TV RAAK EN MIS OVER ,DE TELEVISIE" RADIO en •>r Matroos zit op dak van rijdende trein en verdwijnt weer Puzzelhoek r DhNSDAG 17 JAM ARI 19hi Wrevel om Top-20 (behalve AVRO) Toeede nel is in discrediei Commentaar Rijtest "rking t telde beeld, deed zicli helaas neer hetzelfde euvel toor als bij de rest 1965: het filmpje met de gevaren op de weg nas op liet beeld scherm niet duidelijk genoeg, Verschillende situaties ivoren niet te onderscheiden omdat si] van te ver af naren gefilmd en te klein om zich scherp af te tekenen in het beeld Op zichzelf echter was de lest lieel nuttig en leerzaam, gezien het feit dat er nog zo veel verkeerde antuoordcn werden gegeven op wettelijk voorgeschreven hundelingen in het verkeer en bij het reageren op onver wachte gebeurtenissen langs de weg. Opmerkelijk was, dal de uitslagen in de vier grote sleden aantoonden hoe beroeps chauffeurs over hel geheel genomen de meeste fouten maakten bij beantwoording van de vragen: de gewoonte schijnt ook hier vervlakkend te werken. Doordat de kijkers thuis geheel bij de actie in Bellevue werden betrokken (hel programma werd daar vandaan rechtstreeks uitgezonden) was het een prettig uurtje tele visie voor ieder, die met autorijden heeft te maken en ook niet vervelend voor niet- automobilisten. SHEPHERDS De TROS had eerder op de at ond een heel aardig optreden van de Shepherds, die in een huiselijk Oudhollands décor ee „iels anders dan anders" lieten horen. Jai nier genoeg vielen daarbij de soli danig I gen. Welen had met ..Eenzaamheid" e. tekst in het goedkope rijmgenre en ha broer moet zich bij de kopstem houde telkens als hij in het .Slaapliedje voor mc deralle registers opentrok, werd hel de bekende Johnny Jordaan-galm en dat past niet in de fijne muzikaliteit van het en ble. Op Nederland 2 zette de KRO tijdens de schilder Michelangelo gen in de Sixtijnse kapel. Spijtig dat dit zi trof. want nu was de keus wel heel moeilijk en moest men in elk geval een belangrijke uitzending missen. Niet onvermeld mogen wij laten dat de rubriek Kenmerk zich gisteravond ondei scheidde door levendige afwisseling en ir teressante informatie. (Van onze radio- en tv-redactie) r.og steeds moet hebben van een werke-[ Heel iets anders heeft de Britse 'lijk kiezend publiek, mensen die niet merciële tv-maatschappi.i 1TA. HILVERSUM De door de automatisch „de televisie" aanzetten en bestaat van haar adverteerders. NTS gepubliceerde lijst van de ia™?<* inschakelen op NedLi maar het hoofd. Deze i, „I. bezig met «nis x i uitkijken welk programma zij de voor- „top-20 -televisieprogramma s in keur geven 1966 (minus december) is de „En dan mogen de omroepen nog zo meeste omroepen niet zo goed ge- hun best doen. het tweede programma vallen. De AVRO. veelvuldig voorkomende op deze lijst, slaat zich verheugd op de borst, maar anderen, die er niet zo best af kwamen, voeden lichte wrevel punt één omdat het onderzoek niet het gehele jaar besloeg en er juist in de laatste weken van het jaar nog topprogramma's uit gingen, en punt twee omdat hoge kijkdichtheid nog niet altijd hoge waardering betekent. gelijkwaardig te maken aan het eerste, zolang de kijkers niet meewerken baat dat niets." moppert de Kroniek-schrij ver in het KRO-blad. „Dit zal voorlo pig nog wel zo blijven." voegt hij er berustend aan toe. Daarna geeft hij een andere lijst van de 20 topprogramma's in 1966. n.l. van die, welke de hoogste waarderingscij fers van het publiek veroverden en ja, daarop komt dan bijvoorbeeld het Euro visie Songfestival met heel hoge kijk dichtheid en heel lage waardering (net voldoende) niet meer aan te pas, even als andere op de NTS-lijst genoemde programma's. nieuwe serie voor te hereiden: „Raadge vingen voor zuiniger huishouden." ten einde de huisvrouwen te helpen, min der geld uit te geven. Hoe de adverteer ders daarop zullen reageren...? En over bezuinigen gesproken: niet alleen bij ons gaan de radio-omroepen uitgaven beperken door eigen orkesten op te geven. De Héssische omroep heeft zijn vele jaren bestaand koor per 31 augustus a s. ontslag aangezegd. Gastko ren laten optreden voor de microfoon kost minder geld dan zoveel mensen in vaste dienst te houden. Geld. «e ld! Voor grote kijkdichtheid kunnen al- li 1 ïii'll tfll lerlei bij-omstandigheden mede dienen. lv,dl r Een zwak programma, ingeklemd tus- Het ig wel eens aardig, via sommige populaire uitzendingen, kan programmabladen die specimen een onevenredig groot aantal kijkers ertoe verleiden, het toestel te laten aanstaan, zo verneemt men in omroep- kringen. Ook speelt het feit, dat het tweede net bij tal van kijkers nog in discrediet is, een belangrijke rol. Staan er twee aantrekkelijke uitzendingen te genover elkaar, dan wordt nog meestal Ned. 1 aangezet. Relatief zou Ned. 2 veel hogere kijk dichtheid kunnen hebben, want meer dan 75 pet van de kijkers is in staat, dit programma te ontvangen. De KRO schrijft hierover in zijn programma blad van deze week: „De programma's van Ned. 2 kunnen de kijkcijfers van Ned. 1 zelfs niet benaderen. Dat blijkt wel uit het feit dat een aflevering van Bonanza op Ned. 1 64 pet kijkdichtheid heeft gehaald... en de meest-bekekene op Ned. 2 het niet ver der bracht dan 27 pet. Een Ria Valk-show boekte op Ned. 1 een dicht heid van 57 pet... Anneke Grönloh haal de op Ned. 2 niet meer dan 19 pet. Maar ja, Anneke ging de ether in terwijl op Ned. 1 het NTS-journaal draaide... en met deze andere voorbeel den toont de KRO aan, dat Ned. 2 het hun kijkerspost publiceren, nota te ne men van de klachten en eisen, die er over „de televisie" binnenkomen. Zo is er een meneer, die kort en bondig vaststelt, dat „de televisie bedoeld is als honderd procent amusement voor mensen, die de hele dag hebben ge werkt" en. zorgvuldig de programma-u ren van een hele week optellend, con cludeert „dat de helft van die tijd is gevuld met geleuter" in actualiteiter-"- brieken en andere uitzendingen, en t die maar 's avonds na 10 uur op het scherm moeten komen voor mensen die zich er voor mochten interesseren." Amusement moet het zijn van 7 tot 10 uur en daaronder verstaat hij sport, show en film. Een andere meneer schrijft andere omroep, dat het eens uit moet zijn met al dat showgedoe op de tele visie... daar is het toestel niet voor Tja. zo kan je wel aan de gang blijven met zo'n zeven miljoen kijkershoofden MIDDELBURG Een matroos klauterde gisteren tussen Middel burg en Vlissingen op het dak van een rijdende trein, bleef er vier mi nuten zitten en verdween weer in de treincoupé. Maar wie hij is, bleef nog een raadsel. „Zoiets heb ik nog nooit meege maakt". vertelde de verbouwereerde Vlissingse stationschef C. G. Coevert. Met eigen ogen heeft hij de matroos gebukt op het dak zien zitten van de trein, die het station naderde. Even la ter verdween de man weer snel. Kort tevoren had de heer Coevert een telefoontje ontvangen van de over wegwachter bij Souburg, die bij het passeren van de trein (70 kilometer per uur) de capriolen van de matroos had opgemerkt. Ooggetuigen beweren dat de marine patrouille op het station Vlissingen een VPRO-gesprekken over geloven (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Woensdagavond (18 januari) begint de VPRO-televisie op Ned. 2 met het eerste van twee uitzen dingen gewijd aan de vraag „Valt er te geloven in een rechtvaardige God?' De titel van het programma luidt „In het leerhuis". Sprekers zijn de heren drs. H. van Praag. Y. Aschkenasy en W. A. C. Whitlau. De uitzending zal een kwartier duren en de VPRO komt hiermee het voornemen na, via het beeldscherm meer religieuze program ma's te brengen. matroos aanhield, die er nogal bevuild uitzag en enige knopen van zijn uni form miste. Maar deze matroos zou be weerd hebben van niets te weten. Marechaussee, marinepatrouille en militaire politie in Vlissingen ontken nen iets van de zaak te weten. De c mandant maritieme middelen stelt ech ter een onderzoek in. De trein vervoerde enkele honderden matrozen, die naar hun schip terugkeer den. Er zijn in Vlissingen veel marine mensen. doordat de kruiser De Zeven Provinciën in dok ligt. Zo maakt men een reclamefilmpje (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Vanavond zult u bij de VARA-televisie in het programma „Onder anderen" kunnen kijken naar het vele werk dat verricht moet wor den bij het maken van een reclame filmpje van een halve minuut lengte, dat althans een poppenfilmp- Toch. niet alleen bij ons hoort men j klachten, de buitenlandse programma bladen staan er ook vol mee in de le zersrubrieken. Daar was bijvoorbeeld het Duitse tweede programma, dat voor Nieuwjaarsavond een grote amuse- mentsproduktie had gemaakt: een vro lijke parodie op de beminde Weense operette „lm Weissen Rössl." In grote getale hebben de kijkers daar schande van gesproken: zonde van het weggegooide geld. een catastro- j fe. nooit iets slechters gezien, een wal gelijke vertoning, geen parodie maar j idiotie, nog niet eens goed genoeg als aprilmop, om maar eens een paar reac ties te noemen. Tja. dat is wel eens' nuttig om te horen voor Nederlandse kijkers, die menen dat alles wat het buitenland geeft, altijd beter is dan de i eigen tv. Regelmatig de lezersrubrie- ken van buitenlandse programmabla-1 den inkijkend, leert wel anders. Vroeg genoeg Nu we toch eventjes bij de Duitse tv zijn aangeland, een klein berichtje: het eerste programma is al bezig voor... de Kerst-uitzendingen 1967. Er is een over eenkomst met een Spaans koor ge maakt, dat begin maart overkomt voor opname. In een met kerstbomen en an dere versierselen in sfeer gebrachte stu dio zullen dan voor bandopnamen kerstliederen worden gezongen. In elk geval vroeg genoeg! In Amerika kijkt niemand ervan op. i dat overal geld uitgeslagen wordt. Sou- j venir-artikelen met afbeeldingen van het graf van president Kennedy er op zijn allang gewoon geworden. Grammo foonplaten over bekende personen en hun families eveneens Het nieuwste is nu een pas-versehe- nen langspeelplaat „De strijd" geheten, en handelende over de moord op presi dent Kennedy. Men hoort op deze plaat Lee Oswald. Jack Ruby en een ganse reeks getuigen voor het Warren-rap port sensationale dingen zeggen. De plaat vliegt weg. Als het maar geld opbrengt, zeggen de platenmakers. en dat doet het. Een bitter berichtje komt van de Vlaamse omroep BRT: „Een regisseur de Waalse televisie heeft het plan 1. een serie uitzendingen te wij den aan de historische betekenis van de Brusselse straatnamen. Maar dat zal wel niet doorgaan, omdat alle namen oorspronkelijk Vlaams waren en het dan zal uitkomen, dat Brussel eigenlijk een Vlaamse stad is..." Kruiswoord-puzzel zonder zwart 2 3 i S 6 7 6 9 2 3 4 b b 1 8 9 In het cabaret van Henk Elsink „De Kooper- moolen" is vanavond gaste Annie Fratellini. telg uit een beroemd artiestengeslacht dat o.a. bekende clowns heeft opgeleverd. Dat clownschap heeft zij geërfd. Annies grootvader was de clown Pau. haar vader de niet minder befaamde Victor. Al heel jong leerde Annie een en ander van het circusvak: acrobatiek, dan sen. zingen en vele instrumenten bespelen. Op 14-jarige leeftijd trad zij al in een eigen clownsnummer op. maar zij wilde weg van het circus en zangeres wor den. Daarmee brak zij de familietraditie, maar haar succes bleef uit totdat zij haar liedjes clownesk ging presenteren. Nu heeft zij grote naam gemaakt. VANAVOND TE ZIEN Ned. 1 VARA uur samenvatting Kamerdebatten (NTS), uur Lucy-show. uur Achter het nieuws, uur Aflevering Engelse politieserie Z-Cars uur Onder anderen: het maken van een reclame filmpje, uur cabaret Henk Elsink. uur „De wereld van vandaag", uur ev. samenvatting Kamerdebatten (NTS). Ned. 2 NTS openluchtcircus in filmrubriek, achtste aflevering haling). Oost-Europa. van De Bezetting (her- VANAVOND TE HOREN Ellen Blazer maakte deze opnamen n het buitenland, want dat gebeurde oordat Intellect in \S kijkt niet meer naar de televisie HORIZONTAAL: 1. troep ongeordende krijgers - aanwij zend voornaamwoord. 2. vreemde munt - vogel. 3. schijngestalte der maan - buitenha ven - volgens andere (afk.). 4. klap - hoog bouwwerk. 5. boom - boom - voorvoegsel. 7. gesloten - priem - doorweekt. 7. twijg - jongensnaam - lied. 8. voegwoord - rangtelwoord. 9. muzieknoot - schedelboor. VERTIKAAL: 1. tuin - Nederlands schilder. 2. mondeling - dorpje in Gelderland. 3. overschot - gemeenschappelijke wei de. 4. plaats in Duitsland - bijwoord. 5. achting - voorzetsel - plaats in de schouwburg. 6. aanw. voornaamw. - voorvoegsel - autoped. 7. landbouwwerktuig - tijdrekening - slaapziekte. 8. telwoord - zijtak Po. 9. eer - deel van de bijbel (afk.) - twijg. OPLOSSING VORIGE PUZZEL WASHINGTON Meer ontwikkelde Amerikanen kijken niet naar de tele visie, zo blijkt uit een opiniepeiling van Louis Harris. H?ri,2?ntAa.1: 1 ,ïast' ,4 aard' 7 Ier' i j tï Dr.ii inland, 10 Adele. 12. nadat. 14. sen. 15. Volgens de Harris Poll werdl m 40 ,8 20 procent der ondervraagde gezinnen 22 I(Ja 2, Le, 2f. aer 2? - land reclame op het minder naar de tv gekeken dan enkele31 33 arend 35 Maarten 36 scherm verscheen en toen mochten er ïaren geleden. Het kwart van de bevnl- arak 3? Iser nog geen reclamespots van eigen bo- king. dat door universitaire opleiding j Vertikaal. 1. kaas. 2. Siëna, 3. tel. 4. dem worden vertoond. of inkomen meer dan 35.000 gulden ana 5 adder. 6. dito. 8. ren. 9. ant 11 U zult kunnen zien hoe moeizaam;per jaar de bovenlaag vormt. -«J-ct 1 dertien 13 agnaten. 16. akker. 19. sla het snijden en aankleden, het van; volgens de enouete de meeste avonden 20 uil, 23 drama. 25. Edens 26 Esla pruikjes en make-up voorzien van zul- in het geheel niet naar de tv I 27. ora, 28. kat. 30 Eder, 32. aak. 34. rei! ke kleine popjes vordert en hoe er tenVooral de volwassenen worden selee Hilve 1 AVRO 7.05 1 gesprek op religieus niveau 8.05 uur amusementsprogramma uit de garnizoens- cantine in Assen. 9.15 uur hoorspel „De vouwmachine" - 10.00 uur satirische programma „Gonk!" 10.50 uur klassieke muziel^(stereo). Hilve II KRO 8.00 uur Radio Kamerorkest concerteert. 8.50 uur verhaal van W N. A. Beumkes: „De dingen vieren feest". 9.10 uur zangrecital door de Franse sopraan Jeanine Micheau. 10.00 uur kunstrubriek. 10.45 uur hoorspel „Portret van een fluit", een vreem de thriller. En hij was bijna kwaad geworden toen de vroedvrouw, na een kort onderzoek, vertrokken was met de mededeling, dat ze tegen de middag wel weer eens zou komen kijken. De ochtend was omgekropen en de weeën bij Barbertj waren met steeds kortere tussenpozen gekomen, zodat Grie- te hem ten slotte toch 'nog weg had moeten sturen om de vroedvrouw te gaan waarschuwen, dat het nu toch werke lijk zover was. Ditmaal had ze niet lang op zich laten wachten en nog geen uur nadat ze was gekomen werd het kind geboren. De zoon. Carel. Genoemd naar de grootvader. Nu ligt het kind daar in het houten wiegje. Het ademt. Soms maakt het een klein geluid in de slaap. De vader schrikt dan op van zijn schrijfwerk. En in de bedstee ont waakt de moeder uit haar lichte slaap. Want een kind is een kostbaar bezit. Men moet erover waken, omdat men zo vaak hoort van stuipen en andere nare dingen. Pieter kan moeilijk op zijn stoel blijven zitten als hij geluiden uit het wiegje hoort. Dan staat hij op en buigt zich over het kind heen. En hij is gerustgesteld als hij merkt, dat het weer rustig slaapt. Van het schrijfwerk komt zo echter niet veel. Het is een hele toer om er de aandacht bij te houden en vroeger dan anders ruimt hij de papieren weg. Tot Barbertje, die hem glimlachend gadeslaat, zegt hij bijna verontschuldigend: „Ik zal eens brood klaar gaan ma ken". Het kind is een wonder. Iedere dag opnieuw beleven de ouders er hun vreugden aan. Maar iedere dag ook hebben zij er hun grote en kleine angsten over. Een feest is het telkens weer als Barbertje de jongen aan de volle, gespannen borst heeft gelegd en het gulzige mondje zich vol drinkt. Maar de angst is et direct als het kind op zekere dag niet voldoende drinkt en meer huilt dan anders. Doch onder de vreugden en angsten van de ouders groeit het kind. Er komt de dag. waarop het eerste trekje op het gezicht verschijnt, dat men een lachje zou kunnen noemen. De ouders zijn er beiden getuigen van. „Hij heeft tegen mij gelachen", beweert Pieter trots. Maar Barbertje protesteert: „Niet, hij lachte tegen mij. Ik zag 't heel duidelijk". „Dan hebt ge misgekeken, vrouwtje, 't was tegen mij", houdt Pieter vol. „Tegen mij", zegt Barbertje. „En ik zeg, dat 't tegen mij was", handhaaft Pieter zijn mening. Lachend vliegen zij elkaar in de haren. Ze maken zo'n lawaai, dat de kleine in het wiegje het op een huilen zet. Daar schrikken ze van en schuldbewust staan ze ieder aan een kant met zoete woordjes om het kind stil te krijgen. Het houdt echter niet eerder met huilen op dan nadat de moeder voor het meest probate middPl heeft gezorgd, dat er te bedenken is: het dotje met rozijnen, gedrenkt in suikerwater. Een paar weken wel is het lachen een gebeurtenis, waar naar dagelijks in spanning wordt uitgekeken. De vader en de moeder staan dan net zolang bij het wiegje tot het lachje is verschenen. Maar ook dit lachen wordt gewoon. Er komen andere, nieuwe dingen, waaraan de ouders hun vreudgen beleven. Carel begint te kruipen. Hij scharrelt op handen en knietjes de kamer rond en sleept allerlei voorwerpen, die binnen zijn bereik liggen, naar zijn schuilplaats onder de tafel. Of hij trekt de poes, die ligt te slapen, aan haar staart, zodat ze nijdig blazend op de vlucht slaat. Later komen de eerste kromgesproken woorden en ook de eerste wankele pasjes van vader naar moeder en omgekeerd. Zo groeit het kind. En elke nieuwe vordering is een bron van vreugde; voor de jongen evengoed als voor de ouders. Hij kraait van plezier als hij, nadat vader hem heeft losgelaten, zijn stap pen door de kamer heeft gedaan en door moeders sterke armen wordt opgevangen. Er komt een dag. waarop moeder niet met hem speelt en vader hem naar buurvrouw Griete brengt Hij mag er eten en zelfs blijven slapen. Want pas de volgende morgen komt vader hem halen. Thuis, naast-de bedstee, waarin moeder ligt. staat het houten wiegje. Daaruit klinkt het huilen van een broertje, dat 's nachts is gebracht en Barent heet. „Dat is nou je broertje," zegt moeder trots. En vader, die hem heeft opgetild, zodat hij in het wiegje kan kijken, vraagt: „Ben je ei blij mee?" Het zijn van die gezegden en vragen, waarvan de zin een kind, dat nauwelijks praten kan, ontgaat. Het beseft nog niet eens, dat het kindje in het wiegje bij hen behoort en met hem de liefde van vader en moeder zal moeten delen. (Wordt vervolgd) LIVORNO Yerhoors- oudste Iirheerv bekende ver- bord keersteken staat in het Latijn op een steen bij een haar speldbocht in een oude Romeinse weg. De waarschuwing is: Terribi- lis est locus iste (dit punt is ver schrikkelijk). De oude weg is nu verbreed, zodat de automobilisten niet meer afremmen en de waar schuwing niet kunnen lezen. Lopeuile band slotte een beeldje voor beeldje bewe gende opnamen van worden gemaakt. Nu wij ook die poppen-filmpjes ken nen, is het wel interessant iets meer te vernemen van het samenstellen tiever in de programmakeuze en gele- genheden dat vier tot vijf uur achter- j een naar de beeldbuis wordt gekeken; komen steeds minder voor, aldus de 1. Harris Poll. LOS ANGE LES Het was een komen en gaan van bank rovers bij een nationale bank in Los Angeles. Tegen het middaguur wandelde een gewapende rover het bankgebouw binnen om even later met zesdui zend gulden te verdwijnen. Een paar uur later deed een collega van hem het nog eens over. Zijn buit was veertigduizend gulden. SUKKELTJE EN BRUUNKE 52. Jammer: daar gaat de paraplu. Die kunnen ze niet meer pakken. Ze drijft op de stroom langzaam weg, voorbij de bocht „Vooruit Bruunke. nu gauw de berg op; straks zien we wel hoe we terug komen!" beslist Stikkeltje Bruunke volgt erg lanj Het water heeft Bruunke geen goed gedaan de suiker in hem is gedeeltelijk opgelost en hij kleeft werkelijk vreselijk. Stikkeltje moet de strik zijn middel vaster binden. Toch gaan z

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1967 | | pagina 9