Confrontatie met
meuwere
de
theologie
Theologische School
Rotterdam 40 jaar
Uw probleem
is het
onze...
ARP-SGP tegen meer
armslag staatsloterij
Bijna 70 pet.
stemt in met
omroepbestel
Behandeling
Omroepwet
gaat door
Friedrich
vandaag
Gogarten
80 jaar
Eervol ontslag
voor prof.
v. Stempvoort
PRAKTISCHE VORMING
Een woord voor
Als de twee discipelen van Johannes de Doper een hele dag
met Christus hebben doorgebracht, komen zij terug als evan
gelisten. Onmiddellijk gaat Andreas naar zijn broer Simon
om hem te vertellen, dat hij de Messias heeft ontmoet.
Het heil van God heeft een wonderlijke uitwerking op de
mens. Het brengt ons verlossing en het nieuwe leven. Maar
het legt tegelijkertijd op onze schouders de verantwoordelijk
heid om het aan anderen door te geven. Het Leger des Heils
zegt: We zijn gered om te redden.
Hoe komt het dat zoveel christenen voor zichzelf leven? Hoe
komt het dat zoveel kerkleden nimmer over hun geloof sprc
ken? Dat ze op een kantoor kunnen werken, terwijl niemand
weet dat ze zondags naar de kerk gaan?
Zou het niet kunnen zijn, omdat zij geen dag bij Christus
hebben doorgebracht? Hun evangelie is een evangelie van
horen zeggen. Het is een boodschap gebleven, die hun door
predikanten is gebracht; een wonderlijke boodschap, inder
daad. maar toch alleen maar een boodschap van een Onbe
kende.
Het evangelie is echter meer dan een boodschapeen ver
haal, dat van mond tot mond gaat. Hoogtepunt van de bood
schap is de ontmoeting met Hem die ons tot Zich roept. Wie
bij de Heer geweest is, wie Hem ontmoet heeft, kan er niet
over zwijgen.
We lezen vandaag: Johannes 5 1-18
VRIJDAG 13 JANUARI
Herv.-geref. predikanten bijeen
O an onze kerkredactie)
KOOP GEEN SPIJT
koop
kwaliteit in de
seizoenfinale van
peek cloppenburg
Brieven die niet zyn voorzien
van naam en adres kannen niet
In behandeling worden genomen.
Geheimhouding Is verzekerd. Vra
gen die niet onderling met elkaar
In verband staan moeten In af
zonderlijke brieven worden ge
steld. Per brief dient een galden
aan postzegels te worden ingeslo
ten.
Vraag: Zes maanden geleden heb
ik mijn kleindochtertje een bloedko
ralen armband cadeau gedaan, maar
deze slaat geregeld wit uit. De zaak
gaf eerst de schujd aan nat worden
en gaf later de band een oliebadje,
maar dat hielp niet. Ook na een
behandeling met poeder bleef de
band wit uitslaan. Deze is vervol
gens opgestuurd, waarna verklaard
werd dat het aan de huid van het
kind lag en dat daaran niets te
doen was. Zijn het wel bloedkora
len?
Antwoord: Inderdaad kan door
chemische uitwerking van de huid
afscheiding van sommige mensen
bloedkoraal bleek van kleur wor
den. Het kynnen dus zeker echte
bloedkoralen zijn.
Vraag: Waarom krijgt een
zelfstandige met twee kinderen geen
kinderbijslag en word eh er bjj een
gróter kindertal altijd twee kinde
ren afgetrokken?
Antwoord: Een waarom is moei
lijk te geven. De kinderbijslag
kwam het eerst kort voor de oorlog
tot stand voor arbeiders. Later groei
de het besef dat kleine zelfstandi
gen het dikwijls even moeilijk had
den als arbeiders en zelfs moei
lijker. Ook voor hen volgde toen
een voorziening, en zo is langzamer
hand de huidige toestand gegroeid
waarbij kleine zelfstandigen met
een inkomen over het voorafgaande
kalenderjaar van niet meer dan
ƒ4900 KB ontvingen ook voor het
eerste en tweede kind.
Zelfstandigen die over dat jaar na
aftrek van een bedrag ter grootte
van de kinderbijslag over dat jaar
niet meer inkomen hadden dan
4900 hebben recht op bijslag met
ingang van het tweede kind. De ove
rigen met ingang van het derde
kind.
Men moet niet vergeten dat de
sociale zekerheid slechts langzaam
groeit.
Vraag: Een zuster en een zwager
zijn zestien jaren in Canada ge
weest en bevinden zich nu weer in
Nederland. Bij hun vertrek waren
zij 62 jaren oud en nu zijn ze 78. Zij
hebben niet veel zin naar Canada
terug te gaan. De levensomstandig
heden zijn zodanig dat ze van de
AOW moeten gaan leven. Zij zijn
nog Nederlanders. Is er enige moge
lijkheid om de AOW-uitkering te
krijgen?
Antwoord: Uw zuster en zwager
zouden 6 jaar moeten wachten alvo
rens recht- op de uitkering te heb
ben. Doch er bestaat een andere mo
gelijkheid. Zij kunnen een brief
richten aan de Sociale Verzeke
ringsbank. Apollolaan 15, Amster
dam. waarin zij een verzoek doen
om voor de AOW-uitkering in aan
merking te komen. Dat kan alleen
als zij bereid zijn alsnog de premie
te betalen, namelijk een premie
over het tijdvak van 1 januari 1957
tot het tijdstip, waarop de man 65
jaar is geworden.
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG Alleen de anti
revolutionairen, staatkundig-gere
formeerden en de dissidente Boer
Voogd hebben gisteren in de
TweéTte Kamer gestemd tegen
een regeringsvoorstel om de
staatsloterij meer armslag te ge
ven. (De heer P. Jongeling (gpv)
was niet aanwezig.) De Wet op
de Kansspelen wordt zo gewij
zigd, dat elke loterij voortaan uit
W OUDSCHOTEN. ZEIST „Actualiteit"' was het onvermel
de thema van de jaarlijkse vergadering van predikanten van de Ge
reformeerde Bond. Gisteren en vandaag waren zij bijeen op het con
ferentieoord Woudschoten om zich te bezinnen op de nieuwe theolo
gie. de verhouding van natuurwetenschap lot scheppingsgeloof en de
eigen positie binnen de Nederlandse Hervormde Kerk.
Uitgangspunt
van Barth is
sympathiek
i ,.De nieuwere theologie in het licht
van het gereformeerde belijden", was
de titel van het referaat van dr. H. A.
van Bemmel. Het accent lag op een
heldere uiteenzetting van wat deze the
ologie of eigenlijk: deze veelheid
van nieuwe theologieën naar voren
schuift. Ook in Gereformeerde
Bonds-kring is deze theologie actueel,
meende dr. Van Bemmel van Olde-
broek, want middelbare scholieren stel
len er vragen over tijdens de catechisa
tie en de academici tijdens het huisbe
zoek.
Dr. Van Bemmel ziet de nieuwe theo
logie sterk als een reactieverschijnsel
op de theologie van Barth. Wat de theo
loog van Bazel heeft verwaarloosd,
werkte ondergronds door. Barth
schonk aandacht aan God en Zijn
Woord, nu richt de aandacht zich weer
op de mens in zijn situatie.
Na in enkele duidelijke lijnen
omschreven te hebben wat de nieuwe
theologie leert over verschillende theo
logische onderwerpen, kwam hij tot de
conclusie dat in het licht van het gere
formeerde belijden deze moet worden
afgewezen.
Daarbij zal de wetenschap echter
moeten beseffen, dat zij aan grenzen is
gebonden. Er moeten aan de we
tenschap twee normen gesteld worden.
Ten eerste volkomen eerlijkheid, waar
bij duidelijk onderscheid gemaakt
wordt tussen hypothese en de resulta-
ten van het experiment. In de tweede
plaats zal van haar geëist moeten wor-
den. dat zij zich houdt aan haar eigen'
grenzen.
In het slot van zijn betoog stond ir. i
Van der Graaf stil bij de problematiek
rond Genesis 1. Hij waarschuwde de
predikanten in het hoofdstuk niet meer
te lezen dan er staat.
Dan duiken er drie vragen op. De
eerste is of Genesis 1 ons wel iets wil
vertellen over de ouderdom van de aar
de; de tweede is, wat bedoeld wordt
imet dagen; de derde is of zoals Cal-
vijn rees zei God zich in dit
hoofdstuk aansluit bij het spraakge
bruik van die tijd. Ir. Van der Graaf
vroeg zich af of in Genesis 1 niet veel
duidelijker het „dat" van de schepping
naar voren komt dan het „hoe".
De Israëlische arts dr. Benjamin
J. Ben Assa, die met twee an
deren zondag in Amsterdam de
Albert Schweitzerprijs in ont
vangst zal nemen, arriveerde
gisteren op Schiphol Beter be
kend is deze man in ons land
onder de Nederlandse naam
Ben van Esso.
„EERSTE STA
OP WEG NAA
EENHEID
(Van onze kerkredactie)
VARESE „Na vierhonderd Jj
van scheiding tussen de Rooms-Rai
lieke en de Anglicaanse Kerk het
officiële vertegenwoordigers va
de kerken de eerste stappen ged
naar een herstel van de volledige
heid."
Zo begint het communiqué, dat gj
ren is uitgegeven door de
rooms-katholieke en elf anglica
theologen, die deze week beraadsl
hebben over de komende dialoog
sen beide kerken. Vanavond eind
hun besprekingen.
De deelnemers aan het overleg
ben een serie aanbevelingen opges
waarvan de belangrijkste is de opi
ting van een commissie, die van ged
ten zal wisselen over het gemengde
welijk.
Waarnemers geloven, dat ook de
gende punten besproken zijn: of n
de bijbel de traditie een bron van oj
baring is, het primaatschap en de
feilbaarheid van de paus, het we<
zijds geldig zijn van de sacrament
en de rooms-katholieke dogma's
Maria's onbevlekte ontvangenis t
chamelijke ten hemel opneming,
verwacht, dat de theologen deze zot
weer bijeen komen, om dieper op
zaken in te gaan.
een onbeperkt aantal series mag
bestaan. Tot dusver was de uitgif
te gebonden aan een limiet van
maximaal vijf series van 100.000
loten. Nu zal de uitgifte worden
afgestemd op de vraag. Het
maximum van zes loterijen per
jaar blijft gehandhaafd.
Twee „zondagen"
minder voor
de r.-katholieken
niets
dat onder meer tot de indiening
het voorstel heeft geleid, namelijk de
j toenemende concurrentie van buiten-
landse loterijen, wees dr. Boerticn van
de hand.
i Zijn ministeriële partijgenoot prof.
UTRECHT Maria Hemelvaart (151 Zijlstra verdedigde dit (nog door zijn
bijeenkomsten werden geleid
door de nieuwe voorzitter, ds. G. Boer
uit Katwijk aan Zee. In zijn ope
ningsrede stond hij uitvoerig stil bij de
overleden voorzitter prof. dr. J. Sever-
ijn, die hij schilderde als een priester
lijke figuur met profetische gaven.
Deze tijd, zo zei ds. Boer nog, is een
tijd waarin we geconfronteerd worden
met vele nieuwe vragen. Die confronta
tie is nodig, daar mogen we ons niet
i m aan onttrekken. Maar, besloot hij, er
PROGRAM valt niet te spreken over de beginselen,
j waaruit de bond is voortgekomen, die
Tegelijkertijd erkende hij echter dat kunnen we alleen in gemeenschap aan-
j nieuwe vragen opgeroepen worden, vaarden. Hij deelde mede dat ds. W. L.
uUbrèidlng. HeTargumentwaarop de gereformeerde theolgoie j Tukker, door zijn recent auto-ongeluk
SGP-fractieleider Van Dis had on
overkomelijke bezwaren tegen het
voorstel, zoals trouwens tegen het hele
instituut van de staatsloterij, dat de
zondige begeerte van de mens aan
wakkert.
De a.r. dr. Boertien wilde geen ver-
an de staatsloterij, maar voelde j
VRAGEN
En zo slaagden beide sprekers er in
de aanwezige predikanten aan het den
ken te zetten. Het werd een dag van
meer vragen dan antwoorden. Vandaag
bezonnen de predikanten zich in het
bijzonder op de huidige positie van de
Gereformeerde Bond in de Hervormde
Kerk.
voorganger dr. Vondeling ingediende)
voorstel. „Als de staatsloterij er niet
was", aldus de minister, „zou van mij
geen voorstel Ve verwachten zijn om
die in te stellen'.
Maar zij is er nu eenmaal en gege
ven dat feit is de keuze niet die tus
sen goed en kwaad, maar tussen een
goede en slechte functionering van de
staatsloterij. Op het ogenblik functio
neert ze slecht. Ook in morele zin, om
dat de zwarte handel in loten welig
tiert.
Prof. Zijlstra voegde de heer Van
Dis toe, dat men als privè-persoon na
tuurlijk over de zedelijke georloofheid
van allerlei zaken een oordeel kan
hebben en dit ook uitdragen, maar dat
de Staat nu eenmaal een beperkte taak
heeft als hoedster van de moraal.
augustus) en Allerheiligen (1
ber) zullen met ingang van 1967 door
de Nederlandse rooms-katholieken niet
meer als zondag gevierd behoeven te
worden. Dit heeft het secretariaat van
het aartsbisdom Utrecht gisteren be
kend gemaakt.
UTRECHT Van het Nederlandse
publiek stemt 68 procent in met het hui
dige omroepbestel, waarbij de program
ma's worden verzorgd door de omroep
verenigingen. Liever iets anders wil 26
procent en 6 procent weet het niet. Aldus
wijst een enquête van het weekblad
Revue uit.
ft 52 procent van de Nederlanders leest
een regionale krant: 14 procent heeft
52 procent van de Nederlanders leest
een regionale krant; 14 procent heeft
geen enkele krant (het meest PSP-
stemmers 21 procent. Boeren-stem-
mers 15 procent en KVP-stemmers
13 procent». De regionale bladen vin
den de meeste aanhang onder de KVP-
stemmers (64 procent» en de ARP CHU-
stemmers (beide 56 procent
45 procent vindt dat de kranten over heeft de schriftelijke voorbehandeling
het algemeen een goed beeld geven van van de wetsontwerpen Omroepwet en
wat er in ons land gebeurt. 20 procent Overgangswet Mammoetwet afgesloten.
is het daarmee niet
zich moet bezinnen. Hij was van oor-|niet in staat was om de bijeenkomst
deel dat die bezinning niet komen
moest van één bepaalde persoon, maar
dat er sprake moest zijn van een geza
menlijk doordenken.
Zijn referaat eindigde dan ook niet
met de antwoorden van de gereformeer
de theologie maar met een program. In
de toekomst zal gezocht moeten wor
den naar antwoorden op de volgende
vragen:
1. Hoe waarderen we het secularisa
tieproces? Zien we er een vrucht
.in..van het evangelie of beschou
wen we het als een afgang der
wateren?
3. Hoe zien wij wat sommigen noe
men: de metaphysische omlijsting
van het evangelie? Hoe maken we
dat duidelijk aan de moderne
mens, die om antwoorden en fei
ten vraagt?
4. Hoe oordelen we over de verhou
ding van de heilsgeschiedenis en
de algemene geschiedenis?
5. Hoe omschrijven we de verhou
ding tussen de heilsgeschiedenis
en de persoonlijke beleving van
het evangelie.
bij te wonen. Zijn referaat van vanmor
gen was echter al klaar en werd door
ds. Boer voorgelezen. We hopen daal'
nog op terug te komen.
KOOP GEEN SPIJT
koop
kwaliteit in de
seizoenfinale van
peek a cloppenburg
(Van onze kerkredactie)
GÖTTINGEN De Duitse
theoloog Friedrich Gogarten is
vandaag tachtig jaar geworden.
Toen hij nog enkele weken ge
leden gastlezingen hield in de
Verenigde Staten, noemde „Time"
hem „een van de grootste en
minst bekende denkers van deze
eeuw".
Gogarten behoorde in de twintiger
jaren tot het befaamde gezelschap van
jonge Duitse theologen, die zich als
werkgemeenschap van dialectische the
ologen aan kerk en wereld presenteer
den. Samen met mannen als Barth,
Brunner en Thurneysen stichtte hij het
tijdschrift Zwischen den Zeiten.
Zijn theologische ontwikkeling leid
de echter tot een vervreemding vai
Barth. Hij kreeg hoe langer hoe meer
belangstelling voor de theologie van
het geschapene. Nog sterker aan Brun
ner concentreerde zijn denken zich op
de verzelfstandigde scheppingsopenba
ring.
Hierdoor kwam Gogarten bij d<
Deutsche Christen terecht, die het na
zi-regime aanvaardden als een door
God gewilde ontwikkeling van de
geschiedenis. Mede hierdoor kwam in
1933 aan „Zwischen den Zeiten" een
eind.
Na een predikantenloopbaan,
hem achtereenvolgens in Rijnland, Bre
men en Thüringen bracht, werd Gogar
ten in 1931 hoogleraar in de dogmatiek,
eerst in Breslau en van 1935 tot zijn
emeritaat in 1955 in Göttingen.
Na de oorlog heeft Gogartens denken
zich voor een belangrijk deel geconcen- Karens te Nieuwerkerk Tzid.).
treerd op de vraag naar de plaats y
de christen in de wereld. Zijn denki
loopt daarbij op verscheidene punti
parallel met dat van Bonhoeffer. m
name op het punt van de „mondighei
van de mens.
Het evangelie van Jezus Chris)
heeft de geschapen werkelijkheid on
mythologiseerd. De mensen moeten al
mondige zonen van God hun erfed
beheren, dat wil zeggen, dat zij de wi
reld positief moeten aanvaarden en i
voor moeten zorgen, dat de ontmytholo
giseerde wereld ook werkelijk ope
blijft voor God.
Men heeft Gogarten wel gedefinieer
s een „overspannen lutheraan", om
dat zijn conceptie gekenmerkt worl
door een tweeslachtigheid. Het is
combinatie van scheppingstheologie
de ontmoetingsrelatie van Ik- Gij.
het bereik van de wereld is de wet vi
kracht (een speciale christelijke ethii
is er niet) en in de relatie tot God is t
mens op het evangelie aangewezen.
BEROEPINGSWERK
NED. HERV. KERK
Beroepen te Bodegraven (vac. A. d(
Hartogh): B. A. v. Donkersgoed te S
Philipsland; te Kloetinge: J. Ph. Hilhor
te Buitenpost.
Beroepbaarstelling: kand. J. C. Ema
Statenplein 14, Den Haag.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Oostkapelle: L. Harthc
te Wierum; te Santpoort: F. Strikwerii
te Grouw (Fr.); te Uithoorn: J. Stoffe
te Laren (N.H.).
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Beroepen te Rotterdam-Pernis: kan
J. C. Post te Leeuwarden.
Bedantk voor Ommen: R. Timmerma
te Bunschoten-Spakenburg.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Amsterdam-Centrum:
DISCUSSIE
parlementsredactie)
betreft resp. 56 en 26 procent.
Vier van de tien Nederlanders <38
procent) leest nooit iets over de Neder
landse politiek.
78 procent van ons volk wenst het liefst
in eigen land te blijven.
Er volgde een uitvoerige discussie,
waarbij opviel da over de theoloog
Karl Barth positiever gesproken werd
dan in het verleden wel is gebeurd. Dr.
Van Bemmel zei: We zijn opgevoed bij
DEN HAAG - Dr Twrrdr Kamer gedachte dat Barth niet te classilice-
ren valt als een orthodox theoloog.
Maar, vervolgde hij, zijn uit
gangspunt, het Woord van God. is een
i. s.vj procent uvergaiiRswci mammoetwet aigcsiotcii. r
Wat de tele- Dat betekent dat de openbare behande- uitgangspunt waar wij alleen maar
(Van i
kerkredactie)
Overgangsregel i ng
WAO is aanvaard
ling van dr ontwerpen volgende week sympathie voor kunnen hebben Een
normaal doorgang kan vinden. Het Ka- andere vraag ,s hoe hu rijn «»olog,e
merdebat over de Omroepwet wordt u!t™er"'kInho"ï',^nkU"T^%ul1en
maandag en dinsdag gehouden, dat met m maeg
over de Overgangswet Mammoetwet waardering moeten opbrengen voor de
woensdag en donderdag. moed waarmee h,, ach gekeerd
heeft tegen het subjectivisme in de
Leden van de VVD- en CHU-fracties theologie van zijn tijd.
hebben in een nota laten weten het i.»„ i
niet eens te zijn met het uitbrengen predikanlenvergadering maakte
van het eindverslag over de over-al dadelijk avonds een begin met hel
gangsregeling Mammoetwet. Zij achten program dal dr. Van Bemmel voor d
de openbare behandeling van het ont-l gereformeerde theologie had opgeoteHt
werp nu niet opportuun! o.a. niet om- van der Graat uit Huiten NH
dat staatssecretaris Grosheide de Ka- ring "P dr '"rede vraag. Hi, sprak
mercommissie geen concreet inzicht "ver natuurwetenschap en hel schep-
heeft kunnen geven 'n de financiële I pangsgeloof.
consequenties van de inwerkingtreding,
van het Mammoetwetbestel.
Een argument van WD en CHU is,
GRONINGEN Naar wij vernemen dat het in het overgangssysteem voor-jan J. uitsp aa
Is op zijn verzoek met ingang van 16 j gestelde stelsel van bevoegdheden In Gods mo^d el-"
januari om gezondheidsredenen eervol'brede kringen ernstige bezwaren ont- 8^ en oe wence
«nlslag verleend aan prof. dr. P. A. moe» en de deskundige arbeid terzake
van Stempvoort, die aan de Groningse no® n!et.ls afgesloten.
universiteit Nieuwe Testament doceert Wat de omroepwet betreft, nebben
Hij is 55 jaar oud honderd hoogleraren, kunstenaars en
NATUUR
(Van c
i parlementsredactie)
DEN HAAG De Tweede Kamer
heeft gisteren de weg vrijgemaakt voor
de invoering van de nieuwe arbeidson
geschiktheidsverzekering. Ze aanvaard
de daartoe enkele overgangsregelingen,
die de bestaande verzekeringen tegen
de gevolgen van ongevallen en invalidi
teit likwideren en de uit deze verzeke
ringen voortvloeiende rechten naar de
nieuwe wet overhevelen.
Zoals bekend treedt de nieuwe ar
beidsongeschiktheidsverzekering (WAO)
op 1 juli van dit jaar in werking. Ze
kent, afhankelijk van de graad van
invaliditeit, recht op uitkering toe in
geval de invaliditeit langer dan één jaar
voortduurt. Voor het eerste jaar heeft
de verzekerde recht op een uitkering
krachtens de Ziektewet.
-g- Vandaag houden alle kerken in We
nen een gezamenlijke bidstond voor de
vrede in Vietnam cn in de hele wereld
De synagoge houdt op dezelfde dag een
eigen samenkomst met hetzelfde doel.
I ber 1911 te Veenendaal geboren. Hij diad Telèvizier deed .bezwaar wordt ge
studeerde theologie aan de universitei- maakt tegen de ar,ikelen 22 en 23 van
ten van Utrecht. Groningen en \mster- ontwerp, volgens welke het aan om-!
dam. Nadat hij in 1946 cum laude slaag- roepverenigingen blijft voorbehouden
de voor zijn doctoraal examen te Gro-|de rac)i0_ en tv-programma's te publice-
ningen, promoveerde hij in 1950 Je ren Zij achien dat
*T vrijheid van meningsuiting.
Toogdag CPJO
Zuid-Holland
strijd met de t,,R°TTE.?DA,M Ckris'elUke
Plattelands Jongeren Organisatie in
Zuid-Holland zal haar jaarlijkse toog- j
Verza Tlt dag woensdaS_8 februari houden in
Amsterdam bij prof.
venster op het proefschrift „Eenheid en
schisma in de gemeente van Korinthe".
In 1936 predikant geworden, diende Lommerrijk te Rotterdam,
hij achtereenvolgens de hervormde ge- |nm|dd„, minister Klomp, een D«c toogdag begint om twee uur 's
meenten van Haskerhorne, Eindhoven belangrijke wijziging In deze artikelenmiddags. Na het openingswoord van de
en De Bilt. In zijn laatste gemeente i voorgesteld. 1 voorzitter, zal ds. G. Toornvliet van de
was hij tevens drie jaar privaat-docent Eerst werd Televizier zonder meer I zender Bloemendaal spreken over het
aan de Utrechtse universiteit (capita se- strafbaar verklaard door het publicei-en onderwerp „Leven vanuit de toe-
lecta uit de theologie van het Nieuwe van programmagegevens. Minister Klom- komst"
Testament). ix-heett die bepaling nu veranderd todat I Mevrouw Lea de Boer speelt op de
In 1SS6 werd hij benoemd tot hoogle- tewii^dat ^férobKeSeTrowaml harp en zinS' oude volksliederen uit
raar te Groningen als opvolger van j „„gegevens door Jrije nieuwsgaring'wer- vele landen Tijdens de bestuurswisse-
prof. dr. J Th. Ubbmk. Hij doceerdedirect werden ontleend aan lijsten ed. lingen zal afscheid worden genomen
oud-christelijke letterkunde, inleidingden verkregen en dus niet direct of in-'van de secretaris, de heer A. Boers te
tot en uitlegging van het Nieuwe Testa- van de omroepinstanties. Oud-AIblas.
ment. I De mogelijklwid n omroepers te «ral-1 Sa gezamenlijke koffietafel volgt
Daarnaast kreeg hij brede bekend- ,|?gdSwo^bepSdtt1»t^m^«Jvbn in de avonduren een optreden van het
held door talrijke publikaties, artikelen organisatorische of financiële aard. Deze §>ezelschap Sempre Avanti uit Leiden.
in theologische tijdschriften en radio- tuchtmaatregel kan dus niet om 1Ju
I voordrachten. gramma-redenen worden opgelegd.
rROTTERDAM Vandaag is
het veertig jaar geleden, dat de
Theologische School der Gere
formeerde Gemeenten werd ge
opend. In de loop der jaren heb
ben 57 predikanten hier hun op
leiding gehad. Van hen werken
thans nog 32 in de Gerefor
meerde Gemeenten, vier dienen
de zustergemeenten in Amerika
en één is zendeling in West-
Irian.
Voor 1927 droeg de predikantsop
leiding in de Gereformeerde Ge
meenten een weinig officieel karak
ter. Doorgaans waren de dominees
eerst een paar jaar oefenaar. Van
een oudere predikant kregen ze eni
ge vorming, tot ze „op artikel 8"
(singuliere gaven) beroepbaar wer
den gesteld.
Het was ds. W. den Hengst (1859 -
1927), die de eerste stoot gaf tot de
oprichting van de Theologische
School. Zelf was hij een van de
eerste leerlingen van Kuyper aan de
Vrije Universiteit en jarenlang pre
dikant in de Gereformeerde Kerken
geweest. In 1913 ging hij naar de
Gereformeerde Gemeenten over en
sindsdien benadrukte hij herhaalde
lijk, dat aan de bestaande situatie
een einde moest komen.
Aanvankelijk waren er sterke be
zwaren Velen wilden van een oplei
ding niets weten. Zij meenden, dat
wie door de Heilige Geest tot Zijn
dienst geroepen wordt, daartoe door
Hemzelf ook bekwaam wordt ge
maakt. Dan hadden de Gereformeer
de Gemeenten huns inziens geen
„domineesfabriek" nodig. Integen
deel, zij verwachtten daar niets dan
kwaad van.
Ds. Den Hengst kreeg echter de
steun van de welbekende ds. G. H.
Kersten (1882 - 1948). Deze betoogde
in een reeks van niet minder dan 64
artikelen, dat God de bekwaamma-
king in het algemeen niet buiten de
scholen om doet en dat zij, die een
theologische opleiding verwierpen,
in strijd waren met de gereformeer
de vaderen (bijvoorbeeld cate
chismuszondag 38).
Hoewel het mogelijk
stichtingskapitaal (minstens 30.000
gulden, voor die tijd een geweldig
bedrag) van enkele sympathisanten
te lenen, wilde ds. Kersten, dat het
in grote en kleine giften uit de ge
meenten zelf zou binnenkomen. Bin
nen twee jaar was het er. Ook voor
de bibliotheek werd een groot be
drag bijeengebracht cn zeer vele
kostbare boeken werden aan de
school geschonken.
Het gebouw verrees naast de kerk
aan de Boezemsingel te Rotterdam.
Daar is de school (nadat ze enkele
jaren naar de Westersingel ver
plaatst is geweest) nog gevestigd. In
een samenkomst, die geleid werd
door ds. H. Kieviet, werd ze op 13
januari 1927 plechtig geopend.
Tot docenten waren benoemd
ds. Den Heng,st en ds. Kersten.
Eerstgenoemde moest zich echter
om zijn slechte gezondheidstoestand
terugtrekken. Na hem waren achter
eenvolgens naast ds. Kersten do
cent ds. R. Kok (thans christelijk-ge-
reformeerd predikant te Ameide),
ds J D. Barth (1871 1942) en dr.
C. Steenblok (1894 - 1966).
In 1953 werden voor het
eerst twee docenten benoemd,
die zelf aan de school gestudeerd
hadden, te weten ds. J. W. Kersten j
(1915 - 1960) en ds. L. Rijksen. De de leeIVid
plaats van ds. Kersten jr. werd na 0""r"
zijn dood ingenomen door ds. K. de
Gier. Steeds is het de gewoonte ge
weest, dat de docenten predikant in
een gemeente bleven.
DS. G. H. KERSTEN
ding ook aan de Utrechtse universi
teit studeren.
Vergeleken bij andere kerken ligt
leeftijd van de studenten hoog.
De gemiddelde leeftijd van afstude
ren is 39 jaar.
Kwamen er de eerste tien jaar
maar zes studenten van de school
(op ds. W. C. Lamain te Grand Ra-
allen reeds overleden), het
decennium studeerden er
tien af, van 1948 tot 1957 zeventien
en van 1958 tot 1966 24 (in 1967
zullen, naar verwacht wordt, vier
De oplc,d,ng d.e geen welenjhap- studenten klaar komen)
pelijke pretenties heeft, duurt vier
jaar en is geheel gericht op de prak- Door deze toename van het aantal
tische vorming tot het ambt. Het is studenten is er in de predikanten-
de gewoonte, dat de studenten de nood van de Gereformeerde Ge-
laatste twee jaar van hun studie meenten een zekere verlichting geko-
reeds door het „spreken
stichtelijk woord" en andere werk
zaamheden vacante gemeenten die
nen.
Van 1956 tot 1966 verdubbelde
het aantal predikanten zelfs van 17
tot 34).
Utrecht
Momenteel telt de Theologische
School twaalf studenten. Eén van
hen bereidt zich voor op zen-
Vooral de laatste jaren komt het dingsdienst en een ander behoort
meer voor, dat studenten of jonge tot de Amerikaanse gemeenten, die
het predikanten naast hun gewone oplei- geen eigen omleiding hebben.