het meisje kijkt ernaar met schitterende ogen en de moeder zegt: „Wat mooi!" Anna kijkt beurtelings naar het kerkje en naar Carel en vraagt: „Voor wie heb je dat gemaakt?" „Voor jou", zegt CareL En om zijn verlegenheid te verber gen voegt hij er direct aan toe: „En er kunnen kaarsen in branden." Anna springt op. En opeens heeft ze haar armen om zijr hals geslagen en geeft hem op iedere wang een zoen. Carel had wel haar blijdschap verwacht. Maar dit toch zeker niet. Meteen kleur als bloed maakt hij zich uit haar omhelzing los en, zonder afscheid te nemen, stuift hij de deur uit, de straat op en naar huis toe. Zo'n jongen. Voor het eerst van zijn leven is hij door een meisje gekust. En dat is heel wat anders dan wanneer moeder hem. 's avonds voor hij gaat slapen, goedenacht kust. Thuis durft hij niets hiervan te vertellen. Hij zegt alleen, dat Anna heel blij met het kerkje was. Maar vader maakt wel eens een praatje met de waard uit „De Goede Smaeck". Hij drinkt er ook wel eens een pint bier. En op zekere dag heeft hij er iets vernomen. Als ze 's avonds aan tafel zitten, informeert hij lachend: „En Carel, wat heb jij wel gekregen van Anna toen je haar het kerkje gaf?"... Als Carel geen antwoord geeft, vervolgt hij: „Nou?... Heb je niet een fijne pakkerd van 'r gekregen?" Moeder lacht en Carel zou zich het liefst onder de tafel hebben verborgen. Een rode blos trekt op tot aan zijn oren. Het wordt er niet beter op als vader met een knipoog naar moeder zegt: „Dat wordt nog es wat met die twee." Ja, in stilte heeft Carel zich vaak voorgenomen later met Anna te trouwen. Dat is zo vanzelfsprekend. Hij en Anna horen bij elkaar. Dagelijks spreken zij elkander en" vroeger hebben ze dikwijls, In de hof achter de herberg, gespeeld dat ze vader en moeder waren. Anna's poppen waren dan de kinderen. Dat is allemaal zo heel gewoon geweest. Net of het niet anders zou kunnen bestaan. Echter na het gebeurde op de vooravond van Kerstmis is het niet zo gewoon meer als het steeds geleken heeft. Een jongen van vijftien, bijna zestien jaar, houdt er geen vrien dinnetje op na. Nee? Waarom nu ineens niet?... Ja, dat is een vraag, waarop hij het antwoord niet zou kunnen geven. W'ordt vervolgd T T TPTTTT TT1\T T7T A üjndienst exploiteren tussen Moskou JLjLJI^JJL X JLllJlN V IA en Tokio via de Siberië-route De eerste vlucht is bepaald op 17 april. Gedurende de eerste twee jaar wordt de dienst met Russische Tupolev 114 I vliegtuigen (116 passagiers) onderhou- MOSKOU De Russische lucht-'den. Daarna mag Japan Air Lines met a" v Ar vaartmaatschappij Aeroflot en Japan haar eigen DC-8 machines op deze rou- 4o. t,e, 4o. dn.Air Lines gaan samen een geregelde i te gaan vliegen. SIBERIE Tijdens de hele geschiedenis van de burgerluchtvaart heeft Rusland zich om politieke, militaire of andere strategi sche redenen verzet tegen het overvlie gen van Siberië door buitenlandse maat schappijen. Voor Nederlandse reizigers betekent de nieuwe route een verkorting van afstand en een tijdwinst van twee uur. SUKKELTJE EN BRUUNKE 57. De vriendjes slaan te kyken en nu zijn ze niet bang meer. „Deden ze nu hun ogen maar open 'dan kan ik EINDELIJK j weten, wat voor kleur ze I hebben" denkt Bruunke in j spanning. Leeg is het potje; Winky probeert het laatste druppeltje eruit te likken. Hy bromt „Dat was BRUmE^SBruu^^'^lhlfi" hU"Natuurlijk hebben we bruine ogen. wat denken onverwach.:'Id"a:;kr-;t:i'1°fweU'nEkny leTlken"de BeïenberT^kome"'''^ Vommeï &^^^Ua,~n*arP:"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 7