TV
fOOM
RADIO
Zakenman Schaap stuwt
Condors naar de top
Vanavond op
beeldbuis
Puzzelhoek
I'7
2'
I
s|*
SU-
i
en
NIEUWE LEIDSE COURANT
VRIJDAG 20 JANUARI 1967
DURE BELOFTE WAARGEMAAKT
Commentaar
Eurovisiespel
R
i een onzer verslaggevers) i gels strak in handen. De Condors
I moesten slagen. Dat zag hij als een
OTTERDAM Uit de fantasieloze massa van de vaderlandse erezaak. „Als ik me voor iets inzet.
beat schiet plotseling een groep als een raket omhoog. Kranten 'k resultaten zien. Ik bouw graag. Hoe
1 - moeilijkheden ik tegenkom, hoe
igment van de juist aan de gang
se opvoering vertoond en ten slo
en vraaggesprek niet de op zijn
pre Oostenrijkse schrijver Fritz Horh
er. Hij zei het plot toch
Wat is het geheim van het onver
wachte succes? Wie zit er achter?
Aan zijn bureau in het duur-
hebben be- betimmerde directiekantodr van
•li Tón *hei"par oi*"i^onnanZ 'iet afbetaling sbedrijf De Condor
!tte"zijn dat ivIX/anrf JrtTifiïI probeert manager Pauwel Schaap
Der Bejehr tot hm opzettelijk verdrin (45) de „formule" uit te leggen.
isterdams meisje door een Je moet de grote sprong pas
wagen, als de groep er geestelijk
rijp voor is, voldoende technisch
■haal bagatelliseert de oorlogs- j bekwaam en als zij 'n eigen sound
kan produceren."
Memand kan immers gedi
uitzendingNatuurlijk i<
t befaamde auteur, maar
ond de keus van zijn onderwerp noch de
histieke uilvoering ervan erg fijn. Dat kan
rbeuren
teveel accent krijgt. Na enige aarze-
1or j ling: „Als manager van een beatgroep
'eJ^moet je commercieel zijn ingesteld. Ve-
le orkestjes zinken na korte tijd weer
in het niet. omdat hun managers geen
zakelijk inzicht hebben".
Actueel uas Attentie ook met zich
verdiepen in de schippersktcestie
i het „Beursprotest"We hoorden en
n er va.. Ook do oo,o,u„heid om. he|£t v°or SchJa£ je™
'nl do werkgelegenheid m Twenu voord j fehemra._mwr. Z„n florerend bedrijf
lij de kop gei
Niet opwekkend u
tv-betverkinp van Tolstois ronv
f en vrede". Dit slot maakte nn
M JZo'o",Z'd IZiïln'iïZol To-1 radio en televisie'
loelingen wat teloor gingen in het uitbuiten
i emotionele scènes die in feite het ver-
,1 illustreren. Toch bleven we bewonde-
mg koesteren i nor de technische vaardig-
vaavmee de zeer lange geschiedenis
lis het ware werd geknecht tot een spel.
ittgeen eigenlijk een onmogelijke opgai
geweest.
Attentie heeft eislerav
,erd in wat langzam
„de zaak van het I
de leden
,n Willem I
dan wel op di
tt stuk tegen had.
an de NTS-u
nog eens flink
and is gemaakt
nisiespel". Een
■rkgroep Drama,
en muziekbladen schrijv
beat-barrière!"
n: ..Rotterdamse Condors doorbreken Haagse harder ik er tegenaan ga".
ni van de
slecht
oorlog)
•nde de
isdaden in Nederland", nu
9en mag zij dan misschien be
en? Duitsland weigerde om politieki
i en het eerste Eurovisiespel, Belgii
het stuk van 1965 niet.
De verklaring is onvolledig, want er
is méér nodig. Schaap, type van de
1 geslaagde zakenman, wil er met een
lrn boog omheen uit vrees dat zijn aandeel
GEEN GEHEIMEN
TOLSTOJ
?ede deel i
de Hilledijk, veertien jaar geleden
op een zolderkamertje gestart, is het
bewijs. De Condors hebben ervan ge
profiteerd. Toen Schaap een half jaar
geleden zijn Kans schoon zag, beloofde
hij: „In drie a vier maanden breng ik
jullie haar de top. want nu kan het. Ik
zorg voor 'n platencontract en voor
hoog in Veronica's Top-40. De show
business ontdekte de groep, uitnodigin
gen stroomden binnen.
Vanavond komt de groep op de beeld
buis als gast in Willem O. Duys' pro
gramma „Voor de vuist weg". Schaap
glundert. Hij heeft zijn belofte waarge
maakt. Zelf blijft hij op de achter
grond: „Hun succes is mijn grootste
waardering".
Als beatslad telt Rotterdam nauwe
lijks mee. Beatgroepen worden met
veel pijn en moeite opgericht en ver
dwijnen na korte tijd. De Condors,
ruim vier jaar geleden geformeerd,
zijn blijvertjes. Dank zij Schaap!
HULP
Waarom werd hij hun manager? Her
haaldelijk onderbroken door telefoon
tjes doet hij zijn verhaal. „M'n zoon
Ben is één van de oprichters. Ik vond
het 'n leuk initiatief, maar ik heb de
jongens aanvankelijk 'n beetje laten
waaieren.
Ik ben me er pas mee gaan bemoei
en, toen ik zag, dat het fout dreigde te
gaan. Op 'n talentenjacht zag ik hen
zo'n vreselijke flater slaan, omdat ze
geen goed instrumentarium hadden,
dat ik besloot hen financieel 'n beetje
op weg te helpen".
Schaap legde meer dan twee mille op
tafel voor de aanschaf van een verster-
kingsinstallatie. Vier maanden later
fourneerde hij nogmaals een aanzien
lijk bedrag voor beter materiaal. Op
het ogenblik bezitten de Condors instru
menten en geluidsapparatuur ter waar
de van zo'n 23.000 gulden. Toen Schaap
over de brug kwam, eiste hij, dat de
jongens het bedrag tot de laatste cent
moesten terugbetalen. Dat hebben ze
het resultaat, dat hij hun voor ogen
hield. Een half jaar geleden vond hij,
dal de tijd gekomen was, het opnieuw
te proberen. Volgespoten met geeste
lijke injecties, elke week toegediend,
haalde Schaap de Haarlemmer Gera»4.'
Grit, directeur van de eenmans-platen-
maatschappij Tania. over >n Rotter
dam een optreden van de Condors te
beluisteren. Grit was enthousiast en
bood nog dezelfde avond een contract
aan. Kort na elkaar kwamen er twee
singles op de markt, beide kassucces
sen. De derde volgt spoedig. Grit:
„Daar zit 'n krakertje in".
REACTIES
Reacties bleven niet uit. Ex-zanger
John de Mol, thans directeur van het
management International Artists in
Hilversum, wil de groep als beroeps
engageren. Maar Schaap wil niet. „De
jongens moeten in de eerste plaats aan
hun toekomst denken en die moeten ze
niet in de muziek zoeken, dat houdt 'n
keer op".
De beat moet een hobby blijven voor
Ben Schaap (21, student sociologie in
Utrecht), Peter LaHaye (20, sociaal wer
ker in Den Haag). Ed de Gelder (20,
leerling UTS). Aad Ras (20, expediteur)
en Willem Schrijnders (25, verkooplei
der in een warenhuis). En de Condors
moeten voor manager Schaap een hob
by blijven.
Hij vertelt: „Ik doe 't alleen voor
m'n plezier, 't Kost me veel tijd en
veel geld, maar dat geeft niet. Dat heb
ik er best voor over". Schaap steekt
zijn zoveelste sigaret op. Hij maakt
een tevreden indruk. Belooft: „Je
krijgt nog meer van de Condors te ho-
NIEUW'
inmiddels gedaan, want voor het optre
den van een beatband wordt nog De beat heeft zijn beste tijd gehad,
steeds grif betaald. J De bakens moeten verzet. Schaap heeft
De Condors bleven lang buiten de] de nieuwe koers al uitgestippeld. Hij
Grootspraak? Hij zegt. zelfverzekerd:pUbliCiteit. Eén keer waagde Schaap! heeft de 24-jarige Ares Pernet.
i, „an het suc. een g0ki maar hij verloor. Als de Whi-1 constructeur van de orgelgitaar (ook
doelbewust te Strangers maakte de groep een paar vanavond op de tv te zien), bij zich in
plaatjes; het resultaat was matig. I dienst genomen en gelegenheid gege-
j ven, zijn uitvinding te vervolmaken.
In korte tijd maakten de Condors LERING ID* manager betaalt hem daarvoor
I Zakenman Schaap trok
Bewezen was, dat de groep nog niet
I goed genoeg was. Dat moest eerst ver-
anderen. De White Strangers gingen de
Condors heten. Schaap had er bezwa
ren tegen, omdat hij niet via de groep
i reclame voor zijn bedrijf wilde maken,
j Hij zwichtte tenslotte voor de argumen-
ten en gaf de jongens hun zin.
Van dat moment
„Ik heb nooit één moment
ces getwijfeld. De zaak
voorbereid, 't Kon niet missen".
twee plaatjes. Het eerste ging vlot i
zijn.
VECHTER
Schaap zegt: „Voor de Condoers doe
ik alles". De opmerking is overbodig,
nadat hij bijna twee uur aan het
woord is geweest. Zijn activiteiten zijn
onmiskenbaar. Hij is een vechter. Vroe-
Schaap de teu-Jger als medewerker van evangelisatie-
predikant Joh. Heule, nu als beat-pro-
motor!
uw oven schoon!
Kruiswoord-puzzel
12 3 4
0
ii
-
HK
8 19 I
ij-
-7-
I
21
B 26
35
1
36 37
j B
1»-
45
Metro rijdt
voor camera's
radio- en tv-redactie)
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 AVRO
7.05 uur aflevering van The Thunderbirds.
8.20 uur politiek debat.
8.55 uur Alberti-show Willy en Willeke
9.40 uur Willem Duys in „Voor de vuist weg".
Ned. 2 KRO
8.05 uur Cora Canne Meyer zingt liederen uit de
periode rondom de eeuwwisseling.
8.30 uur documentaire over openbaar vervoer.
9.00 uur Bonanza: de belastingambtenaar.
9.50 uur nieuwe uit Washington.
VANAVOND TE HOREN
(Va
PRODUCT N.V. ONDER ONS /DE KRIM (O) TEL. 05247 241
Horizontaal: 1. kleur, 5. marktprijs
van munten, 10. eenmaal, 12. aanteke
ning, 13. na dato (afk.), 14. kleur, 17.
oude rekening (afk.), .18. telwoord, 20.
zot, 21. wereldtaal, 22. voorzetsel, 24
voorzetsel, 25. bijb. figuur, 26. zwaard
vis, 28. voegwoord (Fr.), 30. water in
Friesland, 32 biersoort, 34. familielid,
j 36. bedorven, 38. voegwoord, 39. steeds,
i 41. rivier in Italië. 42. lusthof, 44. rivier
1 in Duitsland. 46. plaats in Groningen,
47. plaats in Limburg.
Vertikaal: 1. Spaans rijpaard, 2.
j verstand, 3. voorvoegsel. 4. boom, 6. ge-
j wicht, 7. en omstreken (afk.), 8. kleur,
19. tegenvaller. 11. voegwoord, 15.
meisjesnaam. 16. railroad (afk.). 19.
edel. 21. bijenhouder, 23. hoofddeksel,
24. vreemde munt, 27. wezenlijk, 29.
stad in Italië, 31. zonnescherm, 33. ein
de, 34. voorzetsel, 35. voornaamw., 37.
niet gesloten, 39. zijtak Donau, 40. koor
van zangers, 43. water in Friesland, 45
afkorting van dyne.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. bos. 2. elk, 3. pro. 4. bes. 5. mos. 6.
met. 7. een. 8. ode. 9 als. 10. aas, 11.
sul. Vert. 12. BLOEMENDAAL-
HILVERSUM m Kijkend Nederland
zal vanavond voor het eerst de Rotter-
I damse metro op zijn eigen baan zien
rijden, deelt de KRO ons mede. en dat
gebeurt in een documentaire, die ge-
I wijd is aan het vraagstuk van hel open-
j baar vervoer en de privé-auto.
Conclusie van de documentaire
|„Neem liever de..." is nl„ dat de metro
het openbare vervoermiddel van de toe-
j komst zal zijn.
I Begonnen wordt met het stellen var
raag: hoe moet het gaan met de
openbare vervoermiddelen: trein, tram
en bus, die op het ogenblik zware ver
liezen lijden. Deze wetenschap, ge
paard aan het ontstellend gebrek aan
parkeerplaatsen voor privé-auto's, doet
de overheid ernaar verlangen, dat ie
dereen per openbaar vervoermiddel
naar zijn werk zou gaan. Dit zou ook
de verkeerschaos op spitsuren verlich
ten.
De automobilisten protesteren daar,
ook bij monde van organisatiewoord
voerders, fel tegen: zij vinden de
eigen auto meer populair dan trein,
bus of tram en vinden dat de overheid
maar zorgen moet dat, als in 1980 één
op de drie Nederlanders een auto bezit,
die wagens ook kunnen rijden. Voor de
rest moet er efficiënt vervoer zijn en.
dat vindt men dan het beste onder de
grond, in de metro.
Vanavond om 8.30 op Ned. 2 inscha
kelen en u zult er alles van horen en
zien.
Hilversum 1 VPRO en VARA
7.00 uur rubriek Ronduit.
8.05 uur actuele muziek.
9.00 uurArturo Toscanini dirigeert het NBC-sym-
fonieorkest (stereo-platen) in romantische
moderne werken.
10.55 uur vrolijke muziek in „Prettig weekend".
Hilversum II NRU
8.00 uur selecties uit musicals..
8.55 uur twee generaties. Ditmaal kruideniers ii
sprek.
9.35 uur Radiorama.
10.40 uur programma over volksmuziek.
11.00 uur kamermuziek.
Een paar dagen gaat het goed, maar opeens is het mis. Dat
met Barent. die een jaar na Carel naar school is gegaan,
heel anders. Die houdt zijn aandacht bij het werk en gaat
rustig zijn gang.
Over hem kan vader heel wat tevredener zijn dan over
zijn oudste, die voortdurend reden tot klachten geeft.
Tijdens de rekenles komt vader bij hem kijken. „Houd je
handen op", zegt hij.
Carel schrikt. Rood trekt het bloed op in zijn gezicht tot
achter zijn oren. Hij weet wat het betekent. Alle kinderen
uit de klas weten dat en hij voelt hun ogen op zich gericht.
Het gebeurt maar zelden, dat vader de plank hanteert
Maar nu zal het er toch van komen. Want Carels verweer
wordt afgesneden met een kort: „Komt het er nog van?"...
Bevend houdt Carel beide handen voor zich uit met de
binnenkant naar boven gekeerd. En dan slaat vader erop
met het platte stuk hout. Kort en scherp klinken de slagen
door de stille klas en na elke klap laat de jongen een
kreunend „au" horen. Hij probeert de handen terug te trek
ken. maar vader weet ze te vinden. Vijfmaal kletst het hout
op elke hand, zodat de palm ervan vuurrood is gekleurd.
„Ik zal je leren om op te letten", zegt vader, terwijl hij
naar zijn plaats aan de hoge lessenaar, voor in de klas,
teruggaat.
Carel zwijgt en huilt zachtjes voor zich heen. terwijl zijn
handen branden. Hij is ervan overtuigd, dat hij de straf
heeft verdiend. Want in plaats van zijn rekensommen te
maken, had hij op zijn lei een aap getekend, zoals hij er een
op de kermis had gezien, en eronder geschreven: de domi-
ee.
Wat Carel niet weet en zelfs niet bevroeden kan. is, dat
zijn vader na deze afstraffing aan gemengde gevoelens ten
prooi is en maar moeilijk meer zijn aandacht bij het werk
kan bepalen. Want dodra hij de tekening zag, die zijn drift
had opgewekt en het nodig had gemaakt, dat een voorbeeld
voor de hele klas werd gesteld, flitste het door hem heen,
dat zijn zoon talent heeft. Voor een jongen van zijn leeftijd
heeft Carel de aap verbazend goed getekend.
Na deze dag doet Carel zijn uiterste best een goede leer
ling te zijn. Maar het valt niet mee. Als hij de griffel in de
hand heeft om letters en cijfertjes te zetten, trekt hij er
onwillekeurig lijnen mee, die met elkaar een tekening vor-
n. Vader Pieter begrijpt daarom wel, welke kant het op
zal gaan. Toch wil hij zijn zoon een gedegen opleiding
geven, waarmee hij vooruit kan komen in de wereld. Langer
dan de meeste andere jongens blijft hij op school. Hij is al
dertien als vader na schooltijd met hem over de toekomst
spreekt. Het antwoord op zijn vraag, wat hij zou willen
worden, luidt zoals hij het wel verwacht heeft: „Ik wil
schilder worden, vader".
Niettemin zwijgt Pieter even. Dan zegt hij: „Alles goed en
wel. Schilderen mag je leren, maar voor alles een goed
ambacht."
Zo gebeurt het. Vader gaat eens praten met meester Rei-
niersen, de timmerman van het dorp. Misschien zou deze
wel een plaats voor Carel hebben. De jongen is meegegaan.
Maar zijn geduld wordt op de proef gesteld. De twee man
nen spreken over wat hem nog niet interesseert: de politiek.
Daar raken ze niet spoedig over uitgepraat. Want het land
gonst van geruchten, nadat bekend is geworden, dat
raadspensionaris Adriaen Paauw ontslag heeft genomen en
is opgevolgd door Jacob Cats.
„Geen wonder, dat heer Paauw er genoeg van had." merkt
meester Reiniersen schamper op. „Ze zeggen, dat de prins
nooit luisteren wil naar goede raad en in alles zijn eigen zin
doet."
„Goed, goed. maar hij is daarom de stadhouder", vindt
Pieter. „En hij kan....
„Ja, hij kan doen wat hij wil", valt meester Reiniersen in.
„Hij kan grote en dure feesten geven en dat we nog steeds
in oorlog zijn met Spanje
Nu is het de beurt aan Pieter om de.ander in de rede te
vallen. Hij zegt: „Ho, ho, meester Reiniersen, nou draaft ge
toch wel wat door. Vergeet niet wat we aan prins Frederik
te danken hebben. Hoeveel steden heeft hij al niet op de
Spanjolen heroverd? En hèeft hij niet getoond een groot
staatsman te zijn toen hij vorig jaar het verbond met Frank
rijk sloot?"
Zo praten ze. Zo wordt er ook gepraat als de mannen bij
elkaar zitten om een pint bier te drinken in de herberg of 's
avonds tegen de muur van het gemeentehuis staan geleund.
De politiek van prins Frederik Hendrik beheerst de gesprek
ken. Pas als Carel ongeduldig vader aan een mouw heeft
getrokken, komt deze tot het doel van zijn bezoek. Veel
hoeft hij daarvoor niet te praten. Want meester Reiniersen
kan best een jongen als Carel gebruiken.
(Wordt vervolgd)
Conscrva- ^Arnolds-
*1©I afdeling van
de Britse conservatieve partij in
Bar nolds wiek gaat vrouwelijk
schoon betrekken bij partijbijeen
komsten om het bezoek te stimu
leren. Het zal de propagandisten
nu minder moeilijk vallen die con
servatieve mannen naar een ..ver
gadering" te krijgen.
SAN FRAN-
SISCO - Een
concertpianist
die in de oorlog
erloren, heeft op
een vergadering van de Amerikaanse
academie van orthopedische chirurgen
een concert gegeven dat werd aange
duid als een lichtend voorbeeld voor
alle gehandicapten. In 1949 heeft de
man metalen vingers gekregen en
heeft opnieuw leren piano spelen.
Hij is in concertzalen en voor de tele
visie opgetreden.
SUKKELTJE
EN
BRUUNKE
55. Daar heb je ze. Hun
I neuzen snuffelen aandach-
j tig. „Ik ruik iets zoets",
bromt Winky. de ene beer.
..Iets heel erg zoets!"
gromt Twinky de tweede
beer Bruunke blijft
doodstil liggen!
Al snuffelend vinden ze
hem. „Kijk toch eens: een klein beertje'
Twinky. „Een snoepgoedbeertje zeker"
Winky. Hij ruikt nog eens aan Bruunke en geeft
een voorzichtige lik over Bruunke's neus
Daar moet Bruunke van niezen en de beren
maken een luchtsprong van schrik. „Snoepgoed
kan NIET niezen", gromt Winky, aarzelend. „Dan
is hij ook geen snoepgoed!", bromt Twinky. Ze
kijken verbaasd naar Bruunke, die probeert op
te staan