TV
ZWOEGENDE KAN
OOK GESPAN
RADIO
Commentaar
H
„VOOR TV BEN
'K TE LELIJK"
DE GOUDEN BARK
Joos Brandt Vos
Kjd
r
JL
VRIJDAG 30 DECEMBER I%6
en
Levendig
Het was gisteravond heel levendig j
op de beeldbuis. Op Nederland 1 stap-
ten we een tijdje uit de stevige Duitse
klucht die de KRO aanbood, om te j
luisteren naar het pittige jongeren-1
gesprek bij de AVRO op het tioeede
net.
Onder leiding van de jonge Amstel-
veense leraar dr. Van Alphen werd
ditmaal een vertegenwoordiger van dei
organisatie ..Morele Herbewapening
duchtig aangevallen. De jongelui stel-
den scherpe vragen en kregen even
vlot antwoord, al lokte dat dikwijls
weer andere kritiek uit.
Tegen het einde scheen het alsof de
ondervraagde klem zou raken toen
hij. beginsel en doelstellingen verde
digend. opmerkte dat men niet mocht
generaliseren. Een euvel dat de jonge
ren „Morele Herbewapening" juist
verwijten.
„Dan hebben wij onze inzichten ver
keerd aangeduid, wij maken natuurlijk
ook fouten", luidde het laatste ant
woord. Dit zijn wel frisse en doelma
tige discussies.
Terug bij de klucht viel het ons op
hoe perfect en rolvast er door de Duit
se acteurs werd gespeeld. Het grootste
succes ivas voor de komiek Karl Pary-
la die van zijn drukke rol bewonde
renswaardig veel wist te maken en
open doekjes kreeg, want het gold
hier een theaterreportage. Men moet
van het dolle genre houden om er vol-
op van te kunnen genieten, maar aan
levendigheid en vaart ontbrak het be
slist niet.
Brandpunt had een zeer interessante
door de Poolse televisie gemaakte re
portage over het burgerleven in Hanoi,
de stad die al 25 jaar lang oorlog kent
en daarop volledig is ingesteld. Een
tweede Poolse reportage is binnenkort
te verwachten.
Ook werd aandacht besteed aan de
plannen voor de bouw van een onge
vallencentrum bij een van de Bredase
ziekenhuizen. Nederland kent deze
speciale centra nog niet. De reportage
ivas erop gericht de noodzaak daarvan
aan te tonen.
Intussen zijn we er niet in geslaagd
te iveten te komen wie er nu in het
liedjesprogramma van de TROS „niet
gelukkig was".
Misschien waren het. de kijkers,
want de onschuldige liedjes van stu
dent Jop Pannekoek en de dito van
Elly Nieman waren niet van zoveel
allure dat men er het hart aan kon
ophalen. Ze waren zelfs van geen en
kele betekeniss maar Elly was toch
iets beter om naar te luisteren dan Jop.
Belgische artsen
en ziekenfondsen
bereiken akkoord
BRUSSEL De Belgische artsen
hebben met de ziekenfondsen een ak
koord bereikt over de honorering in
de nieuwe contracten. De honoraria en
de vergoeding van de verplaatsings
kosten van de artsen zullen aan het
indexcijfer worden gekoppeld. Het ta
rief voor het spreekuur en huisbezoek
zal met zeventig cent worden ver
hoogd.
Het nieuwe akkoord voorziet ook in
een vergoeding van 540 gulden per
jaar voor de kosten van pensioen- en
invaliditeitsverzekering van de artsen, j
T eled iscoparade
gaal niet door
„Je moet echt op elk woord 1011011!"
(Van onze radio- en tv-redactie)
ILVERSUM - „Ik zie daar altijd erg tegenop",
vertelt Wim Kan ons over zijn Oudejaarsavond
conference, „je weet, dat miljoenen luisteraars
elk woord van je opvangen. Er mag niets mis zijn,
je mag je niet vergissen en de aandacht niet laten ver
slappen.
Het komt dikwijls op een woord, een intonatie aan. En als
je dan nog het ongeluk hebt dat er op 't laatste moment
van alles verandert in de politiek nou, dan raak je
wél in spanning."
Die tegenslag had hij in 1963
en nu weer:
,,Dan sluit ik me ergens
nee, waar zeg ik nooit! op,
en ga aan 't werk. Dan móét
het komen. Vergeet niet, dat je
maandenlang werkt aan zo'n
opdracht! En dan valt er door
de veranderingen in de politiek
ineens een goed liedje weg, dat
slaat dan nergens meer op.
Moet je 'n nieuw hebben
tjonge, en zo'n uur ononderbro
ken vol maken, dat is een op
gave hoor!"
We hadden dit gesprek met Wim
Kan al een poosje geleden, want vlak
voor een nieuw programma wil hij,
toch al zo moeilijk te benaderen, met
niemand spreken.
Wim Kan, vriendelijk, een beetje
onhandig, nu 55 jaar. is toch gedul
dig als hij eenmaal heeft toegestemd
op vragen te antwoorden. Drie jaar
is het nu geleden, dat hij zijn laatste
conference op Oudejaarsavond voor
de VARA hield. Voor hem betekent
het een groot stuk werk, waaraan hij
zwoegt om het in de puntjes te heb
ben.
BIJDRAGEN
Wel krijgt hij tips en bijdragen
van goede tekstschrijvers, maar die
boetseert hij zelf tot wat voor hem
(Va
radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Tot ongetwijfeld
grote teleurstelling van de kijkers zall
de NCRV vanavond niet de aangekon-j
digde Telediscoparade kunnen uitzen-
den, aangezien samensteller Dick van
Bommel ziek is.
Hiervoor in de plaats komt nu orm
10.15 uur op Hilversum I een selectie
uit de musicals, welke de NCRV heeft
uitgezonden, zulks onder de titel „Musi
cal-mixture".
U zult in deze fragmenten o.a. zieni
Lex Goudsmit, Jan Lemaire, Magda
Janssen, Jenny Arean. Thérèse Stein-
metz en Jacco van Renesse.
Zabaleta. harp
bruikbaar is. Een enkele kwinkslag
uit zijn lopende show mag ook wor
den toegevoegd, verder is alles
Als het uur „vol" is. maakt hij in
de laatste week op drie avonden tel
kens twee volledige opnamen. In de
zaal zit dan een klein, select en speci
aal uitgenodigd publiek voor het „di
recte contact met zijn toehoorders".
Voor morgenavond heeft hij opna
men gemaakt in de Leidse Stads
schouwburg en, gisteravond, in het
Scheveningse Kurhauspaviljoen, tel
kens met ander publiek. Hij moet
zuiver kunnen aanvoelen, waar de
beste reacties zitten.
„Een conference heeft ook een in-
looptijd nodig, het is helemaal niet
gezegd, dat je eerste optreden met
een nieuw progromma ook het beste
is. Je moet je tekst helemaal kunnen
uitbalanceren..."
Vandaar die zes opnamen, waaruit
hij vandaag samen met Jan Koop
man en zijn pianist Ru van Veen de
best-geslaagde delen weer tot één ge
heel samenvoegt. Als het zover is.
valt de spanning even van hem af,
totdat hij zelf op Oudejaarsavond om
10 uur ook het radiotoestel aanzet.
DAG ROMANTIEK!
Wat u morgenavond voorkomt als
een licht en luchtig maar-raak-pra-
ten. is in werkelijkheid een geweldig
stuk werk. De tijd is commercieel er)
hard geworden. Een artiest, en zeker
een van zo grote faam, kan geen en
kel risico meer nemen: het publiek is
veeleisend en verwacht een vlekke
loos en raak betoog met geestige lied
jes. Geen romantiek meer van zo
maar wat gebabbel.
Dat is juist het moeilijke van een
conference", bekent Wim Kan: „het
moet lijken alsof het allemaal zo
maar in je opkomt, terwijl je in feite
elk woord van tevoren hebt bestu
deerd. Soms merk je dat een grap,
die er op papier heel goed uitziet,
niet aanslaat.
Dan ga je thuis zitten piekeren.
Dikwijls blijkt het dan, dat je een
voudig een zin moet ombouwen, je
intonatie veranderen of één ander
woord gebruiken. Dan is ineens de
hele zaak gered. Ja, zo nauw luistert
dat! „Je moet steeds actief blijven."
KERSVERS
„Neem nu mijn conference voor
een nieuw seizoenprogramma: die is
na een paar maanden vaak helemaal
veranderd. Je moet bij blijven met
de gebeurtenissen in het land en iri
de wereld, en die kersvers verwer
ken. Wat overdag gebeurt, moet 's
avonds in mijn monoloog te horen
zijn.
Zo groéit en wisselt en leeft zo'n
tekst... als je maar ernst maakt met
je werk en geen woord in het wilde
weg zegt. Alles moet precies verant
woord zijn, met gebaren en al. De
gebaren, de houding die je aanneemt,
onderstrepen je bedoelingen, dat is
heel belangrijk."
Hij geeft er een paar voorbeelden
van: dezelfde geestige opmerkingen
in verschillende intonaties en met
verschillende' mime. De contrasten
zijn zo verrassend, dat ie ineens
beseft met een groot kunstenaar te
doen te hebben, die niet alleen de
artistieke, maar ook de technische
waarde van zijn optreden helder
beseft en goed onder de knie heeft.
NIET TEVEEL
„Of ik zulk radio-optreden plezie
rig vind? Voor een enkele keer, ja.
Vooral niet teveel, nooit elk jaar, dat
zou niet kunnen. Ik maak ook maar
spaarzaam platen en ik luister er
nooit naar. Weet je. ik ben de man
die in de beslotenheid van een zaal
direct contact moet hebben met mijn
publiek. Dat inspireert je, dat brengt
je ook. als het nodig is. tot improvise-
„Nee, nooit zijn twee voorstellin
gen van mij precies gelijk... er ge
beurt wel eens iets in dc zaal cn
daarop moet je dan reageren. Soms
is dat fijn. soms ook hachelijk, maar
op zo'n manier blijft je conference
echt levend.
II 21.35 Radiorama. 22.10 Parle
mentair weekoverzicht. 22.30
Nieuws. 22.40 Volksmuziek.
1 solisten. 23.55-24.00 Nieuv
Hilversum II, 298 m. VPRO
18.00 Nieuws. 18.15 Amerika in
termijnen, lezing. 18.20 Uitzen
ding van de P.S P 18.30
Jazz-rondo: terugblik op 1966.
18.50 Informatie over informa
tie. 19.00 Voor jonge mensen
0.50 De VPRO.
iziek. 23.55-24.00
d 1. NTS: 19.00,
ws in het kort 19.01 Pipo
NCRV: 19.05 Magazi-
kinR. NTS: 22.40-22.45 Jour
naal.
Nederland 11. NTS: 19.30 Bui
tenlands jaaroverzicht van het
NTS-jou maal. 20.00 Nieuws in
het kort. VARA: 20.01 Dan
O'Brien Charlie is de Favo
riet. TV-film. 20.50 Achter het
nieuws. 21.15 Mies en scène.
22.00 Uitgerekend, consumen
tenrubriek. NTS: 22.05-22.10
Journaal 22.30-23 00 Teleac:
Kernfysica (131.
België. Nederlands progr.. ka
nalen 2 en 10: 18.55 Zandman-
nctie 10.00 Mar
30 Het s
ï.40 Zoel
in. 20.00 Nws. 20 25 The
Con-i Echo. 21.55 Nws. 22.05 Een
RADIO
WORGEN
(8.30-8.32 Nws: 9.
12.25 Marktber. 12.27 Med
t b.v. land- en tuinb 12.30
Nws. 12 40 Overheidsvoorl. 12.50
Over missie en zending. 13.00
Platenprogr voor de militai
ren. 14.00 P M familieprogr
NRU: 16.30 Franse les. KRO:
17.00 Voor tieners. 18.00 Lichte
orkestmuz. en zangsolisten,
(stereo) 18.20 Stereo: Licht
instrum. combo 18 40 Volkslied-
i Radio Jazzmaga-
5.05 Voordr. 15.20
bus blies, hoorsp 16 CO Nw
Het Leger des
Nws. U2.02 Act
1.00 Nws). 12.0"
13.C2 Wekelijkse tie-
kelprogr. 17.30-18.00 Sportshow
Ililver
.00 Nw
tangsol. VPRO: 7 55 Vooi
kinderen VARA: 8.00 Nws.
8.10 Tijd voor teenagers. 9.1C
II. 298 m. VARA I ri
oehtendgym. 7.23 i
spel. 1V00 Nws
rtofoonmuz. 12.27 Med. t.b.v
Nws 13.10 Stere
klankbeeld, 14.05 Jazzork. '«4.25
gedichten 14 45
TELEVISIE
WORGEN
AVRO: 16.00
Voor de Jeugd
BELGIë
Nederlands pi
d. jeugd (81. 16.55
opgenomen. Ik kan niet voor een
dooie microfoon optreden en hele
maal niet voor een stuk of wat rond
draaiende camera's!"
„Dus nog altijd geen tv?"
..O nee zeg. Ik heb mezelf één keer
op het scherm gezien en ik schrok
ervan. Ik ben er te lelijk en te onhan
dig voor. Elke schaduw in je gezicht,
elk gebaartje dat je maakt komt le
vensgroot tevoorschijn... nee. laat mij
maar rustig op het toneel staan!"
PIETJE-PAS
Misschien was het aardiger ge
weest, u in de waan te laten dat
Wim Kan morgenavond (10—11 uur,
Hilversum II) echt tegen u ging pra
ten in de studio. Maar beter is het, te
weten hoe oneindig veel zorg hij aan
deze conference heeft besteed.
U weet nu, dat er op dat tijdstip
een band gaat draaien, waarop pie
tje-pas een uur tekst-en-liedjes
staat. Dat een kopie van die band
dan al naar een platenmaatschappij
is gestuurd, die er in allerijl een
plaat van perst welke maandag al in
de winkels ligt.
Commercieel, zegt u? Natuurlijk.
Maar u kunt het ook een groot ar
tiest niet kwalijk nemen, dat hij be
halve artistiek ook commercieel
denkt. Laten we nuchter blijven: als
u een voorstelling wilt bijwonen,
koopt u ook uw entreebiljet.
Kunst moet gewoon worden be
taald, opdat de kunstenaar in leven
blijft. In deze tijd moet men ook mee
gaan met de moderne commercie. Dit
kunt u echter allemaal terzijde stel
len.
Van u wordt alleen gevraagd om,
indien u daar zin in hebt, morgen
avond ontspannen te luisteren naar
het VARA-programma met de
verscheidenheid aan titels: „Lachend
over de loongrens", Potje op het
vuur voor het laatste uur, een Oude
jaarsavondsprookje „Tussen mens en
appelflap", verteld door Wim Kan.
Heieen Pïmentel en Jules Croiset spelen de eenakter
„Oudejaarsnacht" van Arthur Schnitzler. die de
NCRV vanavond om 9.55 uur op Ned. 1 (in herha
ling) uitzendt.
Het is een dromerige monoloog tussen een oudere
getrouwde vrouw en een verliefde jongeman, die
als een vriendelijk gesprek begint, maar steeds ge
ladener wordt, omdat de zinnen betekenisvol worden
als beiden moeite doen niet rechtstreeks te zeggen,
waar het om gaat.
Schnitzler munt in zijn werk uit in fijnzinnige ka
rakterontleding en dit half-poëtische spel is daar een
specimen van. Zo laat de vrouw in haar vertelling
een „vriendin" aan het woord, die alleen maar uit
legt wat zij in feite zelf heeft te zeggen over deze
onaanvaardbare liefde.
VANAVOND TE ZIEN
Ned. 1 NCRi
7.05 uur Twien. jongerenmagazine.
I 8.20 uur actualiteiten in Attentie.
8.45 uur aflevering serie ,,'t Is zo bij de Luchtmacht"
9.10 uur besluit van de seriedocumentaire „Later is
te laat".
9.55 uur eenakter „Oudejaarsnacht" van Schnitzler
(herhaling).
10.15 uur fragmenten uit NCRV-musicals.
Nad. 2 VARA
7.30 uur (NTS) buitenlands jaax-overzicht.
8.01 uur nieuw avontuur van de merkwaardige ad
vocaat Dan O'Brien.
8.50 uur Achter het Nieuws.
9.15 uur Mies-en-scène.
VANAVOND TE HOREN
Hilvt
NRU
8.00 uur fragmenten uit opera Aïda van Verdi.
9.15 uur amusementsmuziek op de plaat.
9.35 uur Radiorama, magazine.
10.40 uur programma over volksmuziek.
11.00 uur concert door het Ned. Kamerkoor, het Klein
Omi-depkóÖr en het Radiokamerorkest.
aitvei
1! VPRO an VARA
7.00 uur gevarieerd programma Ronduit.
7.30 uur literaire rubriek.
8.05 uur vervolg Ronduit.
9.00 uur solistenconcert.
9.50 uur toespraak door VPRO-voorzitter ir. K. Kooij.
10.10 uur optreden van het Radio Kamerkoor (Ma
drigalen van Monteverdi).
11.55 uur lichte platen.
door
64
En dan duurt het voor Hemmer weer een eeuwigheid,
voor ze terugkomen. Hij heeft de hele tabakszak bijna
leeggerookt en als de twee op de steiger het weer druk
krijgen met een roeiboot, die van de overkant komt, schiet
hij naar binnen.
Jan, je moet me bescheid geven. Ik ben tot alles in
staat.
Ik ook, antwoordt Jan nuchter. Maar we blijven
zitten met onze vlerken in onze broekzak. Er gebeurt niks.
Ik ben een ouwe zwerver, ik heb voor hetere vuren gestaan.
En maak je geen zorg dat een agent Margriet zal kussen;
die slaat wel van zich af.
Hemmer kan er niet om lachen. Om wille van Margriet
moet hij zich beheersen. Het is het ergste wat hem ooit
overkomen is. Veel erger dan de nachten vol heimwee op de
„Fire Angel".
Krebbe knikt hem toe, met zoveel begrip en goedheid, dat
Hemmer de tranen in de ogen schieten.
Het is al helemaal donker als Margriet voor de dag komt.
Bij de steiger is dan ook niets meer te doen. De achter
geblevenen zijn met de motorboot weggevaren naar de anker
plaats.
Hm. zegt Jan Krebbe grijnzend, bij het vissersvolk
vangen ze altijd bot, dat is wel zeker. Al zaten de grootste
goudvissen van Wittestad daar.
Margriet is ontdaan en let nauwelijks op Hemmer.
Hij wordt niet meer wakker, oom Jan.
Kom nou? Er ligt hem nog iets op de lippen, maar dat
houdt hij in, omdat hij ziet dat Margriet het meent. Als
Hemmer een arm om haar heen slaat, legt ze haar hoofd
tegen hem aan en begint te huilen.
Wat zullen we nu hebben, Margriet? Huil jij? Jan
Krebbe kan niet tegen vrouwentranen en zeker niet van
Margriet.
Mei Hansbert ligt in Margriets grote bed. Dat staat in een
opkamertje, waar een klein raam overdag nauwelijks vol
doende licht geeft.
Nu brandt er een lafnp. De dekens van het bed zijn voor
de helft teruggeslagen. En ineens ziet Hemmer dat Margriet
blote voeten heeft en een mantel over haar nachtgoed.
Wat betekent dat allemaal? Het lijkt erop of hij kwaad
wil worden, als Margriet niet zo bedroefd was.
Wat dat betekent? Jan Krebbe is woedend. Daar zit hij
nu met al die dwaasheden. Mei slaapt inderdaad of hij nooit
meer wakker zal worden. Heb je hem iets gegeven? Hij
ruikt naar drank. Jan bukt zich nog eens diep over de
slaper.
Ja. snikt Margriet. Hij klappertandde zo. Ik dacht:
dat zullen ze horen als ze komen kijken. Toen heb ik hem
een glas cognac gegeven met een poeder erin.
Met een wat? Jan heeft geen verstand van poeders,
maar hij meent te begrijpen, dat Margriet een slaappoeder
bedoelt. Ben je gek? mompelt hij. Vooruit, blijf hier
niet allebei staan. Ga de deur sluiten, Hemmer. Op het
nachtslot. Ik zou niet graag willen dat die snuiters nog eens
binnenkwamen.
Ik wil eerst weten wat hier gaande is.
Schiet op! Jan haalt een arm uit. Ga de deur sluiten,
zeg ik.
En dan gaat Hemmer. Het is merkwaardig zo'n invloed als
Jan Krebbe op iemand heeft als hij kwaad wordt. Als de
winkeldeur en ook de luiken gesloten zijn en de achterdeur
gegrendeld, schenkt Jan voor alle drie een glas cognac in.
Om van de schrik te bekomen. En dan hoort Hemmer wat
er gaande is.
Mei had op een meerpaal gezeten, met zijn benen er
omheen geslagen.
Als een zieke meeuw zat hij daar, knort Jan. En
maar kijken naar het water, 't Zal er wel van komen dat hi
gaat varen, maar eer het zover is.
Hemmer trommelt ongeduldig op de tafel. Hij houdt Mar
griet nog in zijn arm, alsof hij bang is dat iemand haar zal
weghalen.
Nou, en toen zag hij ook de politieboot komen, net als
jullie. Wie weet heeft hij iets gedaan wat niet klopt, want
hij kwam als een opgejaagd konijn de winkel in. Margriet
begreep het meteen. Jan kijkt naar haar of hij vragen wil:
Hoe kon dat? Weet jij iets wat wij niet weten?
Zo, zegt Hemmer, en hij licht haar hoofd op om recht
in haar ogen te kunnen kijken. En heb je hem toen in je
bed gestopt?
Ja, ik wist geen raad met hem en ik had zo met hem te
doen. Hij is niet zoals wij zijn, Hemmer.
Hoef je me niet te vertellen, m'n liefje. Dat weet ik al
lang. (Wordt vervólgd)
Horizontaal: 1. mandje, 5. plaats in
Gelderl., 8. soort van hert, 10. gindse,
12. boers, 14. vogel, 15. bergweide, 17.
bijwoord. 18. plaats in Drente, 20.
vrucht, 21. plaats in Drente, 22. plaats
in België. 24. bergweide. 26. moerasvo
gel. 27- voorwerp om te snijden, 29.
vriendin (Fr.), 31. zeeëngte tussen See-
land en Zweden, 32. leeuwebekachtig
plantje, 33. spoedig, 34. gebod.
Vertikaal: 2. meisjesnaam. 3. ontken
ning, 4. meisjesnaam, 5. biersoort, 6.
samengedrongen menigte, 7. turks be
velhebber, 9. plaats in Gelderl. 11. zege
palm. 13. plaats in Gelderland, 15. zij
tak Weser. 16. vogel, 18. zoon van No-
ach, 19. zuster. 23- handschoenenleer,
24. voorzetsel, 25. insekt, 27. ongegist
vruchtesap. 28. sociëteit (afk.), 30. tijd
rekening. 31. vogel.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Horizontaal: 1. Herten-ido, 2. on-
er-Eder, 3. Og-Dresden, 4, ree-ratiné, I
5. nl-nader.L.K.. 6. mees-Alken, 7. ani-1
mo-onna, 8. rog-io.-nota, 9. staar-step.
Vertikaal: 1. Hoorn-mars, 2. Enge-
len-Ot. 3 reden-ei-ga, 4. terras-Mia. 5.
ere-Ada-oor, 6. nestel-ons. 7. j AailVarill;
id-Dirk-not, 8. Deen-lente,
TOKIO
Die|lte|»IUll Met alle mo
gelijke en on
mogelijke dingen worden wereld-
rekords gebroken. Zo hebben de
oliemaatschappijen ook een rivali
teit wie het diepst boort. Ditmaal
staat een Chinese boorploeg aan de
top met een diepte van 100.000
meter. Het oude rekord stond op
naam van een groep Amerikanen
die een diepte bereikte van 90.325
meter. De Chinezen hadden elf
maanden nodig om hun dieptepunt
te bereiken. De verslagen oud-kam
pioenen twaalf maanden.
CONSTON
De snelheids
maniak Donald
i Campbell heeft met een snelheid
van 320 kilometer per uur een aan
varing gehad met een vogel. Een
steun van zijn raceboot werd door
het dier verbogen. Campbell be
reidt zich voor om zijn eigen we
reldrecord te water dat op 444.63
kilometer per uur staat te verbe
teren.
„Het gaat toch niet
goed als we dachten", zeg
Bruunke, die achter Stik-
keltje loopt. En daar ziel
Stikkeltje het: alle den
nennaalden komen naar
buiten. Bruunke lijkt wel
een speldekussen! „Nee.
die rommel moet eruit", beslist Stikkeltje.
Ze gaan zitten nadenken en staren naar de
ken tenminste niet!'
Nu is Bruunke ech een beetje hobbelig om te
zien, dat wel hij doet een paar stappen: sjonge,
wat loopt hy zwaar nou ja, het gaat!