Een noord voor vandaag Ds. C. J. Sikkel overleden Uw probleem het is onze Meer vrijheid gevraagd in jeugdherbergen Voorstel aan synode: vaste Paasdatum Belijdenis van Barnier in hervormde kerkordi Jeugdactie kerken met één naam Er was een tijd dat het boek „Spreuken" de mensen bijzonder aansprak. Het staat vol levenswijsheden. Ik heb de idee dat er tegenwoordig heel wat minder uit gepreekt wordt. Velen vinden het te moralistisch. We geloven nauwelijks meer in eeuwige beiginselen", in regels voor alle tijden. We spreken nu over „das Gebot der Stunde", de wet van het ogenblik. En we dreigen een bron van goede wenken te vergeten. Neem bijvoorbeeld Spreuken 23 4 en 5 „Tob u niet af voor rijk domzie van uw voornemen af; richt gij uw oog erophij is niet meer, want plotseling maakt hij zich vleugels, als een arend vliegt hij ten hemel." Hebben wij dat de laatste jaren niet gedaan? „Welvaart" was het toverwoord van de jaren zestigalthans van de eerste helft. De auto werd een tweede auto voor mevrouw. Het huis werd een tweede huis voor de weekeinden. Televisie wordt nu kleurentelevisie. Direct na de oorlog ivas een vrouw blij met een wringer. Nu vindt ze een automatische wasmachine een noodzaak. Er zit een merkwaardige overgang in deze SpreukEerst is het rijkdom. Maar plotseling wordt het „hij". Lees maar: Richt gij uw oog ..er"op, „hij" is niet meer." Wat eerst onpersoonlijk is, een bezit, of het verlangen naar bezitwordt ineens per soonlijk, een macht, die ons in bezit heeft, die met ons doet wat hij wil, die ons ontvlucht. Ineens wordt rijkdom een tiran en komen we tot de ontdek king, dat een ander ons leven is gaan beheersen in plaats van de Heer van hemel en aarde. Tob u niet af. We lezen vandaag: Johannes 7 25-36. MAANDAG 23 JANUARI (Van e r medewerkers) AMSTERDAM Op 7,1-jarige leef tijd is gisteren plotseling overleden de gereformeerde emerituspredikant ds C. J. Sikkel. Met hem daalt de laatste ten grave uit het predikantengeslacht Sikkel, dat sinds de Doleantie de Gere formeerde Kerken onafgebroken dien de, speciaal in Amsterdam. Ds. Sikkels vader was een van de leidende figuren van de Doleantie in Friesland, ds. J. C. Sikkel. Van 1899 tot 1920 was hij predikant in Am dam. De oudere broer van de thans j overledene, ds. D. Sikkel, stond van'terug met grote dankbaarheid. 1921 tot zijn dood in 1950 in Amster- j dam. En ook ds. C. J. Sikkel is. 371 a jaar predikant geweest in de predikantszoon gloeide hij op hoofdstad. 111 Gouda, in een gezin, waarvan vader én moeder door het Réveil van de 19de eeuw waren gestempeld. Van Op de leeftijd van ruim 84 jaar is enkele dagen geleden een der bekendste predikers der Hervormde Kerk van ons heen gegaan: dr. S. F. H. J. Berkelbach van der Sprenkel, oud-hoogleraar vanwege de Hervormde Kerk aan de Rijksuniversiteit te Utrecht Op vele Ds. C. J. Sikkel werd 28 augustus 1895 in Den Haag geboren. Op 18 okto ber 1925 werd hij predikant te Oosthem, welke gemeente hij op 1 juli 1928 voor die v^n Amsterdam-Zuid ver wisselde. Daar had zich toen juist het conflict rond dr. J. C. Geelkerken af gespeeld. Per 18 oktober 1965 ging hij met emeritaat. Hij was nog voorzitter van het depu- taatschap voor de verkondiging van het evangelie onder Israël en lid van het college van curatoren van het zen- dingsseminarie. Tal van jaren was hij voorzitter van het sanatorium Sonne- vanck. Zijn verdiensten vonden erkenning Brieven die niet tijn van naam en adres kunnen niet In behandeling worden genomen. Geheimhouding Is verzekerd. Vra gen die niet onderling met elkaar in verband staan moeten In af zonderlijke brieven worden ge steld. Per brief dient een galden aan postzegels te worden ingeslo ten. Vraag: Hoe hoog waren de maan delijkse AOW-bedragen voor gehuw den in 1966? Antwoord: Bij de raad van arbeid deelde men ons mede, dat de uitke ringen in januari, februari en maart maandelijks ƒ320,50 bedroegen, met terugwerkende kracht tot 1 april werden toen de maandelijkse uitke ringen 342.50. In december werd bekend gemaakt dat de uitkeringen met ingang van 1 oktober verhoogd werden tot ƒ354,50 per maand. Daar. bij komt nog de 2 pet. uitkering. Vraag: Ik heb twee schilderijen van Joh. Bunyan, 46 bij 62 cm, de Christen- en Christinnereis. Ook het boek is eT bij. Het zijn zwarte pente keningen op gele ondergrond. Hoe oud ze zijn. weet ik niet. wel weet ik dat ik deze schilderijen gekocht heb in 1904 en toen waren ze net zo oud op het gezicht als nu. Kan u hierover meer vertellen? Antwoord: Het boek is van John Bunyan, maar de tekeningen zullen niet van John Bunyan afkomstig zijn. De Winkler Prins vertelt dat het beroemde boek van John Buny an „De Christenreis" in 1682 in het Nederlands vertaald werd en door Nederlandse graveurs geïllustreerd werd. Het tweede deel was toen pas vier jaar oud. De waarde en de ou derdom van de betrokken gravures laat zich moeilijk beoordelen. Wend u eens tot een betrouwbaar anti quair of tot een museum. Vraag: Het huis dat ik bewoonde, heb ik nu voor zes jaar gemeubi leerd verhuurd. De telefoon in dat huis is steeds op mijn naam geble ven en al die jaren door mij be taald. Nu belde de PTT mij op dat zij de telefoon zal laten weghalen omdat ik niet zelf dit huis bewoon. Ik verblijf bij familie. Mag dat? Antwoord: Dit alles is volkomen volgens de regels. Men moet dit besluit van de PTT zien tegen de achtergrond van het gebrek aan tele foonaansluitingen. Sommige mensen zitten te springen om aansluiting. In die omstandigheden is het begrijpe lijk dat de PTT de telefoon weg haalt om iemand te helpen, die al lang op de wachtlijst staat. De nieu we bewoner van het huis. zal zelf een aansluiting moeten aanvragen en zijn geval wordt dan geheel op zichzelf bezien aan de hand van alle omstandigheden. Hierbij maakt het natuurlijk groot verschil of de tegen woordige bewoner tevoren reeds een telefoonaansluiting had. jongsaf aan stond hij open invloeden: het gymnasium te Gouda was „nogal rood", zijn vriendjes mee- rendeels militant-liberaal, het ouder lijk huis had relaties met het Leger des Heils en de Darbisten de Christian Scientisten en de vrienden van Bad Boll, de leerlingen van J. Chr. Blum- hardt. Reeds in deze jaren ontstond de vriendschap, die levenslang in stand gebleven is met zijn latere collega in pastoraat en professoraat,, prof. dr. M. J. A. de Vrijer. Dat hij theologie ging studeren was eigenlijk tegen het advies van zijn vader in; in 1901 kwam hij te Utrecht - aan. Eerst was het Bolland, de Hege benoeming tot officier in de Or- 1 Jiaan, die grote invloed op hem had, .e vJan Oraffe-Nassau, terwijl de stad jater Valeton, de bekende Oudtesta menticus. Aan het eind van zijn studie P. D. Chantepie de la Saussaye te Lei den, waar De Vrijer en hij wekelijks heen trokken. Daarna volgde Bei-lijn: Adolf von Harnack, de prins der kerk historici Hermann Gunkel de beroemde Oudtestamenticus. Door prof. dr. A. L Bronkhorst Onderzoek (VU) wijst uit: (Van t onderwijsredactie) DEN HAAG De sluitingstij den van de jeugdherbergen en de regels die in deze instellingen gelden, worden als voornaamste redenen opgegeven voor het feit waarom men de jeugdherbergen de rug toekeert, ook al is men over het algemeen wel tevreden over zijn verblijf. Twee derden van het aantal trekkers is uiteindelijk wel tevreden over zijn vakantie in de jeugdherberg, maar toch is eenzelfde aantal voor verande ring. die in de eerste plaats in de rich ting van meer vrijheid en van meer comfort zou moeten-gaan. Dit staat in een rapport, getiteld „Hoe beleeft de Nederlandse indivi duele trekker zijn verblijf in de Neder landse jeugdherbergen". Het onderzoek is uitgevoerd in het raam van een doc toraal stage in de sociale psychologie aan de Vrije Universiteit in opdracht van de Nederlandse Jeugdherberg Cen trale. Een van de redenen van het onder zoek was de relatieve daling van het aantal individuele overnachtingen gedu rende de laatste jaren. Ruim 500 jongens en meisjes werden ondervraagd. Na controle bleken 342 formulieren bruikbaar voor verwer king. De brootste groep van de individuele trekkers wordt gevormd door zeven tienjarigen. Op deze leeftijd zijn de trekkers ook het meest tevreden over de jeugdherbergen. Zij die per scooter of auto de jeugd herberg aandoen zijn vaker ontevreden dan zij die over een ander vervoermid del beschikken. Zowel de jongens als de meisjes zou den het liefst met een vriendin respec tievelijk een vriend zijn gekomen. Overdag wilden de meeste trekkers het liefst de natuur in maar 's avonds is een dansfeestje favoriet. Ook zij die van een echt primitief leven houden in de vakantie (nog geen tien procent) zijn niet erg tevreden over de jeugdher berg. Ar Leerjongen In 1907 werd hij de opvolger van ds. H. W. Creutzberg (van de Duin- oordkerk) te Wijk aan Zee en Duin; Creutzberg zelf was naar IJmuiden vertrokken maar hield contact met zijn opvolger: „de eerste zeven jaar was ik zijn leerjongen" In 1915 huwde hij met mej. A. M. de Marez Oyens en trok samen met haar naar zijn tweede pastorie, in Purmerend. Intens was zijn belangstelling voor de hulp, die de toen sterk naar voren komende psychologie misschien aan de predi kantspraktijk zou kunnen bieden; zijn dissertatie bij prof. dr. Hugo Visscher in 1920 over „Vrees daarvan de vrucht. Ondertussen was hij reeds naar Haarlem vertrokken (1919); vandaar ging het in 1925 naar Rotterdam. In deze jaren bereikte hij het hoogtepunt van zijn roem al£ prediker; zijn jeugd diensten in de Zuiderkerk te Rotter dam waren een evenement, waarover jaren later nog gesproken werd. Ze ker niet zonder de invloed van De Vrijer, in die jaren de bekende predi kant van het „slumwork" rondom de Oude Kerk in de Amsterdamse bin nenstad, kwam hij in 1933 naar Am sterdam, waar hij werkte rondom de Prinsessekerk, maar al heel spoedig een brede invloed had in de gehele gemeente en zeker in de Amsterdamse kerkeraad. Toch zou deze Amsterdamse pe riode maar twee jaar duren. Want in 1935 benoemde de algemene synode der Ned. Hervormde Kerk hem als op- volger van prof. dr. M. van Rhijn (die zelf de kerkhistoricus J. A. Cramer op gevolgd was) tot kerkelijk hoogleraar aan de Rijksuniversiteit te Utrecht, om onderwijs te geven in de dogmatiek, de practische theologie, de christelijke ethiek en het. kerkrecht. Een 28-tal jaren actieve dienst in de pastorie lagen toen reeds achter hem; een 17-tal niet minder actieve jaren aan de universiteit zouden voor hem liggen. Niet minder dan 1200 a.s. her vormde predikanten zijn in deze jaren door hem gevormd; velen wezenlijk. In 1936 werd hij de voorzitter van het zogenaamde „Lausanne-comité", dat de impulsen van de wereldconferentie voor Geloof en Kerkorde, die in 1927 te Lau sanne was gehouden, voor het kerkelijk leven vruchtbaar probeerde te maken. Als zodanig kwam hij in 1937 op de tweede wereldconferentie dezer beweging te Edinburgh. Hij kwam er vandaan als een der veertien gemachtigden oprichting van de Wereldraad van Ker ken voor te bereiden. Dat de eerste Assembly van de Wereldraad in 1948 te Amsterdam is gehouden, is aan Berkel- bachs inzet voor deze arbeid te danken geweest. Op deze post zou hij ook na zijn emeri taat nog werkzaam blijven: van 1948 1958 was hij voorzitter van de Oecumeni sche Raad van Kerken in Nederland; var 1952 tot 1957 vervulde hij een leerop- Religie" was dracht in de Oecumenica te Utrecht, Slechts honderd werklozen in protestmars HEERLEN Nog geen honderd werk lozen hebben zaterdag deelgenomen aan de protestmars, georganiseerd door het comité ter verdediging van de werkgelegenheid. In de tocht liepen verder Amsterdammers, Eindhovena- vertegenwoordigers van de gespreksgroep voor de vrede en Kamer leden van PSP en CPN mee. Vaticaan waarschuwt tegen schending van concordaat ROME Het dagblad van het Vati caan L'Osservatore Romano heeft ge- j waarschuwd, dat een wettelijke rege- ling van de echtscheiding in Italië voor| de Rooms-Katholieke Kerk niet aan- j vaardbaar zal zijn en een schending zal betekenen van het concordaat tus sen Italië en het Vaticaan. De parlementscommissie voor grond wetszaken heeft verleden week uit gesproken, dat een wetsvoorstel, om scheiding mogelijk te maken bij krank zinnigheid. levenslange gevangenisstraf of vijf jaar ononderbroken verlating, niet in strijd is met dé Ttal'aanse grond wet. Alle partijen behalve de christen-democraten en de fascisten hebben zich al voor dit wetsvoorstel uitgesproken. {f- Een wanordelijke bende in Berh: poer (India) heeft drie kerken in gestoken, volgens een rapport v anglicaanse bisschop van Calcutta. Ar Bibliotheek Het lag dan ook geheel in de lijn, dat het afscheidsgeschenk, dat hem op 27 fe bruari 1953 te Utrecht werd aangeboden -bestond in de stichtingsacte van de kelbach-Fundatie, bedoeld om in Utrecht een oecumenische bibliotheek op te bou wen en ook op andere wijze de zaak der oecumene te dienen. Van harte leefde hij hierin mee, tot het eind van zijn leven toe. Verder maakte hij bij voorkeur ge bruik van het „recht om niette jubileren": op de dag, waarop hij 25 jaar predikant was. had een van zijn catechisanten lont geroken en kwam hem vragen, wanneer het precies was. Met een „dat was vandaag, welterusten" maakte hij aan de viering maar meteen een einde. En zijn dankwoord op 27 fe bruari 1953 beëindigde hij met de woor den: „Ik dank u, dat u me hebt toegestaan om niet te jubileren, maar hebt geroepen om door te werken". Op zijn nadrukkelijk verzoek heeft ook zijn begrafenis op 21 dezer op de begraafplaats Westerveld te Velsen in alle stilte plaatsgehad. Want het sing niet of de discipel maar om de Heer, Die hij dienen mocht. Rentestand wor verlaagd LONDEN De ministers van fii ciën van Frankrijk, West-Duitsl Italië. Engeland en de VS hel gisteravond besloten samen te we ij om in hun landen de rentestand te lagen. De vijf ministers waren zaterda gisteren in Londen bijeen om hiei besprekingen te voeren. Volgens een communiqué warer bewindslieden tevreden over de ma; gelen, die enkele landen onlangs ben genomen om beperkingen oj kredietverlening te verzachten, di het verleden hebben bijgedragen de flatoire druk op de economie te ver deren. Zij kwamen overeen, dat het in e le landen nuttig zou zijn, deze verz ting met het oog op de ontwikke van zowel hun eigen als de wereh nomie, verder door te voeren. Russen zagen anderhalf uur moderne kuns\ (Van onze kunstredactie) MOSKOU Twaalf Russische schih die werken in een moderne stijl, w van de autoriteiten weinig of niets ten hebben, organiseerden gisteren tentoonstelling en beleefden daarmee mooiste dag van hun leven". De vreugde duurde echter geen want anderhalf uur na de opening s den de kunstenaars en hun gasten al\ I op de stoep van het expositiegebc Functionarissen van de communistii partij hadden de politie opdracht geven, de honderden Russen uit i Druzhba-arbeidersclub te verdrijven. Het publiek had gedurende de k tijd kennelijk genoten van de'ruim ventig schilderijen. Er werden sle< enkele hatelijke opmerkingen geho over deze moderne kunst, die iets an< toont dan de door de staat toegejuii uitbeeldingen van „blijde werkers". De meeste kunstenaars mogen werk niet in Moskou tentoonstellen, werken m het geheim en verkopen 1 stukken aan buitenlanders. Ar Betekenis de fijne dropbonbonlekker en... goed voor u Wat was dan de grote betekenis van zijn onderwijs? Dat hij het ons telkens weer duidelijk wist te maken, wat theologische studie en latere kerke lijke ambtspraktijk met elkaar te ma ken hebben. Hoewel Berkelbach altijd zichzelf is gebleven, zou hij de eerste geweest zijn om te erkennen hoeveel hij daarbij aan Karl Barth te danken heeft gehad, tot wiens volgelingen hij reeds in deze eerste periode behoorde. Vooral zijn colleges praktische theo logie oefenden een diepe invloed uit. Theorie en praktijk, psychologie en theologie, ervaring en wijsheid, ge loof in de Heer en liefde tot de kerk gingen hier samen eri vervulden ons een nieuwe liefde voor „de ko ningin der wetenschappen". Berkel bach wist, hoe belangrijk het was, dat de studenten het zouden kunnen mer ken, dat hun leermeester ook zelf in de strijd en de spanning van het ge- ioof stond en juist daarin wetenschap pelijk bezig wijfie zijn. Juist daarin heeft hij ons bijzonder veel gegeven, waarschijnlijk meestal zonder het zichzelf' bewust te zijn. Het is dan ook geen wonder, dat zijn belangrijkste publicaties op het gebied van de practische en de bij belse theologie liggen: commentaren op de evangeliën van Marcus, Lukas en Johannes en op de Efezenbrief; studies over het huisbezoek, over de catechetiek, over de huwelijkscateche se, over de prediking; samen met an deren de bundel „Kerkewerk" en het „Handboek voor de Prediking": een homiletische behandeling van alle Zondagen van de Heidelbergse Cate chismus, om slechts het voornaamste te noemen. In het verlengde van zijn taak als kerkelijk hoogleraar ligt zijn voorzit terschap van de Commissie voor de het nieuwe zittingsjaar en het Kerkorde, waarvan hij in 1946 na de 1967. dood van prof. mr. Paul Scholten de m het Tweede leiding over nam. Zeg ik te veel, wan neer ik stel, dat het niet in de laatste DS. A. A. SPIJKERBOER WIL: DEN HAAG De generale sy-ivoor node van de Nederlandse Her- br®ed vormde Kerk, die op 30 en 31 R^'edi'd drs. M.Transsen zullen i: januari op Hydepark (Drieber- leidingen houden over de in Genève plaats aan Berkelbachs grote gaven als gen) bijeenkomt, moet beslissengehouden wereldconferentie over Kerk; voorzitter te danken was, dat het ont -lover de invoering van een vaste |en-Samen]eving- brand j Paasdatum. Fusie van twee joodse bladen I Zoals bekend heeft de Wereldraad j van Kerken hierover onder de leden- I kerken een enquête georganiseerd. Een •I commissie uit do raad voor de zaken van kerk en theologie pleit in haar rap port aan de synode voor invoering van een vaste Paasdatum. de Wereld- vacature prof. Van Stempvoort Voorgesteld wordt, aa AMSTERDAM De Nederlandse Zio- raad te antwoorden, dat - J»'™ tal van dc Nederlandse Hervormde luseren met het Nieuw Israëlisch Week- K„„,. blad. Dit is besloten op de 64-jaarlijksc- a.stc 4 H zou kunnen algemene vergadering. Er zal een onafhan- worden vastgesteld op de tweede zon- i kelijkc redactie benoemd worden. dag 'n april. De bond sti'eeft ook naar verjonging! van het bestuur. Leden van de zionifti-synode zal Op de eerste synodedag zal kapel van Hydepark een dienst worden belegd door de kerkeraad van de her vormde gemeente Driebergen, waarin dr. Emmen het avondmaal zal bedie- Ex-r.k. priester gaat trouwen yverp voor de nieuwe kerkorde reeds in 1947 aan de generale synode der Hervormde Kerk kon worden aange boden? Ook in deze functie heeft hij de kerk, die hij liefhad, op eminente wijze gediend. Ar Jeugdjaren „Goed gecatechiseerd, maar aller minst kerkistisch opgevoed" zo ou hij als bijna 80-jarige zijn jeugdjaren typeren. Dit maakte hem bijzonder geschikt om op het gebied van het in deze jaren nog wat aarzelend en zoe kend zich ontplooiende oecumenische sche jeugdbeweging zullen bcstuursplaal-i voor algemene zaken moeten benoe- i krijgen in de bond. !men, omdat ds. F. H. Landsman per 1 rking I mei dr. E. Emmen opvolgt als secreta- is-generaal en scriba van de synode. LONDEN Charles Davis, die - j maand geleden nog rooms-katholiokjwerlc ee" leidende rol te spelen. secretaris priester en professor in de theologie Ook werd besloten i met de vereniging van Nederlandse immi- GRONINGEN - Dr. A. F. J. Klijn te'grant™ in Israel _een Jeugdtehuis te bon-1 ^rd'er^ie'st de syn'ëéle hrt tnoderamTn Utrecht is aan de rijksuniversiteit teI wen. Het zal gebruikt worden Groningen belast met een tijdelijke! ff?.1'®11 v.an alle nationaliteiten te helpen leeropdracht in de oud-christelijke let- blJ hun lnte8ratle m Israel. terkunde en de uitlegging van het Nieu- I we Testament als gevolg van de ontslagname van prof. dr. P. A. van Stempvoort. Sinds september nam dr. Klijn reeds de colleges van prof. Van Stempvoort dit waar wegens diens ernstige ziekte. Daarnaast blijft hij lector in het Nieuwe Testament te Utrecht. Docent theologie In Wapeningen? Beroemn eswerk WAGENINGEN De commissie voor het studenten- en academici-werk van de hervormde gemeente heeft een beroep op de Landbouwhogeschool ge daan, om een docent in de godsdienstge schiedenis aan te trekken. Eventueel Izijn de kerken ook bereid zelf een bij- NED. HERV. KERK zondere leerstoel te stichten. Beroepen le Almelo 'wijkgem. twee):- Er blijkt in de Wageningse studenten- J. A. Poelman te Terneuzen: te G lessen -wereld in brede kring een grote be- dam: J. Wieman te Nunspeet |c,n_o4„n;,-.„ i„ i„ Bedankt voor Hoevelaken: G. v. Estrik lan-ste,lmg Y°or fundamentele Ifi- te Genemuiden. i vensvragen. De plaatselijke kerken EVANG. LUTH. KERK 'kunnen niet altijd de mogelijkheden Beroepen te' Utrecht (vac. J. Happeeu bieden- om op deze problemen in te dr. C. H. Lindijer te Rotterdam. gaan. Bovendien blijkt het academi- GEREF. GEMEENTEN ci-werk een vorm te zijn. waarin ook Beroepen te Leiden: G. A. Zijderveld i de niet-kerkelijke academicus zich kan t« Middelburg. I voegen. Commissie wil: Geen dominees in parlement DEN HAAG De hervormde synode zal volgende week ook een aantal voorstellen tot wijzi ging van de kerkorde behande len. Een daarvan betreft de be kleding van staatsrechtelijke functies door predikanten. De commissie voor kerkordc- Ii.ike aangelegenheden heeft een nieuwe formulering van de be treffende ordinantie voorgesteld, waardoor het in de toekomst niet meer mogelijk zal zijn, dat pre dikanten, die lid worden van de Staten-Gencraal. dc bevoegdhe den krijgen als van een emeri tus-predikant. hij de kerk verliet, zal de volgende maand met een Amerikaanse trouwen. Davis, die had meegedeeld ten dele het vertrouwen in het beleid van de Rooms-Katholieke Kerk te heb ben verloren, voerde voor zijn besluit onder andere het volgende aan: „Het christelijk geloof is onscheid baar van zorg voor de waarheid en zorg voor de mensen. Geen van beide vind ik in de officiële kerk. Er is zorg om het gezag ten koste van de waar heid en voortdurend werd ik bedroefd door voorbeelden van schade toege bracht a door de werkinai AMSTERDAM Jongeren van L verschillende kerken hebben zondag- onpersoonlijk en onvrij l.hlend aan de kerkgebouwen ?n I Amsterdam het opschrift „Kerk van Je- 1 ?us" aangebracht. Op het aanplakbiljet worden de kerk- ;angers opgeroepen in deze week van de eenheid der kerken (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM De Amster damse predikant ds. A. A. Spijker boer wil, dat de kerkorde van de Nederlandse Hervormde Kerk zo gewijzigd wordt, dat de Belijdenis van Barmen daarin officieel een plaats krijgt. De Belijdenis van Barmen werd op gesteld door Karl Barth met mede werking van andere Duitse theologen als Hans Asmussen, Beckmann, Oben- diek en Niesel. Zij spreekt zich met name uit over de houding van de kerk tegen de totalitaire tendenties van de moderne staat. Zij werd aan vaard door dc Bekcnntnis-synode van de Duitse Evangelische Kerk in Artikel X lid 2 (waarin gesproken wordt over de belijdenis der vaderen en een aantal klassieke belijdenisge schriften wordt opgesomd) moet vol gens ds. Spijkerboer beginnen met de zin: „In haar verantwoordelijkheid voor het heden erkent de kerk het ge zag van d? belijdenis van Barmen." In zijn toelichting schrijft de Amster damse studentenpredikant onder meer: „De kerkorde spreekt in artikel X over de belijdenis in het verleden en over het belijden in het heden, zonder dat dit belijden in een belijdenis gestalte krijgt Daardoor is het belijden in het heden niet omlijnd en daardoor gaat het gesprek in en tussen de kerken Rev. Macleod in Hogerhuis (Van onze kerkredactie) LONDEN Voor het eerst doet naast de 26 anglicaanse bisschoppen ook een vooraanstaand presbyteriaans predikant zijn intree in het Britse Ho gerhuis. Het is de veelomstreden rev. George Macleod (71) oud-synodeprac- ses van de Schotse Kerk. Koningin Elizabeth heeft hemnamelijk in de adelstand verheven. Macleod is een zeer aparte persoon lijkheid in het Britse kerkelijke leven. Beurtelings is hij krypto-communist en krypto-katholiek genoemd. In de paci fistische beweging speelt hij een voor aanstaande rol. Vooral is hij bekend geworden als de stichter van de Iona-community. In 1938 stichtte hij op het eilandje Iona de westkust van Schotland deze j dim wat in het verleden i terug zegd. Dit gesprek krijgt echter pas zijn le gewicht, wanneer het zich conc treert op wat wij in het heden heb te belijden en wanneer dit belijden in het heden gestalte krijgt. Wij zul niet iets anders kunnen zeggen, dan de eerste eeuwen of in de zestien eeuw, maar we zullen hetzelfde anders moeten zeggen, omdat in o tijd andere vragen worden gesteld." „De belijdenis wordt niet gemaa maar in de nood geboren. Zo is belijdenis van Bannen geboren, t<j de gemeente in het nauw was gedret door de machten. Zij heeft gezag, o dat zij de gemeente geholpen heeft nog kan helpen om in een geheel vi trouwen op en een gehele gehoorzaa heid aan Jezus Christus te leven," i dus ds. Spijkerboer. In de vijfde these van Barmen i hij overigens een toevoeging: „Het I hoort tot de opdracht van de staat, I ervoor te zorgen, dat wat de aai voortbrengt aan alle vólkeren ten g< de komt. en de staat verlooehent zi opdracht door met massavernietigin| OECUMENE Ook in artikel XXVI lid 1 wil i Spijkerboer de kerkorde wijzigen. I luidt nu: „De Nederlandse Hervorm Kerk zoekt hereniging met de andi kerken, waarmede eenheid of v< wantschap bestaat in geloof en kerkt de." Ds. Spijkerboer merkt op, dat de he eniging der kerken zich anders hei ontwikkeld, dan de opstellers van kerkorde destijds konden vermoedi Weinig vooruitgang wordt geboekt het contaot tussen ambtelijke vergad ringen van de kerken. Anderzijds gai individuële leden van de kerken weg om samen kerk te zijn zonder zi in het minst om de belijdenis te bekre stelsel. In beginsel had zijn besluit trouwen niets te maken met zijn besluit de kerk te verlaten. Hij trouwen om een nieuw leven op te j „gj,gd bouwen op een persoonlijke liefde, di- ik als waar en echt kan erkennen na een leven in de kerk, dat was omgeven door zoveel wat op zijn best irrelevant Davis uittreden heeft bij de predikanten, priesters en ouder lingen op aan te dringen deze eenheid daadwerkelijk te bevorderen. Het doel van deze oecumenische ac- uiteindelijk te bereiken, dat alle "avu unueueii neen een sroie i,„„i 4 discussie tot gevolg gehad onde? de geestelijkheid. BRUSSEL f=3 Vele loketamhtenaren van de Belgische posterijen hebben za terdag gestaakt, omdat zij een vijf daagse werkweek verlangen. zullen afschaffen en deze door één gemeenschappelijke. Initiatiefnemers zijn onder anderen pater Dresen. studentenmoderator, ds. G. Orast, hervormd jeugdpredikant en ds. L. Ringnalda, gereformeerd studen tenpredikant. gemeenschap als een moderne pro testantse pendant van het kloosterle ven. Zowel de „priesterarbeiders" en de broederschap van Taizé hebben hun beslissende impulsen uit Iona ontvan gen. Deze Iona-community telt thans 125 geestelijken en ruim zeshonderd leken. Zij is streng oecumenisch en gericht op een sociaal en politiek engagement. Billy Graham zal gaan bezuinigen DALLAS De Amerikaanse evange list Billy Graham heeft het snoeimes ge zet in zijn organisatie. Reeds wordt het kantoor van de Billy Graham Evange listic Association in Buenos Aires geslo ten. Tevens werd besloten om voor de verspreiding van de films in Europa geen, eigen organisaties meer op te zetten, maar gebruik te maken van bestaande organisa ties. „Veel mensen denken dat er rijke men sen achter ons staan, maar dat is niet het geval," zei dr. Graham. „Ook hebben we niet veel bezittingen of beleggingen zoal- velen menen. De hele organisatie is ge bouwd op geloof en af en toe kan het wel eens krap zijn met het geld." „Het gevaar is niet denkbeeldig, c de oecumenische beweging vemieti wordt door de geringe vooruitgang, op officieel niveau wordt gemaakt ent zijds, en door een golf van min of me religieus gekleurd humanisme ande zijds." Daarom wil hij dit artikel aldus I zen: „In dankbare gehoorzaamheid a de Heilige Schrift, onder het gezag v de belijdenis van Barmen en in s mecnschap met de belijdenis der vad ren zoekt de Nederlandse Hervorm Kerk hereniging met alle andere kt tezamen Gods beloften en gel) sen en machten betuigen." Ds. Spijkerboer heeft zijn voorstelli gestuurd naar de classicalé vergad ring van Amsterdam. ONENIGHEID IN DE CPN AMSTERDAM Er zijn meningsve schillen in de CPN aan het daglicht g treden. Steeds duidelijker worden i aanwijzingen dat opnieuw een „zulr ringsactie" aan de gang is. Zelfs de p sitie van Marcus Bakker, communiste Tweede-Kamerlid, lijkt te zyn aangetai De heer De Groot is niet gediend vi de ontsparmingspolitiek van de USS Volgens ingewijden heeft de zuiv ringscampagne geleid tot het uit bestuur functies stoten van enkele mensen, te wijl Marcus Bakker in de Kamer n' langer meer op zou mogen treden a CPN-woordvoerder in buitenlandse aai gelegenheden. Opvallend is dat de hel Bakker, die in de meeste kieskringen a nummer een van dc GPN-Jijst ""optreed belangrijke kieskring Amsterdai

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 2